2013
|
|
Artikulu honen bidez, Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela,
|
Zergatik
panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan. Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da.
|
|
Este articulo analiza cómo ha tratado Arantxa Urretabizkaia el fenómeno de la maternidad en su narrativa. Se han estudiado las madres que protagonizan las novelas
|
Zergatik
panpox (1979), Koaderno gorria (1998) y Hiru Mariak (2010); y la colección de relatos Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983). Primero, construimos el marco teórico de la maternidad.
|
|
amatasuna eta abandonua, amatasuna eta nazioa, amatasuna eta zahartzaroa...
|
Zergatik
panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan.
|
|
Horregatik, narrazio publiko horiek hurbilago daude irakurle eta egile arteko harreman mota horretatik. Laburbilduz, Retolazak dio Koaderno gorria
|
Zergatik
panpox n, testuaz kanpoko narratarioa edo hartzailea irudikatzen denean,, narrazio publiko argia, dugula, etaen, aldiz, geroago ikusiko dugun moduan, argi eta garbi eleberri barruko narratarioari edo hartzaileari zuzentzen zaiola kontalaria.
|
|
Gabilondok dio Urretabizkaiak espazio nazional domestikoak,
|
Zergatik
panpox en azaltzen zirenak, egoera politikoagoekin hibridatu dituela Koaderno gorria n. Gabilondoren arabera, eleberriak ez ditu amaren sinesmen politikoak legitimatzen ez kondenatzen, ezta amatasuna zertan datzan ere diskurtso politiko bateratzaile baten arabera erabakitzen.
|
|
4 Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarriketa
|
Zergatik
panpox.
|
|
Dena dela ere, esperoan, esperantzan, haurdunaldiarekin lotzen den izenburupean, ipuinean, amatasunaren irakurketa modu mistiko edo ezustekoan proposatzera dator Urretabizkaia. Amatasun mistikotik hurbil dagoen irudikapen honek
|
Zergatik
panpox en eskaintzen den amatasun aldarritik gehiago du, beste bi eleberrietan ikusi ditugun amatasunek eskaintzen dituzten mugetatik baino. Izan ere, lehen bi eleberrietan amatasunaren alde negatiboak jartzen dira begi bistan.
|
|
|
Zergatik
panpoxeleberriko amatasuna oso gainetik aztertuko dugu, gehiago jakin nahi duenak aldizkari honetan irakur dezake (Lasarte: 2010). Olaziregik (1999) lirikotzat jotzen duen eleberri hau barne bakarrizketa luze batek osatzen du.
|
|
|
Zergatik
panpoxguraso bakarreko familiaren edota amatasunaren eredua dugu. –La maternidad monoparental no sólo es una posición familiar nueva, sino una realidad compleja y significativa en curso, que las mujeres tras una experiencia de separación y/ o divorcio van dotando de sentido?
|
|
Maitasuna ere oso modu diferentean ikusten da hiru eleberrietan.
|
Zergatik
panpoxeta Koaderno gorria n abandonua azaltzen da, bietan senarrak abandonatzen du emaztea, baina bi eleberrietan oso modu diferentean ikusi da abandonu hori. Hiru eleberrietan maitasuna generoaren kategoria gisa ageri da, eta horrela landu dira amatasunaren eta zainketaren pragmatikak.
|
|
Hiru eleberrietan maitasuna generoaren kategoria gisa ageri da, eta horrela landu dira amatasunaren eta zainketaren pragmatikak. Baina
|
Zergatik
panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du. Aldiz, Koaderno gorria ko amak eta Hiru Mariak nobelako protagonistek oso modu diferentean plazaratzen dute emakumeontzat genero edota kategoria politikoa den maitasuna.
|
|
|
Zergatik
panpoxlanarekin jarraituz, liburu honek izandako harrera kritikoa buruan, Olaziregik dio euskal kritikariek liburuari harrera ona egin ziotela. Olaziregiren esanetan, Aldekoak 1979ko nobela onentzat jo zuen, eta Txuma Lasagabasterrek gehien laudatu duen nobela da, J. A. Arrietaren Abuztuaren 15eko bazkalondoa rekin batera.
|
|
153).
|
Zergatik
panpox en erabiltzen den hizkuntzan umearekiko hurbilpena dago. Berdintasunaren feminismoak, ordea, amek umeak ulertzeko erabilitako hizkera gutxietsi egin ohi du, betiere amaren nortasuna gutxitzen eta ezabatzen duelakoan.
|
|
|
Zergatik
panpox eko ama euskal literaturako lehen protagonista femenino modernoa da, bera da kontalaria, berak erabiltzen du ikuspuntua eta pentsamenduen jarioa, stream consciousnessteknikaren bidez. Paradigma aktantzialean subjektu nagusia da, eta 70eko hamarkadan emakumezkoaren askapen mugimenduarekin lotuta zeuden hainbat gai ditu objektutzat: bikote harremanak, amatasuna, emakumezkoen gorputza, emakumezkoen ahotsa, antisorgailuak, egunerokotasunaren zama?
|
|
URRETABIZKAIA, A., 1979,
|
Zergatik
panpox. Donostia:
|
|
Dagoeneko dagokigun lan honetan ari ginelarik, txiolariak xaxatu nahi izan genituen, bazka bila edo: ?
|
Zergatik
hitzaurreak ahulgune. Hitzaurreei buruzko berbaldia prestatzen ari naiz eta sakon azter dezagun...?
|
|
2.2
|
Zergatik
egilea ez datekeen E. M. Azkue
|
2014
|
|
Zein da erabilera pizteko zapaldu beharreko tekla?
|
Zergatik
ez da handiagoa euskarazko produkzio kulturalaren kontsumoa?
|
2016
|
|
Baina, zer da tradiziozko ahozko Haur Literatura?
|
Zergatik
iraun du hainbeste urte. Zergatik dago hilzorian?
|
|
|
Zergatik
halako porrota. Irlandako gobernuek ez dituztelako behar adinako eta behar bezalako babes neurriak hartu arnasguneak zaintzeko?
|
|
|
Zergatik
ez dugu euskaldunon komunitateak baliatzen Bilbon ere populazioaren% 63,42k gutxienez edo 50 urtez azpiko herritarren% 86,74k eskaintzen digun aukera beraiekin euskaraz egiteko, herritar hauek urteak eta urteak eman behar izan dituztenean euskara eta euskaraz ikasten gugana hurbildu ahal izateko gure hizkuntzan. Halako mespretxurik?
|
|
3.3.3
|
Zergatik
ez ditugu halako datu jakingarriak begi bistan (EAEn behintzat). Zerk itsutzen gaitu?
|
|
Harritzekoa da nola aipatuak bezalako datu baikor eta animagarriak ez ditugun barra barra zabalduak, gure posizio subjektiboa goraino altxatzearren gizartean.
|
Zergatik
ez ohi ditugu bost urtean behin edo jaso ohi ditugun datu soziolinguistikoak hala moduz interpretatu, P. Zubiriak dioen gisa« [s] oziolinguistikaz dakitenek aspalditik dakizkiten datuak izan arren». Nik lau arrazoi nagusi aurkitu ohi ditut (eta beste erdi bat edo behintzat kale erabilerako datuei dagokienean), eta aipatu nahi ditut:
|
|
Azken boladan asko ari garelako antzeko ekimenak zabaltzen. Topaguneak bultzatutako
|
Zergatik
ez, tailerrak (Kataluniako Tallers per la Llenguak diseinatutako Taller per al foment dels usos interpersonals en Llengua Catalana tailerrean oinarri hartuta), Emun enpresaren Telp tailerrak (Ferran Suay valentziar eta Gemma Sangines bilbotarraren Valentziarako asmaturiko Taller d' espai lingüístic personal en bidetik) eta hauen 2015eko Irten hizkuntzaren armairutik liburua (berriro Ferran Suay eta Gemma Sangines Sortir de l' armari lingüistic liburuaren egokitzapena. Emun, 2015?), Lutxo Egiak 2015eko ekainean Bilbon garatutako Transitoak izeneko performancea, Donostiako Egiako auzoko?
|
|
Topagunea [Euskaltzaleen Topagunea] (2010)
|
Zergatik
ez? (http://topagunea.eus/2015/ 04/ zergatik ez euskararen erabilera soziala bultzatzeko tailerra/).
|
|
sustatzen ditu erakundeetatik kanpo bere jardun arruntean?
|
Zergatik
uzten bide du eremu hori guztia besteen borondateen esku. Lo dago euskaltzaletasuna EAJn?
|
2017
|
|
Zer misterio dago honen atzetik?
|
Zergatik
heriotza data ezberdinak. Aro garaikideko pertsona publikoa (notario eta politikaria) eta famatua (idazlea) izanez gero arraroa dirudi datu nahasketa horrek.
|
|
Halako, niri kritikatu ordez, egitzazue zuek eleberriak?.
|
Zergatik
ez?
|
2018
|
|
Zer dela eta gertatu zen zentsuraren baitan Euskaldunaken inguruko balorazio aldaketa hori?
|
Zergatik
onartu zen arazorik gabe 1950 urteko argitalpena, eta sortu ziren halako arazoak 70eko hamarkadakoetan. Galdera horiei bi bidetatik erantzun dakieke.
|
|
Egunkari zaharrak, aldizkariak eta liburuxkak irakurtzea gustatzen zitzaion";" Zer zeukaten Artzeren liburuek?
|
Zergatik
bahitu?"" Oso arraroak zirela, besterik ez. [...] Horrek adierazten du zer zen garai hura.
|
2019
|
|
5.1
|
Zergatik
eta nola aldatu" Mitxelena paradigma"
|
|
4.1 Mitxelenaren oinarrizko sistema fonologikoa; 4.2 Mitxelenaren etimologia jarduna; 5 Forma kanonikoa eta etimologia: 5.1
|
Zergatik
eta nola aldatu Mitxelena paradigma?; 5.2 Erroaren Forma Kanonikoaz; 5.3 Lehen urratsak eta lehen emaitzak; 5.4 Forma Kanonikoa eta Etimologia Formala; 6 Metodoaren hedadurak: 6.1 Hasperena, etimologia eta berreraiketa; 6.2 Hitz familiak eratuaz eta etimologia sendoagoak hedatuaz; 6.3 Gramatikalizazioa, lexikalizazioa eta etimologia; 6.4 Etimologia konparatua eta motibazioa; 6.5 Nola egin etimologia gehiago eta hobeak; 6.6 Kognatu sareak hedatuaz; 7 Emaitza eta ondorio zenbait; 8 Bibliografia.
|
|
|
Zergatik
kasu eta kausa honetan euskaraz. Uste dugu balitekeela hori ere liberalen Konstituzioaren hatsari esker gertatu izana, ordura arte halako plazatik baztertuak izan ziren herritar xeheenak ere bertara gonbidatu zituztelako.
|
2021
|
|
Nor naiz ni?
|
Zergatik
idatzi?
|
|
|
Zergatik
idatzi. Nire esaldiak, nire bihotzera zuzenduriko gaizkapen iskiluak izanik, errukizko gezirik gorenenak direlako; nire berbak, nire baitaren betazal lotsatia zoraldiraino jasotzen [duten atzamar gozoak izanik, barren barreneko ozeanorik hertsienera joan eta
|
2022
|
|
Galdetegiko azken itema egindako hizkuntza hautuaren arrazoiarena da: "
|
Zergatik
aukeratu duzu galdetegia hizkuntza honetan betetzea?". Galderari erantzun ahal izateko, zazpi aukera eskaini zaizkio irakasleari, eta erantzunak hizkuntza bakoitzean sailkatu dira, ehunekotan (Ikus 5 Irudia).
|