2001
|
|
Definizioz nazionala den[...]
|
hizkuntzarekin
duen errotiko lotura dela-eta, literaturondarea erakunde nazionalei lotuta ageri zaigu. Hizkuntza aldi berean estatu auzia (hizkuntza nazionala, politika objektua) eta tresna literarioa denez, literatur kapitalaren pilaketa, fundazio fasean bederen, beti egiten da esparru nazionalean[...] 20.
|
2004
|
|
Diasporako euskaldunak beren bidea egiten ari dira. Hemen ere memoria eta nortasuna baditugu, baina arazoa
|
hizkuntzarekin
dugu. Horregatik, adibidez, zergatik ez ditu Udalbiltzak Hegoalde eta Iparraldeko hamarna familia harremanetan jartzen, Internet bidez?
|
2009
|
|
Ananda eta yoghi zaharra ere iritzi berekoak zituan; areago, bi haien aburuz, identitatearen kontua ez zuan politikari nahiz lurraldeari dagokion ardura, baizik eta norbanakoari: gizakiak sortze lurrarekin eta lur horren emaitza den
|
hizkuntzarekin
duen harremana omen zuan gakoa, eta harreman horretatik sorturiko kultura moldea, berriz, zaindu eta garatu beharrekoa; gizakia eta lurra, huts hutsean.
|
|
Lotuegi gabiltzalakoan nago. Gure hizkuntzaren momentu historiko honetan, hizkuntzak berak gar goriko gai beroak eskaintzen dizkigu (estandarraren eta eredu anarkikoagoen arteko tentsioak, euskalkien bazterketa, hiztunek
|
hizkuntzarekin
dituzten lehiak, euskararen elite gero eta zurrunagoa...), ez beharbada gai horiek gure kontakizunetako argumentu nagusi bihurtzeraino, baina bai gure obrak koloreztatzeko, aberasteko, narratiboago egiteko.
|
2010
|
|
Hans G. Mukarovsky, afrikar hizkuntzetan espezializaturiko linguista austriarrak, euskarak Afrika mendebaldeko hainbat estatutan hitz egiten den fula
|
hizkuntzarekin
duela ahaidego genetikoa uste zuen. Euskara eta fula Europa mendebaldean eta Afrika iparraldean antzinatean hitz egiten ziren hizkuntza familiaren arrastoak lirateke.
|
2011
|
|
Izagirre, Atxaga, Lertxundi, Saizarbitoria? . Nigan aurkitu zuten behar zuten marrazkilaria,
|
hizkuntzarekin
zituzten kezketan sakontzeko?.
|
|
–IECk ez du dudarik: nortasun edo identitate sentimenduaren galera da katalanek
|
hizkuntzarekin
duten utzikeriaren oinarria, eta horren emaitza honako hau da: –nazionalismoa modu indiskriminatuan txarra?
|
2012
|
|
Eskulana da mugikortasunik gutxien duen ekoizpen faktorea, langileek berenfamiliarekin, beren kulturarekin nahiz beren
|
hizkuntzarekin
dituzten loturengatiketa, horregatik erraza da langileei zergak ordainaraztea. Hala, gobernuek gastupublikoa handitzen jarraitu ahal izan dute, diru bilketaren zama kapital errentetatiklaneko errentetara eramanez.
|
2013
|
|
Hizkuntzaren Soziologia: Diziplina soziolinguistikoa, gizarteak
|
hizkuntzarekin
duen harremana aztertzen duena. OHARRA:
|
|
Ikus dezakegunez, ETB2k azpitituluak sarritan erabiltzen dituen arren (programazioaren heren bi aukerako azpitituluez ematen da), ETB1en oso gutxi erabiltzen dira, bera izanik aztertutako kanal guztietatik baliabide hori gutxien erabiltzen duena (esan dezagun azpititulu horiek euskaraz direla ETB1en kasuan, eta gazteleraz gainerako guztietan). Pentsa liteke hain zuzen euskarazko kanalak erabili lituzkeela gehien azpitituluak (euskaraz zein gazteleraz),
|
hizkuntzarekin
duen ardura nagusia dela medio; areago, arestian ikusi ditugun beste kasu batzuk ezagututa. Baina ez da horrela gertatzen, eta horretan atzean geratzen da ETB1, euskaldunen soslai berriak (ezaguera apalekoak edota erdaldunek inguratuak) zein erdaldun elebakarrak bere targetetik at utziz.
|
2015
|
|
Euskaraz bizi nahi dut film laburren lehiaketaren irabazlea da Azkoitia. Semeak lana saritu diote; bikote batek
|
hizkuntzarekin
dituen arazoak kontatzen ditu. Euskararen Gizarte Erakundearen Kontseiluak antolatu du lehiaketa, Donostiako Nazioarteko 63 Zinemaldiaren barruan, eta BERRIAren babesa ere izan du.
|
|
Konparazio baterako, hizkuntzaren kasua erabiliko dut, ostera ere. Ohiturazko erregimenean, jendeak
|
hizkuntzarekin
duen harreman eta haren gaineko jakintza guztiz praktikoa da, hau da, jardun hutsean ikasi eta erabili beharreko trebetasuna da hizkuntza. Analfabetoek ondo dakite mintzoa jardun jarioa dela.
|
2016
|
|
Urteotan bereziki landu da hirigintzak
|
hizkuntzarekin
duen harremana. Horren lekuko, Lekarozen egin nahi duten proiektua:
|
|
–Askotan, kanpotik etortzen diren euskaldunek gaztelaniaz egiten didate, eta euskaraz erantzuten diedanean ohartzen dira euskalduna naizela; orduan, berehala aldatzen dute hizkuntza?. Txikitatik hitz egiten du euskaraz Olga Landak. Gaztetatik ibili izan da euskararen alde lanean, eta euskal
|
hizkuntzarekin
duen konpromisoa da natur dendaren zutabeetako bat. Antolatzen dituen jarduerak dira horren adibide, ardo dastatze euskalduna, esaterako.
|
2017
|
|
Emozioak, sexualitatea, elkarbizitzarako ildoak azpimarratu ditu. Teknologia berriak eta Internetetik datorkiguna ulertzeko aukera eskaini da, eguneroko egoerek sorrarazten dutenari Psikologiak eskaintzen dizkion estrategiak, ikaskuntza eta
|
hizkuntzarekin
dituen harremanak aztertu dira ere; alternatibak eta abordatze lanek bizkarrezur argi eta garbi bat jartzen lagundu dute. UZTARO izan da protagonista, bildu duena eta orain ospatzen duena.
|
2018
|
|
Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea.
|
|
egidazu euskaraz, nik ulertzen dut eta. Agian erdaraz erantzungo dizut, baina zuk niri euskaraz egitea nahi dut.Zer lortu nahi dugu. Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea. Euskal Herrian euskara ulertzen duen jendea pentsatzen duguna banio gehiago dela jabearaztea eta euskara gehiagotan erabili dezakegula ikusaraztea. Hizkuntza ohiturak aldatzea norberaren hautua eta ariketa izan arren, bidea taldean eta batera, erosoago eta lagunduago egitea. Euskara erabiltzeko t... familian, lagunartean, lanean, eskolan, dendetan...
|
|
egidazu euskaraz, nik ulertzen dut eta. Agian erdaraz erantzungo dizut, baina zuk niri euskaraz egitea nahi dut.Zer lortu nahi dugu. Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea. Euskal Herrian euskara ulertzen duen jendea pentsatzen duguna banio gehiago dela jabearaztea eta euskara gehiagotan erabili dezakegula ikusaraztea. Hizkuntza ohiturak aldatzea norberaren hautua eta ariketa izan arren, bidea taldean eta batera, erosoago eta lagunduago egitea. Euskara erabiltzeko t... familian, lagunartean, lanean, eskolan, dendetan...
|
|
egidazu euskaraz, nik ulertzen dut eta. Agian erdaraz erantzungo dizut, baina zuk niri euskaraz egitea nahi dut.Zer lortu nahi dugu. Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea. Euskal Herrian euskara ulertzen duen jendea pentsatzen duguna banio gehiago dela jabearaztea eta euskara gehiagotan erabili dezakegula ikusaraztea. Hizkuntza ohiturak aldatzea norberaren hautua eta ariketa izan arren, bidea taldean eta batera, erosoago eta lagunduago egitea. Euskara erabiltzeko t... familian, lagunartean, lanean, eskolan, dendetan...
|
|
egidazu euskaraz, nik ulertzen dut eta. Agian erdaraz erantzungo dizut, baina zuk niri euskaraz egitea nahi dut.Zer lortu nahi dugu. Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea. Euskal Herrian euskara ulertzen duen jendea pentsatzen duguna banio gehiago dela jabearaztea eta euskara gehiagotan erabili dezakegula ikusaraztea. Hizkuntza ohiturak aldatzea norberaren hautua eta ariketa izan arren, bidea taldean eta batera, erosoago eta lagunduago egitea. Euskara erabiltzeko t... familian, lagunartean, lanean, eskolan, dendetan...
|
|
egidazu euskaraz, nik ulertzen dut eta. Agian erdaraz erantzungo dizut, baina zuk niri euskaraz egitea nahi dut.Zer lortu nahi dugu. Gure harremanetan
|
hizkuntzarekin
ditugun inertziak astintzea eta uste baino gehiagotan euskarazko komunikazioa posible dela frogatzea. Euskal Herrian euskara ulertzen duen jendea pentsatzen duguna banio gehiago dela jabearaztea eta euskara gehiagotan erabili dezakegula ikusaraztea. Hizkuntza ohiturak aldatzea norberaren hautua eta ariketa izan arren, bidea taldean eta batera, erosoago eta lagunduago egitea. Euskara erabiltzeko t... familian, lagunartean, lanean, eskolan, dendetan...
|
2019
|
|
Gonbidatuen artean idazle errumaniar bat dago, Norman Manea du izena. Tratu ona dute, idazle amerikarrak badu Maneak bere
|
hizkuntzarekin
dituen zalitasunen, arazoen, galeren berri. Bat batean, idazle arrakastatsuak diotso, jende guztia, Manea barne, harrituta utzirik:
|
|
Pertsonaiak zein hizkuntzatan mintzatzen diren adierazteak, jatorria markatzen du; nola egiten duten jakiteak, formazioa eta maila soziala ematen; noiz egiten duten bat eta noiz bestea, hiztunak bere
|
hizkuntzarekin
duen identifikazioa seinalatzen; zein pertsonaiarekin egiten duen bat eta zeinekin bestea, informazio aberatsa jasotzen dugu pertsonaiaren erlazionatzeko ohiturez, moduaz, gure psikologian eragiten dituen zimikoez...
|
2020
|
|
Historiaren dendaostean, familia baten, jende baten, garai baten dendaostean jardun naiz aztarka, eta aukeratubehar izan dut gauzak nondik kontatu, zein berbarekin kontatu, eta zeri deitu zikina eta zeri garbia; zeri deitu literatura. Narratzaileek
|
hizkuntzarekin
duten harremana erakutsi nahi izan dut, esaterako, eta kontatu dut josten bezala egiten dutela: narrats, baina praktiko.
|
2021
|
|
Gaitasunaz gain, norbanakoak
|
hizkuntzarekin
duen lotura afektiboak zerikusi handia du hizkuntzaren erabileran. [...]
|
|
Gaitasunaz gain, norbanakoak
|
hizkuntzarekin
duen lotura afektiboak zerikusi handia du hizkuntzaren erabileran. Euskal Herriko Ikastolen Elkartea, Pulunparen bitartez, zubi hauskor hori indartu nahian ari da, orain artekoak bere fruituak eman dituela eta aurrerantzean emango dituela sinetsita, nahiz eta formatu berri honekin egin den bidea oraindik laburra izan.
|
|
Antonio Arnaiz Villena Madrilgo Complutense Unibertsitatean katedraduna da. Hizkuntzalaritzan jarri du arreta, eta, zehazki, Mediterraneoko hainbat
|
hizkuntzarekin
dituen harremanetan, eta honako liburu hauek argitaratu ditu, besteak beste: El origen de los vascos y otros pueblos mediterráneos, The Usko Mediterranean Languages, Diccionario Iberico Euskera Castellano.
|
2022
|
|
Atxikimendua: Hiztunak
|
hizkuntzarekin
duen harreman afektiboa eta hizkuntza identitate pertsonalaren osagaia den neurria. Atxikimenduaren bi muturretan maitaleak eta hater ak daude.
|
|
Ikasle ditudan bertsolariak ez dira bereziki langileak, ia beti alderantziz; emaitza bikainak izaten dituzte ordea, azterketetan azkar bezain originalak direlako,
|
hizkuntzarekin
duten harreman sakona lagun. Gogoangarriak izan dira Filosofian Iker Uriarte, Nerea Amparan, Ane Lastra, Lore Barrena, Sergio Serrano, Nagore eta Aitor Beitia, Ander Oleaga, Unai Egaña eta Anertz Muniategi bertsolariak.
|
|
Zayzaouik nabarmendu du beren eskualdean
|
hizkuntzarekin
duten aferan arazoa ez dela estatua, eta ez dela politika: «Arazoa geu gara, eta geure jarrera.
|
|
Lehen aipatu dut, autokritika ere egin beharra dugula nola ez, aurrean aipatu dugun errealitate hori irauli beharra dugu, gure ahizpei harrera behar bezala egiteko
|
hizkuntzarekin
dituzten ezintasun, oztopo eta sentipenak gure aldarrikapenetan ere txertatu behar ditugu. Migratutakoak ez dira gure hizkuntzaren etorkizuna kolokan jartzen ari direnak, Frantziako zein Espainiako estatuetako sistemak baizik.
|
2023
|
|
Kirola, ipuin kontaketak, musika, antzerkia, dantza, tailerrak, udalekuak, ludotekak, bertso eskola... umearen gustukoak dira eta horietan euskaraz aritzeko aukera baldin badute, gutxienez bi helburu beteko dira: bat,
|
hizkuntzarekin
dituzten bizipenak, harremanak eta esperientziak areagotzea, eta, bi, bestelako erregistroak lantzea (musika edo kirol arloko hiztegia, lagunarteko hizkera...).
|
|
" Euskara maila sobera apala dute, aktibitateetan hizkuntza maila biziki apala da. (...) Baina ez nau horrek gehien kezkatzen,
|
hizkuntzarekin
dugun harremana bizi guztian mugitu daitekeelako. Euskalgintzak duen baliabide eskasak nau kezkatzen.
|
|
Kolonialismoak eta asimilatze praktikek, hala nola Residential School sistemak (barnetegiek), zuzeneko eragina izan dute komunitateko kideek
|
hizkuntzarekin
duten harremanean, eta harekin lotutako trauma eragin diete.
|
|
Tŝilhqot’in hizkuntzaren galera azaltzen duten hainbat arrazoi daude. Kolonialismoak eta asimilatze praktikek, hala nola Residential School sistemak (barnetegiek), zuzeneko eragina izan dute komunitateko kideek
|
hizkuntzarekin
duten harremanean, eta harekin lotutako trauma eragin diete. Foster care sisteman (harrera familietan) hazitako komunitateko kideek ere ez dute euren hizkuntza eta kulturarekiko lotura bereganatu; eta gaur egungo hezkuntza sistemak belaunaldi gazteenei ere eragin die identitatean eta, ondorioz, hizkuntzaren jakite mailan.
|
|
Hori hala bada, zulora goaz; kontraesan hori dut nik neure barruan. Ez nago ados sindikatuan
|
hizkuntzarekin
duten tirabira horrekin, baina 74 urte egingo ditut laster, eta jada ez nago eztabaidetan hasteko. Lan egiteko banago, baina eztabaidetarako, ez.
|