2023
|
|
Horiez gain,
|
talde
bakoitzaren errealitateari egokitzen zaizkion helburuak finkatzen dira, bai gaztetxoen motibazioan eragiteko eta euskararen erabilera areagotzeko, bai eta horiek lortzeko jarraituko diren estrategiak eta dinamikak ere. Hizkuntza ohiturak aldatzea ez da lan erraza, pausoz pauso jorratzen den prozesua luzea baita.
|
|
Esku hartzea" Hezitzaileek asko egin dezakete" metodologian oinarritzen da,
|
talde
bakoitzaren errealitate zehatzera egokitzen dena. Talde bakoitzeko, beraz, esku hartze plan bat diseinatuko da, aipatu bezala, betiere taldeari erreparatuz, galdetuz eta erabakitzen utziz.
|
|
Esku hartzea" Hezitzaileek asko egin dezakete" metodologian oinarritzen da, talde bakoitzaren errealitate zehatzera egokitzen dena.
|
Talde
bakoitzeko, beraz, esku hartze plan bat diseinatuko da, aipatu bezala, betiere taldeari erreparatuz, galdetuz eta erabakitzen utziz. Aurretiko plangintza bat edukiko den arren beti, plangintza hau beti aldatuko da ikasturtean zehar, haur eta gazte bakoitzaren eta taldearen nahi eta beharretara moldatu da eta.
|
|
Esku hartzea" Hezitzaileek asko egin dezakete" metodologian oinarritzen da, talde bakoitzaren errealitate zehatzera egokitzen dena. Talde bakoitzeko, beraz, esku hartze plan bat diseinatuko da, aipatu bezala, betiere
|
taldeari
erreparatuz, galdetuz eta erabakitzen utziz. Aurretiko plangintza bat edukiko den arren beti, plangintza hau beti aldatuko da ikasturtean zehar, haur eta gazte bakoitzaren eta taldearen nahi eta beharretara moldatu da eta.
|
|
Talde bakoitzeko, beraz, esku hartze plan bat diseinatuko da, aipatu bezala, betiere taldeari erreparatuz, galdetuz eta erabakitzen utziz. Aurretiko plangintza bat edukiko den arren beti, plangintza hau beti aldatuko da ikasturtean zehar, haur eta gazte bakoitzaren eta
|
taldearen
nahi eta beharretara moldatu da eta. Uste dugu taldeak ez badu jarduera bere nahi eta interesekin bat datorrela ikusten, interes maila asko jaitsiko dela; horrek motibazioa eta parte hartzeko nahia murriztuko du, eta, ondorioz, hizkuntza ohituretan eragiteko ahalmena.
|
|
Aurretiko plangintza bat edukiko den arren beti, plangintza hau beti aldatuko da ikasturtean zehar, haur eta gazte bakoitzaren eta taldearen nahi eta beharretara moldatu da eta. Uste dugu
|
taldeak
ez badu jarduera bere nahi eta interesekin bat datorrela ikusten, interes maila asko jaitsiko dela; horrek motibazioa eta parte hartzeko nahia murriztuko du, eta, ondorioz, hizkuntza ohituretan eragiteko ahalmena. Baina oraindik garrantzitsuagoa dena, haurrek eta gazteek erabakitzeko ahalmena sumatzen badute, gutxinaka aisialdia haiena bilakatzen badute erabakietan parte hartzearen ondorioz, kide izatearen sentimendua areagotuko da, eta horrek egitasmoa zaintzeko eta zabaltzeko nahia sortuko du.
|
|
Nafarroako ereduko haurrek hartu ahal dute parte bertan nagusiki. Hala ere, Arabako gaztetxoekin esperientzia pilotua egin dugu, eta asmoa daukagu Iparraldeko haurrekin batera
|
talde
misto berri bat sortzeko.
|
|
Ekintza online burutzen denez,
|
taldean
zenbait herritako haurrak elkartzeko aukera ematen du. Egin izan dugu aurrez aurreko saiakera, baina ez du hainbesteko arrakastarik izan.
|
|
Aisialdi digitalak fisikoki urrun dauden pertsonak elkartzea ahalbidetzen du, herri bateko eta besteko haurrek elkarrekin jolasteko eta haien arteko harremanak sortzeko balio du. Bestalde,
|
talde
izaera lantzeko modua da, batzen dituen edo komunean duten ezaugarria euskara delarik.
|
|
Hala ere, aipatu beharra dago
|
talde
kopuruari dagokionez ez dela hainbesteko aldea izan, iaz 104 talde atera baziren aurten 109 talde izan ditugu. Zer dela eta?
|
|
Hala ere, aipatu beharra dago talde kopuruari dagokionez ez dela hainbesteko aldea izan, iaz 104
|
talde
atera baziren aurten 109 talde izan ditugu. Zer dela eta?
|
|
Hala ere, aipatu beharra dago talde kopuruari dagokionez ez dela hainbesteko aldea izan, iaz 104 talde atera baziren aurten 109
|
talde
izan ditugu. Zer dela eta?
|
|
Zer dela eta?
|
Taldeetan
haurren kopurua toperaino eramatea erabaki dugulako. Iaz lau eta bost lagunekin taldea aurrera ateratzen genuen, baina balorazioetan ondorioztatu genuen batek edo bik huts egiten bazuten, dinamika mantentzea oso zaila zela.
|
|
Taldeetan haurren kopurua toperaino eramatea erabaki dugulako. Iaz lau eta bost lagunekin
|
taldea
aurrera ateratzen genuen, baina balorazioetan ondorioztatu genuen batek edo bik huts egiten bazuten, dinamika mantentzea oso zaila zela. Aurten, aipatutako arrazoi horregatik, talde gehienak sei haurrekoak izan zitezen ahalegindu gara.
|
|
Iaz lau eta bost lagunekin taldea aurrera ateratzen genuen, baina balorazioetan ondorioztatu genuen batek edo bik huts egiten bazuten, dinamika mantentzea oso zaila zela. Aurten, aipatutako arrazoi horregatik,
|
talde
gehienak sei haurrekoak izan zitezen ahalegindu gara.
|
|
Generoari dagokionez, ez dago diferentzia handirik, baina nesken
|
taldea
handixeagoa da mutilena baino. Iazko kopuruekin alderatuta diferentzia bi puntutan murriztu da.
|
|
Egia esateko, oso pozik gaude Euskaraz Kilikak emandako emaitzekin. Doakoa izanik, haurrek eta gurasoek serio hartuko ez ote zuten beldur ginen, baina errealitatea izan da oso ume gutxik utzi duela ekintza eta
|
talde
guztiak mantendu direla.
|
|
Hartan, hamalau bat urteko gazte
|
talde
bat sartu da bi irakasle gidari dituztela. Hogeita hamar bat neska mutil dira guztira.
|
|
Saioak hogei bat minutu iraun du. Bukatu denean, neska mutilak elizan sakabanatu dira,
|
talde
txikitan, neskak esandakoak hobeto begiratzeko.
|
|
Izan ere, hiztunak, komunikazio ekintzen bidez, inguruan dauzkan eta inporta zaizkion pertsonekin harremanak eraikitzea du helburu nagusia. Komunikazioaren alderdi horretan sakonduz gero, esan daiteke pertsonak komunikazioaren bidez bihurtzen garela gizartearen eta gure
|
talde
erreferentzialaren parte. Komunikazioak egiten gaitu nor.
|
|
Ezaguna da gazte hizkerak helduengandik bereizteko eta gazteak"
|
taldeko
" sentitzen dituenekin identifikazioa azpimarratzeko duen funtzio bikoitza10 (Esnaola, 2000: 22).
|
|
Giza komunikazioak kultur izaera du:
|
taldeek
asmatu egiten dituzte kodeak, konbentzionalak dira(...) eta ikasi beharrekoak." (Apodaka, 2004: 192).
|
|
111). Euskañola/ frantseuskara erabili eta, harro, berezko hizkeratzat hartzeak lotura izan dezake autopertsuasio behar horrekin (zenbait musika
|
talderen
jokabide linguistikoa, adibidez). Kasu honetan ere gure komunitatea ez litzateke salbuespena izanen, Luisa Martín Rojok" orgullo de prácticas híbridas (praktika nahasien harrotasuna)" kontzeptua aipatzen du, adibidez (Martín Rojo, 2020:
|
|
Kasu gehienetan oreka positiboa da, hau da, atxikimendu eta ezagutza ona dute eta horren ondorioz, gehienetan, erabilera ere ona da. Baina, asko ez badira ere,
|
talde
txiki bat oreka negatiboan ageri zaigu: ez dute ezagutza nahikorik, ezta lotura afektiborik ere hizkuntzarekin.
|
|
|
Taldearen
eragina
|
|
Gizarte psikologiak azaldu du
|
taldea
kideen batuketa hutsa baino gehiago dela. Taldeak berezko izaera du eta norbanakoan presioa egin dezake, talde arauak hauts ez daitezen.
|
|
Gizarte psikologiak azaldu du taldea kideen batuketa hutsa baino gehiago dela.
|
Taldeak
berezko izaera du eta norbanakoan presioa egin dezake, talde arauak hauts ez daitezen. Izan ere, taldean ere oreka behar da:
|
|
Gizarte psikologiak azaldu du taldea kideen batuketa hutsa baino gehiago dela. Taldeak berezko izaera du eta norbanakoan presioa egin dezake,
|
talde
arauak hauts ez daitezen. Izan ere, taldean ere oreka behar da:
|
|
Taldeak berezko izaera du eta norbanakoan presioa egin dezake, talde arauak hauts ez daitezen. Izan ere,
|
taldean
ere oreka behar da: bestearen jarrera aldatu edo gurea aldatu (Apodaka, 2004:
|
|
108). Hiztunari noraino inporta zaizkion besteen usteak, horren arabera saiatuko da
|
taldearen
hizkuntza erabilera ohiturak aldatzen ala ez. Beraz, orain arte azaldutako arrazoiez gain, taldea eta, taldearen bitartez, arau sozialak ezarritako presioa izan daitezke euskara erabiltzeko edo ez erabiltzeko arrazoiak.
|
|
Hiztunari noraino inporta zaizkion besteen usteak, horren arabera saiatuko da taldearen hizkuntza erabilera ohiturak aldatzen ala ez. Beraz, orain arte azaldutako arrazoiez gain,
|
taldea
eta, taldearen bitartez, arau sozialak ezarritako presioa izan daitezke euskara erabiltzeko edo ez erabiltzeko arrazoiak. Rodriguez Carnotak Bourdieuren" merkatu linguistikoa" kontzeptuari15 erreferentzia egin eta" Eskolako jolastokiko merkatu linguistikoa" aipatzen du bere ikerketan (Rodriguez Carnota, 2022:
|
|
Hiztunari noraino inporta zaizkion besteen usteak, horren arabera saiatuko da taldearen hizkuntza erabilera ohiturak aldatzen ala ez. Beraz, orain arte azaldutako arrazoiez gain, taldea eta,
|
taldearen bitartez
, arau sozialak ezarritako presioa izan daitezke euskara erabiltzeko edo ez erabiltzeko arrazoiak. Rodriguez Carnotak Bourdieuren" merkatu linguistikoa" kontzeptuari15 erreferentzia egin eta" Eskolako jolastokiko merkatu linguistikoa" aipatzen du bere ikerketan (Rodriguez Carnota, 2022:
|
|
Horrela, bada, erabilera ohiturak eraldatu nahi izanez gero, hiztunaren erreferentzia
|
taldeetan
gertatzen diren elkarrekintzak, botere harremanak eta kategorizazioak aztertu eta kontuan hartu dira, ahaztu gabe, edozein talde hizkuntza komunitatearen eta gizarte osoaren diskurtso, aurreiritzi eta gizarte irudikapenen testuinguruan kokatzen dela.
|
|
Horrela, bada, erabilera ohiturak eraldatu nahi izanez gero, hiztunaren erreferentzia taldeetan gertatzen diren elkarrekintzak, botere harremanak eta kategorizazioak aztertu eta kontuan hartu dira, ahaztu gabe, edozein
|
talde
hizkuntza komunitatearen eta gizarte osoaren diskurtso, aurreiritzi eta gizarte irudikapenen testuinguruan kokatzen dela.
|
|
15" Hizkuntza trukeak botere sinbolikoko harremanak ere badira, hiztunen eta beren
|
taldeen arteko
indar harremanak eguneratzen dituztenak." (Bourdieu, 1985: 11) [itzulpena nirea da].
|
|
Jauregi, P. (2003). Berezko
|
taldeak
euskalduntzeko ikas estrategia. Gazte talde baten kasua.
|
|
Berezko taldeak euskalduntzeko ikas estrategia. Gazte
|
talde
baten kasua. Doktorego tesia.
|
|
Egungo egoeraren hausnarketatik abiatuta, edozein ikasleren ibilbidean hizkuntza aintzat hartuta aritzeak duen garrantzia azpimarratzen da, ondoren, irakasleak elkarlanean aritzeko irizpideak bateratu beharra ohartarazteko, eta irizpide horiek zein mugarri aintzat hartuta egitea komeni den proposatzeko. Amaieran, ondorioei emandako tartean nabarmendu dira, curriculuma ikuspegi hau aintzat hartuta jorratzeak ikasleari, irakasle
|
taldeari
eta euskararen normalizazio prozesuari eskaintzen dizkion aukerak.
|
|
Gure irakas hizkuntza minorizatutako edo gutxitutako hizkuntza dela kontuan hartzen badugu, egunerokoan dugun jarduteko moduaren gaineko hausnarketa egin beharrean gaude. Hizkuntzaren dimentsioak irakaskuntzan duen garrantziaz hausnarketa sakona egin behar dugu, bistaratu egin behar dira hizkuntzaren erabilerarekin nolabaiteko lotura duten alderdiak, eta, elkarlanean arituz, irakasle
|
taldean
orpoz orpo lan egiteari ekin beharrean gaude.
|
|
Ikertzaile horiek hizkera akademikoa erabili beharreko testuinguruaren aldagaiei egiten diete erreferentzia, hau da: igorleak hartu beharreko jarrerari, xede
|
taldearen
ezaugarriei, komunikazio helburuari eta baliatu beharreko testu generoaren ezaugarriei erreparatu behar zaie. Aipatutako alderdiok aintzat hartuta hasiko da igorlea, ondoren, diskurtsoa antolatzen eta gauzatzen.
|
|
Irakasleak jada du, orain artean bezala bakarkako lanean aritu, eta, ondorioz, lankideekin batera aritu du elkarlanean, eta, horretarako, nahitaezkoa izango zaio adostutako ikuspegi baten arabera jokatzea. Era horretan arituz, ikasleak errazago antzemango die arloen artean dauden zeharkako alderdiei, eta alderdi horiek bistaratuta era kontzientean jarduten badu irakasle
|
taldeak
, eraginkorragoa izango da eskolak duen zeregina gauzatzeko lanean.
|
|
Azter ditzagun, beraz, diziplina edozein izanda ere, irakasle
|
taldeak
, bere jardun didaktikoa diseinatzerakoan, aintzat hartu beharreko zeharkako alderdiak:
|
|
Era berean, eskura izango ditu zenbait euskarri edo material, eta baita egoerari erantzuteko baldintza jakin batzuk ere. Finean, ekintza sozialera daramaten egoerak dira irakasle
|
taldeak
proposatuko dituenak.
|
|
Helburu desberdinak izango dituzten beste zenbait egitekorekin batera, bost aldagai horiek gogoan izanda ekingo dio ikasleak egoera ebazteko bideari. Era berean, bost aldagaiok erabili beharreko hizkuntza erregistroan eta hizkera akademikoaren konplexutasunean duten eraginaz jabetuta jokatu du irakasleak ikasle
|
taldea
gidatzeko lanean.
|
|
Era berean, berdinen arteko lanketari ere ezarriko dizkiogu hizkuntza helburuak. Ikasleak ikaslea aurrean duela, hau da," ikasle ikasle" harremanen arteko elkarreraginerako uneak baliatuz,
|
talde
lanean, eraikiko dituzte ikasleek egoerari aurre egiteko ezinbestekoak dituzten ezagutzak, eta talde lan hori bera baliatuko dugu eskuratu beharreko hizkuntza helburuetara iristeko.
|
|
Era berean, berdinen arteko lanketari ere ezarriko dizkiogu hizkuntza helburuak. Ikasleak ikaslea aurrean duela, hau da," ikasle ikasle" harremanen arteko elkarreraginerako uneak baliatuz, talde lanean, eraikiko dituzte ikasleek egoerari aurre egiteko ezinbestekoak dituzten ezagutzak, eta
|
talde
lan hori bera baliatuko dugu eskuratu beharreko hizkuntza helburuetara iristeko.
|
|
Eman dezagun DBHko 4 mailako ikasgela batean gaudela eta hiru ikasle horiek
|
talde
lan batean (kooperazio taldetan) jartzen ditugula, inolako esku hartze didaktikorik gabe. Beraien artean hitz egiteko, apika, pertsonen arteko oinarrizko komunikazio trebetasunak (PAOKT) paratuko dituzte martxan.
|
|
Eman dezagun DBHko 4 mailako ikasgela batean gaudela eta hiru ikasle horiek talde lan batean (kooperazio
|
taldetan
) jartzen ditugula, inolako esku hartze didaktikorik gabe. Beraien artean hitz egiteko, apika, pertsonen arteko oinarrizko komunikazio trebetasunak (PAOKT) paratuko dituzte martxan.
|
|
Haien artean nahiko maila desberdinak dituztela ikusi dugu (C1, B2, B1). Zer hizkuntza erabiliko dute
|
talde
lanean hiruren artean hizketan ari direnean. Mackeyren5 hizkuntz gaitasun erlatiboaren kontzeptuari jarraituz, ikasle hauen maila gaztelaniaz hurrenez hurren PAOKTen honakoa bada (B1, B2, B2), gaztelaniaz6 arituko direla erantzunen genuke aurki, ñabardurak ñabardura.
|
|
Beste baliabide batzuk ere erabili daitezke. Adibidez,
|
talde
lanetan elkarrekin ari direnean, esandakoaren transkribatzaile izatea (ahozko corpusa osatzen joateko eta ahozkoaren eta idatziaren arteko aldeak ikusten joateko); gelan edozein bideo ikusi eta entzun behar baldin bada, ahozko bi baliabideren inguruko galderatxoak egitea beti, esaterako," zer esan duenean igo du bolumena hizlariak?"," nola ahoskatu ditu halako eta halako hitz?"...
|
|
Kahoot plataforma erabilita lehiaketa bat sortzea eta ikaskideei aurkeztea. Gela bereko ikaskideek edo maila bereko beste
|
taldeetako
ikasleek osatu dute Kahoot hori.
|
|
|
Talde
lanaren egoera eta helburu komunikatiboa irudikatu.
|
|
Elkarreraginaren eta
|
talde
lanaren ezaugarriak:
|
|
• IKKIko egiturak nola erabili
|
talde
lana antolatzeko: 1, arkatzak erdira, folio birakaria eta hitzen jokoa.
|
|
•
|
Talde
lan onaren ezaugarriak.
|
|
Elkarreraginerako eta
|
talde
lanerako behar dituzten hizkuntza baliabideak: • Iritzia adierazteko eta argudiatzeko hizkuntza baliabideak (arrazoiak emateko):
|
|
EGOERA: Irakurgai bat abiapuntu izanik, tertulia bat prestatu dute
|
taldean
lan eginez.
|
|
HELBURU KOMUNIKATIBOA: 3 ikasleko
|
taldetan
, Ikasketa Kooperatiboaren oinarrizko arauak jarraituz, ikaskideen aurrean irakurgai edo liburu bati buruzko tertulia prestatzeko gauzatuko dituzten ahozko elkarreraginak. Hau da, elkar ulertzeko, edukiak adosteko, tertuliaren egitura adosteko hizketaldiak eta prozesuak.
|
|
|
Talde
lanaren egoera eta helburu komunikatiboa irudikatu.
|
|
Denbora muga kontuan hartu: osotara, eta bakoitzak berea(
|
talde
lanean, baita ere, tertuliaren aurkezpenean). Erabiliko duten hizkuntza erregistroa:
|
|
Elkarreraginaren eta
|
talde
lanaren ezaugarriak:
|
|
Elkarreraginerako eta
|
talde
lanerako behar dituzten hizkuntza baliabideak:
|
|
—
|
Taldea
(k) larunbatetan bilduko dira, arratsaldeko 16:30ak eta 18:30ak bitartean.
|