2009
|
|
Zuzenbidea, morala, erlijioa," kontzientzia forma horiek ez dira osorik desagertuko klaseen arteko antagonismoaren desagertze osoarekin ez bada", gizarte komunistaren horizontean35 Bitartean," berdintasunezko" zuzenbideak ezin du indibiduo konkretuen arteko benetako berdintasuna gauzatu, beren determinazio sozialen multzo orokorrean harrapatuta baitaude. Neurri berdinez neurtu ahal izateko, indibiduo bakoitza abstrakzio juridiko batera murrizten du, alokairugoak lan zehatza lan abstraktura eta
|
lan
indarra merkantziara murrizten dituen bezala.
|
|
Aurrerapenaren irizpidea, bada, lanaren kultu protestantearen antipodetan, eta
|
lan
indarra inoiz urrituko ez lukeen natura emankorraren ustiaketaren antipodetan dago. Natura kategoria soziala da, baina ez da kategoria soziala soilik19 Bere baitan egon badago, menderaezin," materiaren tormentua".
|
|
Idazlan horretatik aurrera emango ditu argitara bere obrarik inportanteenak; aurrerantzean, tradizio marxistan nagusi dabilen historiaren kontzepzioaz bestelako baten funtsa argudiatzen ahaleginduko da Bensaid. Tradizio marxista horretan, sozialismoa —dio Bensaidek— eroso asko ibili da zenbait kategoria erabiliz, besteak beste,
|
lan
indarra, kapital metaketa, produkzio indarren garapena, teknikaren bilakaera... Mendebaldeko marxismoak ez bezala —horrek, azkenean, Marxen obra gaitzetsi egin zuen, bertako historiaren filosofia razionalista, determinista, ekonomizista, dialektikoa eta teleologikoa zelakoan—, Bensai' dek arrazoimen historiko eta soziologikoarekin kritiko agertzen den eta bere garaiko positibotasun zientifikoaz haratago doan Marx hori berreskuratu du.
|
|
Gogoetarako hirugarren gaia lana eta lanaren bilakaera da, bai
|
lan
indarren gestio teknikari eta kontrol moduei buruz, bai eskulanaren eta arteko birmoldaketari begira. XX. mendeak emandako irakaspenen arabera, argi gelditu da jabetzazko harremanen itxurazko aldakuntzek ez dutela lortu lanaren bidez alienazioa gainditzea.
|
2021
|
|
Klase borroka sutsuak izanagatik, xix. mende amaieran ezarritako soldata familiarra delako estrategia partekatuan islatu zen anaien arteko itun interklasista hori. Gizon burgesak, nagusigoa ziurtatzeaz gain, plusbalioa areagotzea lortzen zuen,
|
lan
indarraren eta bizitzen produkzioa era ikusezin eta doakoan bermatuz. Gizon langileak, berriz, honakoak bermatu zituen:
|
|
Batetik, lurren hesitzearen eskutik, egitura, mugimendu eta harreman komunitarioak suntsitu ziren. Bizirauteko baliabiderik gabe eta elkar babestu nahiz sostengatzeko ehun komunitarioaz gabetuta, langileek ez zuten beren
|
lan
indarra saldu eta diziplinaz lan egin beste erremediorik izango. Lurrak eta harremanak hesituta, lotura orotatik aske, sustrairik gabeko langile nomadak ziren, deserrotuak eta babesik gabeak (Polanyi 2016).
|
|
Besteak beste, emakumeen gorputzaren gaineko kontrola, parte hartze komunitarioa eta sexualitatearen forma ez prokreatzaile oro ‘heresiatzat’ jo eta jazarri egin zituzten. Era horretan, produkzioa eta erreprodukzioa bereizi eta emakumea
|
lan
indarraren eta bizitzen produkzio sozialaren3 menera kateatzea ezintzen zuten oztopoetatik askatu zuten, lanaren banaketa sexuala ezarriz (Federici 2017). Hirugarrenik, konkista eta arpilatzearen eskutik, herrialde osoak kolonizatu eta esklabizatu zituzten, baliabideak desjabetuz, bertako subjektuak arrazializatuz nahiz deshumanizatuz eta lanaren nazioarteko banaketa koloniala ezarriz.
|