Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2012
‎30 urte enpresa horiek seduzitzen eta dirua eskaintzen pasatu ondoren ez badira gauza eskubideak babesteko, jakin nahi dugu zer egingo duen alderdi sozialistak hor esaten direnak bermatzeko. Azkenik, diskurtsoa borobiltzeko, belaunaldi berriak naturaltasunez erabiliko dutela euskara lan munduan kontatzen digu Reyes jaunak. Hala ere, jakin badaki hori ez dela posible izango.
2013
‎« Etre utile aux Basques qui voudroient apprendre le françois». Jarraikitzen du erranez badakiela arrotzek ez dutela euskararen ikasteko gutiziarik, eta ez dutela ere euskaldunek atzerriko hizkuntzen ikasteko xederik, baina sal-erosketetako eta kormertzioko komeni dela kanpoko hizkuntzen jakitea, ez badute bederen euskaldunek «eskelarien etxera bide laburrenetik» iritsi nahi.
2014
‎«Gauza batez ohartzen naiz: gure jakintsu gehienek erdera gehiegi dakitela, erderen estrukturaz (edo antiestrukturaz) kutsaturik dirala eta, hain zuzen, horixegatik ezin dutela euskeraren arazoa argitu edo erabaki». Horixe da beraz panorama, gure kulturaren eta geure hizkuntzaren gozamenean gutxiengoa garela geure herrian.
2019
‎Gasteizko zinemetan euskarazko eskaintza ote dagoen, edo alderik ote dagoen Logroñoko edo Gasteizko merkataritza gune handietan... Edonola ere, argi dago Logroñora joanda ez dutela euskararik aurkituko, eta Logroñok betetzen ditu gazteen aisialdi behar asko. Uste dut beste zerbait falta dela:
2020
‎Hamar euskal herritarretik bat aritzen da etxean gehienetan euskaraz (%12), eta beste %4k diote erdaraz adina egiten dutela euskaraz. Finean, biak batuta, sei herritarretik bat aritu ohi da euskaraz etxean.
‎Azaldu zuenez, euskaraz soilik aritzen da taldea, «Balmasedatik Muskildiraino doan merkatu txikia» da haiena, eta ikuskizunak «berehala iraungitzen» zaizkie. «Guk ate guztiak jotzen ditugu, baina errealitatea da antzoki guztiek ez dutela euskaraz programatzen; eta, gero, euskaraz programatzen dutenen artean, logikoa den bezala, batzuek aukeratzen zaituzte eta beste batzuek ez». Hala, urte eta erdi edo bi urte igarota obrak taularatzeko aukerak amaitu egiten zaizkiela azaldu zuen, eta, horregatik, ia urtero zerbait berria aurkezteko «beharrizan handia» izaten dutela esan zuen.
‎Guraso taldearen ustez, planteamendua ez da egokiena, gurasoei galdetu baitzieten zein haur eskolatara eramango zituzten haien seme alabak egungo eskola publikoen eskaintza aintzat hartuta. Ikerketa dela-eta kexa agertu duen guraso taldearen ustez, kontuan hartzekoa da inkestan parte hartu zuten familien %39k nahi dutela euskarazko eredua: «Izan hizkuntza bakar moduan edo beste hizkuntza baten osagarri gisa».
‎Itzulpena Mercè Ubach Dorcak eta Paco Rierak egin dute —katalanetik espainierara, bistan dena— Hemen, gure lehendakari ohi eta politikariek zein hizkuntzatan idazten dute haien memorien lehen, jatorrizko bertsioa? Nago kasu gehienetan laguntza premia handiagoa dutela euskarazko itzulpenaren bertsioa txukuntzeko erdarazko jatorrizko lana idazteko baino. Horretarako haien itzultzaile edo kolaboratzaileak dituzte —espainieratik euskarara, noski— Euskadi, Euskal Herria bihotzean, horixe.
2022
‎Joera horrekin lotuta, ikerketak erakusten du haurrak eta gazteak tartean direnean, helduagoek gehiago egiten dutela euskaraz. Nagusien eta haurren arteko elkarrizketen %73, 3 euskaraz direla dio ikerketak, baina hizlari nor ari den, horrek ere aldatzen du proportzio hori.
‎Orain dela urte bat eskatu zuten murgiltze eredua ezartzeko, eta, bat izan ezik, guraso guziak alde diren arren, oraindik ez dute erantzunik izan. Salatu dute urtebete galdu dutela euskara ikasi gabe, murgiltze eskatu zutenetik. «Ez dugu konprenitzen nolaz Larraineko eskolak ez du baimenik».
‎Bestalde, Kontseiluko bozeramaileak salatu zuen zenbait alderdik presa izaten dutela euskararen kontrako neurriak hartzeko orduan: «Euskara merezimendu gisa arautzeko dekretua prestatzeko, urteak behar izaten dituzte, baina PAI eredu bihurtzeko prozesua di da batean jarri dute abian».
‎Asensio Lozanok azaldu duenez, BERRIAk aspaldi egin zuen bere edukietan eta funtzionamenduan genero ikuspegia txertatzeko apustua. Erantsi du, gainera, «bide beretik» jo dutela euskaraz diharduten beste hedabide askok. «Elkarlanaren bidez, aurrerapauso asko egin ditugu».
‎Aurrez egin izan diren beste hainbat ikerketek agerian utzi dute emakumeek gizonek baino gehiago egiten dutela euskaraz, eta, halaber, gehiago parte hartzen dutela euskararen aldeko egitasmoetan ere. Bada, ez dio kontrakorik Klusterraren behaketak ere.
‎Aurrez egin izan diren beste hainbat ikerketek agerian utzi dute emakumeek gizonek baino gehiago egiten dutela euskaraz, eta, halaber, gehiago parte hartzen dutela euskararen aldeko egitasmoetan ere. Bada, ez dio kontrakorik Klusterraren behaketak ere.
‎«Haserre gara, proiektu bat pentsatua baitugu, eta ezin gauzatuz ari baikara, erantzunik ez baitugu ukaiten administrazioaren partetik». Zehaztu du 2019tik ama eskolan haurrek murgiltze esperimentazioa ezarria dutela, eta «aho batez» onartu dutela euskarazko ordu kopurua emendatzea bigarren ziklorako. Gurasoen gehiengoak, irakasleek eta herriko etxeak bat egin dute galdearekin.
‎«Lan poltsetako hautagaiek ez zuten mailarik, eta horregatik erabaki genuen B2 maila eskatzea». Erantsi du gero eta herritar gehiagok eskatzen dutela euskarazko arreta jasotzea, eta gero eta udal gehiagok eskatzen dutela udaltzainek euskara jakin dezaten: «Horrek eskatzen digu langileak prestatzea».
‎Hala ere, tamalez, ez da nahikoa izan. Egia da, gaur egun inor ez dago euskararen kontra, frankismo garaiaz bestera, orain badirudi epelenak ere txalotu egiten dutela euskararen berpizkundea. Baina zerbaitek huts egiten du:
‎Eta arrazoiak eman ditu. Nabarmendu du, esaterako, segregazioari aurre egiteko hamahiru neurri adostu dituztela; Euskal Hezkuntza Zerbitzua sortzea erabaki dutela, «eredu propio baten bidean publiko pribatu dikotomia gainditzeko»; diru publikoa jasoko duten ikastetxe guztiei eskubideak eta betebeharrak jarri dizkietela; eta «konpromiso irmoa» hartu dutela euskararen alde, ikasle orok Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza amaitzerako euskaraz gutxienez B2 maila lortu duela jarrita.
‎Bestalde, ikasleek gero eta maizago (eta goizago) egiten diete erdaraz irakasleei, eta eskolatik gaitasun kaskarragoarekin irteten dira; eremu formalean egoera hori izanik, pentsatzekoa da lagunartean askok ez dutela euskara lehenetsiko. Hala gertatzen ari da euskararen arnasguneetan, eta are nabarmenago euskara sozialki erdigunean ez dagoen herri zein hirietan.
‎Komunikazioaren mundua «eraldaketa prozesu sakonean» dagoela gogorarazi du Hekimenek, eta nabarmendu «funtzio sozial garrantzitsua» dutela euskarazko komunikabideek, bai «euskararen normalizazio prozesuan», baina baita «informaziorako eskubidean, iritzi aniztasunaren bermean zein desinformazioaren aurkako borrokan» ere. Funtzio hori izaten segitzeko, baina, beharrezko ikusten du «euskarazko komunikabideen ekosistema egonkortzea» eta errealitate berrira «egokitzea».
2023
‎«26.251 euskaldun eta 20.286 ia euskaldun gara Barakaldon, eta gure hizkuntza eskubideak ez dira betetzen». Erantsi du herrian «ezintasun nabarmena» dutela euskaraz bizitzeko, eta oztopo ugari dituztela, hain justu, udal zerbitzuetan: «Kultur etxeetan, kiroldegietan, liburutegietan... maiz erdaraz aritzera behartuta egoten gara:
‎Oztopo horiek guztiak onartuta ere, Sorionekuak manifestuaren sinatzaileek azaldu dute ez dutela euskara kezkarekin edo ahaleginarekin soilik lotu nahi. «Telebista piztu, eta konturatu gabe geure burua euskaraz gozatzen harrapatu nahi dugu.
‎Zehazki, esan du auzitegiaren jarrerak «kezka eta atsekabea» eragin diola, eta Jaurlaritzak «azterketa juridikoa» eginen duela horren gainean. Urkulluren esanetan, azterketa horren ardatza izanen da «botere judizialean eta justiziaren aplikazioan ere aintzat hartu litzatekeela euskara hizkuntza koofiziala dela Euskadin, eta beraz, herritarrek eskubidea dutela euskara ere erabiltzeko».
‎Mankomunitateko jarduneko lehendakari Iraitz Lazkanok irakurri zuen agiria. Nabarmendu zuten «hainbat kolore politikotako» ordezkariak batu zirela, eta batasun irudi horrekin erakutsi nahi izan dutela «lege babesarekin edo gabe» asmoa dutela euskaraz lan egiten jarraitzeko.
‎Uste du ikasleak irakasleari entzuteko gaitasuna galtzen ari direla, eta, haren arabera, «ikasteko oso garrantzitsua da entzuten jakitea». Gainera, nabaritu du ikasle batzuek «ardura falta» dutela euskara ikasteko: «Aurreko ikasturtetik Euskara ikasgaia gainditu gabe ekarri duten ikasleek zein ahalegin gutxi egin duten euskara ikasteko...».
‎Akordioaren edukiak eta sinatzaileen arteko desadostasunek agerian utzi dute aurrerapausorik ez dela jaso dokumentuan. Dena den, hautagaiak adierazi du« [Euskararen] legearen barnean» akordio sozial eta politiko «zabala» bultzatuko dutela euskararen inguruan, «errealitatea soziolinguistikoa eta borondatea aintzat hartuta». Aurreratu du euskararen bigarren plan estrategikoa bultzatu nahi dutela eta babesa adieraziko dietela euskaltegiei eta euskarazko komunikabideei.
‎Agerraldia egin zuten atzo Bilboko Euskaltzaindiaren egoitzan, eta bertan izan zen Alizia Iribarren AEK ko koordinatzaile nagusia, AEK ko beste hainbat kiderekin batera: «Herritarrei gogorarazi nahi diegu AEKn bidelaguna aurkituko dutela euskara ikasteko». Euskara hurbil, zu urrun heltzeko lelopean, herritarrak gonbidatu zituzten «euskara ikastera, euskara maila hobetzera eta euskara erabiltzen jarraitzera».
‎Oholtzan ikusten dugunari atzean ere eutsi behar diogu; bestela, nolabaiteko maskara bat izango litzateke”. Dena dela, Garmendiak azpimarratu du berak eta ingurukoek hala nahi dutelako erabiltzen dutela euskara.
‎Kezkagarriak dira epaile batzuek azkenaldi honetan hartu dituzten sententziak, eta kezkagarriak dira epaileak arrazoitzeko erabili dituzten argudio batzuk ere». Halaber, salatu du gisa horretako epaiek zalantzan jartzen dutela euskarak aparteko babesa behar duela, eta euskara «gatazkak sortzeko» erabiltzea gaitzetsi du. Eta gogorarazi du euskara eta gaztelera «maila berean» direla ofizialak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia