2013
|
|
a) Eta zuk," beti ongi nahi duenak maiz gaizki" dabilela jakinda, nola ikusten duzu zeure burua? Jo ezazu berriz ere taulara, eta
|
jaso
informazio hori hirugarren zutabean.
|
|
1 Hasteko, zure datuak eta zure truke kidearenak
|
jasoko
dituen fitxa egingo duzu. Lehenik, zure datuak idatziko dituzu:
|
|
Egun on! Ba al duzue Parisen familia batentzat bisita egokiak
|
jasotzen
dituen gida edo liburuxkarik?
|
|
Ikusi dugun bezala, galderak helburuarekiko egokia izan behar du. Horretaz gainera, nori egiten zaion galdera ere garrantzitsua da, erantzun egokia
|
jaso
nahi badugu.
|
|
Badakigu, dagoeneko, helburuarekiko galdera egokia formulatu behar dela. Ikasi dugu, halaber, behar dugun erantzuna
|
jasotzeko
, pertsona egokiari galdetu behar zaiola. Bi baldintza horiek betetzen ditu Xabier Payari aspalditxo egindako elkarrizketak.
|
|
2 Ondoren, behar dudan informazioa eskuratzeko, hau da, erantzun egokia
|
jasotzeko
, erantzuna egin erabaki dut.
|
|
Zure hausnarketak honako taula honetan
|
jasoko
dituzu:
|
|
1 Unitatearen lehenengo jardueran, elkartrukearen helburuen zerrenda osatu zenuten, eta txantiloi batean
|
jaso
zenuten. Orain, txantiloi hura berreskuratu egingo duzue.
|
|
Galderen egokitasuna bermatzeko, gogoan izan hartzailea zure truke kidea izango dela. Irakasleak bidali dizkizu kidearen datuak zure helbidera; zabaldu zure posta, eta
|
jaso
datu horiek.
|
|
3
|
Jaso
al dituzu truke kidearen galderak. Horrela ez bada, egon lasai, laster jasoko baituzu haren mezua.
|
|
3 Jaso al dituzu truke kidearen galderak? Horrela ez bada, egon lasai, laster
|
jasoko
baituzu haren mezua. Behin galderak jaso dituzunean, erantzun, eta bidal iezazkiozu bueltan mailez; kidearen jakin mina aseko duzu.
|
|
Horrela ez bada, egon lasai, laster jasoko baituzu haren mezua. Behin galderak
|
jaso
dituzunean, erantzun, eta bidal iezazkiozu bueltan mailez; kidearen jakin mina aseko duzu.
|
|
" Mila gauza txiki naiz, mila saltsa". Osa ezazu Xabier Payari buruzko fitxa, kategoria bakoitzean dagokion informazioa elkarrizketatik
|
jasoz
:
|
|
Jarduera honetan bost testu
|
jaso
ditugu; bakoitzean, pertsonaia baten deskribapena egiten da.
|
|
" esan iezadazu zer egiten duzun, eta esango dizut nolakoa zaren" esaten digute. Halako batetik
|
jaso
ditugu hemen deskribatzen diren jarrerak eta horiei lotutako adjektiboak. Lot ezazu jarrera bakoitza dagokion adjektiboarekin.
|
|
5 Ukimenaren bidez
|
jasotako
sentsazioak adierazteko (4 adjektibo)
|
|
1 Zer jakin nahi zenuke zure truke kideari buruz? Zure jakin mina asetzeko, presta ezazu informazio hori
|
jasoko
duen taula; bertan, ezaugarriak sailkatzeko balio izango duten kategoriak zehaztuko dituzu. Ondoren, zure truke kideari bidaliko diozu taula, posta elektroniko bidez; mezuan azaldu behar diozu bere buruaren deskribapena egin behar duela, bere ezaugarriak zuk bidalitako taulan idatzi egin behar dituela, kategoria horien arabera, eta, azkenik, deskribapena idatzi behar duela.
|
|
Horietan ere egin behar izaten da deskribapen plan bat. Adibidez, argazkilariak, batzuetan, hurbildu egiten du argazki kameraren objektiboa
|
jaso
nahi duen errealitatera, xehetasunei erreparatuz; beste batzuetan, urrundu egiten du objektiboa, ikuspegi orokorragoa jasotzeko.
|
|
Horietan ere egin behar izaten da deskribapen plan bat. Adibidez, argazkilariak, batzuetan, hurbildu egiten du argazki kameraren objektiboa jaso nahi duen errealitatera, xehetasunei erreparatuz; beste batzuetan, urrundu egiten du objektiboa, ikuspegi orokorragoa
|
jasotzeko
.
|
|
Dagoeneko idatzi duzu leku deskribapen bat, Van Gogh en logelarena. Aurrerago, beste deskribapen bat egingo duzu, eta hartarako kontuan hartu dituzun urratsak
|
jaso
ditugu kontrol zerrenda batean.
|
|
1 Abentura honetan, aukera paregabea izan duzu lagun berriekin harremanetan jartzeko eta informazioa trukatzeko. Baina ziur badela, oraindik ere, elkarrengandik
|
jaso
ez duzuen informazioren bat eta hura ezagutzeko irrikaz zaudela. Orain duzu urratsa egiteko unea:
|
|
a) Gelakideei ahoz azalduko diezu nor den eta nolakoa den zure truke kidea: izaera, zaletasunak, gustuak& Horretarako, idatz ezazu lagunaren deskribapen labur bat; aurrez aurre ezagutzen ez baduzu ere, adierazi nola irudikatzen duzun, unitatean zehar
|
jaso
duzun informazioaren arabera.
|
|
Hasi baino lehen, jo posta elektronikora, eta eskuratu truke kidearengandik
|
jaso
duzun informazio guztia.
|
|
Zer nolako informazioa
|
jaso
duzu?
|
|
Ikusiz gero, deitu zenbakira eta 100 euroko saria
|
jasoko
duzu.
|
|
Norbaitek ikusiz gero, deitu telefonora, mesedez. Aurkitzen duenak saria
|
jasoko
du.
|
|
1 Egin duzun kartelak berehalako erantzuna izan du: telefono dei bat
|
jaso
duzu. Presta itzazu bospasei galdera, txakurra aurkitu duenak egia esaten duela ziurtatzeko.
|
|
Zertarako izan zaizu baliagarria? Hitz egin ezazue zuen artean horren inguruan, eta
|
jaso
ondorioak fitxan.
|
|
Pertsona bati buruzko informazioa
|
jasotzeko
modu bat baino gehiago dago; horietako bat elkarrizketa da. Orain ikusiko duzun bideoan, Mertxe Arruti andreak bi elkarrizketatzaileren galderei erantzuten die.
|
|
Ez zaio eskutitzik
|
jasotzea
gustatzen.
|
|
1 Mireiari eman behar diozun azalpena antolatzeko,
|
jaso
itzazu taula batean zein diren planteatu zaizuen egoeraren eskakizunak:
|
|
a) Mireiari azalpen egokiak emateko, zuen oharrak
|
jasoko
dituzue taula batean:
|
|
4
|
Jaso
dituzuen zeregin horiek guztiak egiteko, zer ikasi duzue. Erantzuna ez da batere erraza.
|
|
Amodioa eman, maitasuna
|
jaso
, hozkil naun, besarka nazan.
|
|
Amodioa eman, maitasuna
|
jaso
hozkil besarkatuko.
|
|
5 Oparia
|
jasotzen
duenak, opariei jartzen zaien lazoaren modura, adjektibo bat gehituko dio; egokitu zaion hitz sorta horrekin, testu labur bat idatziko du, sentimendu bat adieraziz.
|
|
Pertsonaia behar bezala prestatzeko, ongi etorriko zaizue honako hauek kontuan hartzea.
|
Jaso
erantzunak taulan.
|
|
1 Behatu aurreko jardueretan identifikatu dituzun aldaketei. Honako taula honetan, gisa horretako zenbait aldaketa
|
jaso
ditugu. Osa ezazu zuk jaso dituzunekin:
|
|
Honako taula honetan, gisa horretako zenbait aldaketa jaso ditugu. Osa ezazu zuk
|
jaso
dituzunekin: batetik, hitzen idatzizko forma, eta, bestetik, ahoskatzean sortu den elkarketa.
|
|
Jarraian duzun semaforoan
|
jasotzen
dira horretarako aholkuak. Semaforo gorriaren azpian, egin behar ez direnak daude, eta berdearen azpian, egitea komeni direnak.
|
|
Bildumako testuak ordena baten arabera antolatuta daude. Bildumako testuen ordena aurkibidean
|
jaso
da.
|
|
1 Adieraz ezazue nola sentitu den taldeko kide bakoitza; horretarako, erabili hemen
|
jaso
dugun taldekide bakoitzaren izaeraren deskribapena, egoera hori ilustratzen duten irudiak, eta, jakina, daukazuen eskarmentua. Betiere, zuen erantzunen zergatiak emango dituzue.
|
|
Ikasle abila, gehiegizko ahaleginik gabe loratzen den horietakoa, azkarra. Ez ditu oso gustukoak taldeko lanak, taldearen nota
|
jasotzea
egokitzen baitzaio, eta bere harremanetarako gabeziak agerian uzten dituelako. Ez du jasaten bera bezain azkarrak ez direnekin aritu behar izatea.
|
|
Ikerketa ekiteko unean, hainbat zailtasun izan dituzte taldean. Hala
|
jasotzen
da taldeko lanaren jarraipena egiteko bakoitzaren egunerokoan.
|
|
b) Aditzen pertsonak aldatu: ni horrelakoa naiz jarri beharrean, zu horrelakoa zara jarriz, ekintzen egileak eta haren ondorioak
|
jasotzen
dituztenak trukatuz
|
|
poema bakoitza taldekide batekin erlazionatu badut, taldekideen izaera eta egunerokoan
|
jasotako
informazioa kontuan hartuz.
|
|
1 Eraldatzeko eskaini zaizkizun ereduetatik, hautatu bihotzera iritsi zaizun bat, zure sentimenduei buruzko testu poetikoen bildumara eramango zenukeena, alegia. Idatz itzazu zure aukeraren arrazoiak; poetikoki egiten baduzu, zure iruzkina ere
|
jaso
dezakezu bilduman, ereduarekin batera.
|
|
2 Egin dituzun eraldatzeetatik, bereziki harro al zaude horietako batez? Hura ere zure bilduman
|
jasoko
duzu; jarri izenburua, eta, beharrezkoa ikusten baduzu, egin azkeneko txukunketak.
|
|
Egunek eman didatena
|
jasotzen
da hemen. Egunek, lagunek, etsaiek, maitatu ditudanek guraso eta anai arrebek...
|
|
Bakoitzak bere sentimenduak
|
jasoko
ditu eguneroko moduko batean; hala uste dut nik!
|
|
Bertan, beren iritzia ematen izan dira guraso batzuk, gazte bat, idazle bat, irakasle bat, aktore bat eta psikologo bat. Batek baino gehiagok azpimarratu dute zer nolako garrantzia eta onurak izan ditzakeen norberaren bizipenak eta sentimenduak
|
jasotzen
dituen koadernoa, egunerokoa, ohar liburua, grabazioa edo dena delakoa edukitzeak.
|
|
Egunerokoan bizitako sentimenduei buruzko testu poetikoak
|
jasotzen
dituen bilduma; horixe da egitekoa. Aurreikusten al duzu nolakoa izango den zurea?
|
|
2 Elkarri esandako esaldietatik,
|
jaso
idatziz esanguratsuenak iruditu zaizkizun lau.
|
|
1 Fitxa batean
|
jasoko
duzu zer sentimendurekin esnatu eta jaiki zaren, eta zer sentimendurekin oheratu. Ausar zaitez sentimendu horien zergatia idazten; eta gogoratu zer egitura erabil ditzakezun zergatiak adierazteko.
|
|
Ziur horietako asko bizi izan dituzula! Osatu fitxa, une horietako esperientziak
|
jasoz
. Erdialdeko ekintzen zutabea oinarritzat harturik, bete eskuinaldeko eta ezkerraldeko zutabeak:
|
|
2 Idatzi zenbait esaldi, ukimenaren bidez sentimenduak trukatu izan dituzuneko lau memento esanguratsuenak azalduz. Horretarako, baliatu fitxan
|
jasotako
informazioa; behar izanez gero, osa ezazu. Hona hemen bi adibide:
|
|
1 Osagai honetan identifikatu dituzun sentimenduak, horiekin loturiko hitzak eta egoerak, zergatiak&, fitxa batean
|
jasoko
dituzu horiek guztiak. Unitatean aurrera zoazen heinean, zure sentimenduen inbentarioa aberasteko aukera izango duzu.
|
|
Barrena nahasi dizun albiste baten berri izan duzu, eta hura
|
jaso
nahi zenuke zure sentimenduei buruzko testuen bilduman. Honako artikulu honek ematen du gertakizun horien berri.
|
|
inbentarioa
|
jasotzen
duen kutxa?
|
|
1 Har ezazu 8 jardueran hasitako eta 20.ean osatutako sentimenduen inbentarioa. Metaforak eta konparazioak erabiliz, adierazi nolakoak diren han
|
jaso
dituzun hiru sentimendu.
|
|
bestetik
|
jasotzen
ari garenean, gerta daiteke
|
|
Dantzari arin taldeko kide berri batek honela galdetu du: zer informazio
|
jasoko
dugu artxibategi horretan. Esaiozue labur labur.
|
|
a)" Animaleak" testuan dioen moduan tratatzen al ditugu etxe abereak Euskal Herrian gaur egun? Erantzuna arrazoitzeko, entzun taldekideen azalpenak eta
|
jaso
oharrak.
|
|
Irakurri eta entzun arretaz" Kultura eta bizimodu bitxiak" testua, eta esan zergatik duten Indian behiekiko jokabide hori.
|
Jaso
oharrak testua entzun ahala.
|
|
Hainbat joko, kanta eta errituren protagonista bihurtu da. Euskal alkateek eta lehendakariek makilak
|
jasotzen
dituzte oraindik ere, euren agintearen seinale. Euskaldunon laguntasunaren eta mirespenaren sinbolo da.
|
|
Euskaldunon laguntasunaren eta mirespenaren sinbolo da. Euskal Herrira etorri diren hainbat pertsona garrantzitsuk ere
|
jaso
dute makila hemengo agintarien opari gisa.
|
|
Ikus dezagun nola egin duen. Batetik, paragrafoa osatzeko erabili dituen hiru esaldiak
|
jaso
ditugu. Bestetik, esaldi horiek josiz nolako paragrafoa sortu duen ikusiko duzu.
|
|
b) Zalantzarik gabe, kazetariak ezinbestekoa du, lehenik eta behin, informazioa hautatzea eta nonbait
|
jasotzea
, hau da, erregistratzea. Hori izango da bere artikuluaren iturburua.
|
|
4 Erregistratutako informazioaren jatorria: zein testutatik
|
jaso
den, testua non dagoen, zein orrialdetan dagoen
|
|
Kazetari lana txukun egiteko, garrantzitsuagoa da, zalantzarik gabe, fitxaren edukiari erreparatzea. Horregatik, bermatu duzue testutik hautatzen duzuen informazioa fitxan zuzen
|
jasotzen
duzuela, alegia, idazketa arauak zaintzen dituzuela: ortografia, deklinabide atzizkiak, datu jakinen idazkera& Ezinbestekoa da, beraz, informazioa arreta handiz jasotzea eta, amaitutakoan, berrikustea.
|
|
Horregatik, bermatu duzue testutik hautatzen duzuen informazioa fitxan zuzen jasotzen duzuela, alegia, idazketa arauak zaintzen dituzuela: ortografia, deklinabide atzizkiak, datu jakinen idazkera& Ezinbestekoa da, beraz, informazioa arreta handiz
|
jasotzea
eta, amaitutakoan, berrikustea. Ez ahaztu!
|
|
Bermatu testuetatik hautatutako informazioa zuzen
|
jasotzen
duzula erregistro fitxan.
|
|
d)
|
Jaso
ezazue, erregistro fitxan, galderei erantzuteko hautatu duzuen informazioa.
|
|
irudiak (argazkiak, ilustrazioak). Irudi batzuek informazio gehigarria ematen dute, hau da, testuan
|
jasota
dagoena osatzeko balio duena: esandakoaren adibidea, azaldutako kontzeptu baten irudia, prozesu baten irudikatzea& Beste irudi batzuek testuan hitzez esandakoa ulertzen laguntzen dute:
|
|
3
|
Jaso
eta erregistratu galdera bakoitzari erantzuteko aurkitu duzun informazioa.
|
|
2 Eskaintza ederra
|
jaso
duzue! Talde txikitan elkartuta, azter itzazue orain arte eman zaizkizuen bi testuen mezuak:
|
|
Zer eratako artikuluak
|
jaso
ditzake, zure ustez, Gure erroak aldizkariak?
|
|
Orrialde honetan
|
jaso
ditugun irudi, izenburu eta esaldietan hainbat gairen proposamena egiten da. Baina guztiek ez dituzte betetzen aldizkariak eskatzen dituen baldintzak.
|
|
bat, artxiboetatik
|
jasotakoa
.
|
|
1 Idatzi behar duzun testuaren helburua kontrabandoa ez zela gaizkileen lanbidea ohartaraztea balitz, zein erabiliko zenuke
|
jasotako
informaziotik?
|
|
1 Ezer baino lehen, argi izan behar duzu zer nolako lan eskaera
|
jaso
duzun kazetari gisa: zer egin behar duzun, zergatik egin behar duzun, norentzat egin behar duzun eta zertarako egin behar duzun.
|
|
3 Dibulgazio artikuluan
|
jasoko
den errealitatea hartzailearen egunerokotasunetik hurbil ote dago?
|
|
c) Hautatutako informazioa
|
jaso
ezazu, eta antolatu, landu duzun eskema grafikoa baliatuz.
|
|
a) Artikuluaren gorputza idazteko, balia ezazu eskema grafikoan
|
jaso
duzun informazioa. Ez ahaztu erabiltzea ideiak erlazionatzeko baliabideak (antolatzaileak eta erreferentzia mekanismoak), eta hartzaileari informazioa egokitzeko bitartekoak, testua ulergarriagoa izan dadin.
|
|
Zer nolako dibulgazio artikuluak idatzi dituzuen! Izena duenak izana du elkartera bidali dituzue, baina, jakina, merezi du artikulu horiek gelako aldizkarian ere
|
jasotzea
eta argitaratzea. Bada, ekin lanari!
|
|
Beharrezkoa den informazioa testuan era eraginkorrean identifikatu eta
|
jaso
dut.
|
|
ozik egoteko moduan egongo zarete, lan handia egin duzue eta! Gainera, Izena duena izana du elkartekoen eskutitza
|
jaso
duzue, zeinean egindako lanagatik eskerrak ematen dizkizueten. Baina hemen bukatzen ote da Zaharrak berri unitatea?
|
|
Besterik gabe, zuen proiektu proposamenak
|
jasotzeko
eta elkarrengandik ikasteko eta elkarri irakasteko gogoz, agurtzen zaituztegu.
|
|
1) proiektuaren deskribapena
|
jasotzen
duen txantiloia
|
|
Historia eta kultura tradizioa ezagutzeko, modu ona delako hura bizi izan zutenen ahotik
|
jasotzea
.
|
|
Lehiaketara aurkezteko, blog proiektuaren deskribapena
|
jasotzen
duen txantiloiarekin batera, balizko blogerako sarreraedo ongietorri bideoa ere egin behar da.
|
|
galdera bakoitzari erantzuteko, euskarriak eskaintzen dituen informazio guztiak, eta horiek bakarrik, hautatu eta
|
jaso
baditut.
|
|
6 Hautatutako informazioa era ulergarrian
|
jaso
da.
|
|
7 Hautatutako informazioa testutik zuzen
|
jaso
da.
|
|
Bilatutako eta hautatutako informazioa modu
|
jaso
behar da. Gainera, modu ordenatuan egiten lagunduko digu erabiltzeak.
|
|
hautatutako informazioa zuzen
|
jasotzen
–
|
|
sortu nahi den testuaren komunikazioasmoaren baitan testuetan informazioa bilatzea, hautatzea eta erregistratzea. Orain, idazle lanetan hasi baino lehen,
|
jasotako
informazioa antolatzea komeni zaizu. Informazioaren antolaketa ere testuaren komunikazio asmoaren araberakoa da, gainera.
|
|
c) Euskal Herriko sendabelarren sailkapena
|
jasotzea
.
|
|
3 Osatu goiko eskemak, laukietan behar den informazioa kokatuz. Horretarako, balia ezazu galderen erantzunetan
|
jaso
duzun informazioa.
|
|
Deskribapen egitura duten azalpen testuetan, lehenik, deskribapenaren gaia zehazten da, hau da, zer den deskribatzen dena. Askotan, izenburuak berak
|
jasotzen
du gaia. Ondoren, deskribatzen den horri buruzko informazioak ematen dira, kategoriatan sailkatuta.
|