2013
|
|
Erabakia hartzeko, lehendabizi, hautaketarako irizpideak adostu dituzue. Baina," zenbat buru, hainbat aburu", hortaz, adostasun batera iritsi duzue, talde txikian lehenik, eta gelakide
|
guztien artean
ondoren.
|
|
noski! Izan ere, nahiz eta hitzez ezberdinak izan,
|
guztiok
gera euskaldun, guztiok
|
|
noski! Izan ere, nahiz eta hitzez ezberdinak izan, guztiok gera euskaldun,
|
guztiok
|
|
2 Esapideak idatzi egin dituzue, baina nola ahoskatzen dira? Gelakide
|
guztien artean
, esapide horiek grabatu egingo dituzue. Kontuan hartu ondo ahoskatzea, erritmoa zaintzea, intonazioa& Grabazioan garbi adierazi behar dituzue honako datu hauek:
|
|
Elkartruke batera joan aurretik, badira eskuratu beharreko hainbat informazio, esate baterako, maletan zer sartu behar duzun jakiteko, hartuko zaituen familiaren etxean zer aurkituko duzun aurreikusteko, edota zenbat diru eramango duzun erabakitzeko.
|
Hori guztia
jakiteko, zer galdera egingo zenuke?
|
|
Tunisia, Egipto, Libia, Yemen, Pakistan... Leku
|
horietan guztietan
, albisteez gain, milaka istorio aurkituko zenituen, istorio txikiak, pertsona interesgarriak, memento hunkigarriak... komunikabideetan lekurik izaten ez dutenak. Zer sentitzen duzu horrelakoetan?
|
|
Elkarrizketak, itzulpen lanak, bertso saioetarako deialdiak... Saltsa
|
guztietako
perrexila da oraindik. Agendako tarte zuriak eta telefonoaren isiltasun mementoak aprobetxatu ditugu Xabier Payarekin hitzordua jartzeko.
|
|
Sinestezina da. Bizkaiko txapeldun izandako
|
guztiak
, niretzat, oso errespetagarriak dira, kalitate handiko pertsonak. Eta, bat batean, esatea gradu hori niri eman didatela edota nik irabazi dudala...
|
|
b) Bakar bat esatekotan, aitonak, esango nuke. Isilean, eredu bikainak eman zizkigun inguruko
|
guztioi
.
|
|
Horiek egoki eta zuzen formulatzen dituzula bermatzeko, ondo etorriko zaizu kontrol zerrenda bat izatea. Jarraian, kontrol zerrenda bat proposatzen dizugu, baina ez dago
|
guztiz
bukatuta
|
|
5
|
Hori guztia
, galdera nik egiten dudanean; baina, galdera beste norbaitek egiten didanean, nolakoa izango da erantzuna. Bada, erantzunak beti egon du baitan; hau da, galderaren eta erantzunaren artean lotura eta ordena logikoa egon behar da.
|
|
EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
4 Gisa honetako trukeetan ez ezik, zure eguneroko bizitzan ere, etengabe ari zara besteekin elkarrizketan: korridorean beste gelako lagun batekin ari zarenean, sare sozialetan, irakasleak taldeka lanean jartzen zaituztenean& Orain arte ikasi duzun
|
guztia
kontuan harturik, zure ingurukoekin begirunez jokatzeko konpromisoa hartu nahi zenuke. Idatz ezazu, beraz, zein den zure konpromisoa.
|
|
Musikari oparoa da. Gehienbat umeentzako musika egin izan du bere ibilbide
|
guztian
, eta horietako asko herri kantu bilakatu dira. Hezkuntzaren esparruan ere, kantuen bitartez, irakasteko eredu bat sortu du.
|
|
d) Bizitza gogorra izan duzu; hala eta
|
guztiz
ere, egoera zailenak ere alderik onenetik ikusteko edo hartzeko joera duzu.
|
|
h) Alde
|
guztietan
nabarmen geratzen zara; izan ere, ahora datorkizuna botatzeko joera duzu, batere pentsatu gabe.
|
|
i) Jende artean gustura aritzen zara. Harremanetan, batzuetan gorabeherak izan arren,
|
guztiekin
ondo moldatzen zara, oro har, baita irakaslearekin ere.
|
|
g) Mutil horrek herriko ekimen
|
guztietan
hartzen du parte;
|
|
ea zein bikotek lehenago amaitu adjektiboen sailkapena, ondoren dauzkazuen irizpideen arabera. Irakurri adjektibo
|
guztiak
: denak ezagutzen al dituzue?
|
|
Ondoren, beste bati egokituko zaio bere pertsonaiarenberriematea, etahorrelajarraitukodute, banan banan, pertsonaiaguztiakasmatu arte. Ahalik eta denbora laburrenean pertsonaia
|
guztiak
asmatzea da helburua.
|
|
5 Deskribapenak egiteko, hitzez gainera, keinuz eta hotsez balia zaitezke. Eta, amaitzeko, gogoratu galderak modu egoki eta zuzenean egiteari buruz ikasi duzun
|
guztia
.
|
|
EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
Haren goialdean, basoak gorantz egiten zuen euri hodeietaraino; behealdean, tolesduraz tolesdura jaisten zen laba beltza, garai bateko erregeek barruan gordetzen zituzten haitz haiek osatuz. Etxearen inguruan lorategi batek kolore
|
guztietako
loreak ageZeren goialdean. Zer dago goialdean?
|
|
c) beste aldean/ gorago d) horra/ inguru
|
guztia
|
|
Kafe bat eskatu, eta kanpoko terrazan eseri nintzen. (a) ondo ikus nezakeen inguru
|
guztia
: (b), zuk hain gustuko duzun udal liburutegia;
|
|
1 Koadroari behatuz, identifika ezazue,
|
guztion artean
, irudian ageri diren elementuak: egurrezko ohea, txapela, bizarra mozteko ispilua, egurrezko ate urdina
|
|
EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
Hasi baino lehen, jo posta elektronikora, eta eskuratu truke kidearengandik jaso duzun informazio
|
guztia
.
|
|
EZ NAIZ
|
GUZTIZ
ONGI ARITU
|
|
Oilagorretan ongi ikasitakoa da. Txerto
|
guztiak
jarrita dauzka. Gorri kolorekoa da eta orban txuri bat dauka bularraldean.
|
|
Txerto
|
guztiak
eta mikrotxipa jarrita dauzka. Oso artzain ona da.
|
|
2 Binaka jarrita, txakurraren jabearen eta aurkitu duen pertsonaren arteko elkarrizketa egingo duzue, aurrez prestatu dituzuen galderei jarraituz. Erabaki nork emango dion hasiera elkarrizketari, eta nola; adostu esango duzuen
|
guztia
eta esateko modua.
|
|
Esker bereziak, material honen ezarpen esperimentalen bidez, ekarpenak, oharrak eta iritziak egin dituzten ikastola
|
guztiei
.
|
|
Unitate honetako euskarri digital
|
guztiak
EKIgunean aurkituko dituzu: www.ekigunea.eus
|
|
Euskal mitologiako jeinu garrantzitsuena da, beste jeinu
|
guztien
buruzagia edo nagusia, naturaren eta beronen osagai guztien erregina.
|
|
Euskal mitologiako jeinu garrantzitsuena da, beste jeinu guztien buruzagia edo nagusia, naturaren eta beronen osagai
|
guztien
erregina.
|
|
1 Ordenatu eta sailkatu Basajauni buruzko informazio
|
guztia
taula batean. Kategoriatan sailkatu behar dituzu, ordena logiko bati jarraituz; batetik, kategoria idatziko duzu, eta, bestetik, kategoria bakoitzari dagokion ezaugarria.
|
|
aurpegia, bularrak eta sabela ia
|
guztiz
estaltzeraino.
|
|
4 Erabakiak adostasunez hartuko ditugu,
|
guztion
oniritziarekin.
|
|
7 Egitekoaren aurrean, berdinak izango gara. Ahalegina
|
guztiok
egin dugu.
|
|
4 Jaso dituzuen zeregin
|
horiek guztiak
egiteko, zer ikasi duzue. Erantzuna ez da batere erraza.
|
|
Sentimendu berak adierazi al dituzue eraldatze
|
guztietan
–
|
|
1 Jarraian, hitzen biltegia duzue; bermatu hitz
|
guztien
esanahia ezagutzen duzuela.
|
|
6 Frogatu, taldekideon artean, eskainitako hitz
|
guztiak
erabili dituzuela, eta ez duzuela hitz bera eraldatze batean baino gehiagotan erabili.
|
|
LORTU DUT EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
Ez dugu berdin hitz egiten triste gaudenean, edo pozik gaudenean, edo haserre& Egoeraren arabera, ahotsaren bolumena aldatu egiten da, bai eta gorputzaren keinuak ere. Hortaz, irakurketa adierazkorra ozenki egiten denean, ezin dira testu
|
guztiak
bolumen eta keinu bertsuekin irakurri, ez eta testu bateko atal guztiak ere.
|
|
Ez dugu berdin hitz egiten triste gaudenean, edo pozik gaudenean, edo haserre& Egoeraren arabera, ahotsaren bolumena aldatu egiten da, bai eta gorputzaren keinuak ere. Hortaz, irakurketa adierazkorra ozenki egiten denean, ezin dira testu guztiak bolumen eta keinu bertsuekin irakurri, ez eta testu bateko atal
|
guztiak
ere.
|
|
Bikote bakoitzak hautatu dituzuen hiruna izen eta adjektiboetatik, aukeratu izen edo adjektibo bat. Bikote
|
guztien artean
osatu duzuen hitz zerrenda hori aurrean duzuela, ordena itzazue hitz guztiak bolumen baxuena behar lukeenetik hasita, bolumen altuena lukeenera.
|
|
Bikote bakoitzak hautatu dituzuen hiruna izen eta adjektiboetatik, aukeratu izen edo adjektibo bat. Bikote guztien artean osatu duzuen hitz zerrenda hori aurrean duzuela, ordena itzazue hitz
|
guztiak
bolumen baxuena behar lukeenetik hasita, bolumen altuena lukeenera.
|
|
Errekara bota duzu
|
guztia
.
|
|
Horretarako, hainbat baliabide ikusi eta ikasi dituzue osagai honetan. Ondoren, irakur ezazue taldekide
|
guztion artean
.
|
|
1 Lauko taldeak osatuko dituzue. Talde bakoitzak lau aho korapilo bilduko ditu, eta horiek hitz
|
guztiak
ahoskatuz eta ahalik eta azkarren esango dituzue. Hori dena Aho korapiloen mezularien jolaserako jarraibideei jarraituz egin duzue.
|
|
b) Mezularia taldean adostu duten aho korapilora joan eta irakurri egingo du. Ahal duen
|
guztia
buruz ikasi, eta bere lekura itzuliko da gogoratzen duena taldekideei diktatzera.
|
|
e) Aho korapilo bat osatutakoan, taldekide
|
guztiek
batera esango dute, hitz guztiak argi ahoskatuz eta azkar. Orduan bakarrik joan daiteke hurrengo mezularia beste aho korapilo baten bila.
|
|
e) Aho korapilo bat osatutakoan, taldekide guztiek batera esango dute, hitz
|
guztiak
argi ahoskatuz eta azkar. Orduan bakarrik joan daiteke hurrengo mezularia beste aho korapilo baten bila.
|
|
f) Aho korapilo berria orrian kopiatu ondoren, eta beste baten bila joan aurretik, ordura arte kopiatutako
|
guztiak
esan dituzte segidan, batean zutik jarrita, bestean etzanda, hurrengoan burumakur eta, azkenik, eserita.
|
|
LORTU DUT EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
koruak hitz esanguratsu
|
guztiak
errepikatzea: atzeko ahotsa
|
|
Unitate osoan zure sentimenduen inbentariorako aleak sortuz joan zara. Sentimenduen zerrenda osatu duzu, horien zergatiak eta
|
guzti
: bost zentzumenekin bizi eta gogoratzen dituzun sentimenduz betetako egoerak, maitasun usainak, beldur zaporeak, laguntasun irudiak, urduritasun laztanak, bake melodiak&; sentimenduen koloreak, eta sentimendu berdeak, gorriak, horiak&; keinu sentimentalak edo sentimenduen keinuak, babes besarkadak, jelosia atximurkak, musu lotsatiak; zirrara sortu dizuten komunikabideetako albisteak; soinuteka eta iruditeka sentimentala.
|
|
1 Material
|
horietatik guztietatik
, zein eramango dituzu zure bildumara. Egin ezazu zure aukera.
|
|
Galdera horien erantzuna argi duzunean, beste honi erantzun behar diozu: pilatu ditudan ale
|
horietatik guztietatik
, zein dira bildumaren hartzaileari, helburuari eta irudikapenari lotzen zaizkionak?
|
|
d) Batetik, testu idatziak koaderno batean, bakoitzari lotutako irudi batekin, eta, bestetik, testu
|
guztien
irakurketa adierazkorrak CD batean.
|
|
Zure bilduma objektu preziatua da, altxorra, bitxia, artelana. Zaindu ezazu aurkezpena; begietatik, belarrietatik, azaletik, ahotik, sudurretik, zentzu
|
guztietatik
sar dakiola hartzaileari!
|
|
EBALUAZIORAKO ADIERAZLEAK ONGI ARITU NAIZ EZ NAIZ
|
GUZTIZ
ONGI ARITU
|
|
Esker bereziak, material honen ezarpen esperimentalen bidez, ekarpenak, oharrak eta iritziak egin dituzten ikastola
|
guztiei
.
|
|
Unitate honetako euskarri digital
|
guztiak
EKIgunean aurkituko dituzu: www.ekigunea.eus
|
|
Beti daramat mimo handiz atondutako koadernoa esku artean. Nire kontsultara datozen
|
guztiei
gomendatzen diet sentimenduen inbentarioa egiteko.
|
|
Liburuek, abesti bildumek, koadroek& arte adierazpen
|
guztiek
daramate izenburu bat. Zure egunerokoa ez da gutxiago izango!
|
|
Egunero hasten delako Barren barrenetik Leturiaren egunkari ezkutua Hau da ene ondasun
|
guztia
|
|
AURREKO
|
GUZTIAK
JAKINIK, NOLAKO BILDUMA IRUDIKATZEN DUT?
|
|
Unitatearen izenburua ez da alferrik izango" sentimenduen inbentarioa"! Osagaian zehar, hitz asko agertu dira, eta gehiago agertuko dira,
|
guztiak
sentimenduekin erlazionatuak; bada, hitz horiek identifikatu egin dituzu.
|
|
2 Orain, gelakide
|
guztiek
batera jarraituko duzue jolasean. Irakurri jarraibideak, eta& has dadila ikuskizuna!
|
|
1 Gelakide
|
guztiak
elkarren segidan jarrita, suge luzea osatuko duzue.
|
|
3 Irakurri taldean sortutako testu
|
guztiak
, eta egin beharrezkoak diren aldaketak: batetik, zein irudiri dagozkion asmatu ahal izateko nahikoa pista eman behar dituzte testuek; bestetik, ez da komeni azalpenak ageri agerikoak izatea; bestela, errazegia eta emoziorik gabea izango baita jolasa.
|
|
Adi egon bazara, sentimenduak adierazteko hitz sorta polita izango duzu 8 jardueran hasi zenuen zerrendan. Zerrenda soila triste samarra izan daitekeenez, zer iruditzen zaizu fitxa batean sentimendu
|
guztien
inbentarioa egitea?
|
|
1 Osagai honetan identifikatu dituzun sentimenduak, horiekin loturiko hitzak eta egoerak, zergatiak&, fitxa batean jasoko dituzu
|
horiek guztiak
. Unitatean aurrera zoazen heinean, zure sentimenduen inbentarioa aberasteko aukera izango duzu.
|
|
IKASKUNTZAREN LORPENA LORTU DUT EZ DUT
|
GUZTIZ
LORTU
|
|
Bizigabeak, beste
|
guztiak
dira, landareak barne. Harrigarria bada ere, euskal gramatikaren ikuspegitik, landareak bizigabeak dira.
|
|
Malko gozoak. Malko
|
guztiak
berdinak ote dira?
|
|
Malko
|
guztiak
ez dira berdinak: batzuk berehala lurruntzen dira; badira ur geldiez osatuak
|
|
Malko
|
guztiak
ez dira berdinak: batzuk berehala lurruntzen dira; badira ur geldiez osatuak
|
|
gorrotoa, miresmena& Taldeka, izen abstraktuak izen konkretuekin elkartuko dituzue, bikoteak osatuz. Bat etorriko al zarete taldekide eta gelakide
|
guztiok
egindako loturetan?
|
|
B) Tradizio historikoak eta zentzuak baserriaren jabetza lur eta
|
guzti
oso osorik familiaren barruan eskualdatzea eskatu dute beti. Bidezko jokamolde horrek ahalbidetu zuen ustiapenen azalera ez zatikatzea eta nekazarien biziraupena ziurtatzeko beharrezkoa zena baino gehiago ez edukitzea, baina, halere, Gipuzkoako nekazarien artean lau gizatalde osatu ziren, lurraren jabetzaren arabera zuten kokapena zela medio.
|
|
5 Eraldatzeko proposamena: Euskaldunontzat Gernikako arbola bedeinkatua bada, zeltentzat arbola
|
guztiek
dute dohain hori.
|
|
Abereak mugiarazteko erabiltzen da gaur maiz. Hala eta
|
guztiz
ere, baditu bestelako erabilera batzuk: batetik, ibiltarien laguna da, eta bestetik, neurtzeko tresna modura ere erabili izan ohi da.
|
|
Horretarako, zer baliabide erabiliko duzue?
|
Hori guztia
|
|
5 Paragrafo
|
guztiek
ezaugarri komun bat dute: denak gai beraren ingurukoak dira.
|
|
6 Paragrafoko esaldi
|
guztiei
batasuna ematen diena honakoa da: gaiaren alderdi beraren informazioa ematen dutela.
|
|
7 Paragrafoko esaldi
|
guztiei
batasuna ematen diena honakoa da: azpigai beraren informazioa ematen dutela.
|
|
8 Paragrafo banaketa egokia eginez gero, irakurleak jakingo du esaldi
|
guztiek
badutela zerbait elkar lotzen dituena eta elkarri batasuna ematen diena.
|
|
Aurreko jarduerako testuari formatua eman diozu, baina ez al zaizu iruditzen irudiren bat txertatuta irakurlearentzat ulergarriagoa eta erakargarriagoa izango dela? Eta irudi
|
guztiek
balio al dute?
|
|
Nahikoa hitz egin dugu orain arte. Jar dezagun praktikan irakurri dugun
|
guztia
.
|
|
Txalapartaren itxura ez da beti eta leku
|
guztietan
berdina izan. Tradizioan gehien ageri den txalapartak bi euskarri izan ohi ditu:
|
|
Txalapartari bikote berritzaileenetakoa da Oreka Tx taldea. Mundu osoan bidaiatu dute beren txalapartarekin, gure musika tresna zaharra era
|
guztietako
musika estiloekin nahasiz; hala egin dute Indian, Saharan, Mongolian& Horren emaitza da Nomadak Tx filma. Bi txalapartariek pertsonen eta kulturen arteko elkargune bihurtu nahi izan dute txalaparta, eta agerian utzi dute gai dela beste musika batzuetara egokitzeko eta garai berrietara moldatzeko.
|
|
3 Emaitza kopuru
|
guztiak
kontuan hartuta, atera al duzu ondoriorik. Ea laguntzen dizuten bildu ditugun honako hauek.
|
|
6 Bilaketa
|
guztiek
ez dute beti fruiturik ematen.
|
|
Testuek, laburrak ala luzeak izan, atalak izaten dituzte. Atal horiek testu motaren araberakoak dira; ez dituzte atal berak, esate baterako, eskutitz batek, errezeta batek, leku deskribapen batek, ipuin batek& Baina
|
guztiek
izan ohi dute testuaren gaia adierazten duen izenburua, eta haren ondoren doa testua eta, kasuan kasuan, testu atalak.
|
|
a) Webgune
|
guztiek
ez dute aurkibiderik izaten. Ikusten al duzu aurkibiderik aldizkari digital honetan?
|
|
Herrialde
|
guztietako
errituek erabiltzen al dituzte maskarak. Zein izan da informazio hori azkar topatzeko bidea?
|
|
1 Formulatutako galderek idatzi nahi den testuaren komunikazio asmoa kontuan izan dute, hau da, galdera
|
guztiak
erlazionatuta daude komunikazio asmoarekin.
|