2000
|
|
Hiru liburutto ñimiño (12 zm. luze, 10 zm. zabal) dira, hirurak bat eginik, sasi faksimilean argitaratuak.
|
Lan
honek ahanzturatik atera digu Gabriel de Biurrun Garmendiaren oroitzapena. Iruñeko idazle, pentsamenduz eta sentimenduz euskaltzale, nazional faxisten mendeko Iruñean eman zuen argitara bere titulurik ezagunena, El coqueto Don San cho Sanchez.
|
|
1
|
Lan
honek Alexander Ugalde Zubirik egindako doktorego tesiaren emaitzak laburbiltzen ditu. Tesi hori 1995eko urtarrilean irakurri zen, Euskal Herriko Unibertsitatean, eta Francisco Aldecoa Luzarragak, Nazioarteko Harremanetako katedradunak, zuzendu zuen.
|
2001
|
|
Hizkuntz politikaz ari dira, bai, baina gehiago" politikaz" hizkuntzaz baino, esango nuke. eta politikari aldi berean, Aleix Vidal Quadras da ezagunena, zalantzarik gabe.
|
Lan
honetan gutxi aipatzen badut ere asko irakurri diot honi. Oso zorrotza da.
|
|
(Errua, zer da errua?) Zer azterturik eta aldaturik badagoela etxe bueltan ere.
|
Lan
hau ez da hooligan baten lana: txalo etxekoei eta txistu kanpokoei.
|
|
Nekez ukatuko du inork talde hori badela, demasako indarra duela.
|
Lan
honek geure estrategia eta taktikak antolatzeko balioko al digu! Partida irabazteko indarra baino gehiago zuhurtzia dugulakoan nago.
|
|
Bigarrenean, Plan estrategiko bat burutu, normalizazio esparru garrantzitsuenetan aritzeko (administrazioan, gaztedian, komunikabide eta kultur arloetan, lan munduan...).
|
Lan
honen koordinatzailea, aholkularia eta gidaria Kontseilua izan daiteke, Euskal Herri mailan egiten ari denarekin batera.
|
|
Adibidez, Marko Aurelio enperad ore estoikoak Ta eis heauton lan filosofikoa idatzi zuen.
|
Lan
honetan II. mendeko inperio erromata rrarenautoritatea nabaria da, etsaien aurka eta legearen alde. Haatik, inperio konkistari buruzko hausnarketetan Marko Aurelio bere mugez kontziente zen oso —ez, ordea, bere semea Komodo— Danubioren ertzean, sarmaziarren aurkako borrokan, harrokeria inperialistaren kontra idatzi zuen:
|
2002
|
|
Gauza asko daude gure esku, uste duguna baino gehiago, eta horietako asko txikiak direla dirudien arren, eragin handiak izan ditzakete.
|
Lan
honetan zehar ideia asko jarri ditut mahai gainean, eta ez dut uste, gainera, inola ere originala izan naizenik.
|
|
herritar ororen esku egonik, gizarte osoaren kultur maila garaiagoa da, eta hori funtsezko osagaia da gizarte demokratiko, aske etapa rtehartzaile baterako.
|
Lan
honen hasieran aldarrikatududan bezala, gizartea aberastea da unibertsitate jardueren azken helburua, kultura, askatasun, demokrazia, ongizate eta kohesioan aberatsagoa izatea.
|
|
|
Lan
honen helburuei begira, azken datu hori da azpimarratzekoa. Izatez, oso murritza da EAEko unibertsitateek eta ikerkuntzarako herri erakundeek (IHE) erabiltzen duten baliabideen kopurua.
|
2005
|
|
Hezkuntzaren eremuan, nahiz eta esanahi ugari izan," curriculuma" edukien programa bat da; hain zuzen ere, eduki horiek zehazten dute ikasleek mailak eta ikasketa gainditzeko eta behar den titulua eskuratzeko jarraitu beharreko ibilbidea edo karrera.
|
Lan
honetan, curriculum hitza honela definituko genuke: ibilbidearen amaieran eskuratu beharreko kultur ibilbidearen eta konpetentzien proposamena da, eta bi helburu ditu:
|
|
argitalpen ugari izan ditu, bai aldizkarietan, bai liburu formatuan.
|
Lan
honetaz gain 1820an Don Luis de Borbonek eman zion gaztelaniazko pastorala euskaratu zuen eta Okondoko Ulibarriren zuzentzailea izan zen. Gainera, egiletza polemika iturri izan den arren, Gabon kanten egilea dela dio Lino Akesolok beste batzuen artean (1819 eta 1832koak behintzat egin zituela argi ikusten du).
|
2006
|
|
1
|
Lan
hau egiteko Iñaki Sotok Eusko Jaurlaritzaren doktorego aurreko beka baten laguntza izan du.
|
|
" Jakin aldizkariak, oraingoz liburu erara, lanean jarraitu nahi luke.
|
Lan
honen pareko, liburu sorta bat sortu nahi da...". Donostiako Atotxako fraideen komentuan izan zen bilera.
|
2007
|
|
Salbatore Mitxelenari buruz da, eta haren antzeko euskara txukun" garbian" dago idatzia (gehiegikeria gabe).
|
Lan
hau aurretik Gure Izarra n 1956an ikus daitekeen bera da, zuzenketatxo linguistiko batzuk eta aditz sintetiko (Mitxelenaren kritikak arren Orixeri!) eta errata grafiko gehiagorekin. Momentu horretan Joseba ErriberriOliten filosofia estudiantea da; Bastarrika/ Txillardegi polemika eta (1957 negua), berak handik segitu ditu.
|
|
|
Lan
honek segida bat ukanen du ondoko urteetan ere, Iparralde osoan nahi baikenuke zabaldu, partaidetzan gure elkarteekin.
|
|
|
Lan
honetan ondoko eskemari jarraituko diot: lehendabizi, berezko nortasunak babesteko nazioartean eta bereziki Europan dauden sistemak aztertuko ditut; jarraian, hainbat estatu liberalen nazio aniztasuna kudeatzearen inguruan nazioartean landu diren hainbat teoria azalduko ditut; eta, bukatzeko, gaiaren inguruko behin behineko ondorio batzuk ateratzen saiatuko naiz.
|
|
|
Lan
honen lehen zatian, laburki bada ere, nazioartean gutxietsitako gizatalde nazionalak babesteko ezarri diren tresnak aztertuko dira. Horretarako, Carlos Barcina Fernandezen azalpen bati jarraituko diot (Barcina Fernandez 1996), azalpen horretan gaia nik egingo dudana baino luzeago eta zabalago lantzen bada ere10.
|
|
|
Lan
honen analisia egiteko gaurko estatu liberalen2 egitura konstituzionaletatik abiatu naiz —horixe baita gaur egun estaturik gabeko herriek bizi dugun errealitatea—, eta aztertu nahi izan dut errealitate horretan zer nolako baldintzek egon luketen berezko nortasuna duten gizataldeak existitzen jarraitzeko.
|
2009
|
|
|
Lan
honen xedeetariko bat, hain justu, estaturik gabeko nazio baten ikuspegitik hurrengo urteotan Europar Batasunean zelako aukerak zabaltzen zaizkion aztertzea da.
|
|
1
|
Lan
honen egilea ez da aditua erlijio pentsamenduan. Alabaina, egileak badauzka erlijio pentsamenduaz nahiko erreferentzia horrelako gogoeta bat egiteko:
|
|
Eskuarki, erlijio sinesmenak diogu; ez, ordea, erlijio usteak.
|
Lan
honen helburua ez da erlijio sinesmenei buruz mintzatzea euskararen ikuspuntutik, edo aztertzea ea euskarak berezko ukitua ematen dion esku arteko eztabaidari. Auzia ez da aldatzen hizkuntza batetik bestera igarotzen garenean.
|
|
Horretan ez dago neurririk.
|
Lan
hau ez da soziologia. Soziologian edo soziometrian zenbakiak behar dira, baina etnografian herrian sustraituta dauden lekukoen testigantzak behar dira.
|
|
Orduan hasi ginen harremanean Don Valentin Zamora Gipuzkoako apaiz batekin, zeren Gipuzkoan bazegoen Baserri Gaztedi, Ekintza Katolikoaren barruan.
|
Lan
honetan beste batzuk lehenago hasi ziren Markina aldean, baina Baserri Gaztedi Bizkai osorako geuk ekarri genuen.
|
|
|
Lan
honetan beste batzuk lehenago hasi ziren Markina aldean, baina Baserri Gaztedi Bizkai osorako geuk ekarri genuen baterako, egin dezagun ekintza bat herriko jaiak antolatzeko; ekarriko ditugu txistulariak, bertsolariak, pilotariak... Gertatzen genuen jaia, eta gero aztertu egiten genuen.
|
2011
|
|
Lan horretan asko lagundu didate Joseba Intxaustik eta Joxe Azurmendik.
|
Lan
hau beraiei eskaintzen diet. Halaber, Jakin aldizkariari, berrogeita hamabost urteotan euskal kulturaren alde egin duenagatik eta egun ere egiten diharduenagatik.
|
2012
|
|
|
Lan
honetan, euskal komunitatearen zati geografikorik handiena hartzen duten hiru euskarritako hedabideak aztertuko ditugu: Euskadi Irratia, Euskal Telebista eta Euskaldunon Egunkaria/ Berria.
|
2013
|
|
1
|
Lan
honek Zientzia eta Berrikuntza Ministerioaren FFI 2010 ikerketa proiektuaren laguntza izan du. Eskerrak eman nahi dizkiot Fernando Migurari.
|
|
|
Lan
hau, azken buruan, liburu baten iruzkin kritikoa da.1 2012an Jesse Prinz filosofoak Beyond Human Nature (Giza naturatik harantzago) liburua plazaratu du. Liburua polemikoa da, batez ere zenbait esparrutan indarrean edo nagusi diren ikuspegiei aurre egiten dielako.
|
|
|
Lan
hau bere osotasunean ikusteko bi modu aurkezten ditugu: alde batetik, grafiko bidezkoa, proportzioak iruditan erakutsiz; eta beste aldetik, lauki bidezkoa, zenbaki absolutu eta erlatiboen ondoan 2000 urtearekiko erreferentzia ere erantsiz.
|
|
Aurtengoarekin 36 urte badira lan berean jardun naizena.
|
Lan
honen helburua, ez hasieran eta ez orain, ez da euskal liburuaren estatistika bat ezagutzera ematea. Harago doa, askoz harago:
|
2015
|
|
|
Lan
honetako gaia Sarrionandiaren liburua eta nire Historia, arraza, nazioa komentatzea denez, bietaz nahaski mintzatuko naiz, tartean neure planteamenduak eta usteak ere sartuz. Sarrionandiak berak Renan izendatuki aipatu ez du lantzean behin baino egiten:
|
|
|
Lan
honetan agerian jarri nahi izan dudan puntu garrantzitsuenetako bat hauxe da: subjektu politikoak estrategia politikoak direla.
|
2019
|
|
Sarreran erran bezala, espazioa begi kritikoz aztertzeari bezain garrantzitsua deritzogu bertan dauden pertsonengan arreta jartzeari.
|
Lan
honek haurrengan fokua jartzea helburu izaki, horixe bera eginen dugu orain. Espazioaz eta hirigintzaz ari garenean, gure karrikak (eta gisa orotako orubeak) okupatzen, erabiltzen, bizitzen dituzten haur horiei buruz solas eginen dugu, beraz.
|
2020
|
|
|
Lan
honetan, bete betean helduko diogu eboluzioaren teorian garatu den altruismoaren inguruko ikuspegi biologikoari. Arazoa hiru ataletan aztertuko dugu, hirurak harilkatzen baitira altruismoaren inguruko eztabaida konplexuarekin.
|
|
Are gehiago, berori ezkutatzeko asmoz, begirada desbideratzen du eta, estatua duten nazioak aztertu beharrean, estatu gabeko nazioen hutsune eta kontraesanak aztertzea lehenesten du.
|
Lan
honetan, aurrena eurek ezkutatu nahi duten hori aztertzen da. Alde horretatik, 2015eko Espainiako Diputatuen Kongresurako hauteskundeetan ikusten da espainiar jatorrikoak zirela Madrilgo Erkidegoan aurkeztu ziren alderdi politiko guztiak.
|
|
|
Lan
honetan ez naiz sartuko joera horien xehetasunak aztertzen. Bakarrik adierazi nahi dudana da Madrilen hizkuntzak ez duela determinatzen hautesle batek ezker/ eskuin bozkatzea.
|
|
Horietako bat euskaldun izatea da (euskarazko kultura, ohitura, legea), bestea abadetasuna (tradizio kristauko Jainkoa eta lagun hurkoa maitatzea); eta bi etorri horiei jarraibidea emateko ahalegina mutikotatik bere egin zuen Arizmendiarrietak, bokazio handiz.
|
Lan
honetan, euskal tradizioan eta pertsonalismo kristauan ipini nahi izan dut arreta, eta gaineratu dut lehen kooperatibisten portaera fede kristauaren hautu moral sendoan oinarritzen dela. Arizmendiarrietaren sinesmenaren erroko ideia zera da:
|
2021
|
|
Robert Escarpit soziologoaren eredu metodologikoa aplikatu izan zion euskarazko liburuaren munduari, hau da, datu estatistikoak bildu eta aztertuz eta horien gainean ikerketa kualitatiboa eginez.
|
Lan
honek bi emaitza sendo ekarri ditu: batetik, euskarazko liburugintzaren katalogoa osatu du Jakinek; eta, bestetik, liburugintza kultura oso baten osasunaren adierazletzat hartuta, sei hamarkadetako sistematizazioa ahalbidetu du, indarguneak eta ahulguneak modu propositiboan identifikatuz.
|
2022
|
|
Eta bi identitate horiek bizitzeko eta gurutzatzeko era diferenteak topatu ditugu jaso ditugun ahotsetan.
|
Lan
honekin diferentzia ez esentzializatzen laguntzea espero dugu: euskaldun guztiak ez dira berdinak, bollera guztiak ez dira berdinak eta euskal bollo guztiak ere ez.
|