Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2009
‎1 Satelite hizkuntzek Moduari buruzko informazio askoz ere gehiago adierazten dute aditz hizkuntzek baino. Izan ere, satelite hizkuntzek aditzean bertan dute Moduari buruzko informazioa; aditz hizkuntzek, ordea, aparteko elementu bat gehitu behar izaten diote askotan aditzari Modua adierazteko, eta maiz ez denez beharrezkotzat jotzen Modua zehaztea, informazio hori ez da adierazten.
‎Euskaraz Bidea adierazten duten aditzak hainbeste izatearen arrazoia, Ibarretxe Antuñanok (Prentsan: 12) iradokitzen duenez, euskarak aditzak sortzeko dituen modu ugarietan datza. Modu horiei esker, mugimenduzko ekintza bat modu askotara deskriba daiteke euskaraz:
‎Denek ez zuten modu berean interpretatu salbuespena baina kasu askotan elizari ukatu egin zitzaion tenpluak inskribatzea. Arau hori, praktikan, elizarentzat diskriminazio bat izan da eta kaltegarria gainera, ezin izan baititu bere tenpluak erregistroaren babespean inskribatu.
2010
‎1 Euskal Herriko eskola gazteak ez dira gai ikus entzunezkoen lengoaiaren funtsak deskribatzeko eta ez dakite zein baldintzaren arabera funtzionatzen duen. Ez dute diskurtso egituraturik begien aurrean dutena modu arrazoitu batean azaltzeko. Oro har, ez dute ezagutzen ikus entzunezko lengoaiaren ez gramatika ezta erretorika ere.
2011
‎AEBko Disney faktoriak errealitatea islatzeko duen modua aztertzen duen ikerketa korrontearen barruan kokatzen da lan honen helburu orokorra. Fikzio telesailen bitartez eta nerabeentzako komedia formatupean, itxuraz tolesgabea den dibertsioaren bilgarriarekin erakusten ditu Disney k gazteen imaginarioan sakon sartzen diren AEBko bizimodu idilikoa, kontsumo moldeak edota emakume eta gizonen erakargarritasunen ereduak.
‎Emozio erasokorrak agertzen ditu bere desirak betetzea eragozten dioten zailtasunen edo eragozpenen aurrean. Maitekor eta sinpatiko ager daiteke, baina haserretu egiten da gauzak berak nahi duen moduan ez doazenean, eta hitzezko erasokortasuna edo borroka fisikoa ager ditzake.
2012
‎beste zenbait nahaste psikologikorekin nahasi izan delako (adibidez, arreta gabezia hiperaktibitatearekin nahastearekin), edota haur eta nerabeak hazten doazen heinean haien aldarteak jasan ditzakeen gorabeherak normaltzat hartu izan direlako. Detekzio goiztiarrik gabe, haur eta nerabe askok ahal duten moduan egin dute aurrera, esku hartze zehatzik jaso gabe, pairatzen ari diren nahastearen kontzientzia handirik izan gabe, eta beren kasa buru osasuneko espezialista batengana joateko gai izan gabe. Egoera hori neurri batean ekiditeko, eskolatik aldartearen nahasteen prebentziorako eta esku hartze goiztiarrerako ekimenak martxan jar daitezkeela uste dugu, egun eskola baita haurrek bijilia ordu gehienak igarotzen dituzten lekua.
‎Kontzientziaren lehenengo ezagutza gauzarena da, eta berau bere aurkako zerbait dela ulertzen du. Hauxe da, filosofoaren aburuz, kontzientziak munduarekin lotzeko duen modurik sinple eta funtsezkoena. Bestalde, gauza ulertzen hasten den unean konturatzen da bera ere existitzen dela, bere burua ikertzen eta ezagutzen ikusten duen unetik aurrera:
‎Horrezkero, masokismoa sadismoaren antitesia litzateke Krafft Ebing en iritziz. Sadismoak indarra erabiliz mina eragin nahi duen moduan, masokistak, kontrara, besteren batek eragindako indarrak menderatua izanik pairatzea/ gozatzea du helburu.
2014
‎16). Immigrazioa, beraz, eremu nabarmena da edozein nazionalismo aztertzeko, nazionalismoak nazioa definitzeko duen modua agerian geratzen baita immigrazioarekiko diskurtsoan.
‎Garaiotako lehen ikuspegi hori nahiko azkar gainditu zen, eta immigrazioaren ikuspegi irekiagoa gailendu zen ondoren. Dena dela, garrantzitsua da ETAren hasierako ikuskera horiek azaltzea, jarrera horiexek euskal nazionalismoak nazioa ulertzeko zuen moduaren berritzea zekarten heinean.
2015
‎Alde batetik, Euskal berrikuntza sistemaren liburu zurian (Eusko Jaurlaritza, 2005) modu zuzenean adierazten da Berrikuntzaren Euskal Estrategiak genero berdintasuna kontuan izan behar duela. Berrikuntzaren Euskal Estrategiak generoaren adierazlea txertatu behar du modu integralean, zientzia eta teknologiaren arloan genero diskriminaziorik gerta ez dadin eta emakumezkoen ahalmen guztia aprobetxa dadin. Hortaz, beharrezkoa izango da, besteak beste, adierazleak sortzea xedeak lortzeko bidean emandako aurrerapausoak neurtzeko, eta bai sektore pribatuan bai sektore publikoan emakumezko zientzialariek duten eginkizuna sakon aztertzea gomendioak eman ahal izateko.
‎Gizonen eta emakumeen arteko berdintasuna lortzeko oztopo handiak egon arren, euren harremanetan erlazio bidezkoagoak garatzeko ahalegin garrantzitsuak burutzen dituzte bikote hauek. Hala ere, bikote harremanaren esparru batzuetan beste batzuetan baino gehiago gauzatzen da parekidetasuna; beraz, parekidetasunak ez du modu homogeneoan bikote harremana osorik zeharkatzen.
‎item bakoitzaren aurrean inkestatuek erakutsi duten joera. Koadroan bertan bereizten ditugu adituen eta gazte unibertsitarioen emaitzak (2 eta 3 zutabeak); horrela badugu modua haien artean konparazioa egiteko (4 zutabean ageri da aldea, kenketa batez egina: adituen zutabeko datua ken gazteen zutabeko datua).
2016
‎Nolanahi ere, espetxe sistemak emakumeengan gauzatzen duen kontrol handiagoa behar bezala ulertzeko, langileek haiei buruz dituzten iritzietan edota pertzepzioetan sakontzea ezinbestekoa da; horiek, halabeharrez, haiekin erlazionatzeko duten moduan berebiziko eragina izanik. Hala, elkarrizketatuek esandakoari erreparatzen badiogu, argi hauteman dezakegu, funtzionarioen gehiengoaren ustez, emakumeekin lan egitea gizonekin egitea baino okerragoa dela.
‎Beraz, elkarrizketatutako espetxe langileen aburuen arabera, badirudi emakume presoen jokaeretako asko ulertezinak iruditzen zaizkiela. Ildo beretik, sentimenduak adierazteko dituzten moduak ere haientzat nahiko adigaitzak direla dirudi; bada, gizonek ez bezala, era nabarmenean edo deigarrian egin ohi dutenez, batzuetan, portaera okertzat hartzen dira, halakoxeak ez izan arren.
2017
‎Bilakaera horren barnean etapak eta faseak bereizten dira, bere barneko logika ezagutzeko beharrezkoak direnak. Beste behin, gizakiaren garunean koloreek dirdira egiteko duten moduak erruz kulturalak direla ohartuko gara. Kolorea/ hitza binomioak ere eginkizun zehatza du teoria horien oinarrietan (hitzen aniztasunaz, euskalkien hedaduraz, sailkapenez, toponimiaz eta bestelako adierez diharduen aldetik), gaurdaino ailegatu zaigun historia luzean.
2021
‎Bertsoa burua edo irudimena lantzeko ariketa onuragarritzat hartzen dutela ikusten da, errepikatzen diren ideia horiek ordezkatzen dituzten honako aipuetan: " burura datorkizuna esateko modua topatu behar duzu modu batean edo bestean, eta nahi duzun beste sakondu dezakezu, eta ez diozu pentsatzeari uzten" (emakumea,= 179,80);" bertso eskolan etengabe irudimena lantzen dugu, eta pentsamendu irekia izan behar dugu, edozein bertso mota egin ahal izateko eta edozein gaitan moldatu ahal izateko" (emakumea,= 106,09). Klase hau emakumeekin gehiago lotzen da (p 0.005).
‎Haren helburu nagusia da sare horiek osatzen dituzten kideen bizitzaren ugalketa hedatua; eta ez, kapitalaren ugalketa. Herri ekonomia, beraz, enpresa kapitalisten eta estatuaren artean, espazio propioa duen sektorea da Latinoamerikan, eta Nuñez-ek (1996) dioen moduan, ekoizle/ langile herrikoiek, kapitalistak bihurtu gabe, merkatu estrategia batekin ekiteko eta kapitalismoarekin eta haren eskalako ekonomiekin lehiatzen saiatzeko duten modu bakarra gorpuzten du. Ekonomia solidarioak hemendik edan egingo du alternatiba ekonomikoak planteatzeko.
‎Horrez gain, egitura politikoei eragiten dien beste krisi baten aurrean gaude, non estatuek euren gizarteen ongizatea hornitzeko mekanismoak bigarren maila batean utzi izan dituzten, merkatuen behar eta eskakizunak asetzeko. Merkatuaren aldeko mentalitatea zabaltzen ari da, Polanyi ren (1944) terminoetan, merkatuko ekonomia batetik merkatuko gizarte baterako bidea eginez, non bizi eredu indibidualistek komunitatearen papera ahultzen duten eta geure burua subjektu sozial eta politiko gisa ulertzeko dugun modua ere zeharkatzen duten (Orozco, 2010). Argi geratzen da, beraz, gure bizitzen alderdi ezberdinei eragiten dien egiturazko krisi baten aurrean gaudela, eta alderdi horiek, aldi berean, elkar gurutzatzen dutela.
‎Hala ere, mota honetako erakundeen helburuak multidimentsionalak izanik (ekonomiko eta sozialak), ESEen KISek ere izaera multidimentsionala, holistikoa edo integrala izan behar dute (modu berean, ekonomikoa eta soziala, beraz): aldagai ekonomiko finantzarioak eta sozialak kudeatu behar dituzte modu orekatuan. Fenomeno honi" Kudeaketa Orekatua" deitu diogu.
2022
‎Euskal Herriaren jabetze epistemikoa lagunduko duen unibertsitatea izatea, hori da proiektu komunaren erdigunerako proposatzen dudan unibertsitate irudikapena. Horrenbestez," euskal unibertsitate sistema" kontzeptu administratiboa (eta lausoagoa) ere ez genuke modu" administratibo" an ulertu behar, instrumentalki erkidegoan ikerketa proiektuak unibertsitate artean eskatu ahal izateko tresna bakarrik bailitzan. Baizik eta zazpi herrialdeetara zabalduta, euskararen lurraldeek eta epistemearen lurraldeek bat egiten duten gune horiek guztiak saretzen dituen sistema gisa ulertzen hastea komeni da.
‎amaren rola, babeslearen rola," zure traumak nireen aurretik..., zure beharrak nireen aurretik", nahiz eta burua zuri joan zaizun, gero nik oihu egin dizudalako eta horrela berdindu garelako. Hau da, barneratuta daukagun zenbait mekanismok gure ongizatearen kontra egiteko duten modua. Kontu horiek. ezin ditut gainetik kendu.
‎Eta argi eta garbi esan behar da sorkuntza prozesu hura ez dela batere inkontzientea. Analisi honetan erakutsi nahi dugun moduan, iraganari buruzko narrazioen forma ez da neutrala, xaloa, kultur memoria mota desberdinak eraiki eta zabaltzeko aukera ematen baitute.
‎Jokutik kalera, kaletik etxera, nahi duten modura.
‎Ziakhus Nahi duten modura
‎Ziakhus rap abeslari gasteiztarraren Nahi duten modura abestiko hitzak dira horiek, burgesiak langile klasearen bizitzaren gain duen kontrola salatzen dutenak. Bertan, ez zaie soilik, gerora ikusiko dugun bezala, soldatapean lanean igarotzen ditugun orduei erreferentzia egiten, harreman sozial kapitalistek gure bizitza goitik behera zeharkatzen baitute.
‎(2019ko martxoak 11). Ziakhus Nahi duten modura #AsteroideBatzuk [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch, v= HD_ 5l Fc_ C0
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia