Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 66

2001
‎Iparraldeko Estatu Batuen antzeko latin nazio handi bat osatu nahi zuen. Laster, ordea, askatasunaren nahikundeak eraginda, ordura arte Espainiaren azpian zeuden nazioek zeinek bere bidetik jo zuten.
2004
‎Modernitatearen harian sortu eta egituratutako Nazio estatuen nazionalismoa sozializatu duen ideologiak, ezer egin badu, horixe bera egin du besteak beste: hots, berari jatorriz zegokion nazio etnikoaren eta politikoaren hizkuntza sozializatzeko borroka etengabea eta bortitza. Ez da beraz harritzekoa izango, idazle donostiarrak aditzera eman diguna horrelaxe gertatu izana:
‎Nolako harremanak daude Nazio estatu totalitario baten eta honen mende dagoen nazionalitate batera haren eremutik datozen eta bere enbor nazionalaren ezpaleko diren etorkinen artean. Gure adibide zehatzera etorrita:
‎Dependentziaren logikan milaka eta milaka herri nortasun, gureaz aparte, iraungipen bidean amilduak dabiltza munduan. Independentziaren abaroa ezinbesteko baldintza du edozein hizkuntza komunitatek bere izaera propioari eusteko eta galdu duena biziberritzeko; alabaina, lortu nahi den Estatu independientearen botereari dagokion nazio izaera boterea bera bezain erabakigarria da auzi horretan. Ezin da Estatu nazionala eskuratzeko estrategia nola edo hala diseinatu arrazoi historiko edo bestelakoen argitan.
‎Ez, haatik, euskara dagoen dagoenean ez balego, euskaldungoa nor balitz, eta nor izate horrek bere herrian zor zaion lekua eskuratzeko aginte ahalmen askirik balu. Orduan gauzak iraultzen hasiko lirateke inondik ere, eta hizkuntzen atzean dauden nazio taldeen arteko lehia gori gori jarriko litzateke, behinola Belgikan eta Quebecen jarri ziren legez. Ahuldurak jotako hizkuntza komunitatea izanik gurea, ez da halere begi onberaz ikusia bere ezerezean Nazio estatu totalitarioaren aldetik:
‎Giro hartan hasi ziren lanean" buditelé" izenekoak(" argitzaile" euskeraz);" argitzaile": zeren eta erakaskintzatik eta bizieratik bazterturik zeuden nazio kultura, eta nazio hizkuntza bereziki, argitara ekartzen bait zituzten. " Argitzaile" haiek ez ziren ez hiritako burges, ez industriatako langile; eta bidezkoa da, kalean txekoslobakiera mintzatua ez zelako.
‎Eta gero: Baina Italia esnatzen denean, ez dago naziorik berriro lotara eramango duenik, eta Aix les Bains eta Grenoble arteko etapan, mendatez betetako infernu hartan, Gino Bartali jarri zen lider, erakustaldi aparta emanez Galibier eta Lautareten gora.
2008
‎Tankera horretako adibide gehiago jar litezke. Kontua da, oro har, ez dagoela nazioa existitzen dela frogatu beharrik, delako nazio horrek estatua baldin badauka.
‎nazioa imajinatu, gure imajinarioa landuz. Guri dagokigu nazioaren irudimenezko oihala ehuntzea, taxutzea, zabaltzea; guri dagokigu, Fermin Etxegoienen terminologia egokia erabiltzearren, gure imajinarioari dentsitatea ematea, erakargarria izan dadin, inguruko gorputzak (eta, batez ere, gogoak) gero eta indar handiagoz beregana ditzan. Euskaldunak bagara, ez da iraganak behartuta, historiaren manatuak bultzatuta, hildakoen ahotsak hartaratuta.
‎Nolanahi ere, demokraziak gutxi dezake etnos ik ez baldin badago. Horixe baita nazio proiektuaren ernamuinean dagoen nazio kemena. Humus horretan erein behar dira naziotasuna taxutzen duten osagarri haziak.
‎Azurmendiren begiradak errotik atzeman du arestian aipatu dugun ustezko hausturaren trikimailua. Sokatiraren alde batean herri etnikoa dago, subjektu politikoa ez omen den herria, gurera egokituta, herri euskalduna?, eta bestean hiritartasunaren logikan eratua omen dagoen nazio estatu modernoa. Euskaldun garen aldetik ez omen dugu izan geure historian behar adinako kontzientziarik eta gaitasunik sokatira historikoan alderdi nazional modernoan kokatzeko.
‎Sokatiraren mutur batean estatuarekiko lilura nabaritu dugu argi eta garbi, erdian nazio kontzeptuaren nahas mahasa antzeman dugu, eta sokaren beste muturrean berriz euskalduntasunaren gabezia salatu digute euskaltzaleek. Hori eta horrenbestez, sokaren mutur batekoak estatuaz eta burujabetasunaz mintzo zaizkigu liluraz gainezka, auzitan dagoen nazio eredua, nazioaren izaera, batez ere nazio politikoa izan behar duela aldezteko. Beste muturrean tiraka dabiltzan euskaltzaleek, aldiz, nazioaren alde eta izari bakarreko definizio hori ez dute berretsi nahi inondik ere.
‎Nazio arazoa ez da eredu ekonomiko eta sozial jakin bati berez darion ondorioa. Gizarte sistema guztietan daude nazio zapalkuntzaren adibide gordinak: inperio eta estatu dinastikoen garaitik hasita, kapitalismoaren aldaera guztietatik igaroaz, indarrean egon diren sozialismoaren edo komunismoaren esperientzia guztiak ditugu horren lekuko.
‎Kontuak kontu, gauza bat dago iltzaturik ezkerreko iraultzaile askoren eta askoren burmuinean: ezkerreko balioak hurbilago daudela nazio zapalduen balioetarik. Nolabait esate aldera, kapitalismoaren barne logikan bertan datza etnozidiorako berezko barne joera, etnia eta nazio menderatuen hizkuntza eta kultura truke balioaren merkatuan suntsitzeko.
‎Zer esan nahi du horrek, hala ere? Indarrean dauden nazio estatuen nazionalismo totalitarioa ez duela inondik inora zuritzen eta zilegitzen ezkerraren ideologiak. Ez duela ezer jakin nahi Erdi Aroaren hondarretik datozkigun sistema nazional monopolista hauekin?
‎Euskal intelligentsiaren sail batean etengabeko joera dago nazio identitatearen balioa gutxiesteko; identitate mota horretatik zenbat eta urrunago, orduan eta askeago sentitzen bide dira batzuk. Postnazionalismoaren diskurtsoa bidelagun hartuta, identitate mota honek ez luke eragin erabakigarririk izango gure bizimoduan.
‎Bada besterik ere nazio identitatearen irispena dela-eta. Han hemenka aditzen eta irakurtzen ditugunak irakurrita, ez bide dago nazio identitate inpliziturik: alegia, gure bizitzaren dimentsio nazionala modu kontzientean bizi ezean, gure bizimoduak ez bide du zerikusirik norberaren izaera nazionalarekin.
‎Euskaldun gehienen euskara jarduna maila etnikoan ahitzen baldin bada, euskaldun gehienen nortasuna ez dagokio nazio identitateari. Erdaldun gisa oso oso modernoak izango gara euskaldunok, gure identitate erdalduna kultura idatzian ere moldatua daukagulako, baina euskaldun garen bezainbatean, nortasun etnikoaren gatibu gara.
‎ez, inondik inola ere, ez. Independentzia politikoaren totemak ez du ezer askorik balio, protonazioaren baitan gorderik dauden nazio gaitasunak asimilatu ondoren.
‎Ez dago gaizki lurraldearen egoerak kezkaturik egotea. Oraingoz behintzat ez baitago nazio birtualik. Guztiarekin ere, ordea, lurraldetasunaren kontzeptua bera ere ez dakit ez ote dugun aski aldrebestua gure artean.
‎Ez ditugula, alegia, behar bezala orekatzen euskal nazioaren ezaugarriak elkarrekiko jardun dialektikoan. Eta, desoreka horren ondorioz, arriskua dagoela nazio eraikuntzaren gaitasun faktore nagusi batzuk behar bezala ez baliatzeko. Hartara, desorekaren desorekaz, elkarrekiko osagarritasuna garatu ordez, sinergiaren estrategiak landu beharrean, etxekaltearen jokabideetan galduta gabiltzala.
‎Ederki dago hori. Ederki dago nazio identitatearen elementu nagusi bat bere bakardade hutsalean ez uzteko nahia. Esan eta berresan ari gara, naziotasunaren konstelazioan elementuak elkarrekiko eraginkortasunean antolaturik behar ditugula.
‎Ernest Gellner en esanari bagagozkio, kultura idatzirik gabe ez dago nazio politikorik edo estaturik eraikitzerik gizarte modernoetan:
‎Gellner en tesi horretan kultura idatziaren baldintza premisa politikoaren aurretik dabil nazioaren eraikuntzan. Kultura idatziaren humusik gabe ez dago nazio politiko modernorik. Gizarte politikoaren botere efektuek gizarte horren berorren ehuna sortzen eta egituratzen dute.
‎Alabaina, jatorrizko etorkia duen herritarrak ez du bere berezko identitatearen arabera garatu ideologia nazionalistaren esperientzia, eta berez zegokionarekin eten egiten du nazio proiektuaren zerumugan. Zerumuga honetan bere herriaren gainetik dagoen nazio estaturen bateko kide sentitzen da, eta estatu nazional horren baitan proiektatzen du bere aberri nahimena. Esan bezala, fenomeno hau franko hedatua da ordezkapenaren asimilazioak jandako herrialde azpiratuetan.
‎Bide horren ezaugarri nagusiak honako hauek izan litezke gure aburuz: a) jatorrizko herriaren etnoabertzaletasuna ez da herritar guztiak bere baitan biltzen dituen ideologia; b) gizabanakoaren balioak etnia edo herri edo nazio baten gainetik daude, eta balio postetniko horien arabera jokatu behar genuke; c) aspalditik ezarrita dauden nazio estatuen izaera politikoa demokratikoa da, salbuespenak salbuespen.
‎–Baskoak omen garen hiritargo osoari dagokion nazioa eraikitzeari emango zaio lehentasuna, onenean ere, eta euskaldunok eskema horretan beti aterako gara gutxiengo baztertu eta galtzaile?.
2011
‎Euskal Herria egiteke dagoen nazio bat da; baina 500 urte daramatza egiteke, Espainiako proiektu inperialistak galarazten diolako.
‎Estatutik aparteko autodeterminazio formak nola diren posible aztertzen da, adibidez. Estatu klasikoen barruan dauden nazio hauek, demokrazia liberalaren moduak hautsi gabe, ordena politiko honetan beren burujabetza lor dezaketen galdetuta, Keating en ondorioa, baldintzatua bada ere, baiezkoa da azkenik. –Nazioek ez dute estatu izatera iritsi behar autogobernua lortzeko?.
‎Giza kultura unibertsalaren ordezkari izan nahi duten hizkuntza ahaltsuak, edo, hobeki esan, hizkuntza horien atzean dauden nazio anitzeko estatu etnozentrikoak ez dira giza zibilizazioaren ispilu bakarrak. Oraingo aro historiko honetan, hots, globalizazioaren garai hauetan, gainera, ingelesaren eta kultura anglosaxoiaren mundu ikuskera hedatu eta ezarri nahi dute mundu guztian.
‎–Kapitalismoaren aroan Estatu propiorik ez duen nazioa bere tradizioa eta historia galtzeko zorian dagoen nazioa da. Zeren eta nazio estatu modernoak, besteak beste, zera esan nahi du:
2014
‎Erregea ez dela esentziala nazioa egoteko. Nola dago naziorik, eta zer da nazioa. Dago, historiak egin duelako; eta da, historiak egin duena?
‎Bat. Renanentzat (orain!) Iraultza baino lehen errigoroski ez dago nazio sentimendurik(, sentiment de nationalité?) edo nazio kontzientziarik, ezta nazioen aitortza politikorik ere1339 Nazionalitateen printzipioa Frantziako Iraultzak deklaratu izango zukeen1340 Hori ote da Renanen zinezko pentsamendua. Nazioa egiten duena nazio kontzientzia dela (nazioaren subiraniaren kontzientzia bezala ulertuta), esanez laburbildu ohi da askotan Renanen teoria.
‎–les bâtisseurs de nation, par toute l. Europe, n, ont cessé de le répeter?, epaitzen du A. M. Thiessek, errege biluzia biluzi utziz. Ez dago nazioaren kontzeptu frantses edo renandar originalik batere.
‎Esaterako, herriaz denaz bezainbatean: . XIX. mendeko aleman batentzat [hots,, izpiritu alemanarentzat?] herri kontzeptua zehaztapenez eta potentzialtasun mistikoez josirik zegoen? 81 Aldiz,, garai horretako frantses batentzat herria soberaniaren euskarri abstraktu bat besterik ez zen, eta herri kontzeptua oso bereizia zegoen nazio kontzeptutik? 82. Frantzian, Alemanian ez bezala, herria ez zen bere hartan irauten zuen ondarea, konpromiso gehiegirik gabe aukera politiko eta kultural guztietarako gai zen elementu espekulatiboa; aitzitik, Frantzian, herria demokraziarantz zihoan protagonista zen?? 83 Ondorioz, nazioaz bezainbatean: –nazio pentsamendu etnografikoa [rentzat, hots, pentsamendu alemanarentzat]?
‎autu topikoaz ere ohar bat aurrera baino lehen, behin eta berriro topatuko baitugu. Ohikoa bilakatua dago nazio (nalismo) etnikoaz versus zibikoaz munduko naturalena mintzatzea (zer inbentu linguistiko da, nazio etniko, sintagma?); alegia nazioaren kontzeptu alemana versus frantsesa56 Batzuetan termino dotore batek ardi zuriak eta beltzak berenez partitzen ditu, eta haren jabe izateak (geu zurien artalde atseginean kokatzen gaituela aparte) gehiago pentsatzetik dispentsatzen du.
‎1855 R: jr 157 Badaude nazioaren kontzeptuaren mailako zehaztapenak: –Nation n, est pas synonyme de race.
‎1997koa da K. Sontheimerren. Nation? saio txiki eta fina, Nazioa Frantzian eta Alemanian erkatuz (Frantziara mugatuko gara) 1956 Nazioaren gainean Frantzian eta Alemanian ez dago diferentzia semantikorik, ez bi kontzepturik1957 Dagoena nazioaren bestelako bilakabidea eta esperientzia diferentea da. Frantsesen garabide historikoa, Aro Modernoaren hastapenetan hasita, oso goizik bilakatu da Nazioaren bilakaera, bilakaera hori Estatu burujabearen bilakaerarekin paralelo zihoala.
‎Eta, gero, teorizazio ezberdinak, ez beti teoriko hutsak?, aldian aldiko interes eta xede politiko partikularren eran, hauen artean kokatu behar baitira Alsaziaren aleman edo frantsestasunaren ingurukoak. Last but not least, autore aleman edo frantsesen gogoetak dago nazioari buruz teoriak egiten dihardutenak (inola ere ez euren artean baterakoak: Rousseau, Renan), eta politika dago, eta gerrak, garaipenak eta porrotak, praxian nazioak zer izan erabakitzen eta nazioak egiten dihardutenak edozein teoriak baino eragintsukiago.
‎Lehenik nazio historiko antropologikoa dago bere autogobernuarekin (espiritua); gero dago nazio politikoa, bere aginte eta gobernu sistemarekin2151.
‎Jarraian, logikoa dirudiena, sentimendu nazional indartsu hori gorabehera, edo agian horrengatixe, erlijio gerren amaieran, sutsuak bai, baina diferenteak daudela nazio kontzientziak, ohartzen du Yardenik2075 Nazioa gabe, nazioak daude. Batzuentzat frantses izatea katoliko izatea da edo vice versa2076; batasun nazionalaren kontzeptua ere (San Bartolomeko gaua justifikatzen duena) zorrotza da:
‎–Dicho en pocas palabras, dudo que Renan pueda ser presentado en ningún momento y menos antes de esa fecha [1882], como un defensor del principio de las nacionalidades o del próximo, pero no coincidente? derecho de autodeterminación? 92 Ez dago nazio teoriaren baten aldarrikapen berri maisuzkorik; aitzitik, bai nazioaren kontzeptuan, bai nazionalitateen printzipioaren erabilgarritasunean, Renanen guztizko anbiguotasuna salatzen du de Blas Guerrerok93 Nazioaren ikusmolde aleman eta frantsesaren topikoari ez dio jaramon gehiago egiten behin saihets aiputxo bat egiteko soilik baino, eta kakotx artean ipiniz orduan. Konklusioa da Renanen konferentzia famatuko kontzeptu bereizketa,, eta argumentazio guztiak itxuraz errigortsuak, xede sinple bakarraren zerbitzuarena beste zentzurik ez dutela:
‎Edo beharbada hobeto legoke esanda: ez dago nazioaren kontzeptu bat, bakarra, hurbilketa kontzeptual diferenteak baizik. Ez dago nazionalismoA, nazionalismoak baizik; ez dago nazioaren eta nazionalismoaren teoria unibertsal batik, teoria partzialak baizik, diferenteak, eta denak ez derrigor eurozentrikoak.
‎ez dago nazioaren kontzeptu bat, bakarra, hurbilketa kontzeptual diferenteak baizik. Ez dago nazionalismoA, nazionalismoak baizik; ez dago nazioaren eta nazionalismoaren teoria unibertsal batik, teoria partzialak baizik, diferenteak, eta denak ez derrigor eurozentrikoak.
‎–Le tiers état est une nation complète?. Ez erregeren eta ez nobleziaren beharrik dauka bera bakarrik nazio osoa izateko, eta bera gabe ez dago naziorik. Hemen bai, esposizioaren kontzeptu zentrala nazioa da; berak erabakitzen du zer den nazioa.
2015
‎Baina, aurrekoan ez bezala, ez dago argi naziokideak euskaldun izan behar duen. Zentzu estuan, hala lukeela ematen du, baina hemen hizkuntza baino baliabide gehiago daude nazioari lotu ahal izateko, hizkuntza erreferentzia nagusia bada ere. Hori dela eta, talde zabalagoa osatzen da kasu honetan.
‎Hala ere, jakin behar da denak nortzuk diren, lurralde baten bizi diren guztiak ala ezaugarri batzuk betetzen dituztenak. Praktikan bakarra nagusitu arren, teorian ikuspuntu bi daude nazio integrazioa aztertzeko: lurralde eta pertsona ikuspuntuak, alegia.
‎Unibertsalismo asmoa duen nazionalistak lehenengo alderaketa onar dezake, Grezia eta Suediari dagokiona, baina inola ere ez bigarrena. Nazioen arteko desberdintasun ekonomikoak eta sozialak ez dira arrazoi nahikoa nazionalismoa gaitzesteko ikuspuntu unibertsalista batetik, baldin eta gutxieneko maila ekonomiko eta soziala ziurtaturik badago nazio guztientzat. Baterakortasunik ez, baina elkartasunari uko egin ere ez (5.1 puntuan itzuliko gara gai honetara).
‎estatuak aldarrikatzen duen nazio ofiziala (eta ofizialki bakarra) gezurrezkotzat jo; eta estatu horretan nazio gehiago ere badaudela adierazi, eta ofizialak beste eskubide dutela iragarri, gainera. Hala ere, itxuraz sinplea den planteamendu hau ez da hain erraz betetzen, ez baitago nazio batetik besterako aldaketa mekanikorik. Aitzitik, jendearen oniritzia behar denez, nazio leialtasunaren aldaketa beharraz konbentzitu behar izaten da herritarra; helburu betegaitza, behin nazio bateko kide sentituz gero zaila baita leialtasun hori alboratu eta kidetasun berria eskuratzea.
2016
‎Jakinduria, bere adar eta gai gehientsuenetan, Italiako kale batean musika entzutea bezala da, non edonork parte har dezakeen ezer ere ordaindu ez arren. Baina ez dago naziorik zeru azpian, eta Jainkoa da lekuko (egunen batean agertu dut haren tribunalaren aurrera eta lan honen berri eman), ez dudala hitz egiten hitz egite aldera?, baina ez dago naziorik zeru azpian, non mota guztietako ikasketak oparoago eskaintzen diren, non zientziak era egokiagoan lantzen diren, edo haietara iristea hemen baino errazagoa den, non arteak sustatzen diren, eta aurki gailurrera... Orduan, bada, ene herritar maiteak, nora ote zoazte?
‎Jakinduria, bere adar eta gai gehientsuenetan, Italiako kale batean musika entzutea bezala da, non edonork parte har dezakeen ezer ere ordaindu ez arren. Baina ez dago naziorik zeru azpian, eta Jainkoa da lekuko (egunen batean agertu dut haren tribunalaren aurrera eta lan honen berri eman), ez dudala hitz egiten hitz egite aldera?, baina ez dago naziorik zeru azpian, non mota guztietako ikasketak oparoago eskaintzen diren, non zientziak era egokiagoan lantzen diren, edo haietara iristea hemen baino errazagoa den, non arteak sustatzen diren, eta aurki gailurreraino igoko dira; non naturak deus gutxiren kontua eman behar duen, eta, errematea emateko, non ere adimena elikatzeko agudezia handiagoa eta izaera mota ugariago dagoen.... Orduan, bada, ene herritar maiteak, nora ote zoazte?
‎Baina denak ez zeuden nazio askatasunaren, hots, autodeterminazio independentziaren aldeko borroka lehenestearen eta ezker ikuspegitik, euskal sindikalismoaren aldeko borroka eta anti inperialismoarena soilik bultzatzearen alde ezker abertzalean.
‎Noiz proposatuko ote dute gandhiar hartal bat, Euskal Herriari dagozkion nazio eskubideen alde. Noiz antolatuko sit in ausart bat Gobernu Zibilaren aurrean presoen askatasuna eskatzeko?
‎Bere iritzian errua zegoen nazio edukia bazter utzi izanean, EL ABANDONO DEL CONTENIDO NACIONAL zioen letra larriz. Palestinan, Euskadin, Irlandan, Kurdistanen, odola eta martiriak zeuden, eta atzo Israelen, Aljerian eta Vietnamen.
2017
‎Moulinesek ederki dioen moduan, jatorrizko hizkuntza duten munduko herri gehienen asmoa ez da nazio politiko burujabe bat eraikitzea beren identitate etnonazionala zurkaizteko. Estatu multinazionalen mende dauden nazio minorizatu gutxi batzuk dira korapilo bihurri honen kontzientzia dutenak: hartara, gehienak ez bide dira ohartzen nazio politikoaren aldeko burujabetza estrategia garatu ezean, luzarora, dutela hizkuntza komunitate gisa modu duinean iraun.
‎Bien arteko mugarriak begiz jota edukitzea, ordea, ez datorkigu batere gaizki, bi biak direlako oinarri oinarrizkoak eta elkarren osagarriak behar bezala definitzen jakinez gero12 Katalunian gertatu den pizkunde nazionalista ez da adibide txarra nazioaren bi kontzeptuak pixka bat argitzeko: gure ustez behintzat, lozorroan edo zegoen nazio kultural katalana esnatu da Katalunian, eta nazio politikoaren kontzientziaz jabetu da zer izan nahi duen erabakitzeko13.
‎Nazioak, etnia batetik edo gehiagotatik abiatuta, eta eskuarki testu idatzien corpus baten jabe, identitaterako eskubidea daukala aldarrikatzen du eta herri gisa autonomia politikoa du xede lurralde propioarekin batera? 42 Dakusagunez, hizkuntza idatziaren aipamena dago Hastings en hitzetan. Idatzizko corpusaren aldagaia oso loturik omen dago nazioaren genesiarekin. Ahozko kultura soiletik haratago doan imajinario kolektiboa taxutuko luke kultura nazional estandar idatziak.
‎Ondorio horretara iritsiko ginateke Fabregaten ondoko tesi hau onetsiko bagenu. Hartara, antropologo honen ustez, nazio menderatu asimilatuaren aldetik, nahimen politikorik ezean, bere arerio duen etnia nazioarekin [estatuarekin] botere borrokan saiatzeko asmorik gabe, ez dago nazio kontzientzian aurrera egiteko aukerarik; halaber, naziokide menderatuen aldetik beraiei dagokien naziotasuna boterez hornitzeko asmorik ezean, nazionalismoak ez du aurrerabiderik urratuko? 71 Kontzientzia etnikoak ez garamatza inora, eta, zoritxarrez, kontzientzia mota horretatik asko dugu euskaldunok72.
‎Nazio identitatearen transmisioan erabakigarria honako auzi hau izango litzateke Fabregaten esanera: , estatuaren kultura hegemonikoak zein neurritaraino ordezkatzen duen modu sistematikoan haren mendean dagoen nazioaren kultura? 73 Edo beste modu batean esateko: mendean hartutako nazioaren asimilazio mailak izango du azken hitza hizkuntza eta kultura etniko minorizatuen berpizkundean.
‎Adierazgarria da egin duen hautu politikoa: hala, euskal hiztunen bizkar uzten du euskararen erabileraren zoria Eusko Jaurlaritzak, erabileraren mekanismoak pertsonen arteko harreman hutsetan oinarrituko balira bezala198 Harreman soziolinguistikoetan jokoan dagoena, ordea, hiztunez haratago dagoen kontua da, eta hizkuntza bakoitzaren atzean eta oinarrian dagoen nazioaren erabakimenak dauka azken hitza. Euskararen biziberritzea, Txepetxek esango lukeen moduan,, hierarkia politikoa euskal komunitate linguistikoaren zerbitzuan jartzean datza; Euskal Herriko politikak euskaldunen zerbitzuan? 199 ipintzea, alegia.
‎Egitate historiko horretan garbi dakusagu botere linguistikoaren auzia ez datzala soilik hiztunen kopuruan, hizkuntzaren eta hiztunen oinarrian dagoen nazioaren nagusitasun politikoan baizik. Kontua ez dela hiztunen indizea handiagoa edo txikiago izatea, ezpada, hizkuntza batek balio du hiztunek balio dutena?:
‎286. Beren hizkuntzak sozialki normalizatuak dauden nazio txikien praktika linguistikoa (Danimarka, Eslovenia, Serbia, Islandia) ez da orientazio txarra, nondik nora jo behar dugun jakiteko?. José M.ª Sánchez Carrión Txepetx, Un futuro para nuestro pasado, 1987, 62.
‎Atenasko hiriaren interes partikularren gainetik solidaritate nazionala dago, atenastarrak gertu egoteraino atzerritarren aurka haurride grekoen defentsan ondasunak galtzeko eta bizia bera emateko. Perspektibaren diferentzia bai, baina ez dago nazio kulturalaren eta politikoaren oposiziorik; ez dago politikoa ez den nazio kulturalik. Nazio kulturala beti da nolabait politikoa, eta kasu batzuetan larriki politiko bilakatzen da.
‎Egungo populismoa ez dago nazio estatuaren barnetik eratua, populismo klasikoa bezala, baizik eta kanpotik, globalizazioak eragindako nazio estatuaren krisi estrukturalaren eraginez. Populismo berri edo global horren ezaugarririk garrantzitsuena zera da:
2020
‎Zein estatu nahiko genuke, euskal estatu... panoptiko bat (hiritarrak etengabe zelatzen dituena, totalitarioa, Orwell-en euskal estatua)? Ez ote dago nazioaren erdigunean inoiz baino gehiago hiritartasuna. Hiritar bakoitzak (emakumezko edo gizonezko, ezkerreko edo eskuineko, bakarrik bizi dena edo familian...) hartzen dituen erabakiak ez al dira komunitate nazionala ‘sortzen’ dutenak?
‎Estaturik gabeko nazioak ez dira ezgai arlo hauetan edo beste batzuetan, ez dago nazio oztoporik horri buruz, kontrakoa txiste arrazista txar bati edo eskualdeko umorezko film bati bide ematea litzateke, horri buruzko politika bat pentsatu beharrean. Gainera, esparru autonomikoan lehen ez zeuden segurtasun eta larrialdi gaitasunak garatuz frogatu dute hori.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
dago 24 (0,16)
dagoen 9 (0,06)
dauden 8 (0,05)
daude 4 (0,03)
zegoen 3 (0,02)
zeuden 3 (0,02)
baitago 2 (0,01)
dagoela 2 (0,01)
dagokion 2 (0,01)
daudela 2 (0,01)
Badaude 1 (0,01)
Dagoena 1 (0,01)
badago 1 (0,01)
dagokigu 1 (0,01)
dagokio 1 (0,01)
dagozkion 1 (0,01)
zegokion 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia