Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎Gai kriminalean, beraz, lege zehatzak behar dira. Ez, ostera, jurisprudentziarik, gai horretan ez baitago, epailearen egintzari eusteko, aurreko testu formala baino. Arras bestelakoa da gai zibila, hemen jurisprudentzia behar beharrezkoa baita.
2001
‎Hipotesia oinarri irmo baten gainean soilik da erabilgarria, zeren bestela irudimenaren zorakeriak soilik sortuko lituzke. Hipotesiak esperientziak ezartzen duen muga gainditzeko erabil daitezke, baina kasu horretan ez dute ezertarako balio. Newtonen kritika bat egitera ausartzen da hemen Kant, ukipenik gabeko erakarpena euskarririk gabeko hipotesia iruditzen baitzaio.
2003
‎Beti gazteekin dabil eta egoten da; esaera zaharrak arrazoi du ‘antzekoa antzekora hurreratzen dela beti’ esanez. Eta ni Fedrorekin beste gauza askotan ados egonik, horretan ez nago ados, Maitasuna Krono eta Japeto16 baino zaharrago dela alegia. Aitzitik jainkoec tatik gazteena dela diot eta beti gazte, eta Hesiodo eta Parmenidesek kontatzen dituzten jainkoen inguruko antzinako ekintzak Beharraren ondorioz gertatu zirela eta ez Maitasunaren ondorioz, haiek benetakoak kontatu bazituzten behintzat.
‎Hortaz, ekitate erregela gehienak era berean erabiltzen dira toki guztietan, baina lehen aipatu adibidean, ulerkera desberdinak daude. Hori gertatzen da kasu horretan ez dagoelako nonahi betetzen diren erregela horien kontrako besterik, baina, aldi berean, lege batek agintzen duelako nolabaiteko mugak jarri behar zaizkiola albokoak oinordetzara deitzen dituen legeari. Izan ere, gure legeek ez dituzte albokoak beti baztertzen oinordetzatik —hori Zuzenbide naturalaren aurkakoa izango baitzen— ezpada aurrekoak daudenean bakarrik; horrela, indar gehiago ematen zaie aurrekoekin lotzen gaituen harremanei, albokoekin ditugun loturei baino.
‎Erakarpen eta aldarapen elektrikoak eflubio terminotan deskribatu zituzten pertsonek indar horiek neurtzen saiatu ziren balantza bateko plater baten azpian distantzia jakin batera disko kargatu bat jarriz. Egoera horretan ez zen emaitza kontsistente eta interpretagarririk atera. Arrakastaren aurretiazko baldintza, hain zuzen, ekintza elektrikoa distantzia jakin batera dauden partikula batzuen arteko grabitazioaren antzeko ekintza batera murrizten zuen paradigma izan zen.
2005
‎arrazoimen zuzen eta garbia duten gizakien artean aldaezina da izaeraren araberako zuzenbidea. Eta bestera ematen badu ere, adimena gaixo eta desbideratua dutenen artean, horretan ez du izaerak zerikusirik. Ez du gezurrik esaten eztia gozoa dela dioenak, gaixo dagoenari bestelakoa iruditu arren.
‎Honekin batera esan beharra dago, ordea, hizkuntzaren esku hartzea prozesu horretan ez dela inolaz ere bigarren mailakoa, ze, berau hizkuntza partikularretan bakarrik denez erreala, hauekin loturiko ezaugarri historiko, kultural eta sozialek ere paper garrantzitsua jokatzen dute bertan. Honengatik idazten du:
2007
‎Gaitasun kritikoa ez ezik, komediak ahalmen hezitzaile handia zeukan: Aristofanes beti ari da heziketa molde zaharraren balioa goraipatzen, hain zuzen Euripidesek defendatzen dituen balio berrien —berriegien— aurka581 Eta horretan ez da ikusi behar atzerakoitasuna edo aristokrazia zaletasuna: Aristofanes demokrata eta abertzalea izan zen Atenasen582, eta herrikideengan balio demokratikoak zabaltzeko egin zuen ahalegin komiko ezin pedagogikoago hura.
‎Aitzitik, eguneroko lana da oparotasuna, —armak eta indarra ez bezala— duina den heinean. Lanaren laudorioa egiten duenean Hesiodok aristokraziarena ez den ideala eraikitzen du, lana eta ahalegina duintzen ditu487, etika berria eskatzen dio geroago nagusituko den giza klase xeheari488 Etika horretan ez dauka lekurik areth gerrariak; aitzitik, Hesiodorentzat lana eta jabetza moderatua dira giza balio gogoangarrienak, unibertsoari egokituriko neurri eta zuzentasuna dira giza bizitza ontzen duten goiburuak489 Epika homerikoak goresten zuen errege aberatsen gizartea ez da erreala bere garaian: egiazko Helade, lanaren Helade da, nekazariena eta abeltzainena490.
‎Joan zen, azkenik, brontzezko garaia eta Hesiodo bizi zeneko burdinazko garaia iritsi zen521: heroien garaiko parentesi txikia hautsi eta lehenagoko nekeak berdindu ziren, ongiarentzat eta gaizkiarentzat neurririk jarri ezin batean522 Inguruabar beltz horretan ez dira betetzen giza abereek dituzten arau eta ohitura jatorrak: ez dago begirunerik arrotzarekin, lagunarekin edo anaiarekin523, gurasoak gutxiesten dira524 eta beldurra galdu zaie jainko andereei525 Indarra da zuzenbidea:
2008
‎Aristotelesek gogor kritikatuko du ontologia platonikoa 9 atalean, gehienbat Formen edo Ideien doktrina hain zuzen. Eta atal horretan ez ezik, XIII eta XIV liburuetan ere Aristotelesek azterketa kritiko sakona garatuko du Akademian defendaturiko zenbait doktrinaz, gehienbat zenbait akademikoren doktrina matematikoez. Bestalde, Aristotelesen deskribapena harrigarria da, deskribaturiko eskema Platonen obra idatzian islatzen ez baita.
‎Orokor denak ez luke predikatuaren esanahia soilik izan behar, halako moldez non esakuneak hau adieraziko lukeen, hots, erreala dena orokorra dela, baizik eta orokor denak erreala denaren zerizana adierazi luke. — Horregatik, pentsatzeak subjektuan zuen oinarri objektibo finkoa galtzen du, predikatura atzera jaurtia denean, eta horretan ez da bere baitara itzultzen, baizik eta edukiaren subjektura.
‎Eginkizun horretan ez zeuden filosofoak soilik. Hori ondo ulertzeko, bereziki garaiko ekoizpen literario osoa begiratu genuke.
2009
‎Foucaultek alor horretan ezartzen du bere hausnarketa filosofikoa. Modernitateari buruzko galdera berriak dira, eta horretan ez da axola" zaharrengandik" urruntzea, baizik eta norberaren orainarekin uztartzea, orain honen zentzua aztertzea eta orain honen barruan eragitea.
‎Irudikari berri horretan Benjaminek Mesiasen irudia ezarri du. Mesianismo sekularizatu horretan ez dugu espero promesez kargaturiko Mesias baten etorrerarik. Iraganeko garaitu eta zapalduen oldeak espero ditugu eta horien suplizioa betiereko bihurtu edo gelditzeko ahalmena dugu.
‎Existentzia agertzen zaion memento horretan ez dago denborarik, ez mugimendurik. Dena geldirik dago.
2010
‎4 Zalantza ere sor daiteke. Zehaztapen horretan ez dago ezer ere aholkuari legearen izaera ukatzen dionik. Hortik dator, etorri ere, batzuek onartzea aholkua lege mota bat dela.
‎Aristotelesek azaltzen du horren arrazoia: erkidego horretan ez dago jurisdikziorik, ezta benetako legegileak izan beharreko indar hertsatzailerik ere. Horrek dakar halako erkidegoetan berez dagoen perfektutasunik eza, erkidego horrek ezin duelako giza poztasunik eskaini, gizakiek eskatu bezala.
2011
‎8; Rosenbergen beraren" arrazaren arimaren" teoria, GA 39: 26), finean ikuspide horretan ez baitira bereizten —arrazaren funtzioak! — poesia eta digestioa ere! (GA 39:
2012
‎" Faltsua den horretan ez dago egiarik" Theodor W. Adorno filosofo judu alemanaren esaldia G.W.F. Hegelen" egiazkoa osoa da" esaldiaren birformulazioa da.
‎" Aspaldi gaindituta zirudien filosofiak bizirik dirau, gauzatzeko ordua joan zitzaiolako" (Adorno 1966, 15). " Faltsua den horretan ez dago egiarik" esaldiarekin, Adornok pentsamenduaren erradikalismoa aldarrikatzen zuen. Herbert Marcusek behin esan omen zuen, filosofian behintzat gauza bere azken muturreraino, konpromisorik gabe, bere ondorioetan pentsatu gabe, pentsatu behar dugula.
2014
‎Brunnhilde da ama gisa erreakzionatzen duena. Baina horretan ez da beste bi aiten ezberdina, bakoitzak bere izkinan euren semeak sakrifikatzen dituzte. Baina, orduan, non dago ezberdintasuna?
2016
‎Biak peleatzen dira dualismoarekin, Wilson eta De Waal, horrekin identifikatzen baitute nolabait orain arteko mundu ikuskera arrunta (mendebaldarra). Wilsonek momenturen batean (Promethean Fire, 1983), dualismoa XX. mendean gaindua dagoela baieztatzen badu ere (harekin batera materialismoa ere bai), eta zientzialariarentzat arazorik ez dela engoitik, gero, altruismoa dela edo erlijioa eta morala dela, du zuzenean ala zeharka eztabaida horretan ez muturra sartu. De Waalek, aldiz, The Ape and the Sushi Master (2001) liburuaren hatsarrean hori beren beregi dualismoa lurperatzeko xedeaz idatzi duela, adierazten digu(" to carry one more outdated Western dualism to its grave:
2017
‎Baina bere baitarako hori ez litzateke izango ‘gizakia’ Cogito ak hemen erakusten diguna beharrezkotasun fisiko hutsa da: kontua zera da, eta horretan ez dago zalantzarik, gure izatea, bere baitarakoari lotuta egonik, Bestearentzakoa ere bada: kontzientzia erreflexiboari agertzen zaion izatea bere baitarako Bestearentzakoa da.
2021
‎Gorputzen bereizketa hori, ezinbestean, erlazioan egiten da. Gorputzak eta horien ezaugarri jakinak bere horretan ez dira nahikoa: " Ez haien formulek eta ez berezitasun anatomikoek definitzen dute gizaki emea halakotzat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia