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Emaitzak: 564

2000
‎Sobre Francisco de Vitoria vino a decir acertadamente el ilustre polígrafo Menéndez Pelayo: . De Vitoria data la verdadera restauración de los estudios teológicos en España , y la importancia soberana de la teología, convertida por él en ciencia universal, que abarca desde los atributos divinos hasta las últimas ramificaciones del derecho público y privado...?
‎Los, caballeritos?, con ideas avanzadas para su época, se ocuparon, además de las Humanidades y Letras, de otras enseñanzas científicas y utilitarias como son las Ciencias Exactas, Física, Química, Mineralogía, Metalurgia, etc., desarrollando tecnologías que hasta entonces no se habían impartido en las Universidades de España . El epistolario entre Xavier M. Munibe y Pedro Jacinto de Alava, recopilado por J. Ig. Tellechea Idígoras, constituye una buena muestra de progresismo por su profundo sentido de los avances científicos y humanísticos.
‎Alexander Jardine, que ocupó importantes cargos en la corona inglesa, entre 1779 y 1795 actuó como cónsul en La Coruña, período que le proporcionó la oportunidad de recorrer las provincias nórdicas de España . Y en Vergara le produjo sumo placer el encontrar, una sociedad académica para el fomento de las artes y oficios, fundada recientemente sobre unos principios benévolos y filantrópicos?, refiriéndose al Real Seminario creado por los. Caballeritos de Azcoitia?
‎Pero todavía iría más allá al manifestar: . Hasta la subida al poder de la reina, las provincias vascas eran más libres que el más libre de los cantones suizos, su tierra y sus fueros eran dignos de ser defendidos, no sólo contra el tirano despótico, sino también contra el tirano democrático; los vascos son los tiroleses de España y, permítaseme añadir, la flor de Europa?.
‎ELLIOT, J.H.: La España imperial. Barcelona, 1984.
‎ENTWISTLE, William J.: Las lenguas de España : castellano, catalán, vasco y gallego portugués.
‎GARIBAY, Esteban de: Compendio historial de las Chronicas y universal Historia de los Reynos de España , donde se escriven las vidas de los Reyes de Castilla y León. (4 tomo).
‎MARICHALAR, A. MANRIQUE, C.: Historia de la Legislación y recitaciones del Derecho civil en España . Fueros de Navarra, Vizcaya, Guipúzcoa y Alava.
‎NINYOLES, Rafael: Cuatro idiomas para un Estado (El castellano y los conflictos lingüísticos en la España periférica). Madrid, 1977.
‎ORTEGA GASSET, José: España invertebrada. Madrid, 1921.
‎PÉREZ DÍAZ, Víctor: España puesta a prueba Madrid, 1996.
‎ROBERTSON, Ian: Los curiosos impertinentes viajeros ingleses por España . Madrid, 1976.
‎Sin embargo, es preciso decir, ateniéndonos al modelo suizo y a la normativa de la ONU en lo que respecta a las lenguas, tanto para Francia como para España , que el euskara debería ser reconocido como idioma oficial, por ser éste preindoeuropeo y como tal el primer idioma en ambos Estados. Así contribuiríamos a las vías pacíficas y, como corresponde, a una plena integración patrimonial en la comunidad europea.
‎Dekretu horri erregeak egin zion sarrerakoan zioen: . Hoy es general la preocupación que en España se siente por asegurar el mantenimiento y la supervivencia de esta lengua conservada, hablada y transmitida por el pueblo...?. Eta 1918 urtean Oñatin Euskaltzaindiaren sorreran bere aitona zen Alfonso XIII.ak esan zituenak oroitzeaz gainera honako hau zioen:
‎José Ortega Gasset filosofo aipatuagandik ere beste honako adibide hau jaso dezakegu: . No hay tierra en España más cuidadosamente labrada, ni más limpias aldeas, ni ciudades mejor urbanizadas. El vasco acepta rápidamente los inventos mecánicos de la moderna civilización; pero, a la vez, conserva irreductible en su pecho el tesoro de viejísimas normas religiosas y políticas.
‎Beraz, har dezagun bere lan nagusia, Compendio Historial de las Chronicas y universal Historia de los Reynos de España (Anberes, 1571). Lan horren bigarren liburukian (T.
2002
‎Doña Remedios zuen izena. Emakume ezkongabea zen, berrogei bat urte zituena, eta ikasleei eskola orduetan España gora eta España behera ibiltzen zitzaiena –edo España gora eta España gorago, hobeki–, orain José Antonio Primo de Riveraren balentriak kontatzen zizkiela, orain Francorenak. Baina Sarak beste historia batzuk ere entzun izan zituen etxean, guztiz bestelakoak, batik bat bere amona Doloresek –amaren amak– kontatuak.
‎Doña Remedios zuen izena. Emakume ezkongabea zen, berrogei bat urte zituena, eta ikasleei eskola orduetan España gora eta España behera ibiltzen zitzaiena –edo España gora eta España gorago, hobeki–, orain José Antonio Primo de Riveraren balentriak kontatzen zizkiela, orain Francorenak. Baina Sarak beste historia batzuk ere entzun izan zituen etxean, guztiz bestelakoak, batik bat bere amona Doloresek –amaren amak– kontatuak.
‎Doña Remedios zuen izena. Emakume ezkongabea zen, berrogei bat urte zituena, eta ikasleei eskola orduetan España gora eta España behera ibiltzen zitzaiena –edo España gora eta España gorago, hobeki–, orain José Antonio Primo de Riveraren balentriak kontatzen zizkiela, orain Francorenak. Baina Sarak beste historia batzuk ere entzun izan zituen etxean, guztiz bestelakoak, batik bat bere amona Doloresek –amaren amak– kontatuak.
‎Doña Remedios zuen izena. Emakume ezkongabea zen, berrogei bat urte zituena, eta ikasleei eskola orduetan España gora eta España behera ibiltzen zitzaiena –edo España gora eta España gorago, hobeki–, orain José Antonio Primo de Riveraren balentriak kontatzen zizkiela, orain Francorenak. Baina Sarak beste historia batzuk ere entzun izan zituen etxean, guztiz bestelakoak, batik bat bere amona Doloresek –amaren amak– kontatuak.
2003
‎Hau da gaztelaniaz: Mi deseo de reducir todos mis reinos de España a la uniformidad de las mismas leyes, usos, costumbres, y tribunales, gobernándose igualmente todos por las leyes de Castilla, tan loables y plausibles en todo el Universo.
2004
‎Hitz egin dezagun argi eta garbi, behingoz, behinola Jabier Salutregik egin zuen bezala, eta utz ditzagun mozorro jokoak: ?(...) no debemos olvidar que objetivamente la inmigración cumplió con el oscuro objetivo de diluir, hasta casi la destrucción, una nación a la que vinieron en aluvión hablando español y pen sando en español, porque Euskal Herria era para ellos un trozo más de España . Y esto se llama avasallamineto.
‎Y esto se llama avasallamineto. (...) Son muchos los que a pesar de estar domiciliados en ciudades y pueblos vascos viven en España y, además intentan imponer a sus vecinos euskaldunes su cultura española de vivir(...)?. 82
‎Ezer frogatu gabe dagoenean komunikabide bat ixtea estatu totalitario baten jarrera da?. 407 Bigarren pasartea Gabirel Ezkurdiarena da: ? España , como presunta nación imperial, ha ido construyéndose durante siglos desde la imposición, pero no acaba de cuajar. Necesita del exterminio del euskara para consolidar la esencia de su anhelada unidad cultural e identitaria sobre la unidad territorial de España.
‎–España, como presunta nación imperial, ha ido construyéndose durante siglos desde la imposición, pero no acaba de cuajar. Necesita del exterminio del euskara para consolidar la esencia de su anhelada unidad cultural e identitaria sobre la unidad territorial de España . Por ello, la coexistencia de la nación vasca en el seno del proyecto de nación española es inviable, ya que no se da en plano de igualdad.
‎Por ello, la coexistencia de la nación vasca en el seno del proyecto de nación española es inviable, ya que no se da en plano de igualdad. España como tal es un concepto totalitario, uniformizador?. 408
‎78 Xabier Amuriza: España eneako Mahaia, Egin, 1996/8/13.
‎kazetariarena, alegia. Horretarako argazki kamera bat eta Arriba España egunkariko bere adiskideek eginiko agiria besterik ez zuen behar. Bere Kodak zaharra Baionan utzi zuenez, Leika handi bat erosi zuen Koloniako alde zaharreko denda batean.
‎Eta zer dira Eneko eta Eneka horiek guztiak, gure Carlos, Fernando eta Felipe, edo Carlota, Isabel eta María Cristina jator askoen aurrean, zokora eta bazterrera kondenatu nahi dituzten izen arrotz ezdeusak baino? (...) Santiagori dei egin behar ote diogu, bada, berriro, euskaldunen eta mairuen kontrako gurutzada berri honetan, hauek ere beren paterekin mehatxatzen baikaituzte hegoaldetik, Santiago y cierra España ...?"
2005
‎Zuoi" beste iraultza" interesatzen yatsue. Zuen ustez etsaixa eztok España , euskal burgesixia baizik. PNVa gittxi gorabehera.
2006
‎" Y así acabará de surgir de su larga prehistoria [euskaldunak, berak bakarrik, historiarik ez du; historian sartzeko, inoren historian barrena sartu behar dizu] el vasco universal289, el ultra vasco si queréis, que aquí, sobre todo, se elabora. Porque Bilbao es hoy en España , a la vez que el foco del despertar económico, el de los más generosos ideales de redención social, el núcleo más sólido de las doctrinas más humanitarias y universalizadoras [sozialismoa]" 290. " Y ahora, al terminar este acto de los primeros Juegos Florales de Bilbao, saludemos a las castas [arrazak] y regiones todas que componen la común patria histórica, España, y a los pueblos todos que en ambos mundos, en robusto romance castellano, sus pensamientos encarnan; hagamos votos porque este nuestro pueblo vasco, vertido en la gran raza histórica de lengua española[!], raza en vías de formación, sea mañana en ella fermento que a la máxima familia humana, suprema y una, la levante, y pidamos que el arte guíe a la industria y al comercio a la conquista de la sociedad futura, en que, comulgando todos los hombres en un solo espíritu, sean común la tierra, el trabajo libre, le ley interna, la paz perpetua, la fe pura y la vida obra de amor, bajo un cielo ideal, de verdad, de bondad y de belleza.
‎Porque Bilbao es hoy en España, a la vez que el foco del despertar económico, el de los más generosos ideales de redención social, el núcleo más sólido de las doctrinas más humanitarias y universalizadoras [sozialismoa]" 290. " Y ahora, al terminar este acto de los primeros Juegos Florales de Bilbao, saludemos a las castas [arrazak] y regiones todas que componen la común patria histórica, España , y a los pueblos todos que en ambos mundos, en robusto romance castellano, sus pensamientos encarnan; hagamos votos porque este nuestro pueblo vasco, vertido en la gran raza histórica de lengua española[!], raza en vías de formación, sea mañana en ella fermento que a la máxima familia humana, suprema y una, la levante, y pidamos que el arte guíe a la industria y al comercio a la conquista ... He dicho" 291 Labur:
‎Ya os digo que no somos un pueblo que se va, sino un pueblo que se viene. Creamos en nosotros mismos, en nuestra casta, en su porvenir y misión histórica..." 308 Kontuak kontu," ¿ Para qué España –Tal es nuestro problema ahora" 309 Artekogabeki, espainolketaren apologia mistiko teologiko honetan, bi puntu daude nabarmenak (gaiaren lehergarritasuna erakusten dutelako):
‎lehena, Unamuno-ren interesa erremarkatzeko espainoltzearen zentzua gizadigintza batena dela (alegia, espainoltzea, barne barnenean, ez dela espainoltzea): " y así es como se prepara una España nueva, grande, fuerte, culta y apta para fundirse en la gran República humana" 310; eta, bigarren, espainoltze librea izan behar duela, ez Estatuak behartua (ez" unificación impuesta a destiempo, desde afuera y a la fuerza") 311 Gaurko demokrata eta liberal batzuek ez bezala, Unamuno-k arazorik ez du aitortzeko Estatu politika bat, Euskal Herriaren integrazioa bortxatu gura izan ... " El intento de unificar, prematura y violentamente, retarda y dificulta la integración fecunda y razonada.
‎" El intento de unificar, prematura y violentamente, retarda y dificulta la integración fecunda y razonada. Triste es nuestra experiencia en ello" 312 Hain zuzen, Estatuaren bortxatze plan horrexen aurka (oraindik ere hori baita" la obstinación de ciertas gentes en España ") 313 egiten du berak bere kontraproposapena, Euskal Herriaren beraren integrazio borondatezkoarena(" integración evolutiva y sana"), kanpotik hertsatua gabe. " Y a todo ello ha de irse por pasos contados, apresurándose con calma, sin tirones.
‎" Y ahora es cuando nos acordamos de nuestra raza. – Mas esta nuestra raza no puede pretender consanguinidad; no la hay en España misma. Nuestra unidad es, o más bien será, la lengua, el viejo romance castellano convertido en la gran lengua española" 335 Helburua orain hizkuntza handi hori egin egitea da:
‎En 1887, el 71,5 por 100 de los españoles no sabían leer ni escribir (81,16 entre mujeres). En 1900, el analfabetismo había descendido tan sólo al 63,79 por 100"; ik. TUÑON DE LARA, M., La España del siglo XIX, Bartzelona 1975, 95 1900ean Hego Euskal Herrian analfabetismoa %29 zen, eskerrak eskola Udalen eta Diputazioen ardura zela: gobernu espainol" liberalak" eskola horiek estatal zentralizatuak bihurtu ditu, Euskal Herri" atzerakoia" modernotzeko.
‎Eta hor, eta hor bakarrik, bilatu behar dizu Espainiak bere osasuna, doktrina arrotzen zornez herbalarazi nahi duten intelektual erroi eta beletzarrei entzungor eginez. " Y mira[" mi amado Quijotiz"] si al son de tu pastoril caramillo puede hacerse amorosa filosofía española, aunque graznen, para ahogar sus melódicos sones, los grandísimos cuervos y grajos que anidan en la boca de la cueva de Montesinos" 389 Gorde diezagula fedea, ez edozein Jainkok, ez zure edo nireak, baina" Dios de mi España " jaunak390 (Espainiaren arimak definitzen baitu Unamuno-ren Jainkoa bera).
‎" Europa. En esta palabra comienzan y acaban para mí todos los dolores de España " 392 Ortega ez zebilela bakarrik ohartarazten digu S. Juliá k: " Tomás Giménez Valdivieso escribía por las mismas fechas que era preciso establecer una activa comunicación con las razas del Norte, que daría nuevas energías a la raza indígena" 393 Eta irakurleak, arrazaz mintzatzen ari garela, ohartua izango du.
‎arraza) bekaizgoa da: badago, beraz, narrio espainol bat arraziala, hala esana zuen Menéndez Pidal ek (Ortega-k, leunago, altruismoaren mentsa dio; geroago, España invertebrada n, masa espainolen aristofobia eta eliteen muzina bilakatuko da), h. d., badago historia markatzen duen elementu bat historia baino barnagokoa –nolabait naturala, esentziala– espainolen izaeran.
‎Y debe subrayarse que esas creaciones, aún efímeras, necesitan, para formarse [hau ja ez baita Ibn Haldun, Allah fede!], de alguna colaboración extranjera. Una vez es Cartago; otra, Roma; otra, Bizancio; otra, la judía Kahena, o Idris el arábigo, o Abd el Munem, o el persa de Tiaret, o el general Lyautey, o España [zer ikusi behar dute hauek nomadekin?]. De aquí, un curioso espejismo connatural al tipo de historia que este trozo de tierra produce:
‎Bidelagun dute Espainian Costa bera," una raza española grande y poderosa, contrapuesta a la raza sajona, para establecer un equilibrio moral en el juego infinito de la historia" bilatzen baitzuen, hala eta ze, betiko moduan," al lado del Sancho británico se irguiese puro, luminoso, soñador, el Quijote español" 507. " Ved la distancia que separa a España de los sajones", aldarrikatzen du kardinal Gomá k, konkista espainola zenbat bider gizatiarragoa izan den adierazteko ingelesa baino. Xenofobiak formarik bariatuenak har ditzake, ideia" atzerritarren" jasanezin ideologikotik, kontinente osoetako arrazen erdeinuraino (asiarrak, beltzak, Ameriketako indigenak – eta forma finagoez jantzia izan daiteke, Ortega Gasset en kasuan adibidez); eta galizismoak ezin jasan linguistiko eta literario mizkinetik Maeztu eta kardinal Gomá bezalako arrazista" izpiritual" enganaino hedatzen da508 Kardinal Gomá rentzat espainol eta hispanoamerikar guztien eginkizunik behinenetakoa da kultura espainola garbi eta kutsatugabe mantentzea.
‎Egungo jende espainola Asiatik etorritako inbasio indoeuropar konkistatzailea litzateke. " Toda esta avalancha indoeuropea desalojó, más aún, desarraigó de España un pueblo ignoto originario, que huyendo y feneciendo acabó por reducirse al golfo cantábrico; este pueblo, desdeñable según el señor Philipon, hablaba euskera, y luego, mucho más tarde, llamóse vasco. Este puede que fuera africano" 569.
‎Ortega-rengana itzuliz, aipatuko dugun bigarren momentua España invertebrada (1922), Bigarren Parteko 6 kapitulura mugatuko da(" La ausencia de los" mejores""), Espainiako historiaren" saio saio bat" bere esanean. Konstatazio batetik hasten da, eta konstatazio soila ja esplikazio bat omen da.
‎Africa nace entonces como la no Europa, como tó éteron [bestelakoa] de Europa. Germanizadas Italia, Francia y España , la cultura mediterránea deja de ser una realidad pura y queda reducida a un más o menos de germanismo" 694 Herri mediterranearrak, auskalo sortzetik jada arraza ziztrinak ziren ala ez, auskalo arraza lehendik ere nahasiak bai ala ez, dena dela honezkero arraza nahasiak dira: " Italia, Francia, España, están anegadas de sangre germánica.
‎Germanizadas Italia, Francia y España, la cultura mediterránea deja de ser una realidad pura y queda reducida a un más o menos de germanismo" 694 Herri mediterranearrak, auskalo sortzetik jada arraza ziztrinak ziren ala ez, auskalo arraza lehendik ere nahasiak bai ala ez, dena dela honezkero arraza nahasiak dira: " Italia, Francia, España , están anegadas de sangre germánica. Somos razas esencialmente impuras" 695 Hori horrela, arraza espainolak gaur daukan hoberena horixe da, elementu germaniarra:
‎Modernitatea arrazen obra izan da; konkretuago, arraza germaniarrena. " Que España no haya sido un pueblo" moderno"; que, por lo menos, no lo haya sido en grado suficiente, es cosa que a estas fechas no debe entristecernos mucho. Todo anuncia que la llamada" Edad Moderna" toca a su fin.
‎Todavía a fines del siglo XVII apenas había oficio público, ni siquiera el de canónigo, para el que no se exigiese la prueba de pureza. Como se sabe, la palabra Rasse, raza, es oriunda de España . Yo, que, en definitiva, sé muy poco de todo, me encuentro sabiendo bastante, sabiendo mucho precisamente sobre estas cosas.
‎No era un destino cómodo. Muy pocos años hacía que la guerra con los Estados Unidos nos había arrebatado las últimas colonias, con lo cual quedaba España reducida a su mínima expresión" 739 Baina zein bere lurrari zor zaio. " No es, sin más ni más, la tierra quien hace al hombre, sino el hombre quien elige su tierra" 740.
‎505 GIMÉNEZ CABALLERO, E., Visitas literarias de España , Valentzia 1995, 212.
‎610 Konkretuki España invertebrada ri erreferitzen zaio.
‎646 Ohar bedi, hemen Aranzadi 1911n kritikatzen ari den pentsamendu hau, arraza hauta buruzagiarena gizartearen eratzailea, Ortega-k 1922an( España invertebrada) teoriko arrazista frantsesengandik bereganatu eta Espainiaren historiarako garatu duena dela.
‎666 OC, VI, 219 Ortega eta Nietzsche-ri buruz, ik. SOBEJANO, G., Nietzsche en España , Madril 1967, passim, bereziki 527 Armen eta gerraren debozio honentzat kontuan hartzekoa da Hegel-en filosofia ere.
‎" Una región como la cantábrica, que va avanzando en su industrialización, puede tener dos ideales distintos: uno de defensa, que me parece pequeño y mezquino, dentro de una España que tiende a la pereza y a la languidez; otro, el de la expansión y el de la intervención, que se me figura grande y noble" 751 Etxetik irten, Espainia inbaditu: " Aislarse, es señal de impotencia.
‎Ernesto Giménez Caballero(), Ortega-ren jarraitzailea izan da lehenbizi, kritikoa gero, miresle handia beti. 1932an El Genio de España argitara du, hori falangearen testu oinarrizkoetakoa izango baita: " libro sano", autorearen hitzetan," que por fin sale de la" atmósfera de hospital" [Ortega-ri mailegaturiko esamoldea] en que los libros terapéuticos sobre la enfermedad de España estaban oclusos desde muchos años" 793 (José Antonio Primo de Rivera ere" fervoroso secuaz de Ortega" deklaratzen digu berak) 794 Kritikatik hasiko gara, ongi ikusarazten baitu, bere garaian (gerra zibilaren aurretik) Ortega-ren inguruak garbi eduki duela haren arrazialismo eta arrazismoa.
‎1932an El Genio de España argitara du, hori falangearen testu oinarrizkoetakoa izango baita: " libro sano", autorearen hitzetan," que por fin sale de la" atmósfera de hospital" [Ortega-ri mailegaturiko esamoldea] en que los libros terapéuticos sobre la enfermedad de España estaban oclusos desde muchos años" 793 (José Antonio Primo de Rivera ere" fervoroso secuaz de Ortega" deklaratzen digu berak) 794 Kritikatik hasiko gara, ongi ikusarazten baitu, bere garaian (gerra zibilaren aurretik) Ortega-ren inguruak garbi eduki duela haren arrazialismo eta arrazismoa.
‎" El Escorial es eso: " El Genio de España ". La ecuación catolicista, universa entre Oriente y Occidente, entre libertad y autoridad, entre racismo germánico e igualitarismo semita:
‎La perfección de su unicidad" 815 Politikan jeinu espainolaren espresio jatorrena inperioa da. " ¡ España no está en Oriente ni en Occidente! ¡ España está –desde muchos siglos– en la cristiandad!
‎" ¡ España no está en Oriente ni en Occidente! ¡ España está –desde muchos siglos– en la cristiandad! España es catolicidad" 816.
‎¡ España está –desde muchos siglos– en la cristiandad! España es catolicidad" 816.
‎Honetan guztian ohartzen dena da: ...gainetik, izpiritua, arima, arraza edo dena delakoa bera, Herder edo Hegel-en behialako kezka eta esanahi eta testuinguruetatik urteetan baino ere urrunago zentzuan jada, ikerketako edo historiaren filosofiakoa barik, zeharo esentzia nazional espainolaren itaunera murrizturiko kontzeptua dela, antsia nazionalistaren espresio soil soil (Ortega-ren Golgota intelektualeko" Dios mío, ¿ qué es España –" hori) 819.
‎793 GIMÉNEZ CABALLERO, E., Genio de España , Zaragoza 1938 [orig., 1932], 18.
‎798 GIMÉNEZ CABALLERO, E., Genio de España , loc. cit., 132 Ortega-k berak halatsu adierazten du, España invertebrada n (1922) idazten duenean: " va para quince años, cuando yo comenzaba a meditar sobre estos asuntos..." (arraza espainolaren arazoari erreferituz).
‎798 GIMÉNEZ CABALLERO, E., Genio de España, loc. cit., 132 Ortega-k berak halatsu adierazten du, España invertebrada n (1922) idazten duenean: " va para quince años, cuando yo comenzaba a meditar sobre estos asuntos..." (arraza espainolaren arazoari erreferituz).
‎– Eso le hacía considerar como españoles sólo a quienes se habían dado tal nombre, y a partir de cuando se había dado tal nombre, lo que para Castro se había producido a partir del siglo XIII y no antes, visión que (para escándalo de buena parte de la historiografía nacional: del mismo Menéndez Pidal, o de Sánchez Albornoz, que impugnaría la tesis de Castro en España , un enigma histórico, 1956) significaría, como es obvio, que ni los hispanorromanos ni los visigodos eran españoles y que España y los españoles habían sido resultado del" entrecruce de tres castas de creyentes" (cristianos, judíos, musulmanes), la gran tesis de Castro" 840 Castro-rekin, eta haren influentziaz, modan jarriko da edozein espainol autore, artista, pertsonaia, p... Gutxienez abantaila bat zuen:
‎– Eso le hacía considerar como españoles sólo a quienes se habían dado tal nombre, y a partir de cuando se había dado tal nombre, lo que para Castro se había producido a partir del siglo XIII y no antes, visión que (para escándalo de buena parte de la historiografía nacional: del mismo Menéndez Pidal, o de Sánchez Albornoz, que impugnaría la tesis de Castro en España, un enigma histórico, 1956) significaría, como es obvio, que ni los hispanorromanos ni los visigodos eran españoles y que España y los españoles habían sido resultado del" entrecruce de tres castas de creyentes" (cristianos, judíos, musulmanes), la gran tesis de Castro" 840 Castro-rekin, eta haren influentziaz, modan jarriko da edozein espainol autore, artista, pertsonaia, poema, santu, libururi arbaso judu arabiarrak xerkatzea, kultura guztiari. Gutxienez abantaila bat zuen:
‎841 Hala ere, ik. esentzialismo kritikak: FANJUL, S., Al Andalus contra España , Madril 2000, 58, 106, 142, 193 eta hurr.
‎GIMÉNEZ CABALLERO, E., Genio de España , Zaragoza 1938
‎16 Giménez Caballero: " Genio de España "
‎1908an aurre egin behar dio, zeri eta latinoamerikar askok Espainiarekin hurbiltasuna bilatzeko ez duela gogorik batere erakusten. " ¿ Pero no ve usted, amigo Unamuno, el absurdo de que veinte repúblicas se estén sirviendo de la lengua de una monarquía?" 350 Edo gurago duela hizkuntza beren modura garatu Espainiaren axolarik gabe; edo itxaropena duela" que pronto llegarán en esa América a formarse dialectos diferenciados del castellano de España " 351, etab. Unamuno-k horiei ere352 hispanofobia egozten die: " En el fondo de todo eso, hay que decirlo, no hay en muchos más que ojeriza y desafección a España y a todo lo español.
‎" ¿ Pero no ve usted, amigo Unamuno, el absurdo de que veinte repúblicas se estén sirviendo de la lengua de una monarquía?" 350 Edo gurago duela hizkuntza beren modura garatu Espainiaren axolarik gabe; edo itxaropena duela" que pronto llegarán en esa América a formarse dialectos diferenciados del castellano de España" 351, etab. Unamuno-k horiei ere352 hispanofobia egozten die: " En el fondo de todo eso, hay que decirlo, no hay en muchos más que ojeriza y desafección a España y a todo lo español. Afirman redondamente la superioridad de la lengua francesa, verbigracia, sobre la castellana, los que no conocen aquélla mejor que ésta, conociendo ésta muy mal, sobre todo los que, habiéndolo buscado, no han conseguido crearse una reputación literaria escribiendo en castellano" (polita da Unamuno salaketa hau inori egiten irakurtzea, salaketa bera Unamuno-ri eginda itsuskeria bat eta injustizia omen baita).
‎H. d., zer nahi duen, ez du izaten kontraesanik, ezpada nola arrazoitzen duen, nahi duena. Euskarari buruz ari bada, inportantea arrazaren izpiritua bakarrik da, hizkuntzaren axolarik gabe; eta," si, como creo –iristen da esatera 1905ean–, el pueblo vasco es en España el pueblo más capacitado hoy para la íntima vida de la cultura espiritual", euskotarrek egin behar dutena da (gaztelania hartu eta) Espainia menperatu eta baskonizatu, etc., espainolaren bitartez" euskal sena" gizadi guztiari gainezartzeko, ezagutzen da boutadea(" La crisis actual del patriotismo español") 355 Berdin arrazoituko du arraza eta lurralde ezberdinenekin hi... Eta," La raza vasca" n behiala baietsiaren kontrara, adibide hauexek ailegatzen ditu froga moduan:
‎Francia, la tierra; Inglaterra y Alemania, la raza. España , por el contrario, subrayó siempre, mientras fue fiel a sí misma, los valores del espíritu. Ello lo debió a la intensidad de su catolicismo.
‎" La historia toda de Vizcaya es una larga contienda entre la tierra llana y las villas, entre el labrador y el mercader" [Spencer beti! Ikus nola Hegel edo Marxek ez duten Unamuno-ren historiaren filosofia, Euskal Herriari dagokion bezainbatean bederen, axalgainetik busti ere egin]; eta borroka etengabeko horretan beti, Zamakoladan, karlistadetan," Bilbao, con el apoyo de Castilla, de toda España , se ha impuesto"; hots, Euskal Herrian merkataria, progresoa, Gaztelaren laguntzarekin bakarrik nagusitzen zaio laborari atzerakoiari. Ematen du, Euskal Herriak kalamitateak eta gerrak sortu besterik ez duela egiten; eta gero Gaztelak laguntzen dio irteten eta aurrera egiten.
‎155 Ib., 43 Aipatu pasartea hartua dago, ex ALTAMIRA, R., Manual de Historia de España , orriaren datua gabe.
‎" Es característico de los cuadros de Zuloaga que, apenas nos ponemos a dialogar sobre ellos, nos hallamos complicados en esta cuestión: ¿ Es así España o no es así. Ya no se habla, pues, de pintura" 527 Espainola ez da arraza bat filosofo, gogoetazale edo argudiatzailea, zientifikoa.
‎Unamunoren ateraldiak ikusirik, Pirinioen gainetik hegoaldera so egin eta," yo no sé quién pueda censurar honradamente a Europa si la oímos decir: Hermanos de Aria [hori dira Europako beste herriak], nuestra España sigue igual" 549 Ez, espainol batzuk behinik behin ez dira (indo) europarrak.
‎Arraza ez indoeuropar guztien gauzeza da kulturarako, pentsamendu abstrakturako551 Batzuetan euskaldunen laudoriotan ari dela ematen du (eta ari da, nolabait): " No hay tierra en España más cuidadosamene labrada, ni más limpias aldeas, ni ciudades mejor urbanizadas. El vasco acepta rápidamente los inventos mecánicos [ez zientifiko edo filosofikoak!] de la moderna civilización; pero, a la vez, conserva irreducible en su pecho el tesoro de viejísimas normas religiosas y políticas.
‎Historialari progre batzuek –liberalak omen– orain deitoratzen dute, Trantsizioan ez omen zelako aukera aprobetxatu imajinario nazional bat demokratiko eta liberala eraikitzeko (nazionalismo periferikoek bakarrik egin omen dute hori). Ez zen aprobetxatu, ala ezin da aprobetxatu, imajinario zinez liberal bat elkartezina delako antolatu den gisako Estatu batekin, gutxien gutxienez erradikalki federala ez den bitartean, aldi berean imajinario ezberdinak eta kontrarioak ametituz, ez bat bakar orokorra, historialariok antza beti ere idealtzat amesten jarraitzen dutela ematen duen moduan –" España una" ren jarauntsiaren zama: imajinario katalan bat alegia, edo euskalduna, galegoa, andaluza, diferenteak, edo kontrarioak," nazionaltzat" berdin onartuak, edo berdin da eznazionaltzat, sozialki halaber eskuindarra eta ezkertiarra edo beste edozein bezalaxe, Estatuaren ukaziozkoa barne.
‎...lemanian Volksgeista ustiatua, kritikatua, higatua eta aspaldi abandonatua zegoen filosofian eta zientzian, edo herrien (masen) psikologietan antzaldatua, gehienez ere bizimodu berantiar batean propaganda politiko nazionalistan bakarrik bizirauten zuela nolabait kalean, zientzia espainolak ikerketa historiko filologikoen kategoria fundamental gisa handikiro berpiztu duenean, P. García Isasti-k La España metafísica Menéndez Pidal en araketan maisu zorrozkiro erakutsi digunez. Hortixe abiatuko gara.
‎Menéndez Pidal en itzala handia izan da (Euskal Herrian ere). " Algunos hombres solícitos labran en silencio una nueva alma para España ", idatzi du, haren ikerketa epikoei gur eginez, Ortega Gasset gazteak5 Eta horrekin geldituko gara: " una nueva alma para España" bilatzen zela.
‎" Algunos hombres solícitos labran en silencio una nueva alma para España", idatzi du, haren ikerketa epikoei gur eginez, Ortega Gasset gazteak5 Eta horrekin geldituko gara: " una nueva alma para España " bilatzen zela.
‎" pedían muchos que se arrasara a sangre y fuego el país vasco, que se acabase de una vez con aquella casta levantisca". J. Caro Baroja-k honela zioen garai horretako testu dialogatu bat komentatuz," escrito al término de la segunda guerra civil, para afianzar la unidad de España sin duda, nos habla de aquel desdichado patrioterismo, que sea de miliciano de morrión, esparteriano o progresista, sea canovista y" liberal conservador", o sea fascista, da los mismos resultados. Esta clase de diálogos, en los que el" castellano" habla con tono de superioridad absoluta, no sólo se registran cuando hay violencia por medio".
‎Aita bat mirakuluz bizirik aterea gerran. Gerraondo triste beldurrez ikaratu bat; eskolako maisu falangista, euskararen erdeinua eta euskaldunaren autogorrotoa irakasten soilik aditu iaioa; eliz horman zerrenda bat marmol zurian" Caídos por Dios y por España ", aldare alboan bandera inperiala, etxe guztiek ere leihoetan eseki beharra zeukatena ez dakit zein jaiegunetan. " Probintzia traidoreak", errazionamendua, grebak eta kaleak militarki okupatuak.
‎Eta Espainia eta Franco ilunpe dena betetzen. Galdegiozu, poliziak" Grita Viva España ! Más fuerte, más fuerte!" orruka torturatu zuenari, ea espainola sentitzen al duen bere burua.
‎Polemikarako aitzakia G. de Azcárate ren iragaitzazko esaldi batek piztu du: " Según que, por ejemplo, el Estado ampare o niegue la libertad de la ciencia, así la energía de un pueblo mostrará más o menos su peculiar genialidad en este orden y podrá hasta darse el caso de que se ahogue casi por completo su actividad, como ha sucedido en España durante tres siglos" 41 Lehenago ere kritiko askok esan izan du Espainiak pentsamendu propiorik (Ernazimenturik, filosofiarik) inoiz ez duela sortu, eta dogmatismo erlijiosoa izan dela ez horren zioa. Oraingoan, hala ere –krausismoari asaltoan erasotzeko abagunea profitatuz–" ohore nazionala" dago jokoan (berriz ere!), asaldatu da Laverde, eta, bide batez, katolizismoaren ohorea.
‎Morón Arroyo k ironiaz komentatzen du: " Así, quien comenzó su carrera denostando del espíritu nacional como un fantasma de mentes sin rigor, se pasó la vida caracterizando a España , a las regiones y a Europa" 67 Zinez, toki gutxitan aurkitzen da Ortega-ren izkribuetan adina herriaren karaktere eta arima, eta eskrupulu gutxiagorekin: " el alma de España" (edo espainola)," el alma francesa"," el alma alemana"(" el espíritu germánico")," el alma gótica"," el alma de Grecia"," el alma del pueblo", etab., edo herri karaktereen topikoak ere:
‎" Así, quien comenzó su carrera denostando del espíritu nacional como un fantasma de mentes sin rigor, se pasó la vida caracterizando a España, a las regiones y a Europa" 67 Zinez, toki gutxitan aurkitzen da Ortega-ren izkribuetan adina herriaren karaktere eta arima, eta eskrupulu gutxiagorekin: " el alma de España " (edo espainola)," el alma francesa"," el alma alemana"(" el espíritu germánico")," el alma gótica"," el alma de Grecia"," el alma del pueblo", etab., edo herri karaktereen topikoak ere: " Francia es un pueblo alegre...; Inglaterra, un pueblo triste", etc. Baina ez da hori izango interesatzen zaiguna.
‎ORTEGA GASSET, J., Obras Completas, Madril 2005, bol. III, 496: " España es un organismo social; es, por decirlo así, un animal histórico..."
‎Zientzia espainolaren polemikan" no es la ciencia española el auténtico tema de la polémica. El tema es España ", enfatizatzen du López Morillas ek68. " Lo que quiere decir, en definitiva, que se polemiza contra una España –la de los otros– en nombre de otra juzgada única genuina –la propia–(...) En nombre de una España dirá, por ejemplo, Menéndez Pelayo que la Revista Contemporánea no es española, aunque su director y sus colaboradores sean españoles," sin duda –añade– por equivocación"" 69 Polemika hori ez da bi Espainien arteko aspaldidaniko gatazkan episodio bat gehiago besterik izan.
‎El tema es España", enfatizatzen du López Morillas ek68. " Lo que quiere decir, en definitiva, que se polemiza contra una España –la de los otros– en nombre de otra juzgada única genuina –la propia–(...) En nombre de una España dirá, por ejemplo, Menéndez Pelayo que la Revista Contemporánea no es española, aunque su director y sus colaboradores sean españoles," sin duda –añade– por equivocación"" 69 Polemika hori ez da bi Espainien arteko aspaldidaniko gatazkan episodio... (" Bi Espainien" esamoldea –kontserbakoia bat, erreformista bestea, beti elkarrekin borrokan mendeetan zehar–, Fidelino de Figueiredo70 portugesari zor zaio antza –" deux France" ren kalkoa noski, eta hastapenean San Agustin en" bi hiri" historiko teologikoak.
‎El tema es España", enfatizatzen du López Morillas ek68. " Lo que quiere decir, en definitiva, que se polemiza contra una España –la de los otros– en nombre de otra juzgada única genuina –la propia–(...) En nombre de una España dirá, por ejemplo, Menéndez Pelayo que la Revista Contemporánea no es española, aunque su director y sus colaboradores sean españoles," sin duda –añade– por equivocación"" 69 Polemika hori ez da bi Espainien arteko aspaldidaniko gatazkan episodio bat gehiago besterik izan. (" Bi Espainien" esamoldea –kontserbakoia bat, erreformista bestea, beti elkarrekin borrokan mendeetan zehar–, Fidelino de Figueiredo70 portugesari zor zaio antza –" deux France" ren kalkoa noski, eta hastapenean San Agustin en" bi hiri" historiko teologikoak.
‎" entre nosotros, muchos fueron herderianos sin saberlo. Ni siquiera a Milá y Fontanals –como señala el profesor Juretschke– sirvió de punto de partida la obra de Herder, pues nadie había leído en España sus principales obras, escritas entre 1770 y 1780" 78 Hasteko, historia sinplifikatzen da, hots, kultura herritarraren birbalioespen oro Volksgeistarekin zerikusian dago, Volksgeista Herder da eta Herder Volksgeista; Volksgeistarekin zerikusirik daukan idazki edo bilketa orok, Herder-ekin du zerikusia eta harengandik dator (berak nahi edo jakin gabe ere). Europan ez da egon nonbait MacPherson eta, mugimendu ingeles nahiko zabal bat, baina Frantzia eta beste toki batzuetan ere bai, (a)" erroen" bilatzaile eta (b) populista, Alemaniatik menpegabe eta lehenagokoa, horren barruan ikusi behar baita Herder-en fenomenoa, eta ez horren kreatzaile bezala ezerezetik (Herder-ek berak aski adierazia duenez).
‎Fernán Caballero –gaian jarraitzeko– ez da arima espainolaren eleberrigile bakarra (poetarik ez dut aipatuko). Pereda ez da gutxiago, honen pentsamendua kontserbakoi zarratua da orobat81 Baina Pérez Galdós liberala da, eta haren eleberrigintza guztia ere arima espainolaren araketa bat da J. Casalduero ri sinestekotan(" enfrentarse con el problema de España ";" lo que quiere es adentrarse en el alma española") 82.
‎Ondorioz, eztabaida politikoa metafisikara pasarazi da: " Para comprender a España no bastaban, pues, los enfoques habituales al uso, tradicionalistas o progresistas, sino que se hacía preciso buscar su alma, esto es, su identidad intra o sub histórica, al margen de las disputas ideológicas y las alternativas políticas" 100 Hala, politikako bi Espainiek, arimaren metafisikan jarraitu dute beren borroka bata bestearekin, Volksgeist edo arima horren jabe bakarra izan nah... elkarren etsai eta elkarren aliatu.
‎Irakaskuntza krausista bera botika bezala ulertzen da. ...rima espainol gaixo hori sendatzearren (Costa), hor Tierno Galván ek prefaxismo espainol bat salatu ahal izateraino (Costa, Macías Picavea) 130 Estatu indartsu bat, aberri berria egiteko, eskatuko du Unamuno-k Valentziako Ateneoan konferentzian 1902an (liberalismoak –" con su libertad y su democracia abstractas" – porrot egin ei du);" puede ser que el militarismo salve a España ", iritziko dio 1906ko otsailaren 25ean Zarzuelako konferentzian; Ferrer Guardia-ren fusilamendua Bartzelonako Aste Tragikoan txalotu egin du (gero damutu), eta 1936an militarren altxamendua publikoki defendatu du eta bere laguntza eskaini (berriro damutu edo arte). " Liberal" hauek (Menéndez Pidal, Ortega, Marañón, etc.) problemarik gabe onartuko dute diktadura, Primo de Rivera lehenengo, Franco gero.
‎Idazle granadatarrak eragin handia izan du, oraindik europazale zebilen Unamuno gaztearen gain. Arima espainola ez da iparraldeko sistematiko eta hotza, zientifikoa, neurritsua;" España es una nación absurda y metafísicamente imposible, y el absurdo es su nervio y su principal sostén. Su cordura será la señal de su acabamiento", adierazi dio bilbotarrari, Espainiaren etorkizunari buruz bien arteko gutunketan134 Arima espainola Don Quixote da.
‎Gaztelako komuneroak –euskaldunek laguntzen zuten Karlos V.aren aurka guduan– ia gaur arte iraun duen askatasun" herritarraren" sinbolo bihurtu dira. " Los comuneros de Castilla –aipatzen ditu I. Fox ek Azcárate ren hitzak (1876) – eran héroes paradigmáticos de una España que pudo ser y que fue ahogada por el despotismo austriaco" 139.
‎141 Ib., 505 Herriak dena ongi egin du, esango da oraindik España invertebrada n: arazoa oraindik eliteen falta da.
‎144 Espainiak, Europa guztiak ez bezala, feudalismorik ez duela eduki, izango da harrokeria populista edo demokratista arrunt bat (topika honen guztiaren oihartzunak ez da zaila sumatzea tenore bertsuan Euskal Herrian, autokontzientzia nazionalaren espresio bilaketan), hori Ortega-k arraza ustel baten seinaletzat erdeinatuko duen arren (loc. cit., 496: " hemos oído constantemente decir que una de las virtudes preclaras de nuestro pasado consiste en que no hubo en España feudalismo. Por esta vez, la opinión reiterada es, en parte, exacta:
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Espainia un pueblo 1 (0,01)
Espainia unatu e 1 (0,01)
Espainia unatu y 1 (0,01)
Espainia y a 1 (0,01)
Espainia y su 1 (0,01)
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bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

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