2001
|
|
XX. mendeko artearen bilakaera ez da ulertzeko erraza, baina badaude ulertarazteko tresna eta bilduma egokiak. Baina jendea erakartzen tematuta dagoen museoari eta arrakasta zenbakitan neurtzen duenari artea gutxi interesatzen zaio eta erabiltzaileak
|
bertatik
nola irtetzen diren ez zaio batere axola. Motorrak edozein ferian bezala erakusten dituen museoak ez dauka artearekin harreman gehiegirik, beraz jendea sartu den bezala irteten da:
|
|
– Jasotako testuei esker eginiko hipotesien egokitasuna frogatzen lagunduko dio, hala ikasleari
|
berari
nola irakasleari ere.
|
|
Hizkuntzanaditua izan du, baina ez derrigorrez ikasleak ikasi nahi duen hizkuntzan; hizkuntza bat zer den, nola aztertzen den, zein unitate dituen, kulturarekin zeinerlazio duen, eta erlazio hori nola gauzatzen den jakin du. Ikasten jakinbeharko du; ez bakarrik
|
berak
nola ikasten duen; horrez gain, zein bide dauden, zein estilo, zerk zer ekartzen duen eta eginkizun bakoitzak zein ondorio duen ere.Labur esanda, hitz batean, ikaskuntzan ere aditua izan du. Horrez gain, hori guztia trasmititzen jakin du.
|
|
Gehiegizkoa dirudien arretaz aztertzen du zerumuga, nahiz eta tarteka, jarrera aldatu gabe, begirada gertuko puntuetan ipintzen duen. Udaberriko lehen eguzki izpien epelean paseatzen dabilen jendea
|
bere aurretik
nola igarotzen den, adibidez. Begiradarekin jarraitzen ditu ibiltariak orduan, antsikabe, automatikoki ia; eta nahigabe bezala, lepoaren mugimendua pare bat segundo gehiago luzatuz, bere ezkerrean dagoen neska koadrila zelatatzen du zeharka.
|
|
Kontutan hartzen badugu horixe
|
bera
nola eman zuen 1739an Hernialdeko Erretoreak11, ondorioren bat atera dezakegu:
|
|
Zigarroa piztu eta, leihora inguraturik, nire gogoetei haizearekin bat haizatzen utzi nien; banan banan hausnartu eta zain geratu nintzen, aspaldi etorri gabeko argi printzarik ttikienaren zain. Bertan ikusi nituen kasuari buruz nituen aieru guztiak ke mataza baten itxura harturik,
|
beren baitan
nola kiribiltzen ziren eta, emeki emeki lurrinduz, ezinbestez desegin eta desagertzen zirela leihoaz bestaldera. Une hartan, nire barneko gazia zein aise gailentzen zitzaion gozoari egiaztatu nuen etsirik.
|
2002
|
|
Argazkilari zaletua izanez gero, gutxi axola dio argazki makina oso garestia, profesionala ala xumea den, argazkigintzari buruzko ezagupen handirik ez badugu eta, are gehiago, makina
|
bera
nola erabili ez badakigu.
|
2003
|
|
Eta ez badakite ezeri buruz gogoeta egiten, halaxe aitor diezaiotela Jainkoari: asto batzuk direla eta ez dakitela
|
Berarengana
nola zuzendu. Eguneroko meditazio txiki horiek osatu behar dute beti kristau bizimodu onaren funtsa.
|
|
Zentzutasun eta iraupenean bera bezalakorik inoiz topatzea espero ez nuen horrelako gizakia topatuta? Horrela ezin nuen haserretu eta berarekin egoteari utzi, eta ez nekien
|
bera
nola nereganatu ere. Jakin bai bainekien diruz askoz zauritu ezinago e zela edonondik Ajax burdinaz baino, eta bera harrapa zitekeela uste nuen gauza bakarrean jada ihes egin zidan.
|
2004
|
|
Egun, batzuk hasi dira kezkatzen entzun dutelako Nafarroak eta gainontzeko euskal lurraldeek bat egiteko dugun lanabes konstituzional hori desager daitekeela. Xedapen hori negoziatu genuenok neurri batean kontsola gaitezke, zeren errealitate nafarra ez genuen oso aldekoa eta boluntarismoa oso ongi dago, baina politikan zaila dena ez da zer egin beharra dagoen esatea, hori
|
bera
nola lortzen den baizik.
|
|
Jainkoarren! Ilustrazioaren eta modernitatearen tentaldi
|
berean
nola eroriko gara bada? 40
|
|
Atal horretan, hasteko, maitasuna zertan datzan eztabaidatukodugu; hori kontuan harturik, zein oinarri filosofiko har dezakegun balioetsikodugu; eta, amaitzeko, aukera filosofiko hori ekonomiaren ezagutzan oinarri gisanola islatu proposatuko dugu. Hirugarren atalean isla horren oinarriak finkatukoditugu; batetik, ekonomia
|
bera
nola ulertuko den jakiteko, eta, bestetik, ekonomiaren ezagutza nola ulertzen den jakiteko. Ondorio gisa, oinarri horien gainean maitasunaren teoria ekonomiko orokorra eraiki dezakegun eztabaidatuko dugu, zenbaitarazo ekonomikotan balizko horien aplikazioa nola egin daitekeen zundatuz.
|
|
Baina kontuanizan behar dugu bere buruarckiko maitasun hori altruismoaren benetako printzipioa dclaAristotelesentzat. Ongia maite duen izakiak zoriona maite du, hala
|
berarentzat
nola besteontzat.
|
|
Hori dela eta, esan zuen gasolindegia “abusuzko kontratu klausula” bat dela, kontsumitzaileari kalte larria egiten diona, eta, gainera, ez zaio ematen autozerbitzu tradizionala. Era berean, Kontsumitzaileen Batasuneko bozeramaileak azpimarratu zuen merkatu ekonomia batean produktuen azken prezioa haien kostu egituraren araberakoa dela, eta, alde horretatik, autozerbitzua duten estazioetan, langileen eta Gizarte Segurantzaren kostuetan aurreztuta, gainerako gasolindegietako prezio
|
berak
nola eskain daitezkeen galdetu zuen. “Kontsumitzailearentzako kargak handitzen diren bitartean, hornitzailearenak murrizten dira, eta askoz kostu txikiagoarekin, bidegabeki aberasten da”, esan zuen.
|
|
Emakumeak gizonezkoak baino askoz zaurgarriagoak dira hiesaren birusaren aurrean, ikuspuntu biologikotik ez ezik, ikuspegi ekonomiko eta sozialetik ere. Indiako emakume batek nazioarteko 15.000 ordezkariri baino gehiagori kontatu zien senarrak 19 urte zituela nola kutsatu zuen, eta
|
berak
nola ezkutatu zion seropositibo izaera ezkontza aurreko asteetan. Azaldutako kasuak testigantza bat izan ziren, eta balio izan zuen Nazio Batuen erakundeek nazioarteko komunitateari eskatzeko biztanleria zati horretarako estrategia bateratuak eta berariazkoak abian jar zitzan.
|
|
Jasotzen ditugun zerbitzuak hobetzeko, ditugun behar hoiek zeintzuk diren eta kooperatiba
|
bera
nola egokitu genukeen erabakitzeko Plan Estratejiko bat abian jarria dugu.
|
|
Hori esaten du nagusiak. Azken hitza
|
berak
nola baitaukan."
|
2005
|
|
Egun hartan bertan joan nintzaion bisitan, eta berdin hurrengo egunetan. Irribarre zabalez hartzen ninduen, eta txikitako kontuak berritzen zizkidan, hala
|
bereak
nola nirekin eskolan izandako esperientziak. Poemak eramateko esan zidan, umetakoak, eta orain egiten ari nintzenak ere bai; ozenki irakurtzeko eskatzen zidan, ohe ertzean eserita, eta batzuk behin eta berriz errepikarazten zizkidan.
|
|
Bi norabide nagusi izan dira horren ikerketan: batetik, estatuen arteko zuzenbidea eratzeko hasiera bezalaxe azaldu ohi da liburu hori; bestetik, zuzenbidea
|
bera
nola antolatu ere nabarmendu da horren barruan, sistema juridiko baten egitura osoa moldatzeraino.
|
2006
|
|
Ikuspegi abertzaletik Euskal Herriaren erabaki ahalmena, nahiz berau hiru zatitan banatu, gaur egun denek onartzen baitute erabaki gaitasun hori indarrean jartzekotan hori EAE, Nafarroa eta Iparraldea aintzat hartuta egin litzatekeela. Kontua da zabaldu den prozesuan hori guardasol
|
berean
nola sartzen den eta horretarako zein formula juridiko erabiltzen den. Alderdi politikoek, azken finean, garai berrirako gutxieneko joko arauak finkatu eta adostu dituzte, baina funtsean ibilbide orriaren bukaeran gai hori dago:
|
|
Hura zenegoera! Ez nekien
|
berak
nola erreakzionatukozuen. Nire hankek eta eskuek ezin zioten dardaraegiteari utzi.
|
|
Baina aski duzu inguruan so egitea, ikusteko garai bateko Euskal Herria zer dagoen bilakatua. Historialari eta soziologoak behingoz utzi eta, poetak esango dizu,
|
berak
nola bizi duen. Behiala Iparragirre legez, Gandiaga ere, zeruko aingeru bat izan arren, jende xumearentzat kanta xumeak ondu dituelako arrakasta handiz, Espainia frankistak Justiziaren Jauregira eraman zuen," politika egiteaz" salaturik.
|
|
Lasaitu ederra eman zenion zure ateraldiarekin. Ez baitzekien
|
berak
nola esan aspaldian esatekotan zegoena: kokoteraino zegoela beti zure zain egoteaz, zure erabaki aldaketez, zure ageriko mespretxuez eta zure gizon izaeraz.
|
|
" Seminario" eta" mintegi" k erro
|
bera
nola duten barruan erne izanagatik kanporako grina nuen.
|
|
Ez al du gorbatak itotzen orduan ere? Ez al du sentitzen idazle gorbatadunak gorbatak errealitatetik urrundu egiten duela, barregarri bihurtzen, erridikulu, hala
|
bera
nola bere lana. Ala galdera hauek al dira erridikuluak?
|
2007
|
|
Laborategietan esperimentu asko egin dira ikusteko ea nola baloratzen duen jendeak arerioen intelijentzia, negoziatzeko jarrera eta erasokortasuna, eta aldi
|
berean
nola ikusten duen nork bere aldearen jarrera. Hona emaitza:
|
|
Atzeratuta bizi gara geure ondarearen ezagutzari dagokionez. Guk lurra nola neurtu, banatu, gozatu eta
|
berak
nola gu hornitu, babestu, jantzi eta jantzi gaituenaz dugun ezjakintasunak izutzen nau. Eta galduko gaitu… kultura" aurreratuen" zingiradiko bitsetan.
|
|
ETA bukatzeagatik arazoa ez da bukatua. ETA desagerrarazteko kontua ez da
|
berarekikoak
nola bukatu behar diren aztertze soiletik etorriko, edo ez hortik bakarrik. Euren psikologia eta mundua kontuan hartuta ez dut posible ikusten, hau da, irtenbidea emango die eurek ikusteak euren beharrik gabe herri honen aldarrikapenak gauzatzen ahal direla.
|
|
27 urte ditu eta joko zabaltzailea da. Newcastlen jokatzen du eta Ingalaterra selekzioko barometroa da;
|
berak
nola jokatu taldeak hala jokatzen du. Orain dela lau urteko Munduko Kopa irabazi zuen, baina geroztik ezin izan du sasoiko jardun, hainbat lesiorengatik.
|
|
Zabaldu egonik, antzerako zerbait sortu behar izateaz zalantzak nituen.
|
Berak
nola ikusten zuen galdetu nion; antzerako beste zerbitzu bat izatea onerako edo txarrerako izango ote zen. Aupatu martxan jarri eta abenduan hitz egitekotan geratu ginen.
|
|
Gorago Chabanisen iritzi bildumaren berri eman dugu. Jean Rostandek (Chabanis 1973; 54) lorea
|
bera
nola sortu ote den katramila zitzaiola aitortzen zuen.
|
|
F., loc. cit., bol. XIII, 368 Aldiz, iparraldeko herrietan laranjondoak bezain arrotzak omen dira kantua eta musika. Ik., halaber, bol. XV, 170, hizkuntzak
|
berak
nola baldintzatzen omen duen musikan melodia eta erritmoa, italieraren eta alemanaren konparazioa. Ik., GOETHE, J.W. von, Werke, bol. XI, 477, italiarren ustea, alemana dela hizkuntza bat, non ezinezkoa omen baita kantatzea.
|
|
Munduaren ordena pentsamenduarena da, baina pentsamenduaren ordenarik ez dago hizkuntzaren ordena gabe: munduaren ordena hizkuntzaren ordenari azpiratua ageri da322 Nolabait naturaren egiturak ez badu adimenarena berrekoitzi baino egiten, hots, naturaren arrazoizkotasuna hizkuntzaren logika baldin bada, orduan kuestioa da, hizkuntzak
|
berak
nola antolatzen dizun bere logika (azkenean naturaren logika izango dena). Eta kritiko transzendentalak hori horrela dela ulertu edo igarri eta gero, nola erakusten da hori zertzelatuki?
|
|
–Eta?
|
Berak
nola egin zion izkin Heriori?
|
2008
|
|
batzuek, aldiz, uste dute erabaki hori zuzena dela, beharrik gabe euskalki bateko zein bertzeko hitzak edo esaldiak ez nahasteko aukera ematen duelako9 Geroak erranen du erabaki hori zuzena izan den edo ez. Hiztegi Batua
|
bera
nola landu eta erabili behar den ere ez du argi batek baino gehiagok; hor dugu, adibidez," h."[= hobe] ikurra dara maten hitzekin praktikan gertatzen ari dena: " h." dunak hobetsi eta gainerakoak gai tzetsi10.
|
|
tzea. Etxaidek euskaltzaletasuna eta ohiko kristau balioak osoki baturik eta
|
bere baitan
nola bere lanetan ezin elkarretarik bereizirik zeuzkan. Pentsa dai teke euskal kultura oraino hatsik ezin hartuz zegoen 1950eko hamarkadako urte etsigarri haietan literaturako gaiak berriz aipatzean eta euskal autoreak aurkeztean, gogor zitzaiola Etxaideri lehen euskal idazlearen neurtitzak, kris tau kontzientziak manatzen ziokeen bezala, euskaldun irakurleen aitzinean besterik gabe gaitzestea.7 Gisa horretan egoki gertatu zitzaion, espainol litera turan bere tokia aitortzen zitzaion Ruizekilako konparantza.
|
|
NAROA korrika aterako da IMANOL hantxe utzita, irribarrez,
|
bera
nola aldentzen den begira.
|
|
Gurasoen informazioen baliagarritasuna aldarrikatzen da eta tresnaren deskribapena zehazten da. Bigarren atalean, tresna
|
bera
nola aplikatu, datuak nola bildu, lortutako emaitzak nola puntuatu eta interpretatu jakiteko azalpenak datoz. Hirugarren atalean, tresnaren balizko aplikazio klinikoa eta ikerkuntzarako erabilera aztertzen dira.
|
|
Bertan Ley de los Cambios en el Arte eta Estetika ezkorra ideia garrantzitsu eta aberatsak azaltzen ditu, eta artelan bat zer den definitzen du. Eta gure ustez garrantzitsuagoa dena, ideia horiek eskulturak egiten zituen bitartean
|
bere buruan
nola sortzen joan ziren azaltzen digu.
|
|
Berak Ezkurrari irabazi zion final batean, eta
|
berak
nola irabazi behar zitzaion bazekiela esan nion txantxetan. Gero, lehen partida Juaristiren aurka neukala ikusita, pixka bat itxaron nuen, biak zarauztarrak direlako, baina Juaristik Bitoria hartu zuenean nik Eizagirreri eskatu nion eta baietz esan zidan.
|
|
Hasiera batean oso hotza eta serioa iruditu zitzaidan auzokidea, baina berehala eskaini zidan bere laguntza, patioan utzita zegoen bainuontzi bat nire pisura igo eta sukaldeko bazter batean eraikitzeko.
|
Berak
nola jarria zuen erakutsi eta nire sukaldean ere berdin egitea proposatu zidan. Arkitektoa zen.
|
|
Berriz ere baiezkoa egin diot hitzik gabean. Ez zait inporta, gaua begirik itxi gabe eman ondoren, goiza aitarekin pasatzera joatea, baina
|
bera
nola ez da igoko!
|
|
Horra
|
beraz
nola duten xutik eman egundaino inork asmatuko etzukeen gertakaria, martxoaren 23ko igandean jokatzeko 10 orenetan, Balitzaneko plazan.
|
|
Hona
|
beraz
nola zatitu dituzten gure bost kantarien emankizunak. Joanes Haritxene jaun auzapezari galdetua zaio egitea albiste horren agerpena.
|
|
Goibel eta ilun, gauzak
|
bere alde
nola bihurtu galdezka ari zelarik, Gorrailek sasi zarrailuan ikusi zuen ur errekaño baten pasaia. Zalu zalua, handik iragan zen, ez bere larruari kalte zerbait egin gabe haatik.
|
2009
|
|
Geltokian hartu dutenean, geltokia
|
bera
nola egon den aztertu dute (beste taxirik egon den, bestelako ibilgailuren batek traba egin duen, eremua ongi argitua egon den, erraz aurkitu ahal izaten duten, eta abar).
|
|
Horrez gain, hornigailuetan adierazi behar du zein erregai edo errekin mota aukeratu duen bezeroak, eta hornigailua
|
bera
nola erabiltzen den.
|
|
Jaurlaritzaren bozeramaileak azpimarratu duenez, erakunde guztiek, eta Gobernuak
|
berak
nola ez, gastua murrizteko ahalegin berezia egin behar dute.
|
|
Izan ere, eragiteko zenbat eta ahalmen handiagoa izan, orduan eta sakonagoak, iraunkorragoak eta konplexuagoak (eta, ondorioz, aurreikusten zailagoak) izango dira gure ekintzaren ondorioak. Gogoeta, gainera, ez da ondorioen analisiarena soilik; gogoeta
|
bera
nola antolatu ere hausnartu behar da: nork hartu behar du parte gogoetan?
|
|
Hala, beti arta deitzen duena da, nola esperientziaren mundu naturalena ere? eguna/ gaua, argia/ iluna?, eta Gandiagak horren esperientzia potente baterako gaitasuna daukan arren, hala ere
|
berak
nola bizitza familiarrarekin asoziatua bizi duen (haren bizitza familiarra baserriko edo komentukoa izaki). Mitoa ez dago aparte; bat bat da Naturarekin (hori bera etxe ingurukoa), eta biok bat bat familiarekin.
|
|
Argitzeke dagoena da, modernia historiko kritikoaren ostean, zentzua?
|
bera
nola pentsatu behar edo ahal daitekeen. –Justiziak hau agintzen du?, ulerpen arazorik ez duen juzgua da;. Jainkoak hau agintzen du?, berdin problemarik gabe ulertzen ote da?
|
|
–multi ad deos manus tollere, plures nusquam iam deos ullos aeternamque illam et novissimam noctem mundo interpretabantur?. Zeuk
|
bera
nola hartu, halakoa da mundua. Natur katastrofe bera irakur daiteke Jainkoen zigorra legez, edo Jainkoek gizon emakumeen debozioari jarritako proba gisa, edo frogantza ageriko bezala Jainkorik ez dagoela batere; edo, Pliniok berak dagien moduan, patuari estoikoki aurre egin dakioke Jainkoekin ezertarako akordatu gabe.
|
|
Bere maiteari, gaua. Eta batean nahiz bertzearekin hain basatiki aritzen, orobat unaturik eta urraturik egoten baitziren akabantzan hala
|
bera
nola ehiza lagunak edo maitalea. Halako gehiegikerien ondotik, heriotzaren ataria ukitzeraino eritzen zen, eta hainbat egunetan ohatzetik ez jalgitzen.
|
|
b. Indusketa arkeologikoaren proiektua, non jasotzen den hobiaren ingurukoprospekzioa eta indusketa
|
bera
nola gauzatuko den:
|
|
TOKIKOMen
|
beraren
nola aldizkari bakoitzaren inguruko informazio zehatza, kontaktatzeko modua eta abar.
|
|
Zehaztapen horretan, elementu anitz ikus daitezke gauzarekin nork zer nolako portaera izan duen erabakitzeko. Hasteko, eraiki beharreko higiezinaren gain erabakiak nork hartu dituen (proiektua) eta eraikina
|
bera
nola gauzatu den (dirua eta lana). Ondoren, higiezinaren aprobetxamendua nork zuzendu duen, bereziki ea eraikinaren kudeaketa egin izan duen patronaturik baden edo ez, eta fruitu zibilak (errentak) nork jaso dituen; aldi berean, jabeari dagozkion erabilerak burutzeko erabakiak zertarako hartu diren (herri bilerak egiteko, herriko dokumentazioa jasotzeko, jolastoki izateko).
|
|
Duda bat agertuko eta Google ik ez, wikierantzunak falta, agur posta elektronikoa, ai, ama, drama. Bi egun gorri, valiumik gabe, Internet baino lehen lana
|
bera
nola egiten zen gogoratu nahian.
|
|
Orain ez zitzaidan nobela hori interesatzen. Nobela beraren sortze prozesua gehiago interesatzen zitzaidan, idazleak zer kezka, zer beldur dituen, idazlea
|
bera
nola aldatzen den... nahiago nuen hori guztia kontatu, molde klasikoetan idatziriko nobela bat egin baino. Asmo berrizaleak zituen oroz gain idazleak.
|
|
Entzun egiten du Rosak esaten dion guztia, eta gero niri, irakurleari, esplikatu behar dit zer jaso duen. Zailtasunak hortik datozkio; berari espresatu zaiona
|
berak
nola espresatu.
|
|
Mario, sakonean, bat zetorren Organizazioaren planteamenduekin. Susmoa zuen, gainera, hala
|
bera
nola Organizazioa, gauza berbera bilatzen ari zirela. Are gehiago, susmoa zuen ETA zela erakunde bakarra, beraren helburuekin bat egiten zuena.
|
2010
|
|
Halaber, pertsona izenordainen izaera eta funtzio sintaktikoak eta komunikaziozkoak ez direla biunibokoak erakutsi uste dugu. Izenordainak prozedura enuntziatiboak dira, eta horien bidez esatariak bere marka ezartzen dio enuntziazioari,
|
berarekiko
nola inskribatzen den eta kokatzen den adieraziz. Pertsona izenordainek ematen dute, era berean, solaskide eta enuntziatzailekidearekiko posizioren berri; horrenbestez, izenordainek adierazten dituzte eta, are gehiago, ezartzen dituzten diskurtsoan dautzan erlazio intersubjektiboak.
|
|
41 Adibide gehiago ere jar litezke. Errepikapena gerta daiteke hala sermoi
|
berean
nola ale desberdinean. (ikus aipu bera errepikaturik:
|
|
Baina, hala ere, dena egiteko zegoen, guztia: euskara
|
bera
nola landu; kultura, zientzia eta gizarte gaiak hautatu eta nola irakatsi; irakasleak eta gurasoak prestatu; ikas materialak ekoitzi, itzuli, sortu egin behar ziren. Baina ez hori bakarrik, ikastola bakoitza giza erakunde bat zen, eta erabakiak nola hartu, nor zertaz arduratu, kontuak eman, dirua bildu, gelak atondu, lur sailak bilatu, eraikinak egin eta finantzatzeko diru iturrietara jotzea?
|
|
– Bukatzeko, eskema
|
bera
nola eraman den aurrera, zer nolako loturak, administrazio mailak, parte hartze prozesua eta abar jasotzen dira.
|
|
Hizkuntza ezagutzea eta modu idatzi edo ahozkoaren bidez zuzen erabiltzea ez da hitzen fonetika egokia erabiltzera edo araudi ortografikoa betetzera mugatzen. Alderdi horiez gain, beharrezkoa da hizkuntza sistemaren funtzionamendua ezagutzea, hitzen funtzioak ezagutzea eta
|
beren artean
nola erlazionatzen diren jakitea, komunikatu nahi den edukia adierazten duten zentzuzko perpausak eraiki ahal izateko. Hau da, gramatika ikasi behar da.
|
|
Konpetentzia komunikatiboa kontzeptu dinamikoa da, hain zuzen, berori sistema sinboliko
|
bera
nola edo hala partekatzen duten pertsonen arteko esanahiari buruzko negoziazioaren menpeko delako188.
|
|
Hizkuntzaren psikopedagogia, egiaz, hizkuntzaren pedagogiaren atal bezala defini dezakegu, zein —hizkuntza psikologiak edo psiko linguistikak esandakoa oinarritzat hartuz— hizkuntzen irakaskuntzaz edo glotodidaktikaz arduratzen den. Finean," psikopedagogia" bera, honela Bohm," pedagogia zientifikoaren forma bat" da, zeinek" datu eta emaitza psikologikoak ikas irakas arazoetara eramaten dituen", eta bere asmoa ez delarik" hezkuntza helburuez" hausnartzea, baizik eta" prozesu didaktikoa
|
bera
nola hobetu" aztertzea252 Horrexegatik, bada, pedagogiaren azpiatal bezala agertzen zaigun psikopedagogia horrek —kuestio linguistikoaz edota hizkuntzen irakaskuntzaz jarduterakoan— nahitaez hartu behar du kontuan hizkuntz jabekuntzaren psikologia. Titonek," glotodidaktikaren oinarri zientifikoak" direla eta, zera dio:
|
|
Oiek astaputzak!
|
Berak
nola diraden animali utsak, izan arren Koran ta Mahoma laguntzat, astinduko dizkate txilabako autsak...".
|
|
Ez dira ibilaldi luzeak, batez beste 8 kilometrokoak eta ez oso gogorrak. Liburuan jaso du ibilaldiaren atzean dagoen kondaira, eta, ondoren, ibilbidea
|
bera
nola egin azaldu du, maparekin eta argibideekin.
|
2011
|
|
Harriek etxeak eraikitzeko balio dutela azaldu du, baina «aitaren etxeak, argia sar dadin, zuloak ere» behar dituela, eta, aldi berean, kanpoko begiradetatik babesteko, leihoetan harizko gortinak ere bai. Bi gai guztiz ezberdin egiteko
|
berean
nola uztartzen diren erakusteko baliatu du adibidea. «Harria Gabriel Arestik, haria Aritz Gorrotxategik, eta kontraesanean daudela baldin badirudi ere, osagarri dira Gorrotxategiren diskurtso poetikoan».
|
|
Loezina
|
bera
nola aurkezten den kontuan hartuta, hiru eratakoa izan daiteke: horietako batean, lo hartu ezina izaten du pertsonak, kosta egiten zaio lo hartzea, baina behin lortuta, nahiko ongi egiten du.
|
|
alemanen errurik ez dago (kolektiboa), ez kriminala, ez politikoa, ez morala. Horrek ez du esan gura aleman bakoitzak ez duela bere kontzientzia aztertu behar, zein den bere hoben pertsonal posiblea, politikoa nahiz morala, arauz eta
|
berak
nola jokatu duen. Jaspersek bakoitzak bere barruan egin beharreko kontzientzi azterketa horri laguntza eman nahi dio bere meditazioarekin,, erruaren kontzientzia?
|
|
Teknika: gorozki laginak pazienteak
|
berak
nola hartu
|
|
Eta gainera, Anna Akhmatovaren poesia gehienak ia klandestinoki jasoak daude, entzuten zizkiotenek, bisitatzera etortzen zitzaizkionean jendea, berak papertxoak ematen zizkion jendeari salbatu zitzan, ze poema gehienak erre egiten zituen, beldurra zuelako ba Stalinen erregimenaren sistemak egunen batean erregistro bat egingo ziola, miaketa bat, eta aurkituko zutela zerbait inkriminatzailea, eta orduan, ba horren beldurrarekin... Eta horrela bizitu zen, eta iruditzen zait galtzaile baten istorio izpirituala, istorio poetikoa, baina gainera
|
berak
nola kontatzen duen, bere galeraren zera hori.
|
2012
|
|
Ezezko keinua egin diet, hala
|
berari
nola tabernariari.
|
|
alemanen errurik ez dago (kolektiboa), ez kriminala, ez politikoa, ez morala. Horrek ez du esan gura aleman bakoitzak ez duela bere kontzientzia aztertu behar, zein den bere hoben pertsonal posiblea, politikoa nahiz morala, arauz eta
|
berak
nola jokatu duen. Jaspersek bakoitzak bere barruan egin beharreko kontzientzi azterketa horri laguntza eman nahi dio bere meditazioarekin,, erruaren kontzientzia?
|
|
–Hau eromena! , zioen berekiko, eta
|
bereganaino
nola heldu?
|
|
da. Marthari galdetu diot ea
|
berak
nola ikusten duen
|
|
Nire ustez, beti entzun izan nion atseginez.
|
Bera
nola moja izatera etorri zen kontatzen hasi zitzaidan, ebanjelioak dioen hau irakurriz besterik gabe: –Gehiago dira deituak aukeratuak baino?.
|
|
Estatuek nazioarteko garapen proiektu erraldoiak erabiliz, baso tropikalen konkista, urruneko lurraldeen kolonizazioa nola burutzen duten ikus daiteke, eta herri indigenen eskubideak eta existentzia
|
bera
nola mehatxatu den antzemateko balioko digu. Estatuek eta beste aktore batzuek sustaturiko erasoen aurka herri indigenen erresistentzia modu ezberdinetan burutu da.
|
|
|
Beragana
nola iritsi diren argitu beharreko kontua du. Poliziak argazkiak atera ahal izan zizkion azken alditik denbora asko pasatu dela esaten dio bere buruari.
|
2013
|
|
" Baina gero eguna nolakoa ateratzen den ikusi behar. Gorputzaldia, pista
|
bera
nola dagoen, hotz egingo duela diote… Eta okerrik ez gertatzea".
|
|
Azkartzea nola erdiesten den ulertzeko, beharrezkoa da aurrez HTTP protokoloak eta webak
|
berak
nola funtzionatzen duen ezagutzea. Webeko komunikazioa, datuen edozein telekomunikazio mota bezala, zazpi mailatan antolatuta dago OSI ereduaren arabera (Open Systems Interconnection reference model, ISOren estandar bat), non maila bakoitzean sistema edo protokolo bat erabiltzen den.
|
|
Egin dugun eduki azterketa zabalak balio izan digu gerlaren inguruan ager zitezkeen gaien ezaugarri ezberdinen ikusteko, ikertzeko eta hortik ondorioen ateratzeko. Alde batetik, gerlari buruzko ezaugarri orokorrak neurtu ditugu, hala nola gerlako lekuak
|
berak
nola deskribatzen zituzten, gerlako bizipenez zer kontatzen zuten, gerlak soldaduen moralean eragiten zituen gorabeherak nola agertzen ziren eta abar. Baina gerlari buruz egin diren tesietan anitz aztertutako sail orokor horretaz gain, beste batzuetan ere jarri dugu arreta, hala nola euskaldun gisa zer jarrera agertzen zuten, eta baita ere fededun gisa.
|
|
Funtsean, maniobrak
|
berak
nola egin zituzten ez zuen anitz deskribatu, baizik eta gudua laburra izan zela eta alemanek laster amore eman zutela. Hala ere, ohargarri da azken ofentsibaren deskribapen bizia egin zuela.
|
|
Lubakiak
|
berak
nola eginak ziren aipatu zuen artikulu eder batean. Lubakiak eraikitzea bera zein arriskutsua zen, tiroen erdian ibiltzen zirela, handik ateratzeko tenoreei kasu eman behar zitzaiela eta abar esplikatu zuen Etxeparek.
|
|
Aipamen horiez gain, lubakien sistema
|
bera
nola antolatua zen biziki xeheki esplikatu zuen Jean Etxeparek 1916ko urtarrilean. Lehenik, lehen lerroak berak nolakoak ziren eta nola egituratuak ziren argitu zuen.
|
|
Azterturiko 40 ikasleak lehenengo mailakoak dira, hau da, Europako Erreferentzia Markoaren araberako A2 eta B1 mailatan ari dira ikasten. Ikasle hauek guztiek bi galdetegi bete dituzte, lehenbizikoan gramatika
|
bera
nola ulertzen duten jaso nahi izan dugu, eta bigarrenean, berriz, gramatika ikasteko zein estrategia erabiltzen dituzten. Galdetegiak bete ostean, batzuk elkarrizketa bat izatera ere ausartu dira.
|
|
Garrantzitsuena praktikatzea da. Kasu batzuetan, ez da kontuak egin behar, nahikoa da emaitza bat aukeratzea, ariketak
|
berak
nola iristen den adieraz dezan. Estatistikak interpretatzea Hirugarren arazoa, berriz, estatistiken interpretazioari dagokio:
|
|
Etxeko atalean, berriz, hildakoaren etxean jartzen zuten aldarea irudikatu dugu gurutzearekin, ur bedeinkatuaren ontziarekin, Santuen estanpekin eta errezorako liburuekin, besteak beste. Elizkizunaren atalean ostera, eliza
|
bera
nola egokitzen zuten erakutsi gura izan dugu; horretarako, gordeta zegoen Angiozarko hilkutxa atera dugu. Aipatu behar da, garai baten, hildakoa ez zutela elizara eramaten baina, hala ere, hilkutxa bat muntatzen zuten.
|
|
Kontatu nionean, sumatu zuen tiratuko niola amets itxuraz xelebreari kantoiren batetik,
|
berak
nola hartzen zuen esanarazteagatik. Banuen ahulezia hori, M. hitzez inguratzeko afizioa neure gustuko esakuneren baten bila.
|
2014
|
|
Hiru urtean, haurren jarraipena egin nuen, tzotzila
|
beren baitan
nola sortzen den jaso nuen. Ondorioetan esan nuenez, tzotzil haurrek beste edozein hizkuntza eta kulturatako haurrek bezala, modu berean garatzen dute hizkuntza.
|
|
" objektu luzea, mahai gainean ezarria"," objektu biribila, mahai gainean ezarria"," objektu oinarriduna, mahai gainean ezarria"," objektu luzea, edukiontzi biribilean sartua" … Eta hori hiru hots kontsonantea, bokala, kontsonantea, txikiren bidez egiten da. Haurrak hasiera hasieratik ikasten du horrela hitz egiten, hau da, objektuaren eiteari eta objektu hori
|
bera
nola dagoen jarrita behaturik hitz egiten. Psikologoek, orduan:
|
|
(Logikoki Frantzia probintzia/ nazio ezberdinen konfederazio bat kontsideratu litzateke bere jatorrian). Oraindik esplikatu ez dena da, zeri deritzon zehazki probintzia (euskaldunak, bretoiak, alsaziar alemanak, etab.?), eta probintziak
|
berak
nola etorri diren euren nahiaren subjektuak izatera, eta euren nahi eta arimekin nazio frantsesaren arima eta nahia egitera. Zerk egiten du probintzia?
|
|
Frantsesek, bada, beren printzipioak hala agintzen die eta, Austriaren aurkako borrokan milandarrei eta veneziarrei laguntzen die, eta hungariarrei eta bohemiarrei (Inperio Austriarreko ez aleman guztiei, hitz batean); eta Turkiaren aurka, eslabiarrei, grekoei, etab., askatasunagatik borrokatzen diren jendaki guztiei1360 Zer da nazionalitateen printzipio hori? Renanek beti garbi adieragin du (eta askitan errepikatu izan du puntu hau)
|
berak
nola ulertzen duen, zer den nazioa, burujabetasun politikorako eskubidea duena, eta zer den nazionalitateen printzipioa: –Du moment qu, on a rejeté le principe du droit divin des dynasties, il n, y a plus de solide que le principe du droit des peuples; or les peuples n, ont d, existence qu, en tant qu, ils sont des groupes naturels formés par la communauté approximative de race et de langue, la communauté de l, histoire, la communauté des intérêts? 1361 Nazioa Renanentzat horixe da.
|
|
Hori problema larria da nazioaz gogoeta sistematiko serio bat agindu digunarentzat. Nazioa/ Estatua, esaten digu
|
berak
nola ulertzen duen; nola ulertzen du beste zer hori. Errealitate sozial eta historiko hori ez da inoiz ukatzen, hori ez da hautazko bezala inoiz definitzen, horren karakteristika, objektiboak?
|
|
epaitzen ditu R. Valls Plana, Entziklopediaren itzultzaile espainolak); eta, bi, hain zuzen Renanek oraindik 1890ean Hegeli egozten diona ez aski arrazialista izatea da, hots, gaztetan historia espirituaren erreinutzat gehiegi hartzera bideratu izana, gizakiaren aberetasun eta ezberdintasun arrazialak behar adina aintzat hartu gabe, ik. R: jr 59 Zibilizazioaren garapenaren filosofia hegeldarra
|
berak
nola arrazen sekuentziaren azalpenarekin gainditu duen (egiptoarra, semita, indoeuroparra), beraz, filosofia historiarekin?, ik. Histoire générale et système comparé des langues sémitiques, Paris 1858, 492
|
|
horiek kontsideratzen ditu bi, gizarte eredu modernoak?). Hona hemen
|
berak
nola ikusten duen eredu prusiarra: –Ici l, individu est pris, élevé, façonné, dressé, discipliné, requis sans cesse par une société dérivant du passé, moulée dans de vieilles institutions, s, arrogeant une maîtrise de moralité et de raison.
|
|
–esatea otu zaizu, entzuten duzuna ezin sinetsirik?. Gainera,
|
berak
nola dakizki Donapaleun gertatutakoak?
|
|
Zakilaren tamainarekin larri ibiltzea. Emakume bati sexuazgozaraztea
|
berak
nola egin esan gabe. Ahultasuna ez agerian uztea.
|