2000
|
|
Migelen gutiziak menderatzen zuen nire borondate on guztia. Dena dakien eta dena ezagutzen
|
duen
Jainko maitagarriak ezin litza  ke barka ez horrelako bekatuak ez maiatzeko goiz hartako eguzkiaren antzeko nagikeriak. Eta are gutxiago, jasan.
|
2002
|
|
Esfera sozialen diferentziazio funtzionalarekin (ere), nortasunak eta ez nortasunak, jarraikortasunak eta hausturak eman daitezkeenean, dibergentziei eta kontingentziei aurre egin behar zaie. Oztopoa, ordea, erlijioa esfera pribatura iragatean datza, horren ondorioz sistema berriek ez baitute kontingentzia murriztuko
|
duen
Jainkoa.
|
|
Sistema bakoitzak modu autoerreferentzialean bere funtzioa asetu nahi du dualitatearen poloetako bat burutzearekin: eduki, gobernua, egia, justizia, etab. Baina hori mugatua da, aukerak areagotzeari berariazkoa zaion kontingentziaren areagotzea murriztuko
|
duen
Jainkoa bezalako formularik ez baitago gizarte modernoetan.
|
|
Eta kito. Bai baitirudi hauts zuri horrek beste maitalerik onartzen ez
|
duen
jainko jeloskorra gordetzen duela bere baitan. Eta nik ere maitale zaharra ahaztu eta heroina egin ninan maitale berri, paradisu artifizial hartan.
|
2003
|
|
bataioaren sakramenturik gabe ez baitago salbatzeko aukera txikienik ere. Ez dago garbi noiz sartzen
|
duen
Jainkoak arima fetuaren barruan, baina, dena den, bataiatu egin behar da" zeruko maijorazko" an sartu ahal izateko: " Oh zein utsegite andija gurasuena, galduten bada seña eureen erruz!
|
|
37 Bada bi lege mota horien arteko beste desberdintasun bat ere: oro har politika legeei gizaki lege deritze, gizakiek ezarri dituztelako horiek, abiaburu moduan gizaki zentzutasuna hartuta; eta erlijioaren nahierarako legeak ere gizakiak ezarri dituen arren, ez dira horrela deitzen, baizik eta konstituzio kanoniko edo eliza lege, euren abiaburua eliza jagoten
|
duen
jainko espiritua delako.
|
|
Lege naturalek zuzentasuna bera osatzen dutenez, berezko agintea dute gure adimenaren gain; arean ere, adimena eman zaigu zuzentasuna barneratu, egia jakin eta legeok betetzeko. ...sun hori antzeman ahal izateko, ezta bihotz zintzotasun bera ere, horren aginduak betetzeko; politikak, bada, gizakien onarpenarekin zerikusirik ez duen beste aginte mota bat eman die legeoi, horien betepena jagoteko denbora botereen bidez. Beste alde batetik, nahierarako legeek duten agintearen oinarriak dira, hala legeok ezartzeko ahalmena dutenek emandako indarra, nola legeok betetzeko agintzen
|
duen
jainko ordena.
|
|
4, 5, 6 Gizakiak
|
duen
Jainkoaren itxuratze horrek ezagutarazten digu zer den haren izaera, zer haren erlijioa, eta zertan duen oinarri haren lege lehenak: haste hastekoa da Jainkoaren itxuran heztea, eta bizitza eta zoriontasuna izan behar duen on gorena edukitzeko gai izatea; erlijioa bera ere bai, horixe baita haren lege guztien bilketa eta bizitza horretara daramaten argia eta bidea baino ez dena; eta, azkenez, lege nagusia, erlijioaren espirituak, on goren hori bilatzeko eta maitatzeko agindua ematen diona, hara joan behar baitu bere indar guztiekin, espirituz eta bihotzez, bi biok osatuak baitira on hartaz jabetzeko.
|
|
Epaitzeko, bada, gizartea gaurko egoeran gordetzen duten legeen espiritua eta ohitura, premiazkoa da horren nondik norakoak zehaztea, oinarri direla lehen bi lege horiek. Horien bidez idoroko da besteen ordena, eta batzuen eta besteen arteko loturak; jarraian, ikusi behar da zein modutan esku hartu
|
duen
Jainkoak egun ageriko zaigun egoeran hura bizirauteko, batez ere, gizabanakoen artean, gizabanako horiek lehen lege ezinbesteko horien espirituarekin bat etorri ez eta Jainkoak euskarri nahi zituen lege sustraiak ahultzen dituztela.
|
|
Erlijioak erakusten digu Jainkoak ondasun mugagabeak atera dituela gaitz handi batetik, gaitz hori dela-eta bekatuak gizakia gutxietsi baitu. Erlijioak erakusten digu, orobat, zein konponbide ulertezin erabili
|
duen
Jainkoak gizakia bekatutik askatzeko eta gizaki hori jaitsiera baino lehenagoko egoera zoriontsuago batera eramateko. Jainkoak, beraz, aldaketa hori onartu du, aldaketatik emaitza on bat ateratzeko.
|
2004
|
|
Baina baliteke beste interpretazio bat egitea, alcgia Sokrates besteon aitzinean mintzoden kontzientzia dela esaten ducna. Berak ez daki ziur daimon horren baitan zer ezkutatzenden, zer esaten
|
duen
jainkoak: –Hori misterioa da denentzat, salbu jainkotasunarcntzat?, dio Defenisan akusatuak.
|
|
Descartesek buruan
|
duen
Jainkoak, bada, balio du ez inor bekatutik salbatzeko edo zigortzeko, baizik eta munduaren ezagueraren oinarria izateko; eta ez dira kontuan izango hemen fedea sustatzeko oso garrantzitsuak izan zitezkeen beste zenbait ezaugarri, elizak beti gogoan zituenak. Horregatik, hemen, Jainkoaren eginbeharra izango da Ni pentsatzailea, ideiak dituena, oraindik bere barrukotasunetik irten ezin duena, kanpoko munduarekin uztartzea, eta ideien euskarria dela ez ezik, baita euren artean ordena, hierarkizazioa, badagoela erakustea ere.
|
|
Platonek eman zuen erantzunean mundu eidetiko bat legoke beharrezko ordena razional horren sustraietan, ideiak bertan bildu eta ehunduko zirelarik, baina ideia bakoitza berez perfektua eta existentziaduna izanik. Descartesek, berriz, izaki bat bilatuko du, gauza guztien oinarria eta azken zergatia izango dena, eta hura Jainkoaren formaz jantziko du, berezko eta naturatik banandutako existentzia izango
|
duen
Jainkoarenaz, alegia. Bera izango da ordena eta mugatasuna ezarriko dituena ideien alorrean.
|
|
Baina hori onartuz gero, bere sistema osoaren oinarria hautsita geratuko litzateke zeharo, eta hori egin aurretik nahiago du autoinkulpazioaren bidetik jo: nik ez badut ulertzen zergatik egiten
|
duen
Jainkoak egiten duena ez da bere errua izango, nirea baino, neu bainaiz akastuna, nire ezagutza da mugatua, neu naiz ezerezaren partaidea eta ez bera. Onartu behar dugu honek guztiak gogor astintzen duela Descartesen egiari buruzko adiera, berak nahiko lukeena baino gehiago astindu ere.
|
|
bat, amaigabea, betierekoa, aldaezina, burujabea, ezagutza gorenekoa, ahalguztiduna bihurtu duenean. Bere Jainko matematikoari ezaugarri horiek izendatzean, naturatik kanpo jartzean, existitzen diren gauza guztien sortzailea egin duenean, elizak defendatzen
|
duen
Jainko pertsonalarengana hurbildu da berriro, saihestu nahi zuen tranpan eroriz.
|
|
Ez da ahaztu behar, hasteko, Jainkoari buruz orain arte kontuan hartu duen hipotesi bakarrean bera iruzurtitzat jotzen zuela eta ikuspegi hau ez datorrela larregi bat berak buruan
|
duen
Jainkoaren ideiarekin. Are gehiago, Descartesek beharrezkoa du modu batean edo bestean Jainko iruzurtiaren hipotesi hori baliogabetzea, gero Jainkoaz hausnarketa egin ahal izateko.
|
|
Horiek guztiak irakurrita eta berrirakurrita nekez antzeman daiteke Jainko transzendente baten irudia. Aipatu testu eta testuinguruen arabera, Wittgensteinek hizpide
|
duen
Jainkoak areago dirudi baztertu ezinezko erreferentzia kultural eta argumental bat errealitate transzendente bat baino. Wittgensteinen Jainkoa mundu logikoaren sustengu (autodisoluzio?) ontologiko bat bailitzan agertzen zaigu, munduaren (hizkuntzaren, gertakarien, esperientziaren) mugak zedarritzen dituen errealitate immanentea, munduari eta hizkuntzari (bizitzari) oinarri eta zentzu ematen dion errealitate immanentea.
|
2005
|
|
Ez ote gintezke giristino on izan batere elizara joan gabe, han ematen diren prediku aspergarri eta estralurtarrak entzutera bortxatuak izan gabe? Inkarnazio fedearen izenean, gorputz bat hartu
|
duen
Jainkoaren izenean, prediku estralurtarrak entzuten baitira. Zenbait apezek nahi lukete Jondoni Joani bezainbat izan, ahantzirik hain segur San Mark dela Jesusi... bai eta jende xeheari hurbilena gelditu den Ebanjelio idazlea.
|
2006
|
|
Adorno k, ostera, traszendentzian bilatuko du deskantsua eta babesa. Moralari dagokionez, ezer exijitzen ez
|
duen
Jainko baten alde agertuko da; beldurrik eragingo ez duen Jainkoa. Horkheimer ek ere klabe erlijiosoan formulatu zuen bere esperantza:
|
|
Adorno k, ostera, traszendentzian bilatuko du deskantsua eta babesa. Moralari dagokionez, ezer exijitzen ez duen Jainko baten alde agertuko da; beldurrik eragingo ez
|
duen
Jainkoa. Horkheimer ek ere klabe erlijiosoan formulatu zuen bere esperantza:
|
|
Zergatik, baina? Nik azal diezaioket Paleolitikotik datozen sineskera animistetan dutela jatorria, ospakizunetan erabiltzen direla eta jantzita daraman maskarak irudikatzen
|
duen
jainkoa bilakatzen dela dantzaria, maskarak dantzariek eramaten baitituzte. Etnia bakoitzak bere maskarak dauzka, eta maskarek etniako jainkoak irudikatzen dituzte.
|
|
• Zeus nagusitzen
|
duen
Jainko andereen panteoia.
|
|
Zentzu horretan, interesgarria da azpimarratzea Zeus dela hilkorrekin harreman zuzena ez
|
duen
jainko bakarra: hilkorrei aginduren bat eman behar dienean Iris, Amets, Zurrumurru edo beste edozein mezulari bidaltzen die13, axolatuko ez balitz bezala, hilkorrekiko harremanak kutsatuko balu bezala.
|
|
Biltzar horretan garrantzia hartzen du eztabaidak, adostasunak lortzeko bideak, eta arautu egiten dira prozedurak: esaterako, ostrazismoa erabiltzen da, ez Zeusen agindua betetzen ez duenarekin, baizik eta guztien iritziarekin bat datorren Zeusen agindua errespetatzen ez
|
duen
jainko andere bihurri eta bakartuarekin —gaiztotzat hartzen hasten den jainko anderearekin—: jolas semantikoa oso eraginkorra gertatuko da.
|
|
Biltzar horretan, beraz, Zeusek, ordena juridiko politiko arautua ezarri
|
duen
jainko zuhurrak, legitimazio bide modernoago bat asmatu duen jainko burutsuak, jainko andere guztien adostasuna eta legezkotasuna eskatzen du erabaki bat hartzeko —ulertzen baita, azken batean, berea izango den erabakia indartzeko—.
|
|
Biltzar horretan, beraz, Zeusek, ordena juridiko politiko arautua ezarri duen jainko zuhurrak, legitimazio bide modernoago bat asmatu
|
duen
jainko burutsuak, jainko andere guztien adostasuna eta legezkotasuna eskatzen du erabaki bat hartzeko —ulertzen baita, azken batean, berea izango den erabakia indartzeko—.
|
|
• Zeus Basileus, zetroaren bidez boterea erakusten
|
duen
jainkoa.
|
|
• Zeus Polieus, hiria antolatzen
|
duen
jainkoa.
|
2007
|
|
• Zeruko boterea egituratuko
|
duen
jainko andereen arteko subiranotasun borroka —Hesiodoren narrazioan gorde zaiguna— ezaguna da egiptoar, akadiar, hitita, hurrita, ugaritar, hebraitar eta beste kulturetan281.
|
2008
|
|
Emaitza Kreazioa zen, Genesiak deskribatzen zuen bezala, eta bederatzi eszenatan banatua. Eszena nagusia Adamen Kreazioa zen; bizitza sortzeko ahalmena
|
duen
Jainkoaren eskua ez zen gai berria artean, baina ordura arte inoiz ez zen horrelako indarrez adierazi. Ia ia elkar ukitzen duten hatzen irudia ikono unibertsala da gaur egun.
|
|
–Gutxi, asko? zer dira hitz horiek, ordea, gugandik guztia nahi
|
duen
Jainkoarentzat. Ona izatea ez baita nahikoa Jainkoaren begietarako, zeren Jainkoak onak baino hobeak nahi baikaitu, baita hobeak baino hobeak ere?
|
|
–Gutxi, asko... zer dira hitz horiek, ordea, gugandik guztia nahi
|
duen
Jainkoarentzat. Ona izatea ez baita nahikoa Jainkoaren begietarako, zeren Jainkoak onak baino hobeak nahi baikaitu, baita hobeak baino hobeak ere...
|
|
" Bere burua egoera tragikoan aurkitzeagatik beragatik, ustekabean egin du bekatu, argi gelditzen da errudun dela, ez egin duen bekatuaz, baina bai beste batez: hybris bekatuaz errudun da; bere buruarengan duen konfiantza erabatekoa, zeinaren bidez sinesten baitu, bere aretearekin, inork sufriaraziko ez
|
duen
jainko bat dela. Batzuetan hybrisa bere ekintzetan ageri da:
|
2009
|
|
Hari batzuk alde baterantz garatzen dira, beste batzuk besterantz, edo batzuk oraingoz geldi gelditzen dira, osagai ezberdinen eboluzioa konplexua da, horien artean kontraesankorra izan liteke maila batzuetan. Geroago Naturan egiten
|
duen
Jainkoaren eta gizon emakumearen sintesi handiak harrituko gaitu(. Jaungoiko Aita zerua,/ Jesukristo eguzkia??). Baina bide hura iragarrita suma daiteke Elorri n, egunsentia(, egunaren atari?
|
|
Hau da isiltasun bat ekurugaitza, absentzia eta artegazkoa, argirik gabekoa, begirune eta, azken batean, konfiantza osokoa bada ere. (Ez dauka zerikusirik, esan gura dut, marmolezko isil isilean bere presentzia potentea inposatzen
|
duen
jainko grekoaren, numen praesens, distiratsuarekin, tradizio estetiko batek Winckelmann, Schiller eta Hölderlinengandik Otto eta Rilkeganaino sentitu duen bezala:
|
|
Eta ulertzen da: gizakia ezin da izan gizakia, hots, ezin da bere buruaren egilea libre izan, nolakoa izan behar
|
duen
Jainkoak diktatzen badio. Kristautasuna, Eliza, etab., gizakia eta gizartearen estekadurak baino ez dira hortaz(, je ne connais qu, une Église:
|
|
Gidaritza ziurraren, sostenguaren, maitasunaren gurariak, gizon emakumeak Jainkoaren ikusmolde sozial eta moral batera ekartzen ditu: tribua maitatzen, maldatzen, gidatzen, zigortzen eta saritzen
|
duen
Jainko Probidentziazkoa. Juduen Izkribu Santuek ederki ilustratzen ei dute beldurraren erlijiotik erlijio moralera iragaitza, garapide hori Itun Berrian jarraitzen baita aurrera.
|
|
Pertsonalki Einstein erlijiosoa izan da, sakonki erlijiosoa, berak behin eta berriro aditzera eman izan duenez (ateistak eta libre pentsatzaileak jende ez serio txoriburutzat zeuzkan, eta higuina ematen zioten, bere esanean). Baina Einsteinek sakonki sinesten eta apalki gurtzen
|
duen
Jainkoa filosofikoa (edo, nahiago bada, mistikoa) da, h. d., erlijioa. Jainkoa, mundu intelektualean eta sentimendu kosmikoan kokatzen du beti, ez mundu historikoan edo mundu morala esan genezakeenean?
|
|
(. Bai ikaragarria izan zela zilarrezko arranbelaren dardara!?). Homero eta bere entzuleentzat begien bistakoa zen, izurria eragin
|
duen
Jainko hori, literalki mutil gazte bat fisikoa ez, zela?: baina eragilea Apolo gazte bizkorra zela ere bai, ziur zeuden (sinboloak errealitatea betebetean adierazten zuela).
|
|
Alabaina, edozeinek ez du Naturan Jainkoa ikusten. Eta ikusi dutenetan, errealitatea da salmistak Naturan ikusi
|
duen
Jainkoa eta Aristotelesek igarri duena, biziki urrun daudela bata besteagandik. Natura eta eskualde geografiko bertsuan, San Frantzisko Asiskoak eta Galileo Galileik, begikera diferenteekaz, bi Natura diferente ikusi dute eta bi Jainko kreatzaile diferente.
|
|
Arrazoizkotasun estriktoenaren bila pribilegia liteke arrazoimenaren eredu bat, erlijioa eta Jainkoa ezabatzen duena (Russell). Menturaz, alabaina, horrela Russellek ukatzen
|
duen
Jainkoa, McTaggartek jada ukatua zuen bera da: –the Absolute is not God, and in consequence there is no God?.
|
|
eta horregatik jotzen dugu anai arrebok izebarengana, zalantzaren bat dugunean edo kontsolamendua behar dugunean. Izeba, izan ere, berak sinesten
|
duen
Jainkoa bezalakoa da, eskuzabala baino eskuzabalagoa.
|
|
Jainkoa dela uste dute. Jainkoa izatea nahiko lukete, euren min guztiak baretzeko gaitasuna
|
duen
Jainkoa.
|
|
–Izeba, izan ere, ez da mundu honetakoa, baina horregatik ulertzen du, beharbada, mundu hau, baita mundu honen barruan dauden beste mundu guztiak ere, gurea tartean... eta horregatik jotzen dugu anai arrebok izebarengana, zalantzaren bat dugunean edo kontsolamendua behar dugunean. Izeba, izan ere, berak sinesten
|
duen
Jainkoa bezalakoa da, eskuzabala baino eskuzabalagoa.
|
|
Eta, lehen esan dizudan bezala, Jainkoa denbora eta espaziotik kanpo dago. Tolstoirentzat Jesusek aldarrikatzen
|
duen
Jainkoa ez dago kanpoan, gugan baizik. Jakina, hori esateagatik eskumikatu egin zuen eliza Ortodoxoak.
|
|
" Ezetz hil, hurrengo tantoa egin bitarteko denboran?", esan zidan anaiak; eta inoiz entzun litekeen bekaturik astunena entzun nuela iruditu zitzaidan: nola zitekeen erronkan hasi den dena ikusten eta den dena gidatzen
|
duen
Jainko guztiz ahaltsuaren kontra?
|
|
martxan jarri nahi du denboraren inauteri handi bat, non mozorroak itzuli eta berritzuli egingo diren. Gure identitate zurbila iraganeko identitate oso errealekin identifikatu baino, egin behar dena da berragerturiko hainbat identitateetan geure burua irrealizatzea; eta mozorro horiek guztiak —Frederik Hohenstaufen, Zesar, Jesus, Dioniso, eta agian Zaratustra— berreskuratuz, historiaren bufoikeriari berriro hasiera emanez, gure irrealtasunean mozorro horietakoren bat eraman
|
duen
Jainkoaren identitaterik are irrealagoa berreskuratuko dugu. " Hor, agian, originaltasuna oraindik baimendua zaigun eremu bat aurkituko dugu, historiaren parodia egile edo Jainkoaren politxinela gisa, agian" 47 Ikusi ahal daiteke hemen bigarren Ezgaraikoak" historia monumentala" deitzen duenaren bikote parodikoa:
|
|
Behin hori erranda, gaiaz pixka bat aldatzea dagokigu. Frogatu dugu niak epistemologikoki nola frogatzen
|
duen
Jainkoa badela, existitzen dela. Eta gainera, Jainkoari mugagabetasuna eta perfekzioa" ezarri" dizkio (horrela behar baitu izan Jainkoak) ezaugarri funtsezkoenen gisa.
|
|
gure bizitza jaten
|
duen
jainkoa
|
2010
|
|
gizona, gizonak berak asmatu duen asmaziorik gezurrezkoenaren mende! Bere mendekotasunetik mintzo baita Ivan, bizi bizirik
|
duen
Jainkoaren ideia kolokan jartzerakoan askabidean jarri bada ere. Baina hor, gu azaltzen gara, Ludwig, gu haratago baikoaz, mendekotasun guztiak hausteko eta atzean uzteko ahaleginean.
|
|
Etimologikoki algodizea minaren zientzia da, sufrimenduaren jakintza. Teodizean itauna zen nola elkartu Jainkoaren existentzia eta gizakien mina, nola baimentzen
|
duen
Jainkoak gizakien sufrimendua. Algodizean galdera bertzelakoa da:
|
|
gizona, gizonak berak asmatu duen asmaziorik gezurrezkoenaren mende! Bere mendekotasunetik mintzo baita Ivan, bizi bizirik
|
duen
Jainkoaren ideia kolokan jartzerakoan askabidean jarri bada ere. Baina hor, gu azaltzen gara, Ludwig, gu haratago baikoaz, mendekotasun guztiak hausteko eta atzean uzteko ahaleginean.
|
|
Gaizkia ulertzen
|
duen
Jainko bat sinesten dut,
|
|
mundua aurrera atera dadin nahi
|
duen
Jainkoa.
|
2011
|
|
Kuriosoa da Rilkek nola tratatzen
|
duen
Jainkoaren figura. Ez du Jainko handiaz hitz egiten.
|
2012
|
|
Jainkoak ez badu interesik ni harengandik libre izateko, zer jainkotasun demostratuko luke? Infernua diseinatzen
|
duen
Jainko batetik aparte egon behar da, Jainko hori arriskutsua delako. Eta gauza hauen asmakizunetan ibili diren teologoei esango nieke ez diotela batere zerbitzu onik egin Jainkoari, oso perfil mediokrea atera diotela.
|
|
Gertaera horrek gogoeta probetxugarri asko sortu zizkidan, eta bereziki hau: nolako ontasun neurrigabea
|
duen
Jainkoaren ardurak gizadia gobernatzean, giza ikusmenari eta jakintzari horren muga estuak jarri dizkiolako; eta milaka arriskuren artean dabilenean haiek ikusi edo aurkituko balitu adimena nahasi eta gogoa itoko lioketen arren, gertaera horiek begien aurrean ez izatean eta inguruko arriskuez ezer ez jakitean, lasai eta bare egoten uzten diolako.
|
|
Tramankulu hura belarrietara hurbildu zigun, eta ur errotarena bezalako hots amaigabea ateratzen zuen. Eta animalia ezezagunen bat den susmoa izan genuen, edo hark gurtzen
|
duen
jainkoa; baina gu azken iritzi honen aldekoago gara, berak baieztatu baitzigun (zuzen ulertu baldin bagenion, ez baitzen oso ongi mintzatzen) gutxitan egiten zuela ezer hura kontsultatu gabe. Bere orakulua deitu zion, eta bizitzako ekintza guztietarako ordua adierazten ziola esan zuen.
|
|
On Karlosek, ohatzetik, ahots hari batez, elizgizonak handik ateratzeko agindu du. Jainkoari esan beharrekoa handik laster esanen dio, bertatik bertara, nahiz eta espero
|
duen
Jainkoak ere zenbait gauza azaltzea berari...
|
2013
|
|
Beraz, kontakizunezko lanak direla esan behar. Dena dela, hauetan ere, ariman gertatzen zaiona, barne santutegian Autoreak sumatzen
|
duen
Jainkoaren presentzia, gogo gogoan darabil beti, sekula ezabatu gabe. Are gehiago, barneko su horren indarra dute eragile bi obra horietan kontatzen diren harreman, gorabehera eta joan etorriek.
|
|
Hortaz, Jainkoaren doakotasuna onartzen dugunean eta Jainkoa bera ezertan ere ezin daitekeela funtzionalizatu baieztatzen dugunean, Jainkoa modu esperimentalean ezagutzeko ateak zabaltzen ari gara. Horixe da postmodernismoan Mardonesek ikusten
|
duen
Jainkoarenganako bidea.
|
|
Jainkoaz ukan ditzakegun ideia eta iritziak gorabehera, salbatuko gaituen Jainkoagan sinesten dut. Gure zekenkeri, txikikeri eta grinetatik libre irizten
|
duen
Jainkoagan sinesten dut. Eta ez gure erara, baina guztiz bestetara eta Bere modutara —" Zuk bakarrik dakizula fededun hil diren guztiak" — iritzi diola ta nago gure adiskide Gabrieli, eta Bere gloriatan harturik ukanen duela uste dut.
|
2015
|
|
Bizi al daitezke batean beste askoren ametsak? Amets egiten
|
duen
jainkoa al naiz, oharkabean?
|
|
Ordea, pozaren eta egiaren bila, betiko inkisidoreekin egin zuen topo, gaur damua exijitzen dute. Orduko inkisidoreek ezin izan zuten eroan Jainkoa Naturarekin identifika zezan (ezeztaturik gelditzen baitzen mundutik berex mundua une jakin batean sortzen
|
duen
Jainko epailea); ezin izan zuten jasan pozaren aldarrikapena eta tristura molde oro tenteltzat hartzea (kristauek umiltasuna, itxaropena, gupida, damua, bertutetzat zituzten; Spinozarentzat berriz txarrak dira, jarduteko geure ahalmena ahultzen baitute); ezin gorputzaren eta arimaren erabateko paralelotasuna aditu (Spinozarentzat gorputza pizteaz batera da arima bizkortzen, eta alderantziz; krist... hortik zilizioa, baraua, gurarien hildura, berezko grinak bekatu bilakatuak...); ezin Bibliaren irakurketa kritiko eta zentzuzkoa zigor barik utzi.
|
|
10 Oi ene ahizpak, ez da ezer utzi genuena, ez egiten duguna, ezta egin dezakeguna ere, horrela har batekin harremanetan jarri nahi
|
duen
Jainko bategatik! Eta oraindik bizitza honetan ondasun honetaz gozatzeko itxaropenik badugu, zer egiten dugu?, zeren ondoan gelditzen gara?, zer da nahikoa une batez Jaun honen bila ibiltzeari uzteko, auzo eta plazetan Emazteak egiten zuenez?
|
|
Arimak otoitzean nola bat egiten
|
duen
Jainkoarekin azaltzen hasten da.
|
|
1 Era arrazoizkoan esana dago otoitz modu honi dagokiona eta zer egin behar duen arimak edota, hobeki esan, zer egiten
|
duen
Jainkoak berarengan, Jainkoak dagoeneko baratzezain ofizioa hartzen baitu eta arimak atseden hartzea nahi baitu. Borondateak berak gozatzen dituen mesede haiek onartzen ditu soilik.
|
|
Aditu nituen beste gauza batzuk ere: zer dela-eta hartzen
|
duen
Jainkoak atsegin handiagoa arimekin gainerako kreaturekin baino; gauza hauek hain goi mailakoak izanik, adimenak ulertu bazituen ere, ez dut erraz asmatuko haiek azaltzen.
|
|
Eta Teresak esan zien mojei: . Aingerutxo honek egin
|
duen
Jainkoa goresteko egintza honengatik soilik, ontzat ematen ditut fundazio honetan igaro ditugun neke guztiak? (Frantzisko Santa Mariarena, Reforma de los Descalzos, 1 t., 2 zat., 24 kap., 285 or.).
|
|
Hau ere, aurrez gogoeta egin gabe, bat batean gertatzen da eta goitik behera astintzen nau; ez dakit nik nondik datorkidan hainbesteko indarra. Oihuka hasi nahi nukeela iruditzen zait eta guztiei aditzera eman zer doakigun gauza gutxirekin ez kontentatzean eta zer ondasun
|
duen
Jainkoak guri emateko, hartzeko prestatzen bagara. Desira hauek ni neure baitan desegiteko modukoak direla diot; ezin dudana nahi dudala.
|
|
6 Oi, Anjelak, berak esaten didanez, zein pozik emango liokeen Paulori jaten, dioen bezain gose handiaz dagoenean! Nik ez dakit zergatik bilatzen
|
duen
Jainkoak ematen dion baino sufrimendu gehiago eskean ibiltze horrekin; zazpi arima dituela dirudi, haietako bat amaitzen denean beste bat izango da. Berorren aitatasunak agiraka egin biezaio, mesedez, eta eskerrak eman nire partez niri idazteko hartzen duen arreta handiagatik.
|
|
gero Chavesek erregeari ager diezazkiola, edota Chavesek berak guztiaren azalpena eman diezaiola erregeari, egintzak eta pertsonak isilduz;? eta era berean adieraz diezaiola nola izan
|
duen
Jainkoa ez iraintzeko ardura aparteko agindu hau aldarrikatzean (kapitulura dei egitekoa?);, egiaz, ez zuela ongi egin (a.
|
|
Desegin eta gero berregin egin dutela ematen du. Harriturik nago nola portatzen ari den bere ahaideekin; hala ere, harrituago nago nola uzten
|
duen
Jainkoak Bera zerbitzatu nahi zuen kreatura bat. Handiak dira haren epaiak.
|
|
Graciánek
|
duen
Jainkoaren kontzeptua.
|
|
Berak dio, Tostadok bisitarien gain eskumenik ez badakar, aktak egongo direla indarrean; baina eskumen hori badakar, ez dago zer esanik, obeditzea eta beste bideren bat bilatzea baizik; izan ere, berak uste du komisarioek ezin dutela probintziarik eratu ezta kontseilaririk egin ere, haiek zutena baino aginpide handiagorik ez badute, eta horrela egoki izango da beste bideren batez baliatzea. Guztia egiten
|
duen
Jainkoak lagun diezagula, eta laster batean eman diezaiola berorri osasuna, bere errukiagatik, guztiok eskatzen diogunez. Mezu hau zer egin ikusteko eta berorren agurgarritasunagandik jakiteko bestetako ez da.
|
|
9 Ez dut nahi izan berorren jauntasunari idatz diezaion: batetik, nahita saiatzen garelako hartaz kasu egiten delako irudia ez ematen (haren tolesgabetasunak horren beharrik izan ez arren, gauza batzuetan frai Juniperoren antza baitu); bestetik, ez dudalako nahi emakumetxo batzuek esan dezagunari berorren jauntasunak jaramonik egin diezaion, iratzarri eta argibideak emateko aita ona baitu, eta maite
|
duen
Jainko ona.
|
|
Arimak otoitzean nola bat egiten
|
duen
Jainkoarekin azaltzen hasten da. –
|
|
Antonio Larez eta Kristóbal Caro Jesulagunak dira. Maria Díaz, berriz, Bizitza Liburuan aipatzen
|
duen
Jainkoaren mirabe ospetsua.
|
|
Oso pozik nago geure etxeaz, oso alaia baita. Bedeinkatua izan bedi honela egin
|
duen
Jainkoa.
|
|
Bada, ene ahizpak, behin honezkero ematen du [Jaunak] ez duela nahi besterik esan dezadan, ez dakidalako zer esan, nik jarraitzeko asmoa nuen baina; bada, Jaunak irakatsi dizue bidea eta niri liburuan ipintzen, idatzia dagoela esan baitut? ur biziko iturrira iritsitakoan nola jokatu behar duten, eta han zer sentitzen duen arimak eta nola asetzen
|
duen
Jainkoak eta kentzen dion hemengo gauzen egarria eta nola daraman Jainkoaren zerbitzuko gauzetan haztera, haraino iritsi direnei oso probetxugarri izan eta argi handia ematen diena.
|
|
Gora gorputza zaintzera erematen
|
duen
Jainko txuria! emea makillatzera daraman apaintzaile galanta, polita egitera, denbora galtzera, Jainkoaren antzera?
|
|
Egun hauetako haserre urrikiak, baino gehiago ote dira? Ez ote dugu begien aitzinean, zer emaiten
|
duen
Jainkorik gabeko mundu batek?
|
2016
|
|
Halako obra egin izana, dio pasarteak, bakarrik zegoen bere inperioa zerutik lurreraino eta are itsasoaren hondoraino ere hedatzen
|
duen
Jainkoaren ahalmenean.
|
|
Jainkoa kentzen duten tokietan, gizona aise hiltzen baitute. «Elgar maita azue» erran
|
duen
Jainkoak du arrazoin. Elgar ez badute gizonek maitatzen, mundu hau infernu bat izanen da.
|
|
Kreatzailearen adiera jendartean komuna Darwinek ezin zuen beretu. Teodizeakoa, unibertsoa teleologiaz betetzen
|
duen
Jainko diseinatzailearen kontzeptu filosofiko teologiko refinatuagoa ere ez zuen onartzen(" I cannot see[...] evidence of design & beneficence on all sides of us. There seems to me too much misery in the world.
|
|
Bigarrena, eta txanpon beraren beste aldea dena, gizakiarena da ekimena. Hots, gizakia zigortuko
|
duen
jainkorik ez dagoenean, gizakiari babak eltzetik aterako dizkion jainkorik ere ez dago. Ekimena da askatasunari darraion korolarioa.
|
|
Bestalde, Barandiaranek ren sinonimotzat jotzen
|
duen
Jainkoaren begi horrek agian kristau interpretazio bat baino gehiago izan liteke. Izan ere, Jainkoa tartean ikusteak gogora ekartzen baitu, i z hasitako eta lehen kontsonantea zalantzazkoa duten eguzki hitzaren hainbeste aldaera dialektalen presentzia.
|
|
Elizkizunak iragan dira bildutasun haundian, herritarrek eta kanpotiarrek erakutsiz Jules apezari zor zitzaion atxikimendua. Dolumin bizienak gelditzen diren lau haurrideeri, Jules apezak hain artoski xerbitxatu
|
duen
Jainko Jaunak eman dezakola zorion zeruan, bere aita, ama eta beste haurride joanak direnen artean.
|
2017
|
|
Ikusazu nola mintzo den mundu honetako ordainaz eta beste mundukoaz, eta nola, bataz eta besteaz diferentzia eginik, esaten
|
duen
Jainkoa zerbitzatzeagatik deus uzten duenari emango zaiola, are mundu honetan ere, uzten duenetik ehun gehiago, eta gero, beste munduan, sekulako loria.
|
|
orduan ere luzatzen du. Noiz
|
duen
Jainkoak erakutsiko diola, oraino bihotz on duela, apur bat utz dezatela esaten du. Eta gero, hala dabilela, maiz gertatzen dena, konfesatu gabe hiltzen da.
|
|
Jainkoa da Jainko bakar eta berak eginak dira gauza guztiak; beraz, gaizkirik baldin bada, gaitz hori ere Jainkoak sortua da. Baina gaizkia sortzen
|
duen
Jainkoa izan ote daiteke on huts. Berak nahi ezta sortu bazen ez da Jainko hutsezin, eta nahita sortuz gero, ez ote dugu ondorioztatu ongia eta gaizkia, ona eta makurra, biak daudela Jainkoarengan eta bi biak nahi dituela Jainkoak iraunarazi guk ezagutzerik ez dugun arrazoiak direla-eta?
|
|
Neuzkan indar apurrak batu, eta esan nion, ahots hari batez, baina esan egin nion: Zuk nahi ala ez, zu eta ni ama alabak gara eta ez dago hori aldatuko
|
duen
Jainkorik, ama.
|
|
Ezin sendatua da nere gaitza, erremediorik gabea. Nola bilakatu zira neretzat ixura huts den ur engainagarri?" 2 Jakobek gaua borrokan pasatu duelarik, hau dio gudukatzen
|
duen
Jainkoari," ez zaitut utziko benedika nezazun arte". 3
|
|
Jainko monoteistak elgarren kontra borrokan ari diren bitartean, politeismoaren jainkoak ongi bizi dira elgarrekin; pluralismoa eta bizikidetza laguntzen dituzte. Baina horren ondorioa da desargertzen dela biktimen alde egiten
|
duen
Jainkoa, eta hunekin batera alteritate desafiatzailea, galdera sortzailea eta aukerak emaiten dituena. Eta alteritate hori huntan datza:
|
2018
|
|
Ez dut ulertzen zergatik atera
|
duen
Jainkoaren gaia gaur.
|
2019
|
|
Gizonak liluratu egiten du, baina izutu ere bai. Sentimendu kontrajarri horiek uztartzeko, neskak bereizi egiten ditu beldur ematen dion gizonezkoa, batetik, eta berak begirunez adoratzen
|
duen
jainko distiratsua, bestetik. Zakarra eta basatia da gizonezko kideekin, baina itsuki maite ditu urrutiko printze urdinak:
|
|
Haren agindua hautsi dut. Ez da irribarre egin eta barkatzen
|
duen
Jainko bat. Baina gertatuak gertatu, gaitzetsi eta baztertzen banau ere, zure ondoan geratuko naiz, ezin dut zugandik aldendu.
|
|
Baina ikus dezagun zergatik onartzen
|
duen
Jainkoak.
|
2020
|
|
Edonola ere, armagizonak zain ditut eliza kanpoan gogoratu egin diot gupida kristauaren kontzeptu nahiko bitxia
|
duen
Jainkoaren morroi honi, horregatik nator babes eske, Elizaren legea bete dadin.
|
|
–Bitartean, dantza dezagun! Eta datorren astean telefono madarikatu hau funtzionatzen duen ikusteko, ez ditugu lehendakariak deituko, ez eta zenbaki zuzenik ez
|
duen
jainko bati, Elisabeteren beste ipuin bat entzuteko.
|