2004
|
|
Nolako harremanak
|
daude
Nazio estatu totalitario baten eta honen mende dagoen nazionalitate batera haren eremutik datozen eta bere enbor nazionalaren ezpaleko diren etorkinen artean. Gure adibide zehatzera etorrita:
|
2005
|
|
1 Nazioarteko elkartasun berria ren alde, erantzunak eta soluzioak aljeriarren eskuetan izanik ere, konponbide politikoak ez
|
baitaude
Nazio Estatuaren hiritarren eskuetan. Gerra Zibila saihesteko, kanpo zorra, langabezia, miseria, hondamen pobretzea konpondu behar dira nazioarteko finantza erakundeei dei eginez.
|
2008
|
|
Azurmendiren begiradak errotik atzeman du arestian aipatu dugun ustezko hausturaren trikimailua. Sokatiraren alde batean herri etnikoa dago, subjektu politikoa ez omen den herria, gurera egokituta, herri euskalduna?, eta bestean hiritartasunaren logikan eratua omen
|
dagoen
nazio estatu modernoa. Euskaldun garen aldetik ez omen dugu izan geure historian behar adinako kontzientziarik eta gaitasunik sokatira historikoan alderdi nazional modernoan kokatzeko.
|
|
Zer esan nahi du horrek, hala ere? Indarrean
|
dauden
nazio estatuen nazionalismo totalitarioa ez duela inondik inora zuritzen eta zilegitzen ezkerraren ideologiak. Ez duela ezer jakin nahi Erdi Aroaren hondarretik datozkigun sistema nazional monopolista hauekin?
|
|
Alabaina, jatorrizko etorkia duen herritarrak ez du bere berezko identitatearen arabera garatu ideologia nazionalistaren esperientzia, eta berez zegokionarekin eten egiten du nazio proiektuaren zerumugan. Zerumuga honetan bere herriaren gainetik
|
dagoen
nazio estaturen bateko kide sentitzen da, eta estatu nazional horren baitan proiektatzen du bere aberri nahimena. Esan bezala, fenomeno hau franko hedatua da ordezkapenaren asimilazioak jandako herrialde azpiratuetan.
|
|
Bide horren ezaugarri nagusiak honako hauek izan litezke gure aburuz: a) jatorrizko herriaren etnoabertzaletasuna ez da herritar guztiak bere baitan biltzen dituen ideologia; b) gizabanakoaren balioak etnia edo herri edo nazio baten gainetik daude, eta balio postetniko horien arabera jokatu behar genuke; c) aspalditik ezarrita
|
dauden
nazio estatuen izaera politikoa demokratikoa da, salbuespenak salbuespen.
|
2009
|
|
Berezko balioa du. Ondorioz, indarrean
|
dauden
nazio estatuen gaitasun subiranoa mugatzen da, egitura postnazionalak areagotuz eta zuzenbide eta politika europar bateratua indartuz. Zertarako azken batean?
|
|
–Ba ote
|
dago
nazio estatua ez den beste biderik?
|
|
Egia esanda, munduan ez
|
dago
nazio estaturik bestelako lurralde eskabideei mugak zabaldu dizkienik; aitzitik, estaturen baten lurralde subiranotasuna zelanbait gainditzeko ahalegin orok aurrez aurre egiten du talka estatuak edozein eskabideri ematen dion ezezkoarekin, eta hori dela-eta sekulako desilusioa hartu dute behin baino gehiagotan estaturik gabeko eskualdeek.
|
2012
|
|
Gizartemodernoaren sorreratik komunitate politiko horrek zuzenbidezko nazio estatuarenforma hartu du. Hala, egun indarrean dagoen herritar kontzeptua XVII. eta XVIII.mendeetatik dator eta harreman zuzenean
|
dago
nazio estatuarekin. XX. mendearenerdialdetik aurrera, ongizate estatuarekin batera, herritartasun kontzeptua zabaldueta edukiz bete da.
|
|
Horregatik, gehienetan ez dira azterketetan aintzat hartzen zeintzuk direnjadanik ezarrita
|
dagoen
nazio estatuaren birsorkuntzarako bete beharreko baldintzakulturalak, ideologikoak eta politikoak. Izan ere, ahaztu egiten da estatu orok birsortubeharra duela irauteko, eta birsortze hori egitura objektiboetan nahiz subjektiboetangauzatu behar dela, hau da, egitura instituzionaletan eta gizabanakoen kontzientzietan.
|
2017
|
|
Egungo populismoa ez
|
dago
nazio estatuaren barnetik eratua, populismo klasikoa bezala, baizik eta kanpotik, globalizazioak eragindako nazio estatuaren krisi estrukturalaren eraginez. Populismo berri edo global horren ezaugarririk garrantzitsuena zera da:
|
2022
|
|
Naturaltzat jotzen den demokrazia maila horrek ezkutatzen duenaz ere hausnartu zuen: «Ematen du nolabaiteko estatu demokrazia bat
|
badagoela
nazio estatuen mailara arte, baina hortik gora ez dakigula nork agintzen duen».
|
2023
|
|
Jarrera horiek itxuraz dira soilik kontraesankorrak eta Joxe Azurmendiren liburuak ulertzen laguntzen digu. Liburuarekin argi gelditzen zaigu betoen atzean sekularizazioz kamuflatuta
|
dagoela
nazio estatu europarraren izaera kristau fundamentalista. Bada, hizkuntzen zapalkuntzari leku pribilegiatua eman zaio modernitatearen hasieratik lurraldetasun zapaltzaile horren egituraketan.
|