2008
|
|
Batetik ingurumenaren jasangarritasunak exijitzen dituen eraldaketengatik dator kezka, zeren egungo eredu nagusitik eredu jasangarri batera iragateak eraldaketa ekonomiko, politiko instituzional eta kultural handiak eragingo bailituzke eta, beraz, bide hori, botere publikoen eta gizartearen interes anitzen arteko birdoiketa etengabea eta ikasketa prozesu jarraitua izango litzateke, zeina aktore ezberdinen parte hartzearen bidez gauzatu ezean, ezinezkoa litzatekeen (Font eta Subirats, 2001). Bestetik, ildo beretik baina egiturazko taldeen arteko harremanetan bainoago jarrera mikroetan zentraturik, Olaizola eta Álvarez-ek (2003) diote ezen mundu jasangarri batek egungo eredu nagusian kokatzen den
|
pertsona
bakoitzaren aldaketa eskatzen duela, ostera produkzio eta kontsumo ereduak alda daitezen; horrek balio aldaketa dakar eta, beraz, herritarren inplikazioa eta parte hartzea premiazkoa da bizitza ereduak aldatu ahal izateko. Testuinguru honetan gatazka suposatzen duen problematikaren definizioa zaila izaten da batzuetan, eta, ondorioz, tokiko komunitatearen inplikazioa garrantzitsua da, bai arazoa ondo ulertzeko, bai konponbide propioak identifikatu ahal izateko, eta bai erabakitako ekintzen eraginkortasuna bermatzeko (ibid.).
|
2009
|
|
Ikerketak baieztatu duenez, askoz ere efektiboagoak dira teknika ezberdinak konbinatzen dituzten programak dimentsio bakarrekoak baino (Ayres, 1997). Lazarus (2004) eta Dwyer ek (2000), adibidez, programa konbinatuak erabiltzea gomendatu dute, betiere, egoera eta
|
pertsona
bakoitzaren beharrizanei programa horietako elementu konkretuak egokituz.
|
2010
|
|
Azkeneko 8 urteetan alokatutako hainbat pisutan bizi izan naiz beste ikasleekin, hamar bat baino gehiago. Gehienak alokairu garestikoak ziren? 250 euro
|
pertsona
bakoitzeko, edota bestela gabezi handikoak izaten ziren:
|
|
balio produktiboari dagozkie. Zifren irakurketa erraztearren,
|
pertsona
bakoitzeko batez besteko balio ez produktiboa 5.725?/ pertsonakoa da, horietatik
|
2012
|
|
165): «Uste dut, abaguneak eskaintzean eta
|
pertsona
bakoitzak gordeta dauzkan balioak irteten uztean dagoela gakoa. Horrela ezagutzen duzu azkenean jende superdinamikoa eta sortzailea proiektuaz kanpoko jarduera sozialen batean eta bere lanean makal zebilena.
|
|
19 Saratxagaren iritziz (2007: 55), lankideen parte hartzea eta sormena sustatzeko, «gure organizazioetan askatasun guneak sortu eta erraztu behar dira», eta hori ez dago lortzerik «ez baditugu jartzen baliabideak
|
pertsona
bakoitzak duen sormen hori, nork bere neurrian, azalera dadin espontaneoki, ilusioz hartzen den proiektu erkide bat partekatzearen ondorio gisa.
|
|
Giza garapena zuzenki lotuta dago jendeari aukera eta abagune gehiago eta zabalagoak emateko prozesuekin. Horrela,
|
pertsona
bakoitzarentzat bizitza duin, baliotsu eta errespetuzkoa bilatzen da. Helburu bezala honela jaso dezakegu:
|
|
Lan hau bukatzen ari ginela eskuratu dugun Amaia Apalauzaren tesian (2010: 134) topatu dugu gure «paradoxentzat» azalpen on bat: «Caminoren hitzak hartuz,, berritzaile izatea ez dagokio norberaren generoari,
|
pertsona
bakoitzak duen jokabideari, rolari eta izaerari baizik, irekia edo irekizale izateari, bizi izan den egoerari eta errealitateari? (2009:
|
2013
|
|
Honako hauek dira erabiliko ditugun adierazleak: berrikuntza pedagogikoetan parte hartzea(%); pertsonen motibazio eta inplikazio maila; bakoitzaren lanaren errekonozimendua; formakuntza orduak
|
pertsona
bakoitzeko; prozesuen jabe diren langileak(%).
|
2014
|
|
i. Adingabekoak daudenean (koantilen kasurako% 25 adibidez),
|
pertsona
bakoitzaren gastua estutzen da eta adingabeko bakoitzak 648,87?/ urtero kontsumituko lituzke. Horrek eragiten du Euskal Autonomia Erkidegoan nagusi sostengatzaileak 40 urte izanik, bakarrik bizi bada, 5.424,12?/ urtero gastatuko lituzkeela.
|
2016
|
|
Bestalde, inbertsio sozialaren ikuspuntuak erlazio estua dauka «workfare» politikekin, alegia, lan merkatu dinamiko eta lehiakorrerako gizabanako aktibo eta prestatua lortu nahi duten politikak. Horiek gizabanakoak diru sarrera publikotik kanpo mantentzeko portaerak eraldatzearen alde daude,
|
pertsona
bakoitzak bere burua zaindu dezala, alegia.
|
2017
|
|
Marem, neska protagonista, Mutrikun jaio eta Bilbon bizi da, eta, Mutrikura oporretan itzultzean, honako hau galdetzen dio bere buruari: «Nongoa izaten da bat, jaio den lekukoa, bizi den herrikoa edo gogoko duen tokikoa?» (9 or.). Marem konturatzen da bere inguruan dagoen
|
pertsona
bakoitzak erantzun propioa duela
|
|
5 Elkarte batean egongo banintz, garrantzitsua izango litzateke elkarteak
|
pertsona
bakoitzari egokitzea eta ez aldrebes.
|
|
Eta era berean, komunitatean parte hartzen dutenek uste dute garrantzitsua izango litzatekeela elkarte batean balego pertsona guztiei sartzen uztea. Era berean, «Elkarte batean egongo banintz, garrantzitsua izango litzateke elkartea
|
pertsona
bakoitzari egokitzea eta ez aldrebes» baieztapenari dagokionez, zertxobait altuagoa izan da komunitate hobetzeko jardueraren batean parte hartzen dutenen pertsonen iritzia. Eta ikuspegi hori izatea ezinbesteko giltza da jendarte inklusiboa bat lortzeko bidean (Ainscow, 2004).
|
|
Onarpenaren diferentziak «zu eta ni»aren mugaketa dakar. Horrela, pertsonen arteko berdintasun erlazioak gauzatuko dira talde bakoitzak edo
|
pertsona
bakoitzak onartzen dituenean besteek beste mota bateko behar eta interesak dituztela. Horregatik, desberdintasunaren onarpena bestea eta bere behar eta baldintza toleratzea da.
|
2019
|
|
Platerok (2014) dio, terminoak, ezberdintasunak sortzen dituzten iturri estrukturalen arteko loturak eta elkarrekintzak kontziente egiten dituela. Gaineratzen du, testuinguru bakoitzean,
|
pertsona
bakoitzak adiera horiek nola sentitzen dituen aipatzen duela, denboraldi baterako soilik baliagarria izango den esanahi bat sortuz.
|
|
modu ezberdinetara ulertu arren, guztiak botere sistemen artean sortzen diren elkarrekiko lotura konplexuen inguruan mintzo dira. Horretaz gain, une bakoitzean, testuinguru bakoitzean eta
|
pertsona
bakoitzarengan ezberdin eragiten dutela eta horrela aztertu behar direla diote.
|
|
Hori ere, intersekzionalitatearen teorian ikusi izan da, garrantzitsua baita ezberdintasun bakoitza, momentu konkretu, espazio jakin eta
|
pertsona
bakoitzarengan ezagutzea, ezberdin eragin eta sortzen baita aldagaiak aldatuz. Horrela, hizkuntzak, antolatzeko moduak, batzeko ordutegiek, bakoitzaren lan baldintzek eta abarrek kideengan nola eragiten duten kontuan hartu behar da.
|
2020
|
|
Tresnari dagokionez, galdetegiak erdi egituratuak dira, hau da galdera irekiz osatutako gidoien bidezkoa, horrela elkarrizketatuak libreki hitz egitea ahalbidetuz. Elkarrizketaren aitzakia eta teknikarekin samurra gerta daitekeelako
|
pertsona
bakoitzaren testigantza jasotzea.
|
|
Naturarekin kontaktuan ikasten da hezkuntza gune horretan, esperientzia zuzenaren eta sormenaren bidez, eta
|
pertsona
bakoitzaren erritmoak errespetatuta.
|
|
Hainbat familiak sustatutako kooperatiba. Jolas libreak, erabaki askeak, belaunaldien arteko trukeak eta
|
pertsona
bakoitzaren erritmoekiko errespetuak ardazten dute hezkuntza proiektua. https://www.zingira.eus/
|
2021
|
|
Arlo honetan, Osakidetzako Zuzendari Nagusiaren 4/ 2018 Araua nabarmendu behar da, zeinak lan gatazka egoeretan jarduteko protokoloa ezartzen duen eta gatazkak konpontzeko enpresa batzordea eratzen duen (Osakidetza, 2018). Agiri horrek azpimarratzen du lan harremanetan desadostasunak gerta daitezkeela langileen artean eta batzuetan gatazkak sor daitezkeela arrazoi ezberdinengatik, hala nola lana antolatzerakoan, pertsonen arteko harremanetan eta
|
pertsona
bakoitzaren ezaugarriengatik. Horiek hasieratik konpontzen badira, erakundearentzat hobekuntzarako aukera bihur daitezke.
|
|
Ohikoa izaten da euskararen egoera ez oso normalizatua den testuinguruetan, erdi erdian euskararentzat erreferente direnak jartzea eta gurditik tiraka jartzea; eta, horrela du, baina, testuinguruko hiztun gehienak euskararen baitako ez direnean, gerta litekeena da talde eragileari erantzukizun eta karga handiegia esleitzea eta egindako esfortzua haien kontra bihurtzea, boomeran efektua bailitzan. Horregatik, garrantzitsua izango da
|
pertsona
bakoitzaren esfortzuaren mugak non egon daitezkeen, hau da, hizkuntzarekiko nolako jarrera eta motibazioak dituen jakitea, hain zuzen ere (Irastortza, 2010).
|
2022
|
|
Gauzak egiteko beste modu batean antolatzea eta funtzionamendu eta harreman berdinzaleagoa izatea,
|
pertsona
bakoitzaren gaitasunekin bat datozen helburuak lortzeko, eta horrek aldaketak eragiten ditu gizartean izateko eta egoteko moduan.
|
|
Giza eskubideak sistematikoki eta bereizi gabe urratzeak zenbait ondorio ekarri zizkion erregimenari: batetik, Europatik errieta egin zioten —adibidez, Vatikanotik—; bestetik, barneko oposizioa handitu zen —azken finean," arbitrarioki atxilotutako
|
pertsona
bakoitza frankismoaren aurkako militante bihur zitekeen" (Casanellas, 2014: 187) —.
|