Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 60

2000
‎Ez dugu hemen jardungo euskal nortasuna zertan datzan definitzen. Esku artean dugun gaia norbanakoaren atxikimenduen ingurukoa izaki, norberak bere burua euskal herritartzat jotzea izango dajorratutakoaren hari nagusia.
‎Izenok, gainera, berez ez dute zerikusirik bertan gauzatzen den adierarekin. Halatan, adieramorfeman gauzatzen den ekintza dugu hemen, gizatiarra ezinbestean.
‎duen lotura zertxobait argitzeko baliagarria izan badaiteke ere, Estaturik ez duten nazioen kasuan bere zeregina zein izan daitekeen argitzeke dago oraindik. Dena dela, ezinbestean, Estatu nazioaren erreferentzia nagusitzat jo dugu hemen ere. Horrela,. Nation building?
2001
‎Testuak sailkatzeko irizpide batzuk zehaztu behar ditugu lehenengo; etahonetan ere irizpide desberdinak egon daitezke. Guk eginda daukagu geurea, bainaez dugu hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko dugu hemen.
‎Guk eginda daukagu geurea, bainaez dugu hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko dugu hemen.
‎urteen bitartean Nafarroako nekazari populamenduari buruz C.Jusue k buruturiko ikerlana jaso behar dugu hemen (1988). Urraul Beheko haranean kokatutako zenbait despopulamendutan. Aizpe, Apardues, Ascoz, Argiroz, Muro eta Puio n, hurrenez hurren?
‎Beraz, gaur egun Goi Erdi Aroko eliza bizkaitarrak indusketen bitartez bakarrik ezagut daitezke. Horietako biren berri emango dugu hemen:
‎Piarres Lafitteren lumatik XIX. mendean sartu zen erdarakada, ideologiko, baten berri jasotzen dugu hemen: izenen deklinatze femeninoa, izena bera ondoriozmaskulinoa delarik (artzaina, artzaintsa demagun).
2002
‎Kudeaketaren alorreko alderik garrantzitsuenetako bat komunikazioa da, ahozkoa nahiz idatzizkoa, zeren edozein erabakigintza prozesuren denbora etaenergiarik handiena hartzen baitu. Horregatik, unibertsitatean euskaraz zenbatahozko komunikazio egiten den jakin nahi dugu hemen.
‎Ezaugarri horiek guztiak lagungarri direnez hizkuntza, eta gainerako eskola diziplina guztiak? ikasteko, horrelako eredu baten aldegaude, eta, beraz, ikaslearengan ardaztutako kurrikuluaz hitz egingo dugu hemen.
‎Arabako Diputazioariburuzko doktoretza tesia argitaratu du Diaz Hernandez-ek (1995), eta KontzertuEkonomikoaren nondik norakoak arakatu ditu Alonso Olea-k (1995). Berrezarkuntzaren mugak gainditu arren, Agirreazkuenagaren lan bat sartu behar dugu hemen, Diputazioen batzarrak biltzen dituena (1995). Hipotesi erakargarri eta ausarta da, gaurko giro politikoan batik bat, zeren EHUko katedradunak bertan planteatubaitzuen, ezen euskal lurraldeen batasun politiko eta administratiboaren bilaketa ezdela abertzaletasunaren jardueraren ondorioa, askoz ere zaharragoa baizik.
‎Ez, aldiz, bizigabeek, mugatu pluralak beti eskatzen baitu genitiboa motibatiboaren aurretik (mendiengatik, ez* mendiegatik, nahiz mendiakatiko moduko osaeretan ez den genitiboa azaltzen, hain zuzen ere, mugatasuna eta numeroa absolutiboan bezala mantendu delako (ak)). Baina hau morfotaktikak kontrolatzen duenez, ez dugu hemen arazorik izango.
‎49 Jabego genitiboak ere elipsia hartzen du, baina honen parean motibatiboa ere onartu dugu (ume a en gatik), elipsirik gabea. Horregatik ez dugu hemen landuko, jarraitze klase desberdina hartzen du-eta.
‎Erregelen egitura ikusi dugu 3 atalean eta horixe erabiliko dugu hemen ere. Baina horien erabilera egokirako aurredefinizio batzuk zehaztu ditugu:
2004
‎Hirugarren ondorioa enpresaren nazioartekotasun berriak eskatutako informazio sistemari dagokio; eta enpresen arteko, intranet? komunikazio sistemaren erabilpena dugu hemen. Halaber, malgutasunean oinarritutako sistema honek, ezagutzaren kudeaketarako hain garrantzi handiko, kalitate totalerako?
‎Paradigma mekanizistaren atomismoa edo banagarritasunak zati konpaktuak eta bateraezinak postulatzen ditu; paradigma sistemikoak erlatiboaketa bateragarriak diren zatiak; eta paradigma holografikoak unibertsoa berebaitan barneratzen duten zatiak. Azken hau sistematizatzeko, batasun banatze dialektika bat proposatuko dugu hemen.
‎Ildo beretik, gaztelaniaz, Ensayo acerca de las leyes foneticasde la lengua vasca hizkuntz ikerketa eta Los origenes del pueblo euskaldun argitaratuzituen, eta Iberos, keitas y baskos ikerketa historikoa. Asko idatzi zuen, baina ez dugu hemen idatzitako guztia aipatuko. Bai, ordea, kultur eragile gisa izandako garrantzia:
2006
‎Identifikaturiko haurren testuinguruaren ebaluazioak haur supergaituen eta gaitasunhandikoen garapenean eragin dezaketen mikrosistema, mesosistema, exosistemaeta makrosistemako aldagaien garrantzia frogatzea inplikatzen du. Sistema horiendeskribapen laburra egingo dugu hemen.
‎eguzki sistemaz haraindikoak, hala nola izarrak, nebulosak, kumuluak eta galaxiak. Teleskopioz behatzean zer itxura aurkezten duten azalduko dugu hemen; astro bakoitzaren barruan gertatzen den fisikan ez gara murgilduko.
2007
‎Azken finean herri ezletratu, ezjakin, boteregabearen hizkuntzaz eta kulturaz ari gara. Europar eliteen ulerpidea euskal herribehearen baitan sarrarazi zuen hezkuntza akulturazio luze bat baino ez da izan.Historialari askok dioenaren arabera, hau izan da herri xehearen historia Europaosoan, baina berezitasun bat dugu hemen: hizkuntzaz aldatu beharra, eremu etaharreman, modernoetara?
‎Ez dugu hemen azaldu, ezta azalduko, mendeetan zehar lurraldetasunariburuz izkiriatutako lege eta araudi multzo itzela. Besteak beste, paper bustita, direlako hasieratik bukaeraraino.
‎Gizarte ezagutzan eraginaduten beste aldagai batzuk sistema politiko ekonomikoa eta kultura (ikus I.kapitulua) dira (Furnham eta Stacey, 1991). Hala ere, uste dugu hemen aurkeztukodirenak direla gizarte ezagutzen sozializazioan eraginik handiena duten gizarteeragileak.
‎Batak ez du bestea ordezkatzen, are gutxiago gure lanbidean. Bien beharra dugu hemen, aurrera egiteko.
‎Erromatarrek asko zor diete greziarrei, baita arlo honetan ere. Erromatarren eredua garatuko dugu hemen.
‎8 Bibliografia modernoaz eta iturri zahar eta klasikoen zerrendaz gain, irakurgaien zerrenda ere eskaini dugu hemen, liburu horietatik hartu baitira adibide eta aipu gehienak. Aipu guztiak eman dira euskaraz; euskarazko itzulpena dagoenean, hori da bibliografian bildu duguna, eta hortik hartu ditugu aipuak; euskarazkorik ez dagoenean, geuk euskaratu dugu bibliografian bildu dugun bertsiotik.
‎tzialki berdintzat ematen ditu beste gabe Humboldt-en pentsamendua eta estrukturalismoa. M. Ereñok ez du auzikatuko berdinketa hori (aitzitik, ontzat emanez bezala arrazoituko du berak ere), eta guk ere pasa egingo dugu hemen. Auzi nagusia estrukturalismo versus marxismoa izango dute, Humboldt zeharka harrapatua aurkitzen da eztabaidan.
‎Azkenik Humboldt-en iritzi famatua dugu hemen. Teoria hau Whorf-en izenari gelditu da bereziki lotua, eta Sapir ere uste honetakoa zen, berdin ene ustez egungo egunean Weisgerber eta Alemaniako beste batzu ere.
‎Artikulu horietan, nahiko teoria agertzen da sarreretan, eta ez dugu hemen berrituko. Baina badira beste aipamen bi galdegai lekuaren gainean, jakingarriak.
2008
‎Egiaz, betiko organo eraketarako egituraren aurrean. Batzar Nagusia eta Errektore Batzordea? egitura hirukoitza aurkitzen dugu hemen. Lehenengo mailan Prestatzeko Batzarrak, bigarren mailan Batzar Nagusia eta hirugarren mailan Errektore Batzordea.
2009
‎«Eta dio, (ni emakume bakarra, eh!): [...]. Bukatu egingo dugu; orain bukatukodugu, beste egun baterako geratu dugu hemen Isabel4 dagoelako, etabestela gaur gauean senarraren eta seme alaben afariaren dilistak erreko zaizkio?».
‎Ohartarazi behar dugu hemen agertzen den kopuru orokorra ez datorrela bat 1 eta 7 koadroetanagertzen den kopuru osoarekin. Honen arrazoia da bertan batailoi bakoitzeko partaideak behin bainoez direla zenbatu.
2010
‎Paradigmaekonomikoa informazioaren erabilera intentsiboarekin, gero eta handiagoa denkapital ukiezinaren balorazioarekin eta ezagutza gizartearen agerpenarekin markaturik dago. Globalizazioaren garai berria dugu hemen. Berarekin batera antolaketarako cluster eta sare egituren garapena daukagu.
‎Hala ere, lehia babesteko politiken ohiko akatsa aurkitzen dugu hemen. Ez du zentzu handirik enpresen arteko mota guztietako hitzarmenak debekatzea alde batetik eta, bestetik, kokapen/ egoera menderatzaile edo «kokapen/ egoera menperatzaileen ondoriozko gehiegikeriak» kasu batzuetan debekatzea eta beste batzuetan ez.
2011
‎Arazo konplexua dugu hemen: lau hitzarmen daude, eta gero eta langile gehiago daudemerkataritza kontratupean (ABE2).
‎Esperientzia horretan baliatutako materialaren azalpena egiten dugu hemen.
2012
‎Oso modu azalekoan Derrida-ren differance/ difference aldea proposatu nahi dugu hemen: «bereiztea»ren eta «bat ez etortzea»ren(, desavenencia?) arteko aldea: bereizte gisa «euskal» denaeta ez dena ebatsi, batetik, eta, bat ez etortzea, hortaz, «bat» baino gehiago behar izatea «euskal»dena adierazteko.
‎Migrazio mugimenduek hainbat ondorio sortzen dituzte bai migratzaileen jatorrizkoherrialdeetan bai eta helmugako herrialdeetan ere. Aspektu hauen guztienartean, immigrazioak nazioaren eta estatuaren kontzeptuekin duen harremananabarmenduko dugu hemen.
‎Kultura ez da nortasun emaile soila, aitzitik, komunikaziorako oinarria erebada. Hizkuntzaren adibidea dugu hemen: hizkuntza kulturaren osagai da, etahizkuntzaren bidez komunikatzen gara.
‎Kontzeptu politikoa dugu hemen lurraldea, estatu baten muga geografikoenespazioa. Zein da tamaina egokia?
‎Hona, Orbaitzetako Udalaren Independentzia Osorakodeialdia (Hego Euskal Herriko udalerri guztietan autodeterminazioaren ingurukomozioak eztabaidatzen zirenean plazaratua) oso interesgarria suerta daiteke, nahiz eta era erradikal eta gordinean idatzia izan. Euskaratzen dugu hemen, soilikgaztelaniaz topatu ahal izan dugun testua (Estebaranz, 2000: 40):
‎Hona, Orbaitzetako Udalaren Independentzia Osorakodeialdia (Hego Euskal Herriko udalerri guztietan autodeterminazioaren ingurukomozioak eztabaidatzen zirenean plazaratua) oso interesgarria suerta daiteke, nahiz eta era erradikal eta gordinean idatzia izan. Euskaratzen dugu hemen, soilikgaztelaniaz topatu ahal izan dugun testua (Estebaranz, 2000: 40):
‎Leartza, liburu hontako giza-nagusia, europear bihurtu zaigu, izurri gaizto batean, behintzat. Ez dugu hemen holakorik behar.|.. , | liburu hau burutikegina dago (Orixe, 1960).
‎Hezkuntza sistema nazionala eraikia duten estatuetan ematen ez den binomio antzekozerbait sumatzen dugu hemen. Izan ere, Estatuek ez dute ezein zalantzarik izan berencurriculumak izendatzeko orduan(...).
‎Hezkuntza sistema nazionala eraikia duten estatuetan ematen ez den binomio antzekozerbait sumatzen dugu hemen. Izan ere, Estatuek ez dute ezein zalantzarik izan berencurriculumak izendatzeko orduan(...).
‎Marxismoaren tradizio alternatibo eta gramsciarrari zein Ezker Berriaren harinabariarijarraitzen dietenen artean, alde batetik, Stuart Hallen praxi intelektualaazpimarratuko dugu hemen, zeharo Althusserren ikusmenen aurka kokatuko dena, eta bestetik, Ernesto Laclau eta Chantal Moufferen lana aipatuko dugu, batez erediskurtsoari ematen dioten inportantziagatik.
2014
‎Lagina zabaltzen ari gara, besteak beste, alderatu nahi dugulako solaskidegehiagok parte hartzen badute, neskek eta mutilek parte hartzen badute, gipuzkeraez den beste euskalki edo hizkera molderik badarabilte, hiztunak aldaera diatopikoberekoak badira edo ez badira... zenbaterainoko ondorioak izan ditzakeen.Guztiarekin ere, uste dugu hemen jasoa jokamolde baten adierazgarria gutxienezizan daitekeela.
‎Lanean aritu ahala, metodologia birfintzen joan gara eta, azkenean, egokiena irudituzaiguna jarri dugu hemen. Atal honetan metodologia hori definitzeko egindakourratsak azalduko ditugu (Aldezabal et al., 2013).
‎Edo ez dago batere aldaketarik? Azken batean, adinaren araberakoaldaketa aztertuko dugu hemen.
‎Metodo kuantitatiboaz gain, kualitatiboa ere erabiliko da gure lanean. Batetik, hainbat analisi kualitatibo eginen dira; adibidez, hiztunarentzat bere hizkuntzarenzer ezaugarri diren markatuak eta horrek erabileran zer eragin duen aztertuko dugu.Bestetik, mota honetako ikerketa soziolinguistikoetan erabiltzen den elkarrizketamodua erabili dugu hemen ere (Tagliamonte, 2007). Elkarrizketa gidatua izanda eta gidoiaren helburua elkarrizketatzaileen eta elkarrizketatuen arteko solasaerraztea eta elkarrizketatuen datuak eskuratzea izan da.
‎Kasu honetan, atera predikatuaren subjektuak Joni egiten ahal dio erreferentzia.Hala ere, Ortiz de Urbinak dioenez, hori ez da posibilitate bakarra, eta testuinguruannabarmena den erreferente bati edo erreferente multzo bati ere egin diezaiokeerreferentzia (ni/ Itsaso/ lagun multzoa etxetik ateratzean...). Gure argumentu isilentipologiaren arabera beraz, pro subjektua dugu hemen.
‎Mugimenduzko predikatuen TZERA osagarrietara aldatuz, lehen aldikotzsubjektu isilen jokamolde bateratua ikusten dugu hemen.
‎[...] edozein adinetako pertsonek irakurriko dute gustura, batez ere emakumezkoek, neska baita protagonista lehen pertsona gramatikalean idatzitako liburu honetan(...) Berriz ere topatuko dugu hemen Saizarbitoriaren azken liburuetan maiz agertzenden emakume eta gizonen arteko harremanen gaia, non gizonezko pertsonaia baldarsamarra eta emakumezkoa dezente positiboagoa den, azkarragoa, erromantikoagoa, zentzudunagoa, bere sentimenduak askoz hobeto ezagutzen dituena eta hauetaz gauza dena, bera joango baita bizitzaren bila, esperientziaren xerka, hasieratikkonturatuz zein urruti dagoen er...
2015
‎Eta nire ustez, honek erabakiak hartzera mugitu behar gaitu, zer egin behar dugun, eta batez ere zer ez dugun egin behar erabakitzera. Egiten dugun guztia debalde ez deneko kontzientzia hartu behar dugu hemen, eraginak badituela eta euskara kasu honetan zeharo delikatua dela, bereak zituen tokietan galerak izaten ari dela. Nik gizarte elebidun batera joateko bide horretangalera edo purutasun batzuk galdu egingo direla ulertzen dut, hau da, euskaldun elebakarrak desagertu egingo direla, baina gaur egun ez dagoela uste dut.
‎Egia da, eta hau guztiok badakigu, hizkuntzaren ezagutzari eta dentsitateari dagokionez egoera desberdinak bizi dituela Euskal Herriak, eta kasu honetan Principatek. ArratsaldeanObra Cultural Balearreko ordezkari bat izango dugu hemen, balear uharteetan hirigintzak berezkohizkuntzan izan duen eragina gurekin partekatzeko, hirigintza basati horrek ere balear uharteetaneragin handia izan duelako berezko hizkuntzaren garapenean.
‎Hobeto zehaztearren, adibide bat ekarri dut eta ariketa praktiko bat egingo dugu hemen, zuzenean. Imajinatu dezagun merkataritza gune bat ireki behar dugula arnasgunea den herri batean, hiriburutik gertu dagoena.
‎Egoera hori kontuan hartuta, eta ondorio moduan, gida praktiko bat proposatu nahi diogu transmedia dokumental garatu nahi duen egileari. Stefano Odoricok (2016) eta Gifreuk (2013b) proposaturiko sailkapenak abiapuntutzat hartuta, transmedia dokumentalen hedapen guneen zerrenda proposatzen dugu hemen:
‎plataformak (webguneak, sare sozialak), dispositiboak (ordenagailuak, Smartphonak, zinema), audientziarekiko erlazioa (interakzioa, promozioa) eta erakusketaren guneak (zinemaldiak, museoak, Internet). Laburbilduz, transmedia dokumental baten hedapen estrategiak garatzeko momentuan baliagarri izango den eredua proposatu nahi dugu hemen.
2017
‎Minbiziaren kontrako hautagai berriak topatu nahian, zenbait 1,2, 3,4 tetrahidrokinolina eta kinolinaberrien serieen sintesia aurkezten dugu hemen. Sintetizatutako produktu gehienek I Topoisomerasainhibitzeko gaitasuna erakutsi dute.
2019
‎Testuak duen izaera konplexu horri aurre egiteko metodologietan ere aldaketak izan dira. Horrenbarruan txertatu behar dugu hemen proposatzen dugun SDa (Dolz eta Schneuwly, 1997; Dolz et al., 2001). SD hori Genevako Unibertsitateak testu generoak irakasteko garatutako ereduan oinarritutaegin da. Testua ekoizteko mota ezberdinetako erabakiak aldi berean hartu behar izaten dira etaeginkizun konplexu hori irakasteko lana sinplifikatzea komeni da.
‎Hau da, espazioan egindako fintzeen ondorendenboran burutu dira fintzeak CFL baldintza berreskuratu nahi bada. Egonkortasun baldintza bete dadindenboraren sarean egin beharreko egokitzapena aztertuko dugu hemen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia