2000
|
|
bideratzen duelarik. Homogeneizaziorako joera honek inolako trabarik gabe egiten du aurrera prozesu produktiboen, industria tekniken, kontsumo
|
moduen
eta bizimoduen alorrean, eta zailtasun handixeagoz pentsamolde eta politika mailetan.
|
|
Zientzi eginkizunaren baldintza historiko, soziologiko, ideologiko eta linguistikoak azpimarratu zituen batik bat, eginkizun hura zerbait konplexua, ez lineala, kontingentea eta partziala bailitzan hartuz. Bere ustez, pentsatzeko
|
moduen
aldaketak gizarte edota teknika mailako eraldaketetatik hurbil zeuden, eta ez zuten ezagutzaren inolako metatze prozesu linealik jarraitzen, historiaren ikusmolde enpirista inozoak uste bezala. Neurri batean, beraz, geroago Kuhnek defendatuko zituen ideia batzuk ikustatzen ziren jadanik Neurathengan.
|
2001
|
|
ZENBAT buru hainbat aburu: ideologikoki oso pluralak dira, eta, moldeen edo borroka
|
moduen
arazoa, oso gai eztabaidatsua dute bere artean. Oso kritikoak dira sistemarekiko eta baita ezker klasikoekiko, politika oso era desberdinean ulertzen dute, eta desobedientzia zibila aldarrikatzen dute usu.
|
|
Dena dela, esan daiteke autore horiek proposatzen dituzten sailkapenetan, nahasketa ugari agertuko dela, eta orokorki narratzaileari dagozkion arazoak, hala nola, erabilitako pertsona narratiboen berezitasuna, edo kontaketa
|
moduen
sailkapena, ikuspuntuari dagozkienekin tartekaturik azaltzen zirela. Maila honetan, Frantziako kritika estrukturalistaren eskutik sortu ziren ikerlanak hedatu arte, eta zehazkiago, 1969az gero Narratologia deituriko testu narratiboen azterketa estrukturalista agertu arte, ez zen sistematizazio seriorik izan.
|
|
Platonek ordena hau errealitateen arteko hierarkia gisa ulertzen du; bertan gauza ezberdinak ez daude bata bestearen ondoan soilik, zehaztu behar diren irizpide batzuen arabera bata bestearen euskarri baitira. Filosofia, beraz, ongiaren gainjartzeko
|
moduen
zientzia da.
|
2002
|
|
Beraz, nahitaez harreman berriak sortuko dira ikasleen eta irakasleen artean.Ikasketa prozesua gehiago izango da ezagutzen elkartruke bat, orain artekoezagutzen transferentzia baino. Era berean, ikas eta irakasteko
|
moduen
aldaketekeskolaren eta unibertsitatearen aldaketa ekarri dute. Betidanik horrelaulertu badira ere, Unibertsitateak elkarguneak izan dute geroago etagehiago, nahiz elkargune fisikoak, nahiz birtualak?, aktore ezberdinak (enpresak, ikasleak, irakasleak, erakundeak...) ikas prozesuan elkartzeko guneak, alegia.
|
|
– Norbaiti zuzentzeko
|
moduen
erabilera eta aukera.
|
|
Panoptikoaren plana ez da juzkatu behar xehetasun horietan oinarrituz. Printzipio oinarrizkoena onartzen bada, zailtasun handirik gabe segituko da horretatik exekuzio
|
moduen
onarpena ere.
|
2003
|
|
Hortaz, kontroleko instituzioaren kontzeptua beti egoten da aldian aldiko esparru politikoari eta unibertsalki baliozkoa denari lotua. Bestela esan, adigai hori aldi historikoaren, erregimen politikoaren eta ekonomiako produkzio
|
moduen
mende egoten da beti.
|
|
Lan mundua etengabe eta nabarmen ari da aldatzen: telelana eta lantokian informazioko eta komunikazioko teknologien erabilera handiagoa, lan autoarautua eta taldekakoa, enplegatzeko
|
moduen
aldaketa (lanpostuen murriztea, enpresen urruntzea, azpikontratazioa eta globalizazioa, langile malguen eskea, funtzioen eta trebetasunen arabera; ohiko ordutegiz kanpoko lanorduak eta txandak, zerbitzuetako sektorean gero eta biztanle aktibo gehiago izatea...). Bada, esan dezagun praktika laboral berri horiek ugaldu egin ditzaketela laneko eta osasuneko arriskuak edota gerta daitekeela aurreko arrisku batzuk are indartsuagoak izatea
|
|
Betiko
|
moduen
. Barriro Madrillen.
|
|
3 Verlagssystemaren gisako produkzio
|
moduen
bidez. Sistema honekin, merkatariak lehengaia aurreratzen eta banatzen zien nekazariei, eta gero haiek etxean landutako manufakturak erosten zizkien, merkatariak berak jarritako prezioetan. Nekazariek diru osagarria lortzen zuten, neguan nekazaritzan ari ezin zirenean egindako lanez, eta merkatariek irabazi handiagoak lortzen zituzten gremioetako kontrolik gabe, eta berak ezarriz prezioak.
|
|
Bere biografian garaiko erlijioso sutuen ohiko ezaugarri guztiak biltzen dira: bokazio goiztiarra (hamabi hamahiru urterekin jada Ama  Birjina agertzen hasi zitzaion), bere buruarekiko diziplina gogorra, zilizio, lizifrina, barau eta beste penitentzia
|
moduen
erabilera, bizitzan zehar estoikoki jasandako eritasun mingarriak... Horrek guztiak santu hotsa ekarri zion.
|
|
Lehenengo aginduari buruzko dotrinetan," Jainkoa gauza guztien gainetik maitatzea" zertan datzan azaldu ondoren, agindu honen kontra zenbat modutan egiten den bekatu zehaztu ohi da. Dotrina hauek oso iturri baliotsuak izan ohi dira garaian garaiko" superstizio" edo" idolatria"
|
moduen
deskribapenak lortzeko, historilariek eta antropologoek gutxi erabili badituzte ere, iruditzen zait?. Orduko katiximek horrela definitzen dute" supersticioa":
|
2004
|
|
Zeren hazitoki? Etorkizunekoerantzunen hazitoki, bestelako antolaketa
|
moduen
esperimentazio gune, alternatiben ernamuinen erreserba. Ekonomia ulertzeko eran, besteekiko erlazioak eraikitzeko eran eta gizarte bizitza artikulatzeko eran, etorkizuneko erantzunen erreserbagisan duen potentziala azpimarratuko dugu, beraz, autoeraketa ekonomikoan.
|
|
Bestalde, sustatzaileen %24k bakarrik ematen du entrega datei buruzko informazio zehatza idatziz; %70ek, berriz, “gutxi gorabeherako data” edo “obraren amaierako data” formulak erabiltzen ditu kontratuetan, eta eroslearentzat luzapen automatikoak eta konpentsaziorik gabeak sartzeko arriskua dago. Gainera, OCUk bisitatutako sustapenen %46k informazio eskasa eskaintzen du prezioen, ordaintzeko
|
moduen
eta eskaintzaren balio epeen inguruan. Alde horretatik, izan daitezkeen arriskuak prezio aldaketak dira, baldin eta ez badago eskaintzaren balio data duen dokumentu idatzirik, eta erosleari legez saltzaileari dagozkion gastuak (gainbalioak edo ondasun higiezinen gaineko zerga) egozten dizkioten klausula kontratuetan sartu behar da.
|
|
Gaur egun, barne mailan, herrialde horiek bilakaera bizkorragora bultzatzen dituzten faktoreei egin behar diete aurre. Faktore horiek ekoizpen
|
moduen
eta kontsumo ohituren funtsezko aldaketa batek eragiten ditu (landa exodoa, urbanizazio azkarra, etxetik kanpoko janariak, adibide erakusgarri gisa), eta, horren ondorioz, antzinako sukaldaritza tradizioak hausten dituzte; produktu inportatuak merkaturatzen dituzte; ekoizpen kanalen iraupenak eta atzerriko agente gutxi egituratu eta egituratuak. Prestakuntzaren globalizaziorantz Dokumentuak onartzen du elikagaien kaltegabetasuna kontrolatzeko zerbitzu ofizialen lanbide heziketa ez dela berez helburua, baizik eta politika baten zerbitzura dagoen tresna, esparru administratibo eta juridiko jakin batean.
|
|
ez dago tratamendu zatiketa logikorik. Eta hortatik dator hitzen edo
|
moduen
kideak, hizkuntza batetik bestera aldatzean, ezin aurkitzea. Kakoa ideien maillan dago; ez hotsenean bakarrik.
|
2005
|
|
produktuak etaren arriskuak alde batera utzita. Nolanahi ere, produktu eta zer zerbitzuak ez dira arriskutsuak izango osasunerako eta segurtasunerako, ezta ingurumenerako ere, erabilerako baldintza arruntetan edo aurreikus daitezkeen baldintzetan onartuak dibitzuek sor ditzaketen arriskuen, horien ondorioen eta saihesteko
|
moduen
berri eman behar dute aldez aurretik.
|
|
Arian arian sortzen ari dira, beraz, oraingo kudeaketa
|
moduen
osagarri, edo ordezko, egoki izan litezkeen tresnak.
|
2006
|
|
Zuzenbide konparatuan XX. mendeko azken hamarkadatik aurrera sumadaitekeen beste joera garrantzitsu bat da familia antolatzeko
|
moduen
ugaritzea.Hala nola, haurrak dauzkaten edo ez dauzkaten izatezko familia ezkondu gabeak; familia berrosatuak, aurreko harremanetan izandako seme alabekin, eta sarritanbaita bikotekide berriaren haurrekin ere; sexu bereko kideen bikoteek osatutakofamiliak; eta abar. Joera hori arestikoa da eta oraindik ere Zuzenbideak familiamota berriak onesteko bidean gaude.
|
|
Bikotehomosexualen lege aintzatespenak honako oinarri hauek ditu: nortasuna askatasunez garatzeko eskubidea (Konstituzioaren 9.2 eta 10.1 artikuluak), elkarrekinbizitzeko
|
moduen
askatasuna (1.1 art.) eta sexua, iritzia edo beste edonolakobaldintza pertsonal edo soziala dela-eta ez diskriminatzeko eta berdintasunerakoeskubidea (14 art.). Nolanahi ere, ezkontza homosexualaren gaineko legeareniruzkinik ez dugu egingo hemen; liburu honetan badenez ezkontza homosexualaren gaia lantzen duen atal monografikorik (4 kapitulua), berari igorrikogatzaizkio.
|
|
Bestetik, adoptatzea aukeratzen duten bikoteen kasuan, zenbait aholku emanbehar dira, haurren eskuragarritasuna dela eta, pasatu behar dituzten selekzioirizpideei buruz, dauden adopzio
|
moduen
azalpenak, etab. (ikus liburu honetakoadopzioari buruzko 9 eta 11 kapituluak).
|
|
Garapenerako lankidetza politiketan urteetan egin den akats bat da politika horiek parametro funtsean ekonomikoetatik abiatuta eta garapenaren dimentsio politikoa kontuan hartu gabe sortu izana. Beste era batera esanda, garapena funts eta inbertsio garrantzitsuen bidez lortzeaz gain, kudeaketa politikorako
|
moduen
aldaketarekin ere lortzen da, eta horiek gardentasuna azpimarratu behar dute, hau da, gizarte garapenerako proiektuetarako funtsen erabilera zuzena. Beraz, garapenerako lankidetza politika askok porrot egin zuten beren ildo estrategikoetan errealitate hori ez zegoelako kontuan hartu.
|
|
Irakurtzen ditugu honen argitan berriro Ortega-ren iritziak: " el tipo de historia que este trozo de tierra produce"," la tierra norteafricana no produce por sí misma y en verdad Estados", etab., eta ageri dago, Ibn Haldun en iruzkingileak existentzia
|
moduen
arrazoi historikotik lurraren arrazoi naturalistara ekarri gaituela. Lur honek ematen duen jendea –arraza– historia gabekoa da; izpirituak bere martxan bazterrera utzia.
|
|
Testuinguru horretan, hizkuntzaz blai egiteko
|
moduen
, baliabideen eta didaktikaren hausnarketan eta eztabaidetan murgilduz goaz; plangintzez, metodologiez, materialez... erabakitzen.
|
|
Ekialdean, gainera, jatorrizko puritano haien ondorengoek ez zuten begi onez ikusten fede modu berrien ugaltzea. New Age, edo Aro Berria iritzi zitzaion fede
|
moduen
ugalketa, hain zuzen. Puritanoek Herbehereetatik nola, halaxe beste haiek ekialdetik.
|
2007
|
|
Hizkuntzari dagokionean, ikasleak ikasten duena definitzeaz gain, orain arteko irakasteko
|
moduen
egokitzapen bat planteatzen du. Orain arteko ereduen akatsak aipatu eta modu egokiak planteatzen ditu.
|
|
Beraz, gizatasuna, giza balioak? ez da ideia bat a priori historiari begien aurrean ipintzen zaiona, baizik historiaren beraren emaitza, historiatik ikastekoa, herri eta indibiduo bakoitz guztiek euren burua gauzatzeko
|
moduen
batura. Ez zaio historiari irakasten, baizik historiak irakasten du.
|
|
Irudimenak eta sentimenak [«Gefühl»] errepresentazio indibidualak sortzen dituzte, non ere manifestatzen baita berriro nazioaren karakterea, eta hor, indibidual orotan bezala, esaniko hori determinazio beti ezberdinetan nola aurkeztu ahal daitekeen,
|
moduen
ugaritasuna azkengaberaino baitoa228.
|
|
ez dago tratamendu zatiketa logikorik. Eta hortatik dator hitzen edo
|
moduen
kideak, hizkuntza batetik bestera aldatzean, ezin aurkitzea. Kakoa ideien mailan dago; ez hotsenean bakarrik1176.
|
|
Kontsumo
|
moduen
aldaketak
|
2008
|
|
Testuak mintza jardunaren bide erakusle harturik aritu ohi gara hiztunak. Testuen moldatze
|
moduen
galbahetik pasarazi beharra dugularik gure jardunean, jokoan dauden testu legeak eta mugak ezagutzeak badu bere garrantzia gure ustez.
|
|
120 urte horietan zehar Eibarko armagintzak Soraluzeko Erret Fabrikarekiko mendekotasuna gainditu, eta Arroko industriagunerik garrantzitsuena bihurtu zen. Gremioen egitura gaindituz, Eibarko armaginek ekoizpen
|
moduen
aldaketa eta teknologia berriak ezagutu zituzten. Arlo politikoan, ekimen konstituzionalistak foruen eskuduntzak murrizten joan ziren, guztiz ezabatu zituzten arte.
|
|
Atal honetan onenak Telefónica(% 42), Ono(% 38) eta Jazztel(% 16) dira. Era berean, oso teleoperadore gutxik ematen dute kontratua eskuratzeko
|
moduen
berri (%18). Okerrenak Jazztel (%6), Telefónica (%12) eta Ono (%14) dira.
|
|
Pentsatzeko eta jokatzeko
|
moduen
aldaketa eskatu zuen: kapitalismoaren eraberritzea.
|
2009
|
|
Andrazkoaren testu librea: ...%] aspaldien [L $] ba bweltasko emon dotzedas (v) [H%] egie esan (v) [M%] e (v) [M $] ta nik ikusten dot (v) [L $] bidayatuteagas [L%] osea ba [M%] bidayatuteagas lotuten dot (v) [H%] edo [M%] egie da askenengo lau urteatan [H $] bweno ogetairurte dekodas (v) [H%] etatzenengo lau urteatan (v) [H%] ba iten isin dodana isin de (v) [M%] uden bear in (v) [H%] ba bai edo tabernan (v) [H $] edo begirale
|
moduen
(v) [H $] edo batean edo bestan [M%] eta orregas diruegas ba gero (v) [H%] oporretan [L%]
|
|
" Errik egun bi imintxen sitxusen erri bidek arreglateko edo. Ta egoten san arri apur bet errekatatik edo batute, al dan
|
moduen
ibiltxen giñen sertzen. Errik agintxen saun bide itxeko, sasik ebai txe itxeko, estratzak... bidegintze.
|
|
" Lelengo erradure sarra kendu ta errebajau megidera, ta megideko erradure ganen ikusi ta a preparau gero, ajusteu gero ber dan
|
moduen
ta... Probatarako bada, gantxok atara, ta imiñi tte yosi tte... eskofineas gero konpondu eta eurrera.
|
|
Familia, aldi berean, eredu mentalen, sinismen eta ideologien, ohituren eta gauzak egiteko
|
moduen
transmisorea da. Faktore horien guztien eragina etxeko kideen heziketaren muinean dago.
|
|
Ordainlekuetan, informazio panel bat eduki behar dute prezioen berri eta ordainketa
|
moduen
berri emateko.
|
|
Da ez dau deretxorik: personeari noberari letxen ein beharrekoan kargu, bardin da krieda nahi kriedu, ezta?, sikeran be sostenidu umeari mantenidu edo jaten emon edo toketan dan
|
moduen
. Ba, batzuk batzuk kriminalak baino txarraoak direz, bata.
|
|
Holangoxe gauzak toka jate niri egitea gero! Da nire
|
moduen
beste batzueri bebai, ze biximodua zan holangoxea ta. Ba ze eingotsu ba?
|
|
«Bueno, ontxe bai joango nazana ni etxera, ontxe.» Da urten neuen umea bertan itxi nauen, uzandrea egoan etxean da, han itxi neuen. Da egon nitzen
|
moduen
joan nitzen trenen, tranbien, biara ta tranbian biatik etorri nitzen Igorreraino, oinez, ba, oinez. Etorri nitzan da etxera etorri nitzen orduen zenbat eta etxetik eta urrago da bildur gehau, e?
|
|
Da eneuen jakin nora noanik pez. Ama defunteak neure
|
moduen
buruko painelue eukite euen, da halangoxe buruko painelu baten estu erropak neureak. Da etorri zen gixon bat eske, gixon altu bet etorri zen.
|
|
Ez dakitt. Hasieran ezezagun baten
|
moduen
ikusi neban. Baina?
|
|
HAIZEA. Gura dozun
|
moduen
...
|
|
Modu honetako auziek berresten dute analisirako eremu eta kontsiderazioak lotuta daudela alternatibak, parte hartzea edota bizitza eredua integratzearekin. Auzi baten dimentsio kognitiboak eta teknikoak eurak ere gure asmoen menpe daude, eta horiek, berriz, gure bizitza
|
moduen
zein ikusminen araberakoak dira18.
|
|
Beraz, arkitekturaren nahaspila honetan hasi behar duenarentzat krisialdi ekonomikoa, heziketa paradigmen aldaketa eta lan
|
moduen
iraulketa datoz. Lan modu ezberdinak bilatzeko ardura ezinbestekoa da, aurretik krisiak (eta logikoak diren moldaketak) egon direla ulertuz, eta etorriko diren krisiei aurre egiteko lanabesak orainaldian eraikitzeko borondatea berreskuratuz.
|
|
Universitat Rovira i Virgili eta Bartzelonako Unibertsitateetako (Pa, sos Catalans) ikerlari talde batek,, egunerokotasunez 2 jantzitako emaitza ezagutarazi digula, hots, sukaldean janariak prestatzeko
|
moduen
eta elikagaietan egon daitezkeen kutsatzaileen artean badagoela erlazio edo korrespondentzia, norbaitek zientifikoago eskatzen badigu. Jangaiek ohi dituzten kutsatzaileetako batzuen (beruna, merkurioa, artsenikoa, kadmioa, poliklorobifeniloak edo bifenilo polikloratuak, esate baterako) kopuru edo mailetan produktuak prestatzeko metodoek duten eragina intuizio hutseko kontua bazen ere, aurrerantzean orain begi bistakoa izango omen da.
|
|
Egia da espainiar letretako ur geldiak ongi astindu zituela. Bertan, txirikordatuz, baina baita banatuz ere, zihoazen 113 bidexka edo testutxo aurkezten zizkigun egileak; hiri handietako biztanlea desertuan zehar, gure gizarteko komunikazio
|
moduen
metafora ziren hainbat pasadizo, zientziari edo teknologiari buruzko artikulu laburrak eta zeinahi aipu bilduta; morfologia honen helburua XXI. mendeko, izpiritu, aren berri emateko ahalik eta tresna egokiena eskaintzea zen, XIX. mende positibistako idazleek eleberri errealistan topatu zutenaren parekoa. Fernandez Malloren liburua arrakastatsu gertatu zen, eta hainbestetan iragarritako eta inoiz iritsi gabeko postmodernotasunaren haragiztatzetzat agurtu zitzaion.
|
|
Berez tradiziozkoa den kultur adierazpen bat kontsumoaren merkatuak irentsi eta diru makina egiten ari da harekin. Pena da gaur egungo turismoaren legeak nola arindu duen kultura
|
moduen
balioa. Berezko izatetik, nahi eta nahi ez?
|
|
Parte hartzeko
|
moduen
eta azken erabaki politikoetan duten indar loteslearen inguruan sumatzen diren ñabardurak gorabehera, gero eta ohikoagoa da, interes publikoari eragiten dioten erabakiei dagokienez (gune kutsatuen garbiketa, gogoko ez diren ekimen arriskutsuen inplementazioa, natur baliabideen erabilera...), herritarrak parte hartzera deituak izatea (nahiz eta, batzuetan, azken proposamena legitimatzeko bakarrik... Zenbait nazioarteko erakunderen eta lankidetza programa nazionalen diskurtsoetan, ohikoa da Z&Tri buruzko debate eta erabakietan publikoaren esku hartzeak dituen abantailak azpimarratzea, eta beren politiken formulazioa ulertzeko eta bertan parte hartzeko gai izango diren herritarrak edukitzearen garrantzia.
|
2010
|
|
Akademia pribatuetan ari diren erabiltzaileen kexu eta erreklamazio gehienak honako alderdien ingurukoak dira (Asturiasko Kontsumitzaileen Batasunak emandako informazioa da): kontratua eten nahi ez izatea, kontratatu diren baldintzak ez betetzea, publizitate engainagarria egitea, ikasmateriala garaiz ez jartzea ikasleen eskura eta ordaintzeko
|
moduen
inguruan gehiegikeriaz jokatzea.
|
|
Behin bezeroak kategoria bat aukeratu ondoren, nahi duen produktua eta behar dituen unitateak zehaztu ahal izango ditu. Produktu guztiak aukeratu eta erosketa amaitzeko, bezeroak billeteekin, txanponekin edota kreditu txartelarekin ordaintzeko
|
moduen
artean aukeratu dezake. Gero, sistema automatikoak bilketa aukeratutako produktuak jasotzeko kaxan utziko ditu bezeroak behar izango dituen poltsekin batera.
|
|
Zinemaldiak eta Tabakalerak elkarrekin antolatu dute topaketa Donostia 2016 Europako Kultur Hiriburua izateko hautagaitzaren babesarekin batera. Hautagaitzak bat egin du ekimenarekin sustatu nahi dituen tokien eta lan
|
moduen
adierazgarria baita.
|
|
Enuntziatuek oihartzun interdiskurtsiboa edo intertestuala dute, izan ere, enuntziatuetan beraietan agertzen baitira, oihartzun baten moduan, hitz beraien bidez edo gai beraren inguruan jada esanikoak. Enuntziatuak, zentzu horretan, jada esandakoaren eta esandako
|
moduen
ber aktualtzeak dira. Garrok dioen bezala bestea ez da solaskidea bakarrik (19 or.) Horregatik, arrunta da enuntziazioaz hitz egitean polifoniaz hitz egitea, edota heterogeneitate enuntziatiboen gainean, alteritatez, heterologiaz, ahotsen zirkulazioaz eta abar (Garro, id.). Terminologiari dagokionez, polifoniaren edo dialogismoaren nozioek elkar osatzen dute, txanpon beraren bi alde dira, eta behin baino gehiagotan baliokidetzat hartzen dira.
|
|
Esaterako, Bokobza Kahan autoreak karakterizatzen ditu Dulaurens idazlearen Le> Compére> Mathieu> nobelako hiru pertsonaje nagusiek darabilten BEren arabera. Haien pentsamendua eta jokabidea azaltzen dira, hain zuzen, besteen diskurtsoak eurenganatzeko dituzten
|
moduen
arabera42 Garbi ikusten da BE diskurtsoak ezaugarritzeko duen potentziala, baita literatur obrarena ere.
|
|
E. Landa eremu sakonak, hiritik urruti daudenak, nekazaritza iraultzarenedo gaur egungo ekoizpen
|
moduen
desafioei erantzuteko aukera gutxirekin. Globala den ekonomia eredu batean, konpetitiboak izateaz gain, gizamailan gabezi handiak dituzten eremuak dira.
|
|
Euskeriak hortarako atxakixa emunda, ospazkizunak han eta hemen eingo dittugu, eta entzungo dogu Euskerian Eguna egunero dala, aurreko astien Emakumien Kontrako Indarkerixian egunien hainbati entzundako
|
moduen
. Egunerokuak emuten dittuen emaitzak aztertuta, garbi dau ez dala hola.
|
|
ebaluaketa baten emaitzak eta enmarkatze zein suposamendu desberdinak alderatzen dira; aholku preskriptiboa bainoago, ebaluaketak auzi alternatiboei tokia egiten die: ikuspegi desberdinen baitaratzea, ezagutza
|
moduen
jasotzea, metodo diferenteekin kontrastatzea, ziurgabetasunen aitortzea, aukera posibleen kontsideratzea, edota aukera berrien ikertzea. Ebaluaketa moduaren egitura ez da mugatzailea, horrek adierazpen moduan estrategia interesatu baten gailentzea zailtzen du, baina aldi berean gobernaketa prozesu bat sendoa izatea ahalbidetzen du eta aukera teknologikoan gardentasuna zein ardura bermatzeko aukerak irekitzen ditu.
|
|
" Hitz egitea", bestela," beti da indibiduala", alegia," banakoak gauzatzen du situazio jakin batean" eta, beraz, bada halaber" egokitasun" diskurtsiboaren araberakoa42 Kontua da, aurrerago ikusiko dugun bezala, hitz egitearen hiru maila horietaz jarduteak, egiaz, gaitasun linguistikoaren beste hainbeste dimentsio kontsideratzera eramango gaituela. Gure autoreak, bestetik, ezinbestekoa ikusten du hitz egitearen jarduera kulturala ere" hiru ikuspuntu" ezberdinetatik atzematea," energeia, ergon eta dinamis" kontzeptuekin ezaugarritzen dituenak43 Lehen biak, jakina, Humboldti hartutakoak dira, eta, egiaz, hitz egitea bera" jardueraren" (energeia) edota" produktuaren" (ergon) perspektibatik behatzeko
|
moduen
adierazle dira. Horietaz gain, baina, Coseriuk beharrezkoa ikusten du oinarrizko" konpetentzia edo jakite linguistikoa" bera erreferentziatzat hartzen duen" dinamis" izeneko ikuspuntua eranstea.
|
|
189. Demokrazia" tribala". Demokrazia" primitiboa" ere deitu izan da, historian zehar gizartea antolatzeko
|
moduen
balorazio kronologikoa eginez. Pierre Bourdieu soziologoak democracie vecue deituko zuen, hau da, bizitzen den demokrazia, ohiturei eta bizimoduari lotutakoa.
|
2011
|
|
Para nada ez dut entzuten. Cuarenta principales
|
moduen
da. Azkenean berdina da, bakarrik euskeraz hitz egiten dauiela.
|
|
Para nada ez dut entzuten. Cuarenta principales
|
moduen
da. Azkenean berdina da, bakarrik euskeraz hitz egiten dauiela.
|
|
" Idazteko orduen zuk erderaz idazten dozu edozein
|
moduen
. Igual esaten dozu edozein barbaridade eta ondo gelditzen da.
|
|
" Lagunak, gelakoak, Mikel Urdangarik eta halako euskal musika entzuterakoan parre egiten dute. Pentsatzen dute gurasoenak
|
moduen
. Nola dien lasaixagoak,...".
|
|
Hori, ordea, gurasoen musika da" Lagunak, gelakoak, Mikel Urdangarik eta halako euskal musika entzuterakoan parre egiten dute. Pentsatzen dute gurasoenak
|
moduen
. Nola dien lasaixagoak".
|
|
Esan nahi dugu, elkarte baten euskalduntze progresibo batetaz mintzo garenean, finean eraldaketa soziokulturaletaz hitz egiten ari garela; hau da, gizarte atal baten funtzionamendu
|
moduen
, ohituren, patroi eredu kulturalen eta arau inplizitoen aldaketez. Elementu guzti hauek norbanakoengan eta gizarte erlazioen egituretan oso barneraturik aurkitzen dira, azken finean gizarte erlazio horiek antolatu eta posibilitatzen dituzten elementuak baitira.
|
|
" Esan nahi dugu, elkarte baten euskalduntze progresibo batetaz mintzo garenean, finean eraldaketa soziokulturaletaz hitz egiten ari garela; hau da, gizarte atal baten funtzionamendu
|
moduen
, ohituren, patroi eredu kulturalen eta arau inplizitoen aldaketez"
|
|
" Eurek, politiku
|
moduen
esiren ixen abertzaliek, espada be ordun esaten sakona monarkikuek. Se amen diru andidxe on san, monarkikuek alde batetik.
|
|
Gitxi ixen sien, baia tabernie. Patxikoteneko taberniek euki" ban beien mostradora ta gero eskatza, ta goidxen eukitxe" ban saloi
|
moduen
, da an itxe" besan eurek, ta akordaten nas, ni gastetxue sei urte, saspi, eta eurek an: si supieran los curas y frailes, la paliza que van a llevar... ori kantate" ben eurek, baia gogor.
|
|
" Gerrie etor san, da bidxen bitxartien esan" tzuten
|
moduen
, aitxe kon tzejal egon san, ogeta amaikien republikako PNVtik, PNVko kandidaturetik aitxe egon san serera, egon san kontzejal. Da gero treinta y tresen egon siren barriro elesiñuek, da tresetik ogeta amaseire ixen sien kontzejal.
|
|
Ba kuadrillera etorte (n) san, neskak juten gintzesen kuadrillen erromeridxera, da bera mutille etorten da neskiñe. Da gero gustaten bayatzu, ba beragas segiten sendun da kuadrillen, parejan barik oingo
|
moduen
barik, kuadrillen neska ta mutil erromeridxen jantzan da... Gero lagundu etzera, ta urtiek dekosusela ba, nik estaitx ba, eskondu in bi" sule ta eskondu, edadie dekosule ta".
|
|
Domeketan mil rayas frakak, atxuritarren
|
moduen
, edo beisak erabilten ziran udan; panazkoak zorroztaile eta kanpotarren jazkerea izaten ei zan gehiago. Itsasgizonek ekarriak dira lehenengo sedazko galtzerdiak.
|
|
Danak, beti. Eta gero apurtuten sienien, tela (k) pe ordun ariñau apurtuten sien, esta oingo
|
moduen
, sursidu te sursidu te sursidu... Da ortik imiñi da emendik kendu, da beti bategas!
|
|
Zelan egiten da morokila? Morokille itxen da ure imiñi irikitxen, bota gatza apurtxu bet, iriki txen dauela, natillie itxen dan
|
moduen
bota urune, artourune da buelta da buelta palugas arek eta loditxu arte. Natillie, oin selan itxen dan natillie, ba olanik.
|
|
" Gurien danak batera, oingo
|
moduen
barik, bat atzera, beste batzuk aurrera... (...) Bakotxak bere lekua eukan mahaian?
|
|
Aitxe eta ama, aitxe or da ama or, da umiek... Da amuma da aitxitxe lelengo, presidentien
|
moduen
, nik oin be neure lekue. (...) Yatekue imintxe (n) san, lapikue, erdidxen, maidxen erdidxen, oingoxe moduen burruntzaridxe da platerak bakotxak beriek, eta koillarak eta, bakotxa (k) berie oingoxe moduen.
|
|
Da amuma da aitxitxe lelengo, presidentien moduen, nik oin be neure lekue. (...) Yatekue imintxe (n) san, lapikue, erdidxen, maidxen erdidxen, oingoxe
|
moduen
burruntzaridxe da platerak bakotxak beriek, eta koillarak eta, bakotxa (k) berie oingoxe moduen. Da seuk gu" sune artzen sendun, seu (k) gu" sun beste, gure basu plater bete, gure bosu bi, gustetan bayatzu, da espadatzu gustetan, ba gitxiau".
|
|
Da amuma da aitxitxe lelengo, presidentien moduen, nik oin be neure lekue. (...) Yatekue imintxe (n) san, lapikue, erdidxen, maidxen erdidxen, oingoxe moduen burruntzaridxe da platerak bakotxak beriek, eta koillarak eta, bakotxa (k) berie oingoxe
|
moduen
. Da seuk gu" sune artzen sendun, seu (k) gu" sun beste, gure basu plater bete, gure bosu bi, gustetan bayatzu, da espadatzu gustetan, ba gitxiau".
|
|
" Erredurak osatzeko zer erabilten zan? Serak itxe" ittuesan orrek, baia enplastera
|
moduen
ixen bi" da orretarako. Mundekan on san andra bat.
|
|
Txarridxen koipe gasie, urtute oten dan suridxe eta bedarrakas ei txe" ban. Sein dde, oin pomadak oten dien
|
moduen
, ordun tasatan imin txe (n) sien. Da axe ein da ensegida osatute" basen.
|
|
Batzuk daus lusiauek, beste batzuk biribillien, da beste batzuk txikitxuauek. Da alan apurtukeran be, san serak dekes; apurtute be, sein dde, sanak
|
moduen
dekes euren ganeko asaleti barruen okitxen" txues. Horreek bedarrok non urteten eben.
|
|
Bai, leku askotan urtete" bien, amen atxartien, atxa eukitten gendun ortuen, da an atxartien urtete" bien orrek. Ta ori itxen gendun berotu suten apurtxu bet, gero asala kendu itxen" tzagun da gero a enplastu
|
moduen
imiñi eridieri".
|
|
Eta klaro ori, ostantzekuek eseben ikusten, se amen beste batzuk egon sien, onek monarkikuek, onek gogorrak sien. Ta orrek egoten sien baterako dausen
|
moduen
, besterako be bai. Batzuk onak sien da onak baia...
|
|
Eta etxean zelan ateraten zenduen bizimodua gizona itsasoan dala? Ba al san
|
moduen
seme alabak asi, se PISBEn egon sanien, kanpañak..., sarritxen deitxute" otzien, la campaña del parto, bedatzi illebetekuk ixete (n) sien, se gero Terranobara jute (n) sien, ango mundutan makaillo atrapaten...".
|
|
Begire. Su soies pasietan, da begi txuten" su bean ganera ta ikusten" sus begi txikitxu bi, gu (k) tekuselako begidxen
|
moduen
, bi alkarren onduen, bean ganien. Da botaten" su atxur txikitxue, ta trak!
|
|
Gero erremolatxa orridxe, erremolatxie edo dauena, neguen. Erremolatxie olan serrias txikitxu da, dauen
|
moduen
. Pulparik emoten zeuntseen?
|
|
Orduan kamioian sindikatoraino eta gero etxera norberak ahal eban moduan? Etzera norberan burdidxetan edo astuetan edo al dan
|
moduen
".
|
|
Erropie, ni (k) daki (t) pa! Baten, nik euki nauen sobrekama bat, baltz, ori... alako geuse raro ser bat, a imindde seindde abade
|
moduen
yantzi falda baltzakas, atxiñeko gonak, estai (t) nik, amengo amomanak edo yantzi da gero a imiñi lepoti daridxola. Eta neuk esan notzen:
|
|
(...) Da beste batzuk olan yantzi edoselan, ardi narruek imiñi emetik, begien sertxue bakarrik, ta alan. Oingo disfrasak elengatie (k) tie, baia len itzeltasune emoteko
|
moduen
! Aurpegia pintau egiten eben?
|
|
Gaur igual bateri, da gero bestieri txe, bata bestieri lagundute. Es kobrau eurek, baia toto
|
moduen
. Gaur ona, da bidxer orra, da etzi orra ta... etzikamon orra, etze danetara.
|
|
Baso beharrak be oso mekanizatuta egozan hemengoen aldean. Rulotetan bizi ziran Kanadako basoetan, lan eremutik lan eremura, etxea eurakaz eroaten eben, karakolen
|
moduen
. Batu dogun baso beharren ganeko informazinoa hirurogeta hamarreko hamarkadakoa da.
|
|
Interneteko Tanjak ugaritu egin dira azken urteotan, eta maite zaitut esateko
|
moduen
bila ezagutu dugunari gustura galdetuko genioke ea zer kausitu duen autobide birtualetan barrena, ea plazer bakarti eta presatuetatik haraindi beste zer sakonagorik egokitu ote zaion urte hauetan, ea suntsiturik eta errausturik zeukan bakardadea arintzeko modurik aurkitu duen. Ohatzeko maindireartea epeltzeko ezer asmatu ote duen.
|
|
Giltzek erraz blokeatu eta zigilatzeko modukoak izan behar dute itxita daudenean, eta haiek eta beren konexioek UNE 60718 arauan zehaztutako exekuzio
|
moduen
eta dimentsioen araberakoak izan behar dute.
|
|
...inetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia
|
moduen
oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolera... Aintzat harturik eta aitorturik Hegoafrikako buru den Thabo Mbeki jaunak egindako. XXI. menderako ikuspegia izeneko Adierazpena, Hegoafrika berriko lehenengo burua izan zen Nelson Mandela jaunak izenpetua, Giza Eskubideen Nazio Batuen goi Ordezkariaren eta Munduko Konferentziaren Idazkari Nagusiaren ekimenez, eta 74 estatu buruk, gobernu buruk eta kargudunek sinatua, Berretsiz kultura aniztasuna gizateriaren aurrerakada eta, oro har, ongizatearentzat osagai baliotsua dela, eta hori balioetsi, gozatu, benetan onetsi eta gure gizarteak aberasten dituen ezaugarri iraunkor gisa hartu behar dela, Aitortuz, arraza bereizkeriak, genozidioak, apartheidaren krimenak eta esklabotzaren debekuak, giza eskubideen instrumentuek ezartzen dituzten betebeharretan definitzen diren bezala, ez dutela inolako salbuespenik onartzen, Entzun ondoren munduko herriak eta hauek dituzten nahiak aintzakotzat hartuta, nahi horiek direlarik justizia, guztion aukera berdintasuna, giza eskubideen gozamena, barne hartuta garapenerako, bakean eta askatasunean bizitzeko eskubidea eta ekonomia, gizarte eta kultura bizitza eta bizitza zibil eta politikoan bereizkeriarik gabe eta berdintasun baldintzetan parte hartzea, Aitortuz gizarte eraketan gizabanako eta herri guztiek duten parte hartze bidezko, ekitatezko, demokratiko eta baztertzailea ez dena lagungarri izan daitekeela arrazismorik, arraza bereizkeriarik, xenofobiarik eta horiekin lotura duten intolerantzia modurik gabeko mundu bat lortzeko, Azpimarratuz nazio eta mundu mailan erabakiak hartzean, bereizketarik gabe guztion ekitatezko parte hartzearen garrantzia, Baieztatuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak, arrazismo eta arraza bereizkeriaren baliokide direnean, giza eskubide guztien urratze larriak direla eta eskubide horien gozamen osoa oztopatzen dutela, gizaki guztiak aske eta duintasun eta eskubideetan berdinak jaiotzen direlako egi nabaria ukatzen baitute; herri eta nazioen arteko harreman baketsu eta adiskidetsuak oztopatzen baitituzte, eta barneko zein nazioarteko gatazka ugariren oinarrizko arrazoiak baitira, gatazka armatuak barne, eta horrek biztanleriaren nahitaezko lekualdaketa eragiten duela, Aitorturik beharrezkoa dela nazio mailan eta nazioartean, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre egiteko neurriak hartzea, giza eskubideak, ekonomia, gizarte, kultura eskubideak eta eskubide zibil eta politiko guztien gozamen osoa ziurtatzeko helburuarekin; eskubide horiek guztiak unibertsalak, banaezinak, elkarren mendekoak eta elkarri lotuak baitira, eta herrialde guztietako gizon, emakume eta haurren bizi baldintzak hobetzeko, Berretsiz halako helburua, giza eskubideen sustapen eta babeserako eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen aurkako borrokaren helburuak lortzeko asmoarekin, nazioarteko lankidetza gehitzea beharrezkoa dela, Aitorturik xenofobia, bere adierazpen ezberdinetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitzen dutelako, bai eta beste ideologia eta praktika batzuetan oinarritutako bereizkeria edo arraza edo etnia nagusikeria, Gogorki arbuiatuz arraza nagusikerian oinarri duen doktrina oro, bai eta ustez ezberdinak diren giza arrazen existentzia frogatu nahi duten teoriak ere, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre ez egitea eta ez salatzea, horien aurkako lana guztiona izanik, bereziki agintari publiko eta maila guztietako politikoena, halakorik ez egiteak horien iraupena bultzatzen duen faktore bat dela, Berretsiz estatuek biktima guztien giza eskubideak eta oinarrizko eskubideak babestu eta sustatzeko eginbeharra dutela, eta emakumeei eragin diezaieketen askotariko bereizkeria moduak aintzat hartzen dituen genero ikuspegia ezarri luketela, eta beraien eskubide zibil eta politiko, eta ekonomia, gizarte eta kultura eskubideen gozamena mundu osoko gizartea garatzeko ezinbestekoa dela, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak ezabatzeko borrokaren inguruan gero eta globalizatuagoa den munduak aurkezten dituen erronka eta aukerak, Erabakia harturik noiz eta globalizazioaren eta teknologiaren garaian, horiek lagundu dutela modu nabarian halakoak lortzeko:
|
|
...zeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia
|
moduen
kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitze... Aintzat harturik eta aitorturik Hegoafrikako buru den Thabo Mbeki jaunak egindako. XXI. menderako ikuspegia izeneko Adierazpena, Hegoafrika berriko lehenengo burua izan zen Nelson Mandela jaunak izenpetua, Giza Eskubideen Nazio Batuen goi Ordezkariaren eta Munduko Konferentziaren Idazkari Nagusiaren ekimenez, eta 74 estatu buruk, gobernu buruk eta kargudunek sinatua, Berretsiz kultura aniztasuna gizateriaren aurrerakada eta, oro har, ongizatearentzat osagai baliotsua dela, eta hori balioetsi, gozatu, benetan onetsi eta gure gizarteak aberasten dituen ezaugarri iraunkor gisa hartu behar dela, Aitortuz, arraza bereizkeriak, genozidioak, apartheidaren krimenak eta esklabotzaren debekuak, giza eskubideen instrumentuek ezartzen dituzten betebeharretan definitzen diren bezala, ez dutela inolako salbuespenik onartzen, Entzun ondoren munduko herriak eta hauek dituzten nahiak aintzakotzat hartuta, nahi horiek direlarik justizia, guztion aukera berdintasuna, giza eskubideen gozamena, barne hartuta garapenerako, bakean eta askatasunean bizitzeko eskubidea eta ekonomia, gizarte eta kultura bizitza eta bizitza zibil eta politikoan bereizkeriarik gabe eta berdintasun baldintzetan parte hartzea, Aitortuz gizarte eraketan gizabanako eta herri guztiek duten parte hartze bidezko, ekitatezko, demokratiko eta baztertzailea ez dena lagungarri izan daitekeela arrazismorik, arraza bereizkeriarik, xenofobiarik eta horiekin lotura duten intolerantzia modurik gabeko mundu bat lortzeko, Azpimarratuz nazio eta mundu mailan erabakiak hartzean, bereizketarik gabe guztion ekitatezko parte hartzearen garrantzia, Baieztatuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak, arrazismo eta arraza bereizkeriaren baliokide direnean, giza eskubide guztien urratze larriak direla eta eskubide horien gozamen osoa oztopatzen dutela, gizaki guztiak aske eta duintasun eta eskubideetan berdinak jaiotzen direlako egi nabaria ukatzen baitute; herri eta nazioen arteko harreman baketsu eta adiskidetsuak oztopatzen baitituzte, eta barneko zein nazioarteko gatazka ugariren oinarrizko arrazoiak baitira, gatazka armatuak barne, eta horrek biztanleriaren nahitaezko lekualdaketa eragiten duela, Aitorturik beharrezkoa dela nazio mailan eta nazioartean, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre egiteko neurriak hartzea, giza eskubideak, ekonomia, gizarte, kultura eskubideak eta eskubide zibil eta politiko guztien gozamen osoa ziurtatzeko helburuarekin; eskubide horiek guztiak unibertsalak, banaezinak, elkarren mendekoak eta elkarri lotuak baitira, eta herrialde guztietako gizon, emakume eta haurren bizi baldintzak hobetzeko, Berretsiz halako helburua, giza eskubideen sustapen eta babeserako eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen aurkako borrokaren helburuak lortzeko asmoarekin, nazioarteko lankidetza gehitzea beharrezkoa dela, Aitorturik xenofobia, bere adierazpen ezberdinetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitzen dutelako, bai eta beste ideologia eta praktika batzuetan oinarritutako bereizkeria edo arraza edo etnia nagusikeria, Gogorki arbuiatuz arraza nagusikerian oinarri duen doktrina oro, bai eta ustez ezberdinak diren giza arrazen existentzia frogatu nahi duten teoriak ere, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre ez egitea eta ez salatzea, horien aurkako lana guztiona izanik, bereziki agintari publiko eta maila guztietako politikoena, halakorik ez egiteak horien iraupena bultzatzen duen faktore bat dela, Berretsiz estatuek biktima guztien giza eskubideak eta oinarrizko eskubideak babestu eta sustatzeko eginbeharra dutela, eta emakumeei eragin diezaieketen askotariko bereizkeria moduak aintzat hartzen dituen genero ikuspegia ezarri luketela, eta beraien eskubide zibil eta politiko, eta ekonomia, gizarte eta kultura eskubideen gozamena mundu osoko gizartea garatzeko ezinbestekoa dela, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak ezabatzeko borrokaren inguruan gero eta globalizatuagoa den munduak aurkezten dituen erronka eta aukerak, Erabakia harturik noiz eta globalizazioaren eta teknologiaren garaian, horiek lagundu dutela modu nabarian halakoak lortzeko:
|
|
Aintzat harturik eta aitorturik Hegoafrikako buru den Thabo Mbeki jaunak egindako. XXI. menderako ikuspegia izeneko Adierazpena, Hegoafrika berriko lehenengo burua izan zen Nelson Mandela jaunak izenpetua, Giza Eskubideen Nazio Batuen goi Ordezkariaren eta Munduko Konferentziaren Idazkari Nagusiaren ekimenez, eta 74 estatu buruk, gobernu buruk eta kargudunek sinatua, Berretsiz kultura aniztasuna gizateriaren aurrerakada eta, oro har, ongizatearentzat osagai baliotsua dela, eta hori balioetsi, gozatu, benetan onetsi eta gure gizarteak aberasten dituen ezaugarri iraunkor gisa hartu behar dela, Aitortuz, arraza bereizkeriak, genozidioak, apartheidaren krimenak eta esklabotzaren debekuak, giza eskubideen instrumentuek ezartzen dituzten betebeharretan definitzen diren bezala, ez dutela inolako salbuespenik onartzen, Entzun ondoren munduko herriak eta hauek dituzten nahiak aintzakotzat hartuta, nahi horiek direlarik justizia, guztion aukera berdintasuna, giza eskubideen gozamena, barne hartuta garapenerako, bakean eta askatasunean bizitzeko eskubidea eta ekonomia, gizarte eta kultura bizitza eta bizitza zibil eta politikoan bereizkeriarik gabe eta berdintasun baldintzetan parte hartzea, Aitortuz gizarte eraketan gizabanako eta herri guztiek duten parte hartze bidezko, ekitatezko, demokratiko eta baztertzailea ez dena lagungarri izan daitekeela arrazismorik, arraza bereizkeriarik, xenofobiarik eta horiekin lotura duten intolerantzia modurik gabeko mundu bat lortzeko, Azpimarratuz nazio eta mundu mailan erabakiak hartzean, bereizketarik gabe guztion ekitatezko parte hartzearen garrantzia, Baieztatuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak, arrazismo eta arraza bereizkeriaren baliokide direnean, giza eskubide guztien urratze larriak direla eta eskubide horien gozamen osoa oztopatzen dutela, gizaki guztiak aske eta duintasun eta eskubideetan berdinak jaiotzen direlako egi nabaria ukatzen baitute; herri eta nazioen arteko harreman baketsu eta adiskidetsuak oztopatzen baitituzte, eta barneko zein nazioarteko gatazka ugariren oinarrizko arrazoiak baitira, gatazka armatuak barne, eta horrek biztanleriaren nahitaezko lekualdaketa eragiten duela, Aitorturik beharrezkoa dela nazio mailan eta nazioartean, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre egiteko neurriak hartzea, giza eskubideak, ekonomia, gizarte, kultura eskubideak eta eskubide zibil eta politiko guztien gozamen osoa ziurtatzeko helburuarekin; eskubide horiek guztiak unibertsalak, banaezinak, elkarren mendekoak eta elkarri lotuak baitira, eta herrialde guztietako gizon, emakume eta haurren bizi baldintzak hobetzeko, Berretsiz halako helburua, giza eskubideen sustapen eta babeserako eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen aurkako borrokaren helburuak lortzeko asmoarekin, nazioarteko lankidetza gehitzea beharrezkoa dela, Aitorturik xenofobia, bere adierazpen ezberdinetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitzen dutelako, bai eta beste ideologia eta praktika batzuetan oinarritutako bereizkeria edo arraza edo etnia nagusikeria, Gogorki arbuiatuz arraza nagusikerian oinarri duen doktrina oro, bai eta ustez ezberdinak diren giza arrazen existentzia frogatu nahi duten teoriak ere, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre ez egitea eta ez salatzea, horien aurkako lana guztiona izanik, bereziki agintari publiko eta maila guztietako politikoena, halakorik ez egiteak horien iraupena bultzatzen duen faktore bat dela, Berretsiz estatuek biktima guztien giza eskubideak eta oinarrizko eskubideak babestu eta sustatzeko eginbeharra dutela, eta emakumeei eragin diezaieketen askotariko bereizkeria moduak aintzat hartzen dituen genero ikuspegia ezarri luketela, eta beraien eskubide ...inetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia
|
moduen
oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolera... herriak elkartzea, berdintasun, duintasun eta solidaritatean oinarritutako giza familia kontzeptua praktikan jartzea, eta XXI. mendea giza eskubideen mendea eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak ezabatzeko mendea izan dadin, bai eta gizabanako eta herri guztien benetako aukera eta tratu berdintasuna lortzeko ere, 1Adierazpen eta Egintza Programa honen ondorioetarako, ulertzen da genero hitzak bi sexuei, gizona eta emakumeari, egiten diela erreferentzia, gizartearen testuinguruan.
|
|
Aintzat harturik eta aitorturik Hegoafrikako buru den Thabo Mbeki jaunak egindako. XXI. menderako ikuspegia izeneko Adierazpena, Hegoafrika berriko lehenengo burua izan zen Nelson Mandela jaunak izenpetua, Giza Eskubideen Nazio Batuen goi Ordezkariaren eta Munduko Konferentziaren Idazkari Nagusiaren ekimenez, eta 74 estatu buruk, gobernu buruk eta kargudunek sinatua, Berretsiz kultura aniztasuna gizateriaren aurrerakada eta, oro har, ongizatearentzat osagai baliotsua dela, eta hori balioetsi, gozatu, benetan onetsi eta gure gizarteak aberasten dituen ezaugarri iraunkor gisa hartu behar dela, Aitortuz, arraza bereizkeriak, genozidioak, apartheidaren krimenak eta esklabotzaren debekuak, giza eskubideen instrumentuek ezartzen dituzten betebeharretan definitzen diren bezala, ez dutela inolako salbuespenik onartzen, Entzun ondoren munduko herriak eta hauek dituzten nahiak aintzakotzat hartuta, nahi horiek direlarik justizia, guztion aukera berdintasuna, giza eskubideen gozamena, barne hartuta garapenerako, bakean eta askatasunean bizitzeko eskubidea eta ekonomia, gizarte eta kultura bizitza eta bizitza zibil eta politikoan bereizkeriarik gabe eta berdintasun baldintzetan parte hartzea, Aitortuz gizarte eraketan gizabanako eta herri guztiek duten parte hartze bidezko, ekitatezko, demokratiko eta baztertzailea ez dena lagungarri izan daitekeela arrazismorik, arraza bereizkeriarik, xenofobiarik eta horiekin lotura duten intolerantzia modurik gabeko mundu bat lortzeko, Azpimarratuz nazio eta mundu mailan erabakiak hartzean, bereizketarik gabe guztion ekitatezko parte hartzearen garrantzia, Baieztatuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak, arrazismo eta arraza bereizkeriaren baliokide direnean, giza eskubide guztien urratze larriak direla eta eskubide horien gozamen osoa oztopatzen dutela, gizaki guztiak aske eta duintasun eta eskubideetan berdinak jaiotzen direlako egi nabaria ukatzen baitute; herri eta nazioen arteko harreman baketsu eta adiskidetsuak oztopatzen baitituzte, eta barneko zein nazioarteko gatazka ugariren oinarrizko arrazoiak baitira, gatazka armatuak barne, eta horrek biztanleriaren nahitaezko lekualdaketa eragiten duela, Aitorturik beharrezkoa dela nazio mailan eta nazioartean, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre egiteko neurriak hartzea, giza eskubideak, ekonomia, gizarte, kultura eskubideak eta eskubide zibil eta politiko guztien gozamen osoa ziurtatzeko helburuarekin; eskubide horiek guztiak unibertsalak, banaezinak, elkarren mendekoak eta elkarri lotuak baitira, eta herrialde guztietako gizon, emakume eta haurren bizi baldintzak hobetzeko, Berretsiz halako helburua, giza eskubideen sustapen eta babeserako eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen aurkako borrokaren helburuak lortzeko asmoarekin, nazioarteko lankidetza gehitzea beharrezkoa dela, Aitorturik xenofobia, bere adierazpen ezberdinetan, gaur egungo bereizkeria eta gatazka iturri eta modu nagusienetakoa dela, eta horri aurre egiteko estatuek eta nazioarteko erkidegoak presako arreta ipini eta neurriak berehala hartu behar dituztela, Guztiz jakitun izanik, nazioarteko erkidegoak, gobernuek eta tokiko agintariek egindako ahaleginak gorabehera, arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen oinazeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduen kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitzen dutelako, bai eta beste ideologia eta praktika batzuetan oinarritutako bereizkeria edo arraza edo etnia nagusikeria, Gogorki arbuiatuz arraza nagusikerian oinarri duen doktrina oro, bai eta ustez ezberdinak diren giza arrazen existentzia frogatu nahi duten teoriak ere, Aitortuz arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduei aurre ez egitea eta ez salatzea, horien aurkako lana guztiona izanik, bereziki agintari publiko eta maila guztietako politikoena, halakorik ez egiteak horien iraupena bultzatzen duen faktore bat dela, Berretsiz estatuek biktima guztien giza eskubideak eta oinarrizko eskubideak babestu eta sustatzeko eginbeharra dutela, eta emakumeei eragin diezaieketen askotariko bereizkeria moduak aintzat hartzen dituen genero ikuspegia ezarri luketela, eta beraien eskubide ...zeak irauten duela eta giza eskubideen urraketen, sufrimenduen, desabantailen eta indarkeriaren arrazoi izaten jarraitzen duela, erabilgarri eta egoki diren baliabide guztien bitartez egin behar zaiela aurre, lehentasun osoko gai gisa, ukituak diren erkidegoekin lehenespenezko kooperazioarekin, Ikusirik ardura handiz arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia
|
moduen
kasu bortitzek irauten dutela, eta gainera gaur egun oraindik proposatzen direla, modu batera edo bestera, arraza eta kultura jakin batzuen nagusitasunaren teoriak, garai kolonialetan zehar sustatu eta burutuak izan zirenak, Kezkaturik arrazismo, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia adierazpenek gaur egun forma eta adierazpenik ankerrenetan suspertu eta jarraitze... herriak elkartzea, berdintasun, duintasun eta solidaritatean oinarritutako giza familia kontzeptua praktikan jartzea, eta XXI. mendea giza eskubideen mendea eta arrazismoa, arraza bereizkeria, xenofobia eta horiekin lotuta dauden intolerantzia moduak ezabatzeko mendea izan dadin, bai eta gizabanako eta herri guztien benetako aukera eta tratu berdintasuna lortzeko ere, 1Adierazpen eta Egintza Programa honen ondorioetarako, ulertzen da genero hitzak bi sexuei, gizona eta emakumeari, egiten diela erreferentzia, gizartearen testuinguruan.
|