Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2002
‎Erregioek, batez ere estatu erregio dinamikoenek, interes kolektiboak ordezkatzendituzte; gainera, jarduera ekonomikoen fluxu garrantzitsuenak finkatzen dituzte.Eragile ekonomiko desberdinen arteko harremanen eta sinergiaren bidez hobetuegiten dira jarduera ekonomiko horiek. Abantaila konparatiboak hobetzea etabultzatzea dute erregioek xede nagusitzat; horretarako, eragile ekonomikoen artekokooperazioa sustatzen dute. Hortaz, erregioa benetako identitate handiko entitategisa agertzen da.
‎Ezaugarri eta balio horien bizitasunak harremansistemiko horien indarra eta ahalmena islatzen ditu. Alegia, intentsitate handikobalio horiek dituen erregio bat berrikuntza prozesu eraginkorra garatzeko gaiizango da (Gomez Uranga, 1998 eta 1999).
‎Emaitza berritzaileak dituen erregio baten izaera sistemikoa bultzatzekoahalmena honako faktore hauekin dago lotuta:
‎Etorkizun hurbilean, hautsi egin daiteke gobernu zentralarekiko zein EBrekikoeuskal erkidegoek duten menpetasun hierarkiko hori. Izan ere, eskumen asko berenesku duten erregio eta estatu gabeko nazioek lobby baten modura jokatu eta presiohandia eragin dezakete. Hori dela eta, Europako erregioak elkartuz gero, EBkoerabakietan parte hartze handiagoa lortzeko eragina izan dezakete.
‎Euskal erkidegoek, estaturik gabeko beste nazio europarrekin batera, lehen lehenik berei eragiten dieten EBko erabakietan parte hartzea eskatu behar dute.Era berean, Estatuak erregioekin eta estaturik gabeko nazioekin subiranotasunapartekatu beharraz kontura daitezen, erregioek lobby lanaren bidez presionatubehar dute. Eskakizun maila handiena duten erregioak edota nazioak hauexek dira, besteak beste: Katalunia, Flandria, Walonia, Eskozia, Gales, Salzburgo, Bavariaeta Ipar Renania Westfalia.
2007
‎Horiek hala erabakiz gero, euren Estatutua aurkez zezaketen konstituzio testuaren 12 artikuluan ezarritakoaren arabera, hau da, udal gehienen edo gutxienez erregioko hauteskunde erroldaren bi herenak hartzen zituzten udalen ekimenez. Ondoren, horretarako deitutako plebiszituan onetsi behar zuten erregioko hautesleen bi herenek eta, amaitzeko, Gorteek onetsi behar zuten (betiere, Konstituzioari eta Estatuaren lege organikoei lotuta egonez gero erregio botereari eskualdatu ezin zitzaizkion arloetan); Erregio Autonomoen Federazioa ez zen inola ere onartzen.
‎20 artikuluan ezarri zen Errepublikako legeak autonomia erregioetako agintariek betearaziko zituztela; dena den, gobernuak legeen betearazpen erregelamenduak eman zitzakeen, betearazpen hori erregio agintariei egokitu arren. Bestalde, 21 artikuluan ezarri zen Estatuko zuzenbideak lehentasuna zuela erregioetako zuzenbidearen gainetik, azken horien eskumen esklusibokoak ez ziren arlo guztietan; eta, amaitzeko, 22 artikuluan ezarri zen autonomia erregio bat osatzen zuen edozein probintziak bere araubideari uko egin ahal ziola eta estatu zentralari zuzenean lotutako probintziaren araubidera itzuli, udal gehienek hala erabakiz gero eta, gutxienez, probintzia horretako hautesleen bi herenek hala... II. Errepublikan, Konstituzioaren 12 artikuluan ezarritako plebiszituaren mende jarritako estatutuetatik katalana eta euskalduna soilik sartu ziren indarrean, eta gerra zibila zela-eta, Gorteek ezin izan zuten Galiziakoa onetsi.
‎• Ahalmen legegilea duten erregioek Europan berezko aitorpena izatea eskatzen dute, hain zuzen, Europar Batasuneko antolaketaren barruan eta bere erakundeetan.
‎Honi printzipio ordezkatzailea (edo subsidiarietate printzipioa) esaten zaio Europako zuzenbidean. Bada, legegintza ahalmena duten erregioetako legebiltzarrek eskatzen dute beraiek izatea —eta ez estatuak— printzipio hori betetzen den ala ez kontrolatzen dutenak (printzipio horren hasierako kontrola egitea, alegia). Printzipio hori betetzen ez den kasuetan, halaber, Europar Batasunaren Justizia Auzitegiaren aurreko salaketa egiteko ahalmena Erregioen Batzordeak edukitzea eskatzen dute.
2009
‎Oso ezaugarri bereziak dituzte erregioen industria politikek, estatuko edo nazioarteko egiturenarekin alderaturik zeharo ezberdinak.
‎Bestaldetik, ekoizpena pizteko asmoz, eskaera indartzeko politikak bigarren maila batean uzteko joera dute erregioen industria politikek.
‎Erregioen esparruan, jakina, eskaera pizteko politika horien eraginkortasuna askoz mugatuagoa da. Eta, batez ere, oso ekonomia irekiak dituzten erregioetan, liburu honen beste kapitulu batzuetan azaltzen dugun moduan.
2010
‎NAFTA% 53,8; MCCA% 16,8; ALADI% 14.3; MERCOSUR% 13,5; CARICOM% 11,3 eta CAN% 8,4 (UNCTAD, 2008). Horrez gain, beste faktorebatzuk erabil nahi baditugu erregio talde bakoitzaren ekarpenak ebaluatzeko, erakundetze maila, birbanaketarekiko sentikortasuna eta garapena (zentzu zabalbatean) sustatzeko martxan jarritako politikak eta erabilitako tresnak aipatu genituzke. Oraintsu ikusi bezala, pare bat adibideren bitartez, hauetan ereerregio taldeen arteko aldeak oso adierazgarriak dira.
‎Oso ezaugarri bereziak dituzte erregioen industri politikek, estatuko edo nazioarteko egiturenarekin alderaturik zeharo ezberdinak.
‎Alde batetik, politika ekonomikoen esparruan, ekonomi jarduera oro har eta, bereziki, ekoizpena pizteko asmoz erabili ohi diren bi politiken artean, eskaeraren eta eskaintzaren politikak? eskaera indartzeko politikak bigarren maila batean uzteko ohiko joera dute erregioen industri politikek.
‎Erregioen esparruan, jakina, eskaera pizteko politika horien eraginkortasuna askoz mugatuagoa da. Eta, batez ere, oso ekonomia irekiak dituzten erregioetan, liburu honen beste kapitulu batzuetan azaltzen dugun moduan.
2011
‎Korporazio, elkarte edo fundazioek jarduteari uzten badiote, legez jarduteko epea amaitu delako, euron helburua bete delako edo helburu hori lortzeko ezin daitezkeelako erabili euren jarduera eta baliabideak, orduan, korporazio, elkarte edo fundazio horien ondasunei eman behar zaie legeek, estatutuek nahiz fundazio klausulek horretarako esleitutako erabilera. Aldez aurretik ez bada ezer ezarri, ondasunok erabili behar dira haien antzeko helburuak lortzeko, azkendutako erakundeen onura gehienak jaso behar lituzkeen erregio, probintzia edo udalerriaren intereserako.
2012
‎1.Estatuek pertsona desgaituentzako politika egokiak hasi eta aurreikusi behar dituzte nazio mailan eta bultzatu eta babestu behar dituzte erregio eta toki mailako neurriak.
2014
‎Jaiotza tasa altua duten erregioak garapen bidean diren herriak al dira?
2015
‎–Europan titulu unibertsitario gehien duen erregioa, egunkari gehien irakurtzen den tokia, joder, batzuek uste dute hau Finlandia dela!
2021
‎Hitz gutxitan, sistema berberak emaitza oso ezberdinak lor ditzake testuinguru kultural ezberdinetan. Estatu multinazionalei baino ez zaie erreparatu behar ikusteko heziketa eredu bera duten estatu horietan emaitza oso ezberdinak lortzen dituztela testuinguru kultural (ekonomiko edota sozial) ezberdina duten erregio edo erkidegoek. Euskal oasian ere, antzera, aldaketa berriekin emaitzen beherakada gertatzen ari da aspaldi, emaitza horietan eragiten duten faktoreak ondo ikertzeko eta aztertzeko arrazoi nahikoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia