2001
|
|
Ezagunegia, aukeran. Gerran gertatutakoek eta ikasitakoek arrasto handia utziko dute bere baitan eta, hein batean," Putzu" karlismotik nola urrunduko den
|
dugu
nobelaren gai nagusietako bat; Euskal Herria rekiko maitasuna da harengan tinko iraungo duen gauza bakarrenetakoa. Alde horretatik, azken Karlistadan parte hartuko zukeen nolabaiteko aurrenazionalista baten bilakaera pertsonala renistorioa kontatzen zaigu.
|
2006
|
|
Hor bazka zitekeen ederto, baina, hau da gure tragedia, poliki poliki, ETAren pisua gero eta astunagoa bihurtu zitzaion, gero eta jasanezinagoa. Erantzun bat eman nahirik Gizona bere bakardadean idatzi zuen lehenengo eta, ildo berean sakonduz, Soinujolearen semea, aldi berean ETAren historiaren laburpena eta epaia izan nahi
|
duen
nobela behin betikoa. Eta hortxe agortu zen.
|
|
Errealismo magikoaren eragin handia
|
du
nobela honek, eta zer esanik ez, Gabriel Garda Marquez en Cien años de soledad eleberriarena. Gure Martzelinak Ursula gogoratzen digu.
|
|
Rosa. Rosa
|
dugu
nobela honetako protagonista (Todorov 1972). Nobelan zehar azaltzen diren gizonezko guztiak Rosaz maiteminduko dira.
|
|
Ireneri. Irene
|
dugu
nobela honetako protagonista, Irene ez da ohiko emakume bat. Helen Jones-ek, 2003an EHUk antolatutako udako ikastaroetan, Atxagaren nobelagintzako ahots politikoak aztertzerakoan ondo adierazi zuen bezala, Irene ez da ohiko emakumea, amari eta ohiko emakumeei sorbalda eman die Irenek.
|
|
Literatura hurbila, ukigarria, erreala, itsusia, usaindu daitekeena egin nahi dut. Testu ezabatuak
|
dituen
nobela da, zatarra. Orain arte gehiegi idatzi dugu idazleontzat.
|
2009
|
|
Aritz Gorrotxategiri irakurri nion egunkarian Axola ez
|
duenean
nobela berriari buruz, protagonista nagusia emakumea izatea erabaki zuela senarra galtzean ia heldulekurik gabe geldituko zen pertsonaia sentibera behar zuelako, momentu hauskorra bakarrik bizitzen ari dena. Horregatik sortu zuen Irene pertsonaia.
|
2015
|
|
Era berean, indarkeria politikoarekin lotutako historia garaikideko zenbait une eta gertakari erreal fikziorako abiapuntutzat hartu dituzte idazle euskaldunek, hainbatetan gertaera bereziki traumatikoak eta imajinario eta memoria kolektiboan lekurik
|
badutenak
nobelara eramanez. Canoren Twist dateke adibiderik argiena, Lasa eta Zabalaren tortura eta hilketak baitaude eleberriaren abiapuntuan, baina, 2015ean argitaratutako Katixa Agirreren Atertu arte itxaron nobelak ere, esaterako, Madrilgo 2004ko martxoaren 11ko atentatuak edo Gasteizko 1976ko martxoaren 3ko gertaerak fikziora daramatza, bigarren plano batean.
|
|
Gatazkari buruzko literatura polemikaeta gatazka iturri izan da luzaroan, eta, horregatik beharbada, indarkeria politikoa hizpide
|
duten
nobela ugaritan idazketaren ekintza bera esplizitu egitera jo dute euskal idazleek, metafikziora, alegia. Aurkitutako eskuizkribuaren eta nobelaren barruko nobelaren teknikak idazlea kontatutako narraziotik urruntzeko eta errealitatearekiko distantzia markatzeko eta aldi berean kontakizuna sinesgarri egiteko bitartekoa dirudi Mea culpa n.
|
2019
|
|
Alberdik Jenisjoplin izeneko nobela argitaratu zuen 2017an. Nagore Vargas (Jenisjoplin) protagonista nagusia da eta 28 urte
|
ditu
nobelaren hasieran. 2010ean gaude, eta irrati libre batean lan egiten du beste hiru lagunekin; baina irratiak ETArekin kolaboratzearen salaketa jaso eta langileak atxiloketaren zain daude.
|