2007
|
|
Aisialdia eta ekintza ludikoak uztartzen ditu eta, era berean, partaideek talde baten babesa sumatzen dute.
|
Talde
identitatea lantzeko aukera eskaintzen dute ekintza osagarri bateratuek.
|
2008
|
|
|
Taldearen
identitate kolektiboa legitimoak diren beharrengatik mobilizatzen denean komunikabide, hezkuntza eta komunitate taldeen bidez, ekintza planak sor daitezke bizindar instituzional formala hobetzeko. nenteko biztanleria osoaren %1 baino zertxobait gehiago besterik ez dira, eta, beraz, frantsesa galtzeko arriskuan dago. Frantses hiztunen lurraldeeremua Quebeceko probintziatik Kanada osora pasatuz, eta gero Ipar Amerikako kontinente osora pasatuz, badirudi Quebeceko frantses hiztunak benetako gutxiengo egoeran daudela, eta horren ondorioz, Quebeceko gehiengo frankofonoaren bizindar posizioak txikiagoa ematen du.
|
|
Aplikatzeko modua, behean aipatzen den moduan, taldea barne hartzen duen gobernu egitura motaren eta haren izaeraren baitan egon liteke.
|
Taldearen
identitate kolektiboa da komunitate— edo taldeproiektuen izaeraren eta helburuaren oinarria (Breton, 1983). Identitate kolektibo sendo bat izan ezean, proiektuen helburua mugatua izan daiteke eta baliteke loturarik ez izatea mobilizazio plan orokorrago bateko beste osagai batzuekin.
|
|
Identitate kolektibo sendo bat izan ezean, proiektuen helburua mugatua izan daiteke eta baliteke loturarik ez izatea mobilizazio plan orokorrago bateko beste osagai batzuekin.
|
Taldearen
identitate kolektiboa legitimoak diren beharrengatik mobilizatzen denean komunikabide, hezkuntza eta komunitate taldeen bidez, ekintza planak sor daitezke bizindar instituzional formala hobetzeko. Identitate kolektiboa ahula denean eta jomugarik ez duenean, berriz, ekintza kolektiboak oztopatua izan daiteke.
|
|
Gu ere ados gaude Fishmanekin, hau da, guk ere uste dugu familiartean H1erabiltzea eta auzokideekin eta komunitate taldeko beste kide batzuekin harremanak H1 hizkuntzan izatea maiz kultura autonomiaren eta talde bizindarraren oinarria dela. Osagai horri" hurbiltasun sozial" izena eman diogu, oinarrizko sozializazioa gutxiengodun taldearen hizkuntzan (H1) egiten dela adierazten duelako, eta oinarrizko sozializazioa behar beharrezkoa da hizkuntza eta kultura belaunaldi batetik bestera transmititzeko, bai eta hizkuntza
|
taldearen
identitatea garatzeko ere. Horrez gain, hurbiltasun sozialaren loturak taldeko kideak lurraldean era egokian kontzentratuta egotearen garrantzia azpimarratzen du.
|
|
Kultura autonomiaren ereduko hiru osagaiek, aurrez aipatu dugun moduan, elkarri eragiten diote eta elkar indartzen dute kultura autonomiaren prozesuan. Osagai bakoitzak
|
talde
identitate sendoagoa izaten laguntzen du. 2 irudian adierazten den moduan, hurbiltasun soziala sendoa bada, taldearen erakunde kultural eta sozialetan komunitateak parte hartze handiagoa izango du.
|
|
Buruzagitza horrek babes instituzional handiagoa (esaterako, osasunzerbitzuetan, komunikabideetan) sortzea ekar lezake, eta horrek, aldi berean, komunitatearen parte hartzea bultzatuko luke. Hurbiltasun sozialaren osagaiak (hau da," etxe familia auzo komunitate" loturak) eta kontrol instituzionalaren osagaiak bi norabidetako elkarren dependentzia izate horrek
|
taldearen
identitate kolektiboa kaltetu ere kalte dezake, eta sinergia handiagoa eragin dezake ekintza kolektiboan.
|
|
Komunitateko kideek erakunde pribatuen portaera eta jarrera linguistikoetan ere izan dezakete eragina, gutxiengoaren hizkuntzan ematen diren zerbitzuak eskatzen dituztenean. Zerbitzu horiek emateak indartu egiten du bizindar subjektiboa eta
|
taldearen
identitate kolektiboari positiboki laguntzen dio.
|
|
Ez da nahikoa hizkuntza eskubideak lortzea (Bourhis, 2003b).
|
Taldeak
identitate kolektiboaren nolabaiteko maila izan beharra du gutxienez ekintza kolektiboari ekiteko (Breton, 1983), eta ekintza horrek era estrategikoan antolatuta egon behar du eta bizindarraren alderdi garrantzitsuenetan jarri behar du arreta (Fishman, 1991, 2001). Baliteke taldeak komunitate mobilizazioak antolatu behar izatea, bai eta partaide garrantzitsu guztien lankidetza osoa hobetuko duen gobernamendu egitura asmatu behar izatea ere.
|
2010
|
|
• gaztelania" guaya" da ikusten denez, arrazoiak askotarikoak izan daitezke. alde batetik, adina bera eta helduen eta erakundeen kontra jotzeko nahia: nerabeak menderakaitzak dira, bihurriak; helduen eta erakundeen (kasu honetan eskolaren) ereduen kontra jotzen dute, euskara askotan eskolarekin, irakasleekin, helduekin lotzen baitute. bestetik, nerabezaroan euskara ez da" guaya", ez omen dauka erdarak daukan bizitasun eta baliabide adierazkor ugaritasuna eta haien
|
talde
identitatea adierazteko ez dietela balio iradokitzen da. gainera, euskara irakasgai batekin, eskolarekin eta gazteentzat erakargarriak ez diren beste irudiekin lotzen da: azkenik, gazteek gizarte beste auzietan ere ei duten konpromiso falta dago:
|
2014
|
|
Espainiako estatuko talde linguistikoen arteko harremanak aztertu zituzten, identitate etnolinguistikoaren teoriaren esparruan. Identitate soziala aztertzeko, identitate kengarriko indize zeritzona osatu zuten, berezko
|
taldearen
identitatearen (autonomia erkidegokoa) eta espainiarraren arteko aldea oinarri hartuta. Ikusi ahal izan zutenez, erlazio positibo nabarmena zegoen identitate kengarriaren eta berezko hizkuntza erabiltzeko lehentasunaren artean, bai eta hizkuntza horrekiko sentimenduei dagokienez ere.
|
|
Casalsek bere tesian adierazten duenez, glosak alegia, katalanezko ahozko inprobisazioak,
|
talde
identitatea sortzeko gaitasuna du, alde betatik, eta norbanakoen identitatea eraldatzeko gaitasuna, bestetik: " la glosa, partint del seu caràcter lúdic i recolzada en una funcionalitat ineludible, s’ha mostrat com a generadora d’identitats grupals i de modificacions en les identitats individuals" (Casals, 2010:
|
2015
|
|
Ateratako ondorioak honela laburbiltzen ditu egileak berak: alde batetik, ikastetxetik kanpo gertatzen diren aldaketek pisu handiagoa hartzen dutela ikusi du, ikastetxean gertatzen direnek baino, bestetik baieztatu du kode aldaketarako joera oso handia dagoela nerabeen artean, eta, azkenik, euskarari uko egitearen fenomenoan
|
talde
identitateak garrantzia handia duela.
|
2016
|
|
– Iñaki Martinez de Luna euskaraz jakinda ere, erdal komunitatean dihardute eta horren kide sentitzen dira; ez euskararen komunitatekoak. Kasu horietan, zalantza jarri daiteke hizkuntzaren ezagutzak
|
talde
identitatea bermatuko ote duen:
|
|
Horietako batzuk zerrendatuko ditut: izaera oso instituzionala edukitzen dute normalean, (nahiko) kanpotik/ goitik bultzatzen da, lehia handia du (mezuz zein irudiz osatutako itsaso zabal batean bizi gara), taldeari(
|
talde
identitateari) oso begira dago... Euskal hizkuntz komunitatea (hau egituratzea, sendotzea...) du, bereziki, helmuga.
|
|
Izan ere, hizkuntza bat baino gehiago dagoen ingurune batean, komenigarria da ezagutzea hizkuntza ezberdinek nolako kokapen, irudi, pisu edota esanahi dituzten. Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta
|
talde
identitateari zein estatus sozioekonomikoari beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea.
|
|
Hizkuntzak norberaren zein komunitate izaera eta identitateei hain loturik egonik, giza harremanen kudeaketa egokirako oso lagungarri gerta daiteke, esaterako, hizkuntza ideologien eraHizkuntza bat baino gehiago dagoen ingurune batean, komenigarria da ezagutzea hizkuntza ezberdinek nolako kokapen, irudi, pisu edota esanahi dituzten. Komunikazio funtziorako tresna ez ezik, hizkuntzek atxiki dituzte norbanako eta
|
talde
identitateari zein estatus sozioekonomikoa ri beste hainbat balio eta ezaugarri ere. Hortaz, askotariko gizarte egoerak ongi ulertu eta kudeatu ahal izateko, beharrezkoa litzateke hizkuntzen dimentsio horiek ongi ezagutzea.
|
2017
|
|
Mondragon Unibertsitateko humanitate eta hezkuntza zientzien fakultateko 1.mailako ikasleak ulertzeko gakoak hortaz gain, hizkuntza portaera azaltzeko, identitatearen garrantzia jaso da beste hainbat lanetan (giles, 1977; bourhis, 1979, giles eta Johnson, 1971, 1987; Sachdev eta bourhis, 1990; Clément eta noels, 1996; liebkind, 1999, azurmendi, 1999 in garcia, 2001; iztueta, 2016). iñaki garciak (2004), euskararen erabilera azaltzeko eredu psikosozialean, bi faktore nagusi bereizi ditu: ...soziala ahalbidetzen dutenak. horrela bada, sare honek eragina izango du pertsona baten identitatearen eraketan, jarreretan eta motibazioetan. horregatik, subjektu baten sarean euskararen ezagutza eta erabilpena zenbat eta handiagoa izan, orduan eta jarrera positiboagoa eta motibazio integratzaileagoa izango du subjektu horrek euskararekiko. horrenbestez, identitatea continuum batean koka daiteke,
|
talde
identitatea eta identitate pertsonalaren artean (garcia, 2001).
|
|
Ibai Iztuetak gizartearen eta herriaren arteko bereizketa egiten du: gizartea administrazioak zehaztutako espazioa osatzen duten hiritarrekin lotzen du; herria, aldiz, identitate batekin identifikatzen diren herritarrek osatzen dute. gizartea (gesellschaft) bereizi zituen (Martinez de luna eta Jausoro, 1998). bi gizarte horietan hizkuntza eta nazioa lotuta daude, baina modu desberdinean. lehenengoan," hizkuntza eta berezko
|
taldearen
identitate kulturala bat datoz eta, bestean, komunikatzeko tresna preziatuena estatuaren hizkuntza da, ez hizkuntza minorizatua" (Joly eta uranga, 2010: 193). lengoaia arruntean, euskara euskaltasunarekin identifikatzen da. etimologikoki" euskaldun" hitza euskara duena edo euskal hiztuna esan nahi baitu. halere, gaur egun, euskal herriari dagokiona izendatzeko ere erabiltzen da (az...
|
|
Baieztatu da EAEko gazteek beste taldeek baino kontzientzia gutxiago dutela euskararen eta gaztelaniaren egoeraren inguruan. ...subordinatu izan zaio gaur egun arte. hizkuntza identitatearekiko eta identitatea hizkuntzarekiko, bi erlazio hauek bereizten ditu. lehenengoaren kasuan, identitatea eztabaidaren muinean jartzen du, eta euskal herriko hiru hizkuntzak baliokide bihurtzen direla dio, horrek praktikan euskararen ezagutza eta erabilera hautu pertsonal izatera subordinatzen du. bigarrenean, ordea, euskaraz egiten duen
|
taldearen
identitatearen normalizazioa hobesten du, hortxe baitago hizkuntzaidentitateari subordinatu gabeko bidea (iztueta, 2016).
|
2021
|
|
Hizkuntza" gu" zabalago baten parte gisa identifikatzen da, identitate kolektibo baten ikur gisa; paisaian dago eta kulturan oro har. Hizkuntza ospakizunekin, festarekin eta
|
talde
identitate horrekin lotzen da. Horren parte izan nahiak aktibatzen du hiztuna, egoera jakin edo berezietan, edo aurrean dauden pertsonek horrela eskatzen dutenean.
|