2001
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntzari dagokionez, Labrie eta Clement ek (1986) bizitasun etnolinguistikoaren pertzepzioaren efektua aztertu zuten H2rekiko jarreraeta motibazioetan. Emaitzek erakutsi dutenez, ez zegoen inongo erlazio estatistikorik bizitasun subjektiboaren pertzepzioen artean (SVQaz neurtzen ziren modura) eta frankofonoen H2 zuen taldearekiko jarreren eta H2 ikasteko motibazioen etaH2ren erabilpenaren artean.
|
2007
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntza ez da adierazpeneta ulermen bitarteko baten jabekuntza hutsa, bada baita ere hizkuntzaren bidezko gizakiaren formazioa. [...] Hizkuntzari esker bakarrik iristen da gizakia gizaki izatera.
|
2009
|
|
Hain zuzen ere, etxetik gaztelaniadunak izanik ereduan eskolatuta euskara ikasten duten haurren euskararen eta gaztelaniaren garapena aztertzeari ekin genion 2002an Itziar Idiazabalek zuzentzen duen EHUko
|
Hizkuntzaren
Jabekuntza eta Erabilera ikertaldean (www.elebilab.com). Ikertaldeak hogei bat urteko ikerketa eskarmentua dauka haurtzaroko elebitasunaren esparruan.
|
2013
|
|
Era berean, baliatu dira Euskal Herriko ikerketa talde zenbaiten lanak. Zehazki, Euskal Herriko Unibertsitateko HIJE(
|
Hizkuntzaren
Jabekuntza eta Erabilera) taldearenak (Larringan & Idiazabal, 2012; Diaz de Guereñu & Garcia Azkoaga, 2012) eta Mondragon Unibertsitateko Miker taldearenak (Sainz al., 2012).
|
|
Hala ere, talde hori, murgiltze goiztiarrean euskara ikasitakoena, ezberdina da 1 irudian ageri den jatorrizko elebidunen taldetik. Lehen taldekoek, murgiltze goiztiarrean ikasitakoek, De Hauwer ek (2009) definitzen duen Bigarren
|
Hizkuntzaren
Jabekuntza Goiztiarra (Early Second Language Acquisition (ESLA)) baliatuz ikasi dute euskara. Jatorrizko elebidunek, aldiz, Bi Hizkuntzen Jatorrizko Jabekuntzaren bitartez (Bilingual First Language Acquisition (BFLA) ikasi dute euskara, hau da, lehen momentutik familiaren barruan bi hizkuntzaz jabetu dira.
|
|
De Houwer en arabera, Bigarren
|
Hizkuntzaren
Jabekuntza Goiztiarraren bitartez (ESLA) haurrak bigarren hizkuntzara (H2) sozializazio goiztiarra badu ere, bere garapena eta jatorriz bi hizkuntzen jabe egiten direnena (BFLA) desberdina da. Euskal testuinguruan ereduan murgiltzean ikasi duten haurren zenbait ezaugarrik ideia hori berresten dute.
|
2014
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntza eta garapenaren gaia behar bezala lantzeko, ikus 8.5.1 atalean Genie neskatilari buruzko bideo praktika eta 8.5.2 ataleko ariketa praktikoa.
|
|
8
|
Hizkuntzaren
jabekuntza eta garapena
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntza eta garapena prozesu konplexua da. Jaiotzaren unean hasi, eta mailaz maila garatzen da:
|
2015
|
|
Era berean, baliatu dira Euskal Herriko ikerketa talde zenbaiten lanak. Zehazki, Euskal Herriko Unibertsitateko HIJE(
|
Hizkuntzaren
Jabekuntza eta Erabilera) taldearenak (Larringan & Idiazabal, 2012; Diaz de Guereñu & Garcia Azkoaga, 2012) eta Mondragon Unibertsitateko Miker taldearenak (Sainz al., 2012).
|
2017
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntza oso desberdin gauzatzen da hizkuntzaren eta lekuaren arabera eraaskotako faktoreek eragiten baitute prozesu horretan, besteak beste, gurasoen ama hizkuntzak etaeskolako hizkuntza ereduak. Beraz, oso garrantzitsua da toki bakoitzeko hizkuntza eta egoera ezagutzea.Horrez gain, hizkuntzaren jabekuntzaren ezagutzak oinarri indartsua izan dezake geroago hezkuntzanirakasteko gidalerro berri eta hobeak sortzeko eta, batez ere, Haur Hezkuntzako irakaskuntza hobetzeko.
|
|
|
Hizkuntzaren
jabekuntza hainbat hizkuntzatan ikertu den arren, euskarari dagokionez, oraindikgutxi ikertu da. Romerok (2016) adierazi zuen moduan, Euskal Herri mailan euskararenhizkuntzarenjabekuntzaren inguruan gauzatutako ikerketak batez ere erakunde bik burutu dituzte, aldebatetik, Euskal Herriko Elebilab Psikolinguistika Laborategia; eta, bestetik, Kognizioaren, Burmuinareneta Hizkuntzaren ikerketarako zentroa.
|
2021
|
|
hizkuntza batzuetan lehena bada, baina bigarrena ez; edo bigarrena markatzeko formak lehenetik sortuak dira.
|
Hizkuntzaren
jabekuntza prozesuan ere haurrak beranduago eskuratzen omen ditu kontzesiozkoak (Braunwald 1985; Bowerman 1986). Eta oro har, hiztunak gehiago baliatzen dira kontzesioaz idatzian, ahozkoan baino.
|
2022
|
|
Funtzio terminotan pentsatu behar da hizkuntza.
|
Hizkuntzaren
jabekuntzan arreta jartzea ondo dago, baina jabekuntza egiten dugu gero funtzioak betetzeko. Funtzioak.
|