Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 53

2000
‎Len goaia arimak eraikitzen duen tresna da, eta kristal bat da, begien eta munduaren artean ipintzen duguna, mundua, gisa horretan, mugatu eta interpretatu ahal izaiteko. Eta, hala, zenbatenaz kristala gardenago eta transparentago izan (eta lengoiaren erabilpena, beraz), hainbatenaz leialago eta fidelago ikusiko dugu mundua, eta hainbatenaz egiazkoago izanen da munduari buruz egin dezakegun interpretazionea. Ordea, beldurraren eraginez kristala lurruntzen bazaigu, edo nahikeria hutsez beira koloretsu bat ipintzen badugu, hemen gorri, hor hori eta han urdin (eta metaforak eta metaforak erabiltzen baditugu, beraz), ez dugu mundua den bezala ikusiko, ez mugatuko, ez interpretatuko, eta gure beldurraren edo gure nahikeriaren araberakoa izanen da, nehola ere ez buru-argitasunaren eta arrazoinezko arrazoinen araberakoa, nola izaiten baita erabiltzen dugunean numeroen hizkuntza guztiz doia, justua eta gardena.
‎Eta, hala, zenbatenaz kristala gardenago eta transparentago izan (eta lengoiaren erabilpena, beraz), hainbatenaz leialago eta fidelago ikusiko dugu mundua, eta hainbatenaz egiazkoago izanen da munduari buruz egin dezakegun interpretazionea. Ordea, beldurraren eraginez kristala lurruntzen bazaigu, edo nahikeria hutsez beira koloretsu bat ipintzen badugu, hemen gorri, hor hori eta han urdin (eta metaforak eta metaforak erabiltzen baditugu, beraz), ez dugu mundua den bezala ikusiko, ez mugatuko, ez interpretatuko, eta gure beldurraren edo gure nahikeriaren araberakoa izanen da, nehola ere ez buru-argitasunaren eta arrazoinezko arrazoinen araberakoa, nola izaiten baita erabiltzen dugunean numeroen hizkuntza guztiz doia, justua eta gardena.
2002
‎Ez dugu mundua den bezala ikusten;
2005
‎Izan ere, puntu bat da apaltasunaren neurria, eta ezin dezakegu, apaltasunetik baizik, elkar maitatu, elkarri barkatu eta elkar eraman. Bai, bakoitza puntu bat dela sinesten dugunean aldatuko dugu mundua.
‎Hau da beste ezeren gainetik oztopatu eta deuseztatu behar dugun proiektua! Egia esan, ez dakigu oso ondo proiektua zertan datzan ezta nork bultzatua den ere, baina uste dugu mundu mailan hedatzen ari diren zerbait benetan handia dugula esku artean. Ikusi duzu zelan kontrolatzen duten zure lehengusuaren burua Internetetik.
2009
‎gure gizaberezko jarauntsia, afektibitatea eta bizipenak, nahiak, itxarokizun eta fidakaiztasunak, esperientziak, presio sozialak, interes teorikoak eta, mitikoak?. Eta horren guztiaren arabera egituratzen dugu mundua. Ez dugu guk ipintzen munduaren izatea, baina bai munduaren zer izatea:
‎Beraz, ezin imajina genezake, Paleolitoko ehiztari edo Neolitoko artzainen Jainkoaren ideia gaurko teologo baten ideia berbera izan litekeela (oraintxe berton teologo batena eta haur gaixo baten amarena, edo Boliviako altiplanoko indio batena berdinak ezin izan daitezkeen bezalaxe, egiaz beren Jainkoaren ideiak badira, ez dotrinatik memorizatuak bakarrik). De fakto, bakoitza esperientzia mundu jakin batean bizi gara (ni ez naiz Korintoko esklabo bat, halako osasuna edo gaixotasuna dut), tradizio mundu batean halaber (ez naiz Indian sortua), hizkuntza batean bizi garen bezala (eta lur batean, etab.), hots, ezin dugu mundua edo geure burua historia batean baino atzeman, tradizio batean. Hain zuzen, Gandiagaren mundua atzemateko moduan, berehala ohartzen dugu tradizio frantziskotarrak, biblikoak, zer inportantzia izan duten oso positiboa.
‎Bestelakoa bere horretan ulertzen saiatu eta begirunez hartu beharrean, desbestelakotu eta geureari berdintzeko setakeria hori gizakiaren alderik ankerrena da, eta horretan mendebaldekook ez dugu munduan parerik, ez horixe. Ordainetan, Dorre Bikiak odolki bilakatuak; harritzen gara hala ere.
2010
‎Aurki geratuko da hiri hau gure menpean. Bere hondakinak ikustera etor dadin gonbidatzen dugu mundua. Han frogatuko da ezbairik gabeko eran, kazetari atzerritarren aurrean, Gernikako suntsidura ez zitekeela bonba su eragileek eragindakoa izan, Irun eta Eibar erre zituztenek eginiko lana dela, beraien atzean beti Espainia espektrala uzten dutenek buruturikoa, alegia.
2011
‎Gizarte polit bat aurkezten dugu munduaren aurrean, baina errealitatea ez dator bat itxurarekin. Berriro ari gara existitzen ez den zerbait erakusten; baina existitzen ez diren gauzei buruz ari garenean, esan behar da zein bidetatik iritsiko garen mundu horietara.
‎Genozidioaren, etnozidioaren eta arrazismoaren arteko lotura sakona idoro dugu munduan barrena egin dugun txango laburrean. Egia esan, gutxiengo linguistikoen aurkako jazarpenak, izatez, beste gu bat osatzen duten herrien kontrakoak direnez, estatu totalitarioak haiek ezin jasana ulertzekoa ere bada.
‎Ez da paradoxa makala, alajaina: demokraziaren izenean egindako politika bera dugu munduko hizkuntz eta kultur aniztasuna, ondasuna eta aberastasuna birrintzen ari dena. Diferentea izateko eskubidea zapuzten diguna.
‎Nobelako pertsonaia baten esanak dira horiek, fikzioaren mundutik datoz, baina giza errealitatearen benetako ahotsari egotz dakizkioke gaurko munduan. Hizkuntzaren eskutik aurkitzen dugu mundua eta errealitatea, hizkuntzari zor diogu gure gaitasun sinbolikoa eta kognitiboa. Hartara, batetik, nire ni a nire hizkuntzaren baitako jardunean eta sozializazioan mamitutako nortasun pertsonala da.
2012
‎Gorputza eta garuna, bikote xelebrea; elkarrekin bizitzera derrigortuak, gorputza baita garunaren bizitokia, baina sinesten dugu mundua gure buruak dioen bezalakoa dela. Askotan elkarren aurka bizi dira burua eta gorputza, baina hain gaude identifikatuak eta kokatuak gure buruaren arrastoan, non ahaztu egin baitzaigu gorputza entzuten, ulertzen eta maitatzen.
2014
‎Mundua ez da, beraz, egun batetik bestera aldatzen, eta, hala ere, egunero aldatu behar dugu mundua, geure jarreretatik hasita, baina res publica ri ere uko egin gabe.
2015
‎Gogo txarrez hartu zuen eskea, baina, denon aurpegi akituei begiratu ondoren, etxerako bidea hartu zuen. Erretretan ari ginela, oihuek urratutako ahots hari mehe marrantatu batez bihar jarraituko dugu mundua pintatzen esatea lortu zuen, eta ahizpak poz keinu inuzente batez erantzun zion.
‎Baina poeta saiatzen da, bere poetika eta bere asmo estetikoen bidez, beste mundu bat irudikatzen, bere destino propioa burutuko duena? (eskuak kiribiltzen ditu; ez ditu hitz egokiak aurkitzen) Ezin dugu mundua aldatu, egia, baina horrek ez du esan nahi ahalegintzen ez garenik?
‎Behar dugu munduan,
‎Elkartasun eta anaitasun sentimenduek gidatzen gaituzte lan horretan, esperientziak eta ezagutzak trukatzeko, beste herrialdeetako gazteen borrokak sustengatzeko, egunen batean doako hezkuntza unibertsala izan dezaten herrialde haietan ere. Guk sentiberatasun handia dugu munduko arazoetan: eragiten digu, nola ez, Irakeko edo Palestinako egoerak.
‎Kubako boterearekin tirabirak eta arazoak izan baditu ere, horrek ez dizkio kendu Iraultzarekin hasieratik izandako maitasun eta atxikimendua. . Inperioak ez gaitu hankapean hartu, eta elkartasunez jokatu dugu munduko herriekin. Ez pentsa, jarrera horrek kostuak izan ditu herriarentzat.
‎Egunero, eta denbora laburrean, berdin entzuten dugu mundu bakarrerantz eta baterakorrerantz abiatzen ari garela edo distantziak laburtzen ari direla eta, ondorioz, kultur aniztasunerantz abiatzen ari garela. Kasu bietan, estaturik gabeko nazioetako nazionalismoak anakronikotzat, atzerakoitzat edo, harrigarriro?
‎Oso baztertzekoa da, ildo horretan, europar edo mendebaldar ikuspuntu murritza, zeinaren arabera Mendebaldean pentsatuak eta eztabaidatuak diren gaiak, mundu osora hedatu nahi izaten baitira ondorioetan. Eurozentrismo hau gorago ere atzeman ahal izan dugu mundu sistemez eta nazioaren balizko gaindiketaz hitz egitean, Mendebal Europako datuak bakarrik kontuan hartzea, eta ez munduko gainerakoenak, leporatzen genionean. Unibertsalismoa mundu osoa aintzat hartuko duen ikuspuntu bihurtu behar dugu, eta ez izen horrekin mozorrotu nahi dugun gure txokoko (Europako) ikuspuntua.
‎Ezberdintasun erabakigarri bat dago: familian errazagoa da elkartasunari eustea lotura pertsonalak daudelako, baina guk ezin dugu mundu osoko jendea ezagutu. Kasu horretan, lotura pertsonalak irudikatuak dira, erkidego bateko kide sentitzen garelako.16 Loturak ikasiak eta landuak dira, osotasun bateko kide izaten ikasi dugulako.
dugu munduko hainbat tokitako ekimenen parte hartze maila aztertzeko.
2016
‎Jaiotzen diren haurtxo guztiak direla aingeruak, diotso ginekologoak, irribarrez. . Ez, ez, guk benetako aingeru bat ekarriko dugu mundura?, erantzun dio aita izango denak, eta amak, berriz,, zeruko aingerurik ederrena?, gaineratu du. Ginekologoak, Benitok, ez du eugenesian edo bestelako sorginkerietan sinesten, eta irritxo urduri bat egin du.
‎«Hedabideetatik jasotzen dugu munduaren berri. Garrantzitsua da euskara ere aukeren artean egotea; bestela, erdara sartuko zaigu etengabe, eta erdararen bidez izango dugu munduaren berri. Baita gure munduaren berri ere».
‎Hedabideak eta mundua lotu ditu Barandiaranek ere: «Hedabideetatik jasotzen dugu munduaren berri. Garrantzitsua da euskara ere aukeren artean egotea; bestela, erdara sartuko zaigu etengabe, eta erdararen bidez izango dugu munduaren berri.
‎Ez gara ohartzen, baina metaforetan esplikatzen dugu mundua.
2017
‎Ez gara ohartzen, baina metaforetan esplikatzen dugu mundua.
2019
‎urrutiratze horrek berak modua ematen digu pentsatzeko jarrera objektiboa izango dugula. Nolanahi ere, guk gizonek baino era intimoagoan ezagutzen dugu mundu femeninoa, hor ditugulako sustraiak; bitartekorik gabe jabetzen gara zer esan nahi duen gizaki batentzat femenino izateak, eta gehiago kezkatzen gara hori jakiteaz. Esana dut bazirela arazo funtsezkoagoak; horrek ez du eragozten gai honek nolabaiteko garrantzia izatea guretzat:
‎Ingelesa dugu munduan jaun eta jabe. Bera da munduko, lingua franca?
‎–egin zuen kurrixka bere onetik aterea?. Ilargia aintzirara erori da, ezin dugu mundua ilargirik gabe utzi, aldez edo moldez hura salbatu beharra dago, lagunok!?. Tximino guztiak batzartu ziren ilargia aintziratik nola atera erabakitzeko.
‎Evak egunean baino egunean argiago du mundua antzoki erraldoi bat dela, non pertsona bakoitzak bere papera jokatzen duen, baina mozorroa jantzita betiere, norberaren arima gainontzekoengandik ahalik eta ezkutuen edukitze aldera. Izan ere, ilunantz antzokia dugu mundua.
2020
‎Hortaz, materialitate ezberdinen inguruan hitz egin behar da. Gure sistema eta pentsamendua (hetero) patriarkalak direla esaten dugunean, esan nahi dugu mundua, sexu, markaren bidez ulertzen eta zatitzen dugula,, arrazarekin?
‎Baina aurrean dagoen mundua guk izatea nahi duguna izango da. Eta gure lekua aukeratu behar dugu mundu horretan. Erronkari dagokion maila eman behar dugu.
‎Horretxegatik, besteak beste, diskurtsoak berrikusi behar ditugu, eta egungo testuinguruari lotzen zaion hizkuntzan eraiki. Ezin dugu mundu paralelo bat eraiki, eta geureari bakarrik so egin. Horrela eginez gero, ez dugu herri gogo indartsua egituratuko.
‎" Gurea bezalako herri txiki batek ez du inolako eragin gaitasunik mundua hartzen ari den norabidean, baina norabide honek edukiko du eragina gugan, nola ez" 1 Egungo mundu globalizatu honetan, komeni da gure neurria kontuan hartzea eta ez ahaztea mundu mailako mugimenduek gurean sekulako eragina dutela. Herri txiki bat gara eta eraginik ez dugu munduaren norabidea markatzeko garaian, baina horrek ez du esan nahi gure herriari eta gure kulturari eutsi eta biziberritzeko ahalmenik ez dugunik. Euskal Herriak lehen ere erakutsi du gaitasuna, garai zailetan, norabide propioa topatu eta bere hizkuntza eta kultura indarberritzeko, eta orain ere izan gaitezke gai, baldin eta horretan sinesten badugu, geure buruan sinesten badugu.
‎Eta presa dugu, baina ezin gara presaka ibili. Presa dugu mundu globalizatu honek gero eta elementu gehiago dituelako nagusiak ez diren hizkuntza eta kulturak deusezteko;" bi egunetan mundua aldatu behar dugu" pentsatuz abiatzen bagara, ordea, ez dugu ezer lortuko. Epe luzerako helburuak eta norabidea markatu behar dira, etengabe berrikusiz eta behar diren aldaketak eginez, mundu mailan gertatzen joango diren aldaketa sozial, politiko eta ekonomikoak une oro aztertuta.
‎nehoiz bezanbat injustizia ikusten dugu munduan:
2021
‎Koronabirusaren hedapenak ere neurketaren logika hori bete betean erakutsi digu, bizitzaren neurketa heriotzaren neurketarekin ordezkatu bazaigu ere. Orduero positibo berrien kopurua jarraitu ahal izan dugu munduko herrialde guztietan, urrunekoak zein gertukoak izan; igoera esponentziala, zenbakien kurbak... eta hori guztia denbora errealean, zifra jasangaitzekin. Barneratu ezinezko zenbakien tsunamia eta herrialdeen arteko konparaketa bizi izan dugu une oro komunikabideetan.
‎Geure zauriak sendatzeko feminismoa behar dugu. Feminismoa behar dugu mundua ulertzeko. Eta mundua idazteko.
‎aniztasuna uste baino euskaldunagoa dela. Bizitza osoa eman dugu munduan zehar bueltaka: Islandian, Quebec-en... eta aniztasunaren kudeaketa gurea dugula.
dugu mundua.
‎Ze hutsune uzten dugu munduan
‎–Ez –esan nuen– Baina ez dugu mundu gerra baten truke erosi gura. Gehiegi ordaintzea litzateke.
2022
‎Egiten dugun guztia egiten dugu ateratzen zaigulako. Ez dugu mundua aldatzeko egiten. Badago determinazio bat, politikoa, adieraztekoa aita naizela, eta aita, ikuspegi honekin.
2023
‎–Zertarako nahi dugu munduko etxerik ederrena zuek inoiz bertan ez bazaudete? –esan du Xanak, eta negarrez hasi da.
‎Bereziki zaila izan zen 30.000 karakterera heldu zen elkarrizketa 12.000ra laburtzea, ideia ezin interesgarriagoak sakrifikatzea, gutxienik entzunak, zorrotzenak eta aberasgarrienak zutaberatzeko: " Ez dago kultura batean hazi ez den nehor; denok dugu gure kultura, eta ezin dugu mundua ikusi kultura hori ez bagenu bezala, talde batetik ez bagentoz bezala. Ni-a Gu arekin lotuta dago, hertsiki.
‎Lan eta ahalegin handia egin dugu hori guztia erdiesteko, eta aspaldiko partez lanpostuak sortu ditugu lehen sektorean eskualde honetan. Nafarroa harro dago Erriberan ekoizten ditugun barazkiez, herrialdearen ospe ona zabaltzen dugu munduan zehar gure produktuei esker eta, bide batez, gure herrien etorkizuna bermatzen ari gara.
‎Eta atera zenean, negarrari heldu zion. Jaiotzen garenean, negar egiten dugu munduko txarra usnatzen dugulako. Jaiotzen garen arte, arima lo egoten da, baina jaiotzarekin esnatu egiten da eta igartzen du zein debila den munduko gaitzen aurka, eta tristatu egiten da, eta horregatik egiten dugu negar.
‎Begiradatik kokatzen dugu mundua, eta begiradak kokatzen gaitu munduan. Gutxitan begiratzen diogu, ordea, geure begiradari.
‎Lotura du ezagutzarekin: zenbat apriori historikoz eta epistemologikoz aztertzen dugu mundua. Politikarekin:
‎Lotura du etikarekin ere: noiz arte jarraituko dugu munduaren handitasunari eta gure txikitasunari ezikusi egiten?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia