2004
|
|
Gutxieneko duintasunari zor zaion moduan, euskaldunok eskueran izan behar
|
genukeen
egoera soziolinguistikoaren aldarria egiten digu idazle tolosarrak. Aldi berean, egungo egoera tamalgarriaren aurrean euskaldun gehien gehienek erakusten duten jokamoldearen zabarra gogor salatu nahi du.
|
2005
|
|
Batuak sortu duen literaturatik asko batuari berari bidea emateko sortua dela dugu. Hau ez da berria,
|
dugun
egoera soziolinguistikoa dugu, euskararen diglosiak eta bilakaerak baldintzatzen du14 Bizkaian egoera benetan berezi egiten duena da euskara batuaz egindako literaturaren ondoan badugula euskalkian garatutako literatura, horixe. Sistema horretan batuaz egindako literatura, oro har, erdigunean kokatuko litzateke eta euskalkian egindakoa, berriz, horren ingurumarian edo periferian.
|
2007
|
|
Euskal hezkuntzaren inguruko gure saiakerak, bigarren pauso batean, nahitaez hartu behar du ere kontuan egun euskal hizkuntz komunitateak —guretzat erreferente nagusia denak— bizi
|
duen
egoera soziolinguistikoa. Euskal hiztunak, jakina den bezala, espainol eta frantses hiztunekin batera bizi dira eta, egiaz, unitate instituzional ezberdinetan daude banatuta, hala nola, Espainiako" Euskadi" n eta" Nafarroa" n, baita Frantziako" Pays Basque" n —Pyrenees Atlantiques en barruan— Kontua da nahasketa hark eta sakabanaketa horrek ez dutela batere errazten" euskal komunitate linguistikoa" identifikatzen —ez barrutik ez kanpotik— eta, are gutxiago, berori osotasun nazional bezala garatzen.
|
2011
|
|
Txostengilearekin ados egonda egun
|
dugun
egoera soziolinguistikoa azaltzeko diglosia ez zaigula baliagarria, aldiz zalantzak ditut geure desideratum soziolinguistikoa kontzeptu horretara bildu behar dugunetz. diglosiaren egokitasunaren mataza askatzeko proposatu digun ibilbidearen abiapuntua koldo Mitxelenak 1977an erdaraz idatzitako lerro batzuk dira. hona hemen urte bat beranduago euskaraz argitaratutako itzulpena:...
|
|
Txostengilearekin ados egonda egun
|
dugun
egoera soziolinguistikoa azaltzeko diglosia ez zaigula baliagarria, aldiz zalantzak ditut geure desideratum soziolinguistikoa kontzeptu horretara bildu behar dugunetz.
|
2012
|
|
Horren arrazoia Euskal Herrian bizi
|
dugun
egoera soziolinguistikoa dugu; egoera horren eraginez, ikasleek, oro har, maila kaskarra dute euskaraz. Ondorioz, irakasle askok erabakitzen dute (Alonso, 2008:
|
2015
|
|
alternatibak egokiak badira: lotura
|
dute
egoera soziolinguistikoaren kausekin eta haietan eragin
|
2016
|
|
Ezinbesteko pausoa da hezkuntzan murgiltzea ezartzea, EH Baiko ordezkariaren arabera. «Euskarak
|
duen
egoera soziolinguistikoa kontuan hartuz, murgiltze eredua da berme bakarra eskolaren bitartez euskara maila egokia lor dezaten. Ondoko urteetako erronka nagusia da irakaskuntza alorrean murgiltze eredua eskola publiko eta pribatuetan zabaltzea eta orokortzea.
|
|
Gainera, hizkuntza administrazioko 5 egoera hauetako bakoitzaren barrenean ere, argi eduki eta ulertu behar dugu bakoitzean
|
ditugun
egoera soziolinguistiko oso desberdinen arteko aldeak, lurralde euskaldunago, ia guztiz erdaldun edota erdizkakoen artean. Soilik horrela ulertu ahal izango ditugu bakoitzean daramagun garapen prozesuen abiadura eta ezaugarriak.
|
|
Egoera soziolinguitikoan edota haren alderdian eragiteko proposatzen diren testu, modu edota alternatibak egokiak badira: lotura
|
dute
egoera soziolinguistikoaren kausekin eta haietan eragin dezaketen pertsonekin. (K)
|
2018
|
|
Beraz, irakurketa positiboa egitea komenigarria dela iritzi dio. Alegia, nahiz eta Kale neurketan agertzen diren azken datuek aditzera ematen duten erabilera orokorrak behera egin duela, kontuan izan behar da hori ez dela harritzekoa, egun
|
dugun
egoera soziolinguistikoa aintzat hartuta. Horrek ez du esan nahi, halere, konformatu behar dugunik.
|
|
Gaur nire buruari jarri diodan erronka baten berri ere eman nahi dizuet. Nire betaurrekoekin bizi
|
dugun
egoera soziolinguistikoa nola ikusten dudan azaltzen ahaleginduko naiz gaur, eta, azalpen hori, Oihanek, nire 15 urteko alabak, ulertzeko erronka jarri diot nire buruari. Maite ditut esaldi burutsuak, hitz gutxitan jakinduria handia dutela iruditzen baitzait.
|
|
euskarak ez du zentraltasunik euskaldun gehienen bizitzan, eguna euskaraz baino erdaraz igaro ohi dute askok, lanean, lagunartean, aisialdian; horrez gain, gero eta gehiago dira euskara eskola edo euskaltegian ikasita eskuratu duten euskalDatuek merkatuaren neurri txikia erakusten digute, eta eskatzen dute euskal ekoizpena gizarteratzeko politika eraginkorragoak pentsatzea eta lantzea sektorearen eta administrazioaren artean dunak, eta inguru erdaldunean bizi dira. Bizi
|
dugun
egoera soziolinguistikoak ez du laguntzen euskaldunen euskara gaitasuna indartzen. Hautu kontzientea behar da euskaraz bizitzeko, inguru osoak nagusiki erdaraz funtzionatzen duelako.
|
2019
|
|
Horregatik iruditzen zait garrantzitsua XXI. mende hasierako arnasguneen ezaugarri soziolinguistikoak, demografikoak, sozialak eta ekonomikoak ondo ikertu eta finkatzea. eta honekin lotuta sortu zaidan beste zalantza bat: arnasgune hauetakoa bada euskarak bizi
|
duen
egoera soziolinguistikorik onena, ez al genuke
|
|
Historia horiek etxeetan eta maila kolektiboan transmitituz, belaunaldi berriek bizi
|
duten
egoera soziolinguistikoa ulertzeko behar dituzten klabeak eskain genitzake. Beraien egoera linguistiko pertsonala deskodetzeko gakoak aurki ditzakete eta portaera eta gertaera sozial askoren azalpena eta jatorria ezagutu.
|