Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 44

2000
‎–Gure mentalitate milurtez katolikoak horientzat (tradizioko sinismenendako) leku seguruago batbehar izaten du. Oinarri sendoagoaz nahi ditugu gure errebindikazio politikoak... Gure eskubide historikoak, ezin izan daitezke gure, iritzi, hutsak:
2001
‎Asko eztabaidatu da zer den lehenago, kultura alahizkuntza. Interesgarri izan badaiteke ere, eztabaida hori irakasle lanetarako haingarrantzitsua ez denez, ez gara horretan sartuko; hizkuntzan kulturaren nolakotasunak aurkitu nahi ditugu guk. Ez dugu konformatu nahi hizkuntza pragmatikarenikuspuntutik aztertzearekin, ez dugu esan nahi zertarako eta noiz erabiltzen denforma bat edo bestea; erabileratik harantzagoko pauso bat eman nahi dugu, erabilera horren atzean dauden usteak aztertuz.
2002
‎Historialariok eztabaida luzeak izan ohi ditugu gure lan eremua non bukatzenden finkatzeko orduan, eta asko dira norberak bizi duen garaia historiatik kanporadagoela uste duten ikertzaileak. Ez da hori, noski, gure iritzia, baina bidezkoairuditzen zaigu aukeratu dugun denbora epearen nondik norakoak azaltzea.
‎Gure ustez, munduko unibertsitate onenekinaldera zitekeen, edo tradizio unibertsitario hedatuena duten herrialdeetakoegoerarekin, edo beste hainbat modutan egin genezakeen azterketa. Horiekguztiek, ordea, mundu osoko unibertsitateak ezagutzea eta baloratzea eskatukolukete, eta ez ditugu gure buruak horretarako prest ikusi. Horren ordez, EuskalHerriko unibertsitateetan dagoen egoera aztertzea erabaki dugu, eta unibertsitatehorietan erdarek duten egoerarekin alderatzea, nahiz eta jakin metodo horrekikuspuntu partziala baino ez digula eskainiko.
‎Zer esanik ez, hori ez da oinarri bakarra, zeren, horrekin batera, osoardura handiz finkatu baitira euskal curriculumaren definizioa eta osaketa, finantzaketa bideak, autonomia unibertsitarioarekin batera legebiltzarretikofinantzaketaren kontrolerako bideak eta abar. Dena den, gure komunikazioarenhelburua irakasle egituraren inguruko hausnarketa egitea denez, ez gara besteoinarriez arduratuko, eta zuzen zuzenean aipatuko ditugu guk azpimarratu nahiditugun puntuak.
‎Esan behar da ez dugula uste bat bateko irakurketa ozena guztiz baztertubehar denik, baina prestatutako irakurketari askoz etekin gehiago atera dakiokeelaargi daukagu. Ondoren zerrendatuko ditugu gure ustez prestatutako irakurketaozenak eskain liezazkigukeen zenbait onura:
‎Laburbilduz, elkartasuna, justizia, berdintasuna, demokrazia, askatasuna, partizipazioa, kritikotasuna, sormena... defendatzen ditugu. Askatasun adierazpenean iharduten dugu, debatea eta iritzien elkartrukaketa suspertzen ditugu gure ideiei eutsiz. Honela, mintzaira sexista, naturaren suntsipena edo jarrera zapaltzaileak guregandik at geratuko dira11.
‎Kulturaz, nazioaz eta estatuaz dihardugula, aztura eta errealitate desberdinak ditugu gure ingurumari geopolitikoan:
‎Aditz laguntzaileak eta trinkoak, jokatuak, alegia, zerrendatu egin ditugu gure sisteman, morfotaktikaren bidez lantzea posible zen arren, konplexua baitzen. Azpilexiko honetan bildu diren adizkiek atzizkiak har ditzakete ondoren, LAT jarraitze klaseak horixe esan nahi baitu.
2003
‎kokatzenda, baina era berean Amorebieta Etxano herrian agertzen den adierazpen lokal batda, bertako biztanleen osasun eta bizi kalitaterako arriskugarritzat jotzen den proiektu zehatz baten kontra jaioa. Parametro horiek aztertuko ditugu gure ikerketan etasaiatuko gara erakusten nola euskal gizartean bizi kalitatearen inguruan hedatzenari den irakurketa berri batek eragin handia daukan gizartearen mobilizazio etaaldarrikapenetan.
‎Hiztegiak dio energia dela sistema batek lana egiteko duen ahalmena, eta horrelaizanik, ezagutzen dugun zibilizazio sistema honek inoiz baino lan gehiago egitekoahalmena du, duda barik. Beraz, energiaren beharrak ere gero eta handiagoak dira.Naturaren beste espezieek, animaliek zein landareek, egiten ez dutena guk gizakiokegiten dugu, hots, elikadura moduan behar ditugun iturri energetikotik xurgatzeazgain (e. endosomatikoa) bestelako energia gastuak egiten ditugu gure beharrizanzibilizatoriak, garraioa, zerbitzuak, aisialdia eta abar asetzeko.
‎Arazo energetikoak betidanik egon dira gure planetan eta hortxe ditugu historiaren adibideak. Egurretik hidrogenora, ikatza, gas naturala eta petrolioaz igaroz, soluziobide teknologikoak aurkitu egin ditugu gure beharrizanak ahalik hoberenaestaltzeko (horretan sinesten dute). Gure ustez, aldiz, arazoa ez da teknologikoasoilik.
2004
‎Erdigune kooperatiboan lankidetza kulturan sakontzeko har daitezkeen neurriek periferiaren demokratizazioan lagunduko lukete; baina nazioarteko hedapenaren politika sozioekonomikora zuzenduko ditugu gure hausnarketak. Laburbilduz, politika horiek kooperatiben balio eta printzipioekin bat etorri behar dute, etahorrek, alde batetik, kooperatiba eremuan dauden aukerak muturreraino eramateaadierazten du, eta bestetik, filialetako demokrazia industrialaren ereduan aurreraegitea.
‎Maitatzen dugunean, izaki maitatua gure baitan sentitzen dugu, bitasun sentsaziorik gabe. Maitasunaren esentzia aztertzean esan dugun bezala, muturrekomaitasun mailan, izaki guztiak sentituko ditugu gure baitan, bitasunik gabe; izadieta unibertso osoa sentituko dugu gure haragiaren eta gure adimenaren zati gisa.Eta hori da, hain zuzen ere, holograma optikoak maila material batean erakustenduen ezaugarria. Laserren bidez egindako objektu baten irudi tridimentsionala daholograma.
2005
‎hezkuntza proiektua osatzeko proposamenakazaltzea, curriculum proiektua diseinatzeko ekarpenak egitea, irakasgaien metodologia gaurkotzea, jarduera osagarriak antolatzea eta abar. Horiekin batera, bestekoordinazio mota hauek proposatuko ditugu guk:
‎Teknikak erabiliko ditugu guk ere, kantariek erabiltzen dituzten modura. Ahoskeran, intonazioan, erritmoan eta jarreran horixe egin dugu, eta arnasketaarloan esatariak lagungarri izango ditu bere lanerako, ahotsa lantzeko, hain zuzen ere.
‎Jakina, irizpideak praktikoak eta konbentzionalak izan daitezke; esate baterako, alfabetikoki sailka ditzakegu animaliak, edo non bizi diren kontuan hartuz (uretan edo lurrean adibidez), edo zer jaten duten, eta abar. Baina, intentzionalitate baten barruan aukeratuko dira Sistematika Zoologikoan erabiliko diren irizpideak, zeren, ahalik eta naturalen izan behar baita lortu nahi dugun sailkapena, hau da, animalien arteko erlazio ebolutiboak islatu nahi ditugu gure ordenamenduan.
2006
‎Kasu horretan, ahalik eta irekien egotensaiatu dugu; hobe izango da ezaugarri ugari itxarotea, haur ezberdinak, beren bertute eta akatsekin?, oso ezaugarri zehatzeko haurra itxarotea baino.Bestalde, egia da saihestezina dela seme alabekiko igurikimenak ez izatea, eta, berez, hau ez da txarra izan behar. Guraso guztiok, bai adopziokoak bai biologikoak, errealitate bilakatzea nahi dugun hainbat itxaropen izaten ditugu gure seme alabengan: ikasle onak izatea nahi dugu, kirolen bat praktikatzea, bizi osasuntsu batizatea, etab. Garrantzitsuena, beraz, ez da igurikimen hauen existentzia bera, baiziketa horietaz dugun kontzientzia eta, bereziki, gure seme alaben errealitatearekinbat egiteko beraiek malgutzeko dugun gaitasuna.
‎Ez dugu gure historia ondo kontatu. Ez ditugu gure historiak ondo kontatu.Ez zaharrak eta ez berriak. Eta batez ere, ez literaturako liburuetan.
‎25 urte ditugu gure artean galdera horren inguruan ez eta bai. Joan ote dira alaez dira joan alemanak Lapurditik?
‎Orain arte esandako batzuk Arrasateko Kooperatiba Esperientziari berriro ere aplikatuz gero, Weber-en zenbait ekarpenen mamia hobeto uler daitekeelakoan nago. Weber-ek enpresa kapitalistari buruz esaten zituenak, kooperatiba enpresari buruz esango ditugu guk. Saia gaitezen:
2007
‎Kanpoko kulturen eraginek herri nortasunaren oinarri eta habe diren gurekulturaren ezaugarriak zeharo ezaba ez ditzaten, atzerriko kulturetatik asimilatubehar ditugu guretzat dituzten alderdi onak. Elikadura bezala, hartu, gizarte honensabelean berotu, egosi eta horrela gure herri gorputza bizkortu.
‎Nire ustez, ez. Eta kulturak esparru itxi eta estankoen antzera ikustenditugunez arazoak ditugu gure kultur bizi nahasi eta nahasgarria ulertzeko etamolde bereizgarrietan kokatzeko. Hori dela eta, hainbat erritual asmatu dugu: identitate nahasia arazteko, kultur jarduera zikinduak garbitzeko...
‎euskal herritarrada Euskal Herrian bere lan indarra saltzen duen oro, zioen garaiko lelo marxistak.Marxismoaren diskurtso eta erretorikaren atzean euskal herritartasuna baldintzaitxietatik norberarengan ezarri ahal ziren baldintzetara igarotzeko nahia antzemandaiteke (euskara bera ere, horretarako giltza izan da: euskaraz egiten duen oro daeuskaldun eta euskaldunok horrela definitu ditugu gure herrikideak). Izan ere, orduan euskal herritarra izatea, euskalduna izatea bezalaxe, lan pertsonal bat omenzen.
‎Izan ere, aurrerapenhoriei buruzko datu eta adierazleak berez ez dira ezeren argibide: hau da, datu etaadierazle horien benetako esanahia zertan den jakin nahi baldin badugu, herri honetan ditugun hiru hizkuntzen arteko sokatira nagusiaren joera borroka orokorrakhartu ditugu gure azterketarako gidari. Nik hori esango nuke behintzat.Marko teoriko hau gabe, hortaz, gure eguneroko inpresioak geure burua engainatzeko besterik ez du balio, begiz jo ditzakegun joera positibo partzialak ezin ditugulako erabat atzeman.
‎Gehienetan konturatu gabe irensten dugu gure haurtzaroan. Heldutasunarekinherritar kontzientzia garatu egiten da, eta arrazoitu egin behar ditugu gure jarrerak, batez ere beste batzuek botatzen dituzten argudioen aurrean. Igurtzika piztu behardugu, sukarrietan edo egurra igurtzean sua sortzen dugun bezala.
2009
‎Banakoaren prozesu emozionalari dagokionez, gutako bakoitzak emozioenprozesu neurologikoaren bi bideak modu ezberdinean garatu ohi ditugu gure ingurumen, kultura, hezkuntza eta izaeraren baitan. Hala, bada, badira pertsona batzukarrazoimenaren bidez sentitzen dutena kontrolatzen saiatuko direnak; beste batzuek, ordea, emozioarekin besterik ez dute erantzuten, eta badira sentitzen dutena pentsatzen dutenarekin elkartu eta erantzuteko gai direnak ere.
‎entzuteko gaitasuna, besteei arreta jartzeko gaitasuna eta argudioakemateko gaitasuna. Ezaugarri hauek, oro har, gestiorako emakumeek gizonekikoduten abantaila dela uste da, eta geuk ere topatu ditugu gure elkarrizketatuen adierazpenetan. Beraz, aipatu ezaugarriak estereotipikoki gizonezkoen autoritateainposatzeko estiloarekin kontrajartzen dira (ikus Eagly eta Carli, 2003a, 2003b; Eagly, 2005).
‎Edozein dela informazio iturria ondo konpontzea komeni da, betiere mugazein den ongi jakinda. Hau da, guk haiek behar ditugu gure lana egiteko eta haiekgu behar gaituzte euren informazioa plazaratzeko, baina batzuek eta besteek ongijakin behar dute non dagoen muga; gehiegizko harmonian oinarritutako harremanek ezer onik ekartzen ez duten moduan, erabateko konfrontazioan gauzatzendirenekin ere ezinezkoa izaten da kazetariarentzat lana behar bezala egitea. Harremanak, beraz, korrektoa izan behar du, bakoitza bere tokian egongo da.
‎Harrotasun pixka batekin entzun ditugu Gure Irratiari esker lehen aldikotz euskaraz publikoki mintzatzen: Dufourq, Martiaren eta Bideondo berezko pelotariak.
‎Gure intresak, hemen bederen? igualtsuak dire eta gure mintzo ederraren medioz bat bertzen berriak yakiten ahal ditugu gure lekhutik higuitu gabe(?).
‎Bai, izen bereziak aurretik puntuazio markarik izan ez eta letra larriz hasten diren hitzak dira. Ados, irizpide hori erabiliko dugu, nahiz erabat zuzena izan ez; esaldi hasierako hitz bereziak baztertu egingo ditugu gure hurbilpenarekin. Adib.:
2011
‎Sei ataletara makurtu ditugu gure interesguneak, honako hauetara7:
2012
‎Aitzitik, kanpora begirafaktore horiek errealitate juridiko, sozial eta politikora tolestu behar dira. Izan ere, kanpo arau horiek ez ditugu guk jartzen, paradigma sozio-ekonomiko politikoak etaEuropak baizik. Nazioarteko legeriak esaten digu, esaterako, zein faktore objektibobehar diren izan estatu aske bat izateko (1933ko Montevideoko konbentzioarenarabera, lurralde mugatu bat eta beste estatuekin erlazioan sartzeko gaitasuna, besteak beste).
‎Lurraldea kontzeptu sozial hartutaari gara orain. Izan ere, gizakiok gure inguruarekin erlazionatzen gara eta espaziohorietan etengabe aldatzen ditugu gure gizarte harremanak. Horretaz jardun duJosu Larrinaga soziologoak, hausnarketan kontzeptu iradokitzaileak sartuta.
2014
‎Pragmatikoek diotenez, entzuleek ematen baitiote esanahia esandakoari, etahorrek ere baldintzatuko du komunikazioa eraginkorra izatea ala ez. Beraz, etairakaslegaien diskurtsoaren lanketara orain arte esandakoa laburbilduz, irakasleekez dute diskurtsoa zuzen, egoki eta koherente eta kohesiodun egin behar soilik, jasotzen dituzten diskurtsoak ere entzuten eta egoki interpretatzen ikasi behar duteeta horretarako aurrerago aipatuko ditugun estrategia diskurtsiboak eta trebetasunsozialak ere klaseratzen ditugu gure ikasleak komunikazio gaitasunean trebatzean.
‎Izan ere, (9d) adibidearekinohar litekeenez, te pluralgile bat baino gehiago daude eta, areago, batera agerlitezke. Hiru mota ikusten ditugu guk: 1) absolutibo pluralgilea, de:
‎Era berean, maiztasun handiko aldaera batzuk (aferesia, geroaldiko en, eskuara eta eztikit) galtzen ari dira, beharbada goian azaldu ditugun bestearrazoiengatik. Gainera, esan behar da geroaldiak ez duela maiztasun handiko (285 adibide bildu ditugu gure corpusean) eta eskuara/ euskara eta eztikit/ eztakit, bereziki maiztasun handikoak ez izateaz gain (357 eta 434 hurrenez hurren), gureelkarrizketagatik puztutako kopurua dela pentsa dezakegu; euskarari buruzkogaldera asko egin ditugu eta, gainera, galdera ugari egin ditugu (horregatik, beharbada, hainbeste eztikit/ eztakit). Maiztasunak mantentzearekin zerikusia dueladioen hipotesiaren alde,/ j/, ikan eta biño aldaeren erabilera dugu:
2015
‎Ekologian ere, alde egongo zara edoez, baina azkenean neurtu daitezkeen gauzak dira. Askoz zailagoa da gizarte zientzietan, gu konplexuagoak garelako, eta horrela goaz, hiru planeta behar ditugu gu bezala bizitzeko, pentsa zer egiten ari garen. Hizkuntzan egon daitezkeen eraginak ere neurtu daitezke.
‎Ekoizpen askotan, era honetako eskema funtzionalak aurkitu ditugu gure ikerketan zehar, eragileen inplikazioa handiagoa edo txikiagoa izan (Gifreu, 2013a eta 2013b): telebista bat (publikoa edo pribatua) koprodukzio lanetan hasten da ekoiztetxe eta/ edo multimedia estudio batekin, gobernuaren edo erakunde pribatu baten bitartez (aldez aurretik lehiaketa edo deialdi bat irabazita) eta, beharbada, baita garatzaile teknologiko baten laguntzaz ere (proiektu esperimentalagoetan edo teknikoki konplexuagoetan).
2017
‎Neurona sareen berpizkunde horrekin, ESDekinhertsiki lotutako neurona sare hizkuntza ereduak (NSHE) arrakasta handia izaten ari dira, emaitza osoonak lortzen baitituzte arestian aipatutako atazetan. Artikulu honetan word2vec (Mikolov et al., 2013) NSHEaren bektoreak erabiliko ditugu gure atazako sarrera gisa.
‎Aipatu dugunez, hainbat desadostasun aurkitu ditugu gure emaitzen eta literaturako datuen artean. Desberdintasun horiek laginen konposizio kimikoarekin eta egiturarekin lotuta daude.
2019
‎Espazioan urrutira begiratzeko astronomoek teleskopioak erabiltzen dituzten bezala, hizkuntzetanurrutira (hots, denboran urrutira) begiratzeko testuak erabiltzen ditugu guk. Teleskopio berri bat, irismen handiagoko bat eraikitzeko modua aurkitzen dutenean, espazioko muga berriak ikuskatzekoleiho berri bat irekitzen dute astronomoek.
‎hautagai gehiago erauzten ditu azkenak baino, benetan agerpen literalak ez diren hautagai gehiagoalegia. Dena dela, laurak hartu ditugu guk kontuan, gure helburua ez baitzen erauzketa ahalik eta doiena egiteabaizik eta ahalik eta zabalena, eskuzko azterketa ere ahalik eta osoena izan zedin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia