Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2003
‎— Begira zer egiten duzun, Aristofanes laguna. Hitz egiten hasterakoan txantxetan zabiltza eta zure hitzaldiaren zaintzaile bihurtzera behartzen nauzu ea barregurazko zerbait ote diozun, bakean hitz egiteko aukera izanda ere.
2004
‎Hitz (ak) egitea, objektuak eta gauzak hitz egitea (hitz bihurtzea, hitzez ordezkatzea) da eta orobat objektuez hitz egitea. Hitz egitea objektuak eta gauzak ezagutgarri eta eztabaidagarri egitea da. Hitz egin gabe ez dago objekturik edo gauzarik ezagutzerik.
‎Hitz egitea objektuak eta gauzak ezagutgarri eta eztabaidagarri egitea da. Hitz egin gabe ez dago objekturik edo gauzarik ezagutzerik.
‎Egia da etikaz eta erlijioaz mintzatzerakoan konparazioak etengabe erabiltzen ditugula, baina orobat gertatzen zaigu zernahiz hitz egiterakoan, hizkuntzaren funtsa metafora eta metonimiaren mekanismoetan baitatza, idazlan honen lehen zatian (irudikapen teoriari gengozkiola) azpimarratu dugunez. Hitz egiteak konparatzea baitakar ezinbestean eta halabeharrez. Irudi orok konparazio bat du oinarrian eta jatorrian.
2006
Hitz egin
2007
‎Bollnowek zera idazten du: " Hitz egiteak eta entzuteak, biek, ahalegin berezia eskatzen diote gizakiari: euren auto erreferentzia eta auto inhibizio naturala gainditzea" 183 Hezitzailearen zeregina, hemendik begiratuta, elkarrizketa posible egingo duten baldintzak erraztea da, alegia, emaitza arrakastatsuak lortzearren beharrezkoak diren elkarrizketarako baldintza egokiak sortzea, bultzatzea eta zaintzea.
Hitz egite hutsak ezin du ezer bermatu —negoziazio prozesu bat ez da beti adostutako emaitzetara iristen—, baina egia da ere, esan ohi bezala, hitz egin gabe ezin daitekeela ezer konpondu —ez litzateke negoziazio prozesurik egongo— Hain zuzen horren haritik —elkarrekin hitz egiteak, egiaz, pertsonak elkar hurbildu eta elkartu ditzakeelako— esan dezakegu: " Elkarrizketarako hezkuntza guztiz eta zuzenean da bakerako hezkuntza" 187 Bollnowen hausnarketa horiek, azken batean, hizkuntz pedagogiaren inplikazio etikoa bistaratzen digute eta, bide batez, baita horrek gizakiaren formazio orokorrarekin duen lotura ere.
Hitz egiten ikastea, giza izaki bezala portatzen ikastea da: arau batzuei lotzea da, bai, baina ez bakarrik arau gramatikal eta semantiko batzuei, baizik eta baita hainbat arau psikologiko, logiko, epistemologiko, pragmatiko eta sozio-kulturalei ere.196
Hitz egite horren maila jaits daitekeela —berori berriketa hutsean bihur daitekeela— beste aldea da, zeinari egiaz aurre egin behar zaion. Hitz egitea benetako jarduera da, bai, baina ez berori oposiziorik gabeko bide ezagunetan gertatu ohi denean, baizik eta hitz egite horrek —ekintza ausartaz— zinez itxura ahoskaezina duenari, egiaz, ahoskatutako zati bat —agian ustel irteten den zati bat— irabazten dionean, zeinaren gainean zerbait eraikitzen jarraitu ahal izango den.
‎Hitz egite horren maila jaits daitekeela —berori berriketa hutsean bihur daitekeela— beste aldea da, zeinari egiaz aurre egin behar zaion. Hitz egitea benetako jarduera da, bai, baina ez berori oposiziorik gabeko bide ezagunetan gertatu ohi denean, baizik eta hitz egite horrek —ekintza ausartaz— zinez itxura ahoskaezina duenari, egiaz, ahoskatutako zati bat —agian ustel irteten den zati bat— irabazten dionean, zeinaren gainean zerbait eraikitzen jarraitu ahal izango den.
‎Eta hizkuntzak, ere, orduan uzten dio giza zentzu osoz hizkuntza izateari, hau da, berori boterearen aplikazioaren bitartekoa bakarrik izatera pasatzen da. Hitz egite monologikoa, hemen, hitz egite autoritarioan bihurtzen da. Eta hori, egiaz, zentzu politiko osoan hartzen dugu ere.
‎Sistema politiko autoritarioa, finean, inolako elkarrizketarik ezagutzen ez duelako ezaugarritzen da. Hitz egiten du, bai, baina gizakiaren hizkuntz gaitasuna galbideratzen duen modu jakin batean bakarrik. Hizkuntza ezagutzen du, bai, baina dominazioaren bitarteko bezala bakarrik, hain zuzen aldekoen aurrean aginduaren eta instrukzioaren forman eta kanpokoen aurrean —eta horiek bereganatu nahian— propagandaren forman.
‎Baina horiek absolutuki ezartzen badira, orduan, gizagabetasunaren espresio bihurtzen dira. Hitz egite eta pentsatze monologikoa —berori bizitza forma menperatzaile bezala ezartzen bada— portaera gizagabea da. Eta, urrunago joanez, zera esango nuke ere:
‎Baina behaketa hurbilago batek berehala erakusten du —gutxienez aztergaia seriotasunez hartzen bada— bi zeregin horiek oso zailak direla. Hitz egiteak eta entzuteak, biek, ahalegin berezia eskatzen diote gizakiari: euren auto erreferentzia eta auto inhibizio naturala gainditzea.
Hitz egiteak, beraz, adore berezia eskatzen du beti, alegia, ziurtasun" naturalei" uko egitea eta bestearen aurrean estalirik gabe jartzea. Egiazko elkarrizketa eta gizakiaren gizatasuna, bada, ziurtasunerako joera naturalekiko autoliberazio horretan bakarrik da posible, hau da, haur beldurraren, ahalketasunaren, lotsaren edota nolanahiko beste inhibizioen gainditze horretan.
‎Egiazko elkarrizketa eta gizakiaren gizatasuna, bada, ziurtasunerako joera naturalekiko autoliberazio horretan bakarrik da posible, hau da, haur beldurraren, ahalketasunaren, lotsaren edota nolanahiko beste inhibizioen gainditze horretan. Hitz egiteak hitz egiten duenaren ekintza ausarta exijitzen du. Eta horretarako hez daiteke, hain justu, egoera horietaz kontzientzia hartzen lagunduz.
‎Hasteko zera esango dugu Valverderekin batera: " Hitz egiteko gaitasunak —eta ez hainbeste geure burua ‘animalia razional’ edo ‘homo sapiens sapiens’ bezala definitzeak— egiten gaitu giza izaki" 111 Aristotelesek berak ere argi zuen hori, hain zuzen gizakiaren berezitasun nagusia —bestelako izaki bizidunekin alderatuz— gizakiak berak berezkoa duen logos delakoan ikusten baitzuen, zeinak aldi berean —... Kontua da, hizkuntzari esker bakarrik dela gizakia gai" estimulu erantzun" eskema hutsetik alde egiteko edo, bestela esanda, bere erreakzio instintibo primarioenak askatasunez kontrolatzeko.
‎Horregatik dio Heideggerrek: " Hitz egiteko gaitasuna ez da gizakiaren bestelako gaitasunen pareko bat. Hitz egiteko gaitasunak gizakia gizaki bezala ezaugarritzen du" 113 Gizakiaren izaera linguistikoaz jarduteak, bestela eta aldi berean, hizkuntzaren izaera gizatiarraz hitz egitera garamatza, eta, horrekin, hizkuntzaren beraren ikuskera gramatikal hutsarekin haustera edota beraren kontzepzio formal soiletik urruntzera.
‎" Hitz egiteko gaitasuna ez da gizakiaren bestelako gaitasunen pareko bat. Hitz egiteko gaitasunak gizakia gizaki bezala ezaugarritzen du" 113 Gizakiaren izaera linguistikoaz jarduteak, bestela eta aldi berean, hizkuntzaren izaera gizatiarraz hitz egitera garamatza, eta, horrekin, hizkuntzaren beraren ikuskera gramatikal hutsarekin haustera edota beraren kontzepzio formal soiletik urruntzera. Zentzu honetan, ezinbestean aipatu behar dugu Humboldt, zeinak lehen aldiz hizkuntzaren esentzia gizakiaren hitz egite errealean kokatzen duen:
2010
‎Zientzia linguistikoa, egiaz, hitz egitearen dimentsio kulturalean zentratzen da, hain zuzen," hizkuntza" bera —gogora dezagun Humboldt—" gizakiaren berezko gaitasun sortzailearen emaitza historikoa" delako37 Testuinguru horretan kokatu behar da, hain zuzen," konpetentzia edo jakite linguistikoa", eta, hortik abiatuz, baita gure autorearen ahalegina" hitz egitearen teoria orokor" bat abian jartzeko38 Helburu horri jarraituz, bada, Coseriuk, batetik —eta gorago aipatutakoaren haritik—, jarduera kulturala den hitz egite horretan bertan" hiru maila" bereizten ditu, hain zuzen," unibertsala, historikoa eta indibiduala" 39. " Hitz egitea" bera, ezeren aurretik," giza jarduera unibertsal edo orokorra da" —animaliek ez dute zentzu berean hitz egiten— eta nola edo hala" kongruentzia" logiko bati dago lotua40 Baina" hitz egitea, beti, hizkuntz komunitate historiko bati dagokion hizkuntza partikular bat hitz egitea da" eta, horrenbestez," zuzentasun" linguistiko baten menpe... " Hitz egitea", bestela," beti da indibiduala", alegia," banakoak gauzatzen du situazio jakin batean" eta, beraz, bada halaber" egokitasun" diskurtsiboaren araberakoa42 Kontua da, aurrerago ikusiko dugun bezala, hitz egitearen hiru maila horietaz jarduteak, egiaz, gaitasun linguistikoaren beste hainbeste dimentsio kontsideratzera eramango gaituela.
‎" Hitz egitea" bera, ezeren aurretik," giza jarduera unibertsal edo orokorra da" —animaliek ez dute zentzu berean hitz egiten— eta nola edo hala" kongruentzia" logiko bati dago lotua40 Baina" hitz egitea, beti, hizkuntz komunitate historiko bati dagokion hizkuntza partikular bat hitz egitea da" eta, horrenbestez," zuzentasun" linguistiko baten menpeko da ere41. " Hitz egitea", bestela," beti da indibiduala", alegia," banakoak gauzatzen du situazio jakin batean" eta, beraz, bada halaber" egokitasun" diskurtsiboaren araberakoa42 Kontua da, aurrerago ikusiko dugun bezala, hitz egitearen hiru maila horietaz jarduteak, egiaz, gaitasun linguistikoaren beste hainbeste dimentsio kontsideratzera eramango gaituela. Gure autoreak, bestetik, ezinbestekoa ikusten du hitz egitearen jarduera kulturala ere" hiru ikuspuntu" ezberdinetatik atzematea," energeia, ergon eta dinamis" kontzeptuekin ezaugarritzen dituenak43 Lehen biak, jakina, Humboldti hartutakoak dira, eta, egiaz, hitz egitea bera" jardueraren" (energeia) edota" produktuaren" (ergon) perspektibatik behatzeko moduen adierazle dira.
2011
‎Izatea edozeren predikatu lehen eta azkena da, bakunena eta osoena. Hitz egiten edo ezer pentsatzen dugunoro (subjektu predikatu eran baino ezin baitugu pentsatu edo hitz egin) izatea predikatzen ari gara. Izate hori zer gauzazkoena izaten da, mugatua hortaz; zerbait mugatua beti zerbait handiagoan kokatzen da, eta hori beste bat handiagoan, eta horrela azkengabe jarraian.
2017
‎" Nire infernua hautatu nahi dut; begiak zabalik begiratu nahi zaituztet eta borrokatu aurpegia ageri"; 97" Neri so ari zitzaidan, nik ere aurpegia altxatu eta begiratu nion"; 98" Errenditu egin zara, amore eman duzu. Hitz egiten zizun artean, bere gorbatari begiratu diozu". 99 Gainera, begiradaren aspektu erasotzaileak kutsu lizuna har dezake: " Hankartera begiratu diot eta arnasotsa atera dut[...] txundituta begiratu dit, gero zeharo lotsatu da eta hankak itxi ditu"; 100" Baina berak ez zuen ezer ikusi, ez dio nire aurpegiari begiratzen, nire titiei begiratzen zien"; 101" Uste dut aitzakia dela emakumeak komunetan sartzen ikusteko; irteten direnean, begietara begiratzen die lotsarazteko". 102
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia