Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2004
‎Izan ere, euskal nazionalismoaren lana ez da soilik euskararen alde lan egitea, gehiago da. Mesedegarria eta argigarria izango litzateke euskararen desidentifikazioa, eta horrek ez du esan nahi nazionalismoak ez duela euskararen alde lan egin behar. Esa nahi dut, esaterako, euskararen aldeko mugimenduak ez direla nazionalismoarekin identifikatu behar.
2015
‎Euskal nazionalismora itzulirik, paradoxikoak gerta litezke emaitzok, ezen gizartean euskal nazionalismoa da euskarari garrantzi gehien ematen diona eta, ordea, ikusi dugu zenbat eta euskal nazionalistago izan herrialdea, are garrantzi gutxiago hartzen duela euskarak euskal herritartasuna ebazteko. Zelan azaltzen da paradoxa hori?
‎Teorikoki ez dago zertaz kexatu jarrera horretan. Arazoa da jarrera horrek ezin duela euskararen iraupena bermatu, kontra egingo ez dela ziurtatu arren, eta Euskal Herriko biztanle askok iraupen hori nahi dute. Baldintza horietan, gainera, euskal nazionalistek nekez onartuko lukete aipaturiko desidentifikazioa.
‎Euskara ez da nazionalisten monopolioa, eta euskarari eusteko nazionalista izan beharra argudio okerra da. Egia da, bestalde, arrazoi politikoen kariaz, normalean?, zenbaitek erdeinu edo gorroto nabaria erakusten duela euskararekiko. Horrelako egoerak saihesteko euskara eta nazionalismoa desidentifikatu egin liratekeela esan dut, eta, euskaran oinarritu beharrean, nazionalismoak Euskal Herriko hiru kultura nagusiak ezagutu lituzkeela ere bai.
‎–Ezin dugu onartu hamarkadak irauten duen militantziak ez duela euskararen gainbehera gelditu(...) gure desafio historikoa da euskara behetik gora abiatzea elkarrekin, familiak eta eskolak lauzkatuz, kulturgintza eta garapen ekonomikoa uztartuz. Horretarako hiru bide nagusiak dira:
‎186 EAEko biztanleriaren 2001eko erroldaren arabera, 1991n EAEn etxean euskaraz bakarrik egiten zuten euskaldunak %53 ziren, 1996an %45 eta 2001ean %43 Jaitsiera horren zergatia IƱaki Martinez de Lunak 137 oin oharrean azaldutako arrazoiak eman diezaguke: hau da, geroz eta jende gehiagok ikasten duela euskara (SEI elkarteak 2004an emaniko informazioaren arabera euskaldunak %27, 6 gara Euskal Herri osoko biztanleria kontuan hartuta), baina ikasitako mintzaira hori bigarren hizkuntza modura daukala.
‎Euskara ez ditake hondakinekin hazi: eta zinezko zoin euskaltzalek erran dezake, elebidun irrati bat aski dela euskararentzat, %10 edo 20 aski duela euskarak irratian. Euskara hutsez ari den irrati bat beharrezkoa da gure mintzairarentzat.
2016
‎Ala ez? Baina non adierazten da euskal Herritar orok jakin behar duela euskaraz, eta erabiltzeko eskubidea dugunik?
‎Hortxe erabaki genuen esku artean duzun liburu hau argitara ematea, uste baitugu merezi eta behar dugula Women, Race and Class liburua euskarari ematea, eta Davisek merezi duela euskarara ekartzea. Liburu bakar baten itzulpen asmoa zena, orain, pentsamendu feministako liburu mugarriak euskarara ekartzeko Eskafandra bilduma bihurtu da.
2017
‎Ibon Sarasolaren hitzok adierazgarriak dira alde horretatik: . Duela ez asko Bernardo Atxagak adierazi zuen, Fermin Etxegoienek egindako elkarrizketa batean, euskararen etorkizuna itzulpengintzan jokatuko zela, salbatzekotan itzulpenak salbatuko duela euskara. Bat nator osoki berarekin? 256.
‎Argudio hori zurkaizteko, Fishmanen teoriak eta ideiak azpimarratuko dizkizute. Lehenik eta behin, funtzio informaletan sendotu eta gotortu behar duela euskarak bere burua; esparru formalean beregana ditzakeen funtzioak lagungarriak izango dituela, ez askoz gehiago; euskara biziberritzeko politikaren gakoa eta funtsa eremu lokaleko mintza jardunean datzala.
‎–hizkuntza baten existentzian oinarrizko kontua da kultur erreferentzien auzia? 406 Gizarte kultura modernorik aldean ez duen euskararen transmisioak ezer gutxirako balio duela esaten ari zaigu. Kulturaren dimentsio sozial eta nazional bat ezinbestekoa duela euskarak; horixe ari zaigu iradokitzen. Eta arrazoi osoa du, arrazoi osoa duenez:
‎158. Nolabait ere, esan liteke EAEn burutu izan den hizkuntza politikak premisa diskurtsibotzat ezarri izan duela euskararen politizazioa txarra dela euskararen biziberritzeko eta, aldiz, despolitizazioa mesedetan izango duela. [?] Alde horretatik, esan ere esan liteke despolitizaziorako edo desideologizaziorako deirik ozenena egiten dutenak bere politika eta ideologia ezkutatzeko interesa duten horiek izan ohi direla?.
2019
‎Korrikaren kasuan ere, aipatu izan da jende askok korri egin bai, baina gero ez duela euskara ikasten edo hitz egiten; edo Ikastolen festetan gazteen arteko erdararen presentzia masiboa kritikatu izan da. Masibotasunak dakartzan albo kalteak dira horiek, baina planteamenduak ez du izan behar pertsona horiek uxatzea, erabilera praktikora edo ikasketa prozesura nola erakar genitzakeen pentsatzea baizik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia