2004
|
|
Hiztegiari erreparatzen badiogu," itxurazko bikoteak" topa ditzakegu (forma berdina
|
duten
hitz pareak baina esanahi ezberdina generoaren arabera, adibidez ‘emabakar (monogamo) ’ eta ‘gizabakar (norbanako, indibidual) ’; ‘gizalege (begirunea) ’ eta ‘emalege (hilekoa) ’; ‘gizatxar
|
2009
|
|
Fikzioa dirudi, baina hitz berriak sortzen direnean argi dago kosmobisioak aldatzen direla, bereziki markatuak diren hitz batzuk ordezkatzeko, konnotazio batzuk dituztenak, beste hitz batzuk sortzen badira. Hitz berri horiek, gainera, beste konnotazio bat
|
duten
hitz batzuekin osatzen baditugu, manipulazioaren helburuak erdietsiko dira segurtasun osoz. Hori da Orwellek egiten duena:
|
2013
|
|
Egia da Azkuek bere Morfologan edo Lafittek bere gramatikan ematen dutela mugagabearen berri, euskal" deklinabide" deitzen diogunaren berri. Baina Txillardegik euskaraz kontatu zuen, eta euskara batuaren esparruan azpimarratu zuen mugagabea gorde eta ongi erabili beharra," a" itsatsia
|
duten
hitzen berezitasuna, etab. Horri buruzko argibideak eta adibideak. Eta 1977an, berriro ere bideak irekiz, euskal bokalak eta kontsonanteak, eta kontsonante multzoak zuzen ahoskatzeko argibideak.
|
2014
|
|
Zama sexista neurtzeko, honako faktoreak hartzen ditu kontuan: genero gramatikalaren eta sexuen arteko lotura, maskulinoa genero komunaren pare erabiltzea, aditzaren eta izenordeen sexualizazioa eta orokortasuna adierazten
|
duten
hitzak erro maskulinotik abiatuta egitea.
|
|
Giza emakumeentzako berdin balio izan
|
duten
hitzak ere ba genituen. Legez, bata bestearengandik berextera behartuak gaude ta, konponketa txikiren bat egin behar.
|
|
Emakumea naturarekin eta gizona kulturarekin parekatzea bataren zein bestearen izaera idealaren (eta irrealaren) metaforak dira jarritako irizpide esplizituenak hitzen amaiera hizkietan oinarritutako arau fonetikoek osatzen dituztela. Hau da, a eta e amaiera
|
duten
hitzak emakume izentzat hartzen direla, eta i, o, u edo kontsonantez amaitzen direnak gizon izentzat. Baina izendegiaren edukia aztertuz gero, ikusiko dugu arau horiek salbuespenez josita daudela, eta hitz arruntetatik abiatutako izen asko beren esanahiaren arabera sailkatzen direla, esanahi horiek balio femenino edo maskulinoekin lotzen diren heinean.
|
2016
|
|
Gizakiaren handitasuna da Arendten hitzetan, hilkorra bada ere, hilezkorrak izatea merezi
|
duten
hitzak esan eta gauzak egiteko gai dela[...]. Gizakiek soilik duten hilezkortasun hori, eta lurtarra dena bakarrik, ‘ospe’ gisa ezagutzen dugu, eta bere helburua ez da soilik hitzak eta ekintzak desagerpenetik gordetzea[...], baizik eta, gainera, iraunkortasun hilezkor bat eskaintzea.
|
2017
|
|
Eta ohartuko gara kasu askotan gorputz bakarrean direla horietako gorputz asko. Eta nola eta non mugitzen diren leku fisikoetan, garraioetan, erakundeetan, kalean, non hartzen
|
duten
hitza baldin eta hartzen badute... Prestigio eta desprestigio sare oso bat dago harilkatua, alegia, eskubide eta pribilegio banaketa ez justu bat, hau da, botere harreman sare oso bat.
|