Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2000
‎Zernahi gisaz, ikusia dugu gorago etorkizunak lehentasuna duen mundu errealekodenbora, beste nahi baterantz zuzenduriko nahia dela, eta nahi hori gizatiarra dela; etagauzatzen duen ekintza, gizakiaren muina. Proiektuaren denboraren presentziaerrealak, gizaki?
‎Espiritua mintzoakaditzera emaniko errealitatea baita; eta gizakiak naturatik aldentzeaz batera sortu dumintzoa, edo mintzoak gizakia, nahi bezala. Borrokan gizakiak ukatu egiten du beraden animalia naturala; eta, lanaren bitartez, egina jaso duen mundu naturala duezeztatzen. Halatan, gizakia eta natura aurrez aurre dauzkagu orain; eta errealitatearenurradura horretatik sortzen dira adimena eta mintzoa; hauek errealitatea ematen duteaditzera, errealitatea espiritu bilakatuz.
2002
‎Horrela, badago kultura generikoa, osagarria, unibertsala, gizatasunari lotua?, baita talde kultura ere, plastikoa eta adierazpen anitzekoa, nitxo etniko eta sozial ezberdinetatik azaleratzen dena, aniztasuna eta erlatibitatea baieztatzen dituena?. Bigarren zentzu horretan, giza talde oro bere berezkoesangura mundua ekoizten duen heinean baino ez da osatzen talde gisa, alegia, bere bilakaeran erreproduzitu eta eraldatu egiten duen mundu sinbolikoa sortzean, ez bestela. Bestalde, kultur produkzioa era kontzientean bereizi eta areagotu dagizarte konplexuetan; era horretan, gizarteko eremu guztiak bustitzeaz gain, berariazko arloa eratu du kulturak modernitatearen testuinguruan.
‎Horrela, badago kultura generikoa, osagarria, unibertsala, gizatasunari lotua?, baita talde kultura ere, plastikoa eta adierazpen anitzekoa, nitxo etniko eta sozial ezberdinetatik azaleratzen dena, aniztasuna eta erlatibitatea baieztatzen dituena?. Bigarren zentzu horretan, giza talde oro bere berezkoesangura mundua ekoizten duen heinean baino ez da osatzen talde gisa, alegia, bere bilakaeran erreproduzitu eta eraldatu egiten duen mundu sinbolikoa sortzean, ez bestela. Bestalde, kultur produkzioa era kontzientean bereizi eta areagotu dagizarte konplexuetan; era horretan, gizarteko eremu guztiak bustitzeaz gain, berariazko arloa eratu du kulturak modernitatearen testuinguruan.
‎Kognitiboa, zeren mundua ulertzeko balio baitio. Azaltzailea, zeren ulertu duen munduari buruzko diskurtsoa eraikitzeko balio baitio.
‎ez baitu asebetetzen irakurlearen jakin mina ingurukoaren ezagutzan. Portaera anekdotikoaren aurrean, irakurlea derrigorturik dago hizkuntza gutxituan idatzi ez diren albisteak irakurtzera, baldin eta inguratzen duen munduaz modu moderno batean informaturik egon gura baldin badu. Kasu honetan, hizkuntza gutxituak medioan duen agerpena detektaerrazagoa den arren, konplimenduzko jarrera baino ez da islatzen.
‎Teknikei begiratuta, zeharkako publizitateak mezu inkonexoak helarazten dizkio ikusle/ balizko erosleari, eta honexek hartu behar du mezu horiek lotzeko ekimena. Lotura horiek, bestalde, norberak duen munduaren kontzepzioaren arabera egiten dira, zeren erabilitako nexoak, juntagailuak, mundu estereotipatuen adierazgarri pertsonalak baitira.
‎Esan gura dena honako hau da, alegia: esaten denaz gain (proposamen idatziez gain) esaten den horrek sortzen duen mundu irudikatua bera ere garrantzitsua dela, batez ere zentzu politiko argiko item mediatikoei gagozkielarik. Gure testuinguruan hori garrantzitsua da.
‎Nork bere ikuskera berezia eta propioa du inguratzen duen munduaz eta inguratzen duten gizakiez. Hori horrela da eta ezin esan ona ala txarra den.
‎Honela bada, errealaren ordezkoak bizitza eta existentzia propioak izan ditzake. Eta, erreala ez den irudia izan daiteke, eta halaxe da sarritan askorentzako, existentzia erreala duen mundu bakarra. Ordezkoa da erreala, beraz.
2003
‎Edota Ez Nire Etxe Atzeko Baratzean? Ez da itzulpen erreza, batez ere hizkuntzaren aldeetikoa edota suposatzen duen mundu ikusmena kontutan hartzen badugu (Juaristi, 2.001a), Europakourbanizazio ereduarekin ere ez da ondo ezkontzen izen hori.
2004
‎bilatu nahirik dabiitzanak, egia den arren gai horrek nahaste moduko bat sortzcn duela hainbatetan. Bide hori naba, riagoa da hermeneutika metodoaz baliatzen direnengan, bereziki Paul Ricoeur batengan.Filosofia horrek hausnartu nahi duen munduak pertsonen nahi eta behar sakonak jasotzenditu cta hortik datorkio erlijioarekiko iotura, hortik sortzcn diren antropologia mailakogogoetarekin.Sailkapcn honetatik at geratu dircn bi fiiosofo aipatu nahi ditut: Henri Bergson etaXabier Zubiri.
‎mugarik gabe nabigatzen lagatzen duen mundu konplexua. Horrek orrialde interesgarri etabarrigarri asko lortzeko hidea eskainiko dizu, baitta ziur asko zure hasierako xedea atz.ean utzita.
2005
‎11.1 irudia. Plaken arteko mugak erakusten duen munduko mapa orokorra. Batez ere subdukzio eremuak erakusteko eratuta dago.
2006
‎Hala ere, azpisistema hori garatzeko aukerak mugatuta daude: Estatua garatuko da soil soilik ordena legitimatzen duen mundu ikuskera zentrala eta horri loturiko interakzio esfera mehatxatzen ez duen bitartean.
‎ez dago ez lege historiko onik (hoberako biderik) ezta txarrik ere (txarrerako biderik). Lilura galdu duen munduan ez dago historiaren hariak mugitzen dituen indar txar zein onerako lekurik.
2007
‎Nerabezaroaren garai lokaztuaren ondotik, gaztearen nortasuna errotzen da.Inguruan duen mundu errealari eta birtualari buruzko ezagutza zuzenak etazeharkakoak etengabe erabiltzen dira bere pertsonaren onerako, bere esperientziakesaten dionari jarraikiz. Errotua dago, jadanik, bizitzak eskaintzen dizkion estimuluak antzemateko, onartzeko edo errefusatzeko modua, eta horrek nortasun baterakusten du.
‎Izan ere, behin eta berriz sinplifikatu nahibadugu ere, ezagutza sorta batzuez osaturik baitago. Egokiago esateko, ezagutzakbarne hartzen dituen kontzeptuzko mapa edo sistematzat jo dezakegu kultura.Baina konplexutasun hori, azken finean, kulturak bere baitan hartzen duen munduaren armazoi estetiko hutsa da. Horregatik, segitzen dugu kultura objektuarenmaila berean mantentzen:
‎Zentzua sortzeko gizarte lana: jendea zentzu eraikitzailea da, ezinbestean.Mundu argi eta zuzen batean bizi behar du; hala edo nola, zuzeneanulertzen eta ezagutzen duen mundu batean. Mundu hori gizarte edo jendeartean sortutakoa da.
‎Baina Estatu Batuek badaukate aparteko abantaila, alegia, munduan beraiekdira pribilegiodunenak zeren, beren borondatearen arabera, munduko erreserbamoneta inprimatzeko monopolioa baitute. Gainera, kanpo zorra bere monetanizendatzen duen munduko herrialde bakarra da. Atzerritarrek kanpo zorra dolarretan izendatua duten bitartean eta Estatu Batuei, beren moneten eta zerbitzuenbidez, dolarrak erosi behar dizkieten bitartean, Estatu Batuek kanpo zorradolarretan, i.e., beren borondatez inprima dezaketen moneta propioan, izendatzendute.
‎Ikaskuntzan oinarritutako teoria bat den arren, Bandura ren ereduak badukonduktismoaren jarraitzaileengandik bereizten duten zenbait ezaugarri. Watson-ek (ikus 3.2.1.3 atala) determinismo anbientala aldezten zuen; hau da, gizabanakoainguratzen duen munduaren eraginaren jasaile pasiboa dela. Bandura k (1977,1986), berriz, elkarrekiko determinismoa proposatzen du; hau da, giza garapena, pertsonaren (haren gaitasun kognitiboak, ezaugarri fisikoak, sinesmenak, jarrerak, nortasuna, eta abar), haren jokabideen (mintzamena, mugimendu gaitasunak, eragin truke sozialak, eta abar), eta inguruko testuinguru fisikoaren eta sozialarenarteko eragin trukearen ondorioa dela (Vasta, Haitz eta Miller, 1996; Shaffer, 2002).
‎4 asteko haurrek ezberdin erantzuten zutela beren eskuak kokotsaukitzen zienean eta beste pertsona batek ukitzen zienean. Emaitza horietan etaantzekoetan oinarrituz, egun zenbait autorek uste dute jaioberriak jaiotzetikinguruan duen mundutik bereizteko nolabaiteko gaitasuna duela; alegia, norberaren kontzientzia duela (besteak beste, Brown, 1998; Butterworth, 1992; Harter, 1998; Meltzoff, 1990; Samuels, 1986; Stern, 1985).
‎Diskurtsoa arma publiko eta politiko indartsua da. Argudio batek (inoiz ekintza batek edo paradoxa batek) eraiki duen mundua beste argudio baten bidez desegitea eskatzen du argumentazioaren logikak, nahiz eta jakin badakigun ezen ekintza bati beste ekintza batekin erantzun dakiokeela; baina hori ez da kazetaritza diskurtsoaren esparrukoa, jakina.
‎Ondoriozta daiteke, hizkuntza bakoitzak bere hotsak bezala bere keinuak ere hala dauzkan moduan, bakoitzak halaber duen mundu ikuskera ere, «esan beharraren» egoera kitzikatu hartatik, alegia, herri bakoitzaren barne betetasun berekitik ilkia izanen dela hau ere.
‎Munduaren salbazioa. Frantzian, baina, jende asko eta asko ez da mintzo frantsesez, eta hala Errepublika «une nation polie au milieu d, une nation barbare» bezala ageri da; «hizkuntz aristokrazia» bat bezala populu sastar jopuaren gainean; «révolutionnons donc aussi la langue», «il faut populariser la langue», jende hori dena, frantsesagaz eta frantsesak irudikatzen duen mundu ikuskera berriagaz, barbariatik askatzeko (horretarako herri guztietan «hizkuntza frantsesaren institutoreak», irakasleak, sortzea galdatzen du Barère en erreportak) 903 «Nous devons à l, affermissement de la République de faire parler sur tout son territoire la langue dans laquelle est écrite la Déclaration des Droits de l. Homme»904 Barère en anbizioak ez dira Frantziara
‎lotu, orain artean Weisgerber bakarrik lotu omen baitzaio, dio Gipper ek, Whorfeta aintzat hartzeke) 1320 Oroitzen gara, Heidegger maiz gelditzen dela, berak dioen bezala, «hizkuntzari entzutera», filologikoak izan gura ez duten «etimologiak» atereaz alemanetik. Euskarak barnebiltzen duen mundu ikuskera, esaterako, oraindik aztertzeko legoke.
‎Hizkuntzaren egituran, osoan, hizkuntzak biltzen edo irudikatzen duen munduan, ikusi behar da herriaren arima. Izan ere:
‎Eta jarraitzen badu esaten, b) ezin dugula hitz egin, hizkuntza horrek ezartzen duen munduaren antolaeraz baliatuz baino (erretorikoki gogortxoa dirudiena, agian logikoki besterik adierazi ez arren, hitz egitez geroan, hizkuntza konkreturen batean dagoela beti hitz egin beharra).
‎Hizkuntzak ezartzen duen mundu ikuskeraren tesia finkatua zegoen, beraz, Frantzian Iraultza aurretik (Ingalaterran ere ezaguna zen: J. Harris).
‎Kant-ek iraultza hasi egin du, ez bukatu. Kant bera, Heine-ren aburuz, berak apurtu duen mundu zaharrean katigatua gelditu da nolabait, bere buruaren apostata («tragediaren ondoren fartsa etortzen da», Heine-rena da oharkizun hori) 13 Arrazoimen praktikoaren kritikan, izan ere, bigarren Kritikan. Königsbergeko maisuak Jainkoa berriro atera du eszenara, salbazioren bat nondik bait behar duen jende xume noragalduaz gupidatua, Heine ironiarik mingotsenaz burlatzen baitzaio horregatik filosofo zaharrari.
2009
‎Bestalde, zuk jakintzat jotzen duzuna ez dute besteek jakin behar. Zureartikuluaren mamia zure hizkuntza menderatzen duen munduko edozein irakurlekulertu luke gaur egunkaria esku artean izango balu. Zure artikulua ez dasoilik adituentzat idatzia.
2010
‎Edota Ez Nire Etxe Atzeko Baratzean? Ez da itzulpen erraza, batez ere hizkuntzaren aldeetikoa edota suposatzen duen mundu ikusmena kontuan hartzen badugu (Juaristi, 2001a), Europakourbanizazio ereduarekin ere, ez da ondo ezkontzen izen hori.
‎Desberdintasun sozialak eta ekonomikoak sakontzeko joera duen eredu batindarrean duen mundu honek, aberastasunaren birbanaketarako helbururik ez duenheinean, seguru aski ez du gizonezkoen eta emakumezkoen arteko berdintasunabermatzeko ardura askorik izango. Izan ere, errenta desberdintasunek dimentsioaskoz larriagoak hartzen dituzte genero ikuspegitik aztertzen badira.
2011
‎Galdetuta telebistak aldatzen ote duen munduari buruz dugun ikuspegia, argi agertu dute botere taldeek (ekonomikoak, politikoak, erlijiosoak, edonolakoak) ikus entzulearen fideltasuna lortu nahi dutela hedabideekin: eta politikoek bereziki, gure botoak.
‎Giza gorputza errepresentazio eta nahimen moduan ematen zaigu; gorputzean hezurmamitzen da, beraz, nahimena. Nahimena bere baitan den gauza eta munduaren esentzia da; errepresentaziorik ez duen mundua, gizakiaren sustantzia inkontzientea, bizitza bulkada itsu eta irrazionala da nahimena. Schopenhauer-ek dio ezagutzaren subjektua bere identitatearen bitartez gorputzarekin individuum gisa agertzen dela eta gorputz hori bi era guztiz desberdinetan ematen zaiola:
2012
‎Anaitasuna eta osagarritasuna izango dira oinarri oinarrizko printzipioak (Chuji, 2009). SMK k helburu duen munduan esplotatzaile esplotatu, batzertzaile baztertu antzeko dikotomiak gainditu egingo lirateke. Esan beharrik ez dago luxu, norberekoikeria, oparokeria, kontsumozalekeria eta xahutzearekin bat ez datorrela.
‎Kultura indigenan eta honek duen mundua ulertzeko irudian oinarrituko dira. Gizabanako zein talde indigenen ekintzen gibelean dagoen pentsamendu eta jarrera filosofikoa dugu.
‎Gauzak horrela, ikuspegi indigena batetik, autodeterminazioeskubidea duintasunezko (Anaya, 1991), benetako berdintasunezko eta diskriminazio ezari buruzko auzia da, iraupen kultural, etniko eta ekologikoarekin loturik dagoena (Tauli Corpuz, 2001), estatu eta nazioarteko erkidegoaren zilegitasunaren oinarriak kuestionatu eta erabaki eremu indigena baten sorrera proposatzen duena. Proposamenak estatua zentro duen mundu sistema batetik nazioa zentro duen sistema batera pasatzeko iraganbideak eraikitzea du helburu. Hau «consent of the colonized via nation to nation» (Short, 2002) filosofian oinarrituz erdietsiko litzateke.
2014
‎Bistan denez, Jonek alkandora gorririk ez duen mundu posibleak askoz gehiago dira Jonekalkandora gorria duenekoak baino, baina zenbaketa horretaz abstrakzioa egingo dugu mundu posibleenmultzoa bitan banatzen delako argudiaketarekin jarraituz.
‎Galdegaiaren ekarpen komunikatiboari dagokionez, mundu posibleen etainformazioaren teoriari begira, baieztapenak mundu posibleak bitan banatzendituzten proposiziotzat har genitzake, horrela, (23) bezalako baieztapen batekmundu posibleak bitan banatuko lituzke: alde batetik Jonek alkandora gorria duenmunduak, bestetik Jonek alkandora gorririk ez duen munduak, azken horiek (23) kobaieztapenarekin bateraezinak izanik, (23b) 10.
‎Gaur egun gizateriaren herenak jada ez du ur garbirik, mila milioi pertsonak baino gehiagok edateko ur kutsatuarekin lotura duten eritasunak nozitzen dituzte, eta ur zikina haur heriotzen eragile nagusia da. Uraren zaintza eta erabilera zentzuduna, beraz, berebiziko garrantzia duen mundu mailako gaia da.
‎Soinuak gero eta handiagoak dira, astinduta eta estututa sentitzen da eta haren bizi espazioa estu eta deserosoa da. Orain arte ezagutu duen mundu bakarra, hau da, barea eta lasaia uzteko zorian dago mundu berri, zaratatsu, argidun eta izugarriari aurre egiteko. Hau da neska honek bizi izan duen bidaia sinestezinaren istorioa, bere amaren umetoki barruan 9 hilabetetan egon ondoren, zelula bakarra izatetik, haur jaioberri bat izatera pasatu da.
2019
‎Hizkuntza orok kultura dagiirudimen berezia dakarrelako baitan; hots, munduaren bizipen (estetiko) berdingabea, izakiri argi emaneta haren izatea kontatzeko era ordezkaezina. Horregatik, mythosak, zentzua narrazio egitean, ernamuinean duen mundu bizipena lorarazten du.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia