Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 85

2000
‎Ithakara iristear dagoela, etengabe bidaiatzea hobe duela erabakitzen duen Ulisses dugu Izuen gordelekuetan barrena liburukoa, Itaka beti gogoan duelarik, helburua hara iristea izanik ere, harantzako bidaian presarik ez duena, bidaia bera izango baita aberasgarria. Beti ere, bidaiez bidai, bere ziutatea gainean eramango duela dakien bidaiaria da halere," nire ahaleginak oro zapuztu egiten dira hemen" bere hirian, baina balu ere" ez duzu beste lehorrik ez beste itsasorik aurkituko" gogoratzen dio Kavafis ek.
‎Liburu honek kontaturiko istorioaz gain badu beste berritasun aipagarri bat: hizkera.
‎Nahiz eta sei narrazio hauek gai beraren inguruan harilkatu dituen, ezaugarri ezberdinekoak dira. Hala ere, Javier Rojok aipatzen duen bezala badute beste ezaugarri komun bat ere:
‎hots, Julenek zalantza eta barne gatazka ugari ditu. Egileak berak azpimarratu zuenez," Editoreak berak, bere militantzia ez du oso garbi ikusten, baina halaber, ikusten du egoerak horretara bultzatzen duela, ezin duela beste jarrerarik hartu. Liburuan, zuri eta beltzen arteko gerra izan beharrean, gris asko dago.
2001
‎Plano honekin bukatzeko, fokalizazioaren etengabeko aldaketaz gain, bada aipatzea merezi duen beste alderdi bat: ihesleak korrika doan unean gogoratzen dituen bere bizitzako pasadizoek osatzen dutena.
‎Aipatutako kasu horretaz gain, protagonistak berak asmatutako beste istorioetan (etxez etxe saltzaile gisara dabilen sekuentzia horretaz aparte), ez dago bi hizkuntzen erabilera sistematikorik. Funtsean, kontakizunaren espazio hipotetikoa kokatzeko balio digun baliapide honek (estazio hori Euskal Herriko edozein estazio izan daiteke), ez digu 100 metro ren kasuan islatzen zuen bi komunitate linguistikoen konflikto hori hain nabari agertzen. b) Narratzailea protagonista duten beste istorioak, gehienetan lehenaldian kontatuak, eta itxuraz protagonistaren gaztaroari dagozkionak. Bertan, protagonistarekin batera, sekuentzia desberdinetan behin eta berriro pertsonaia berak azaltzen zaizkigu:
‎Baina irakurketa desegokien kontuez gain, bada bigarren nobela honen kasuan, azpimarratzea merezi duen beste ezaugarri bat, zinearen eraginari dagokiona, hain zuzen. Ez da kasualitatea nobela hau izatea Saizarbitoriaren nobelen artean zinera eraman den bakarra.
‎Eszenatokiak badu beste esanahirik Pott bandaren literatura aztertzeko orduan. Beharbada hitzak gogoratuko digu poeta" fingidorea" dela, ziurrenik begi aurrean jarriko digu Pott bandakoek literatura fantastikoa maite dutela, harrigarritasunean betetzen dela euren literatura.
2002
‎R. Saizarbitoriak ez zuen beste eleberririk argitaratu 1995 arte; orduan argitaratu zuen Hamaika pauso, baina aurrerago hitz egingo dugu eleberri horretaz.
‎Ikusten denez, aipagai ditugun beste bi generoen, ipuinaren eta eleberriaren, antz handia du eleberri laburrak. Ipuinarekin honako zerrenda honetan aipatzen diren parekotasunak dituzte:
‎Ritmu aldaketaz josiak ditu beste lan batzuek ere. Horra:
2003
‎Horiezaz gain, baditu beste ipuin batzuk, beharbada hain aspaldikoak ez direnak, edo behinik behin beranduago argitaratuak (1981), gorago aipatua dugun VascH euskara ikasbide mardularen orrietan barrena sakabanaturik. Hauek idazkera berriagoan onduak daude, GabAt elaberriaren inguru edo ostekoak baitira, eta ordurako, euskara batuak bidea aurrera egin ahala, Oskillasok ere bere eredua hareantxo aldatu baitzuen morfologia aldetik.
‎horzkari bitua dugu beste grafia irtenbide berezi bat idazleak hautatu duena, ekialdeko ttiki eta erdi sartaldeko txiki aldaera bustiak bateratzeko. Holako kontsonante bituak, Kurl elaberrian bai, baina gerokoetan ez ditu hain sarri erabiliko.
‎Valdepeñasko ardoak oso ona du gustoa eta nahi duzun beste edan dezakezu mozkortzeko arriskurik gabe. Hauxe zan Madridek zeukan gauzarik onena.
‎Txillardegi izan zen gure idazlea asko estimatzen zutenetariko bat, eta honen eraginez Udako Euskal Unibertsitateak omenaldia eskaini zion Oskillasori Iruñean 1992ko uztailaren 28an. Fonetika eta fonologia aldetik honek egindako ekarriak zituen besteak beste txalogarritzat Txillardegi hizkuntzalariak. Piarres Charritton idazle euskaltzain hazpandarrarekin ere harreman ona zuen.
‎4 Julien Vinson(), jakintsu honen libururik nabarmenena hauxe da: Essai d" une Bibliographie de la Langue Basque, baina baditu beste batzuk be: Les Basques et le Pays Basque; Le Folk lore du Pays Basque; Notice Bibliographique sur le Folk lore Basque...
‎Soinean zeraman guztia erantzi eta uretarantz abiatu zen. Ur ertzera iritsi orduko, lehen ikusi ezin zuen beste bikote bat ageri zen, eskuineko haitzen atzean. Neskatilek alaiki begiratu zioten, eta euretariko batek harenganantz jaurti zuen pilota.
‎Honek ondotxo zekien, andereñoa bere eskuetan zeukala. Bere azalak nabari zituen bestearen uhinak, eta horren bidez ezagutu zituen haren berotasuna eta hezetasuna. Beraren hitzak ondo neurtuak izan ziren lortu nahi zuena lortzeko; doinua eta ahoskera ere eztiak; eta aukeratutako unea ere onena.
2004
‎Ekidazuarrakaitik? Ekidazuarrak diruzale alper ta ezjakin batzuk direla esan dit, gaur goizean, esan; eta errua ez dutela besteok bakarrik, baizik eta ekidazuarrek berek ere badutela.
‎Ez al duzu beste zereginik. Lehen jo digute adarra, txo!
2005
‎Ez ote gintezke beste aldaketa batzuen egiteko behar gorrian? Ez ote dugu beste mende bateko Elizaren kultura mota bat eta Jesusen Berri Ona, biak bat direla uste sobera aise. Nork erran ote zuen:
‎Duela 100/ 150.000 urte hasi ziren gure arbasoak hilak ehortzen errito zenbaitekin, eta erroak hoin barna dauzkan ohidura bat ez da horrela eta horrela desagertzen. Ez du beste misteriorik gure elizak Omiasaindoretan beteak izateak. Bazkoz eta Eguberriz zangorik sartzen ez dutenak ere hor daude.
‎Ez garela zenbaitek nahiko luketen bezain a normalak. Gure norma berak dituzten besteak ere badirela. Besteak ere badirela gure bide berean ibilki, sineste berarekin, bide zuzenean, bide hoberenean dabiltzala segur eta fida.
‎Andana bat auzo elizara doala erraten dugularik, horrek erran nahi du beste andanaño bat, ez bada andana ederra, batere ez dela hara joaten. Batere ez dela mezara joaten.
‎Gaur egun badugu beste jainko berri bat, Asia mendebalean, Bin Laden. Bush ere ez ote liteke horrelako zerbait amerikano andana batentzat?
‎Gaztigu zenbeit aski litekeela egoera hori aldatzeko? Ez ote du beste gogoetarik merezi horrelako egoerak?
‎non sortu da demokrazia ez bada mendez mende Ebanjelioak markatu Europako herrialde giristinoetan? Non bizi da gaur egun oraino ez bada herrialde giristinoetan, salbuespen bat edo beste gorabehera, bainan biziki guti (India ez dut horietan sartuko jakinez 150 milioi jende maila apaleko kastakoak direla eta ez dutela beste guzien eskubiderik. Ez eta Israel) Ez du zerbait erran nahi horrek?
‎Cantat kantariak joka hil duelarik Trintignant anderea, harrotu dira bazterrak. Artista batek, maite zuen beste artista bat hil du. Joka!!!
2007
‎10 Ik. 87 or. Soldaduskan gertatutakoari buruz, baditu beste bertso batzuk, esaterako (Ik. 155 or.).
‎Euskarak, hizkuntza bana banakoa eta inguruko besteetatik guztiz berezia izan arren, erraztasun handiz beregandu ditu beste hizkuntzotako elementuak, berarekin harremana izan duten neurrian. Hizkuntza" nahastua" da alde horretatik, ez" garbia".
‎Sartaldean, euskal jatorriko jende taldeek asturiar eta kantabriar leinuak zituzten, euskaldunekin zerikusirik ez zuten beste jatorri batekoak zirenak. Leinu edo jendetza horiek, zeinek euren hizkuntza zuten.
2008
‎Bide bazterretan elbarri ugari ikusten da: herrenak, mantxuak, hankabakoren bat, esku txiki txikiak dituen beste bat... sekula ez dot honenbeste elbarri batera ikusi. Danak era errukarrian, limosna eske.
‎Besteenak be neure galbahetik eralgita emoten ditut eta, horregaitik, baleiteke guztiz zehatzak ez izatea. Bakotxaren bizipenak ezin ditu beste batek ezelan be zeharo ondo adierazo. Arrisku hori hartuta idatzi dot.
2009
‎Euretariko bat satsa ematea izaten zen, sats totoa izenekoa. Aldea etxe batek satsik ez zeukanean, eraiki berria zelako edo ez zuelako behar zuen beste, jabea etxerik etxe joaten zen auzunean satsa eskatzen, eta ahal zuenak gurdikada bete sats ematen zion. Ostean, eskaleak jatordua ematen zien lagundu zioten guztiei.
‎Herri medikuntzak badu beste ezaugarri bat ere: sintomak osatzen ditu, ez gaixotasunak.
‎Orduko denboretan ez baitzegoen familia plangintzarik gaur ulertzen den eran, behintzat, izaten ziren familiak, euren ondasun urriekin jagon ezin zuten beste seme alaba ekartzen zutenak, eta halakoetan ohitura zen sein jaioberria elizako ateetan uztea. Edo ostean, Bilbora eroaten zituzten, urire.
‎Lan fisiko gogorra izaten zen askotan. Ganaduaren indarra aprobetxatzen bazuten ere, gizakiak bere esku eta besoz egin behar zituen beste asko. Hala ere, gizarte eredu guztietan legez, bazegoen astialdirako tarterik.
2013
‎Altzako Gaztelume izeneko baserrira aldatu zen, arreba eta koinatuaren etxera, hain zuzen. Akaso, huts egiten ez zuten beste batzuk eskola zaharreko Errenteriako Zabaleta anaiak ziren, edota Saiburu baserriko hiru anaiak (Juan Joxe, Nikolas eta Anjel), edo Telleri Txiki hurbileko baserriko semeak. Bertan ibili zen Gaztelume baserriko Saturnino ere Txirrita handiaren koinatua edota Andres Arrieta Altzako bertsolaria Marrus ezizenez ezagutua (Zavala 1962:
‎Zigorraren bitartez gogo108 ZAPIRAIN, Salbador (1985) Zigorpean. Tolosa, Auspoa. rarazten zieten barnekoei ez zutela beste irtenbiderik, babesik gabeko gizabanakoak zirela eta, horregatik, men egin behar zutela (Le Breton 1999: 234) 110 Zigorraren bidez errejimen berriaren zerbitzariek presoen jarrera zehaztu nahi zuten, eta jarreraren gaineko mendekotasunaren bitartez, garaituen pentsaera okerrak zuzendu nahi zituzten.
‎Donibane Lohizunen Trufania gora handiz ospatzen dute. Baina badute beste berezitasun bat ere, Bestaberri ere orduan egiten baitute. Bestaberri udaberrian izaten da, Aste Santu ostean eta haren araberako egunean, baina Donibanen aspaldi, XV. mende amaieran edo XVI.aren hasieran, eskatu zioten Elizari baimena egun horretara aldatzeko.
‎Zaragi dantzan zortzi dantzarik egiten dabe makilakaz euren saioa, bederatzigarren bat zaragia lepoan hartuta dabilela. Une batzuetan azken hau beste guztien erdian parau eta dantzariek makilakaz zaragia joten dabe.
2015
‎Etxezarretak ere hizkuntza kontuak aipatzen zituen Baina gozo artikuluan, Baina bizia seriari keinu egiten ziona. Euskara batutik aldentzeko zenbait saiakera idatzizkok eragiten omen zuten gozamenaren inguruan ironizatzen zuen besteak beste. Alabaina, testuan egiten zuen bereizketa interesgarria idazlearen eta eskritorearen artekoa zen.
‎Bazekiela alukeria gerta zitekeela Leizarraga irakurri beharra, edo aspergarria Asteasuko Agirre irakurri beharra. Idazle izan nahi banuen, ordea, ez nuela beste biderik, ezagutza erreflexu hori behar nuela eduki. Eta halaxe hasi nintzen tirriki tarraka klasikoak irakurtzen.
‎Euskal kulturan denetarik itzultzen zela salbu eta literatura: " Itzul azken parida althuserianoa eta Euskal Unibertsitateko despatxoen loterian sartuko haiz, baina egik propioa nobela batekin eta ikusiko duk okertzen diren Bontzo Nagusien muturrak..." Hori, gainera, literaturaren balizko gutxiespen edo zehazki, erabilera politikoaren orokorrari loturik zihoan, zeinak zerikusi zuzena duen beste behin literaturaren autonomiaren aferarekin.
‎urtebetetze egunekoa narrazioak. Bere horretan ez du beste inon argitaratuko baina bertako ideia eta zatiak beste ale batzuk osatzeko baliatuko ditu. Hor azaltzen zaizkigu estreinakoz Casiopea eta Polux, greziar mitologiako pertsonaiak eta ondoren Etiopiako poema batean ageriko direnak. orduan, arratsero urreztatzen zen hibaiaren ertzetatik ibiltzen nindunan ni jaio aurretik hila hintzela pentsatuz edo nire heriotzeko uda berberan sortuko hinduala lurrak laranja urez elikaturiko sagarrondoaren mihura bezala espaloi orotan bilatzen ninan hire soineko gorri eta urdina gero, zakarrontzietako hondakinen balioaz eztabaidatu gintunan eta bidaia luzeren probetxuari buruz udazken hartan izen ugariko emakumea bihurtu hintzenan Casiopea eta Pollux edo Isis and Pandora eta Bereniceren ilea elemental Mr.
‎Gauzak horrela, horren ondorioa argia da: euskal literaturak ezin du beste literaturen eremuan borrokatu. Horretarako irakurleak baditu beste literaturak.
‎euskal literaturak ezin du beste literaturen eremuan borrokatu. Horretarako irakurleak baditu beste literaturak. Euskal literaturak beste zerbait eskaini behar dio irakurleari, beste literaturek eskaintzen ez diotena.
‎Soslai soziologikoa zuen beste artikulu bat ere argitaratu zuten, ziur aski Saizarbitoriarena. Pedagogiari buruzko testua zen, eta zehazki, gizarteak haurtzaroa anulatzen zuela salatzen zuen.
‎Ikusi bezala, aldizkariok, hala autonomiaren aferan nola (ondorioz) esparru literarioaren eraketarenean, berebiziko garrantzia izan zuten. Gainera, hain argi eta sakon azaldu ez baziren ere, kritika poskolonialak mahaigainera tzen dituen beste arazo horiek iradoki ziren halaber. Neurri batean, bada, esan daiteke aldizkariotan topa litezkeela gerora belaunaldi literario horrek (eta euskal esparru literarioak oro har) izan duen garapenaren baitan agertu diren zenbait afera funtsezkoen ernamuinak, beren kontraesan guztiekin.
‎Horrekin batera, garaiko politiko ugariei egindako erreferentzien artean bi gailentzen direla esan daiteke: Telesforo Monzon, zeinaren defentsa argia egiten duten eta Josep Tarradellas, zeinaren lepotik burla egingo duten behin baino gehiagotan57 Azken honen mitin baterako bidaia kontatu zuten Catalunya for you II testuan, elementu autofikzional agerikoak dituen beste batean. Oro har jeltzaleei egindako kritikak ia etengabe azaltzen zaizkigu, ezker abertzaleko posizioetatik eginak beti ere aurretik aipatutako zentzuan eta burlaizez ia beti.
‎Zeanuriko Udalari eta bertako alkate dan Izaskun Sagarna andreari eskerrik zintzoena agertu gura deutsagu, honetarako emon deuskun dirulaguntzagaitik. Era berean BBK Fundazioari eta berau zuzentzen dauen Gorka Martinez jaunari, liburu honen eta Labayru Fundazioak ateraten dituan beste askoren koeditore izan dogulako.
2017
‎Gakoa da mundu ikuskera orok daukan errepresentazioedo interpretazio izaera. Gakoa da mundu ikuskera edo interpretazio horiezaz gain, gizakiok ez dugula beste ezein modurik errealitatera hurbiltzeko, errealitatea atzematen saiatzeko. Gakoa da, finean, inork ez duela sekula aldarrikatu ahal izango errealitatearen gaineko ezagutza absolutua, edo bestela esanda, ezagutza erabat arrazionala erdietsi izana, ez" basoak", jakina, baina ezta" kulturak" ere, gizarte garaikide honen hantuste kognitibo burugabeak askotan kontrakoa pentsatzera bultza bagaitzake ere.
‎Amodio baten ostean Estebanek beti egiten ditu fideltasun botoak, bere buruari esaten dio ez duela beste harremanik edukiko etxetik kanpo, eta balizko tentazioa helduz gero ere, eutsi, eutsi egingo liokeela nahiari, esaten du bere baitan. Baina etxean egotearen egoteaz, egunero, gauero, arratsalde guztietan, aste batean bai eta hurrengoan ere bai, gero eta falta gutxiago du Marianena, gero eta txikiagoa da beharrizana, gero eta bakanago sentitzen du haren premia eta, azkenik, gero eta handiagoa izaten da bakardadea eta, honekin batera, kilika berriaren gabezia, esperientzia berrietako egarria.
‎Baina zenbateraino jo daiteke maitasuntzat halako desira bat? Bere burua baizik desiratzen ez duen desirak objektu soiltzat, bitarteko hustzat hartu behar du bestea. Eta hori nekez jo liteke maitasuntzat.
2018
‎Argazki hark oroimen asko zekarzkion gogora; batez ere, azala, aurpegitik oinetara musukatzen zion zeukan azal leuntxoaren usain gozoa. Jakin zezala, esan zion tupustean haurrari ozenki, amaren gogoa beti berarekin, bere kutunarekin egongo zela, inoiz ez zuela beste inor, ez zuela nahi beste gerizarik bere alboan. Ez zuela nahi maitasun berririk; berak piztu ziola sua eta, itzali zenez gero, ez zuela gura beste su batek argi egin ziezaion.
‎Inoiz ez zitzaion emakume hura gustatu; alde batetik, gaizki egina zegoela pentsatzen zuen, neurriz txikiegia zela, gainera, hazten amaitu gabea, berna lodikote eta haragi bigun solteduna, eta bestetik, horrez gainera, irizten zitzaion zela bihotz gogorra eta mihingaina zuela zorrotz eta lehorra. Hala eta guztiz ere, uste zuen beste akats bat zuela, horien aldean txarragoa zena; jendea ondo engainatzen zekiela eta horretan eta ez beste ezertan zela jakituna. Berba onak eta labainak erabiltzen zekiela Augustoren aurrean, ezjakinarena egiten eta inor baino lagunago bere burua erakusten.
‎Kuku ordulariak arratsaldeko bostak iragarri zizkionean, gosariarekin zegoela bakarrik eta ez zuela, hala ere, ezer hartzeko gogorik ohartu zen. Nahiz eta erdi jan barik egon eta ahul sentitzen zen, ez zeukan jan kontuetan ardurak hartzeko intentziorik; batez ere, bazuelako beste atontzekorik. Jan edo jan ez berdin zitzaion, baina edatea, ostera, gogoz egiten zuen, horretarako ez zuelarik ordu txarrik.
‎Ez zekien ondo zeren desioa zeukan benetan, baina, jakina!, halabeharrez egon behar zuela beste zerbait Katinka txikitxoa babestuko zuena. Nolatan geldituko zen hain galanta desanparatuta!
‎Hirian, lehenengotaz, bakarrean hartu zuen etxea, baina epe laburrerako izan zen; behingoan ekarri zuelako beste gazte musulman bat. Horrela, esan zion, ordainerako eta etxe beharrak egiteko ere laguntasuna izango zuela eta errazago joango zela dena; hori uste zuela.
‎Amodioaz geroko samurraldian, zerbait jateko gogoa etorri zitzaion mutilari. Berak ez zuenez ura baino besterik ezer edaten, ez zuen beste edaririk gelako izozkailu txikian. Gauza gozoak ordea, denetarik zituen, baina sukaldean.
2019
‎Hori dela eta, azterlan sistematikoari heldu nahiz, Taveniersek proposatutako ezaugarri guztiak kontuan hartuko ditugu, eta horiez gain, Asensiren taulan aipatzen diren beste mekanismo batzuk ere bai, eleberrian garrantzitsuak direlakoan. Atalaren amaieran, Taverniers eta Asensiren ezaugarriez gain, eleberrian pisu handia duten beste faktore batzuei ere tartea eskainiko zaie, hain zuzen ere, J.M. Pozueco eta J.M. Morenok protagonistaren psikopatologia, makiavelismoa eta nartzisismoa zehazkiago deskribatzeko eskaintzen dizkiguten parametroei.
‎Aipamen lauso horri esker, badakigu Florak pianoa saldu eta hil arte, lau edo bost urte inguru igaro zirela. Beraz, denbora tarte horretako gorabeherak kontatuko dizkigu, baina ez dugu beste denbora erreferentziarik. Ez dakigu ziur beraz, kontatzen duen periodo guztian zenbat denbora igarotzen den.
‎" gizon gazte adikor eta samurrak aurkitzen dituztela etab. hori baita emakume helduei, Ameriketan eta edonon, gustatzen zaiena" (164). Azken adibide gisa, azpimarra nahi genuke beste topiko bat ere indartzen dela emakumeen inguruan: " Pertsona horietakoa baita, emakume asko bezala, bestalde, gauzak gaizki doazenean gaizki doazelako kexatzen direnak, eta ongi joatea, berriz, mesfidagarria iruditzen zaielarik..." (177).
‎Gizarte patriarkalean ezaugarri maskulinoak izateko (boterea, indarra, nagusitasuna...) gizonak halako betebehar batzuk ditu: lehenik, emakumeen ezaugarrietatik argiro urrundu behar da, nagusitu egin behar du besteen artean, emozionalki gogorra dela erakutsi behar du eta autonomia eduki behar du, eta beste guztien aurretik bereari eutsi behar dio. Betebeharreko arau horiek iristeko, jakina, era bateko edo besteko indarkeria edo bortxakeriaz baliatzea zilegi zaio, hala fisikoa nola psikikoa.
2021
‎Hezkuntza nahiz, oro har, gizartearen erronka dela uste dute beste hainbatek ere (GE2, IIR2, NE1) eskolaren esku soilik utziz gero, emaitza zein den argi geratu delako. Dena den, ikastetxeetan hobetzeko tarte zabala ikusten dio GE2 k, eta gizartean eragile desberdinen elkarlana behar den moduan, hezkuntzan ere klaustro osoaren inplikazioa funtsezkoa dela irizten dio, problematika transbertsala den heinean, zeharkako erantzuna behar duelako, eta ez Euskara eta Literatura irakaslearen engaiamendua.
‎Era berean, geletan irakurketaren helburu behinena ulermena egiaztatzea dela esan izan da arestian, eta, de facto, ulermenaren kalifikazioa izatera iragaten dena (DGIR1). Hortaz, horrek irakurketak eta literaturaren didaktikak orokorrean dituen beste helburuei apenas ez die espaziorik uzten, tartean, gozamenari edo zaletasunari, eta, ondorioz, kasu horretan testuinguru afektiboaren menpe geratzen da guztiz (LI6, LI7, LI8, LI9, LI10).
‎baga, literaturaren didaktikan diharduten hainbat irakasleri sarritan leporatzen zaien ikuspegi historizista batetik irakastea, muga estua baita zentzu horretan, edota ikuspegi hori areagotzea, dagoeneko material eta proposamen asko horretan oinarrituta diseinatzen direlako; eta, biga, literaturaren didaktika autore, obra, data eta gertaera zerrendetara mugatzea, eta irakasleek eurek ikasitako didaktika erreproduzitzea (DGIR1). Hala eta guztiz ere, batak ez du bestea nahitaez inplikatzen, eta elkarrizketatuak dioen legez," Axular ez duzu ulertzen Kontrarreforma ulertzen ez baduzu" (HIR1). Edonola ere, ikuspegi historizista batetik lantzeaz aparte, autore eta obren kronologia baldin bada irakasteko irizpide, euskal literaturaren garairik emankorrena landu gabe geratzen dela baieztatzen du, eta horrek arestian zehaztutako ondorioak dakartza:
‎Besteren artean, gaien artean dagoen interkonexioa erraztu dela, ikasgaian hain gotortuta dagoen BHn ere. Eta, literaturaren didaktika horretan bere bidea egiten hasi dela iruditzen zaio, beste jakintza arlo batzuekin zubiak eraikiz, bere sasoian hain harreman naturala ez zuen beste arloekin ere bai; adibidez, matematikak edota azken urteotan erabat zeharkako bihurtu diren IKTak. Baina, ez da ikasgaien arteko harremana soilik estutu dena; bere iritzirako, literaturaren baitako gaiak ere lotura eta harreman handiagoz lantzen direla azaltzen du AIR1 ek, orain dela hamarkada batzuekin alderatuz.
‎Era berean, istorioa norberak eraikitzen du, eta kasu askotan izan nahi den pertsonaia hautatzeko aukera ere badu. Esperientzia literarioarekin zerikusirik ez duen beste esperientzia bat eskaintzen dute, baina gazteak asebetetzeko elementu eta ezaugarri ugari dituena. Partehartzailearen arabera, literaturaren irakaskuntzak horietan gertatzen denari begiratzen hasi luke, bere bide propioa egiteko, baina arrakastatsuak izan daitezkeen gakoak identifikatzeko.
‎Erlazionatzeko horretan, adibidez, eskolarekin egiten da. Eskolatik kanpo behin liburu horiek edukita, nola ez zaizkigun ya asko gustatzen, ufa... iruditzen zaigu liburu bat irakurtzea... oso pisutsu bezala egingo zaigula eta orduan nahiago dugu beste gauza batzuk egin.
‎44" Ildo horretatik, Mercer eta Hodgkinson ek (2008), Barnes en lanetan oinarrituta, elkarrekin pentsatzea (interthinking) funtsezko jotzen dute ezagutzan aurrera egiteko, hori baita egungo hezkuntza dialogikoaren (Aubert, García eta Racionero, 2009) oinarria, hain zuzen ere, lengoaia eta elkarrekintza erabiltzea elkarrekin pentsatzeko" (Galarraga eta Alonso, 2018: 8). behin, jardun didaktikora eraman behar dira ezagutzak eraikitzeko tresna bihurtuz. Baina, era berean, ikasleak subjektu aktibo eta autonomo izango badira, elkarrekintzak ikaste objektu bilakatzea ezinbesteko du; alegia, ikasleak ikasi behar du besteekin jarduten eta ezagutza elkarrekin eraikitzen (Canale eta Swain, 1980). Hala eta guztiz ere, horrek ez du esan nahi ikaskuntza prozesua modu erabat kolektiboan gertatzen denik; Coll aipatuz Ribosak (Coll, 1999 in Ribosa, 2020) dioenez, hezkuntzaren ikuspegi konstruktibistatik ikasgelan gertatzen den ikaskuntza elkarri konektatuta ageri diren bi prozesuk osatzen dute:
‎" Esan nahi dudana da edozein jarduerak balio dezakeela eta arrakasta izan dezakeela, testuinguru edota helburuen arabera. Inoiz ez dakizu zergatik zerbaitek funtzionatzen duen eta besteak ez, uste duzunean beste era batera joango dela. Zergatik gaur egun Goizuetako ezkongaiak liburuak hobeto funtziona dezake berriagoa eta hurbilagoa egin ahal zaien Ezekiel lanak baino?
‎Zentzu horretan, HIR1 en ustez batak ez du bestea kentzen, eta ikasleentzat erreferente izan daitezkeenak ere gelara eraman behar dira, bere iritziz, adin horretakoek" askoz gauza tangibleagoak" eskatzen dituztelako. LIR2 ek ere literaturako programazioan biek ala biek izan behar dutela haien lekua baina, hala eta guztiz ere, ohartarazten du ezin dela mugatu kanonikoak diren autore eta obren eta gazteentzat hurbilagokoak diren erreferenteen nahasketa batera.
‎NE1 entzat, nerabeen erreferentzialtasuna aniztu da kultur eta aisialdi eskaintza ere ugaritu den heinean, eta horrek erreferente literarioentzat, kanonikoak zein ez, tarte gutxiago uzten duela dio. Horrekin batera, literaturak dituen beste zailtasunak ere baleudeke. Hala ere, gazteengana hurbildu, haiekin landu eta nolabaiteko esangura eta erreferentzialtasuna izatera iritsi nahi bada, hurbiltzeko eta lantzeko moduetan dagoela gakoa uste du IE7 k.
‎A, eta beste bi ohar garrantzitsu: lehena, ez ahaztu izenburua ere eman diozuela zuen sorkuntzari; eta, bigarrena, testu guztiek ondoko saiorako idatzita egon behar dute beste egun batean aurkeztea egokitu arren, ondoko egunetako zereginetarako ditugulako. Beno, hortxe, orduan, hasiera".
‎Era berean eta horri estuki lotuta, argi uztea merezi duen beste ideia garrantzitsu bat badago. Erronkei buruz ari garenean, garrantzitsua da ulertzea ez direla errezetak edo jarraibideen zerrendak eskainiko, baizik eta elkarrizketatuen aburuz, literaturaren didaktikak hobetzeko eta garatzeko dituen egitekoak, IE7 k dioen moduan, arazoak konponduko dituzten erremedioen zain egoten baita maiz, batez ere, irakaskuntzan.
‎Zuetako batzuek bertso eskolan egingo zenuten horrelakorik. Nik hitza botako dizuet, eta errima duen beste hiruzpalau bilatu dituzue, eta orri batean idatzi. Prest?
‎Galdera horien erantzunak ondo kudeatzeko, interesgarria da irakasleak Mikroipuinak nola idatzi artikulu laburra aurrez irakurrita eramatea, edo nahiago balu, informazio hori duen beste iturriren batera jo dezake. Edonola ere, helburua da mikroipuinak sortzeko funtsezko arauak eta urratsak ezagutzea, ez ezaugarrien bilduma egitea; hau da, narrazio laburrak idaztea baino zerbait gehiago dela.
‎Irakurle konpetentearen figura hori ez dago goratuta". Horrez gain, literaturak badu beste arazo erantsi bat: arestian azaltzen zenari jarraiki, literaturak problematika linguistikoari aurre egin behar dion moduan, euskarri eta izaerazko arazoa ere aurrez aurre du.
‎HIR1 ek arestian azaltzen zuena kontuan hartuta, gaur egun, nerabeek irakurritakoa ulertzeko zailtasun handiak dituzte, eta are gehiago irakurritako hori interpretatzeko. Ulermenik eta interpretaziorik gabe sorkuntzara iristea zaila dela onartuta, trebetasun batek ez duela bestea ordezkatu beharik, IE5 en eta IE6ren esanetan, adimen gaitasun sinpleenetik konplexuagoetara modu gradualean pasatzea ahalbidetuko duten prozesuetara jotzea gomendatzen da. Eta, noski, Anderson-ek eta Krathwohl ek68 egindako Bloom en Taxonomiaren errebisioa aintzat hartuta, sormena dugu prozesu kognitiboan konplexutasun maila handiena duen gaitasuna.
2022
‎Azkenik," itsasoko bainuen" onurak pixkanaka gizartean zabaltzen joan ziren, eta horrek hondartza asko, Bakiokoa kasu, hiriko biztanleentzako osasun, atseden eta aisialdirako leku bihurtu zituen; azken finean," udarako" gune. Hareatzak zituzten beste herri batzuek, Getxok edo Gorlizek kasurako, trena zeukaten; Bakiok, ostera, ez. Beraz, Bakioko hondartzara joaten ziren Bilboko familiak maila onekoak ziren.
‎Azil aldaera, Caro Barojak" hazihila edo ilargia" bezala ulertzen duena, baita latinetik datorren zemendi (Erdi Aroko latinezko sementia hitzetik, eta hori semenetik) eta zemendil hibridoa ere esanahi berekoak lirateke. Eta badugu beste forma bat, nekazaritzarekin erabat lotua eta ez hain ezaguna: gorotzil" gorotzedo simaur hila edo ilargia".
‎Gaur egungo egutegiaren urteko atzenengo hil honek etimologia latindarra du; izan ere, advenire" heldu" aditzetik datorren adventus izenetik eratorria da, eta Kristoren etorrerari egiten dio erreferentzia. Abendua izendatzeko ditugun beste bi hitz ere aipatuko ditugu, zein baino zein ederragoa. Bata lotazil da, Caro Barojaren esanetan" hazia erne edo ernamuintzen den hilabetea" litzatekeena, eta neguil" neguko hila edo ilargia" bestea.
‎Emakumeak, berriz, tranbia geltokia zuten udalerrietako azoka guztietara joango dira bendejarekin, bai eta Bilboko Erriberako azokara ere. Orduko Bilbo pil pilean zegoen, eta dendek katean ekoitzitako tresna ugariz eta baserrian ekoizteko gaitasunik ez zuten beste hainbat produktuz beterik zeuden. Etorkizunera begira zen denbora berria.
‎Latinetik datorren forma honek, mendebaldean erabiltzen dugun marti formak bezalaxe, Martius gerraren jainkoari egiten dio erreferentzia, behinolako egutegi erromatarraren lehen hilabetean (martxoan, hain justu ere) hasten baitziren kanpaina militarrak. Baina badugu beste forma polit bat, ez hain martziala, hil honentzat: epail, alegia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
du 10 (0,07)
zuen 9 (0,06)
duen 7 (0,05)
dituen 5 (0,03)
baditu 4 (0,03)
badu 4 (0,03)
dugu 4 (0,03)
zuten 4 (0,03)
badugu 3 (0,02)
ditu 3 (0,02)
duela 3 (0,02)
zituen 3 (0,02)
badute 2 (0,01)
ditugun 2 (0,01)
dute 2 (0,01)
dutela 2 (0,01)
duten 2 (0,01)
duzu 2 (0,01)
zuela 2 (0,01)
bazuelako 1 (0,01)
dituan 1 (0,01)
dituzten 1 (0,01)
dugula 1 (0,01)
duzun 1 (0,01)
duzunean 1 (0,01)
genuke 1 (0,01)
hau 1 (0,01)
nuela 1 (0,01)
zituzten 1 (0,01)
zuelako 1 (0,01)
zutela 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan beste bat 3 (0,02)
ukan beste ezaugarri 3 (0,02)
ukan beste arazo 2 (0,01)
ukan beste asko 2 (0,01)
ukan beste batzuk 2 (0,01)
ukan beste beste 2 (0,01)
ukan beste bi 2 (0,01)
ukan beste forma 2 (0,01)
ukan beste hainbat 2 (0,01)
ukan beste literatura 2 (0,01)
ukan beste akats 1 (0,01)
ukan beste alderdi 1 (0,01)
ukan beste andanaño 1 (0,01)
ukan beste arlo 1 (0,01)
ukan beste artikulu 1 (0,01)
ukan beste artista 1 (0,01)
ukan beste atondu 1 (0,01)
ukan beste bakarrik 1 (0,01)
ukan beste behin 1 (0,01)
ukan beste berezitasun 1 (0,01)
ukan beste berritasun 1 (0,01)
ukan beste bertso 1 (0,01)
ukan beste bide 1 (0,01)
ukan beste bikote 1 (0,01)
ukan beste denbora 1 (0,01)
ukan beste edan 1 (0,01)
ukan beste edari 1 (0,01)
ukan beste egun 1 (0,01)
ukan beste eleberri 1 (0,01)
ukan beste era 1 (0,01)
ukan beste ere 1 (0,01)
ukan beste esanahi 1 (0,01)
ukan beste esperientzia 1 (0,01)
ukan beste ezein 1 (0,01)
ukan beste faktore 1 (0,01)
ukan beste gauza 1 (0,01)
ukan beste gazte 1 (0,01)
ukan beste gogoeta 1 (0,01)
ukan beste grafia 1 (0,01)
ukan beste guzi 1 (0,01)
ukan beste guzti 1 (0,01)
ukan beste harreman 1 (0,01)
ukan beste helburu 1 (0,01)
ukan beste herri 1 (0,01)
ukan beste hiruzpalau 1 (0,01)
ukan beste hizkuntza 1 (0,01)
ukan beste ideia 1 (0,01)
ukan beste inon 1 (0,01)
ukan beste inor 1 (0,01)
ukan beste ipuin 1 (0,01)
ukan beste irtenbide 1 (0,01)
ukan beste istorio 1 (0,01)
ukan beste iturri 1 (0,01)
ukan beste jainko 1 (0,01)
ukan beste jardun 1 (0,01)
ukan beste jarrera 1 (0,01)
ukan beste jatorri 1 (0,01)
ukan beste kendu 1 (0,01)
ukan beste lan 1 (0,01)
ukan beste lehor 1 (0,01)
ukan beste mende 1 (0,01)
ukan beste misterio 1 (0,01)
ukan beste nahitaez 1 (0,01)
ukan beste ordezkatu 1 (0,01)
ukan beste seme 1 (0,01)
ukan beste topiko 1 (0,01)
ukan beste uhin 1 (0,01)
ukan beste zailtasun 1 (0,01)
ukan beste zerbait 1 (0,01)
ukan beste zeregin 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia