Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2001
‎" Zuhaitza luzea da" badiot, hemen subjektu eta predikatuaren arteko erlazioa sortzen da; erlazioa oinarriaren eta ondorioaren artekoa da judizio hipotetikoetan: " Euririk ez badu egiten, zuhaitza ihartu egingo da"; azkenik, erlazioa kontrajartze logikoarena da elkar baztertzen duten judizioetan, judizio disjuntiboetan: " Zuhaitz hau haritza, edo sahatsa, edo pagoa da".
‎Egia bila egia maite dugulako dihardugu, egia maitatuz. Gauza berezko edo artezko ederrak egin edo ikusi nahian ibili, ederra maite dugulako egiten dugu. Eginkizunetako etikan ez dira sartzen zuzenean egia eta ederra, baina maitatzearen etikan bai, barru barruan daude.
2003
‎Hitzaldi horren ondoren, Altzibiadesen agerpen eta testigantza erdi barregarriek Sokratesen izaera demoniko eta harrigarria erakusteko funtzioa daukate, jada maitasunaren kontenplazio mistikoa ez ote duen egin pentsarazteraino, gero bere hitzaldien bidez ikasleei azaldu eta irakasten saiatuko baitzen. Baina esperientzia mistikoak transmitiezinak dira eta maisu mistikoak bidea erakutsi besterik ezin du egin.
‎Dirudienez, Carnapen helburua ezagutza orokorra berreraikitzea zen, eta ez soilik zientzi ezagutza. Eta, itxuraz, oinarri gisa nahikoa zuen egindako aukeraketarekin. Baina Vienako Zirkuluaren tesi nagusi bat zen benetako ezagutza eta zientzi ezagutza gauza bera zirela, hau da, ez zegoela ezagutzarik zientziaz haratago.
2006
‎Horrenbestez, gizakiak, onarpena bilatzen duen heinean, ahal duena egin luke" duinen" kopurua ahal bezain ugari bihur dadin. Ohartuki zein oharkabean, politikariak sarritan aritu izan dira pedagogia politikozko eginbehar honetan:
2011
‎Neure buruaren existentzia, nire nitasuna, nire askatasuna, nire erantzukizun morala, etab., ziurtasunik absolutuenarekin hautematen eta pentsatzen ditut, ez dago ezer ziurragorik ni neu banaizena, edo libre naizena baino. Jainkoaren existentzia ere, esango digu Kantek, ziurtasun oso osoarekin pentsatu ahal dugu, baina ezagutu ezin dugu egin. " Objektu bat pentsatzea eta objektu bat ezagutzea ez dira gauza bera" (KrV B 146; ik. B XXVI eta B 406).
‎Era honetan Dasein ikaratuak bere mugatutasunari, bere hauskorrari, ihes egin gura izan dio, pentsatze eta jardute orori fundamentu absolutuaren segurtasuna eman ustez. Transzendentzia bat behin eta betiko tinkatuaren segurantziak duen egitekoa besterik ez baita gizon emakumea behin eta betiko aska eta asaskatzea baino bere askatasunaren beldurretik, existentziaren ikaratik, insegurantziatik, arriskutik. Horrela gixonak bere bizitza —moralki, politikoki— berak dominatzen duela, uste izan lezake, dominatua bera dela ezkutatuz bere buruari.
2013
‎ezin da esan esparru hau mitoarena da, eta beste hori ikerketarena. Ikerketak (zientzia, fisikatik historiara, eta filosofia barne), bere metodologiaren mugetan, ahal duena egiten du. Mitoak, ordea, bestelako baliabideak eta prozedurak erabiliz kontatzen edo iradokitzen du, eta guregan emozionalki eragiten du, zientziak ez bezala.
2014
‎Norbaitek zerbait ‘egin behar’ duenean, esan nahi du ez duela beste aukerarik, desatsegina bada ere, nardagarria. Wotanek bere burua inguratua ikusten du Frickaren aurrean, eta Siegmunden hilketa permititu ‘behar du’ (hori besterik ezin du egin), nahiz eta bere bihotza harengatik odoletan dagoen; Brunnhilde zigortu ‘behar du’ (‘ezin du besterik egin’), bere alaba maitea, bere gogo sakonenen haragitzea13 Hemen Wagnerrek ‘pieta rekin hiltzearen’ paradoxarekin egiten du topo, Talmudetik (justizia maitasunez kudeatzea aholkatzen digu) Brechten funtsezko Lehrstticke etara (Der Jasager eta Die Massnahme) lan... samurtasun maitekorrez kideek burkide gaztea hiltzen dute.
2017
‎‘Besteak ikusia izatea’ ‘Bestea ikustearen’ egia da. Hortaz, ‘Beste’ adigaiak ezin du inondik ere apuntatu kontzientzia bakarti eta mundutik kanpoko batera, nik pentsatu ere ezin dudana egin. Gizakia munduarekiko eta neurekiko definitzen da; unibertsoaren barne isuri bat eragiten duen munduko objektu hori da, barne hemorragia bat; bera da agertzen zaidan subjektua nire objektutasuneranzko ihesean.
‎Horrek esan nahi du ate horren atzean espektakulu bat ageri dela ‘ikusgai’, elkarrizketa bat ‘entzungai’ Atea eta sarraila bitartekoak eta trabak dira aldi berean, aurkezten dira ‘tentuz maneiatzeko’ modukoak; sarraila aurkezten da ‘apur bat zeharka eta gertutik ikusteko’ modukoa, eta abar. Hortik aurrera, ‘egin behar dudana egiten dut’ Inongo ikuspegi transzendentek ez die aitortzen nire ekintzei emanaren tankera bat juzkurik jaso lezakeena: nire kontzientzia nire ekintzei itsasten zaie, bera da nire ekintzak, jomugek eta jomugetarako bitartekoek bakarrik gobernatzen dituztenak.
‎nire transzendentzia atzeman ahal izateko, transzenditu egin nuke transzendentzia hori. Baina nire transzendentziak, hain zuzen, transzenditu besterik ezin du egin, bera naiz, ezin dut bera baliatu ‘transzendentzia transzenditu’ bezala eratzeko: kondenatua nago betiro nire ezereztapen propioa izatera.
2022
‎Filosofia modernoa egoera horren aurkako protestak zeharkatzen du, modu bikoitzez. Alde batetik, zenbaitek pentsatu zuten egoera hori amaitzeak filosofia amaitzea esan nahi zuela, hau da, bukatzea, abiapuntuan zuen egitekoa burutzea: pentsamendua errealitatearekin adiskidetzea, alegia, izatearen eta pentsatzearen arteko egokitzapena bilatzea.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia