Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 47

2006
‎" Helduen euskalduntzeak berreuskalduntze prozesuan indarra galdu duela oso nabarmena da" aurreko epealdian beste euskaldun berri espero genezake, are gehiago 86 tartean euskararen aldeko hizkuntz politika areagotu dela pentsatuko bagenu. Zehatzago, adin talde bakoitzean 81 tartean behatutako hazkuntza proportzioari eutsi izan balitzaio 86 epealdirako 29.600 euskaldun berri edo gehiago espero genezakeen. Tamalez hori horrela izan beharrean erabat alderantzizkoa izan da; 12.694 euskaldun heldu galdu baitira.
‎Azterketa demolinguistikorako bigarren mailako hiztun tipologia erabiltzen dugu, euskaldunak, ia euskaldunak eta erdaldunak alegia. Gure asmoa, hamar urtetan zehar hiztun talde horiek izandako bilakaera jakitea, eta aldi berean, adin talde ezberdinetan izandako aldaketak eta hiztun talde bakoitzaren barne egitura aztertzea izan da..
‎Kasu honetan, ordenatuetako zenbakiak ehunekotan eman ditugu. Horrela adin talde bakoitzari dagokion are gehiago, egoera okertzen denean gure errua dela esaten digute eta" etxeko ohizko hizkuntzaren (euskara) erabilera tasa beha daiteke. Honek ez du adierazten hiztun jakin batek zenbatetan egiten duen euskaraz, baizik eta adin taldekoen artean ehuneko zenbatek aitortzen duen euskaraz egiten duela.
‎Euskaldunen belaunaldi berriek aurrekoek baino lehenago ikasten dute gaztelera; gizaldi zaharretako euskaldunek haurtzaroa euskara hutsean ematen zuten. Honek, dudarik gabe, badu bere eragina adin talde bakoitzak erakusten duen hizkuntz portaeran.
‎Horrela kopuru gordinak lerroz lerro (Zentsu Udal ErroldaZentsu) erkaturik momentu bakoitzean adin talde bakoitzak izan dituen aldaketak beha ditzakegu. Portzentaiek, beste alderditik, euskaldungoa adin taldeka une jakin batean nola banatzen den adierazten digute.
2007
‎Murrizketa honek kinka larrian jarri izan ditu euskaltegien diru orekak. Beharturik ikusi dugu geure burua zentzu honetan ikastaldeen ratio politika( talde bakoitzeko ikasle kopurua) zorrozki ematera. Ratio politika honek mailakako taldeen osaketa zaildu egiten du, eskualdeetan taldeak osatu ahal izatea ere bai, eta maila bereko X lagun ordutegi berean eskuratzea magia ezinezko bilakatu da leku askotan.
‎Harreman sareko euskaldunen dentsitateari buruzko daturik, berriz, ez dago: izan ere, ezin da jakin zein den euskararen kale erabilerako neurketetan behatutako talde bakoitzeko euskaldunen dentsitatea. Beraz, ezin aztertu faktore horren eragina.
‎Eta gazteen izaera bestelakoagoa da oraindik zeren, lehen lau urteetan zeharo gailendu ondoren, %1, 6tik %5, 1era igoz, geroztik antzeko mailan mantentzen da (%5, 2). Datu horien irakurketa fidagarri bat egitea zaila da, gora-beherak handiak izateaz gain, joera kontraesangarriak ageri baitira, bai adin taldeen artean, bai adin talde bakoitzean.
2008
‎Prozesu osoa askoz ere aberatsagoa izateaz gain, emaitza ere halakoxea da; izan ere, bikote edo talde bakoitzak eurek sortutako jarduerak egiteko aukera izateaz gain, beste guztienak ere egin baititzakete. Gainera, paperean egindako jarduerekin alderatuz gero, jarduera sortarazleekin egindako ariketek bi abantaila nagusi dituzte:
‎Antzeko zerbait gertatzen da A+ motako gurasoen seme alaben artean ere, baina kasu honetan lehen hizkuntza euskara duten seme alaben arteko aldea handiagoa da adin talde bakoitzean: 25 eta 29 urte bitarteko semealaben taldeko %69tik hasi eta gazteenen taldeko ia %90eraino (%88, 9).
‎Ikus dezakegunez, adin talde bakoitzean euskara lehen hizkuntza izatea, bakarka nahiz gaztelaniarekin batera, arruntagoa da adinean behera egin ahala. Portzentajeak nabarmen aldatzen dira banaketa adintaldeen arabera aztertzen badugu.
‎Piramidea 2 eta 29 urte bitarteko seme alaben adinaren eta sexuaren arabera lantzean (2 irudia), zenbait diferentzia ikus ditzakegu zenbaki absolututan, gizonezkoen kopurua emakumeena baino handiagoa delako. Baina portzentajeen balioei begiratzen badiegu lehen hizkuntzaren banaketari dagokionez adin talde desberdinetan ere sexuak ez du aldaketa adierazgarririk eragiten, adin talde bakoitzaren barruan, bi sexuentzat lehen hizkuntzaren portzentajea antzekoa delako. Sexuari dagokionez, ohikoa den bezala, gizoneak emakumeak baino zertxobait gehiago dira adin tarte gazteetan5 Seme alabak lehen hizkuntzaren arabera banatzen baditugu, portzentaje horri berari eusten diote talde bakoitzean.
‎Baina portzentajeen balioei begiratzen badiegu lehen hizkuntzaren banaketari dagokionez adin talde desberdinetan ere sexuak ez du aldaketa adierazgarririk eragiten, adin talde bakoitzaren barruan, bi sexuentzat lehen hizkuntzaren portzentajea antzekoa delako. Sexuari dagokionez, ohikoa den bezala, gizoneak emakumeak baino zertxobait gehiago dira adin tarte gazteetan5 Seme alabak lehen hizkuntzaren arabera banatzen baditugu, portzentaje horri berari eusten diote talde bakoitzean. Horrek adierazten du seme alabaren sexuak ez duela eraginik hizkuntzaren transmisio prozesuan.
‎Hizkuntza taldeak ordezkatzen dituzten erakunde formal eta informaletan dauden buruzagien presentziak eta kalitateak ere eragiten dio hizkuntza komunitateen babes instituzionalari. Babes instituzional handiagoa lortzea askotan lotuta egoten da hizkuntza talde bakoitzeko aktibista eta buruzagiekin. Aktibista eta buruzagi horiek hizkuntza komunitatea mobilizatzea lortzen badute, estatu eleaniztunen barruan babes instituzional handiagoa lor dezakete.
2009
‎Bi banakoren batuketa" gehi" harremantzeko modu jakin bat, izaera propio bat, duen egituratzat hartu dugu bikote bakoitza. Hain zuzen, harremantzeko modu berezi horrek ematen dio talde bakoitzari bere nortasuna. Alde horretatik, bikoteak talde gisa aztertu ditugu, eta talde horien bilakaera aztertzeko ikuspegi sistemikoa erabili dugu:
2010
‎Taldeak konpromisoak hartu behar ditu puzzle osoa osatu ahal izateko. Azkenean, talde bakoitzaren arrakasta gela talde osoaren arrakastan oinarritzen da. Horrez gain, beste zeharkako konpetentziak lantzeko ere oso baliagarria da proiektu kooperatiboa, bereziki, komunikazio eraginkorra eta gatazkak gainditzeko estrategiak martxan jarri behar izaten dituztelako.
‎— bigarren mailako elebitasun mota izan daiteke, gizarte batean talde batek nagusiki hizkuntza bat eta beste batek beste bat erabiltzen duenekoa, baina kasu bakoitzean talde bakoitza gai da, bestearen hizkuntza entzutez eta irakurtzez ulertzeko. elebitasun pasiboa izango litzateke hau. — hirugarren mailako egoera elebidun batek zera suposatuko luke:
‎botere linguistikoa birbanatzea eta horrela, hizkuntz komunitatea berregituratzea (Hizkuntz Komunitatearen erdigunean, inguruan eta periferian zein egon behar duen finkatu eta gauzatzea); eta horretarako eman beharreko urratsak honako hauek dira: aginte politikoak helburu linguistikoei subordinatua egon behar du, eta ez alderantziz, hizkuntz taldeak barrutik kanpora sendotzen dira eta talde bakoitzak bere funtzioa ulertu eta gauzatu behar du. 3 Maila indibiduala, hiztuna kontuan hartzen duena.
2012
‎2) diferentziak entseguetarako gelen banaketan, horien mantenimenduan, erosotasunetan... atzeman dira. diagnostikoan taldeen arteko harremanak bideratzea ona litzatekeela jaso den arren, ez da azpiegiturak konpartitzearen filosofia gailendu eta talde bakoitza bere gelan aritzen da. Baina hori bera ere, jarrera egokiarekin eginez gero behintzat, taldeen harremanak estutzeko bide izan zitekeen.
‎Lau zutabe nagusitan sailkatzen dira solaskideak, adin taldeen arabera. Eta adin talde bakoitzaren zutabean, gelaxka grisa eta urdinaren bidez bereizten dira emakumezko eta gizonezko solaskideak. Gelaxka bakoitzean zenbakiz adierazi behar da elkarrizketako partaideen artean zenbat dauden adin talde eta sexu bakoitzeko.
2013
‎3 Herritar askok barneratuko dituzte planteamendu edo diskurtsoen alderdi (priming) osoaren ezaugarri batzuk bakarrik: errazenak zaizkionak; horregatik xede talde bakoitzarekiko aukera eta egokitze bat egin da.
‎6 Interbentziorako aukerak mugatuak izan ohi direlako, lehentasunaren arabera antolatu behar dira, eraginkortasun eta efizientzia printzipioen arabera, xede talde bakoitzerako.
2014
‎Elgoibarren, besteak beste, Sanlo Eskubaloi Kirol Taldea, Club Deportivo Elgoibar, Elgoibarko Atletismo Taldea, Lagunak Pilota Elkartea eta Elgoibarko Xake Taldea daude. Guztietan, entrenatzaile moduan jarduten dutenak klub, elkarte edota talde bakoitzeko zuzendaritza taldeak aukeratzen du eta beraz, bakoitzaren hizkuntza profila kasuan kasuko entrenatzailearen araberakoa da. Batzuetan, entrenatzaileak euskaldunak izaten dira eta beste batzuetan aldiz, euskararen ezagutzarik ez dutenak.
‎Aurrerago honela jarraitzen du;" hizkuntza komunitate ezberdinetako hiztunak elkarrekin komunikatzeko gai ez baldin badira, elkarrekiko harremanik ez da. Hiztun talde bakoitzak bere bizitza osoa bere hizkuntzan egiten du osoki eta beste taldeak berean. Horrelako kasu baten aurrean, ukipenik ez dagoela esan daiteke, baina lurralde berean guztiz isolaturik bi talde edo gehiago bizitzea pentsaezina da.
2015
‎Eta abar. Handik aurrera talde bakoitzak bere ezaugarrietara egokitutako jarduerak antolatu eta bideratuko ditu.
2016
‎Guztira talde bakoitzaren iraupena 60 eta 75 minutu bitartekoa izan zen. Hirurak grabagailuz eta bideoz grabatu genituen parte hartzaileei baimena eskatu eta gero.
‎Dinamikak egin eta gero, balizko lelo batzuk erakutsi genizkien transmisioaren inguruko mezuak zentratzen laguntzeko. Hori dela eta, talde bakoitzari bost lelo aurkeztu egin zitzaizkien zegokien hizkuntzan; bikotekide mistoen gurasoen taldekoei, ordea, gaztelaniazkoak eta euskarazkoak. Kasu honetan parte hartzailearen ama hizkuntzaren
‎Horiek horrela, xede talde bakoitzarentzat ildo berezituak ikus ditzakegu. Alta, guraso euskaldunek garrantzia ematen diote euskararen transmisioari, izan ere, euskara ama hizkuntza izatea eta eredu euskaldunean matrikulatzea ez dela nahiko deritzote.
‎Hiru kasuetan gidoi bat erabili dugu, egitura antzeko samarra izan bada ere, ñabardura batzuk gehitu ditugu talde bakoitzaren nolakotasunak aintzat hartuta. Esan barik doa eztabaida talde bakoitzak norabide desberdina hartu zuela eta hori aberastasun modura bizi izan dugula.
‎Hiru kasuetan gidoi bat erabili dugu, egitura antzeko samarra izan bada ere, ñabardura batzuk gehitu ditugu talde bakoitzaren nolakotasunak aintzat hartuta. Esan barik doa eztabaida talde bakoitzak norabide desberdina hartu zuela eta hori aberastasun modura bizi izan dugula.
‎Esate baterako, a) EAEko, Nafarroako eta Iparraldeko 2011ko E4, E3eta ET hiztunak123 1991ko hiztunekin konparatuz; b) 2011ko ET hiztunak adin egituraren arabera analizatuz: zaharrek eta gazteek 2011n ageri duten ET jarduna konparatuz, alegia; c) 1991n adin talde bakoitzak zer erabilera ageri duen ikusiz eta 2011n adin talde bereko (edo bestelako) jarduera espektroarekin konparatuz; d) ama hizkuntzaren analisiaz, e) etxeko transmisioaz biztanleek zer aitortu duten ikusiz, f) galdu irabazien tauletatik abiatuz, eta g) ET hiztunen 1991ko eta 2011ko datuak jardunguneka konparatuz. Aukerak guztiak baliagarri izan arren, lau azterbideok dira guretzat batez ere kontuan hartzekoak:
2017
‎Eta guztira 171 pertsonak erantzun dute inkesta. inkestaren diseinu teknikoan lagina zehazteko garaian, honakoa hartu da kontuan: neurketa hondarribia herrian egin nahi da, denbora aurrekontuen inkestako datuak 16 urte edo gehiagoko jendeari dagozkionak dira, eta euskara erabil dezaketenak euskaraz dakitenak dira. hori delaeta, unibertsoa" hondarribian bizi diren 16 urte edo gehiagoko pertsona euskaldunek –euskaradunek" osatuko dute. era berean, unibertso horretan sexu eta adin talde bakoitzak duen proportzioa ere begiratu da, lagina osatzeko garaian unibertsoarekiko ahalik eta berdintsuen izan dadin. datu horiek guztiak" hondarribiko datu Soziolinguistikoen bilduma" txostenetik atera dira.13 ondoren, behin unibertsoaren datuak jasota eta bete beharreko lagina kontuan hartuta, galdetegia diseinatu eta inkestak egiteari ekin zaio. landa lana ahalik eta eraginkorrena ...
2021
‎Herritar guzien hizkuntza integrazioan paratzen da arreta, jatorria zein den ere, euskarara eraman/ erakarri behar duen prozesu gisa. Etorri berri guziei harrera linguistiko egokia egitean paratzen da azpimarra; xede talde bakoitzak behar du berariazko tratamendua.
2022
‎b) Interes talde bakoitzarekin elkarrizketa garatzeko metodologia hautatzeko unea (kanala edo erreminta).
‎Elkarrizketarako metodologia hautatzerakoan, kontuan hartuko dira aurrez identifikatutako hiru garrantzia mailak, eta horren arabera erabakiko da interes talde bakoitzarekin nola egin elkarrizketa.
‎Euskaraldia, Korrika, elkarrizketa elebidunak, TELP tailerrak, Aldahitz eta Eusle metodologia, Batuz aldatu ekimena... bezalakoak baliatu behar ditugu. Finean, interes talde bakoitzean hizkuntzaren aldarrikatzaile bat edo bi trebatuta eta ahaldunduta egotea nahikoa izan daiteke eskaera bere egiteko taldeak eta enpresari modu asertiboan aurkezteko.
‎Eta parte hartzen dugun taldeetan ere gehiago plazaratu gure jarrera. Noski, interes talde bakoitzak eragin ahalmen desberdina izango du eta bakoitzari dagokion eremuetara mugatuta egon daiteke, baina zenbat eta interes talde gehiago aktibatu euskararen beharraren inguruan, orduan eta eremu gehiagotan hartu ditu enpresak euskara biziberritzeko neurriak. Eragile desberdinen arteko sinergiek ekar dezakete biziberritzearen aldeko olatu garrantzitsu samar bat.
‎Nolanahi ere, ikuspegia argitze aldera, guk multzo orokorrak definitu ditugu artikulu honetan. Irudian interes taldeen mapa orokorra marraztu dugu, eta interes talde bakoitzaren atzean egon daitekeen eragile zehatzak zehaztu:
‎Hauek dira interes talde bakoitzarekin erabil daitezkeen argudioetako batzuk euskararen eskaera susta dezaten enpresetan eta merkataritzan:
‎● Nor da interes talde bakoitzaren solaskide naturala?
‎Enpresaren kode etikoak RSCaren balio korporatiboak garatzen ditu interes talde bakoitzarekin lotuta, eta hizkuntza errespetatzeko irizpideak txertatzeko espazio egokia da, merezi duen garrantzia, zentzu etikoa eta betetzen dela ziurtatzeko barne bermeak emateko.
‎Hurrengo grafikoan (Altuna et al., 2022a: 25) parez pare jarri dira adin talde bakoitzeko EKEren emaitzak, bi solasaldi mota ezberdinetan: a) soilik adin talde berekoekin; b) solaskide guztiekin, adin talde berekoak barne.
‎Izan ere, gizakiak besteekin harremanak sortzen dituen heinean gertatzen da sozializazioa, ingurune jakinean hezi eta talde sozial baten parte denean. Hortaz, adin talde bakoitzeko hiztunek sozializazio baldintza ezberdinak bizi izan dituzte. Adin talde bakoitzak jasan duen gizartearen unean uneko eragina bere EKE emaitzetan islatuko dira.
‎Hortaz, adin talde bakoitzeko hiztunek sozializazio baldintza ezberdinak bizi izan dituzte. Adin talde bakoitzak jasan duen gizartearen unean uneko eragina bere EKE emaitzetan islatuko dira. Hori bera da, hain zuzen, datuek erakutsi digutena, euskara biziberritzeko ahaleginek inflexio puntua jarri baitute EKEren adin taldekako joeran.
‎Hortaz, adin talde bakoitzaren EKE datuak ulertzeko ahaleginean, lagungarri gertatuko zaigu adin talde bakoitzak nolako hizkuntza sozializazioa izan duen ezagutzea. Abiapuntu horretatik abiatuz, saiatuko gara hemen adin taldeen EKE maila ezberdinak ulertzen, batetik, eta balizko interpretazioez hausnartzen, bestetik.
‎Hortaz, adin talde bakoitzaren EKE datuak ulertzeko ahaleginean, lagungarri gertatuko zaigu adin talde bakoitzak nolako hizkuntza sozializazioa izan duen ezagutzea. Abiapuntu horretatik abiatuz, saiatuko gara hemen adin taldeen EKE maila ezberdinak ulertzen, batetik, eta balizko interpretazioez hausnartzen, bestetik.
2023
‎3 Datuak jaso diren moduan 7,5 puntuko gorakada horrek talde bakoitzean izan dituen mugimenduak zehaztea ez da posible izan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia