2003
|
|
Argitaratu gabeko beste bi liburu ere utzi zituen (euskaraz eta frantsesarekin batera). Egiategi ez zen historialaria eta ez
|
zuen
bere burua halakotzat (baizik filosofotzat), baina hala ere bere lanean hainbat erreferentzia egin zizkion historiari. Aurreko hainbat euskal idazleren berri ere bazuen (Leizarraga, Axular, Etxeberri Sarakoa, Oihenart, Larramendi,...) eta haien segidan kokatzen zuen bere burua49 Beraz euskarazko narratibaren baitan.
|
|
Masa loca deitu izan zaio, kalitate berdineko bi hojaldre berdinak egitea oso zaila zelako. Erdi Aroan
|
zuen
bere jatorria eta,, arabeek ekarritakoa izan zen. Baina aztekek ere ezagutzen zuten.
|
2004
|
|
Depresioaren hirugarren negura arte (1931) Hoover ek ez
|
zituen
bere uste boluntaristak aldatu, eta orduan pixka bat bakarrik aldatu zituen. Ekainean esportazioak indartzen saiatu zen, Kongresuari plan bat proposatu zion enpresei laguntzeko eta 1932ko urtarrilean Reconstruction Finance Corporation (RFC) sortu zuen beharrizanean zeuden banku, aseguru etxe eta beste instituzio batzuei laguntza emateko.
|
|
Baztanen, bost batailoi ezberdin ibili ziren lanean: ...jadores N° 18 (Iruritan), Batallón de Trabajadores N° 64 (Amaiurren), Batallón de Trabajadores N° 114 (Arizkunen) eta Batallón de Trabajadores N° 128 Batailoi hauen preso kopuruari dagokionez, Amaiurren kokatua zegoena kenduta, besteetan, denetara, 1.056 preso zituzten, batailoi bakoitzak bataz bestez 264 preso24.Gerra bukatzean, garaileen kartzelek eta kontzentrazio esparruek 280.000 preso
|
zituzten
bere baitan eta milioi laurden errefuxiatu zeuden atzerrian. Preso hauetatik 70.000 lan batailoietan enkoadratu zituzten, garaileen hitzetan Espainia berreraikitzen hasteko (Torres, 2000:
|
|
Munduko hainbat herrialdetan, Ingalaterrako inmigrante bat bailitzan sentitu izan da eta leku orotan judu bezala. Leku guztietako atzerritartzat
|
du
bere burua, Israelekoa batik bat: espezialistez beteriko herrialde horretan antiespezialista omen da.
|
|
Erlijioa komunean eduki arren, judu guztiek ez zuten berdin jokatu, eta halaxe frogatzen du Stern ek Einstein eta Haber adibidetzat harturik. Lehenengoak sozialistatzat
|
zuen
bere burua, giza legearen aldekotzat. Aurrerapen zientifikoa gizakiaren alde erabili behar zela uste zuen, eta bizi izan zen artean gertakizunen aurrean begirada gardena mantentzen saiatu zen:
|
2005
|
|
Edonola, esan beharra dago ondorengo dekretuen bidez, lorpenak egon zirela: ...o emakumeak lan egiten segi zezakeen nahi bazuen edo bere kontratuari amaiera eman diru kopuru jakin bat ordainduz, haurdun zegoen emakumeak baja har zezakeen 1 urte arteko iraupenarekin, aitak ezin zituen seme alabak adopzioan eman amaren baimenik gabe, adinez nagusiak eta 25 urtetik beherakoak ziren emakumeek etxea utz zezaketen gurasoen baimenik gabe, senar lizentzia desagertu zen, emakumeak ez
|
zuen
bere nazionalitatea galtzen ezkontzerakoan, merkataritzan jardun zitekeen, ez zuen senarraren baimenik behar ondasun eta herentziekin nahi zuena egiteko, etab.
|
|
Horri esker badakigu Akitanian agertutako izenen ezaugarri linguistikoak Mitxelenak berreraikitako protoeuskararekin pareka daitezkeela. Beraz euskarak baditu bere lekukoak, eta ondorioz
|
badu
bere historia propioa (Michelena, 1990: 12) euskoiberistek ahaztu edo ezagutu nahi ez dutena.
|
|
Horri esker badakigu Akitanian agertutako izenen ezaugarri linguistikoak Mitxelenak berreraikitako protoeuskararekin pareka daitezkeela. Beraz euskarak
|
baditu
bere lekukoak, eta ondorioz badu bere historia propioa (Michelena, 1990: 12) euskoiberistek ahaztu edo ezagutu nahi ez dutena.
|
|
–Estatuak Konstituzioan
|
du
bere euskarri juridikoa, dio Iztuetak, beraz, autodeterminazioa bezalako ideia Estatu beraren Konstituzioan agertuko ez balitz, ez litzateke eskubide izango, Azurmendik aipatu bezala.
|
|
Hori zeuk obserbatuko duzu zu baino zaharragoetan. Bakoitzak
|
du
bere morala, ze morala fundamentatzen duena azkenean da erabaki pertsonal bat. Nire nortasuna da nire morala.
|
|
Revista de las Provincias Euskaras ek aldizkari kulturaltzat
|
zuen
bere burua. Revista k ez zeukan sail edo atal finko eta izenburu batez definiturik.
|
2008
|
|
Bake mugimendua ez da mugimendu monolitiko bat, hainbat talde
|
ditu
bere baitan, bakezale erradikalenetatik hasita, arrazoi zehatzek mugituta parte hartzen dutenetaraino. 80ko hamarkadan talde berezi batzuk ere sortu ziren, bakezale muturrekoenek neomilitaristatzat hartu dituztenak, estrategia eta arma ez ofentsiboak erabiltzearen alde egiten zutelako.
|
2009
|
|
Amaitzeko, batzuek zenbait gauza hutsal edo txiki ere gogoan dute. Baina txikiak izan arren, garrantzi handikoak dira urruti daudenentzat eta bizi biziak
|
dituzte
beren barnean. Adibidez, Francisco de Sarasa Tafallako funtzionarioak 1692an ederki oroitzen da hiriko festez:
|
2011
|
|
Ez zen ordea hau 1934ko gertakarien bilaketara bultzatu zuen puntu bakarra izan. Aniztasun politikotik haraindi, Tolosak beste bi elementu
|
zituen
bere baitan Urriko iraultzan zer edo zer behinik behin gertatu behar izan zuela pentsatzera zeramatenak. Batetik, kontuan hartzekoa zen Tolosaren industrializazioa, probintziako lehenetarikoa hain zuzen eta Euskal Herri mailan kokaturik ere nahiko goiztiarra.
|
|
zeintzuk ziren. Guztiak izate horrek ere
|
bazuen
bere zentzua. Gogoratu behar da Julian Rougen heriotza zela eta Azurzak konspiratzaile batzuek engainaturiko gazte bat bezala aurkeztu zuela gaztea eta ondorioz bere errukia merezi zuen pertsona bezala.
|
2016
|
|
Erakundeak SNCC bezalako taldeek aurrera eramandako eskubide zibilen aldeko borrokan
|
du
bere oinarria, baina urteak aurrera egin ahala haien diskurtsoa gero eta gehiago erradikalizatzen joan zen. Beraien sorrera garaian, helburu moduan < < liberal, erradikal, aktibista eta ikasleen> > batasuna bilatzen zuten, eta burokrazia eta autoritarismoaren aurka agertzen ziren.
|
|
Talde honek, kontrakulturako talde gehienak bezala, hippie mugimenduan
|
ditu
bere sustraiak. Abbie Hoffman23, Jerry Rubin eta Paul Krassnerrek, besteak beste, sortu zuten 1967an.
|
|
Juduentzako estatu baten agerpenak ere ez zuen lortu juduek nazio bakar eta berdinaren parte izatea. Definizioz Israelgo Estatua munduko judu guztien etxea da, nahi
|
duena
bertara joan eta eskubide osoko herritar bihur daiteke. Hala ere, munduan zehar bizi diren judu gehienek nahiago izan dute beraien jatorrizko herrialdeetan bizi4 Nahiz eta, ideologikoki, eta askotan ekonomikoki ere Israelgo Estatua babestu.
|
|
Gaur egun oraindik ere saltzen dira Protokoloen bertsio ezberdinak. Juduak beraien interes ezkutuak zituzten ideiak indar handia
|
zuen
beraz XIX. mendeko Europan. Gerrak, altxamenduak eta abarrek konplot bat bazela sinetsarazi zituen herritarrak.
|
2022
|
|
Filmak Paco gaztearen historia kontatzen du, eta bere aitarekin –Evaristo Torrecuadrada, Bilbora destinatutako Guardia Zibileko komandantea– eta lagun minarekin –Urko, Martin Aramendia politikari abertzalearen semea– dauzkan harremanak lantzen ditu. Evaristok Guardia Zibilean sartu nahi
|
du
bere semea baina, bere aitaren nahia betetzetik urrun, gaztearen inguruko giro, praktika eta lagunak polizia indarrak jazarriak daude. Izan ere, Pacoren mundua osatzen dute, hala nola, droga trafikoko guneek, heroinaren kontsumoak eta adiskidetasun kontrajarriak – Guardia Zibila Euskal Herritik kanporatzearen alde dagoen politikari baten semearen– Heroinaren kontsumoarekin loturiko eztabaida gogor baten ostean, Pacok etxetik ihes egin eta bere laguna den Mikel Orbea eskultorearekin bizitzera joango da.
|
|
Lehenago esan den moduan Torrecuadradak camarader� a erlazio bat ezarri nahi
|
du
bere semearekin, adiskidetasun mota hau gizonen arteko erlazioak garatzeko komenigarria dela uste duelako. Filmak argi uzten du komandanteak semearekin garatu nahi duen harreman mota hori ezinezkoa dela, guardia zibilaren autoritarismo eta zurruntasunak ez duelako Evaristo eta Pacoren arteko erlazio intimo eta harmonikoa garatzea ahalbidetzen.
|