2011
|
|
Lionel Jolyk argiro esan duenez merezi luke zinez, besterik uste izateko joera badugu ere maizegi, barneedo endodiglosia horri ere erreparatzea27 gure gaurko diglosia esparrura mugatuz, egia al da ia batere diglosiarik gabe gelditu garela? egia al da gero eta diglosia txikiagoa
|
dugula
oro har, euskara erdarei dagokienean. Baiezko erantzuna izan da, garbi, ohargileen artean nagusi. oinarrizko adostasun giroa susmatzen da horretan. dakidala inork ez du esan, iradoki ere ez, diglosia betean gaudenik 2011ko euskaldunok, ez oro har eta ez zenbait ingurumenetan.
|
2014
|
|
Auto antolaketari dagokionez berriz, ez dago hain garbi esaterik herri horietan guztietan gertatu dena. Euren komunitate bizitza trinkotu ote den, euren harreman hariak estutu diren hala ahuldu eta lasaitu diren esaterik ez
|
dugu
oro har. Aitortu behar dugu halere, egungo gizarte moldeak, harreman kate horiek arintzeko, likidotzeko (Bauman, 2003) joera dutela oro har.
|
|
Euren komunitate bizitza trinkotu ote den, euren harreman hariak estutu diren hala ahuldu eta lasaitu diren esaterik ez dugu oro har. Aitortu behar dugu halere, egungo gizarte moldeak, harreman kate horiek arintzeko, likidotzeko (Bauman, 2003) joera
|
dutela
oro har.
|
2016
|
|
oraindik ere, emakumea da transmisioaren giltzarri, ama —eta andereñoa, ama soziala— den heinean, alegia, bere kargu dagoela nagusiki seme alaben hezkuntza eta ardura, eta horregatik amaren hizkuntza identitateak oraindik ere ia beti aitarenak baino pisu handiagoa du. Alegia, euskararen ardura handiagoa
|
dute
oro har ama diren emakume euskaldunek aita diren gizon euskaldunek baino. Hori nabarmen gertatzen da koadriletan gazteek duten hizkuntza joera amarenaren oso antzekoa izan ohi delako.
|
|
Goiko bederatzi erantzun aukera horiek zabaldu egin litezke kopuruz, soildu edo bestelakotu, aldian aldiko enfasi beharraren arabera15 Lehenengo lau adibideak (a-tik d ra doazenak) euskarazko jardunaren alorrean sartzen dira bete betean16, eta goitik beherako maiztasun eskema ageri
|
dute
oro har. Bosgarren (e) eta seigarren (f) adibideak ere euskarazko zati jardunaren atalean sartzekoak dira, erdara (erabat) nagusi
|
|
Aldakortasun kuantitatiboaz zerbait esan dugularik aurreko puntuan, gatozen parte kualitatibora. Erantzun batetik bestera dagoen aldakortasunaren parte kualitatiboak iturri ezagunak35
|
ditu
oro har. Ondoko sei iturriok oso kontuan hartu behar dira" hemen eta orain" 36:
|
|
Gradazio baten aurrean gaude hor ere. Beste galdera modu hau zuzenagoa
|
genuke
oro har: non egiten da euskaraz gehiago, eta non gutxiago?
|
|
Gero eta euskaldun (euskaraz dakien elebidun) gehiago
|
dugu
oro har; igoera hori nabarmena da, batez ere, EAEn. Jakite maila kuantitatibo globalak, ez lekuan lekukoak385, gorabide argia ageri du horretan:
|
|
4) Bilakaera politiko operatibo konplexua: EAEko, Nafarroako eta Iparraldeko soziologia elektoralak aski ezaugarri desberdinak ageri
|
ditu
oro har. Desberdintasun horiek bere eragina dute euskalgintza instituzionalari han hemen ematen zaion babes oinarri legal, ekonomiko eta ideologikoan.
|
2017
|
|
Familia barnean edo seme alabekin harremanean hizkuntzaren transmisio" naturala" ziurtatu ezin duten guraso erdaldunengan jarri dugu arreta, euskara ez dakiten horiengan. errealitatean ordea banaketak ez dira hain zurrunak. guraso guztiz erdaldunak elkarrizketatu ditugu, baina baita euskarazko nolabaiteko adierazpen eta ulermen maila dutenak ere, eskolan, familian eta euskaltegian ikasitakoari esker. hortaz, hizkuntzaren gaitasunaren ikuspegitik gurasoen profila ez da guztiz homogeneoa. kategoria dikotomikoak ez dira egokiak mailakatzeari eta continuumei erreparatzeko, alegia hiztunen heterogenotasuna eta haien bizi bilakaera behar bezala aztertzeko. dena dela, kategoria horiek erabilera arruntekoak dira: gure xede taldeko gurasoek beren burua erdalduntzat50
|
dute
oro har. Finean, nahiz eta kategoria hau hizkuntza gaitasunean oinarritzen ahal dugun, eta guk hala egin dugu, hiztunak hizkuntzarekiko dituen bertze harreman batzuk aintzatesten ahal ditugu, hala nola motibazioa, atxikimendu afektiboa, praktikak, eta abar.
|
2019
|
|
Bistan da zergatik: " irabazi" horiek ez
|
dute
oro har behar adinako ondorio praktiko operatibo baikorrik, arnasguneetan aldi berean galdutakoa berdintzeko. horrek ez du esan nahi, beste eremu horietan euskara indarberritzen saiatu behar ez denik. euskararen erabilera arnasguneetan babesteko eta indartzeko ere hortik kanpoko hainbat eremutan indartu eta ziurtatu beharra dago, ezinbestean, bere presentzia:
|