2000
|
|
Galdera hauei erantzuteko,
|
bi
mailatan banatuko dugu analisia. Lehenik hiruerreferentzia eremu nagusi hartuko ditugu (Euskal Herria, Espainia eta Frantzia), biakunitate ezberdin gisa ala lotuta erakusten ote diren ikusteko, eta zein gaitan nagusitzenden erreferentzia eremu bakoitza.
|
|
Ene ustez, botere politikoa finkatzeak herritartasunaren kontzepzioa aldatuko du erabat. Herritartasuna
|
bi
mailatan finkatzen da: maila ekonomikoan, herritar bakoitzak baditu Estatuarekiko betebeharrak (zerga kontuak) etaeskubideak ere (Estatutik jaso ohi den gizarte asegurantza, hezkuntza, bideak etahorrelakoak).
|
|
Beraz, interbentzioak
|
bi
mailatan egiten dira (Van IJzendoorn eta beste, 1994):
|
|
Pertsona anitzenarteko harremanak arautzen dituzten legeen izaerak, gizabanako gisa harturikpartaideek dituzten ezaugarri psikologikoek, egitura psikikoak? eta sistemarenantolaketaren
|
bi
maila horien arteko harremanak erabakitzen dute patologia.Familia bakoitzak, edozein giza erakundek bezala, taldearekiko partaidetzaarautzen duen leialtasun sistema berezkoa du. Taldean, bikotekidearekin, neba arrebekin edo lagunekin ezarritako leialtasuneko konpromiso horizontalez gain, aurretiko edo ondorengo belaunaldiak biltzen dituzten konpromiso bertikalak erebadaude.
|
|
eta, estudios de aplicación á las profesiones industriales? izeneko
|
bi
mailek neurri handi batean paraleloak zirenak osatu zuten (12 art). Lehenengoan bi epealdi bereiz daitezke, bata bi urtekoa, eta laukoa bestea;, estudios generales?
|
|
Azter dezagun, hasteko, oinarrizko irakaskuntzako curriculuma osatzen duten ikasgaiak zein diren, eta gero ekingo diogu horren interpretazioari. Lehenengo mailako irakaskuntzako oinarrizko mailari dagokionez gogoratu Moyano legeak
|
bi
maila bereizten zituela honako hauek izango lirateke: kristau dotrina eta. Historia sagrada?
|
|
delakoa261, irakurketa, idazketa, gaztelaniazko gramatikako printzipioak ortografiazko ariketekin batera, aritmetikako oinarriak neurri, pisu eta diruen lege sistemarekin, nekazaritza, industriagintza eta merkataritzako nozio laburrak (2 art.). Lehenengo mailako irakaskuntzako goi mailari dagokionez, oinarrizko gaiak zabaltzeaz gain, ikasgai hauek agertzen zaizkigu: Geometria, marrazketa lineala edota teknikoa eta lur neurketen printzipioak, Historia eta Geografiazko oinarriak(, especialmente de España?) eta, azkenik, Fisika eta Historia naturaleko nozio orokorrak (4 art.) 262 Oinarrizko eskema hau mantendu egin zen denboran zehar; 1868an oinarrizko irakaskuntzako
|
bi
mailen arteko bereizketa bukatu zen, ikasgai koadro hori zertxobait zabalduz; 1901ean eskolaurrea eta oinarrizko irakaskuntza eta goi mailakoa bereizi ziren, bakoitzean zabaltasuna zen ezberdina ikasgai guztiek beren lekua izan behar zutelarik263.
|
2001
|
|
estrategiak irakasteari denboraldi berezia eskaintzen zaionean, ikas estrategiak nolabait asignatura bihurtzen direnean. Gure materialetan,
|
bi
mailetako lehenengo ikas unitateetan horrelako lanketa egin da, baina, oro har, ez zaigu bide hori egokiena iruditzen.
|
|
Komunikazio inplizituaren prozeduraren haritik, komunikazio bikoitza izendadezakeguna ere azpimarratzekoa da. Kontzeptua argitzeko, diodan ezen komunikazio bikoitzaz ari garela, testuek
|
bi
maila komunikatiborekin jolastearen ondorioz biirakurketa onartzen dituztenean (eta dituztelako). Izan ere, hainbat testuren aurreanmaila esplizituan esaten dutenaren ondoan eta berarekin batera, beste zerbait ereiradokitzen dutela irudituko zaigu; hots, testuaren inplikaturei helduz bigarrenirakurketa bat ere, irakurketa metaforikoa edo?
|
|
Hitzen ondoezan
|
bi
maila komunikatiborekin jolasteko joera hori areagoturikagertzen da, horrenbeste non ia testu gehienen aurrean zalantzan geratuko garenirakurleok esanahi anitz eta ezkutuak sumatu ahala(. Baloia?,. Dortoka?,. Elefantologia?,. Jeikitzeko ordua?,. Kanta?,. Klandestinitatea?,. Nokauta?,. Otsoareningurukoak?,. Sartzen?,. Tiroa, eta abar).
|
|
–Formaliza? dezagun kanpo zorrak azaltzen direneko
|
bi
mailen arteko bereizketa, azpimarraturiko azterketa kontuan edukiz: lehendabizi zorpeko egoiliarrei dagozkie, baina azkenean herrialdeak ere inplikatzen dituzte.
|
2002
|
|
Beraz, gure proposamenean
|
bi
maila daudela esan dezakegu: batetik desideratamodura formulatuta dagoena, Euskal Herriari bere eskubidea onartuko zaionegunari begira egina (horixe da hain zuzen, aurreko atalean. Irakasle Propioa, deitu dugunaren ezaugarriak definitzean aipatu duguna), eta bestetik, jadanik egindaitekeena, EAEn gutxienez abian jar daitekeena, unibertsitate arloan izandakoeskakizun eta lorpenak kontuan hartuz egiterik badagoena.
|
|
Coll en ustez (1992), progresioa da kurrikuluaren arazorik larrienetarikoa.Arazo hori
|
bi
mailatan gertatzen da batik bat: derrigorrezko hezkuntzaren ziklo ezberdinetan helburu nagusien banaketa egiterakoan, zikloen arteko progresioa, eta ziklo bakoitzaren barnean diziplinaren helburu eta edukien banaketa egiterakoan, ziklo barneko progresioa?.
|
|
Vergara, 1992). Garai luze eta zabal honen inguruko historiografia, edozeineratan,
|
bi
mailatan aritu da bereziki: Berpizkundeko unibertsitateak eta beste eratakohezkuntza erakundeak aztertu ditu, batetik, eta pentsamendu pedagogikoa, bestetik.Lehenengoei dagokienez, Oñati, Iratxe eta Iruñeko unibertsitateak, Orthez kounibertsitate protestantea1, Iruñeko eta Lizarrako lehen letretako eskolak, Iruñekokolegio sekularrak eta Jesusen Konpainiako kolegioak2 bezalako erakundeeninguruko lanak daude.
|
|
Hala ere, izaki/ zentzu sozial berri bat sortzeko eta aukeren mundua itxia izan ez dadin, ezinbestekoa da gorputz unitarioa den gizartea nortasunezko/ egiturazko planoak eta irudimenezko/ azpiegiturazko planoak osatzea. Desparadojizazioa (eta, amaiera gabeko paradojizazioa?) emango da denboraren kategoria
|
bi
mailatan bereizten denean. Bata, errealizatiboa eta imaginarioa.
|
|
Hasteko, euskal morfologiaren zenbait ezaugarri aurkeztuko ditugu, aztergaia mugatzeko kontuan izan beharrekoak. Ondoren, euskararako prozesadore morfologikoa ikusiko dugu (edo, bestela esanda,
|
bi
mailatako ereduaren euskararako egokitzapena).
|
|
Hirugarren kapituluan Koskenniemiren
|
bi
mailatako eredua ikusi dugu, hain zuzen gure prozesadorearen abiapuntu izan dena. Ez dugu, beraz, berriro aurkeztuko.
|
|
Ez dugu, beraz, berriro aurkeztuko. Hurrengo orrietan euskararako egokitzapena eginez sortu dugun MORFEUS ikusiko dugu, horretarako
|
bi
mailatako ereduaren eskema bera jarraituz, hau da, osagaien arabera euskal flexio morfologia deskribatzen saiatuz: sistema lexikoa eta erregelak.
|
|
Jarraitze klaseek azpilexikoak biltzen dituztenez, haiek bideratzen dute azpilexikoak batu ahal izatea ala ez. Hau da
|
bi
mailatako morfologiaren muga: morfotaktika azaltzeko mekanismoa sinpleegia baita.
|
|
Bi mailatan jaso dugu informazioa: bi puntuen aurrekoa, ezkerrekoa, kanporatuko den informazioa da; eskuinekoa, aldiz,
|
bi
mailatako erregelei dagokiena. Lehenago ere esan dugunez, hitz hasierako 9 maiuskularen adierazgarri da, alegia, ondoren datorrena letra larriz interpretatu behar dugula:
|
|
Izenordainen kasuan alomorfoetara jo beharra izan dugu tarteka. Zuek en kasuan ikusten denez, ezkerreko aldean forma neutroa mantendu bada ere, bi puntuen ondoren alomorfoa bera ageri da,
|
bi
mailatako forma: zue.
|
|
Bestelakoak badaude ere, bibliografian bi metodo gailentzen dira: duela urte batzuk ohikoak ziren programa bidezko metodo ad hocak eta gaur egun arrakastatsu bihurtu den
|
bi
mailatako formalismoa. . Lexikoan gordetzen diren osagai motak.
|
|
Koskenniemik (1983) bere tesian eredu berri bat proposatu zuen,
|
bi
mailatako morfologia deitutakoa, oso arrakastatsua izan dena: analisi zein sintesirako aldaketa morfofonologikoak adierazteko formalismo ahaltsu, orokor eta eraginkorra7 da.
|
|
. Analisi zein sintesirako baliagarria da. Kateatze mailako fenomenoak bakarrik deskriba daitezke, baina,
|
bi
mailatako ideia n mailatara zabalduz, beste fenomeno konplexuagoak hizkuntza semitikoenak, adibidez ebatz daitezke (Kay, 1987; Beesley, 1990; Kiraz, 1994). . Azpilexikoetan oinarritutako morfotaktika.
|
|
8 KIMMO izenarekin Koskenniemik proposatutako
|
bi
mailatako morfologian oinarritutako prozesadore morfologiko guztiak izendatuko ditugu.
|
|
Samba Nuevo Mexico Estatuko unibertsitatean garatutako tresna da, morfologiari aurre egiteko baterakuntza eta egoera finituetatako erregelak modu erazagutzailean konbinatzen dituena (Zajac, 1998). Horrela,
|
bi
mailatako morfologian baino morfotaktikaren egitura konplexuagoak defini daitezke.
|
|
Morfotaktikaren eredua zeharo aldatzea proposaturik zegoen lehendik,
|
bi
mailatako morfologiaren jatorrizkoa oso pobrea delako. Proposamen ezagunenak Bear-ek (1986), Trost ek (1990, 1994), eta Alvey n (Ritchie eta beste, 1992) azaldutakoak dira.
|
|
Erregelak egoera finituetatako itzultzaileetan konpilatzen dira, baina 3 atalean azalduko diren itzultzaileekin desberdintasun azpimarragarri bat dago: horietan
|
bi
mailetan zehazten diren elementuak karaktereak diren bitartean, honetan karaktereak eta ezaugarri egiturak konbinatzen dira.
|
|
Dena den, azken urteetan arrakasta handiena izan duen proposamena
|
bi
mailatako morfologiarena izan da, zalantzarik gabe, KIMMO izenarekin deskribatu dena. Horretan oinarritu dira bibliografiako sistema gehienak, batez ere morfologia aberatsa duten hizkuntzak aztergai izan dituztenak.
|
|
1983an Koskenniemik
|
bi
mailatako morfologiaren eredu konputazionala definitu zuen, aurreko sailkapenean KIMMO izenarekin aipatu duguna. Egoera finituetako morfologiari bultzada handia eman zion eredu honek harrera bikaina jaso du ondoko urteetan, besteak beste, dituen ezaugarri hauengatik:
|
|
Koskenniemiren ekarpenik handiena, zalantzarik gabe, aldaketa morfofonologikoak deskribatzeko sortu zuen
|
bi
mailatako erregela sistema izan zen,. Hori argi ikusten da bibliografian, nahiz, zenbait autore, hori kontuan harturik, eredu honen izena zalantzan jartzera iritsi diren, bere ordez bi mailatako fonologia proposatuz.
|
|
Koskenniemiren ekarpenik handiena, zalantzarik gabe, aldaketa morfofonologikoak deskribatzeko sortu zuen bi mailatako erregela sistema izan zen,. Hori argi ikusten da bibliografian, nahiz, zenbait autore, hori kontuan harturik, eredu honen izena zalantzan jartzera iritsi diren, bere ordez
|
bi
mailatako fonologia proposatuz. Gorago aipatu dugun R.
|
|
Hala ere, Kaplan-en arabera (Kaplan, 1988; Kaplan & Kay, 1994), bi ereduetan karaktere kateen arteko erlazio erregularrak adierazten dira, eta erlazio hau itxia da konposaketarekiko, baina ez ebaketarekiko. Izan ere,
|
bi
mailatako morfologiaren kasuan ebaketa ere itxia da. Honetan oinarriturik, Karttunen ek bi ereduak erabiltzen dituzten lexiko itzultzaileak proposatzen ditu, kapitulu honen amaieran azalduko direnak.
|
|
4 irudian konputazioaren aldetik bi ereduen artean dagoen desberdintasuna azaltzen da: alegia, bi sistemetan, erregelak egoera finituetako itzultzaile bihurtu arren,
|
bi
mailatako morfologian itzultzaile baino gehiago bikote kontrolatzaileak dira.
|
|
Esan bezala,
|
bi
mailatako morfologiaren ezaugarririk garrantzitsuena lexiko maila eta azalekoa parekatzen duten erregela multzoan datza. Erregela hauen sintaxia zehaztu baino lehen, zenbait kontzeptu defini ditzagun:
|
|
.
|
bi
mailatako konfigurazioa: lexikoko eta azaleko karaktereak banan banan sinkronizatzen dituen karaktere kate parea.
|
|
. karaktere bikote konkretua lexikoko eta azaleko karaktere banaz osatutako bikotea. Øa
|
bi
mailetan ager daiteke, azalean morfofonema zein hautapenmarkekin parekatzeko, eta orokorrean azaleko karaktereren baten desagertzea edo sorrera adierazteko.
|
|
Adibide honetan bait+ aditza+ lako katea debekatzeko erregelaren bi bertsio agertzen dira. Kontuan hartu behar da erregela hau lexikoaren eta erregela morfofonologikoen artean dagoela; beraz,
|
bi
mailetako alfabetoa bera da, ez delako itzulpena egin behar. Ondoko adibidean bi bertsio proposatzen dira:
|
|
Bi mailatako morfologia izeneko formalismoaren deskribapen zehatza egin da kapitulu honetan, osatzen duten bi elementu nagusiak azalduz: morfemak eta morfotaktika deskribatzen dituen lexiko sistema batetik, eta aldaketa fonologikoak zehazteko erabiltzen diren
|
bi
mailatako erregelak bestetik. Formalismoaren gailurra diren lexiko itzultzaileen aipamena ere burutu da.
|
|
Espresio erregularrak
|
bi
mailatako erregeletako testuinguruan zein definizioetan erabil daitezke. Espresio erregular hauen funtsa ezaguntzat hartzen bada ere, sistematik sistemara hainbat ñabardura dago, eta horiek azalduko dira sistema honen sintaxiaren errepaso azkar bat egitearekin batera.
|
|
pair test Egiaztatzeko, baina lex test baino gutxiago erabiltzen da,
|
bi
mailak zehaztu behar baitira.
|
|
lexiko itzultzaileetan gaudenez, lexikoan bertan
|
bi
maila azal daitezke: analisien emaitza edo sorkuntzaren iturburua izan dadin lehena, informazio morfologiko osoa edukiko duena, eta bi mailatako erregelekin elkarreragiteko egokiena bigarrena.
|
|
lexiko itzultzaileetan gaudenez, lexikoan bertan bi maila azal daitezke: analisien emaitza edo sorkuntzaren iturburua izan dadin lehena, informazio morfologiko osoa edukiko duena, eta
|
bi
mailatako erregelekin elkarreragiteko egokiena bigarrena. Beraz, morfema bakoitzak bi adierazpide eduki ditzake, bata bestearen ondoren?:?
|
|
karaktereaz bereizirik. Bereizgarririk ez baldin badago,
|
bi
mailak berdinak direla pentsatzen du lexc konpiladoreak.
|
|
karaktere anitzeko sinboloak (Multichar_ Symbols) defini daitezke, horrekin diakritikoak ezaugarri morfologiko bihurtzen baitira, baina emaitzaren trinkotasunean eragin kaltegarririk izan gabe. Ezaugarri morfologikoak erabil daitezke lexikoko
|
bi
mailetan.
|
|
Erregela sinple batzuk ikusiko ditugu atal honetan, fenomeno morfologiko ezagunen deskribapena sinplifikatua hainbat kasutan
|
bi
mailatako erregelen bidez nola egiten den azaltzeko.
|
|
Xeroxen egindako ekarpena (Karttunen eta beste, 1992; Beesley & Karttunen, 2002)
|
bi
mailatako morfologiatik harantzago doa. Proposatutako lexiko itzultzaileek (lexical transducer ingelesez) ahalmenaren aldetik dakarten iraultzaz gain (azaleko sintaxiaren tratamendurako erabiltzen ari dira arrakasta handiz), bestelako abantailak ere badauzkate formalismo morfologikoaren funtsaren ikuspuntutik:
|
|
– Normalean tarteko maila bat bereizten da lexikoaren eta azalaren artean, ohiko
|
bi
mailatako ereduan lexikokoa zena (adierazpide arbitrarioak, diakritikoak eta guzti eduki ditzakeena). Beraz, gutxienez 3 maila bereiziko dira:
|
|
. Azala eta ohiko lexiko mailaren arteko aldaketak
|
bi
mailatako morfologiari dagozkion egoera finituetako itzultzaileen bidez gobernatzen dira. Horretarako twolc konpiladorea erabil daiteke.
|
|
. Lexikoko maila osoaren eta tarteko mailaren arteko
|
bi
mailatako erregelak idatzi lirateke, itzultzaile paralelo eta bateragarriak sortzeko ohiko bidea baita. Erregela hauek asko eta oso lokalak liratekeenez, horren ordez lexc konpiladoreak bikoteak onartzen ditu, bi maila horien arteko parekatzea definitzen dutenak.
|
|
. Lexikoko maila osoaren eta tarteko mailaren arteko bi mailatako erregelak idatzi lirateke, itzultzaile paralelo eta bateragarriak sortzeko ohiko bidea baita. Erregela hauek asko eta oso lokalak liratekeenez, horren ordez lexc konpiladoreak bikoteak onartzen ditu,
|
bi
maila horien arteko parekatzea definitzen dutenak. Be+ Pres+ Sg+ P3+ Verb: is da horren adibide bat, is tarteko mailako karaktere katea dela.
|
|
3.7 adibidean azalduko dira lexikoan egin beharreko aldaketak, eta 3.8an zein 3.9an erregela sistemarenekoak. Lexikoan egiten dira aldaketa gehienak, orain posible baita
|
bi
maila azaltzea: ezkerrean lemak eta informazio morfologikoa (diakritikorik zein alomorforik gabe), eta eskuinean erregelekin arituko den lexikomaila, azaletik gertuago, batzuetan diakritikoak edo erregelak aplikatzeko ezinbestekoak diren ezaugarri morfologikoak edukiko dituztenak.
|
|
Suomierarako prestatu bazuen ere, berehala etorri zen KIMMO8 izeneko ingeleserako bertsioa, Karttunen ek (1983) egina. Aldaketa morfofonologikoak adierazteko egoera finituetako automata itzultzaileetan konpilatzen diren
|
bi
mailatako erregela paraleloak erabiltzen dira. Formalismo hau da euskararako oinarrizko tresnak diseinatzerakoan IXA taldeak aukeratu duena ere.
|
|
Konpilazioen eta konposaketaren ondorioz lortzen den
|
bi
mailatako itzultzailea corpusetan probatzeko, bi programa laguntzaile dugu eskura: tokenizer eta lookup.
|
|
Ber gauza dugu hitzaren barruko elipsian ere, ondo egituratua izatea garrantzitsua baita. Honek erregela morfosintaktikoak sortzera eramango gaitu, baterakuntza formalismoan oinarrituta,
|
bi
mailatako formalismoan hau egitea ezinezkoa baita (edo, posible izanez gero, oso modu zeharkakoan egin bailitzateke).
|
|
Koskenniemiren eredua ikustean aipatu dugu
|
bi
mailatako erregelek formalismoan duten lekua, bai eta linguistika konputazionalari ekarri dioten aurrerakuntza ere. Baina ondoren izan dituzten kritikak ezin ahantz ditzakegu.
|
|
Baina ondoren izan dituzten kritikak ezin ahantz ditzakegu. Guk
|
bi
mailatako erregela hobetuak aurkeztuko ditugu ondoren, lehenengo bertsiokoak baino askoz ere irakurgarriagoak direlako. Izan ere, bertsio zahar horretan, PC KIMMO estiloko diakritiko asko erabiltzen da.
|
|
Aurreko kapituluetan aipatu dugunez, urruneko mendekotasuna ez da
|
bi
mailatako formalismoak proposatzen duen morfotaktikarekin, jarraitze klaseekin, konpontzen.
|
|
Euskararen deskribapen morfologikoa aurkeztea,
|
bi
mailatako morfologiaren ereduaren arabera.
|
|
Lehen atal nagusiak, berriz, hiru kapitulu hartzen ditu: formalismo desberdinen azterketa egiten duen bigarren kapitulua,
|
bi
mailatako morfologia deskribatzen duen hirugarrena eta LinguistX izeneko tresnaren zehaztasunak azaltzen dituen laugarren kapitulua. Aipatutako tresna, zoritxarrez, ez da software librea, baina bibliografian agertzen den Finite State Morphology:
|
|
Morfologiarako eredu konputazional desberdinen aurkezpena egitea eta horien barruan
|
bi
mailatako morfologiarena kokatzea eta sakontzea da kapitulu honen xede nagusia. Hala ere, formalismo morfologikoak aztertu baino lehen, hauek ezagutzen lagunduko diguten zenbait funtsezko ezaugarri aurkezten dira hasteko.
|
2004
|
|
Autoeraketaren prozedurek kapitalismoaren arrazionaltasunekonomikoa indartzen dute, baina aldi berean beronetan eraldaketa funtsezkoaksortzeko potentziala dute. Potentzial hori
|
bi
mailatan jarriko dugu. Batetik, paragrafoan esan dugun moduan, autoeraketaren prozedurek (prozedurasolte eta ahulenek ere) enpresaren metabolismoaren barrutik aldaketak sartzeko etaetorkizuneko alda gogoak prestatzeko potentziala dute.
|
|
Enpresa kapitalistetan langileen parte hartzea, edo behintzat bere interesendefentsa,
|
bi
mailatan artikulatzen da: araudi mailan, enpresa komite, negoziaketakolektibo eta eskubide sindikalen bidez; eta antolakuntza mailan, aholkularitza etaformazio sindikalerako abokatuez, ekonomialariez eta ingeniariez osatutako zerbitzuak dituzten sindikatuen bidez; horiek hainbat esperientziatako informazioakoordinatzen dute eta bere funtzioak profesionalizatzeko baliabideak dituzte.
|
|
a) Psikologian fenomeno bat ez da azaltzen fenomenohorren orokortasun unibertsala aurkitzean. Azalpenak giza sistema ezberdinen artekohanemanen konplexutasuna jaso behar du (hautematea, memoria, sinesmena, desioa...). b) Gizakiaren kasuan
|
bi
mailako hierarkiarik ez dago (software/ hardware; funtzionala/ egitura...). –Mailak?
|
|
a) Monismo anomaloa:
|
bi
mailen arteko bereizketa (banakakoen artekoidentitatea eta identitate falta orokorra) funtzionalismoak uste duena baino sakonagoa da; eta, b) Lehen pertsonaren ikuspegia: banakakoen arteko identitateak ez ditu behar bezalajasotzen gogoaren berezko hainbat ezaugarri, besteak beste, gualia eta intentzionalitatea.
|
|
Arrunta zen Platonen garaian imitazioa eta artea gauza bera bailiran onartzca. Platonek, tesi horrctan babestuz eta Formen teoria kontuan izanez,
|
bi
mailatan cratu zuenimitazioaren teoria. Errepubiikavi, batik bat?:
|
|
Lana aurkezterakoan akademiarcn zuzenketa irizpideak kontuan izan bchardira. Zuzcnketaeta egokitzapena
|
bi
mailatan ematcn dira: *
|
2005
|
|
elite politikoenjokaera landuko da, eta aipamen berezia egingo zaio alkateek izan duten jarrerari.Aipatu beharra dago artikuluaren zati honek, nagusiki, Irun hiria duela ikerketaeremu; izan ere, bertan bilakaera politikoa mamitsuagoa izan da eta aukera gehiagoematen ditu horrelako ikerketa bat egiteko, hala ere, Hondarribiko kasua ere landuko da, sakontasun gutxiagorekin baldin bada ere. Esan daitekeen lehenengo gauzada Alardeen auzian
|
bi
maila bereiz daitezkeela: alde batetik, aktore sozialak, auzian aktore aktiboak direnak eta gatazkan zuzen parte hartzen dutenak (Alardetradizionalaren Junta, Bidasoako Emakumeak, etab.). Eta bestetik, aktore politikoak, non udal ordezkariak azpimarratu behar diren nabarmenki.
|
|
Hori horrela izanik, eskolak eraikuntza sozial eta politikoak dira, eta eraikuntzahorietan
|
bi
maila bereizten dira:
|
|
Estatu Frantziarreko Ipar Euskal Herrian, frantsesa baino ez da ofiziala.1995ean, Bayrou Zirkularrarekin ofizialki onartu zuten tokiko hizkuntza, etaeuskarazko eskolatzean
|
bi
maila bereizi zituzten: hasierakoa eta elebitasuna.
|
|
Hondoratzen ari den plakaren barnean lurrikara eremuaren lodiera 25 km ingurukoa da. Adierrazgarria da lurrikarak
|
bi
mailatan pilatuta agertzen direla (11.36 irudia), eremu sismiko bikoitzen antzera. Aipatu beharra dago ere, maila biak 200 km-ko sakoneran elkartu egiten direla, eremu sismiko bikoitzetan gertatzen denaren pare.
|
2006
|
|
Orain arte, behar berezidun haur adoptatuen garapenaren gerturapen ekosistemikohonetan, bertan inplikaturik dauden oinarrizko
|
bi
maila ekologikoez arduratu garasoilik: haurraz beraz (maila ontogenetikoa) eta adopzioko familiaz (maila mikrosistemikoa).
|
2007
|
|
Nola uztartu, antropologiatik begiratuta, tokiko, estatuko edo Europar Batasuneko ikuspuntuak? Arazo horren aurrean, lehenbizikoari lehentasuna eman behardiogu.19 Are gehiago, estatuko edo Europar Batasuneko politikaren aurreandefendatu dezakegu esanez ez direla beste
|
bi
mailen proposamenak onargarriakgizatasunaren ikuspegitik, tokiko edo bertako estamentua atxikitzen ez zaizkien bitartean. Arrazoia hauxe da:
|
|
EKA delakoan integratzearren, Europar Kitatze Sistemak kontuan edukibeharko du FTEko sistema multilateralen kudeaketa. Praktikan herrialdehautagai bakoitzean egun existitzen den
|
bi
mailako bankugintza egituraribeste maila, supranazional, bat gehitu litzaioke, nazioartekotransakzioen azken kitatzea ahalbidetzeko.
|
|
alegia, mundu fisikoari buruz eztabaidatuahal izatea, sormena trebatzea eta balio modernoekin bizitzea. Oro har,
|
bi
maila horietan bereiziz, maila makroa eta mikroa hurrenez hurren, alfabetizazio zientifikoasustatzeko eta zientifikoki heziak diren herritarrak izateko arrazoiak jaso genitzake.Argudio horiek dira heziketa eta zientzia hizpide dituzten instituzioek (OECDerakundeak, Europar Batasunak, gobernu estatalek, administrazio nazionalek) beren txostenetan jasotzen dituztenak5.
|
|
saihesteko modurik izanik ere gizakien errealizazio ahalezkoak (somatikoak zein mentalak) benetako errealizazioak baino handiagoak direnean. Izan ere, bortxakeria da
|
bi
maila horien arteko aldearen eragilea.
|
|
Elliot Turiel en iritziz (Kohlberg en kolaboratzailea hasieran), betebeharraez da moraltzat hartzen konbentzio sozialtzat hartzen denetik,
|
bi
maila horiekaldi berean eta modu independentean garatzen baitira garapenean zehar (1983). Hartara, Kohlberg ek proposatutako ikuspegi progresiboko mailak, aurrekonbentzionala, konbentzionala eta postkonbentzioanala, hiru garapen esparru bihurtzendira:
|
|
alde batetik, arestian esan bezala, nazio osoak eitetua da (horren karaktere edo jite bereziak); bestetik, «gizaki intelektualaren fisiologiak», hau da, gizadi guztiak diferentziarik gabe, gizatasunak berak alegia, edo, batzuetan esaten duen moduan? «pentsatzeko legeek» («Gesetzen des Denkens») 451 Hizkuntza, beraz,
|
bi
maila edo modutako kontsideratu behar da aldi berean: denak batera hizkuntza bat bakar eta unibertsala (hizkuntza guztiak hizkuntza edo organismo bakarra, hori «pentsamenduaren organo eratzaile» bat bera gizon emakume guztion baitan) eta berdenboran hizkuntza bakoitza berezia bezala, bat bedera organismo bereki bat (hizkuntzak adina organismo).
|
2008
|
|
Bigarren fasean, lantegiak egin dira. Fase horretan,
|
bi
maila paralelotan lan egiten da. Maila batean, tutoreak campuseko arduradunekin eta programako koordinatzaile orokorrarekin aritu dira elkarlanean.
|
|
DNSaren konfigurazioa oso gai korapilatsua izatera irits daiteke erakunde handietan eta Interneteko hornitzaileetan. Zerbitzariak
|
bi
mailetan antola daitezke, nagusiak eta morroiak (master/ slave) bereiziz. Konfigurazio aurreratu hauek liburu honen esparrutik kanpo geratzen dira, baina www.zytrax.com/books/dns/ch4 helbidean informazio interesgarria dago horretaz.
|
2009
|
|
Ezagunak zaizkigu, gehiengoari behintzat (betibada despistaturen bat), emozioen espresioaren gainean gure kulturak dituen hainbatarau. Arau horiek
|
bi
mailatan laguntzen digute egoera balioesten: a) alde batetik, badira hainbat arau gure espresio emozionala zein testuingurutan, zein egoerataneta norekin mesedetu edota ekidin behar dugun adierazten dutenak (edota displayrules deritzonak) eta b) bestetik, badira beste arau batzuk egoera ezberdinenaurrean zer sentitu behar den adierazten dutenak (feeling rules deiturikoak) (Hochschild, 1983).
|
|
Nortasunak eta osasunak ere eragina omen dute hilekoaren aurreko sintomatologian. Badirudi faktore psikologikoek
|
bi
mailatan eragiten dutela: a) hilekoarenzikloaren prozesu natural gisa; b) ikaskuntzaren eta inguruneko faktoreen eraginez.Gaztetatik ondoeza pairatzen dutenek, baliteke ikaskuntza edota ingurunekofaktoreen eraginez ezaugarri pertsonal jakinak, sentimenduak edota jarrera jakinakgaratu izana hilekoari lotuak daudenak.
|
|
Eskubide hau
|
bi
mailatan uler daiteke19: alde batetik, biktimaren ikuspuntuindibidualetik, gertatutakoaren inguruko egia jakiteko eskubidea da, eta ofizialkierakunde publikoek onartu beharreko egia.
|
|
Gogoan izan konputagailu berean dauden
|
bi
maila ezberdinetako entitateen arteko komunikazioa beheko mailaren interfazearen bidez egiten dela. Sare arkitekturaren inplementazio bakoitzak bere interfaze propioak ditu, interfazeak ez baitira arkitekturaren definizioan sartzen.
|
|
Sarbideak eskaintzen duen zerbitzua aplikazioak erabiliko du, alegia. Beraz, nahiz eta
|
bi
mailetako arazoak era independentean konpondu, batak (aplikazioak) bestearen gainean (sarbidea) egin behar du lana.
|
|
Orain arte erabili dugun arkitektura
|
bi
mailakoa da: sarbide maila eta aplikazio maila.
|
|
Oro har, konputagailu berean dauden
|
bi
maila ezberdineko entitateen arteko komunikazioa beheko mailaren interfazearen bidez egiten da. Ez nahastu protokoloak eta interfazeak:
|
|
Zerbitzari horiek NS erregistroak gordetzen dituzte barrutietako gidak osatzeko (beste mota bateko erregistroak ere badituzte, baina zerbitzari horien zeregina NS erregistroetan datza). Hasiera batean, ondoko
|
bi
mailako hierarkian daude antolaturik gida zerbitzari hauek:
|
|
TCP entitate batek buffer pare bat esleitzen dio ezarritako konexio bakoitzari, bata heltzen diren datuak hor jartzeko (hartzeko bufferra), eta bestea bidalitako datuen kopiari eusteko (igortzeko bufferra). Konexio horretatik segmentu bat heltzen denean, dakarren informazioa hartzeko bufferrean kopiatuko du TCP entitateak, eta konexioa ezarri zuen aplikazio mailako entitateari (bezeroa edo zerbitzaria, berdin da) jakinaraziko dio jasotzeko datu berriak dituela,
|
bi
mailen arteko interfazea erabiliz. Buffer hori, noski, mugatuta dago.
|
|
Erantzuna lortzeko bide posible bat superkideen artean zunda uholdea hedatzea da, baina arinagoak diren DHT (Distributed Hash Table) sistemak gehiago erabiltzen dira. Horrelako
|
bi
mailako sarea 4.18 irudian dugu.
|
2010
|
|
Mendekotasun maila bakoitzean
|
bi
maila ezberdin bereizten dira pertsonarenautonomiaren arabera eta behar duten laguntza mailaren arabera. Balioespen mailahorrek finkatuko du legeak jasotako laguntza zein unetan eskuratuko den; izan ere, mailaz maila ezartzen ari baita:
|
|
Balio erantsiari dagokionez,
|
bi
mailatan egin behar da lana:
|
|
Era horretan, adituen arteko eztabaida
|
bi
maila desberdinetan planteatzen daondoko galderen arabera: integrazio ekonomiko erregionalak azken aldian ezagututako bultzada abiapuntutzat hartuta, erregionalismoa eta globalizazioa dinamikabateragarri ala kontraesankor modura ulertu genituzke?
|
|
mundu mailako eredu aldeaniztuna ala erregio mailako taldeenosaketa eta indartzea? Ekonomien integrazioa
|
bi
maila horietan gerta daiteke, bainabietan ere integratzeko eredua gako bihurtzen da garapenaren gainean ondoriobatzuk edo besteak eragiteko.
|
2011
|
|
Mota bakoitzeko irakasle tituluaren azterketaren oinarriak finkatzeko proposamenak Patxi Altunak eta Xabier Kintanak prestatu zituzten. Altunak euskara irakasteko irakasleen karneta eskuratzeko bere proposamenean, azterketaren edukiak azaltzeaz gainera,
|
bi
maila egotea proposatu zuen330 Kintanak, berriz, eskola eta ikastoletan klaseak euskaraz ematen zituzten irakasleentzat euskal kulturari buruzko azterketen edukiak proposatu zituen331 Bigarren titulu horren antolaketa albo batera geratu zen, berau antolatzeko premia ez zelako hain larria. Beraz, hori alde batera utziko dugu eta aurrekoan zentratuko gara, euskara irakasteko karnetean alegia.
|
|
Urriko proposamenean honakoa zioen: «Euskal kulturaren jakinduriaz jarriko diren
|
bi
mailak hau bete beharra: I. mailan, Euskal Herriari buruzko kultura orokorra, Literatura, Historia, Geografia, Euskara; II. Mailan, Literatura, Historia, Euskara, eta Hiztegi teknikoa.
|
|
Indartsuak dira gatazkan esku hartzen duten bulkada erasokorrak eta gatazka bizi duenaren nia ahulegia da bulkada horiek kontrolatzeko. Kernberg ek (1994)
|
bi
maila bereizten ditu mugako nahastean: antolamendu neurotikoaren maila (mendekoa, histrionikoa, nartzisista?) eta nartzisismo gaiztoaren antolamenduaren maila (paranoidea, eskizotipikoa, antisoziala?).
|
2012
|
|
35 eta hur.). Normalean, estatu bat multinazionala edo/ etapolietnikoa izango da, baina aniztasun iturri bakoitzak eskaera desberdinei bideematen dienez,
|
bi
maila horiek bereiztea komeni da.
|
|
Hala, zentzua eta identitateasortzen duten sinboloak eta kontaketak eskaintzen ditu, eta egintza sozialeiesanahia ematen dien egitura konplexu bat osatzen du. Geertzek gogoratzen duenbezala, kultura (mundu sinboliko gisa ulertuta) eta gizarte egitura bizitza sozialarenbanaezinezko
|
bi
mailak dira: maila batean leudeke sinesteak, sinbolo adierazkorraketa balioak; horien arabera definitzen dute mundua, adierazten dituzte sentimenduaketa ideiak, eta ematen dituzte iritziak gizabanakoek; beste maila batean gizarteegitura osatu duten giza harremanak kokatzen dira (Geertz, 1987).
|
2014
|
|
PBk
|
bi
maila independente bereizten ditu: argumentuak (edo adjuntuak) etarolak, baina gero ikusten dugu etiketatzean Arg1 beti dela Theme eta Arg0 Agent.Ez dirudi arrazoi linguistiko garbirik dagoenik hori horrela izateko.
|