2002
|
|
Ez dago gaizki, halaber, haurrek zer dibertitzen zuten esatea”, dio María Jesús Fuentes psikologia irakasleak. Pedagogoek, bestalde, adin bakoitzerako jostailu egokiak gomendatzen dituzte, “nahiz eta gurasoek benetan erabaki behar duten zer behar
|
duten
beren seme alabek eta zer den egokiena haiek garatzeko”, esan du Alberquillak. Gurasoek hezkuntza jokoak oparitzen jarraitzen duten arren, fabrikatzaileek adierazten dute haurrek nahiago dituztela bideo-jokoen kontsolak eta haurrentzako bereziki egindako ordenagailu berriak, batez ere anai arreba zaharragoak badituzte edo gurasoei informatika gustatzen bazaie.
|
2003
|
|
Horregatik, Gurasoen eta Eskolaren Europako II. Egunaren helburua da gurasoek hezkuntzan parte har dezaten sustatzea, eskolan parte hartuz eta irakasleekin lankidetzan arituz. Gurasoek jakin behar
|
dute
beren seme alaben eskolako arazoetan eta harreman pertsonaletan parte hartzeak aukera ematen diela nola eboluzionatzen duten jakiteko eta haien kezkei edo arazoei buruz jakiteko. Datuek, azterketek eta iritziek agerian uzten dute Espainiako familiak seme alaben eskola errealitateari bizkar emanda bizi direla.
|
|
Hala ere, bitxia da familiek seme alabek irakasleekin eta ikaskideekin dituzten harremanei buruzko ikuspegi ez hain positiboa izatea. Eskola umeek jasan ditzaketen indarkeria egoerei dagokienez, familiek uste
|
dute
beren seme alabek adierazten dutena baino tratu txar gutxiago gertatzen dela. Hala, ikasleen% 49,4k dio eskolan irainak jasotzen dituela, eta hamar gurasotik bik bakarrik uste du hori gertatzen dela.
|
|
Presentzia handiagoa du beste jarduera osagarri batzuetan, hala nola txangoak, jaiak, kirol ekitaldiak, antzerkia… Gure inguruko herrialdeekin alderatuz gero, ikusten da gurasoek irakaskuntza prozesuetan parte hartze zuzenagoa dutela Austrian, Herbehereetan eta Suedian. Soziologoek adierazi dute gurasoek onartu behar dutela, etxera iristean, denbora eman behar
|
dutela
beren seme alabekin batera zereginak errepasatzen. Hala ere, alderdi horri dagokionez, zehaztu dute familiek seme alaben betebeharretan parte hartzea erabakitzen dutenean irakasleen laguntza behar dutela esku hartzea eraginkorra eta emankorra izan dadin.
|
2006
|
|
Neurri hori Kantabriako Osasun Zuzendaritza Nagusiak, Castro Urdialeseko anbulatorioak, Gurutzetako Ospitaleak eta Euskal Autonomia Erkidegoko Zainketa Epidemiologikoko Zerbitzuak batera abian jarritako jarduera protokoloaren parte da. Era berean, osasun arduradunek gurasoekin harremanetan egon dira, eta bertan adierazi zaie nola jokatu behar
|
duten
beren seme alabek ospitalean dauden lau gaixoek dituzten sintoma hauetakoren bat izanez gero sukarra eta konbultsioak. Gurasoak, berriz, “pixka bat lasaiago” agertzen ziren, eta “atzamarrak gurutzatuz” diru gehiago izan ez dadin, ama bat onartzen zuen.
|
|
Lehenek, obulu beretik garatuta, beren geneen %100 partekatzen dute, eta bigarrenek, berriz, obulu ziklo berean bi obulu aldi berean askatzearen ondorioz sortzen dira. Jateko gogoaren ebaluazioa amek egin zuten, eta galdetegi batean erantzun zuten zer nahiago
|
zuten
beren seme alabek 77 elikagaiko talde batean, oso desberdinak baina lau kategoriatan multzokatzeko modukoak: haragia eta arraina, barazkiak, frutak eta postreak.
|
2009
|
|
% 46k, berriz, uste du gelen egungo maila baxuegia dela. Izan ere, uste
|
dute
beren seme alabek askoz gutxiago ikasten dutela beren garaian, batez ere matematikan eta ingelesez, beren bi irakasgai gogokoenak baino. Irakaskuntza maila gogortzeko eskaera ez dator bat seme alabentzat nahi duten ikastetxearekin.
|
2010
|
|
Bertan, segurtasun arauak, Sareari buruzko legeria, iragazte sistemen azterketa konparatiboak, behar izanez gero nora jo behar den eta abar biltzen dira. Gurasoek gaur zailagoa
|
dute
beren seme alabak nondik nora dabiltzan jakiteko. Egia esan, bai.
|
2011
|
|
Familien ikuspegitik, ordea, ikasleak teknologia berrien aurrean helduek gainbegiratzen ez duten esposizio handiak eragindako arriskuak nabarmentzen dira. Horretarako, gurasoek erantzukizun handiagoa izan behar
|
dute
beren seme alabekiko, eta eskolak trebetasunak sustatu behar ditu baliabide berri horiek modu kritiko eta egokian erabiltzeko. Material lagungarriak Autonomia erkidegoek, beren kudeaketa esparruetan, ikastetxeen lana indartu dute hainbat jarduketaren bidez, eskolako bizikidetza maila egokia lortzeko.
|
|
Ia erdiek, gainera, antsietate arazoak edo kasketak izaten dituzte, eta haurren %20k autoestimu baxuaren edo depresioaren sintomak izaten dituzte. Bestalde, guraso batzuek sentimendu gogorrak
|
dituzte
beren seme alaba hiperaktiboekiko, batez ere ez dutelako ulertzen haurra “heldugabe eta gaizki hezitako” gisa aritzea, haiek diotenez. Arazoa da nahasmendua areagotu egin daitekeela gurasoek behar adinako arreta jartzen ez badiote, eta, beraz, ezinbestekoa da lehenbailehen jakitea nola jokatu behar duten.
|
2012
|
|
EROSKI CONSUMERek egiaztatu duenez, gurasoek oraindik ere badituzte jokabide desegokiak elikadura arloan, nahiz eta inkestari erantzun dioten gurasoen% 75ek uste
|
duten
beren seme alaben elikadura orekatu samarra dela: berdura gutxi jaten dute, haragiaren eratorriak gehiegi, opil industrialak...
|
|
Internet baliabide iturri handia da, maila eta adin guztietarako jarduerak aurreikusten dituena. Gurasoek proposamen ugari
|
dituzte
beren seme alabei ekaineko azken txanpa baino lehen laguntzeko. Matematika erraz errepasatzea Hezkuntza atariek azalpenak, ariketak, testa eta errepaso edukiak dituzte Wikisaber haur hezkuntzako, lehen hezkuntzako eta bigarren hezkuntzako baliabideak biltzen dituen hezkuntza ataria da.
|
|
Eztabaidaren beste arlo bat haurren pribatutasunari eta intimitateari buruzkoa da. Kritikoenek nahiago
|
dute
beren seme alaben irudiak ez zabaltzea, ez helburu komertzialekin, ez bestelakoekin. Aurreko espaloian daude sare sozialetan, blogetan edo bestelako espazioetan argazkiak edo bideoak argitaratzeko arazorik ez dutenak.
|
2013
|
|
Adele Faber eta Elaine Mazlish ‘Cómo hablar para que la hijosa y cómo escuchar para el hijos de los hijos’ (Medici, 1997) nabarmentzen dute «haurrek beren gurasoek entzuten dituzten lehen adinetatik entzun dezaten», eta entzuten dutena beraientzat garrantzitsua dela. Guraso lagunak, baina gurasoen aurrean Haurrek erreferente bat behar dute, ezin zaio gurasoen paperari uko egin, ordezkaezina baita Guraso batzuek uste
|
dute
beren seme alaben konfiantza lortzeko beharrezkoa dela beren mailan jartzea. Hau da, haiek bezala jokatu behar dute, beren hizkuntza hartu eta ikaskide edo lagun baten eta guraso baten arteko harreman hurbilagoa izan behar dute.
|
2014
|
|
Inkestako lehen galderetako batek adingabekoen elikadura baloratu nahi zuen, zaintzaileen iritziz. Emaitza harrigarria izan da, kontsultatutako hamar heldutik bederatzik uste
|
baitute
beren seme alabek (edo beren ardurapean dauden adingabekoek) nutrizio ohitura orekatuak dituztela. Errealitatea, ordea, oso bestelakoa da.
|
2017
|
|
Ondorioz, ez dute ezer egiten hura konpontzeko. Egokia izan ala ez, gurasoen bi herenek(% 65) uste
|
dute
beren seme alabek pisu normala dutela beren adin eta neurrirako. Beste herena ia zati berdinetan banatzen da beren zurtoinak pisu normala baino pixka bat gehiago edo oso gutxi(% 19) baino gehixeago edo oso gutxi dutenak(% 16) direla uste dutenen artean.
|
2019
|
|
Gainera, Espainiako Pediatria Elkartearen webgune ofizial honetan, gure herrialdean ematen ari diren txerto guztietako familiei eta profesionalei informazioa emateko atal bat dago. Haurrak eskubide osoko subjektutzat hartzen baditugu, gurasoek onartu behar
|
dute
beren seme alabak ez direla haiekiko zer egin erabakitzeko ahalmena duten jabetzak. Eta, osasuna eta gaixotasuna bezalako gai garrantzitsuak jorratzean, munduko osasun sistema guztiek duten zientzian konfiantza izan behar dute, gaur egun ezagutzen diren afekzio ugarien protokolo prebentiboak, diagnostikoak eta terapeutikoak adosteko.
|
|
Gurasoek baimena eman behar
|
dute
beren seme alabek eskolan irudiak har ditzaten hezkuntza eginkizunaz gain beste helburu batzuetarako, eta ezin izanen da haurrik jardueretatik baztertu baimenik ez izateagatik.
|
2020
|
|
6 eta 9 urte bitarteko haurren %40k gehiegizko pisua edo gizentasuna du, eta adinean aurrera egin ahala areagotzen da eragina, baina guraso gehienek uste
|
dute
beren seme alabek pisu normala dutela.
|
|
haurrei gehiago eragiten die(% 6) neskei baino(% 2,4). 10 ikasletik lauk gehiegizko pisua duten arren, guraso gehienek uste
|
dute
beren seme alabek pisu normala dutela. Gurasoen% 11,7k bakarrik uste du haien txikiek “gehiegizko pisua” dutela.
|
|
Gurasoen% 11,7k bakarrik uste du haien txikiek “gehiegizko pisua” dutela. Ikerketak adierazten duenez, “emaitza horiek agerian uzten dute guraso askok errealitatearen ikuspegi desitxuratua
|
dutela
beren seme alaben egoera ponderalari dagokionez”. Zer egin dezakegu gurasoek haurren obesitateari aurrea hartzeko?
|
2021
|
|
Seguru asko, Espainiako haurren% 25ek gehiegizko pisua edo obesitatea du, eta horrek asko irauten du. Ikerketak dioenez, guraso gehienek uste
|
dute
beren seme alabek pisu “normala” dutela, nahiz eta gehiegizko pisua edo obesitatea izan. Nola jakin dezakete gurasoek arazo hori?
|
2023
|
|
Nahiz eta amaren esnea izan haurtxoarentzako elikagairik onena, hainbat arrazoirengatik ama guztiek ezin
|
dituzte
beren seme alabak maitatu, eta formula esnearekin elikatzea besterik ez zaie geratzen. Aukera hori segurua eta egokia da, baina, betiere, zenbait gomendio egiten badira, hala nola Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AESAN) dokumentu berri batean jasotzen dituenak, non gogorarazten baita hori bereziki garrantzitsua dela haur jaio berrien eta beste haur ahul batzuen kasuan.
|
|
Familiek uste
|
dute
beren seme alabak bakarrak, bereziak direla. Ama edo aita batentzat, haren semea edo alaba munduko garrantzitsuena da.
|