2008
|
|
Gauzak asko aldatu dira harez geroztik. Eztabaida ez da agortua,
|
baina
garai bateko jarrera itxiak samurtuz joan dira, eta gaur egun inork ez du zalantzan jartzen, zein ere teoria linguistikoren aldekoa den, corpusak beharrezkoak direla hizkuntza ‘den bezala’ aztertu nahi bada (Rojo 2002). Corpusak, gainera, ez dira hizkuntzalaritzaren arloko ikerkuntzan soilik erabili, hiztegigintzan (batez ere), hizkuntza irakaskuntzan, hizkuntza teknologietan (teknika estatistikoak aplikatzeko, itzulpen automatikoan, hizketaren tratamenduan...) eta beste zenbait arlotan ere bai.
|
2009
|
|
Bizitza aldaketa dela zioen besteak,
|
baina
garai batzuk bareagoak eta beste batzuk trumoitsuagoak izan ohi dira. Azken horietakoak izan ziren Euskal Herriak XIX. mendearen bigarren erdialdean bizi izandakoak, gauza jakina da hori.
|
2010
|
|
Frai luis gan bi balio eredugarri ikusi ahal izan zituen, exegetarena eta idazlearena. agustindarren inguru hau zinezko eskola izan zen nafarrarentzat, etxeko hurbiltasuna zuena eta historiak aitortu dien bikaintasun jasokoa, gizarteko kultur premia kristauei kalitate handiko modernotasunez erantzun nahi ziena. horretan, aipatutakoei beste izen agustindar bat ere gehitu behar diegu, alonso gudiel. Frai luis eta frai alonso ren sona (azken hau osunako unibertsitatean ari zen irakasten, baina betiere ordena barruko familiartekotasuna galdu gabe) ez zen izan frai pedrorentzat urruneko zerbait. orduantxe, hain zuzen, eskolastikaren onena eta ezagutza modernoak batera ari ziren ematen bi fraide agustindarrok19
|
baina
garaiak ez ziren samurrak. erreforma protestanteari ez ezik humanismo erasmista eta bibliazaleari aurre egin nahiz, kontrarreformako hegalik gogorrenak gatazka latzak sortu zituen eliza katolikoaren barruan. inkisizioaren bidez zeregin kulturalean ere ezarri nahi izan zen jakineko ortodoxia modua bat, eta, horregatik, gizalege eskaseko eliz gobernamendua bertatik bertara ikusi eta jasatea tokatu ...
|
2012
|
|
Gure pentsatze mahaian esertzen zaigu egunero. erromatikoei esker herriari ere atera ahal diogu zukurik zerbait, baina hirirako eta hiritarrentzat den heinean. ez berez, ez bere baitarako, ezta bere onerako ere. hiria da gure gogoaren bazkalekua. hiriaren ideologiak hiria historiaz eta kulturaz haraindi izan den eta den jendarte proiektu (askatzaile) gisa aurkezten digu. hiribarne, uriguen, uribarri eta Irizar guztiek pentsatuko dute euskal herria hiriz gainezka zegoela abizen hiritar horiek sortu zirenean; ez dabiltza oker.
|
Baina
garai hartako hiriak, besterik gabe, biziguneak ziren. Bazuten izan geroago hiriaren muina izan zuena:
|
|
Iker Martinez de Lagos – Ziklo berri baterako GPS a izan arren, ahalik eta kohesio handienaren baitan lan egin dezagun. Hau ere ez da erronka erraza izango,
|
baina
garai berriek jokabide berriak eskatzen dituzte.
|
2014
|
|
Udaletako ordezkariek eta Kultura Mahaian elkartzen direnek aurrera begira lan egiteko kontuan hartu lituzketen oinarriak dira elkarlana eta auzolana. Auzolana ez da kontu berria,
|
baina
garai zail hauetan aurrera egiteko formula gisa gero eta gehiago agertzen ari da. Igor Elortzak eta Gotzon Barandiaranek horren aldeko apustua garbi egin izan dute, eta arrazoitzeko dekalogoa8 ere osatu zuten.
|
2015
|
|
normalizaziorako gakoak – Naiara Berasategi, Jone Goirigolzarri, Ibon Manterola, Gorka Salces eta Xabier Landabidea ardurak (edo gain ardurak) bailiran. Zeitgeist edo garaiko izpirituaren azkura espezifikoak behin betiko definitzea ezinezkoa eta ziurrenez alferrikakoalitzaiguke,
|
baina
garaiko gizartearen erronkez zerbait esaten digute bi kontzeptuok. Operazionalizazioaren mesedetan, eta ikergai subjektua ahalik eta modu irekienean hartze aldera, hiztun berri bezala euskara familia transmisioa ez den beste bide bat (zu) etatik ikasi duten pertsona guztiak hartuko dira (Ortega, Amorrortu, Goirigolzarri, Urla eta Uranga, 2013).
|
2016
|
|
Arnasguneen garrantzia maila kualitatiboari dagokion bezala, gune erdaldunen garrantzia maila kuantitatiboan dagoela azpimarratu behar da. Egia da garai bateko banaketa soziofuntzionalik gaur egun ez dagoela, M. Zalbidek aipatzen duen moduan,
|
baina
garai bateko egoera diglosikoak suposatzen zuen banaketa soziofuntzionala ez litzateke bideragarria izango gaurko gizartean. Arnasgunerik gabe jai badu euskarak, eremu formaletan sartu gabe ere jai edukiko luke euskarak seguruenik.
|
2019
|
|
Komunitate kontrakulturalean kokatu ziren, eta euskaraz abestu zuten gehienek. estilo anitzetan euskaraz kantatu zen 1990eko hamarkadan eta gainera konpromiso linguistiko batetik. hizkuntza, musika estiloa eta mezuaren inguruan garatu zen komunitate kontrakulturalak hori bultzatu zuen, eta milurteko berrian ildo horri jarraituko zaio hasiera batean.
|
Baina
garai berriek joera berriak ekarriko dituzte berekin.
|
2021
|
|
Pasai Donibaneri euskalduna izatearen herentzia datorkio garai batetik.
|
Baina
garai hori arrantza munduarekin identifikatzen da, eta gaur egun desagertuta dago. Izan al daiteke arraunaren mundua belaunaldi berriekin konektatzeko gakoa?
|
2022
|
|
" Bai Euskarari" kanpaina litzateke horren adibide garbiena.
|
Baina
garai berdintsukoa den K04 testuak ere abangoardia edota intelektualismo hori inspiratzen digu. " 24 orduak euskaraz" jaialdia iragartzeko kartela" Ez dok amairu" taldetik oso gertu zegoen, Jose Luis Zumeta margolariak sortua baita.
|
2023
|
|
Ordurarte mugimendu eta kudeaketa hitzak elkarrengandik aldenduta zeuden arren, jardunaldietan ikusarazi nahi izan zen guztiz osagarriak zirela. Gaur egun ohikoa eta koherentea da gizarte ekimenetik bultzatutako jarduera edo erakunde bat kudeaketa aurreratuko prozesuetan barneratuta izatea,
|
baina
garai hartan berritzailea zen.
|