Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2000
‎Nazioak duen ezaugarririk garrantzitsuena, beraren ustez, hizkuntza da: hizkuntza abiapuntutzat harturik eraikiko litzateke nazioa, eta hizkuntzari esker hitz egin ahal izango litzateke kultura nazionalaz. Baina, eta hemen legoke guk aztertu nahi dugun arazoaren gakoa?
2002
‎Baina hizkuntzari esker , izendapen berriak ikas ditzakegu, desberdintasunak eta xehetasunak hautematen ez ditugun arren, eta horri esker ere has gaitezke hobeto eta aberatsago pertzibitzen inguratzen gaituena.
‎Antza denez, gizakiak garatu egin du biologikoki beste ezein animaliak baino gehiago eredu entzungarrien bidezko komunikazioa, gizakiaren aparatu neurologikoak, motrizak eta sentsorialak bide aparta eman baitiote horretarako. Hortik aurrera, ikasketa-prozesu indibidualaren bitartez, gizakiak bere egiten du besteen ezagutza, hizkuntzari esker .
‎produkzio-ereduak antzekoak dira mundu osoan globalizazio tekniko-ekonomikoa dela medio; baina bizimoduaren azturak desberdinak dira han eta hemen. Produkzio-eredu kapitalista globalizatua izan den arren, herriak euren identitateei eusten saiatzen dira, dela hizkuntzari esker , dela gizarte-antolakuntzari esker edo dela gastronomiari esker.
‎Hizkuntzak zehaztasuna ekarri zion giza komunikazioari. Komunikazioaren esparruan, hizkuntzari esker , interpretazio irekien eta askotarikoen arriskuak ekidin zituen gizakiak, azkenean.
2005
‎Oinarrizko ideia erabakigarriak ez daude erabat eta garbi landuta, baina bai bere muinean begi-bistan jarriak. 1, Gizakia hizkuntzari esker da bakarrik gizaki. 2, Gizakiaren hizkuntzarako disposizioa eta soziabilitaterako beharra elkarrekin datoz.
‎Jarraian, hizkuntza horrek aldi berean gizakiaren garapen pertsonalean edo etiko-moralean duen zeregina aztertu dugu eta, honen eskutik, giza-formazioa bere osotasunean hobeto ulertzen saiatu gara. Amaieran berriz, eta aurrekoa osatu edo laburtu nahian, ideia garrantzitsuena azpimarratu dugu, alegia, hizkuntzari esker bakarrik dela posible maila kognitiboan zein pertsonalean ematen den giza-formazioa. Horrela, bada, gure autorea gizakiaren erabateko garapenari buruzko hausnarketa batetik abiatzen da eta, hau zehazterakoan, hizkuntzak prozesu horren alde guztietan betetzen duen rola onartu eta azpimarratu beharrean ikusten da.
‎Esan beharrekoa da, beti ere, ikerketa antropologiko-pedagogikoen eskutik iristen dela bera hizkuntzara edo, bestela esanda, hizkuntzak gizakiaren izaterako eta pertsonen formaziorako duen garrantziaz kontziente izatera. Geroz eta garbiago ikusten du Humboldtek gizakia hizkuntzari esker bakarrik dela gizaki (gizakia ez dago jada erabat osatuta hizkuntzaren aurretik) eta, aldi berean, hizkuntza gizakiak hitz egiten duelako bakarrik dela hizkuntza (hizkuntza ez da gizakiarengandik aparte existitzen den zerbait). Horrela, bada, era honetan gizakiaren dimentsio linguistikoaz eta hizkuntzaren dimentsio antropologikoaz jabetzen delarik, ahalegin serioa egiten du bere jatorrizko" giza-teoria" orokorra, hemendik aurrera," hizkuntz-teoria" sakon eta zabal baten bidez eta bitartez garatzeko.
‎Horrela, bada, era honetan gizakiaren dimentsio linguistikoaz eta hizkuntzaren dimentsio antropologikoaz jabetzen delarik, ahalegin serioa egiten du bere jatorrizko" giza-teoria" orokorra, hemendik aurrera," hizkuntz-teoria" sakon eta zabal baten bidez eta bitartez garatzeko. Gizakia etengabeko formazio prozesu batean dago eta, bertan, hizkuntza indar eragile garrantzitsuena da, alegia, hizkuntzari esker bakarrik ahal dezake gizakiak bere burua osatuz eta aberastuz joan, eta baita berau inguratzen duen mundua ezagutuz eta bereganatuz ere. Kontua da hizkuntza, gizakiarekin gertatzen den moduan, aniztasun historiko batean bakarrik dela erreala, alegia, giza-talde ezberdinen mintzaira propioetan edota pertsona ezberdinen hizketa ekintza singularretan.
‎" Hitza erdian dagoen mundu bat da, kanpoan ageri denaren eta guregan ekiten duenaren erdian kokatzen dena" 89;" munduaren eta gizakiaren arteko kontaktua deskarga elektriko bat bezalakoa da, nondik hizkuntza ateratzen den" 90;" hizkuntza bigarren mundu bat bezala irudikatzen dugu, alegia, gizakiak bere baitatik eta egiazko mundutik jasotzen dituen inpresioetatik abiatuz objektibotu duen mundu bat bezala" 91; eta" hizkuntza benetako mundu bat da, hau da, espirituak, bere barne-lanaren indarrari esker, beraren eta objektuen tartean jartzen duen mundu bat" 92 Adibide hauek guztiak bat datoz honako hau adierazterakoan: hizkuntzari esker bakarrik ahal du gizakiak mundura iritsi eta munduak zerbait izan gizakiarentzat, hau da, hizkuntzak paper ordezkaezina jokatzen du, hain zuzen, gizakiaren eta munduaren artean bitartekotza egiten duelako. Beti ere garrantzitsua da kontuan hartzea, orokorrean, gizakiak ezin duela mundua era garbi eta neutral batean ezagutu eta, alderantziz, pertsona ezberdinek haren ikuskera ezberdinak garatzen dituztela.
‎hitz egiten eta entzuten dutenen arteko elkartzea" ez da inolaz ere puntu zatiezin batean gertatzen deneko errepresentazio-formen topaketa bat, baizik eta pentsamendu-esferen arteko topaketa bat" 98 Erabilitako hitza ez da inoiz guztiz neutrala edo arras objektiboa, ez emailearentzat ez hartzailearentzat, ze bakoitzak beti atxikitzen dio haren esanahiari bere esperientziarekin loturiko ezaugarriren bat. " Ulertze oro, beti eta aldi berean, ez-ulertze bat da; ideien eta sentimenduen bat-egite oro, aldi berean, desadostasun bat da" 99 Hizkuntza, azken finean, ez du hitz egiten duenak bakarrik zehazten edo finkatzen baizik eta baita entzuten duenak ere, eta honengatik aitortzen dio Humboldtek hainbesteko garrantzia elkarrizketari, alegia, beti eta bakarrik hizkuntzari esker ematen den elkarrizketari. Azken hau beharrezkoa da, batetik," pentsamenduen ekoizpen-ekintzarako" 100, ze elkarrekin hitz eginez ikasten du batek gogoeta egiten:
2007
‎Condillac-en iritzian, ideien genesia bezalaxe, fakultate ezaguketarien genesia ere (oroimena, adimena) sentsazioetatik hara esplikatzen da: gizaki ezagutzailea marmorezko estatua baten pareko da, hasieran pentsatzeko ahalmenik bakoa, sentsazioak eduki ahala, horiek berek elkarketa gero eta konplexuagoak euren artean eragiten dizkiotela, eraldakuntza horien ondorioz, batez ere hizkuntzari esker , azkenean adimena antolatzen zaiolarik. Funtsean hizkuntzak posibilitatzen du,
‎Gizakiak, alabaina, etengabeko prozesu batean garatzen du bere nortasuna, eta, horrexegatik, hizkuntzaren garrantzi antropologikoak ez du bakarrik zerikusia haren hominizazioarekin baizik eta baita beraren humanizazioarekin ere. Bestelako hitzak erabiliz esan dezakegu, ere, gizakia hizkuntzari esker —hitz eginez eta entzunez— osatuz doala bere burua gizaki bezala, eta, horregatik, hizkuntza jarduera pedagogiko ororen ezinbesteko elementua dela. Hizkuntzak, bada, funtzio antropologiko sakon, zabal eta konplexua du berez, eta, egiaz, horren lekuko da berorrek gizarte eta giza zientzia guztietan betetzen duen aparteko papera:
‎" Hitz-egiteko gaitasunak —eta ez hainbeste geure burua ‘animalia razional’ edo ‘homo sapiens sapiens’ bezala definitzeak— egiten gaitu giza izaki" 111 Aristotelesek berak ere argi zuen hori, hain zuzen gizakiaren berezitasun nagusia —bestelako izaki bizidunekin alderatuz— gizakiak berak berezkoa duen logos delakoan ikusten baitzuen, zeinak aldi berean —eta hau esanguratsua da oso—" arrazoimena" eta" hitza" adierazten zuen. Kontua da, hizkuntzari esker bakarrik dela gizakia gai" estimulu-erantzun" eskema hutsetik alde egiteko edo, bestela esanda, bere erreakzio instintibo primarioenak askatasunez kontrolatzeko. Gehlen gogoratuz, zera idazten du Ortiz-Osesek:
‎Gizakiak, egiaz, hizkuntza duelako behar du eta hizkuntzari esker ahal du —biak dira garrantzitsuak eta biak daude elkarri lotuta— bere burua intelektualki eta moralki osatuz eta, horrekin, bere burua pertsona bezala garatuz joan. Horregatik dio Heideggerrek:
‎" Gizakiak hizkuntzaren bidez jasotzen dituen sozializazioa eta hominizazioa, ez ditu hizkuntza abstraktuaren bidez jasotzen baizik eta ama-hizkuntzaren bidez" 146 Hori osatuz esan dezakegu, ondoren, enkulturazioa ere —gizabanakoak bizitza-forma kultural jakin batzuk eskuratzeko jarraitu beharreko prozesua— hizkuntza ren beharrean dagoela. Gogoratzekoa da, horren haritik, gizakia hizkuntzari esker dela" animalia kulturala", alegia," hizkuntzaren artikulazio sinbolikoari esker" —honela Ortiz-Oses— ahal duela gizakiak" mundu kultural" bat eduki, zeinak egiaz berarentzat" bigarren natura bat adierazten duen" 147 Hizkuntzaren esanahi eta zeregin berezi horren lekuko dira, ere, Deweyren honako hitzak:
2009
‎" Euskal kultura kultura nagusiaren alternatiba orokor gisa agertzen da, kultura espainiarraren aurrean dagoenean. Errebindikazio kultural hori, hizkuntzari esker osotasun bat era dezakeen neurrian, proiektu politiko jakin bati lotua agertzen da. Azken batean, kultura nazional bat eraikitzea baino ez da eskatzen, euskal kultura errebindikatzen denean".
2010
‎Bada, unibertso horiek kulturalak dira eta, neurri handi batean, hizkuntzari esker bakarrik izan daitezke osatuak —" kultura", Deweyren hitzetan," aldi berean da hizkuntzaren baldintza eta produktua" 129—; horrexegatik, giza talde horiek linguistikoak bezain kulturalak dira. Honakoa dio Casadok:
‎Pop musika bera har dezagun adibidetzat: ingeles inperioari esker ote da ingelesa munduko hizkuntza nagusia. ala alderantziz; ingeles hizkuntzari esker nagusitu ote zen ingeles inperioa?
2011
‎Hizkuntza bera garrantzizko elementua da Kalabaza tripontzia-n. Landareek hitz egiten ikasiko dute,, aurrean goxo, aurrean goxo?, ardiek ez ditzaten jan; eta ardiak eurak hizkuntzari esker elikatu ahal izango dira gero: –Bertan goxo, bertan goxo?.
‎–Funtsezko arrazoiak daude ondorengo iritzi hau irmoki aldezteko: mundu biologikoan dagoen aniztasun-galera baino galera larriagoa da mundu linguistikoan gertatzen ari den hondamena; izan ere, hizkuntzari esker gizakiaren lorpen intelektualak jo duen gailurra ez baitu beste ezerk jo? .
2012
‎Korronte honen joera erabat linguistikoa da, testuala. Postestrukturalismoak bezala, postmodernismo mota honek baztertu egiten du hizkuntzak errealitatea irudika dezakeela dioen ideia enpirikoa; ukatu egiten da, beraz, munduko objektuak hizkuntzan islatzen direnik eta hizkuntzari esker mundu erreal hori hauteman dezakegunik. Derridak adierazi transzendentalik ez dagoela frogatzeko egindako lanen haritik, testuartekotasuna eta esanahien etengabeko elkarreragina azpimarratzen dira, eta testua askotariko kultura-guneetatik ateratako ehun gisa deskribatzen da, Roland Barthesek 1968ko. La mort de l, auteur?
2014
‎Hiztunok, berriz, inolako konplexurik gabe defenditu behar dugu geure hizkuntza, eta bizitzaren alor eta egoera guztietan erabili. Gure hizkuntzari esker , emozioak, ezagutzak eta bizipenak partekatzen ditugu; hizkuntza da batzen gaituena, gure arteko lokarria. Bada gurea baino handiagoko hizkuntzarik, baina guri geurea zaindu, indartu eta zabaltzea dagokigu".
‎Bai, Jainkoak, hizkuntza guzien asmatzaileak, badaki ama euskarari lehentasuna eman behar dela, bederen gure herrian. Eta guk, gure hizkuntzari esker , egin ditzagun maitale leialak, gizon eta emaztearen loturari esker, haurño maiteak izan diten. Bai, giren edozoin ofizialek, izanik ere apez edo serora, ez dira baztertu behar baitezpadakoa den Amodio xuxen hortarik.
2016
‎Hizkuntza garatu dugu: hizkuntzari esker , komunikazio sozialerako gaitasuna
2017
‎Hizkuntza garatu dugu: hizkuntzari esker , komunikazio sozialerako gaitasuna dugu.
2018
‎Agronomoa zuen aita, botanikoak eta lorezainak zeuzkan familian, etxetik zetorkion naturaren ugaritasuna ondo izendatzeko grina: berak asmatutako Marcovaldo pertsonaia ere hizkuntzari esker ez da galtzen asfaltozko hiritik naturara egindako txangoetan.Hainbat adituk dio natura izorratzen ari garen moduan ari garela hondatzen hizkuntzak, naturaren kontrako gure jarrera suizidaren antzekoa dela nork bere hizkerarekin praktikatzen duen arreta falta. Natura bizitza salbatuko badugu, bizitzaren hizkuntzak eta hizkerak salbatu behar, eta hori egiten da hizkuntzaren dohainak defendatuz utzikeriaren atzaparretatik, burokraziaren gabineteetan pilatzen den hautsetatik, politikak eta kazetaritzak elkar elikatzen duten apastatik.
2019
‎Agronomoa zuen aita, botanikoak eta lorezainak zeuzkan familian, etxetik zetorkion naturaren ugaritasuna ondo izendatzeko grina: berak asmatutako Marcovaldo pertsonaia ere hizkuntzari esker ez da galtzen asfaltotik naturara egindako txangoetan.
2022
‎«Hizkuntza bakoitzak mundu bat zabaltzen dizu. Finlandian, ia-ia bertako batek bezala ikusten ditut gauzak, hizkuntzari esker . Deskribatzeko zailak diren ñabardurak dauzka hizkuntza bakoitzak, sentitzen dituzunak, itzultzean galtzen direnak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia