2021
|
|
Edonola ere, merkatueta ekonomia beharrak eta hezkuntza ez dira maila bereko aldagaiak, hezkuntza modu argi batean bestearen menpe baitago. Hortaz, gaur egun bizi dugun iraultza digitalean profil teknikoak lehenesten eta balioesten dira merkatueskaeraren izenean, eta Nussbaum ek (op.) dioenaren ildotik, irudimenarekin, pentsamendu kritikoarekin, sormenarekin eta emozioekin harremana duten ezaugarriak eta gaitasunak alde batera geratzen dira,
|
lan
merkatuak eskatzen dituen profiletatik kanpo, lehenik, eta hezkuntzatik, ondoren eta, ondorioz. Hori horrela, besteren artean, konpetentzia emozionalak edo literatur konpetentziak izan dezaketen garapenerako espazioa hutsala izango da, eta hortik, balioespen falta eratorriko da, noski.
|
|
334) gainbehera edo krisi sakona10 bizitzen ari dira hezkuntza programetan, hasierako etapetatik hasi eta unibertsitateraino, kapitalismo neoliberalaren eta 4 Industria Iraultzaren testuinguruan (Cordua, 2012; Frassinelli, 2019). Ongizateeta kontsumo mailei eusteko, batetik, eta, beraz,
|
lan
merkatuaren eskaerari erantzuteko, bestetik, ikasleen formazioa interes ekonomikoak lehenetsiz programatzen dute hezkuntza sistema desberdinek, eta horrek trebakuntza tekniko hutsaren eta hezkuntzaren ikuspegi utilitaristaren sustapena dakar (Cordua, 2012). Ondorioz, munduko herrialde gehienetan Natur Zientziak zein Zientzia Zehatzak legez ezagutzen diren jakintza arloak balioestera eta lehenestera jotzen dute hezkuntza lege markoek, alderdi kurrikularretik, batez ere, noski, curriculumak erabakitzen baitu zer ikasgairi garrantzia eman eta zeini ez (Iztueta, 2006).
|
|
Horrez gain, hezkuntza sistemaren" ekoizpen funtzioak" ikasleak" desbideratze kategorien" arabera sailkatzea da horren beste ondorioetako bat (Apple, 1982: 79). Gainera, globalizatutako
|
lan
merkatuan zein ekonomia jardueretan, inertzia horiek indar handiagoa hartzen dute joera edota kultura dominatzaile bat egituratuz, eta horiek puskatuko dituzten aurkako dinamikak abian jartzea ez da zeregin erraza. Izan ere, lan merkatua zenbat eta bateratuago egon eta, ezagutzaarlo tekniko, digital eta Gizarte Zientziak ez diren horien inguruan gotortzen ari da, orduan eta ageriago geratzen da ezagutza arlo menperatuen gutxiespena kultura dominatzailearen aldetik (Bourdieu eta Passeron, 1979), eta, esan bezala, lan merkatuari begira duten prestigioak hezkuntzan dutena zeharo baldintzatzen du.
|
|
Gainera, globalizatutako lan merkatuan zein ekonomia jardueretan, inertzia horiek indar handiagoa hartzen dute joera edota kultura dominatzaile bat egituratuz, eta horiek puskatuko dituzten aurkako dinamikak abian jartzea ez da zeregin erraza. Izan ere,
|
lan
merkatua zenbat eta bateratuago egon eta, ezagutzaarlo tekniko, digital eta Gizarte Zientziak ez diren horien inguruan gotortzen ari da, orduan eta ageriago geratzen da ezagutza arlo menperatuen gutxiespena kultura dominatzailearen aldetik (Bourdieu eta Passeron, 1979), eta, esan bezala, lan merkatuari begira duten prestigioak hezkuntzan dutena zeharo baldintzatzen du. Eta, horrek bere ondorioak ditu ikuspegi pragmatikotik ere:
|
|
Gainera, globalizatutako lan merkatuan zein ekonomia jardueretan, inertzia horiek indar handiagoa hartzen dute joera edota kultura dominatzaile bat egituratuz, eta horiek puskatuko dituzten aurkako dinamikak abian jartzea ez da zeregin erraza. Izan ere, lan merkatua zenbat eta bateratuago egon eta, ezagutzaarlo tekniko, digital eta Gizarte Zientziak ez diren horien inguruan gotortzen ari da, orduan eta ageriago geratzen da ezagutza arlo menperatuen gutxiespena kultura dominatzailearen aldetik (Bourdieu eta Passeron, 1979), eta, esan bezala,
|
lan
merkatuari begira duten prestigioak hezkuntzan dutena zeharo baldintzatzen du. Eta, horrek bere ondorioak ditu ikuspegi pragmatikotik ere:
|
|
" Lehenengoa da,
|
lan
merkatuari begira egindako planteamendu politiko eta pedagogikoak nagusitzen direla gizarte aurreratuetan, zeinetan zientzia aplikazio teknologikoetan oinarritutako irizpide merkantilistaren arabera neurtzen baita. Jarrera horrek hemengo hezkuntza sisteman ere badu bere eragin nabaria, aurre kontuetan garbiki islatzen dena, goi irakaskuntzan bederen.
|
|
13 Argitze aldera, horrekin ez da adierazi nahi administrazioko edo
|
lan
merkatuko norbanako nahiz kolektibo guztiek jarrera dominatzailea dutenik, esparru horiek inertzia orokor nagusi batzuen baitan kokatzen direla baizik. Eta, horren ifrentzuan, gauza bera esan daiteke substratu dominatutzat har daitezkeen horien kasuan ere:
|
2023
|
|
Gizonak lantegietan eta tailerretan beharren hasi orduan, aldi baten kanpoko lanagaz batera etxekoa be egiten zan. Baina andrak be etxetik kanpoko
|
lan
merkatuan sartzean, baserriko bizimodua aldendu egin zan guztiz. Soloak eta kortak etxerako bakarrik lantzen ziran sarritan, eta lurren eta espazioen erabilerea aldatzen joan zan.
|