Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2004
‎Arropa aldatzen ari zela, arrotz egin zitzaion argazki hartan ageri zen emakumearen begiradaren distira. Gabon esan eta etxeko atea hiru bueltaz itxi zuen Karmele, argazkian bi alaben alboan ageri zen emakumearengandik urrun zegoela pentsatu zuen. Eta urruntasuna zenbatekoa ote zen pentsatu zuen:
2006
‎Teknika honetan emakumearengandik atera diren oozitoak aukeratutakoespermatozoideekin ernaltzen dira laborategian; ernalketa, beraz, emakumearengorputzetik kanpo gertatzen da.
2008
‎Foruzaingoak Perezen bikotekide ohia atxilotu egin du, ikerketari lotuta. Genero indarkeriagatik, emakumearengandik urruntzeko agindua zuen atxilotuak, eta agindu hori hautsi izana leporatuta atxilotu dute.
‎Larunbat arratsaldean, desagertzearen berri emanez, salaketa jarri zuten Foruzaingoak Lizarran duen egoitzan, eta orduan hasi zituzten bilaketa lanak. Ikerketaren arabera, bikotekide ohiak emakumearengandik urruntzeko zuen agindua larunbatean bertan hautsi egin zuela frogatutzat jo zuten poliziek, eta atxilotu egin zuten gizona. Desobedientzia larria leporatu diote agindua hausteagatik.
‎Arrazoia: Leioan dagoen Berezko Tituluen Bulegora deitu zuen maiatzaren 30ean eta ezin izan zuen telefonoa hartu zion emakumearengandik zerbitzua euskaraz jaso.
2009
‎betiko nota bera airean, mehatxu bat bezala hedatzen zena lau haizeetara?, atzera egiten ari ziren zaldiak, baina orduan gertatu zen gertatzekoa, beste zaldi bat plazara oldarka sartu zenean ezustean, baita aurrera egin ere, ez arrapalada bizian baina bai azkar, lurretik zerbait jasotzen ari zèn emakume baten norabidean; bera. Domingo? emakumearengandik hiruzpalau metrora zegoen, eta bi gauza gutxienez ikusteko moduan zegoen: lehenik, emakumea, berrogei bat urtekoa, zaldiari bizkar ematen ziona?
‎Emakumeari lapurtu eta jotzea egotzi diote gizonari. Lehendik, gainera, emakumearengandik urruntzeko agindua zuen atxilotuak.
‎bera plaza batean zegoen, non zaldi gaineko dozena erdi polizia sakabanatzen ari baitzen manifestazioa; lehen erasoa jo ondoren –zaldien kasko eta ferra hotsek jartzen zioten zapalketari musika giroa: betiko nota bera airean, mehatxu bat bezala hedatzen zena lau haizeetara–, atzera egiten ari ziren zaldiak, baina orduan gertatu zen gertatzekoa, beste zaldi bat plazara oldarka sartu zenean ezustean, baita aurrera egin ere, ez arrapalada bizian baina bai azkar, lurretik zerbait jasotzen ari zèn emakume baten norabidean; bera –Domingo– emakumearengandik hiruzpalau metrora zegoen, eta bi gauza gutxienez ikusteko moduan zegoen: lehenik, emakumea –berrogei bat urtekoa, zaldiari bizkar ematen ziona– objektu bat jasotzen ari zela, kartera bat itxura guztien arabera, eta bigarrenik, bazihoakiola zaldia emakumeari –zaldizkoak borra bat zeraman eskuan dantzan–, zuzenean joan ere; esan nahi baita Domingok, egoeraz jabetu ez beste, oihu egin zuela, ezin ozenago, eskuaren mugimendu bizi batean arriskua seinalatuz:
2010
‎Kondoi berezi hau plastikozkoa da, baina ertz zorrotzak ditu; emakumeak baginan sartu luke, tanpoi bat izango balitza bezala, eta erasotzailearen zakila harrapatuta geratuko litzateke, kondoia emakumearengandik bereizita.
‎Atzo Ertzaintzak 42 urteko gizon bat atxilotu zuen Bilbon ustez bikotea hiltzeagatik; gizonak emakumearengandik urruntzeko agindua zuen. Gainera, ustezko hiltzailearen ama eta anaia atxilotu dituzte ere, estaltzaile gisa.
‎Maiatzean Poliziak gizona atxilotu zuen tratu txarren salaketa baten ondorioz, eta emakumearengandik urruntzeko agindua ezarri zioten.
‎Bilboko Udalak emakumezkoaren hilketa gaitzesteko adierazpen bat onartu du. Haren bikotekideak hil zuen ustez, emakumearengandik urruntzeko agindua bazuen ere. Tratu txarren aurkako telefonoa:
‎Emakumea eta bi umeak sastakaiz hil zituzten, autopsiak baieztatu duenez. Senarra ez dakite non dagoen eta emakumearengandik urruntzeko agindua zuen bere gain, nahiz eta emakumeak hura kentzea eskatu.
2012
‎Orduan, Barakaldoko Epaitegiak urruntze agindua ezarri zuen, eta, beraz, gizonezkoa ezin zen emakumearengandik edo haren etxetik 300 metrora gerturatu.
‎Txirristatik behera doa nire semea, ziztu bizian, bere amaren irudi estatiko eta aspergarritik ihesi; begirada galdua eta eskuan platano erdia duen emakumearengandik ahalik eta azkarren urrundu nahian. Ezkerreko eskua luzatu dut.
‎Eguberrietako afari eta jaietan, emakumea eta bere etorkizuneko umea erretzaile pasiboak hau da, beste pertsona batzuk erretzen ari diren tabakoaren kearen eragina jasatea. Beraz, ezinbestekoa da erretzea nahi dutenei etxetik kanpo edo haurdun dagoen emakumearengandik urrun dauden leku itxietan egin dezatela eskatzea. Itxaropen oneko aldian erretzeak haurdunaldi ektopikoa, plazenta askatzea, baginako hemorragia, abortua edo garaia baino lehen erditzea.
2014
‎346 Urruntzea: (ustez) labankadaka hil behar duzun emakumearengandik ahalik eta hurbilen egotea.
2016
‎Nik ez dudala azken urtebete honetan ordenagailurik etxetik atera ez sartu esan diot epaileari, egun horretan autoa aparkatu eta beharbada egunkariren bat gordeko nuela besapean, ez dudala hori ukatzen, eta beharbada hasiko nintzela korrika ere, emakumearengandik ihesi sarritan ibili ohi naizelako, eta saiatu naiz argitzen lekukoak bere buruarekin dituen arazoak, esan diot telebista ikusten ari delarik edo kaletik barrena doanean nola nahasten duen gaurko jendea orain hogeita hamar urte bere semearen heriotzarekin zerikusia izan zezakeenarekin eta nola neu ere heriotza horren eragileen artean kokatzen nauen. Baina berehala ohartu naiz alfer samarrik ari nintzela.
2017
‎Hartu saskia emakumearengandik lau metrotara eta jarraitu egin nion urdaitegira zihoan korridore batetik. Han txanda papera hartu zuen eta bertan zeudenak agurtu.
2019
‎Modu lausoago batean, gizonak higuin du amaren muin beldurgarria aurkitzea gorputzez izan duen emakumearengan; feminitatearen bi alderdi horiek bereizteari lotzen zaio: horregatik da intzestuaren debekua lege unibertsala hala exogamia gisa nola molde modernoagoetan; horregatik aldentzen da gizona sexualki emakumearengandik hura ugaltzeari bereziki emana dagoenetan: hilekoa duenean, haurdun dagoenean, bularra ematen duenean.
‎ez du ukatzen jarrera hori, baizik eta barnean biltzen du. Gizona emakumearengandik babesten da hura munduaren eta bilakaera organiko ilunaren iturri nahasia den heinean.
‎munduan zeren beldur izango da, bada, paradisu mahomatarreko orgia limurietan oraintxe bertan murgiltzeko prest dagoena? Gizona, hala, lasai goza daiteke emakumeaz, bere buruarengandik eta emakumearengandik defendatu beharrik izan gabe. Mila gau eta bat gehiagoko ipuinetan, emakumea atsegin eztien iturri gisa ageri da, fruituak, konfiturak, gozopil oparoak, olio lurrintsuak bezala.
‎–Nik joera izan dut gauza zikin edo zauri gisa ikustekoa organo femeninoa, ez gutxiago erakargarria horregatik, baina arriskutsua bere hartan, nola baita odoltsua, mukitsua, kutsatua den oro?. Gaixotasun benereoaren ideian islatzen dira izu horiek; emakumeak ez du beldurrik ematen gaixotasunak kutsatzen dituelako, baizik eta gaixotasunek okaztagarriak dirudite emakumearengandik datozelako: kontatu izan didate ezen zenbait mutil gaztek pentsatzen zutela sexu harremanak maizegi izatea aski zela blenorragia sortzeko.
‎Ezkontzak ospea histen dio gizon apartari, eta, batez ere, heroiaren bakartasun ederra hausten du; hark, behar du bere buruarenganako arreta galaraz ez diezaioten?. Esana dut Montherlantek helbururik gabeko askatasun bat aukeratu duela, hau da, nahiago duela autonomia irudipen bat, munduarekin engaiatzen den askatasun egiazkoa baino; disponibilitate hori defendatu nahi du emakumearengandik ; gogaikarria da emakumea, zama bat. –Sinbolo latza zen gizon bat tente ezin ibili izatea, maitea zuen emakumeak besotik heltzen ziolako?.
‎bertute ezin sekretuago horiek baliotsuak baldin badira gizonarentzat, orduan emakumearen beharra du erabat; emakumearen bidez ezagutuko du bere burua beste gisa ikusteko miraria, bere ni sakonena ere baden beste gisa. Badago Malrauxen testu bat miresgarriro adierazten duena zer espero duen gizon indibidualistak maite duen emakumearengandik . Kyok galdetzen dio bere buruari:
‎Mespretxatuegia edo errespetatuegia izanik, egunerokoegia izanik, emazteak objektu erotikoa izateari uzten dio. Hastapenetan, gizona emakumearengandik defendatzea zen ezkontza errituen helburua; emakumea gizonaren jabetza bihurtzen da, baina zerbaiten jabe baldin bagara, hura ere bada gure jabe; gizonarentzat ere morrontza bat da ezkontza, harrapatua baitago naturak jartzen dion tranpan: neska gaxte eder bat desiratu zuelako, gizonak bizi guztian mantendu du etxekoandre potolo bat, atso lehor bat; zama gorrotagarria bihurtzen zaio existentzia edertu behar zion joia delikatua:
‎bere buruaz ahazteko, eta amodioa. Montherlantek onartzen du emakumearekin samurtzea, baldin eta hark modua ematen badio bere gizon potentzia neurtzeko; Lawrence himno suhar bat eskaintzen dio haren alde bere buruari uko egiten dion emakumeari; Claudelek emakume zerbitzaria goresten du, mirabea, gizonari men eginez Jainkoari men egiten dion emakume sakrifikatua; Bretonek gizadiaren salbazioa espero du emakumearengandik , hura gai delako maitasunik erabatekoena agertzeko semeari, maitaleari; Stendhalenean ere, emakumezko pertsonaiak hunkigarriagoak dira gizonezkoak baino, bortizkeria grinatsuago batez atxikitzen zaizkiolako pasioari; laguntza ematen diote gizonari bere destinoa bete dezan, Prouhèzek Rodrigue salbatzen laguntzen duen gisan; Stendhalen eleberrietan, maiz salbatzen dute maitalea galbidetik, espetxe... Montherlantek eta Lawrencek emakumeen abnegazioa exijitzen dute, betebehartzat baitaukate; Claudelek, Bretonek, Stendhalek, berriz, ez direnez hain harroputzak, miretsi egiten dute abnegazioa, eskuzabaltasunez aukeratzen den zerbait bezala; desiratzen dute baina merezi dutela uste izan gabe, eta, hala ere, haien obra guztiek erakusten dute, salbu Lamiel harrigarriak?
‎Montherlantentzat, transzendentzia egoera bat da: bera da transzendentea, bera dabil heroien zeruan; emakumea, aldiz, lurrean zimeltzen da, haren oinetara; Montherlanti atsegin zaio emakumearengandik bereizten duen distantzia neurtzea; noiz edo noiz, beragana goratzen du, hartzen, eta gero baztertzen; bera sekula ez da apaltzen ilunpe likits horien mailara. Lawrencek, berriz, faloan ezartzen du transzendentzia; faloa, ordea, emakumeari esker da bizi eta ahalmen; immanentzia, beraz, ona eta beharrezkoa da; lurra ukitzen ez omen duen heroi faltsua ez da inondik ere erdi jainkoa, ez baita gizona izatera ere iristen; emakumea ez da mespretxagarria, baizik aberastasun sakona, iturburu epela, baina uko egin behar dio transzendentzia pertsonal orori, eta bere gizonaren transzendentzia elikatu, beste ezer ez.
‎bere egoeraren biktima dela; gizonak amets egiten du zer izateko modua izango zuen emakumeak, edo agian zer izango den aurrerantzean: tarte bat eman dakioke, tarte handi bat ere bai, emakumea ez baita definituriko ezer; gabezia horren ondorioz, maitalea segituan nekatuko da; baina emakumearengandik datozkio misterioa eta liluragarria zaion xarma, samurtasun erraz batera daraman xarma. Askoz ere zailagoa da gizon baten adiskide sentitzea:
‎berea duelako mespretxatzen du gizonak amorantea, baina, orobat, berea duelako dago hari atxikia; orduan, zer hondatuko du infidelitate batek, mespretxua, atxikimendua? Gerta liteke gizona despitez apartatzea kasurik egiten ez dion emakumearengandik : gizonak nahi du emakumea librea izatea, baina berari emana.
‎ematen zaizkio emakumeari, eta haiek lehengo tutoreen eskubide berak dituzte, bai, baina emakumearen hobe beharrez omen. Lan egitea debekatzea, etxean egonaraztea, hori guztia emakumea emakumearengandik defendatzea omen da, haren zoriona segurtatzea. Ikusia dugu nolako oihal poetikoekin disimulatzen diren emakumeak bere gain dituen zama monotonoak:
‎Mogueimek ez zuen emakumea behartzeko asmorik, are eta gutxiago zeuden toki soil honetan, jendea inguruan zegoela, adibidez atseden hartzen ari ziren hainbat soldadu, beren jabeen mandoak garbitzen ari ziren morroi batzuk, eszena guztiz baketsua zen, ez zirudien setioa edo konkista saiakera bat, batez ere baldin eta, orain egiten ari garen bezala, hiriari eta gazteluari bizkar eman eta gure begi aurrean estuarioko uren azalera bareari begiratzen badiogu, urak hemen hain daude lehorrean sartuta non ibaiaren uhin zabalen eragina ez baita iristen, eta aurrean muinoak dauzkagu, zuhaitz barreiatuekin, lurra batzuetan horikara da eta beste batzuetan berde iluna, mantu iraunkorrak edo udak idortutako belazeak estalia. Bero da, eguerdiko orduak dira, begiak uretatik desbideratu behar dira eguzkiaren dirdira finkoak itsuturik ez gelditzeko, ez Mogueimeren begiak, noski, hauek ez dira emakumearengandik apartatzen. Orain emakumeak gorputza tentetu du, besoa gora eta behera darabil arropa astintzeko, kolpearen hotsak ur gainean korritzen du, hots nahastezina da, beste kolpe bat, eta beste bat, eta gero isiltasuna dator, emakumeak, atseden hartzeko, bi eskuak pausatzen ditu harri zuriaren gainean, harria erromatarren hilarri zahar bat da, Mogueimek begiratzen dio eta ez da mugitzen, orduan haizeak almuedano baten oihu zorrotza dakar, distantziak itoa ia, baina ulergarria hala ere, arabiera ezagutu ez arren, duela hilabetetik egunean hiru aldiz entzun dituenarentzat.
‎Bien bitartean, Fermin kamainaren alde batean etzanda dago, ahuspez, bere ondo ondoan gertatzen ari denaz guztiz kanpo, oharkabe. Manuelek bi eskuekin Inaxiori bizkarretik heldu, eta emakumearengandik bereizten gogotik saiatu arren, alferrik gertatuko da ahalegina: lapa bat arrokari nola, halaxe atxikitzen baitzaio hortzez eta haginez kontra egiten dion Sabine gajoari.
2020
‎Santiri, bestalde, azken hilabeteetan emazte ohiarenganako desioa berpiztu egin zitzaion eta ia zer egiten ari zen hausnartu gabe saiatu zen bizpahiru aldiz harengana hurbiltzen, emakumearengandik mesederen bat lortzeko asmoz. Horrela, larunbat gau batean bi lagun ezkongaberekin geratu zen ateratzeko, benetako asmoa zein zen aitortu gabe, bere emazte ohiaren bila.
2021
‎Maitaleak Juliari bidalitako poemaren harira(" oi zu, leial beste inor bezain leial", 308 or.)," Zergatik dio idiota horrek" Zu, fidela inor baino fidelago" adarrak jartzen bazenizkidan?" (660 or.) galdetzen dio Martinek Juliari, edo barre egiten dio, nola engainatu ote zuen gazte poeta kurtsi harekin... Infideltasunaren harira, desleialtasuna gizonarengandik edo emakumearengandik datorren, harrera ezberdina izaten duela gogoetagai da eleberrian:
‎Arnasa berreskuratu nahian zegoen. Begiak bere konfiantza osoko emakumearengandik bere konfiantza osoko adiskidearengana lerratu zitzaizkion; gero, berriz emakumearengana.
‎" Esaiozu ezkerretara jotzeko" entzun nuen nire baitan. Ematen zuen ahotsa emakumearengandik zetorrela, baina, pixka bat erreparatu ondoren, areago zirudien inguratzen zuten itzal antsiatuetatik heldu zela.
2022
‎Ez du begia emakumearengandik kendu. Horri esker ohartu da haren keinuaz, maletategiko atea brau ixtera abiatu delarik.
‎Hara non Nikek Edurengan landatu dituen orain, irribarrez, begien partez dauzkan bi hur puskak. Gizonak, ohi baino traketsago ari delakoan, begirada urrundu du emakumearengandik nahiz ispilutik. Sumatu du, hala ere, nola geldiarazi duen ariketa, nola laburtu duen Edurenganainoko tartea.
‎Supinoak akitu ditu, pronoei ekin berri die. Edu emakumearengandik 20 bat metrora dago, bere taldearekin, gimnasioaren saihets batean. Ez du uste, hala ere, hurbilago izanda ahalegin itxura handiagorik nabarituko liokeenik.
‎–Behiak eragin ote dio, hire ustez, hori guztia? , galdetu du Nàdiak kopilotuaren eserlekutik, emakumearengandik eta xinaurritegia hondatu dieten xinaurrien gisan korrika eta oihuka ari den jende esperpentikoagandik ziztuan urruntzen ari diren bitartean.
2023
‎Harria erabili da emakumearengandik urrun. Hor, kalean.
‎ Neu naiz, bai Carvalhok atea irekitzeko keinua hasi zuen, giltza poltsikotik ateraz, plastikozko poltsa emakumearengandik ahalik eta urrutien mantenduz, lupiak burua agertu eta etorri berriari diosala egingo zion beldur.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia