2006
|
|
Hizkuntza Komunitateak eta Gatazka Linguistikoak izenekoa. Titulazio honetan gertatukoa adierazgarria da soziolinguistika arloak gurean nolako balorazio kaskarra
|
duen
ulertzeko: 1999/ 2000 ikasturtean sei irakasgai izatetik, 2006/ 2007 ikasturtean irakasgai bat izatera pasatu da.
|
2008
|
|
aukerak, arazoaketa erronkak– Iñaki Alegria, Arantza Diaz de Ilarraza, Gorka Labaka, Baina badira euskarazko bertsioa irakurrita ulertzen ez diren itzulpenak ere, noski. Halakoetan espainierazko jatorrizko esaldia irakurri behar da itzulpenek zer esan nahi
|
duten
ulertu nahi izanez gero:
|
|
Erramun Baxoki eskainitako omenezko zenbaki monografikoan gai horretaz aritzea erabaki dugu, zenbait arrazoi tarteko: 1) Baxoken ibilbide eta ikerketekin ondo lotzen delako —egia esan, bere biografia ezin
|
dugu
ulertu euskal identitate sakonik gabe; adibidez, 2006 urtean Baxok eta besteek (Baxok, 2006) argitaratu zuten ikerketa, ez al zen ba nortasunari buruzkoa? —, eta 2) baita, gure gustukoa delako ere, euskal testuingurua nahiko ondo azaltzeko baliagarria dela uste dugulako, jadanik identitatearen gaian nahiko adituak garelako, eta unibertsitatean — batzuen artean— aztergai izan dugula...
|
|
• IELan tradizionalki bereizten diren alderdiak kontuan hartuz, Baxoken biografia ezin
|
dugu
ulertu euskal identitate sakonik gabe.
|
2009
|
|
Komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak
|
duena
ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
|
|
Bestelako eragile batzuk (kultura, estatua, erlijioa, gizarte maila e.a.) sakon aldatzen ari diren eta informazioaren gizarte deitzen zaion aro honetan, talde handien euskarri ezinbestekoak dira. Halaber, komunikabideek talde nortasunean duten rola ulertzeak, hizkuntzak berak
|
duena
ulertzeko lagundu ahal digu. Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita:
|
|
Ikuspegi pedagogikoari helduz gero, jakin badakigu hizkuntza bat ikasteko ez dela nahikoa harekin harremanetan jartzea. Ellisen (1985) eta Wong Fillmoren (1991) arabera, elkarrekintza funtsezkoa da bigarren hizkuntza bat ikasteko inputak eta outputak nola elkarreragiten
|
duten
ulertzeko. Snow, C.E. (1992) hizkuntza outputari buruzko ekarpen interesgarria egiten du.
|
2010
|
|
— Aurreko bi puntuak ukatu gabe, jende askok gaiaz entzun eta aipagai izan arren, askok aitortzen du" askorik ez"
|
dutela
ulertzen ekonomiaz. Politikaz edo futbolaz baino, arruntagoa da" ez dut piperrik ulertzen" ekonomiaz ari garelarik entzutea.
|
|
Hizkuntzek gaur egungo gizartean nolako lekua
|
duten
ulertzeko, komenigarria da" egungo gizarte" horren (mendebaldeko gizarte garatuetan behintzat) ezaugarri garrantzitsu batzuk lerrokatzea:
|
2011
|
|
etxabakoitzen ni!..." ondoren aztertzen genuen auzo izenek zer esan nahi duten, euskaraz daudela ohartarazteko. eta esaten nien: " –hau guztia erdaldunek ezin
|
dute
ulertu"" –Atx!, egia da!" hori da hizkuntzaren inguruan motibatzea. kontuan izan behar da gainera, oso zaila dela motibapena hizkuntza hori gizartean ez ezinbestekoa baldin bada.
|
|
gizartehezkuntzari buruz, balioen hezkuntzari buruz, kultur arteko hezkuntzari eta hezkuntza kulturaniztunari buruz. Baina badirudi heziketa soziolinguistiko baten beharra ezin
|
dugula
ulertu". zuten, 1928an Luxenburgon egindako I. elebitasun kongresuan ezer aldatu ez balitz bezala. horren adibide dira Miquel Siguan en mahaiburutzapean egindako" elebitasun Mintegiak" (ikus Bilingüisme i educació, 1976).
|
2015
|
|
Gure eskura ditugun baliabide mugatuak, hau da: prestatzaileok ditugunak (zenbat prestatzaile garen arlo honetan); irakasleen denbora, ikasle kopuruak, prestakuntza baliabideak eta eskola (baliabide gisa) noraino iristen den eta iritsi behar
|
duen
ulertzea.
|
2016
|
|
Horrez gain, hizkuntzaren biziberritze gaiak lantzen ditu, besteak beste, definizioak, helburuak, metodoak eta erronkak, eta emaitzak ebaluatzeko irizpide posibleak planteatzen. Lanak duen helburua" hizkuntza bat salbatzeak" eta hizkuntza biziberritzearen eraginkortasunak zer esan nahi
|
duen
ulertzen laguntzea da. Lanak hizkuntzarekin lotura duten jarduerak aztertzen ditu eta beren funtsezko arrazoiak eta ondorioak azaltzen, bi ikerketa kasuetan oinarrituz:
|
|
182 Ondoko grafikoa (Iñaki Iurrebasok paratua) aski adierazgarria da euskaldun zaharrek (are, hor ikusi ezin bada ere, euskaldun garbiek) arnasguneetan zer pisu
|
duten
ulertzeko. Konturatu udalerri euskaldunetako datuak direla Iurrebasok grafikora ekarri dituenak.
|
2017
|
|
] eta orduan esan egin behar duzu · egon behar da une bat ados jartzeko esateko" bale" · orduan une batzuetan ezagutzen ez ez zaituztenean eta orduan · ea badaude une batzuk nik esfortzua egiten dudana aldatzeko baina batzuetan pentsatzen dut: begira ez
|
banauzu
ulertzen zer nahi duzu nik esatea[?] zergatik ez duzu zuk aldatzen eta zuk ere kat hitz egin hau da jende horrekin baldin badakit ez duela hitz egiten nik esfortzua egiten dut ez zait batere axola beraz, zentzuzkoa da pentsatzea katalana mantentzen dutenek nabarmen areagotzen dutela jatorriz gaztelania hiztunak direnek katalana praktikatzeko duten aukera, horrela egiteko prest edo motibatuta daud...
|
2018
|
|
• Kanpora begirako ekitaldietan euskara da nagusi: hamarretik zazpik diote euskara hutsean edo euskaraz gehiago aritzen direla; tarteka erabiltzen dute gaztelania, ikusle/ entzuleen arabera (badakitelako batzuek ez
|
dutela
ulertzen euskaraz), edo beste aukerarik ez daukatelako (oso zaila da, adibidez, euskarazko pelikulak ekartzea).
|
2022
|
|
Kontzeptu horrek, pazientean ardazturiko ereduarekin bat egiten du. Pazientean zentraturiko arretak ez baitu eskatzen gaixo tasuna bere horretan soilik ulertzea, baizik eta pazienteak, pertsonak, gaixotasuna nola bizi
|
duen
ulertzea eskatzen du.
|
2023
|
|
• Alde batetik, etorkinen aldetik, euskaraz ulertzen ez duten zenbaitek ez dute begi onez ikusten euren aurrean daudenean euskaldunek euskaraz hitz egitea. Eraso modura bizi
|
dute
ulertzen ez duten pertsonen aurrean euskaldunek euskaraz hitz egitea. Elkarrizketatik kanpo sentitzen dira, baztertuak, deseroso.
|