2004
|
|
Eta gero: Baina Italia esnatzen denean, ez
|
dago
naziorik berriro lotara eramango duenik, eta Aix les Bains eta Grenoble arteko etapan, mendatez betetako infernu hartan, Gino Bartali jarri zen lider, erakustaldi aparta emanez Galibier eta Lautareten gora.
|
2008
|
|
Euskal intelligentsiaren sail batean etengabeko joera
|
dago
nazio identitatearen balioa gutxiesteko; identitate mota horretatik zenbat eta urrunago, orduan eta askeago sentitzen bide dira batzuk. Postnazionalismoaren diskurtsoa bidelagun hartuta, identitate mota honek ez luke eragin erabakigarririk izango gure bizimoduan.
|
|
Bada besterik ere nazio identitatearen irispena dela-eta. Han hemenka aditzen eta irakurtzen ditugunak irakurrita, ez bide
|
dago
nazio identitate inpliziturik: alegia, gure bizitzaren dimentsio nazionala modu kontzientean bizi ezean, gure bizimoduak ez bide du zerikusirik norberaren izaera nazionalarekin.
|
|
Ederki dago hori. Ederki
|
dago
nazio identitatearen elementu nagusi bat bere bakardade hutsalean ez uzteko nahia. Esan eta berresan ari gara, naziotasunaren konstelazioan elementuak elkarrekiko eraginkortasunean antolaturik behar ditugula.
|
|
Ernest Gellner en esanari bagagozkio, kultura idatzirik gabe ez
|
dago
nazio politikorik edo estaturik eraikitzerik gizarte modernoetan:
|
|
Gellner en tesi horretan kultura idatziaren baldintza premisa politikoaren aurretik dabil nazioaren eraikuntzan. Kultura idatziaren humusik gabe ez
|
dago
nazio politiko modernorik. Gizarte politikoaren botere efektuek gizarte horren berorren ehuna sortzen eta egituratzen dute.
|
2014
|
|
Erregea ez dela esentziala nazioa egoteko. Nola
|
dago
naziorik, eta zer da nazioa. Dago, historiak egin duelako; eta da, historiak egin duena?
|
|
Bat. Renanentzat (orain!) Iraultza baino lehen errigoroski ez
|
dago
nazio sentimendurik(, sentiment de nationalité?) edo nazio kontzientziarik, ezta nazioen aitortza politikorik ere1339 Nazionalitateen printzipioa Frantziako Iraultzak deklaratu izango zukeen1340 Hori ote da Renanen zinezko pentsamendua. Nazioa egiten duena nazio kontzientzia dela (nazioaren subiraniaren kontzientzia bezala ulertuta), esanez laburbildu ohi da askotan Renanen teoria.
|
|
–les bâtisseurs de nation, par toute l. Europe, n, ont cessé de le répeter?, epaitzen du A. M. Thiessek, errege biluzia biluzi utziz. Ez
|
dago
nazioaren kontzeptu frantses edo renandar originalik batere.
|
|
autu topikoaz ere ohar bat aurrera baino lehen, behin eta berriro topatuko baitugu. Ohikoa bilakatua
|
dago
nazio (nalismo) etnikoaz versus zibikoaz munduko naturalena mintzatzea (zer inbentu linguistiko da, nazio etniko, sintagma?); alegia nazioaren kontzeptu alemana versus frantsesa56 Batzuetan termino dotore batek ardi zuriak eta beltzak berenez partitzen ditu, eta haren jabe izateak (geu zurien artalde atseginean kokatzen gaituela aparte) gehiago pentsatzetik dispentsatzen du.
|
|
Eta, gero, teorizazio ezberdinak, ez beti teoriko hutsak?, aldian aldiko interes eta xede politiko partikularren eran, hauen artean kokatu behar baitira Alsaziaren aleman edo frantsestasunaren ingurukoak. Last but not least, autore aleman edo frantsesen gogoetak
|
dago
nazioari buruz teoriak egiten dihardutenak (inola ere ez euren artean baterakoak: Rousseau, Renan), eta politika dago, eta gerrak, garaipenak eta porrotak, praxian nazioak zer izan erabakitzen eta nazioak egiten dihardutenak edozein teoriak baino eragintsukiago.
|
|
Lehenik nazio historiko antropologikoa dago bere autogobernuarekin (espiritua); gero
|
dago
nazio politikoa, bere aginte eta gobernu sistemarekin2151.
|
|
–Dicho en pocas palabras, dudo que Renan pueda ser presentado en ningún momento y menos antes de esa fecha [1882], como un defensor del principio de las nacionalidades o del próximo, pero no coincidente? derecho de autodeterminación? 92 Ez
|
dago
nazio teoriaren baten aldarrikapen berri maisuzkorik; aitzitik, bai nazioaren kontzeptuan, bai nazionalitateen printzipioaren erabilgarritasunean, Renanen guztizko anbiguotasuna salatzen du de Blas Guerrerok93 Nazioaren ikusmolde aleman eta frantsesaren topikoari ez dio jaramon gehiago egiten behin saihets aiputxo bat egiteko soilik baino, eta kakotx artean ipiniz orduan. Konklusioa da Renanen konferentzia famatuko kontzeptu bereizketa,, eta argumentazio guztiak itxuraz errigortsuak, xede sinple bakarraren zerbitzuarena beste zentzurik ez dutela:
|
|
Edo beharbada hobeto legoke esanda: ez
|
dago
nazioaren kontzeptu bat, bakarra, hurbilketa kontzeptual diferenteak baizik. Ez dago nazionalismoA, nazionalismoak baizik; ez dago nazioaren eta nazionalismoaren teoria unibertsal batik, teoria partzialak baizik, diferenteak, eta denak ez derrigor eurozentrikoak.
|
|
ez dago nazioaren kontzeptu bat, bakarra, hurbilketa kontzeptual diferenteak baizik. Ez dago nazionalismoA, nazionalismoak baizik; ez
|
dago
nazioaren eta nazionalismoaren teoria unibertsal batik, teoria partzialak baizik, diferenteak, eta denak ez derrigor eurozentrikoak.
|
|
–Le tiers état est une nation complète?. Ez erregeren eta ez nobleziaren beharrik dauka bera bakarrik nazio osoa izateko, eta bera gabe ez
|
dago
naziorik. Hemen bai, esposizioaren kontzeptu zentrala nazioa da; berak erabakitzen du zer den nazioa.
|
2016
|
|
Jakinduria, bere adar eta gai gehientsuenetan, Italiako kale batean musika entzutea bezala da, non edonork parte har dezakeen ezer ere ordaindu ez arren. Baina ez
|
dago
naziorik zeru azpian, eta Jainkoa da lekuko (egunen batean agertu dut haren tribunalaren aurrera eta lan honen berri eman), ez dudala hitz egiten hitz egite aldera?, baina ez dago naziorik zeru azpian, non mota guztietako ikasketak oparoago eskaintzen diren, non zientziak era egokiagoan lantzen diren, edo haietara iristea hemen baino errazagoa den, non arteak sustatzen diren, eta aurki gailurrera... Orduan, bada, ene herritar maiteak, nora ote zoazte?
|
|
Jakinduria, bere adar eta gai gehientsuenetan, Italiako kale batean musika entzutea bezala da, non edonork parte har dezakeen ezer ere ordaindu ez arren. Baina ez dago naziorik zeru azpian, eta Jainkoa da lekuko (egunen batean agertu dut haren tribunalaren aurrera eta lan honen berri eman), ez dudala hitz egiten hitz egite aldera?, baina ez
|
dago
naziorik zeru azpian, non mota guztietako ikasketak oparoago eskaintzen diren, non zientziak era egokiagoan lantzen diren, edo haietara iristea hemen baino errazagoa den, non arteak sustatzen diren, eta aurki gailurreraino igoko dira; non naturak deus gutxiren kontua eman behar duen, eta, errematea emateko, non ere adimena elikatzeko agudezia handiagoa eta izaera mota ugariago dagoen.... Orduan, bada, ene herritar maiteak, nora ote zoazte?
|
2017
|
|
Nazioak, etnia batetik edo gehiagotatik abiatuta, eta eskuarki testu idatzien corpus baten jabe, identitaterako eskubidea daukala aldarrikatzen du eta herri gisa autonomia politikoa du xede lurralde propioarekin batera? 42 Dakusagunez, hizkuntza idatziaren aipamena dago Hastings en hitzetan. Idatzizko corpusaren aldagaia oso loturik omen
|
dago
nazioaren genesiarekin. Ahozko kultura soiletik haratago doan imajinario kolektiboa taxutuko luke kultura nazional estandar idatziak.
|
|
Ondorio horretara iritsiko ginateke Fabregaten ondoko tesi hau onetsiko bagenu. Hartara, antropologo honen ustez, nazio menderatu asimilatuaren aldetik, nahimen politikorik ezean, bere arerio duen etnia nazioarekin [estatuarekin] botere borrokan saiatzeko asmorik gabe, ez
|
dago
nazio kontzientzian aurrera egiteko aukerarik; halaber, naziokide menderatuen aldetik beraiei dagokien naziotasuna boterez hornitzeko asmorik ezean, nazionalismoak ez du aurrerabiderik urratuko? 71 Kontzientzia etnikoak ez garamatza inora, eta, zoritxarrez, kontzientzia mota horretatik asko dugu euskaldunok72.
|
|
Atenasko hiriaren interes partikularren gainetik solidaritate nazionala dago, atenastarrak gertu egoteraino atzerritarren aurka haurride grekoen defentsan ondasunak galtzeko eta bizia bera emateko. Perspektibaren diferentzia bai, baina ez
|
dago
nazio kulturalaren eta politikoaren oposiziorik; ez dago politikoa ez den nazio kulturalik. Nazio kulturala beti da nolabait politikoa, eta kasu batzuetan larriki politiko bilakatzen da.
|
|
Egungo populismoa ez
|
dago
nazio estatuaren barnetik eratua, populismo klasikoa bezala, baizik eta kanpotik, globalizazioak eragindako nazio estatuaren krisi estrukturalaren eraginez. Populismo berri edo global horren ezaugarririk garrantzitsuena zera da:
|
2020
|
|
Zein estatu nahiko genuke, euskal estatu... panoptiko bat (hiritarrak etengabe zelatzen dituena, totalitarioa, Orwell-en euskal estatua)? Ez ote
|
dago
nazioaren erdigunean inoiz baino gehiago hiritartasuna. Hiritar bakoitzak (emakumezko edo gizonezko, ezkerreko edo eskuineko, bakarrik bizi dena edo familian...) hartzen dituen erabakiak ez al dira komunitate nazionala ‘sortzen’ dutenak?
|
|
Estaturik gabeko nazioak ez dira ezgai arlo hauetan edo beste batzuetan, ez
|
dago
nazio oztoporik horri buruz, kontrakoa txiste arrazista txar bati edo eskualdeko umorezko film bati bide ematea litzateke, horri buruzko politika bat pentsatu beharrean. Gainera, esparru autonomikoan lehen ez zeuden segurtasun eta larrialdi gaitasunak garatuz frogatu dute hori.
|