Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2009
‎Cesare Pavese ren Il mestiere di vivere (1950), Bi­zitza lanbide izenburuaren oihartzuna eta omenaldia. Arestian esan dut Magrisek bezala ibilbide geografiko batean zehar eginiko hausnarketa sozio historiko eta literario «apala» egitea zuela xede; sakonean, ordea, kultur langintza ofizio bilakatu duenaren bizitza bi­lakatu zaio hizketagai. Turingo arkupeetako oregano usainaren usman, Pavesek bere burua hil zuen Hotel Romara joaten diren «jakin gose morbosoak» aipatzen ditu.
‎Beste hari bati helduko diot nik orain. Jean Louis Davant-i Berrian() eginiko elkarrizketan aipatzen du berriki, bai Jurgi Kintanak Urre urdinaren lurrinan eta bai Kirmen Uribek bere liburuan euskal literaturaren inguruan egiten duten hausnarketa. Davantek seinalatzen du zauria «maiz erraten da euskal literatura pobrea dela...
‎Gasteizko gotzainak Boisera bidalita, aita Bernardo Arregui euskal apaizak eginiko lehen hileta elizkizunaren notazioa 1915eko maiatzaren 29koa da.
‎1996ko ekainaren 23an, Hardesty izan zen Morris Hill hilerrian zehar eginiko bisitaldi eta zeremonia baten buru, egitasmoa deskribatu, eta oroitarririk gabe geratzen ziren hirurogeita bi euskaldunen metalezko plaka berriak bisitatu eta ospatu zituzten. Hasieran hamar bat hilobi kokatzeko asmoa zen arren, azkenean hirurogeita bi topatu ziren kokagune ziurrekoak, eta beste hirurogeita bost izen, hileta datuak zeuzkatenak, baina ehorzte leku segururik ez.
‎Mateo Arreguiren bilobak, Liz Dick Hardestyk, onartu zuenean Euzkaldunak Inc. erakundean oroitarri gabeko hilobien proiektuaren erantzukizuna bere gain hartzea, aitonak eta berau lako hainbatek bi bela­unaldi lehenago eginiko antolakuntzaren azken xehetasunak ari zen ixten. Aitxitxek Boisera iritsi eta bertan geratzen ziren euskaldunak babestu zituen moduan, Lizen ardura bilakatu zen haiek munduan igarotako denbora iraunkorki markaturik uztea.
2010
‎Alberto Barandiaran kazetariak bere kazetari ibilbi­dean eginiko bost erreportajeetako gai ardatzari heldu dio berriro biolentzia politikoari buruz hausnartzeko. Zeharka, ordea, kazetariaren ofizioaren inguruko mu­gen eta obsesioen kronika bilakatzen zaio.
‎Eztabaidak aurrera egin ahala, ikusten dut idazteari eta irakurtzeari buruzko zenbait ideia edo aurre uste nabarmentzen ari zaizkigula denoi. Batzuek lehentasuna ematen diote narrazioaren borobiltasunari, irakurgarritasunari eta leun, argi eta sendo joateari; beste batzuek, berriz, aurreikus ez ditzaketen istorioak, klixerik gabeak, irakurleari eginiko erronkak atsegin dituzte. Horren arabera, hobetsi dute batzuek Karmele Jaioren narrazioa, modu aski koherentean garatzen duelako protagonista den Elena emazte xaharraren barne diskurtsoa.
‎Aipatu nahi nuke, bestalde, Karmele Jaioren Musika airean honek Alberdiren Aulki jokoa liburuarekin akordarazi nauela, edadeko emakumeek beren iraganaz eginiko hausnarketaren gaiari heltzen baitiote biek. Edadeko emakume protagonistaren oroimenean haurtzaroko jolasek eta hauei loturiko kantek duten oihartzuna aipatu nahi nuke esanguratsutzat, zeren Elenaren narrazioan errekurrenteak dira kantuak, haurra lokartzekoak («Arrateko ama?»), sokasaltokoak («Aita, ama, zenbat urtekin ezkonduko naiz?») edota desirazkoak («Ese lunar que tienes?»).
‎Soneto hori 1980ko udan idatzi nuen, hogei bat urte lehenago Aljerian, eta bereziki hango Saharan eginiko egonaldi luzea gogoan: hogeita zazpi hilabete Frantziako lur armadaren zerbitzuko.
‎Poste de Secours etik metro gutxira nengoela, bere izen abizenak esan zituzten bozgorai­luetatik, eta frantsesez eginiko deskribapenean (un garçon de 5 ans, cheveux blonds, bouclés) inoiz baino ederragoa ikusi nuen.
‎Postuak zeuden hondartzako etorbidean eta lentejuelaz jantzitako atsoa kokoz eginiko bisuteria saltzen ari zen.
2011
‎Gure aitita amamen geografiak ihes egin zigun legez (zein urrun geratzen den mundu hura!), atzean geratu da, baita, 70eko hamarkadako paisaia, iraganeko geografia konkretu bat, erdi lotan dagoena, harik eta mapa edo flash txiki batek esnatzen duen arte. Mapa hori izan daiteke usain bat (berakatz zoparena), zapore bat (ardi esneaz eginiko gatzatuarena), objektu bat (gitarra marruskatua), soinu bat (auto ozarren astrapalada) edo, beste barik, memoriaren beraren putz delikatu bat. Eta mapa mehe horien eraginez esnatzen dira sentsazio zaharrak, itxura berria hartzen dutela gogoratzen ditugun bakoitzean.
‎Jean Haritxelar Duhalderen bizitzan, hala ere, bada euskararen akademiaz besterik. Tartean, Baionako Euskal Museoaren zuzendaritzan eginiko lana, Barkoxeko Pierre Topet Etxahun koblakariaren bizitza eta obra ikertzeko egin zuen tesi gaitza, Herria aldizkarian Gehexan Ponttok argitaratu artikuluak, edota Euskal Kultur Erakundea eratzeko harremanak. Bizitzaren parte handia euskararen alde emana, laurogeita hiru urte gainean aurten, eta Euskaltzaindiaren Literatura batzordearen bileraren karietara Donostiara joana hartu gintuen akademiaren egoitzan.
‎Bereziki interesatu zitzaidan, harridura oihu «xelebreaz» aparte, honako giltzarri kointzi­dente hauek ere bazituelako: soroak (gure familiak ortua dauka Lekeition), begian kristal batez eginiko zauria (kristalezko begia dudanez, munduari begiratzeko modu propio metaforikotzat hartu nuen datu hori), eta masail gorriztak nahiz esku handiak (unean harremanetan hasita nengoen gizonarenak bezalakoak).
2013
‎Gizon uzkur eta bakartia omen genuen. Nere bideanbilduman ageri den eskaintza etabesterentzat eginiko bertso mordoxka ikusita, bihotz onekoa eta eskuzabala zela ateratzenda. Eta apala ere bai, sobera apala, ausaz.
‎Azkenean, Uriartek eskuz eginiko liburu mardula ez zen argitaratu, eta hautsak batzen egon zen frantziskotarrek Bermeon duten komentuan, harik eta bertako fraide batek topatu zuen arte. Aita Juan R. de Larrinagak damaigu horren berri:
‎haren edizio bat atondu zuten, baita «Oharrak» izeneko atal aberatsa gehitu ere, olerkien inguruko argitasun ugari emanik. Eskertzekoa da, dudarik gabe, Kortazar eta Billelabeitiak eginiko lana, denon eskura ipini baitzuten XIX. mendeko antologia garrantzitsu hau.
2015
‎Poetaren heriotzaren egunarekin jarraituz, denbora gutxian hasi ziren Internet, saresozialak, prentsa, blogak... berriari erantzuten, eta nire egunaariketa kezkagarri bihurtu zen, eta nire burbuilentzat arriskutsu gero konprobatu nuenez. Askokzuten Eroari eginiko elkarrizketaren bat Twitterren gogorarazteko, zenbat bider irakurridugu kronika pintoresko izan nahi zuten elkarrizketetan pixa egitera joaten zela etengabe, Coca Colak edaten zituela bata bestearen atzetik, halaxe erretzen zituela zigarroakere, elkarrizketatzaileari ordainarazten zizkiola (zerbait atera zuen berak ere)... voyeurismo
‎Baina kapitainak, istripu hartatik zer espero zezakeen ongi jakinda, bere salbamendu txalupan bitakora koadernoa eta nabigazio kartak ere ekarri zituen aldean, oso zuhurki. Haietan, egunezegun eginiko kalkuluak eta itsasontziak segituriko arrutak agertzen ziren markaturik.
‎Harri eta Herriren lehen zatia Blas de Oteroren antza duen arloa da. Hor dira hitz apurtuak, ondoren sonetoak apurtuko diren moduan, erregistro aldaketak («Dom Peilheni hitz apurtuak» poemaren barruan gutun bat sartzen da, oso arrunta), hitz jokoak («además (antes era ademenos)», «Amen, Jesus» esaldiaren jokoa den «Hemen./ Jesus»), elkarrizketak poemen barnean, euskaraz eta erdaraz eginiko biraoak. Poesia edozer izan daitekeela adierazten duen praktika:
‎Maldan Beheran tonu mitikoa eta sinbolikoa erabili zuen; liburu horretan, gainera, arbuiatua bikotea zen, ez soilik gizonezkoa. Zuzenbide debekatua liburuan zentzu politikoan (eta alegorikoan, Janjanekin musean eginiko partida, irabazita zegoena, galduz). Eta Astepeko sekretarioaren bizitza kontatuz, zentzu historikoan, Gabriel Arestiren irudia aitonaren biografian ezkutatuz.
2016
‎Gudak ezarrita­ko egoera hits eta beldurgarria laxatu zenean, ezin konta ahalakoak izango dira euskarari egiten dizkion eskaintzak, ia literatur genero guztiak landuz. Ez da ahaztekoa 1964tik 1970era Bilboko Banco de Vizcayak argitaratu zuen Boletín informativo delakoan eginiko lana. Boletintxu hau euskara hutsean argitaratzen zen eta erbesteko euskaldunei bidaltzen zitzaien doan.
‎Bere baitako idazlea dugu Erkiaga, berak beratara jardun eta ikasitakoa, lan eta ekina­ren poderioz goi maila lorturikoa idazketan. Arranegi (1958) lanari eginiko «Atadian» dioenez, bere jaioterriari zion maitasunak bultzatu zuen idazten: «Ene jaioterri kutuna, inoiz neurtitzez goretsi izan arren, noizbait hitz lauez ere, ederresteko zorra neban gogotan hartua».
‎(Argia 1091 Laura Mintegik eginiko elkarrizketa.)
‎Idazten hasi orduko, egitura eskema osatzen du subjektuaren barne bideari buruzko aipuak agerian jarriz. 1994an eginiko eskeman desertuko erromesaldia aipatuko du gaien artean, ibilbideari eta bidaiari erreferentzia argia eginda. Ibilbide narratiboaren azpian ez du jada bere ikuspegi soila hartzen kon­tuan, kolektibitate baten ibilbide osoa baino.
‎Zavalaren artxiboan daude, besteak beste, Sebastian Salaberriaren argazkia, Agora sa­riaren deialdia, Nemesio Etxanizek Salaberriari eginiko elkarrizketa, Santiago Aizarnaren idatzi batzuk, Salaberriaren gutun batzuk, Zavalak Salaberriarentzat egindako gidoiak, eleberriaren hiru bertsio, Salaberriaren eskela, Rufino Iraolak idatzitako bi artikulu?
‎2.2 Nemesio Etxanizek Salaberriari eginiko elkarrizketa
2017
‎lehen alea. Koldo Izagirre hitzaurregi­learen hitzetan «panfleto osasungarri» (8 or.), «Literatura fisiko bat, haztagarria, usaingarria, mingarria» omen (8 or.), are «Fartsa baten zirriborroa[?] Nihilismo saio bat[?] Gure lizunduran barrena eginiko bisita» (9 or.). Ekar nezakeen hona Izagirrek hitzaurrean idatzitako guztia, hark baino hobeto nekez esango baitu inork. Baina hauek ebatsiko dizkiot momentuz:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia