Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2011
‎Lionel Jolyk argiro esan duenez merezi luke zinez, besterik uste izateko joera badugu ere maizegi, barneedo endodiglosia horri ere erreparatzea27 gure gaurko diglosia esparrura mugatuz, egia al da ia batere diglosiarik gabe gelditu garela? egia al da gero eta diglosia txikiagoa dugula oro har, euskara erdarei dagokienean. Baiezko erantzuna izan da, garbi, ohargileen artean nagusi. oinarrizko adostasun giroa susmatzen da horretan. dakidala inork ez du esan, iradoki ere ez, diglosia betean gaudenik 2011ko euskaldunok, ez oro har eta ez zenbait ingurumenetan.
2014
‎Auto antolaketari dagokionez berriz, ez dago hain garbi esaterik herri horietan guztietan gertatu dena. Euren komunitate bizitza trinkotu ote den, euren harreman hariak estutu diren hala ahuldu eta lasaitu diren esaterik ez dugu oro har. Aitortu behar dugu halere, egungo gizarte moldeak, harreman kate horiek arintzeko, likidotzeko (Bauman, 2003) joera dutela oro har.
‎Euren komunitate bizitza trinkotu ote den, euren harreman hariak estutu diren hala ahuldu eta lasaitu diren esaterik ez dugu oro har. Aitortu behar dugu halere, egungo gizarte moldeak, harreman kate horiek arintzeko, likidotzeko (Bauman, 2003) joera dutela oro har.
2016
‎oraindik ere, emakumea da transmisioaren giltzarri, ama —eta andereñoa, ama soziala— den heinean, alegia, bere kargu dagoela nagusiki seme alaben hezkuntza eta ardura, eta horregatik amaren hizkuntza identitateak oraindik ere ia beti aitarenak baino pisu handiagoa du. Alegia, euskararen ardura handiagoa dute oro har ama diren emakume euskaldunek aita diren gizon euskaldunek baino. Hori nabarmen gertatzen da koadriletan gazteek duten hizkuntza joera amarenaren oso antzekoa izan ohi delako.
‎Goiko bederatzi erantzun aukera horiek zabaldu egin litezke kopuruz, soildu edo bestelakotu, aldian aldiko enfasi beharraren arabera15 Lehenengo lau adibideak (a-tik d ra doazenak) euskarazko jardunaren alorrean sartzen dira bete betean16, eta goitik beherako maiztasun eskema ageri dute oro har. Bosgarren (e) eta seigarren (f) adibideak ere euskarazko zati jardunaren atalean sartzekoak dira, erdara (erabat) nagusi
‎Aldakortasun kuantitatiboaz zerbait esan dugularik aurreko puntuan, gatozen parte kualitatibora. Erantzun batetik bestera dagoen aldakortasunaren parte kualitatiboak iturri ezagunak35 ditu oro har. Ondoko sei iturriok oso kontuan hartu behar dira" hemen eta orain" 36:
‎Gradazio baten aurrean gaude hor ere. Beste galdera modu hau zuzenagoa genuke oro har: non egiten da euskaraz gehiago, eta non gutxiago?
‎Gero eta euskaldun (euskaraz dakien elebidun) gehiago dugu oro har; igoera hori nabarmena da, batez ere, EAEn. Jakite maila kuantitatibo globalak, ez lekuan lekukoak385, gorabide argia ageri du horretan:
‎4) Bilakaera politiko operatibo konplexua: EAEko, Nafarroako eta Iparraldeko soziologia elektoralak aski ezaugarri desberdinak ageri ditu oro har. Desberdintasun horiek bere eragina dute euskalgintza instituzionalari han hemen ematen zaion babes oinarri legal, ekonomiko eta ideologikoan.
2017
‎Familia barnean edo seme alabekin harremanean hizkuntzaren transmisio" naturala" ziurtatu ezin duten guraso erdaldunengan jarri dugu arreta, euskara ez dakiten horiengan. errealitatean ordea banaketak ez dira hain zurrunak. guraso guztiz erdaldunak elkarrizketatu ditugu, baina baita euskarazko nolabaiteko adierazpen eta ulermen maila dutenak ere, eskolan, familian eta euskaltegian ikasitakoari esker. hortaz, hizkuntzaren gaitasunaren ikuspegitik gurasoen profila ez da guztiz homogeneoa. kategoria dikotomikoak ez dira egokiak mailakatzeari eta continuumei erreparatzeko, alegia hiztunen heterogenotasuna eta haien bizi bilakaera behar bezala aztertzeko. dena dela, kategoria horiek erabilera arruntekoak dira: gure xede taldeko gurasoek beren burua erdalduntzat50 dute oro har. Finean, nahiz eta kategoria hau hizkuntza gaitasunean oinarritzen ahal dugun, eta guk hala egin dugu, hiztunak hizkuntzarekiko dituen bertze harreman batzuk aintzatesten ahal ditugu, hala nola motibazioa, atxikimendu afektiboa, praktikak, eta abar.
2019
‎Bistan da zergatik: " irabazi" horiek ez dute oro har behar adinako ondorio praktiko operatibo baikorrik, arnasguneetan aldi berean galdutakoa berdintzeko. horrek ez du esan nahi, beste eremu horietan euskara indarberritzen saiatu behar ez denik. euskararen erabilera arnasguneetan babesteko eta indartzeko ere hortik kanpoko hainbat eremutan indartu eta ziurtatu beharra dago, ezinbestean, bere presentzia:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia