2013
|
|
IkerSaileko bosgarren batzordea da eta kezkatzen da bereziki irakaskuntzak, izan dadien bigarren mailakoa edo unibertsitatekoa, behar dituen tresnetaz. Duela lau urte, 2008an hain zuzen, kaleratu du Literatura terminoen hiztegia800 orrialdeko liburu gotor
|
bat
bere 545 sarrerekin, bakoitzak daukalarik bere adiera eta euskal literaturan dituen adibide bat edo bertze. Hots, liburu edo hobeki erran hiztegi baliosa eta baliagarria, zerbitzari paregabekoa bai unibertsitateko irakasle eta ikasleentzat bereziki.
|
|
2010). Olaziregik (1999) lirikotzat jotzen duen eleberri hau barne bakarrizketa luze batek osatzen du. Ama
|
batek
bere 7 urteko semearekin bizi dituen 24 orduak kontatzen ditu. Senarrak bost urte lehenago utzi zuen protagonista, eta bakarrik dago semea aurrera ateratzeko.
|
|
Risterucci Roudnickyk zehazten duenez, ez da ohikoa izaten autore
|
batek
bere sistemaz kanpoko publikoarentzat hitzaurreak idaztea, eta hala denean alderdi hori nabarmentzea komeni izaten da. Zenbaitetan, autore jakinen hitzaurreak paratzen dira beste autore batzuen itzulpenean (sistema berekoak zein beste sistema batekoak), harrera hobea izan dadin, inportazioa erraztea xede hartuta.
|
|
223). Horrenbestez, erran gabe doa
|
bat
berarekin esaterakoan euskal antologien barrutia antologia egileen planteamendu eta ikuspegiak bezaindibertsoa eta askotarikoa dela. Egileak paraje edo lurralde bat ezagutzera emateko gida moduko bat da antologian irakurleari egiten dion proposamena, baina ez da beste gabeko, erakuste?
|
2015
|
|
hartuta, esandakoagatik eta esateko eragatik aztertuko dira haiek. Mitoaren aldaera
|
bat
beraren analisia egingo da laster, helburu birekin: pentsamendu tradizionalaren lekuko diren elementu esanguratsuetara heldu, eta sinbolismoaren garrantzia azpimarratu.
|
|
Indoeuroparrentzat lurra eta zerua bereizi egiten dira; euskaldunentzat, ordea, ez. Ortziak, lurrazalak eta lurpeak osotasun
|
bat
bera osatzen dute.
|
|
Anbotoko Señorea bisi zen Anbotoko kueba baten eta kueba orretan sartu sen abade iteko egoan
|
bat
bere estola ta gusti eta sartu sen barrure ta barruen ikusi auen (Anbotoko Señorea) eta barruen ikusirik eskatutzen ure, da urori aterotzen urresko basu beten, urre gorrisko basu beten eta inotzen krutzen bat eta esan otzen:
|
|
Orain, aurretik esandakoarekin batera arakatuko dira, eta, horretarako, haietatik ateratako emaitzak sintetizatuko dira beheko taulan, azterketaren amaierara jotzeko gero. Argibide legez, aldaera
|
bat
berari emandako etiketak gogora ekarriko dira:
|
|
Orain, greziar kontakizunek begiradaren norabidea azpimarratu dute, eta euskaldun istorioek, ibilaldiaren noranzkoa. Jakituria zahar bat artikulatzeko estilo bi dira, kultura
|
bat
beraren bereizgarri.
|
|
Mentxakatorre (2016). Lan horretan Mari eta Pertsefone, bere testuinguruan
|
bat
bera, baliokide sinbolikoak direla ondorioztatzen da, besteak beste.
|
2016
|
|
Edonola ere, Fishmanek (2001: 473 in McMonagle, 2012 6) esana da hizkuntza komunitate gutxitu
|
batek
bere gainbehera prozesua areagotuko duela ez badio, teknologia berrien iraultza horri, aurre hartzen.
|
|
XXI. mendeko komunikazioak sarea du ardatz, eta hizkuntza
|
bat
bertan egotea ez da nahikoa bere desagerpen digitala ekiditeko. Sarea komunikazioa da, hizkuntzen erabilera aktiboa bultzatzen duten sare sozial eta komunikazio digitalek gidatutako komunitate erraldoiaren jarduna.
|
|
Monografikoa Izaro Arroita eta Lourdes Otaegik prestatutako sarrerarekin hasten da eta bertan ezin hobeto agertzen dira azalduta hala memoriari buruzko Kultur Ikasketen nondik norako orokorrak nola artikuluetan jorratzen diren nozio zehatz nagusiak. Horietariko bat Pierre Norak (1984) garatutako memoria lekuaren kontzeptua da, hau da, kultur talde
|
batek
bere memoria kolektiboaren osatze prozesuan hautatutako Historiako (g) une bat. Izenburuak adierazten duen bezala, Gerra Zibilaren memoria lekua (k) d (ir) a liburua osatzen duten artikuluen artikulazio gune nagusia, baina leku (ar) en inguruko kultur memoria arakatzerako unean hartutako ikuspegiek nahiz analisiek mugak hedatzen dituzte, egitate historiko horren memoria leku (eta) ra gerturatzeak bertatik urruntzea ekarriko balu bezala.
|
2017
|
|
notario, alkate, bake epailea eta barruti kontseilaria. Ez zuen haurrik izan ezkontzatik eta segur aski nahi zuen gustuko ondorengo
|
bat
bere karguetarako.
|
|
Baionako notario eta politikari ospetsuak, urteetan zehar, antolatu omen zuen iruzur handi
|
bat
bere bezeroen kaltetan.
|
|
Alegia, 1889an Boulanger jenerala mehatxu larria bilakatu zen Errepublikarentzat. Bere aurkako neurri zuzena hartu ordez, informatu egin zitzaion atxilotze agindu
|
bat
bere aurka zuzenduko zela, nahiko denbora utziz ihesaldia hauta zezan. Eta horrela egin zuen:
|
|
(12) Ez da gizonik erori, gizontzat hartzen diren guztien artean
|
bat
bera ere ez da erori?
|
2018
|
|
Taulako romance horiek guztiak Eliza katolikoaren ospakizunen inguruan antolaturiko lehiaketa poetikoen emaitzak dira (academia, certamen edo justa gisakoak), eta denetan euskaraz idatzitakoak gaztelaniaz eta beste hizkuntza batzuetan idatzitakoekin batera bildu eta argitaratu ziren. Funtsean bilduma horietako poema guztien egitekoa
|
bat
bera zen: Trentoko Kontzilioaren ondotik sorturiko ordena sinbolikoari atxikimendua erakustea.
|
|
Luis Diaz Vianak bere azterlanean dioen moduan, musika eta testu herrikoiak sarritan egoera jakin batetik bestera egokitzen dira gai berri bati adierazpidea emateko, horixe baita folklorearen transmisio modua eta iraupen nahiz birsortze modua, horrexek bermatzen baitu azken
|
batean
bere iraupena. Gizakiak hil egiten dira, gudak berritzen dira, baina esperientziek iraun egiten dute folklorean, oroimen kolektiboaren irudietan islatuak eta talde esperientzia bilakatuak (Daz, 1981:
|
|
Zentsura itzuli izanak adierazten du kultura berriro ere gizarteari begira jarri dela. Erregimen
|
batek
bere burua arriskuan ikusten duenean, zentsura erabiltzea izaten du lehen tresna, eta azken urteotan hamaika zentsura ekinaldi izan dugu, hamaika kultura adierazpenetan, direla rap kantariei, direla komiki marrazkilariei, direla idazle eta artista plastikoei ezarriak.
|
2019
|
|
19 Mitxelenaren etimologia zenbait ez dator
|
bat
berak (1979) iberierazko eta euskara zaharraren erroarentzako eman FK bisilabikoarekin eta usuenik (cf. * enazur> azur/ hezur,* ardano.) ezin izan litezke inongo analisiren amaiera (ezta bere hatsarreen gainean ere) sakonago baten aldarri baizik.
|
|
Mogel eta Añibarroren alditik eurengana bitartean iraultza bat izan dala, eta euren euskera, herri herriko euskera barik, iraultza horren ondorio ere badala eta Aranatarren giroko aldakuntzakaz sordun direana. Izan bere, herri herriko hizketa hutsez ez da baliatzen idazle
|
bat
bera ere. Herri herriaren hizkereak adar asko ditu eta bati oratzean lekukerietan (lokalismoetan) eror daiteke erraz horrelako aukera egin dauana, beste herrialde batzuetako euskaldunentzat ilun, ulergatx eta ulertezin bihurtuz.
|
|
Euskera batuaren arloan, baina, arazorik astunena eta larriena aditzarena da, aditz laguntzailearena berariazko eran, berau dogulako gehien erabiltzen doguna. Gipuzkerazko formekin hartu emon esturik ez dogun euskalkietako euskaldunontzat da,
|
batez
bere, neketsu eta gogorragoa aditz baturako bidea. Hemen ekitaldi latz eta gogorrak behar izango doguz bizkaitarrok eta zuberotarrak aparteko eran.
|
|
‘Maitasunagatik
|
batek
bere burua modu atseginagoan gorde lukeela’ (Gaucelm Faiditen Olerkiak, ca. 1200)
|
|
Baditugu bai akatsak". Eta itzultzaile horrek hizkuntza kalitatearen beste alde bat Ipar Euskal Herrian aipatzen du, arazo
|
bat
bere ustez: " Ez nuke horrela erantzungo [huts larrienez edo ohikoenez].
|
|
Erran bezala, 35 inkestatuk(% 87,50) euskara etxean ikasi dute, euskalki bat beraz.
|
Batek
bere euskara zein den ez zekiela idatzi du (3 3 ikus), baina" etxean, ikastolan eta gizartean" euskalkia erabiltzen zuela. 10 galderan euskara batua beti erabiltzen duela idatzi baitu, ez dut hemen kontuan hartu.
|
2020
|
|
Gazteentzat, bereziki, hitz egitea ekintza kolektiboa da; euren bizitza sozialaren oinarrizko gunea da (Goodwin 2004). Baina, ezin dugu ahaztu, hitz egiteak gizarte ordena jakin
|
batean
bere logikaeta botere dinamikekinnorbere burua kokatzea dakarrela (Rosaldo 1982). Horregatik, gazteen arteko harremanen mundua arakatzea interesgarria iruditzen zaigu, harreman horien ezaugarriak eta dinamikak hobeto ezagutzeko eta ulertzeko, are gehiago, globalizazioak eta eremu digitalak eraikitako harremanen ereduak zabaltzen eta garatzen ari diren garai honetan.
|
2021
|
|
5 Amorrortu eta bestek honela azaltzen dute muda zer den soziolinguistikaren eremuan: " Hizkuntza mudantza gertatzen da hiztun
|
batek
bere hizkuntza praktikak aldatzen dituenean: lehen hitz egiten ez zuen hizkuntza bat bere hizkuntza errepertorioan sartzen duenean, edo lehen pertsona edo egoera jakin batzuetan erabiltzen zuen hizkuntza aldatzen duenean.
|
|
" Hizkuntza mudantza gertatzen da hiztun batek bere hizkuntza praktikak aldatzen dituenean: lehen hitz egiten ez zuen hizkuntza
|
bat
bere hizkuntza errepertorioan sartzen duenean, edo lehen pertsona edo egoera jakin batzuetan erabiltzen zuen hizkuntza aldatzen duenean. Hiztun jakinen hizkuntza praktiketako aldaketek gizartean hiztun horrek bere burua aurkezteko eran ere aldaketak sor litzake, nahiz eta ez duen derrigorrez zertan ekarri adskribatze soziokultural edo etniko berririk" (2017:
|
2022
|
|
Lehendakaria jauntxoa da, berak bakarrik aukeratzen ditu hautagaia eta gudalburua:
|
bata
bere iloba, eta bestea horren arrebaren senargaia. Kanpainan ezartzen da hauteskundeak irabazteko modua, errentadunak estutzea, botoak erostea eta botoen aktak faltsutzea.
|
|
Hala ere, existentzia bat aipatzen denean, bere natura, purutasuna, osotasuna edo zerizanaren zentzuan, ‘huts/ ezer ez’ (2 eta 3) esanahia ere erabiltzen da. Aurreko kasuan, zaku hutsa da esaldiak ‘poltsa bat besterik ez da, poltsa bat eta ezer gehiagorik ez’ esan nahi du edo, beste batzuetan, ‘poltsa
|
bat
bere horretan, poltsa bat bere naturan bertan’ Adibide gehiago dira txirotasun hutsa ‘erabateko miseria’ gisa; egia hutsa ‘egia absolutu’ gisa; eta Immanuel Kanten ‘Kritik der reinen Vernunft’, euskaraz, Arrazoimen Hutsaren Kritika da.
|
|
Hala ere, existentzia bat aipatzen denean, bere natura, purutasuna, osotasuna edo zerizanaren zentzuan, ‘huts/ ezer ez’ (2 eta 3) esanahia ere erabiltzen da. Aurreko kasuan, zaku hutsa da esaldiak ‘poltsa bat besterik ez da, poltsa bat eta ezer gehiagorik ez’ esan nahi du edo, beste batzuetan, ‘poltsa bat bere horretan, poltsa
|
bat
bere naturan bertan’ Adibide gehiago dira txirotasun hutsa ‘erabateko miseria’ gisa; egia hutsa ‘egia absolutu’ gisa; eta Immanuel Kanten ‘Kritik der reinen Vernunft’, euskaraz, Arrazoimen Hutsaren Kritika da.
|
2023
|
|
Horien pentsaera nagusia honetan oinarritzen zen: herri
|
batek
bere izaerari eutsiko badio, bere hizkuntza gorde du, eta, alderantziz, hizkuntzei eutsiz gero, herriaren izaerak ere iraungo du (Erize 1997: 476).
|
|
Azken batean, idazleek beste hizkuntza batzuetan ahotsa izateko erabiltzen dituzten estrategiak hartu dira hizpide orriotan. Ahotsa, idazle
|
batek
bere barrua adierazteko daukan tresnarik behinena. Eta, ahozkoaren ostean, Atxagaren berbak erabiliz," ¿ qué es un manuscrito?
|