Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2004
‎Estatuaren egitura beren eskuko duten hizkuntzen erabilera desideologizatua dagoen bitartean, hizkuntza ez normalduen auzia izaten da ideologizatzeak sorrarazten duen gaitz hau.185 Zertan ote da egungo egunean, horrenbestez, euskararen eta ideologia nazionalistaren arteko hartu emana. Noiz iritsiko zaigu gure hizkuntza nazionala haiek dagoeneko eskuratua duten estatus desideologizatura?
‎Hizkuntza nagusiaren ezarpen indarra erabatekoa delarik, posible ote da hizkuntza zokoratuaren familia politika autonomorik ezartzea hizkuntzari buruz? Etxe barruko hizkuntza jokaerak zein gradutaraino bereiz ditzakegu hura inguratzen duten hizkuntza erabileraren korronteetatik. Casenaveren aitorpen zintzoak gordinak bezain lazgarriak egingo zaizkigu euskaldunoi, baina hizkuntza ohituren oinarrizko arau batera garamatzate:
2011
‎Ondorio hori atera du Soziolinguistika Klusterrak, Bilboko nerabeen artean eginiko ikerketa batean. Tuenti sare soziala hautatu du klusterrak azterketarako, eta nerabeek sare sozial horretan egiten duten hizkuntza erabilera behatu du. Klusterrak kontuan izan ditu webgune horrek komunikatzeko ematen dituen esparru guztiak, soslaia, egoera, horma, argazki iruzkinak?, eta mezuen edukiak ere sailkatu ditu, agurrak, zorion mezuak, irainak, txantxak, informazioa hedatzekoak, maitasunezkoak eta bestelakoak?. Hala, bildutako datuak etsigarriak dira; ia esparru eta eduki guztietan, gaztelaniaren presentziak txiki uzten du euskararena.
‎«Aztertu dugun talde jakin horri dagozkio eskuratutako datuak. Bilbokoak dira guztiak, 12 eta 18 urte bitartekoak, eta sare sozialetan, esparru informalean egiten duten hizkuntza erabilera aztertu dugu». Dena den, sare sozialetan jasotakoa eguneroko errealitatearen isla delakoan dago Basurto, eta, beraz, argi dio adin tarte horretako gazteek Bilbon apenas erabiltzen dutela euskara.AldaketaBasurtoren irudiko, azken hamarkadetan aldatu egin da euskaldunen soslaia, eta horrek azal dezake nerabeen hizkuntza erabilerari:
‎Azkenik, testuinguru soziolinguistikoari dagokionez, batetik, hizkuntzek gizartean daukaten egoerari begiratzen zaio (hiztun kopurua, estatusa, eta presentzia hedabideetan zein paisaia linguistikoan), eta bestetik, testuinguru soziolinguistikoak eraginda ikasleek euren gertuko inguruarekin (guraso zein lagunekin) egiten duten hizkuntzen erabilera ere kontuan hartzen da.
2013
‎Analisi askotan nabarmendu da ondoko hau: eskolaz kanpoko jarduera antolatuetan ikasleek duten hizkuntza erabilera da, aztertutako aldagai guztien artean, beren eskolako erabilera orokorrarekin loturarik estuena duena (ikasleen irakastereduarekin batera): bere lehen hizkuntzaren edo gaitasunaren gainetik dago hori.
2014
‎Gazteen artean euskararen erabilera informala areagotzeko familiak duen garrantzi handia azpimarratu digu, lehenik: " Familiak erabileraren joera naturala bultzatzeko zeregin ikaragarria du eskuartean; familiak gazteek kalean erakutsiko duten hizkuntza erabileran eragin zuzena du. Orain arte eremu honetan lan handia egin bada ere, aurrerantzean indar gehiago jarri da".
‎Bestalde, orain arte euskara ikasten ibili diren funtzionarioek euren lanean izan duten hizkuntza erabileraren inguruko jarraipenik ere ez da egin, ezta gaiaren inguruko inolako kontrolik ere. Finean, ehunka pertsona euskaldundu dira, baina lanpostuak ez.
‎Ikasleek jolaslekuan duten hizkuntza erabileraren nozioa oso bestelakoa da. Bi kurtsoetan, jolaslekuan, ikasleen% handi bat gaztelaniaz aritzen da.
2016
‎EAJko ordezkariek mezuen %34 bidaltzen dituzte euskaraz, eta EH Bildukoek, %38 Gutxiengoa. 2016ko Eusko Legebiltzarrerako hauteskundeen atarian, lehendakarigaiek Twitterren duten hizkuntza erabilera aztertu zuten, eta berdin: gutxiengoa euskaraz.
‎Hala, errotik ezabatu behar dira emakumeak ikusezin egiten dituzten hizkuntza erabilerak, adibidez, gaztelaniaz maskulino generikoaz abusatzea («los padres» esatea, «las madres y los padres» esan ordez), edo euskaraz jakintzat ematea «17 urteko gazte bat» esapidea gizonezko bati dagokiola («17 urteko mutil bat» esan ordez, «17 urteko neska bat» esapidearen aurrez aurre). Errotik ezabatu behar dira emakumea modu distortsionatuan ikusgai egiten duten hizkuntza erabilerak. Ez da gizona hartu behar munduaren ardatz edo erreferentziatzat (ez genuke «sufragio unibertsala» esan behar emakumearen eskubidea jasota egon ezean).
2018
‎Paziente eta erabiltzaileen lehentasunezko hizkuntzaren erregistroa egoki egin denez, aukera izan dugu euskara lehenetsi duten pazienteei galdetzeko ea zenbateraino gogobeteta dauden oraintsuko asistentziazerbitzuetan jaso duten hizkuntza erabilerarekin.
‎Eragin Linguistikoaren Ebaluazioan oinarritutako Euskara Sustapen Ekintza Plana (ESEP)" lanarengatik. Lan horretan, egileak datu bilketa handia egin du ezagutzeko zein den gune komertzial horretara biltzen den populazioaren perfila eta egiten duten hizkuntza erabilera; horrez gain, batez ere arnasguneak deituriko udalerri euskaldunetan aplikagarriak den Eragin Linguistikoaren Ebaluazioaren (ELE) metodologiaren aplikagarritasuna ere agerian jartzen du. Ondorioz, eremu geografiko eta funtzional desberdinetan modu sistematikoagoan erabil dadin lagungarri izan daiteke.
‎Hizkuntzaren berezko hiztunentzat, batik bat elebidundu gabe daudenentzat, hizkuntzaren beharra ikusezina da: berezko adierazpide duten hizkuntzaren erabilera erabat arrunt eta ohikoa zaie. Ikus dezagun Bernardo Atxaga idazlearen testigantza (Atxaga, 2017):
2021
‎Galdetegiak atal hauek zituen: datu pertsonalak, datu soziolinguistikoak, euskara eta gaztelaniaz duten gaitasunaren autopertzepzioa, pertsona ezberdinekin eta eremu ezberdinetan egiten duten hizkuntzen erabilera, euskara eta gaztelaniarekiko erakusten duten atxikimendua eta identitatea, euskararekiko eta gaztelaniarekiko jarrera, euskararekiko uste eta igurikapenak, ideologia politikoa, eta Euskal Herriarekiko eta euskal kulturarekiko duten errepresentazioa.
2023
‎Hizkuntza murgilketako ikasleen kasuan, elkarlana familiekin garrantzitsua da oso, horrek euskara erabiltzea erraztuko duten hizkuntza erabilerako esparruak areagotzen baititu. Horren haritik, aipagarria da Nafarroako toki entitateetako euskara zerbitzuek sortutako ERA proiektua, non helburua prestakuntza eta informazioa eskaintzea ereduko ikasleen familiei baita.
‎Erabilera orokorraren kalkulua egiteko erabilitako irizpidea, aurrez ARRUE ikerketan erabilitako berbera da. " Mendeko aldagai berria osatzean aukera ezberdinak baloratu dira a, b, c eta d aldagaiak konbinatzeko, helburua izanik ikasleek eskolan dauden bitartean duten hizkuntza erabilera guztia laburbiltzen duen aldagai trinko bat sortzea; eta gaztelania> euskara erkaketa bidez gauzatu da aipatu konbinaketa. Horrela izendatu dugu sortutako aldagai trinkoa:
‎1 Eskolako eremu ez formaletako euskararen erabileraren neurketa (behaketa zuzena). 2 Eskolan, aisialdian eta etxean egiten duten hizkuntzen erabileran euskararen presentziaren kuantifikazioa (haurrek zein euren gurasoek osaturiko inkesta).
‎2 Zumaiako haurrek eskolan, aisialdian eta etxean egiten duten hizkuntzen erabileran euskararen presentziaren kuantifikazioa (haurrek zein euren gurasoek osaturiko inkesta).
‎Behaketaren helburua eskoletako eta udalekuetako esparru ez formaletan HH5, LH4 eta LH6ko ikasleek egiten duten hizkuntzen erabilera (euskara, gaztelania, edo beste hizkuntzak) behatzea eta neurtzea da, zein diren neska eta zein mutil bereizita.
‎Behaketaren helburua eskoletako eta udalekuetako esparru ez formaletan HH5, LH4 eta LH6ko ikasleek egiten duten hizkuntzen erabilera (euskara, gaztelania, edo beste hizkuntzak) behatzea eta neurtzea da, elkarrizketa horietan parte hartu duten haurren artean zein diren neska eta zein mutil bereizita6.
‎Atal honetan, Zumaiako haurrek euren aisialdian egiten duten hizkuntzen erabilerari buruzko datuak aztertuko dira. Bi alderdi aztertu dira:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia