Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 31

2008
‎Itxura hitza aditza ere izan daitekeela dio; hori hitza aditza eta adjektibo ere izan daitekeela; edo ikusi hitza izena. Beste esaldi batzuetan agian gerta litezke, baina gure esaldi horretan ez.
‎kontuan izan behar da proiektua behar didaktiko eta teknologiko konkretu batzuei erantzuna emateko sortu dela eta ikasgelan egiten den guztiari aplikatzea ez dela zilegi. Esan behar da, gainera, proiektu honek ez dituela baztertzen gaur egun erabiltzen diren eta benetan etekina ateratzen zaien bestelako baliabideak; puntu horretan ez da ezeren beldurrik izan behar, aurrerantzean egingo dena orain artekoaren osagarri izango baita. Orain arte egindakoak bere lekua izango du gero ere, baina ziur asko, baliabide berri horiek ikasgelan egoki integratzen badira, hezkuntza mailan gaur egun ditugun ezin askori egoki eta taxuz erantzuteko moduan izango gara.❚
2010
‎" ez inposatu, ez eragotzi" printzipioak berma dezake hizkuntza aukeratzeko askatasuna. kontua horixe baita: ...ria ikusten dut euskararen sustapenerako hizkuntza politika positiboa inposizioarekin lotzeko batzuek darabilten diskurtso politikoa. oraindik orain, herri agintari batzuek aldarrikatu dute iragan urteetan euskararen inposizioa gertatu dela administrazioan, adibidez, hizkuntza eskakizunen sistema dagoelako. osakidetzako zerbitzuei buruz ari zirela kontuan hartuta, agian gogorarazi genieke erakunde horretan ez dela %16ra iristen hizkuntza eskakizuna derrigorrezko izaeraz duten lanpostuen kopurua; halaber, herri agintari horiei gogorarazi genieke onenean ere paradoxikoa dela halako inposizio mamurik plazaratzea, non eta ez epaile edo fiskal izateko, zinegotzi edo alkate izateko, legebiltzarkide edo diputatu nagusi izateko, sailburu izateko ez legebiltzarreko presidente izateko ez lehendakari izateko ... zer egin dezaket nik euskararen alde?
2011
‎Ninyoles izan genuen euskaldunok, une batetik aurrera, diglosia kontuan maisu. Batzuek maisu eta, zenbaitek, maisu bakar. horretan ez dago dudarik: hori da" gure betiko diglosia". ez genbiltzan oso bide arrarotik, hala jarduterakoan:
‎Trantsizio aldi horretan ez dago konpartimentazio egonkorrik, ez aurrez aurreko k eta B hizkuntzen erabilera arau onarpen zabalekorik. hots, hor ez dago diglosiarik. gurasoen edo aitona amonen mintzajardun arruntaren arau haustea, belaunaldi batetik hurrengorako shift desplazamendua sarri, da hor nagusi. horrexegatik da shift (mintzaldaketa alegia), eta ez diglosia (mintzabideari bere hartan eustea). zer dela-eta hasi be... zer da" diglossie instable" delakoa?
‎Euskal Soziolinguistikoaren eremuan erabiltzeko" liburuxka argitaratu zuen. Soziolinguistikari buruzko terminologia hiztegia, printzipioz, oso lanabes interesgarria da. uste nuen, horregatik, aipatu hiztegi horrek lagunduko zidakeela zalbidek erabiltzen duen terminologia ulertzen. usteak erdi ustel, hiztegi horretan ez baitira agertzen Mikel zalbidek erabiltzen dituen hainbat termino. Adibidez, hiztun elkarte, ahuldutako hizkuntza edota arnasgune, zalbidek sarri erabiltzen dituen batzuk aipatzeagatik.
‎Bat izan ala bestea izan, aipatu hiztegi horretan ez dute Fishmanen bibliografiarik aipatzen, ezta Mikel zalbiderena ere. datu bat da. diglosiaren ulerkera nolakoa den jakitea arazoa da, bai, baina problema handiagoa da, gure ustez, adituek soziolinguistika jakintza alorreko objektu berdinak izendatzeko termino diferenteak erabiltzea. Soziolinguistika jakintza alorreko oinarrizko terminologia adostu genuke elkar ondo ulertu nahi badugu.
‎Baietz uste dut. Iritzi horretan ez naiz bakarra. Hemendik kanpora ere benetako arazoa dago kontu horrekin, eta bada argitze lan horri kalte baino mesede gehiago ikusten dionik.
‎Bistan da, halere, prognostiko orok ez duela egiantz maila bera, ez eta eskuarteko egingarritasun maila bera. erantzun beterik ezin emango bada ere saia gaitezen, beraz, kontua zertxobait argitzen. Badago motiborik, ene ustez, argudio hori bere horretan ez onartzeko. horrela, a) zailtasunaren eta ezin (besteko) tasunaren arteko muga ez dago odriozolaren planteamenduan argi. ezin (besteko) tasunaren aldezle denez erakutsi egin luke, gainerakook gure baieztapenekin egin behar izaten dugun moduan, ezin (besteko) tasun horren oinarri objektiboa (konstruktu teorikoaren funtsa eta ebidentzia enpirikoen testigantza praktikoa) non dagoen.... Modernitatearen ondorio multzo jakin hori zergatik den ezinbestekoa azaldu behar luke, hasteko. ez du ordea halakorik egiten:
‎J U L E N A R E XO LA L E I B A. Lehentasunezko arloak definitzerakoan argitu da zergatik eta zertarako ari garen lan hau guztia egiten. horren inguruan bi postura ikusi ditut nik gaur oso oso garbi. errealitatea asumitu egin behar dugula esaten duena versus atzerapen linguistikoaren kontzeptua gaitzat hartu behar dela esaten duena. Nondik joan nahi dugun pentsatu behar dugu. zientzia eta politika sozialaren arteko eztabaida horretan ez nator bat bakoitzak bereaz arduratu lukeela esaten duen pentsamenduarekin: " zu arduratu zaitez zientziaz, nik politika soziala egin dezadan".
2012
‎Eta etorkin heldu berriekin batera, beste makina bat hizkuntza eta kultura heldu zaizkigu. Joko zelai horretan ez da neutroa zein hizkuntzatan jardun. Edozer egiten dugula, hizkuntza bat (zuk) ari gara aupatzen eta, orobat, beste hizkuntza bat (zuk) albora uzten.
2015
‎Horretaz gain, 5 pertsonek haien ezinegona azaldu dute, non jarri argi ez dutelako(" Momentuan pentsatzen egon nintzen eta begira zer egin, baina momentu horretan ez nuen jakin nora jo eta zer egin!!!!"," Iradokizun
‎Hau da, euskal kulturan? Datuak zentzu horretan ez dira oso positiboak. Zentzu horretan, garrantzitsua izango da, benetan ikasle etorri berriak gure kulturara gerturatu nahi baditugu, eredu integratibotik egitea eta ez asimilazio eredutik.
‎Hala ere, oso desatsegina da niretzat odola ateratzea (jarreraren alde afektiboa, berriz, negatiboa da, beldurra sortzen dit). Kasu horretan ez dago osotasunik jarreraren osagaien artean, eta zailagoa egingo zait portaera aurresatea edo asmatzea" (Zupiria; 2008: 3).
2016
‎• Santio auzoko herrigunean egingo ditut bertakoak, inguruko baserrietako biztanleei dagozkienak eta ondoko Arratola auzokoak, horretan ez delako etxebizitza multzoa besterik. Guztira biztanleen %19 osatzen dute:
‎Kalterik ez, bistan da; baina katalisatzaile efektu ohargarririk ere apenas. Gauza bat da gure arteko landscape alorreko euskalduntzeedo elebiduntze saioak bere baitan" informational and symbolic functions as a marker of the relative power and status" izatea( horretan ez dago dudarik), eta beste bat saio horrek mintzajardunaren giza arteko moldaeran eragin ohargarririk izatea (ikuskizun dago hori, onenean).
‎2007tik 2013ra bitartean bi urte horiek barne euskal soziolinguistikan 175 ikerlan landu edo lantzen ari ziren, gehienak paradigma zientifikoari lotuak eta gutxiengo bat aplikatuak. gina ongi ezagutzea. Irakaskuntzako adibide horretan ez ezik, mota askotako ogibidetan ere bai. Izan ere, gorago ikusi dugun bezala, hainbat eremutako planek hizkuntzaren kudeaketan eragiten badute, arloan arloko profesionalek ere badute zer esanik hizkuntza auzian eta, hortaz, formazio premia ere.
2018
‎Adibidez, Ikuspegi Behatokiak eta Unesco Etxeak, 2007an, burutu zuten ikerketan 100 bat hizkuntza ezberdin aurkitu zituzten Hego Euskal Herrian, 66 nazionalitatetako etorkinen lehen hizkuntza gisa. Gainera, kopuru horretan ez ziren sartu EuEuskararen biziberritzea, eleaniztasunaren garaiko erronka – Iñaki Mart� nez de Luna
‎Nolanahi ere, gure hizkuntza portaera elastikoa izatea komeni da, batzuetan tenkatuz (euskarari eutsiz) eta beste batzuetan lasaituz (gaztelaniaz eginez ezinbestekoa denean), baina berriro ere euskara itzuliz. Ez dadila plastikoaren antzekoa izan, alegia, tenkatze lasaitze horretan ez dadila euskararako joera lasaitu eta gaztelanian gogortu." Arroztasunetik harrotasunera"
‎Sarritan, nolabaiteko lidergoa hartzen dutenak talde hegemonikoetakoak dira (helduak, euskaltzale rola aspalditik dutenak, gizonak, euskalgintzako eremu sozialean edo instituzionalean profesionalki ari direnak...). Gainera, arlo publikoan protagonismoa hartzeko joera izan ohi dute eta batzuetan soslai horretan ez daudenak goitik behera begiratzeko edo gutxiesteko joera ere bai. Horrek zaildu egiten du guztiei berdin entzutea, tokia egitea eta protagonismoa zein ardurak banatzea.
‎Azkenik, aipatu behar da Bikain ziurtagiria eskatzea hautazkoa dela, eta beraz, bere horretan ez duela balio egiaztatzeko herri administrazio eta ente publiko guztiek zerbitzu hizkuntza zenbateraino bermatzen duten.
‎70eko hamarkadan sortu eta 80ko hamarkadan garatu ziren bertsoeskolek eta hauen inguruko ideologiak ahalbidetu eta legitimatu zuten bezala emakumeak bertsotan trebatzea, bertso eskola horiek eta ideologia horrek berak ahalbidetu eta legitimatu zuten, lehen aldiz, etxetik bertsozale ez zirenak bertsotan trebatzea; etxean erdaraz ari ziren hiztun berriak tartean. Baina, emakumeen kasuan nola, bertso eskolarako sarbidea demokratizatu izanak soilik ez dakarren bezala gizarteko emakume gizon proportzioa oholtzara eramana izatea, bertso eskoletako atea hiztun berriei zabalik egoteak bere horretan ez du gizartean dagoen hiztun berri proportzioa oholtzara eramanarazi.
2019
‎Aditu batzuek dioten bezain arrakastatsua baldin bada hizkuntzaplangintza, hirugarren azpimultzo bat gehitu litzaieke artikuluko bi arnasgune motei (beteei eta erasanei): indarberritzen edo berrosatzen ari diren arnasguneen azpimultzoa. gure artean gertatzen ari denaz egiten den diagnosia ere baliagarria da ene ustez, testu osoa bezala. puntuz puntu lantzen dira gaiak, eta eman beharreko azalpenak ere hurrenez hurren eskaintzen. atal horretan ez da teoria hutsaz hitz egiten: " hemen eta orain" zer gertatzen ari den, eta zergatik, azaltzen da bertan. osasun egoerak okerrera egin ez dezan oraingo joera batzuk zergatik aldatu behar diren, eta nola, adierazten da, bide batez. arnasguneen deskribapena eta sailkapena, gaur egun dituzten erronka nagusiak, zer egin behar den etab., oso modu praktikoan aurkezten da.
‎3 erabilera handia alderdi erabakigarri gisa aurkezten digu zalbidek, horretan ez dago zalantzarik. zein erabilera da erabakigarria inguru bat arnasgunea den ala ez erabakitzeko, edozein erabilera?
2020
‎Irakurketa zehatzagoan sartu aurretik, euskarri eta edukiekiko leialtasunari buruzko bi hitz. Leialtasunaren oinarrian presio soziala dago, horretan ez dago aldaketarik. Presio soziala eragiteko gaitasuna duten agenteak izan dira, hein batean, biderkatu direnak.
‎"... udal zerbitzuek beren autonomia behar dute, zentzu horretan ez dira egon behar alderdiei kontuak ematen..."
‎bueno ba joka dezatela arduraz/ eta ez da beharrezkoa gainera maite izatea e: / ni horretan ez naiz
2021
‎Bai Larraitz bai Anderrek esaten duten bezala, berebiziko garrantzia dauka partaideen arteko konfiantzak eta hasieran taldekideek, ezezagunak izateagatik, deserosotasun puntu bat izan badute ere, denon artean, taldekako lanketak aurrera egin ahala, konfiantza hartzen eta eroso sentitzen joan dira euren bizipenak, kezkak eta sentimenduak konpartitzeko, elkarri laguntzeko eta erabakiak hartzen joateko. Zentzu horretan ez dago zalantzarik ikerketak babesgune bezala funtzionatu duena.
2022
‎Ildo horretan, agian" hiztun berri" etiketa estuago lotzen da erlazionatutako beste kontzeptu batzuekin, tartean, García eta Kleifgen en (2010)" elebidun emergenteak" ekin (hizkuntza bat ikasten eta beti aurrerapenak egiten dabiltzanak) eta Kramsch ek (2009)" subjektu eleanitzak" deritzonarekin, hau da, egunerokotasunean hizkuntza bat baino gehiago erabiltzen dituzten hiztunak, atzerriko hizkuntzak ikasten dihardutenak eta" silenced speakers" deiturikoak barne. Azken hauek ulertu bai baina hizkuntza horretan ez dute hitz egiten.
‎Figura erretoriko hori marrazki bizidunetan oso erabilia izan da, eta elementu ezberdinei giza elementuak esleitzean datza (Cao, 1998). Aldi berean, eta elementu antropomorfo bat bere horretan ez den arren, K17 testuko" Euskararen txantxangorria" ere fantasiazko elementu gisara identifikatu liteke. Horrek ere marrazki bizidunen paradigma batera baikaramatza.
2023
‎Euskaldunekin harremanetarako behar handirik gabeko eremuetan, euren arteko sozializazioa arrakastatsua izatearen bizipena dute etorkinek. Eta, jakina, lur berrian, euren auzoan, prozesu horretan ez zuten euskararen beharrik izan sozialki erabat integratuta sentitzeko; beste era batera esanda, hasierako euren gizarteratzea euskararen mundutik at egin zuten.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia