2000
|
|
Teknologia berriek duten ahalmen produktiboa bideratzeko, sorkuntza, ekimena, enpresarekiko atxikimendua eta kualifikazioa dituenlangileria berria behar da. Jakina, fordismoak zekarren ekimen gabeko eta kualifikazio gabeko langileriak ez
|
du
hemen balio. Teknologia berriek produkzio seriemotzak egiteko ahalmena dute, eta horrek malgutasun handia eskatzen du, aldaketa azkarrak egin ahal izateko.
|
|
Horiek agertzeko lekua ez da hau, eta ni ez naiz horien berri ematekoegokiena. Alor eta lan horiek beste lekuetan jende adituek aztertu eta azalduakdituzte1 Dena dela, oroigarritzat besterik ez bada ere, aipatu nahi
|
nituzke
hemen aloreta lan horietakoren batzuk: Hizkuntzalaritza oro har (Hizkuntzalaritza Hiztegia), hizkuntzaren antropologia (Hizkuntza eta Pentsaera), Euskararen batasuna (Sustraibila eta Euskara Batua zertan den), Euskararen gramatika (Euskal Gramatika etaEuskal Aditz Batua), euskal fonologia (Euskal Azentua eta Euskal Fonologia), eta Soziolinguistika eta Glotopolitika (Kolonizatuaren Ezaugarria, Albert Memmi ren liburuaren itzulpena, eta Elebidun Gizarteen Azterketa Matematikoa eta hainbat eta hainbat artikulu aldizkari2 eta egunkaritan), neuri dagokidanez, oso deigarria eta suspergarria gertatu zitzaidan garai hartan Memmiren liburua, Txillardegik itzuli eta Jakinekargitaratua?.
|
|
Izenok, gainera, berez ez dute zerikusirik bertan gauzatzen den adierarekin. Halatan, adieramorfeman gauzatzen den ekintza
|
dugu
hemen, gizatiarra ezinbestean.
|
|
Gurean jende gehixeago bageunde... Zu bezalako gazteakbeharko
|
genituzke
hemen.
|
2001
|
|
b) Eduki soziokulturalak lantzea. Badakit hurrengo komunikazioak (ikus PedroLonbide ren lana) honetaz zabalago hitz egingo duela, baina adibide batzukjarri nahi
|
nituzke
hemen:
|
|
Testuak sailkatzeko irizpide batzuk zehaztu behar ditugu lehenengo; etahonetan ere irizpide desberdinak egon daitezke. Guk eginda daukagu geurea, bainaez
|
dugu
hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko dugu hemen.
|
|
urteen bitartean Nafarroako nekazari populamenduari buruz C.Jusue k buruturiko ikerlana jaso behar
|
dugu
hemen (1988). Urraul Beheko haranean kokatutako zenbait despopulamendutan. Aizpe, Apardues, Ascoz, Argiroz, Muro eta Puio n, hurrenez hurren?
|
|
Badakigu aurkikuntza hauen kontestualizazio historikoa egitea ez dela baterelan erraza, eta gaia ezin
|
dugula
hemen azaletik baino aztertu. Espezialistek berekere joera erabat kontrajarriak azaltzen dizkigute.
|
|
Egia da, nobelaren abangoardiaren urratsak ondo ibili eta gero idatzitako nobeladugula Saizarbitoriaren Hamaika Pauso. Baina argi utzi nahi
|
nuke
hemen neureikuspegia nobela horri buruz: Hamaika Pauso da euskal nobelagintza modernoarenlorpenik handiena.
|
|
Lehen ikusitako 57 irudiak balio
|
du
hemen ere; diferentzia bakarra fluxu monetarioaren balioa da (1000 $, 10 $ ren ordez).
|
|
57 irudiak balio
|
du
hemen ere; dena den, fluxu monetarioak bere zentzua aldatzen du, eta beraren balioa 10 $ etik 1000 $ era pasatzen da.
|
2002
|
|
Kudeaketaren alorreko alderik garrantzitsuenetako bat komunikazioa da, ahozkoa nahiz idatzizkoa, zeren edozein erabakigintza prozesuren denbora etaenergiarik handiena hartzen baitu. Horregatik, unibertsitatean euskaraz zenbatahozko komunikazio egiten den jakin nahi
|
dugu
hemen.
|
|
Arabako Diputazioariburuzko doktoretza tesia argitaratu du Diaz Hernandez-ek (1995), eta KontzertuEkonomikoaren nondik norakoak arakatu ditu Alonso Olea-k (1995). Berrezarkuntzaren mugak gainditu arren, Agirreazkuenagaren lan bat sartu behar
|
dugu
hemen, Diputazioen batzarrak biltzen dituena (1995). Hipotesi erakargarri eta ausarta da, gaurko giro politikoan batik bat, zeren EHUko katedradunak bertan planteatubaitzuen, ezen euskal lurraldeen batasun politiko eta administratiboaren bilaketa ezdela abertzaletasunaren jardueraren ondorioa, askoz ere zaharragoa baizik.
|
|
Ulertarazle dinamikoa da zeinu batek interpretearengan eragiten duen efektu zuzena. Albiste konkretuaren inguruan, hedabideek eraikitzen duten testuinguru informatiboak
|
du
hemen garrantzia. Hedabideen mezu jarraituek testuinguru sozial bereziak eraikitzen dituzte, eta, horretan, interpreteek hedabideen emari zuzenetik edaten dute mundua deskodifikatzeko ulertarazlea.
|
|
Bikoiztuta ezarriko dugu informazioa, beraz. Arren, eta kausazkoa, nahiz modukoak osagai independenteak dira eta, horrenbestez, bere lekua behar
|
dute
hemen. Are gehiago, menderagailu batzuk posposizioen tratamendu bera eskatzen dute, osagai bat aditzari lotua baitute eta, bestea, askea:
|
|
pertsona izen berezietan (Erkuden (en) gana), izen arruntetan61 baina bizidunetan bakarrik (semea (ren) gan), pertsona izenordainetan (gu (re) gana) eta bizidunekin erabiltzen diren determinatzaile erakusleetan (har (en) gandik). Murriztapena ezarri dugu halabeharrez, leku izen bereziek, izen arrunt bizigabeek eta erakusleek (bizigabeekin doazenean) ez
|
dute-eta
hemen lekurik,[+ biz] tasuna ez dutelako. Proposa dezakegun erregela, beraz, hau da:
|
|
49 Jabego genitiboak ere elipsia hartzen du, baina honen parean motibatiboa ere onartu dugu (ume a en gatik), elipsirik gabea. Horregatik ez
|
dugu
hemen landuko, jarraitze klase desberdina hartzen du-eta.
|
2003
|
|
Zer nahi
|
du
Hemen eta Munduan taldeak. Erakundeko kideen hitzen arabera, beste mundu bat nahi du, gaur egungo egoera aldatu egin nahi du eta beste globalizazio bat, neoliberala edo kapitalista ez dena, nahi du.
|
2004
|
|
Hirugarren ondorioa enpresaren nazioartekotasun berriak eskatutako informazio sistemari dagokio; eta enpresen arteko, intranet? komunikazio sistemaren erabilpena
|
dugu
hemen. Halaber, malgutasunean oinarritutako sistema honek, ezagutzaren kudeaketarako hain garrantzi handiko, kalitate totalerako?
|
2005
|
|
Beste aldearen beharrei dagokienez: beste aldearen beharrak identifikatunahi
|
ditugu
hemen. Horiek ere galderen bidez argituko ditugu:
|
2006
|
|
Gainera, adiera horiek hobeto uztartzen dira Konstituzioaren beste zenbait atalekin, elementu gehiago azaltzen dituzte, baita hobetoazaldu ere. Horregatik guztiagatik, adiera zuhurragotzat
|
ditugu
hemen. Segidanazalduko dugu hau guztia.
|
|
Eta zer du zeregin idazleak hitzak labainkorrak, sarri maiztuak eta bortxatuakdiren egoeran? Inoiz bainoago, hitzei euren esanahia bihurtzea, erreferente berriaksortzea, eufemismo eta klixeen atzean dagoena bistaratzea bihurtzen da idazleareneginbehar; horixe
|
dute
hemen bildutako artikulu anitzek helburu, eta horren aldekoaldarriak erruz aurkituko ditu irakurleak, Bordaren edo Canoren mintzaldietan, kasu.
|
|
Nik uste
|
dut
hemen, biolentzia politikoaren amaierarekin batera, antzekozerbait gertatuko dela. Alegia, begirada, sentsibilidade, mundu ikuskera berriaksortuko direla euskararen eta euskal literaturaren alorrean.
|
|
Izan ere, Sarrionandia hasierako lanetan isiltasunerantzlerratu bazen ere (inguruko errealitateari bizkarra emanda idatzita dirudite Izuengordelekuetan barrena eta Narrazioak lanek eta, hain zuzen ere, isiltasunerakojoera horixe azpimarratu zuen B. Atxagak aipatu narrazio bildumari egindako. Epilogoa, n), gerora bestelako jarrera agertu du, bai bere eginkizunean (Hnuy illanyha majah yahoo bilduman erruz aurki daitezke inguruko errealitateaz mintzodiren poemak, salaketa eta kritikaz tindatuak gainera), bai bere iritzia aditzeraematen duten adierazpenetan ere. Guztien artean bat aukeratzearren,. Leihoa, testua gogora ekarri nahi
|
nuke
hemen:
|
2007
|
|
Azkenean, komunikazioa, dago? edo, ez dago?. Batzuek helburu mordoa izango dute, baina, agian, komunikazio gutxiagoizango
|
dute
hemen daukaguna baino.
|
|
Pertsona bakoitza bere argazkiarekin agertzen da eta arrakasta izan du. Atalhonetaz gain, albiste agentziak ere
|
baditugu
hemen, zerbitzu gida bat, hiztegiak...
|
|
Azken finean herri ezletratu, ezjakin, boteregabearen hizkuntzaz eta kulturaz ari gara. Europar eliteen ulerpidea euskal herribehearen baitan sarrarazi zuen hezkuntza akulturazio luze bat baino ez da izan.Historialari askok dioenaren arabera, hau izan da herri xehearen historia Europaosoan, baina berezitasun bat
|
dugu
hemen: hizkuntzaz aldatu beharra, eremu etaharreman, modernoetara?
|
|
Nolanahi ere, egoera honen atzean bada neurri handi batean arestian aipaturiko errealitatea, alegia, IEPek EAEn duten presentzia apala. Ikerketarako erakundepublikoen eskasiak lotura zuzena du ikerketa eta garapenaren eskuduntzak oraindiktransferitzeke egotearekin12 Eustaten arabera 90eko hamarkadan administraziozentralak EAEko I+Gko gasturako fondo publikoen seitik bat baino ez zuenipini13 Horrek eragin zuzenak ditu EAEko berrikuntza sistemaren egituran etafinantziazioan, batetik Madrilek ez
|
duelako
hemen ikerketa publikoko erakunderik, ezta menpeko bulegorik ere. Eta bestetik aipatzekoa da teknologia eta zientziapolitikagatik ordainketa bikoitza gauzatzen dela EAEn, lehen aldiz, bertako administrazioak egindako I+Gko gastuagatik eta, bigarrenez, administrazio zentralakhemen inbertitzen ez duena baina kupoaren bitartez ordaintzen denagatik.
|
|
Gizarte ezagutzan eraginaduten beste aldagai batzuk sistema politiko ekonomikoa eta kultura (ikus I.kapitulua) dira (Furnham eta Stacey, 1991). Hala ere, uste
|
dugu
hemen aurkeztukodirenak direla gizarte ezagutzen sozializazioan eraginik handiena duten gizarteeragileak.
|
|
Batak ez du bestea ordezkatzen, are gutxiago gure lanbidean. Bien beharra
|
dugu
hemen, aurrera egiteko.
|
|
Bost egun eman behar
|
dituzu
hemen. Lehenengo egunean aitortzen baduzu, gainerako lauretan lasai utziko zaitugu.
|
|
Azkenik Humboldt-en iritzi famatua
|
dugu
hemen. Teoria hau Whorf-en izenari gelditu da bereziki lotua, eta Sapir ere uste honetakoa zen, berdin ene ustez egungo egunean Weisgerber eta Alemaniako beste batzu ere.
|
|
Espainolez hitz egin bagenu, «the language would force our attention to fine points of status and intimacy that we have not had to resolve in using the universal English you. (I leave to the reader, ironizatzen
|
du
hemen Pinker en kontura, to decide if such a demonstration of linguistic relativity would count as «dramatic».
|
2009
|
|
Halakoetan behaketa parte hartzailea burutu ohidugunez, horrek gertakari horretan parte hartzen ari diren pertsona eta taldeekinharreman zuzena lotzeko aukera ematen digu. Geure burua aurkeztu, egitasmoarenideia nagusiak eta ikerketaren nondik norakoak azaldu behar
|
ditugu
hemen ere.Aukera badago, une horretan bertan elkarrizketa bat egin diezaiekegu bertandauden eta interesatzen zaizkigun pertsonei. Horrek baditu ere bestelako zailtasunak.
|
|
Ohartarazi behar
|
dugu
hemen agertzen den kopuru orokorra ez datorrela bat 1 eta 7 koadroetanagertzen den kopuru osoarekin. Honen arrazoia da bertan batailoi bakoitzeko partaideak behin bainoez direla zenbatu.
|
|
Bestalde, berriro diogu, ez
|
ditugu
hemen Perl en ezaugarri guztiak azalduko, ezta gutxiagorik ere. Gure helburua xumeagoa da, hutsetik abiatuko gara eta gure beharretarako egokiak diren elementuak aukeratuko ditugu soilik.
|
2010
|
|
Tokiko biztanleriak NEBetan jokatzen duen papera alderdi ugaritik azter daiteke.Ziur asko analisi sakon sakona egin litzateke tokiko biztanleriak lurraldeandituen inplikazio oro aztertzeko, eta, beraz, baliteke horiek gutxiestea hemen egingo den hausnarketarekin. Halere, arrisku hori gain hartuta, eta sintetikoak izatearren, 3 alderdi bederen azpimarratu nahi
|
ditugu
hemen: ekonomikoa, gobernantzarenaeta partaidetzarena.
|
2011
|
|
Arazo konplexua
|
dugu
hemen: lau hitzarmen daude, eta gero eta langile gehiago daudemerkataritza kontratupean (ABE2).
|
|
gehienak dira beste irakasgai bat ez hartzearren datozenak (matematika tailerra, esate baterako). Uste
|
dute
hemen ji ji ja ja izango dela, baina azterketa egongo dela edo lana egin dutela esaten zaienean, protesta baino ez dago.
|
2012
|
|
Oso modu azalekoan Derrida-ren differance/ difference aldea proposatu nahi
|
dugu
hemen: «bereiztea»ren eta «bat ez etortzea»ren(, desavenencia?) arteko aldea: bereizte gisa «euskal» denaeta ez dena ebatsi, batetik, eta, bat ez etortzea, hortaz, «bat» baino gehiago behar izatea «euskal»dena adierazteko.
|
|
Migrazio mugimenduek hainbat ondorio sortzen dituzte bai migratzaileen jatorrizkoherrialdeetan bai eta helmugako herrialdeetan ere. Aspektu hauen guztienartean, immigrazioak nazioaren eta estatuaren kontzeptuekin duen harremananabarmenduko
|
dugu
hemen.
|
|
Kultura ez da nortasun emaile soila, aitzitik, komunikaziorako oinarria erebada. Hizkuntzaren adibidea
|
dugu
hemen: hizkuntza kulturaren osagai da, etahizkuntzaren bidez komunikatzen gara.
|
|
Kontzeptu politikoa
|
dugu
hemen lurraldea, estatu baten muga geografikoenespazioa. Zein da tamaina egokia?
|
|
Halaber, beren gogoetek oraingo krisiaren testuingurua hartzen dute kontuan; izan ere, krisia kontraesan eta tentsio gero eta handiagoak sortzen ari da gainbalioarenekoizpenaren eta gainbalio horren jabetze eta kudeaketaren artean, eta, aldi berean, botere politikoaren kontzentrazioaren eta behar sozialaren kudeaketaren artean.Beraz, azterlanak kokatu nahi
|
du
hemen, europar eraikuntzaren testuinguruan, etaorain, krisi ekonomikoaren testuinguruan, Euskal Herriak estatu propioa izatearenaukera.
|
|
Leartza, liburu hontako giza-nagusia, europear bihurtu zaigu, izurri gaizto batean, behintzat. Ez
|
dugu
hemen holakorik behar.|.. , | liburu hau burutikegina dago (Orixe, 1960).
|
|
Marxismoaren tradizio alternatibo eta gramsciarrari zein Ezker Berriaren harinabariarijarraitzen dietenen artean, alde batetik, Stuart Hallen praxi intelektualaazpimarratuko
|
dugu
hemen, zeharo Althusserren ikusmenen aurka kokatuko dena, eta bestetik, Ernesto Laclau eta Chantal Moufferen lana aipatuko dugu, batez erediskurtsoari ematen dioten inportantziagatik.
|
2014
|
|
Lagina zabaltzen ari gara, besteak beste, alderatu nahi dugulako solaskidegehiagok parte hartzen badute, neskek eta mutilek parte hartzen badute, gipuzkeraez den beste euskalki edo hizkera molderik badarabilte, hiztunak aldaera diatopikoberekoak badira edo ez badira... zenbaterainoko ondorioak izan ditzakeen.Guztiarekin ere, uste
|
dugu
hemen jasoa jokamolde baten adierazgarria gutxienezizan daitekeela.
|
|
Mezuen makroegiturari begiratuta, ematen du ez
|
duela
hemen zentzu handirikbeste gisa batzuetako testuetan horren garrantzizkoak diren pasarteez hitz egiteak.Eta testu enuntziatuaz (pasarte barrengo puntuak mugatzen duena) eta testusekuentziaz ere (puntu eta komak bereizten dituena) ez. Hitz batean esateko, ezdirudi pentsamendu diskurtsibo luze, kateatuetarako bide egokia denik txata.
|
|
Kasu honetan, atera predikatuaren subjektuak Joni egiten ahal dio erreferentzia.Hala ere, Ortiz de Urbinak dioenez, hori ez da posibilitate bakarra, eta testuinguruannabarmena den erreferente bati edo erreferente multzo bati ere egin diezaiokeerreferentzia (ni/ Itsaso/ lagun multzoa etxetik ateratzean...). Gure argumentu isilentipologiaren arabera beraz, pro subjektua
|
dugu
hemen.
|
2015
|
|
Eta nire ustez, honek erabakiak hartzera mugitu behar gaitu, zer egin behar dugun, eta batez ere zer ez dugun egin behar erabakitzera. Egiten dugun guztia debalde ez deneko kontzientzia hartu behar
|
dugu
hemen, eraginak badituela eta euskara kasu honetan zeharo delikatua dela, bereak zituen tokietan galerak izaten ari dela. Nik gizarte elebidun batera joateko bide horretangalera edo purutasun batzuk galdu egingo direla ulertzen dut, hau da, euskaldun elebakarrak desagertu egingo direla, baina gaur egun ez dagoela uste dut.
|
|
plataformak (webguneak, sare sozialak), dispositiboak (ordenagailuak, Smartphonak, zinema), audientziarekiko erlazioa (interakzioa, promozioa) eta erakusketaren guneak (zinemaldiak, museoak, Internet). Laburbilduz, transmedia dokumental baten hedapen estrategiak garatzeko momentuan baliagarri izango den eredua proposatu nahi
|
dugu
hemen.
|
2017
|
|
Ondotik, bigarren aldagai gisa, generoarena hautatu dugu: emazte eta gizonen arteko aldaketa bat bazenez aztertu nahi baitzen.Hirugarren aldagaiaren bidez, aztertu nahi izan da euskararen jatorriak eragin bat
|
bazuenez
hemen (jendeek euskara etxean edo eskolan ikasi zutenez). Laugarrenarentzat, jakin nahi izan da jendeek lanaeuskaraz egiten zutenez ala frantsesez eta beraz horrek zerbait aldatzen zuenez.
|
2019
|
|
Kasu, noski ez
|
dugula
hemen akatsak nahitarat egitera gomitatzen, eta ondorio ezkorrak ukan ditzakete hutsek (bereziki irakasle erreferenteak egiten baditu eta ez badira zuzenduak), egitura faltsuak irakasten baititu eta usaiatxarrak harrarazten baitie ikasleei (gainera, gehiegi egiten baditu eta ikasleak ohartzen badira, bere kredibilitateaere gal dezake). Aldiz, gertatzen direlarik (eta zuzenduak direlarik), akatsek indar bat ere ukan dezaketela sinesten da.
|
|
Testuak duen izaera konplexu horri aurre egiteko metodologietan ere aldaketak izan dira. Horrenbarruan txertatu behar
|
dugu
hemen proposatzen dugun SDa (Dolz eta Schneuwly, 1997; Dolz et al., 2001). SD hori Genevako Unibertsitateak testu generoak irakasteko garatutako ereduan oinarritutaegin da. Testua ekoizteko mota ezberdinetako erabakiak aldi berean hartu behar izaten dira etaeginkizun konplexu hori irakasteko lana sinplifikatzea komeni da.
|