Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2000
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Batzuek ideia berbera kontrafaktikoak erabiliz defendatu zuten: planetekiko esperientzia egiaztagarria ez izan arren, esanahia zuela uste zuten, giza adimen batek planeten ibilbidearen esperientzia izan zezakeelako esperientzia horiek izateko egoeran balego. Schlick, dena den, ez zen kontrafaktikoen laguna, eta tesi errealista egiazkotzat jotzen bazuen, zio honegatik izan zen, alegia:
‎Norbaitek zerbaiten kontzientzia badu zuzenki eta hutsik gabe, zerbait horrek, hain zuzen, bere esperientzia pribatua izan behar duela uste zuten fenomenalistek. Eta berehala esperimenta daitekeena, hau da, bitartekari linguistiko, teoriko edota kontzeptualik gabe senti dezakeguna, sentimen datuak dira (sense data).
‎Machen lana, arazo psikofisikoari buruz lan egiten zuten bere garaikideen beste lanak baino hobea zerbaitengatik izatekotan, bere berrikuntza fenomenalistarengatik zen egokiagoa. Zientzien batasuna lortzearren, beste zientzialari eta filosofoek fisiko/ psikiko (edo adimena/ gorputza) erlazioaren arazoa gainditu behar zutela uste zuen. Soilik Mach, alabaina, soilik bere Sentsazioen analisia izan zen sistema fenomenalista berri baten hasiera; sistema bat non munduaren objektuak, eta zientziarenak bereziki, elementu fenomenikoen gain osotuko liratekeen.
2001
‎Horregatik esaten du rapsoda ona dela, paregabea: Homeroz hain ederrak diren pentsamenduen egile bezala, homeridek urrezko koroaz koroatzea merezi duela uste du lonek. Eta Sokratesen galderak erantzuterako orduan, bere azalpen gaitasunak Homero bakarrik azal dezakeela argi uzten du lonek.
‎Baina beti ere idolo bat. Maite duela uste du. Baina uste hutsala; maitatu, maitagogoaren, maitagogoren baten —edo askoren— gogoko dena bakarrik maita daiteke.
2003
‎APOLODORO. — Galdetzen duzuen gaia pres172 tatuta dudala uste dut. Hain zuzen ere herenegun Faleroko etxetik hirira igotzen ari nintzen eta ezagunetako batek atzetik ni ikusita urrutitik deitu zidan eta, aldi berean deiarekin jolastuz, esan zidan:
‎Beste hitzaldi batzuk, batez ere zuenak, aberats eta negozio gizonenak, entzuten ditudanean, ordea, ni neu atsekabetzen naiz eta zuetaz eta zuen lagunez errukitzen naiz, ezer egin gabe zerbait egiten duzuela uste baituzue. Eta agian zuek, aldiz, ni naizela zorritxarrekoa uste izango duzue, eta egiazko d ustea duzuela uste dut nik, baina nik zuetaz ez dut usterik, jakin baitakit ederki asko.
‎Beste hitzaldi batzuk, batez ere zuenak, aberats eta negozio gizonenak, entzuten ditudanean, ordea, ni neu atsekabetzen naiz eta zuetaz eta zuen lagunez errukitzen naiz, ezer egin gabe zerbait egiten duzuela uste baituzue. Eta agian zuek, aldiz, ni naizela zorritxarrekoa uste izango duzue, eta egiazko d ustea duzuela uste dut nik, baina nik zuetaz ez dut usterik, jakin baitakit ederki asko.
‎— Nola diozu? —esan omen zuen Altzibiadesek— Egin behar dudala uste al duzu, Eriximako. Gizonari eraso egin eta zigortuko dut zuen aurrean?
‎— Zu edan gabe zaude, nik uste, Altzibiades, bestela ez zinateke inoiz hori guztia esateko arrazoia horren itzulinguru landuez estaltzen saiatuko, gehigarri hutsa bezala esanez bukaeran jarri duzuna, hori guztia ni eta Agaton etsaitzeko esan ez bazenu bed zala, nik zu eta ez beste inor maitatu behar zaitudala ustetan eta Agaton zuk maitatu behar duzula eta beste inork ez. Baina ez zara oharkabean pasa, aitzitik zure drama satiriko eta sileniko hori guztiz agerian gelditu da.
‎—esan omen zuen Altzibiadesek— Nolakoak jasanarazten dizkidan berriz gizon honek! Denean gainditu behar nauela uste du. Baina besterik ez bada ere, harrigarri hori, utzi Agatoni gu bion erdian etzaten.
2006
‎Areago, grina horren (eta bestelakoen) azterketa kausala antzekoa da bai gizakiengan bai bestelako animaliengan (T 2.2.12.1). Edo, azkenik, animaliek sinpatizatzeko ahalmena ere badutela uste du Humek (T 2.2.12.6). Geroago ikusiko dugun eran, sinpatia (edo grinak komunikatzeko ahalmena) moralaren erdigunean dagoen ahalmena da.
2009
‎Historialaria aszeten senitartekoa da. " Ezin ditut historiaren eunuko likits horiek, ideal aszetikoaren proselitista horiek jasan; bizitza sortzen duten hilobi zuritu horiek ezin ditut jasan; ezin ditut jakintzarekin janzten diren eta begirada objektiboa dutela uste duten izaki nekatu eta abuliko horiek paira" 46.
‎Lehenik, baikortasun soziologikoa, hau da, Marxek uste zuen kapitalismoaren garapenarekin batean langile klasearen kontzientzia, batasuna, prestakuntza, antolaketaren areagotzea, ezinbestean etorriko zirela; horietara guztietara ez da ailegatzen berez, baizik eta etengabeko saiatze baten ondorioa da. Bigarrenik, estatuaren desagerpenaz eta proletalgoaren diktaduraz zituen usteak. Bensaidek dio Marx ez dela izan ondo ulertua; diktadura hori ez zen betikoa baizik eta egoerazkoa, eta eredua jarrita zuen Parisko Komunaren esperientzia demokratikoan; baina estatu burokratek ez dute horrela erabili.
‎Eta hemen dator Nietzscheren kritika: zuen usteak baino ez dira! Zuen munduaren ikuspegia!
2013
‎Zuzena al da interpretazio/ deskribapen hori? Zakur batek ba al ditu usteak bezalako gogo egoerak. Batzuek defendatzen dute animalien jokaerak direla dauzkagun sintomarik edo baliabiderik onenak jakin ahal izateko animaliek usteak dituzten edo ez:
‎Beste pentsalari batzuek, berriz, esaten dute zakurrak ezin duela usterik izan. Izan ere, uste bat edukitzeko premiazkoa da usteen sare bat edukitzea, eta usteen sareetan murgildu ahal izateko kontzeptuak beharrezkoak dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia