Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2006
‎Hizkuntza Komunitateak eta Gatazka Linguistikoak izenekoa. Titulazio honetan gertatukoa adierazgarria da soziolinguistika arloak gurean nolako balorazio kaskarra duen ulertzeko: 1999/ 2000 ikasturtean sei irakasgai izatetik, 2006/ 2007 ikasturtean irakasgai bat izatera pasatu da.
2008
‎aukerak, arazoaketa erronkak– Iñaki Alegria, Arantza Diaz de Ilarraza, Gorka Labaka, Baina badira euskarazko bertsioa irakurrita ulertzen ez diren itzulpenak ere, noski. Halakoetan espainierazko jatorrizko esaldia irakurri behar da itzulpenek zer esan nahi duten ulertu nahi izanez gero:
‎Erramun Baxoki eskainitako omenezko zenbaki monografikoan gai horretaz aritzea erabaki dugu, zenbait arrazoi tarteko: 1) Baxoken ibilbide eta ikerketekin ondo lotzen delako —egia esan, bere biografia ezin dugu ulertu euskal identitate sakonik gabe; adibidez, 2006 urtean Baxok eta besteek (Baxok, 2006) argitaratu zuten ikerketa, ez al zen ba nortasunari buruzkoa? —, eta 2) baita, gure gustukoa delako ere, euskal testuingurua nahiko ondo azaltzeko baliagarria dela uste dugulako, jadanik identitatearen gaian nahiko adituak garelako, eta unibertsitatean — batzuen artean— aztergai izan dugula...
‎• IELan tradizionalki bereizten diren alderdiak kontuan hartuz, Baxoken biografia ezin dugu ulertu euskal identitate sakonik gabe.
2009
‎Komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
‎Bestelako eragile batzuk (kultura, estatua, erlijioa, gizarte maila e.a.) sakon aldatzen ari diren eta informazioaren gizarte deitzen zaion aro honetan, talde handien euskarri ezinbestekoak dira. Halaber, komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak duena ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
‎Ikuspegi pedagogikoari helduz gero, jakin badakigu hizkuntza bat ikasteko ez dela nahikoa harekin harremanetan jartzea. Ellisen (1985) eta Wong Fillmoren (1991) arabera, elkarrekintza funtsezkoa da bigarren hizkuntza bat ikasteko inputak eta outputak nola elkarreragiten duten ulertzeko. Snow, C.E. (1992) hizkuntza outputari buruzko ekarpen interesgarria egiten du.
2010
‎— Aurreko bi puntuak ukatu gabe, jende askok gaiaz entzun eta aipagai izan arren, askok aitortzen du" askorik ez" dutela ulertzen ekonomiaz. Politikaz edo futbolaz baino, arruntagoa da" ez dut piperrik ulertzen" ekonomiaz ari garelarik entzutea.
‎Hizkuntzek gaur egungo gizartean nolako lekua duten ulertzeko, komenigarria da" egungo gizarte" horren (mendebaldeko gizarte garatuetan behintzat) ezaugarri garrantzitsu batzuk lerrokatzea:
2011
‎etxabakoitzen ni!..." ondoren aztertzen genuen auzo izenek zer esan nahi duten, euskaraz daudela ohartarazteko. eta esaten nien: " –hau guztia erdaldunek ezin dute ulertu"" –Atx!, egia da!" hori da hizkuntzaren inguruan motibatzea. kontuan izan behar da gainera, oso zaila dela motibapena hizkuntza hori gizartean ez ezinbestekoa baldin bada.
‎gizartehezkuntzari buruz, balioen hezkuntzari buruz, kultur arteko hezkuntzari eta hezkuntza kulturaniztunari buruz. Baina badirudi heziketa soziolinguistiko baten beharra ezin dugula ulertu". zuten, 1928an Luxenburgon egindako I. elebitasun kongresuan ezer aldatu ez balitz bezala. horren adibide dira Miquel Siguan en mahaiburutzapean egindako" elebitasun Mintegiak" (ikus Bilingüisme i educació, 1976).
2015
‎Gure eskura ditugun baliabide mugatuak, hau da: prestatzaileok ditugunak (zenbat prestatzaile garen arlo honetan); irakasleen denbora, ikasle kopuruak, prestakuntza baliabideak eta eskola (baliabide gisa) noraino iristen den eta iritsi behar duen ulertzea.
2016
‎Horrez gain, hizkuntzaren biziberritze gaiak lantzen ditu, besteak beste, definizioak, helburuak, metodoak eta erronkak, eta emaitzak ebaluatzeko irizpide posibleak planteatzen. Lanak duen helburua" hizkuntza bat salbatzeak" eta hizkuntza biziberritzearen eraginkortasunak zer esan nahi duen ulertzen laguntzea da. Lanak hizkuntzarekin lotura duten jarduerak aztertzen ditu eta beren funtsezko arrazoiak eta ondorioak azaltzen, bi ikerketa kasuetan oinarrituz:
‎182 Ondoko grafikoa (Iñaki Iurrebasok paratua) aski adierazgarria da euskaldun zaharrek (are, hor ikusi ezin bada ere, euskaldun garbiek) arnasguneetan zer pisu duten ulertzeko. Konturatu udalerri euskaldunetako datuak direla Iurrebasok grafikora ekarri dituenak.
2017
‎] eta orduan esan egin behar duzu · egon behar da une bat ados jartzeko esateko" bale" · orduan une batzuetan ezagutzen ez ez zaituztenean eta orduan · ea badaude une batzuk nik esfortzua egiten dudana aldatzeko baina batzuetan pentsatzen dut: begira ez banauzu ulertzen zer nahi duzu nik esatea[?] zergatik ez duzu zuk aldatzen eta zuk ere kat hitz egin hau da jende horrekin baldin badakit ez duela hitz egiten nik esfortzua egiten dut ez zait batere axola beraz, zentzuzkoa da pentsatzea katalana mantentzen dutenek nabarmen areagotzen dutela jatorriz gaztelania hiztunak direnek katalana praktikatzeko duten aukera, horrela egiteko prest edo motibatuta daud...
2018
‎• Kanpora begirako ekitaldietan euskara da nagusi: hamarretik zazpik diote euskara hutsean edo euskaraz gehiago aritzen direla; tarteka erabiltzen dute gaztelania, ikusle/ entzuleen arabera (badakitelako batzuek ez dutela ulertzen euskaraz), edo beste aukerarik ez daukatelako (oso zaila da, adibidez, euskarazko pelikulak ekartzea).
2022
‎Kontzeptu horrek, pazientean ardazturiko ereduarekin bat egiten du. Pazientean zentraturiko arretak ez baitu eskatzen gaixo tasuna bere horretan soilik ulertzea, baizik eta pazienteak, pertsonak, gaixotasuna nola bizi duen ulertzea eskatzen du.
2023
‎• Alde batetik, etorkinen aldetik, euskaraz ulertzen ez duten zenbaitek ez dute begi onez ikusten euren aurrean daudenean euskaldunek euskaraz hitz egitea. Eraso modura bizi dute ulertzen ez duten pertsonen aurrean euskaldunek euskaraz hitz egitea. Elkarrizketatik kanpo sentitzen dira, baztertuak, deseroso.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia