Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 10

2004
‎Biziki eraginkorra, kultura horretan murgiltzera behartzen baitu ikaslea eta ikasi nahi duen hizkuntza horretan bakar bakarrik komunikatzeko aukera ematen diolako.
2005
‎Aurrekoaren haritik iristen gara Humboldtek" hizkuntzaren izaera nazionala" 104 deitzen duen aspektua aztertzera, zeinek bere hizkuntz teoriaren baitan erreflexio antropologiko pedagogiko garrantzitsuenetako bat osatzen duen. Lehenik eta behin oroitu beharra dago" nazionala" bezala ezaugarritzen duen hizkuntza hori, azken finean, giza hizkuntza orokorraren eta hizketa ekintza indibidualen artean kokatzen den eta komunitate linguistiko bat ezaugarritzen duen hizkuntza zehatza dela. Gizabanakoen hizketaren esku dago hizkuntzaren errealizazioa, baina, aldi berean eta ikusi bezala, hizketa hori pertsonala izateaz gain soziala ere bada eta, honengatik, ezinbestekoa da ere horizonte linguistiko komun batez hitz egitea.
2010
‎berezko euskara guztiz galduta zuten eskualdeetara hedatzea hizkuntza. hizkuntza gutxituaren berreskurapena zaila begitantzen bada, are zailagoa da jada ezagutzen ez duten inguruneetan berrezartzea. arlo horretan, galesak soilik du euskararena bezain rlS ona. deseuskaldundutako ingurunean (1981ean zuriz ageri diren eskualde guztietan, bilbo urbin izan ezik), nagusiki eskolaren bidez birsartuko dute euskara, urtean puntu erdiko erritmoan hobetuz, gutxi gorabehera. hortaz, hogei urte geroago, euskaldunen kopurua jada %10etik gorakoa da eaeko eskualde guztietan, hego añanan izan ezik. zoritxarrez, atal horretan ere nafarroaren portaera bestelakoa dela adierazi behar da. izan ere, eskualde gutxi batzuek soilik lortu dute 2001ean ehuneko hori gainditzea: ...renek. aitzitik, nafarroako hamabostetik gora eskualdeetan biztanleen %5etik behera dira elebidunak. beste behin ere, deitoratu egiten dugu nafarroan aldi horretan izan diren gobernuek hizkuntza berrezarpen horretarako legeneurririk eta borondate politikorik ez izana. nafarroaren erdialdean eta erriberan euskara berriz sartzea ezinezkoa dela sinetsi nahi dutenek aski dute ikustea zer ibilbide izan duen hizkuntza horrek oibarko ibarrean (nafarroa) eta ipar añanan (araba). bi eskualde horietan, gaztelania antzina sartu zen, partzialki, eta biek garai berean galdu zuten euskara, azkenean, XViii. mende inguruan. beraz, rlSren hasieran, bi eskualdeetan zegoen euskaldun kopurua hutsaren hurrengoa zen. hogei urtez, oso bestelako hizkuntza politika garatu dute batean eta bestean.... 2001eko erroldaren arabera, oibarko ibarreko biztanle elebidunen kopurua %5etik beherakoa da. ipar añanako biztanlekopuru elebiduna, aldiz, %10etik gorakoa da, eta eskola adinekoen artean, berriz, %50etik hurbilekoa (oibarko ibarrean, ordea, eskola adineko %15ak soilik aitortzen du gai dela euskaraz hitz egiteko). elkarren ondoan dauden ekialdeko arabako errioxa eta Viana alderatzen baditugu, emaitza bera jasoko dugu. horra beste froga bat, egiaztatzeko gizarteboluntarismoa ez dela aski, ezinbestekoa izan arren. ezin ditugu aipatu gabe utzi bi adibide adierazgarri:
2016
‎Berriz ere nahi ginuke bihotz bihotzetik eskertu Dominique bere gizatasunezko bertute eta ofizioan erakutsi dauzkigun gaitasun haundiendako. Nola ez aipa urteetan ekarri dauzkigun bere gisakotasun anitza, bere diskrezioa, bere pazientzia eta ikasteko gustua emaiteko talendua, hain maite duen hizkuntza hori bizirik atxikitzeko nahian! Ez dugu ere ahantziko lankide eta erakasle gisa ekarri daukun plazerra, baita familiekin finkatu harreman aberasgarria.
2018
‎Au pairrek zertxobait gehiago, egia esan, aisialdirik ere ez zeukatelako askorik eta haurrek ez dituztelako ondo ulertzen atzerritar kontzeptuaren ondorio linguistiko adigarriak, Urliak apur bat arraro hitz egiten duela baino ez dute nabaritzen, eta bestela ere hala aritzen dira helduak orokorrean, eta gupidagabe mintzatzen zaio beraz mukizua Urliari, Urliak guztiz menderatzen ez duen hizkuntza horretan.
2019
‎Gizarte elebidun edo eleaniztunetan hizkuntzarekiko atxikimendua, identifikazioa eta jarrera gatazkatsuagoa izango baita (Zarraga et al. 2010, 212). Beraz, tentsio horrek hizkuntza batekiko jarrera bideratu dezake, batzuetan aldekoagoa eta besteetan kontrakoagoa izanik. kasu horietan, gainera, identifikazio elementu garrantzitsua bihurtu daiteke hizkuntza, hiztunak bere identitatearen zutarrietako bat bezala jo dezakeelako ‘berezkotzat’ jotzen duen hizkuntza hori. Jarrera hau ulerLander Muñagorri Garmendia – Zergatik kantatu euskaraz?
2021
‎Hizkuntza bat igerileku baten modukoa da: zabalera dago, zenbat jenderengana hedatzen den; luzera dago, zenbat irauten duen hizkuntza horrek; eta sakonera, hizkuntza horretan zenbateraino murgiltzen garen. Uste dut luzera eta zabaleran ondo goazela, baina sakonera falta zaigula.
‎Urteetan egindako lana hankaz gora jartzen dute film eta telesail arrakastatsuenak hizkuntza handietan baino emititzen ez dituzten plataformek. Baina aurkakoa lortzeko ere balio lezakete, etengabean gure hizkuntza itotzen eta higatzen duen hizkuntza horren aurrean ahalduntzeko. Plataforma handiek nahi ez badute, itzulpen klandestinoekin izan du, desobedientziatik, baina euskaraz bizi nahi duten guztien babesarekin luke, halaber.
‎Batetik, euskarak animaliekin eta landareekin hitz egiteko baino ez duela balio aldarrikatzen jarraitzen dutenak, hots, etorkizunerako balio ez duen hizkuntz primitibo eta basatia dela defendatzen dutenak(" El vascuence no ha sido una lengua de cultura hasta bien entrado el siglo XX". ...den gaur egun, oraindik ere, hizkuntz minorizatu, basati eta antzu horrekin tematurik jarraitzea, ez baitu ezer eskaintzen(" Lo que preocupa es que en 2019 haya gente que tenga el mas minimo interes por el vascuence." @Gauson3); bada azken horri lotuta dagoen bestelako ikuspegi interesatu bat, zeinek defendatzen duen guztion diru publikoaz baliatzen direla abertzaleak ezertarako balio ez duen hizkuntz hori berpiztu eta indartzeko; hau da, esfortzu hori barik aspaldi desagertuta legokeela(" El vascuence apenas se hablaba y a base de dinero publico la han revitalizado." @pathiguera75); eta, azkenik, horren guztiaren azken ondorioa dena, hots, alferrikakoa dela hori guztia, euskarak desagertzen bukatu behar baitu(" El vascuence desaparecerd." @a_ankatu)....
2022
‎Azkoitiarrak portugesarekin duen lotura zuzena argi islatzen da sortzen dituen abestietan zein diskoetan, eta musikariak ondo gogoan du zenbat pertsonek galdetu izan dioten zergatik kantatzen duen hizkuntza horretan. Azalpena garbia da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia