Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.618

2000
‎" Ene asmoak haruntzagokoak dira, halako egoera baten testimonioa ematea, misterio eta posibilitateen eremuetara sartzea , euskal lengoaia urri hau adierazbide egitea, gauzen abardura poetiko ezkutuak azaltzen entseiatzea, eta honelakoak." (42 or.)
‎Narratzaileek gehienetan hirugarren pertsonan hitz egiten dute, eta narratzailea ipuinetik at dago liburuetako ipuin gehienetan. Gutxiago dira lehen pertsona eta 3 pertsona nahasirik erabiltzen dituztenak, narratzailea ipuinaren barruan sartzen delarik," Sonbreilu baten historia" n bezala. Halere ipuinetako batzuk lehen pertsonan idatzirik daude:
‎Poema horien garraztasuna eta gordintasuna hainbesterainokoa da, ezen obraren literaturtasuna bera jarri izan baita auzitan. Liburuaren aintzin solasean Ruper Ordorikak gogoratu egiten du" ez zaigu (la) komeni ahaztea egileak beti edukitzen duela obra helburutzat, sartu bide diren bitarteko guztiak onerako dituela baldin eta xede horrekin bat egiten badute." (6 or.) Aitzpea Azkorbebeitiak aipatzen du zenbait kritikok poema horien lirikotasuna, literaturtasuna eta indarra azpimarratzen dutela. Sarrionandiaren epe honetako kartzelako poemei, liburu honetakoei eta Marinel Zaharrak en zeudenei," poesia militante" edo" konprometitua" bezalako etiketak jarri izana Azkorbebeitiak arbuiatzen du, aurreiritzietan oinarritzen direlako bere ustez, gaiaren erabilerak obraren asmoa bera ez baitu ukatzen.
‎" Bada, Malcolm Lowryk bizimodutzat hartzen zuen literatura, baina, jakinik, ez bizitzan bertan, ez literaturako bizitzan, ez duela salbaziorik kausituko. Eta, orduan, literatura erbesteratzearen antzekoa, hots, atzerribide amaigabe bat, laberinto gisakoa, laberintoa non sartzen diren gerlariak, poetak eta beste abenturagileak, amaierarik ez, edota amaieran isiltasuna heriotza eta erotasuna kausitzeko. Laberinto honetan irteerarik ez, bizimodu merkatarira itzultzea salbu, eta irteera hau are eta urriagoa.
‎1980an preso sartu zuten eta hogeita zortzi urteko kondena ezarri zioten ETAko partaidea izateagatik. Kartzelako urte horietan liburuak idazten eta argitaratzen jarraitu zuen, harik eta, 1985ean Martuteneko kartzelan zegoelarik, ihesi joan zen arte, euskal abeslari ezagun baten kantaldiaren okasioaz baliaturik, eta baffle handietako batean gordeta.
‎Ez dira denak itzulpenak ordea, Joseba Sarrionandiak liburu honetan sartu dituen poemak. Konstantino Kavafisek garai historikoen testuinguruan kokaturiko poema helenisten tankerako apokrifoak egin ohi zituen moduan, zenbait apokrifo sartu ditu tartekaturik Izkiriaturik... liburu honetan.
‎Ez dira denak itzulpenak ordea, Joseba Sarrionandiak liburu honetan sartu dituen poemak. Konstantino Kavafisek garai historikoen testuinguruan kokaturiko poema helenisten tankerako apokrifoak egin ohi zituen moduan, zenbait apokrifo sartu ditu tartekaturik Izkiriaturik... liburu honetan. Berak aitortzen baitu"... aparte utzi ditut Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburuan agerturiko apokrifo batzuk" (Marinel zaharrak, hitzaurrea, 8 or.). Hitzaurrean itzultzeaz eta sortzeaz dioenarekin bat datorren jokaera da hauxe; literatur sorkuntzaren nahiz translazioaren izaerari buruzko funtsezko utopikotasunean eta nahitaezko kreatibotasunean oinarritzen baita.
‎Bukatzeko, hendaiarrak erabilitako euskalkia izango dugu komentagai: " kostaldeko euskalkia erabiltzen du idazle Hendaiarrak, bainan ez da traba handirik alde hortarik eta kondaketan sartuz gero , ororen buru, irakurt errexa da testoa." (Maiatz 22)
‎" ehun eta hirurogeitik gora foliotako oihal zuria, zeinetan hiru hari ezberdin eta orratz bakarra idazluma baliatuz, ikutu sentimentalez hornituriko brodatu errealista burutu duen." (Egunkaria I) Itziar Belaunderen aburuz, bestalde, une batean bat egiten duten bi hari besterik ez daude: batetik, Mariok bere sexualitatearekin duen arazoa planteatzen zaigu, hemen bertan sartuko luke Afrikarekin duen harremana, honek lagunduko baitio bere arazoa gainditzen; beste aldetik, poliziarengandik ihesi dabilen Keparen istorioa genuke. Arestian esan bezala, Kepa eta Marioren harremanarekin aurreko bi planoak uztartzea lortzen da.
‎Ipuin arriskutsuak bildumako ipuinak ere ederki sar zitzakeen Zer gerta ere bilduman, marko narratibo berean sar baitaitezke. Nahiz eta gazte literaturako sail batean argitaratu diren, aipaturiko bilduma honekin duen lotura dela bide erabaki dugu lantxo honetan leku txiki bat eskaintzea.
‎Ipuin arriskutsuak bildumako ipuinak ere ederki sar zitzakeen Zer gerta ere bilduman, marko narratibo berean sar baitaitezke. Nahiz eta gazte literaturako sail batean argitaratu diren, aipaturiko bilduma honekin duen lotura dela bide erabaki dugu lantxo honetan leku txiki bat eskaintzea.
‎Miren Trekuk eleberri modernotzat du liburu hau: " Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau, eta modernoa gainera bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta" nahi duzun guztia" sartu duelako." (Egunkaria,) Hots, eleberri modernoetako ezaugarria da aniztasuna.
‎Liburuan zehar pertsonaia ezberdin asko aurkezten bazaizkigu ere, batzuetan ipuin bateko pertsonaiak beste ipuin batean sartzen ditu: " liburuko pertsonaiak errepikatzen joaten direla, batzuk azaltzen, besteak gordetzen, batzuk ipuin batean protagonistak, eta beste batean bigarren mailakoak" (Egunkaria VI).
‎Emakume bibotedunak hain lortuak ez zituen bi tasun dituela esatera ausartuko naiz: erregulartasuna eta batasuna, nahiz eta, agian, ipuin bakanen batean sartzen apur bat kostatzen den. Ezagun du Montoiak narratzaile ingeles eta amerikar garaikideen eragina ipuinotan.
‎Oso era egokian deskribatu zuen Javier Rojok ipuin hauen garapena: " arrunta dirudien egoera bat planteatu ondoren, oreka apurtzen duen elementu bitxi bat sartzen du han. Gauzak horrela, elementu bitxi horrek ezusteko amaiera batera eramango du egoera." (El Correo III) Hala ere, batzuetan egitura errepikakorregia bihurtzen da:
‎Amodiozko harreman bitxiez idatzi nahi duelarik, txistearen mugara eraman gaitu. Nire ustez, idazleak gainera nahiko ondo daki honelako joku batean sartu dela, libururaren izenburua lekuko. Hor kontatzen diren amodiozko istorioek, liburu dibertigarri eta harrigarria egiteko asmoak hala bultzatuta, gehiengikerien irudia eman nahirik, patologia batzuen adierazbideak ematen dute.
‎Xabier Montoiaren" Emakume biboteduna" ekarri dit gogora" Manhattan" honek, eta, estutzen banauzue, Pablo Sastreren" Kristalezko bularrak" ere zaku berean sartu eta hara trilogia bikaina. Hemengo eta, batez ere, gaur gaurko gizakiaren alderdirik ilun eta zakarrenak agertzen dira galtzailez betetako hiru liburuotan.
‎Nahiz eta liburuen izenburuan asteko egun jakin bat agertu, ez dira ipuinak asteko egun horretan bakarrik kokatzen. Ostegunak deituriko bilduman, unibertsitateko ikasleen xelebrekeriak kontatzen dizkiguten bost ipuin eskaintzen dizkigu, eta Ostiralak liburuan, ordea, karrera amaitu ondoren lan munduan sartzear dauden ikasle ohiak aurkezten dizkigu sei ipuinetan: hots, ikasle eta langile artean dagoen bidegurutzearen berri ematen da:
‎Kioskero ero batek ETAn sartu nahi duela eta Herriko tabernara doa kontaktuaren berri izateko. Bertan, tabernariak gezurra esaten dio eta nahi gabe Patxi oso egoera arriskutsuan sartuko du.
‎Kioskero ero batek ETAn sartu nahi duela eta Herriko tabernara doa kontaktuaren berri izateko. Bertan, tabernariak gezurra esaten dio eta nahi gabe Patxi oso egoera arriskutsuan sartuko du. Izan ere, tabernariak Patxi izendatuko baitu ETAren kontaktu gisa.
‎" Liburuaren protagonistaren inguruan, gainera, ez da arrotza maitasuna, droga, polizia edota borroka armatua." (Hitzak eta ideiak 3) Hauek guztiek eleberriaren hezurdura osatuko lukete. Idazlearen iritziz," gai guztiek eszenografia osatzen dute, non pertsonaiak sartu eta ateratzen diren." (Arregi, Montse: Egunkaria)
‎Mikel, Zuria Beltz taldeko baxujolea da eta musikaz gain, parrandan besterik ez dabil. Gau horietariko batean ETArekin zerikusia duen gazte bat ezagutuko du, eta era inkonsziente batez, itzulbiderik ez duen egoera batean sartuta ikusiko du bere burua.
‎kontalaria, omnisziente edo orojakile ezezik, esplizitoegi eta ingenuo samarra ere bada zenbait pasartetan: pertsonaiak, berriz, planoegiak, sinpleegiak, barne gatazka handirik gabekoak, ez beharbada erabat zuhur eta gisakoak zintzoen rola dutenak, baina bai pitzadurarik gabeko dolorkeria baten jabe gaiztoak eta beren kideak (kontalari orojakileak Jenaro eta Errufinoren barrenera sartu eta haien pentsamenduen berri izateko aukera ematen digun arren, ez dugu une bakar batez ere ikusten euren jokabide arimagabekoari buruzko zalantza izpirik meharrena ere dutenik). (Egunkaria II)
‎Batez ere, borroka batek ez dio lasaitasunik emango: amari zin egindakoaren alde egin (hots, apaiz sartu ), edo Isabelekiko sentitzen duenaren alde egin. Baina, erabakia hartzen duenerako, beranduegi izango da.
‎" Bietan hasierako egoera (nobela abiadan jartzen duen gertaera) familia ospakizun bat da. Bietan pertsonaiak oroitzapenen zurrunbiloan sartzen dira. Eta, inportanteena, bietan narratzaileek hitanoa erabiltzen dute istorioa kontatzeko." (El Correo I)
‎Beheraxeago, honakoa gehitu zuen: " Mujikaren nobela hau, dena den, nahiko irregularra iruditu zait; bada atal interesgarrien ondoan funtzionalitate handirik aurkitu ez diedan pasarteak, beste nonbaitetik ekarria indarrez sartutakoak edo, agertzen dira." (El Correo I)
‎Hala ere, idazleak egoki lortzen du bi plano hauek bata bestearekin jostea: lehen eleberrian, Bob Ieregi eroetxeko zoroen artean kokatzen du; bigarrenean, era bertsuan, erakunde armatuan sator modura sartu den ertzain bat izango da istilu gehienen ardatza. Hortaz, eleberrietan zehar hain bereizturik aurkezten zaizkigun bi plano hauek estuki uztartzen dira istorioek aurrera egin ahala.
‎Arantzazun igarotako haurtzaroa, Donostiara lan bila doanean, ETA erakundeko kideekin dituen lehenengo hartu emanak,... Zalantza askoren ondoren, erakundean sartzea erabakitzen du eta mugan ikurrina batzuk eramateagatik atxilotuko dute. Martutenetik ateratzean iparraldera alde egingo du eta handik Parisera.
‎Egan 49) Bestalde, elkarrizketak landu ditu bereziki: kaleko hizkeran, esate baterako, gaztelerazko zenbait esapide sartu ditu. Elustondoren iritziz," ohiko giro beltz hotzaren ordez lausoagoa dugu hizkeran." (Egunkaria I)
‎Eleberri beltzari suposatzen zaizkion elementu gehienen presentzia erakusten du liburu honek: protagonista ikertzaile pribatua da; honek normalean diru arazoak ditu; ironikoa eta batzutan zinikoa ere bada, baina funtsean erromantiko hutsa; nahi gabe, egoera nahasi batean sartu da, hasieran inolako misteriorik ez zeukan ikerketari ekin ondoren; ikerketa honetan aberastasunaren atzean izkutatzen den usteldura agertuko zaigu. (El Correo IV)
‎hots, pertsonaia gatazkatsuak. Bere barne munduan sartuz , pertsonaia hauen aldaketen berri izango dugu. Horrelako pertsonaiekin ezin dugu zer egingo duten aurreikusi.
2001
‎Barrote gurutzatu oztopo aurrean zatiturik lehendabizi, baina zuzenki inklinazio fijo batekin sartzen den argia gero nire gainean sapaiko ispilua zuritasun batetan galtzen duen formarik gabeko hodei sendo bat egiten denean, karilonaren hots disarmonikoa argiasun masa horretan eroria, erresonanzia guztiaz desjabeturik, pauso gaizki eman bat bezala irentsia izanen dela jakiteko. (86.or.)
‎Nobela aurrera joan ahala, zenbait eszena errekurrenteki errepikatzen dira, kontaketa bakoitzean zenbait aldaera estilistiko sartzen delarik. Istoriotik at dagoen narratzaile guztiahaldun honek, komentario eta aurrerapenei esker, fragmentarioki garatzen doan istorioa irakurtzeko klabe eta laguntzak ematen ditu, horretarako, maiz kronolojian askozaz ere beranduago gertatuko diren gauzak iragarriz (prolepseak), edota pertsonaien eta gertakizunen gainean iruzkinak eginez19 Zentzu honetan, narratzaile guztiahaldun honek irakurketa kontrolatzen digu, eta askotan pasarte batetik besterako bidea ahalbidetzen.
‎Hala ere, errepikapenak zenbat aldiz azaltzen diren jakiteak garrantzi handiegirik ez daukala onartuz ere, behin eta berriro azaltzen diren motibo edo gai hauen garrantzia azpimarratu nahiko genuke. " Punta zorrotzeko zapatak"," erloju suizarra", Unamunoren aipua Hondarribiaz(" Fuenterrabia es un cromo en la tapa de EspaƱa"), logelan galtzerdien bila sartu zenekoa eta berauek erosterakoan saltzailearekin izandako elkarrizketarena, Juliak behatz txikiarekin zigarroa eusteko moduarena, Ortiz de Zarate ezagutu zuenekoa,... memoria harilkatzen laguntzen diguten elementuak dira. Ideien asoziazioaren teknikari esker, nobelak elementu hauen inguruan antolatzen du diskurtsoa, behin eta berriro egiten eta desegiten doan hari mataza bailitzan.
‎Hau da, Ibon Sarasola euskaltzain eta hizkuntzalariaren" alter egoa" izan daitekeena). Azkenik, beste talde batean sartu genituzke nobelan aipatzen diren hainbat pertsonaia (besteak beste, Abel Osa, Alberto Pardo, Arantza Olabe, Ane Aristi eta Jon Igartua).
‎Zutabe nagusia eta nobelan adiera sinboliko izugarria duena, 13arekin lotutako data zerrendak osatzen du: 1936ko irailaren 13an sartu ziren erreketeak Donostian Ategorrieta gainetik okupazioa burutuz (55..); ia hirurogei urte beranduago, irailaren 13an, haserretu ziren protagonista eta bere emaztea azkenengoz eta egun berean ezagutu zuen senarrak Bioleta (58). 1936ko otsailaren 13koa da, halaber, Mikele de Abando eta protagonistaren aita azaltzen diren argazkia (eta gerora esango denez, Bioletaren ama egun horretako harremanen fruitu da); 1936ko uztailaren 13a da Calvo Sotelo hil zuten eguna,...
‎Plateamendu literario honetan sartuko genituzke Saizarbitoriaren aurreneko bi nobelak. Lehenengo euskal nobela modernoa deitua izan zen Egunero hasten delako n (1969), etengabe txandakatuz doazen bi plano desberdinetan aurkezten zaizkigu gertakariak.
‎U. Eco ren adibide barregarria gogoratuz, posmodernitatea pertsona bati" maite zaitut" esan nahi diozunean" Corin Telladok esango lukeen moduan, maite zaitut" esan behar izatea da. Alegia, esaten/ idazten den oro testuarteko tradizio unibertsalean sartzen dela ohartzea.
‎Oroimenaren zutabe nagusia, eta nobelan adiera sinboliko izugarria duena 13arekin lotutako data zerrendak osatzen du: 1936ko irailaren 13an sartu ziren erreketeak Donostian eta Ategorrieta gainetik okupazioa burutu; ia hirurogei urte geroago, irailaren 13an, haserretu ziren protagonista eta bere emaztea azkenengoz eta egun berean ezagutu zuen senarrak Bioleta. 1936ko otsailaren 13koa da, halaber, Mikele de Abando eta protagonistaren aita azaltzen diren argazkia (eta gerora esango denez, Bioletaren ama egun horretako harremanen fruitu da); 1936ko uztailaren 13a da Calvo Sotelo hil zuten eguna,...
‎Hortik, Eugeniak hartuko duen mendeku doilorra, Juan Martinen izakera miserablea agerian jarriko duena (206). Bere aluan ditxosozko testua sartzen duenean horixe lortu nahi baitu: gizon doilor horrek ez dezan gehiago izorra6 Nobelako eszena izugarriena den honetan, testua alutik ateratzean, berez, zakila ateratzen du Juan Martinek.
‎Alabaina, 20 hilabete beranduago, bigarren haurraren esperoan zegoelarik, laudano sobredosi batekin egin zuen bere buruaz beste Siddalek. Bere penaren amildegian, Rossettik argitara gabe zituen poema guztiak Siddalen zerraldoan sartu zituen eta hantxe utzi, handik 7 urtera berriro aterarazi zituen arte. Poems izeneko liburuaren argitalpenak jasotako kritiken artean, Buchanan kritikariak egindako bortitzak aipatzen dira.
‎Dirudienez, margolari prerrafaelitek modeloei eskatzen zieten itxura argal, zurbil eta heriotzezkoa lortzeko itzelezko baraualdiak egitera, gerruntzea estutzera edo ozpina edatera behartzen zituzten. Nobelan bertan esaten denez, Ophelia izeneko koadroa margotzeko, esaterako, egunetan uretan sartuta egotera behartu zuten Siddal (125). Eta Siddal aipatu dugunez, esan dezagun garaiko emakume viktoriarraren patu tristea sufritzera kondenatuta egon zela emakume hau.
‎Jesus MĀŖ Lasagabaster kritikariak 1991ko artikulu interesgarrian dioen bezala, azterkizun dugun nobela honek azken 20 urte hauetan idatzi diren beste zenbait nobelarekin batera, hala nola, Txillardegiren Haizeaz bestaldetik (1979), edo Joan Mari Irigoienen Poliedroaren hostoak (1982), edo, zaharragoa izan arren, hausturazko jarrera bera erakusten duen Patri Urkizuren Sekulorum Sekulotan (1975) nobelarekin, transgresioaren esperientzia bera azaltzen du. Dena dela, esan dezagun, horietaz gain, esperimentazio giro berean sartzen direla Koldo Izagirreren Zergatik bai (1977) eta Luis Haramburu Altunaren Zera... (1975) liburuak.
‎" Halan suertatu eta hil banaiz goroldio eta lur azpiko zoko honetara sartu banaute, ene etzan lekura inola ailegatu ezin bada, belar sustrai tipien hazkurea ere sentitzen ez badut, bene benetan hilda banago, orduan bizitza ez zait hainbeste axola" (GP, 72)
‎Garbi dago autobiografia honen alderik ilun eta tristeena, gogorrena, ikusi nahi ez genukeena, torturaren aldea dela. Torturaren gaia tratatzerakoan poesia eta ideologia honen luze sakonetan sartzen gara.
‎Zalantza badago, baina. Eta erratua bada borrokan sartu dena?
‎Baina Carroll, Rigaut (bide nabar," Egin ezazue negar, hori da desio dizuedan erretrasoa" esanaz Etiopiaren bigarren zirkuluari hasiera ematen dion idazlea da Rigaut), eta Cocteau baino mende bi lehenago zabaldu ziren Europan barrena, Nuremberg, Paris, Venezia eta Mantua-n, ispiluen galeriak. Esan nahi da ate bat igaro eta ilusiozko munduan sartzeko era zuen garaiko pertsonak: XVII. mendean Frantziako Luis XIV.aren bidez Veneziako ispiluen moda zabaltzen da Europa osoan. dio ispiluen magiaz idazten duen ikerlariak eta hona hemen ondorioak:
‎Ispiluekin esperientzia nahikoa zabala zegoen Europako noblezian; XVII. mendetik aurrera, jauregietan nahiko normalak ziren ispiluz beteriko pasiloak. Beraz, pasilo horretan sartzea , edo Versailles-ko ispiluen gelan sartzea, beste mundu harrigarrian sartzea zen. Moda ahuldu zenean, literaturak hartu zuen haren tokia jende gehiagorentzat hedatzen zuelarik ispiluaren magia; magia eta nagusitasuna.
‎Ispiluekin esperientzia nahikoa zabala zegoen Europako noblezian; XVII. mendetik aurrera, jauregietan nahiko normalak ziren ispiluz beteriko pasiloak. Beraz, pasilo horretan sartzea, edo Versailles-ko ispiluen gelan sartzea , beste mundu harrigarrian sartzea zen. Moda ahuldu zenean, literaturak hartu zuen haren tokia jende gehiagorentzat hedatzen zuelarik ispiluaren magia; magia eta nagusitasuna.
‎Ispiluekin esperientzia nahikoa zabala zegoen Europako noblezian; XVII. mendetik aurrera, jauregietan nahiko normalak ziren ispiluz beteriko pasiloak. Beraz, pasilo horretan sartzea, edo Versailles-ko ispiluen gelan sartzea, beste mundu harrigarrian sartzea zen. Moda ahuldu zenean, literaturak hartu zuen haren tokia jende gehiagorentzat hedatzen zuelarik ispiluaren magia; magia eta nagusitasuna.
‎Leihoa beste (kanpo) aldeko errealitatera igarotzeko modua da. Sarrionandiak erakusten eta erabiltzen duen leihoa beste errealitatera, irudimenean sartzeko atea da. Poesian erabiltzen duen leiho horren funtzioa ulertzeko kontuan hartu behar genituzke pinturan gertatu diren horrelako leihoen marrazketa prozedurak, begien aurrean izan Magritte edo Escheren pinturak eta grabatuak, hain zuzen ere pintore horiengan atea eta leihoa beste mundu baterako abiapuntu baitira.
‎ispilua mundu harrigarrientzako sarbidea da, edo ispilu besterik ez, baina beste aldetik beste sinbolo nagusi biren aurrean jartzen gaitu. Bidaiaren metaforaren aurrean, ispiluan sartzen denak bidaia egiten baitu, eta denok dakigu Izuen gordelekuetan barrena liburuaren gai nagusia bidaia dela, edo, gehiago, liburua bera dela bidaia. Honez gainera, hormak beste metafora bat dakar berarekin; oroimenaren beste eszenatoki bat:
‎" Ingurubilean barrena abiatu da bidaztia noiz eta non sartu den oroitzen ez duen arren.
‎Baina, bestalde, Tren ilun eta bustiak saileko hainbat poema ere 1992 urteko bilduman berrargitaratzen dira" Post scriptum" ean. Beste alde batetik geratu dira beste batzuk berriro argitaratu gabe, eta beste hainbat Gartzelako poemakeko sail nagusian sartu dira. Guk material osoa izango dugu kontuan eszenatokia marrazteko orduan.
‎Baina, zorionez edo zoritxarrez, paradoxak ez du mundua aldatzen, paradoxak gauzak diren moduan uzten ditu. Inork, gorago aipaturiko poemari aipamen egitearren, ez du uste kartzelan geratzen diren funtzionarioak presoek barnean sarturik geratzen direla kartzelan. Paradoxak ez du dena esaten, beste zerbait isildu egiten du, ezkutuan uzten du.
‎Ez, ez nuke nahi. Gauean basamortuko haizea sartzen da, kandelaren sugarra ikaratzera. Ainendi berarekin batera itzal" (GP, 37)
‎Mitoa, den bezalakoa, klasizismoaren garaietan agertu eta sendotu bazen ere, Erdi Aroan hartu zituen gaur ezagutzen dizkiogun trazak. Orduan hasi zen bidaia mendebaldeko pertsonen kontzientzian sartzen . Sinbolo honen bigarren zentzua geografiaren konkistarekin loratu zen XVI. mendean, portugaldarrek eta espainolek egindako bidaiei esker.
‎Eta ez kasualitatez, Saizarbitoriak, Izagirrek eta Atxagak aurrera eramana. Baina prosa ez da, apika, biderik egokiena abangoardia aurrera eramateko eta Izagirre eta Atxaga poesian sartu dira abangoardiaren indarra papeleratzen.
‎" Eta hobeto girotzearren marrazki animatuzko filma bat ikustera sartu gara mokotiren artean nahastuz." (E, 115)
‎Eta zineman gertatzen da liburuaren zatirik garrantzitsuena; hain zuzen ere, zinemara sartu western tradizionala ikusteko eta dortokei, Galapago irletako dortokei buruzko erreportaia ikusten duenekoa:
‎Leihoa zabaltzean, zeldara, zure ordez, errealitatea sartzen zait" (GP, 68)
‎Ez soilik izenburuagatik, hori nahi izan arren Dante-ren aipuak ere zuzen argitzen du asmoa: " Sartzen zarenok utzi esperantza". Zer da itxaropena poema honetan?
2002
‎Literatur sari ugari eskuratu ditu, eta argitaratu dituen liburuen artean badira haur eta gazte literaturako lan arrakastatsuak (ad.: Zikoinen kabian sartuko naiz, 1986; Londresen nago aitonarekin, 1987; Ijitoak dauzkat etxean, 1988; Filipinetan bizi den idazlearen kontuak, 1993;... Lehen amodioa Suedian, 1997; Ryski, zaude ixilik!, 2001; Poloniako lautadak, 2001), ipuin liburuak eta eleberriak, baita itzulpenak ere, besteak beste, B. S. Ballinger, Ch. Nƶstlinger, E. Hemingway, R.
‎Errusiako muga igarotzeko dituen zailtasunak ikusita, Finlandian geratzen da Kepa, eta bertan berregiten du bere bizitza, emakume baten ondoan. Baina bizitza aurrera doa Euskadin, eta han utzi zuen semea ETAn sartzen da, eta atxilotu eta torturatu egiten dute. Protagonista nagusiak bizi duen modernitatearen eta jatorriaren arteko gatazkak beldur edo bakardade sentimendua gure patuari estuki lotuta dagoela dakarkigu gogora.
‎Erdi euskaldun, erdi iparramerikar, protagonista hunkitu egiten du trantsizio garaian gure herrian bizi zen giro sozio-politiko nahasiak. Zenbait pertsonaia eta egoerari esker, garai haren argazkia ikus dezakegu, deskribapen historiko hutsetik haratago joan eta biztanle aztoratu horien bizipenetan sartu nahi duen argazkia. Hizkera zuzenaz eta ironia dosi handiez, iraganeko eta oraingo gure errealitatea aztertzen du Kilkerra eta roulotteak.
‎Esandakoez gain, aipagarriak dira Susa argitaletxearentzat osatzen diharduen XX. mendeko poesia kaierak, euskal poetei buruzko 40 antologiaz osatutako bilduma, eta 2001eko martxotik aurrera Susaren web gunean aurki daitekeen bere web nobela (ik. idazketa@armiarma.com). Narratibaren alorrean, berriz, Gauzetan (Kriselu, 1979) kontakizun liburua aipatu genuke lehenik, literatura fantastikoan sartzeko euskal saio modernoen artean lehenetakoa izan zena. Liburu hau Izagirreren prosaren gaitasun semantiko eta sinbolikoaren adibidea da, errealitatearen kanpoko itxuratik haratago joan nahi duen animismoz blaitutako prosa, hain zuzen.
‎Agirre zaharraren kartzelaldi berriak (Elkarlanean, 1999) eleberriaren argitalpenak oihartzun garrantzizkoa izan zuen euskal prentsan. Euskalgintza Elkarlanean Fundazioak ematen duen I. Joseba Jakaren Bekari esker idatzitako eleberri honek ere Metxa zaharra du protagonista, eta kontatzen du nola sartzen den espetxean bere kabuz. Berriro ere, errealismoa eta fantasia dira Izagirreren azken liburuaren ezaugarriak, autoreak berak fartsa sasiburleskotzat jotako liburu honen ezaugarriak.
‎Lehenbiziko eleberriarekin, Speed gauak (Susa, 1990), Bilboko gauaren munduan sartu gintuen. Autorearen asmo nabarmena eleberri urbanoa egitea zen, eleberri beltzetik hurbil zegoen planteamendu estetiko batekin eta egungo euskal gazteriatik gertu dauden musika erreferentzia sorta batez atondua.
‎Mendigurenen ibilbide literarioa osatzen dute haur eta gazteentzako idatzi dituen 21 liburuek (Estitxuk pirata izan nahi du, 1987; Patakon, 1992; Irakasle alu bat, 1995; Obsexuen kluba, 1997; Kanibalaren kaiolan, 1998; Txakurraren alaba, 1999..) eta helduentzako idatzitakoek: ...uru (Sei ipuin amodiozko, 1986; Hamalau, 1992; Opor ezberdinak, 1995; Ene dama maite horri, 1996); 3 eleberri (Bekatuaren itzala, 1995; Berriro igo nauzu, 1997; Gure barrioa 1975, 1998); 7 antzerki liburu (Kanpotarrak maisu/ Kultur ministrariak ez digu errukirik, 1987; Pernando, bizirik hago oraindio, 1989; Garai (a) da Euskadi, 1993; Ankerki, 1993, Hilerri itxia, 1995) eta genero autobiografikoan sartuko genituzkeen lanak (Nerabearen biluzia, 1999; Errekarteko koadernoa, 2001). Benetan oparoa da, beraz, beasaindar egile honen ibilbide literarioa, oparoa eta hainbat sari erdietsitakoa gainera.
‎Narrazio fantastikoak koka daitezkeen infinitu birtual bilakatuta, leku zehaztugabea da Obaba, eta, egiaztatu ahal izan dugunez, iradokitzailea suertatzen da hainbat hizkuntzatako irakurleentzat. Idazlearen Asteasu sorterriaren transposizioa baino gehiago ere bada, espazio afektibo horretan barrena sartu ahala, gero eta nabarmenagoa egiten zaigulako giza sentimenduen unibertsaltasuna. Faulknerren Yoknapatawpha edo Rulforen Comalaren kasuan bezala, Obabaren deskribapenek bizitutako geografia batez hitz egiten dute, zehaztasun topologiko orotatik urruntzen den geografia batez.
‎Bertako biztanleek animaliengana jotzen dute gertakari ulertezinak esplikatzeko garaian. Horregatik, Obaba lurraldean, sinesgarria da haur bat basurde bihur daitekeela pentsatzea edo musker batek, gure belarrian sartuz gero , erotu egin gaitzakeela sinestea.
‎Narratzaile bakoitzak antzinako ahots baten, naturaren ahotsaren, deiari erantzuten dio eta nork bere ikuspuntutik kontatzen ditu urtaroen zikloan jazotzen diren gertakariak. Atxagak, maisutasun handiz eta ahots desberdinen erabilera horren bidez, narratzaile bakoitzak duen mundu ikuspegia mamitu eta irakurlea Obabako mundu fantasiazkoan sartzea lortzen du. Atxagarentzat, erreala eta ez erreala bereizi gabe idatzi eta irakurtzen den eleberria da eleberri fantastikoa.
‎Obabakoaken egiturak hasiera hasieratik jokatzen du irakurlearen aurreusteekin, eta elkarri lotuta edo, liburuaren amaieran, elkarren baitan sartuta dauden narrazio sorta bat agertzen du. Paratestutik abiatuta, Obabako geografia irudizkoak batasun tematiko topologikoa ematen dio unibertso literario atxagarrari, eta obraren zehazgabetasunaren leku nagusi bihurtzen da aldi berean.
‎Baina bidaia fantastiko hori bidaia literarioa da batez ere, bidaia intertestuala. Beste zenbait narraziori buruz egiten diren aipamen etengabeek Eliotek esandakoa dakarkigute gogora, hau da, obra oro sartzen dela literatur tradizioren batean, eta ildo horretan Obabakoakek gorazarre egiten die ipuingintzaren maisu unibertsalei, bai generoari buruz zenbait teorizazio argitaratu zituztenei (E. A. Poe, H. Quiroga edo J. CortĆ”zar), bai XIX. eta XX. mendeko idazleei ere.
‎Gaur egun genero horretan klasikotzat hartzen diren idazleak (Stevenson, Kipling, Melville...) grina biziz irakurri ditu Atxagak, eta berarentzat (Borgesentzat bezala), ez dira testuak aldatzen, haiek irakurtzeko modua baizik. Azterketa labur honetan Atxagak gazteagoentzat idatzitako testuetan sartzeko aukerarik ez badugu ere, nabarmendu nahi genuke Behi euskaldun baten memoriak (1991) eleberri laburrak haren ondoko eleberrigintzan izan duen eragina.
‎Hamar hizkuntzatara itzuli dute, eta, duela urte gutxi arte, edizio gehien izan dituen euskal eleberria izan da Behi euskaldun baten memoriak. Haren kalitate literarioa egiaztatuta geratu zen 1994an IBBY (International Board on Books for Young People) delakoaren Ohorezko Zerrendan sartu zutenean, edo zenbait herrialdetan, Alemanian, esaterako, kritikaren aldetik izan zuen harrera bikainari esker. Izenburuak Sophie Rostopchinen Memoires d" un Ć¢ne (1860) ezagunaren parafrasia egiten du eta iragarri egiten ditu, umorez eta 142 ironiaz, behi baten bizitzako gorabeherak.
‎Gizona bere bakardadean (Pamiela, 1993) da ildo berri honetan sartzen den Atxagaren lehen eleberria. 15 hizkuntzatara itzuli dute eta sari garrantzitsuak hartu ditu:
‎garrantzitsuena da bakarrik dagoela, eta bakarrik dagoen gizona, P. ValĆ©ryk gogorarazi zigun moduan, beti dago lagunarte txarrean. Barne ahots horien eta atsekabetzen duten oroipenen (sendategi batean sartuta dagoen Kropotki anaiaren oroipena, egin zuen atentatuarena...) etengabeko zelatapean dago Carlos, eta irakurleok haren baitan gertatzen ari den borrokaren ikusle artega bihurtzen gara (T. S. Eliotek esana:
‎Wordsworthek Gernikako arbolari eskainitako poemak ere), eta oroipen positibo haiek dira protagonistaren gogo atsekabetuan baretasun pixka bat jartzen duten bakarrak. Tragedietako pertsonaiei gertatzen zitzaien bezala, Carlosek ezin dio aurre egin datorkion amaierari eta, Izuaren Lurraldean sartuz joan ahala, iraganeko mamuek beste jokaldi makur bat egiten diote. Izuaren presentziak, zeina baita konstante bat Atxagaren ibilbidean, eragiten dizkio ilusioak eta fantasiak.
‎1999an Txillardegik bere azken eleberria argitaratu zuen, Putzu: genero historikoan sar daiteke eleberri hau, eta gerra karlistetan girotua da. Bertan karlisten alderdia aukeratu eta haiekin batera gerra egiten duen Putzu izeneko protagonistaren ibilaldiak kontatzen dira.
‎(1972), tiraniaren eta nagusikeriaren aurkako borrokari buruz; eta AndereƱo (1975), ikastoletako arazoei buruz. GereƱoren bibliografia luze luzean sartzen dira, aipatutakoez gain, 11tik gora polizi eleberri, aipagarrienak Hiltzaile baten bila (1975), Gudari bat (1977), Espioitza (1977) eta IruƱeako asesinatzea (1977); pertsonaia historikoen biografiak, hala nola Napoleon, Mahoma edo Zumalakarregirenak; umore eleberriak; 6tik gora eleberri historiko eta hogei bat misterio eta akzio eleberri, gai askotarikoak. Autore nekaezin honek gaztelaniaz ere argitaratu ditu eleberriak, haien artean Residencia Rochester (1994) edo Huyendo del pasado (1995) intriga eleberriak eta Carta fatal (1994) espioitza eleberria, denak idazleak berak argitaratuak.
‎Eleberrigintza sozialaren joera honen barruan sartuko dugu, orobat, Txomin Peillen (1932), euskaltzaina eta J. Mirenderekin batera Igela aldizkariaren sortzailea. Horretaz gain, haur eta gazteentzako liburu ugari idatzi ditu, baita filologiako nahiz etnologiako lanak ere.
‎Ikusmolde poetiko horretan sartzen dira donostiar idazlearen lehen bi eleberriak. Haietako lehenak, Egunero hasten delako (1969), txandakatuz doazen bi plano narratibo independentetan kontatzen ditu abortatu nahian dabilen ikasle gazte baten (GisĆØle Sergier) istorioa eta tren geltoki batean eta telefono zentralita batean pertsonaia bitxi baten eta bat edo bi solaskide anonimoren artean gertatzen den elkarrizketa.
‎Joera esperimental eta abangoardistakoak dira, halaber, garaiko euskal narratibaren panoraman indar handiz sartutako bi idazleren obrak. Koldo Izagirre7 (1953) eta Bernardo Atxaga8 (1951) dira belaunaldi berri horren ordezkariak, eta 1975ean Panpina ustela aldizkaria sortu zuten.
‎Barne munduek gaurko euskal eleberrigintzan duten presentziari dagokionez, honako hau azpimarratu genuke lehenik eta behin: atal honetan sartu ditugun eleberriek elkarren artean desberdintasun handiak dituztela aitortu arren, gehiago direla gaietan eta forman dituzten ezaugarri komunak. Ezerk batzen baditu, subjektibotasuna ardatz izateak batzen ditu, alegia, narratzailearen Ni-aren, barne munduaren, inguruan antolatuta egoteak.
‎Urretabizkaiaren azken eleberria, Koaderno gorria (1998), gaur egungo emakumezko idazle askok sarri erabilitako genero autobiografikoan sartzen da. Gure ustez, autorearen eleberri handinahiena da, eta tonu liriko lortua duena.
‎Urretabizkaiaren Koaderno gorria emakumezkoen ahots eta memorian sakontzen duen nobelagintzaren tradizioan sartu genuke eta ez, J. Rojok iradoki bezala (ik. El Correo, 99, 9), P. Austerren titulu bereko nobelaren unibertsoan.
‎Saizarbitoriaren kasuan, idazketari buruzko hausnarketari uko egin gabe, gero eta lotsagabeago mintzo zaigun lehenengo pertsonara lerratuz joan dira bere eleberriak. Horregatik sartu ditugu lehenengo atal honetan, formari buruzko etengabeko ikerketari uko egin gabe, gizabanakoari gertukoak zaizkion gaiak, dela heriotza, dela amodioa, hastapenetako hiru eleberrietatik aldentzen den ahots subjektiboan adierazi dizkigulako.
‎Azpimarratzekoak dira, beren karga sinbolikoarengatik, urte eta hilabete desberdinetako 13 egunean gertatutako eszena guztiak: 1936ko irailaren 13an erreketeak Donostian sartu ziren; 1996ko irailaren 13an obraren protagonistak elkarrekin haserretu ziren, eta senarrak Violeta, maitale izango zuen emakumea, ezagutu zuen; 1936ko otsailaren 13koa da protagonistaren aita eta Mikele de Abando agertzen diren argazkia; 1936ko uztailaren 13an hil zuten Calvo Sotelo.
‎Alabaina, 20 hilabete beranduago, bigarren haurraren esperoan zegoelarik, laudano sobredosi batekin egin zuen bere buruaz beste Siddalek. Bere penaren amildegian, Rossettik argitara gabe zituen poema guztiak Siddalen zerraldoan sartu zituen eta hantxe utzi, handik 7 urtera berriro aterarazi zituen arte.
‎37 urte ditu, txikia da eta distira ilun bat du begietan. Bizitzak inposatutako estandarretatik at jardun ondoren (senarra ez duen gizon batekin bizi izan da, haurrik ez izatea erabaki, dibortziatu, erakunde armatu batean sartu eta, azkenean, erakundea utzi zuen, birgizarteratzeko), zirkunstantzia horiek eraman duten bakardade amaigabea partekatzen du bere bidaideekin (bi moja eta emakume minbizidun bat). Horregatik da horren garrantzitsua eleberrian zeruaren sinbologia, pertsonaiak so egin ondoren bere gogoa islatzen duten tonu eta Ʊabardurak hartzen dituen zeruaren sinbologia.
‎Horregatik, oso ekipaia arina darama, benetan aurrera egiten lagundu dion gauza bakarra eraman du espetxetik: Literatura, eta bere liburuen artean badira bere gelan sartuta bizi izan zen poetisa iparramerikarraren testuak. Emily Dickinsonek leihotik ikusten zuen lorategi zatia, Irenek espetxetik ikusten zuen zeru zatia bezala, da ilusioa ahalbidetzen dion elementua, literarioa izan ez izan.
‎Ollaran (autorearen Altza herriaren irudikapena) herriaren inguruan gertatzen da haria; garai batean idilikoa izandako leku horretan zementuzko etxe pila eraiki da eta emigrante uholde batek inbaditu du, bertakoen hizkuntza, euskara, ia familiaren esparrura soilik mugatzeraino. Francoren garaiko giro politikoaren argazkia zenbait ezaugarriren bidez osatzen du, hala nola protagonistak F. Krutwigen Vasconia irakurtzea eta, bere aberriaren alde borrokatzeko erabakia hartuta, ETAn sartzea . Eleberriaren tonua errealista da, aurrekoen erregistrotik oso urrunekoa.
‎Babilonia ahots kontzertu polifonikoa da eta hasieratik harrapatzen du irakurlea bere musikaltasunagatik eta hariaren dramatismoagatik. Horri gaineratzen badiogu plano bakoitzaren oinarrian dagoen dokumentazio sendoa (gertakizunen garaiko erreferentzien artean sartzen dira, besteak beste, gerra karlisten edo trenbidearen eraikuntza eta beste zenbait gertakizunen gaineko iruzkinak), ulergarria da nobelak hain harrera ona eduki izana.
‎Horrela, eta Erdialdeko Europako zenbait idazleren (Musil, Roth...) prosatik hurbil dagoen estiloa erabiliz, Lertxundik Carlarekin hasten duen idazketa ildoa baldintzatua dago, idazlearen unibertso literario berriak ez direlako gehiago inspiratzen gertakizun errealetan, aieru literario hutsetan baizik. Bidaia literario batean sartzen gara, zenbait tradizio poetikoz elikatuz doan bidaia intertestual batean.
‎Haietako lehenengoan, protagonista narratzaileak, telebistan freelance ari den gazteak, lankide batekin bizi duen maitasun istorio amaiera zorigaiztokoa kontatzen digu. Bigarren planoan, lau urte geroago, protagonista eroetxe antzeko batean sartuta dago (ez zaigu esaten zehazki non), eta bi urte lehenago idatzi zuen maita160 sun istorioa, aipatutako lehen planoari dagokiona, berrikusten du. Bigarren plano hau erabat metanarratiboa da, beraz, eta zalantzan jartzen ditu, etengabe, lehen aipatutako maitasun istorioaren eduki eta estiloa.
‎Sasiak ere begiak baditik eleberriak eman zion hasiera Epaltzaren ibilbide distiratsuari. 1839an dataturiko eskuizkribua daraman kutxa baten aurkikuntza ustegabeko bati esker, obraren ustezko editoreak Don Karlosen armadan sartu den Pedro Mari Arrieta nekazari baztandarraren gorabeherak eta abenturak irakurtzen ditu. Gudu zelaian bertan gertaturiko gaizki ulertu bat dela eta, Pedro Mari Arrieta soldadu karlista Isabel II.aren armadako Torres teniente bihurtzen da.
‎Ezaugarri guztiok, nahiz eleberrian presente dagoen ametsezko mundua, mundu surrealista eta eromenezkoa, irakurri berri zuen liburu baten eraginari egotzi zizkion Canok, M. Lowryren Lunar Caustic eleberriari. Nobela horretan ere, psikiatriko batean sartzen den alkoholiko baten istorioa kontatu zigun jazza maite zuen idazle britainiarrak, bizitzaren zentzugabekeria, anbiguotasuna eta paradoxa moralak salatuz aldi berean.
‎Azken urteotan euskal liburugintzak izan duen igoera eta tiradak ugaldu izanak euskaraz inoiz baino gehiago irakurtzen dela iradoki nahi badigu ere, guztiok dakigu euskal irakurleen soslai soziologikoa ezezaguna zaigula oraindik. Ikerketa soziologiko zabal eta gaurkotu baten faltan, euskal irakurleen inguruan egin diren azterketek egoeraren diagnosi partziala egiten lagun diezagukete, eta hementxe sartuko genituzke, esaterako, nire doktorego tesian egin nituen azterketa soziologikoak, 2.700 euskal hiztun gazte elebidun aztertzen zituztenak (ik. Euskal gazteen irakurzaletasuna.
‎Lehenengoa, zirkuitu hertsiagora iristen da, eta, gehienetan, paradigma teoriko nahiz metodologiko jakinen arabera bideratutako ikerlanak plazaratzen ditu. Kritika publikoaren arloan sartuko genituzke komunikabideetan eta aldizkarietan, dela dibulgaziokoetan, dela espezializatuagoetan, argitaratzen diren iruzkin, aipamen, elkarrizketa eta abarrak. Kritika publikoa deritzon honek ez du egitura eta metodologia jakin batzuen arabera antolatu beharrik bere jarduna.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
sartu 1.158 (7,62)
sartzen 615 (4,05)
sartuta 186 (1,22)
sartzeko 156 (1,03)
sartzea 105 (0,69)
sartuko 104 (0,68)
sar 61 (0,40)
Sartu 38 (0,25)
sarturik 34 (0,22)
sartzean 29 (0,19)
sartutako 16 (0,11)
sartuz 12 (0,08)
sartzera 10 (0,07)
sartuz gero 7 (0,05)
Sar 6 (0,04)
Sartzen 6 (0,04)
sartu arte 6 (0,04)
sartu aurretik 6 (0,04)
sartu gabe 6 (0,04)
sartuaz 6 (0,04)
sartzerakoan 6 (0,04)
sartu orduko 4 (0,03)
sarturiko 4 (0,03)
sartutakoa 4 (0,03)
sartutakoak 4 (0,03)
sartzeari 3 (0,02)
Sartu orduko 2 (0,01)
Sartuko 2 (0,01)
Sartzerakoan 2 (0,01)
sartu ostean 2 (0,01)
sartutakoan 2 (0,01)
sartzeak 2 (0,01)
sartzear 2 (0,01)
sartzekotan 2 (0,01)
SARTU 1 (0,01)
SARTZEA 1 (0,01)
Sartu aurretik 1 (0,01)
Sartuta 1 (0,01)
Sartzea 1 (0,01)
Sartzeko 1 (0,01)
sartu arren 1 (0,01)
sartu ondoren 1 (0,01)
sartuta gero 1 (0,01)
sartzearren 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
sartu egon 48 (0,32)
sartu zira 47 (0,31)
sartu ez 37 (0,24)
sartu ezan 33 (0,22)
sartu behar 32 (0,21)
sartu irten 24 (0,16)
sartu egin 21 (0,14)
sartu ei 16 (0,11)
sartu barik 15 (0,10)
sartu hasi 15 (0,10)
sartu nahi 15 (0,10)
sartu baino 13 (0,09)
sartu ezkero 13 (0,09)
sartu be 12 (0,08)
sartu ta 12 (0,08)
sartu eduki 11 (0,07)
sartu ikusi 10 (0,07)
sartu ahal 9 (0,06)
sartu bat 9 (0,06)
sartu jak 9 (0,06)
sartu joan 8 (0,05)
sartu ote 8 (0,05)
sartu bide 7 (0,05)
sartu eutsi 7 (0,05)
sartu ibili 7 (0,05)
sartu erabaki 6 (0,04)
sartu esan 6 (0,04)
sartu ukan 6 (0,04)
sartu zail 6 (0,04)
sartu San 5 (0,03)
sartu ari 5 (0,03)
sartu gura 5 (0,03)
sartu ordu 5 (0,03)
sartu baimen 4 (0,03)
sartu ere 4 (0,03)
sartu eroan 4 (0,03)
sartu gu 4 (0,03)
sartu jaka 4 (0,03)
sartu utzi 4 (0,03)
sartu zitu 4 (0,03)
sartu ahala 3 (0,02)
sartu arrisku 3 (0,02)
sartu asmo 3 (0,02)
sartu ate 3 (0,02)
sartu barru 3 (0,02)
sartu beldur 3 (0,02)
sartu berri 3 (0,02)
sartu dan 3 (0,02)
sartu dena 3 (0,02)
sartu eguneroko 3 (0,02)
sartu era 3 (0,02)
sartu erabili 3 (0,02)
sartu jakin 3 (0,02)
sartu lain 3 (0,02)
sartu leku 3 (0,02)
sartu omen 3 (0,02)
sartu sartu 3 (0,02)
sartu si 3 (0,02)
sartu zaran 3 (0,02)
sartu Don 2 (0,01)
sartu agindu 2 (0,01)
sartu ahalegindu 2 (0,01)
sartu apur 2 (0,01)
sartu aukera 2 (0,01)
sartu bai 2 (0,01)
sartu baza 2 (0,01)
sartu bera 2 (0,01)
sartu bezain 2 (0,01)
sartu bizi 2 (0,01)
sartu den 2 (0,01)
sartu ego 2 (0,01)
sartu ekarri 2 (0,01)
sartu eliza 2 (0,01)
sartu etorri 2 (0,01)
sartu euskal 2 (0,01)
sartu ezin 2 (0,01)
sartu garai 2 (0,01)
sartu gauza 2 (0,01)
sartu geratu 2 (0,01)
sartu gero 2 (0,01)
sartu goi 2 (0,01)
sartu hainbeste 2 (0,01)
sartu igaro 2 (0,01)
sartu itzelezko 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
sartu baino lehen 9 (0,06)
sartu behar ukan 6 (0,04)
sartu irten egin 4 (0,03)
sartu nahi ukan 4 (0,03)
sartu ei zira 3 (0,02)
sartu irten bat 3 (0,02)
sartu lain leku 3 (0,02)
sartu ahalegindu ezan 2 (0,01)
sartu apur bat 2 (0,01)
sartu arrisku egon 2 (0,01)
sartu egon ez 2 (0,01)
sartu eguneroko sakela 2 (0,01)
sartu ez egon 2 (0,01)
sartu ez eki 2 (0,01)
sartu ez ekin 2 (0,01)
sartu irten ibili 2 (0,01)
sartu ta ate 2 (0,01)
sartu zira arte 2 (0,01)
sartu agindu eman 1 (0,01)
sartu ahal bat 1 (0,01)
sartu ahal eman 1 (0,01)
sartu ari ote 1 (0,01)
sartu arrisku eduki 1 (0,01)
sartu asmo ukan 1 (0,01)
sartu ate ondoan 1 (0,01)
sartu aukera ez 1 (0,01)
sartu baimen barik 1 (0,01)
sartu baimen emon 1 (0,01)
sartu baimen entzun 1 (0,01)
sartu baimen eskatu 1 (0,01)
sartu baino arin 1 (0,01)
sartu baino ez 1 (0,01)
sartu baino lehenago 1 (0,01)
sartu baino lehenagotik 1 (0,01)
sartu barik be 1 (0,01)
sartu barik egon 1 (0,01)
sartu barik geu 1 (0,01)
sartu barik gorde 1 (0,01)
sartu barik kanposantu 1 (0,01)
sartu barik orde 1 (0,01)
sartu barik seguru 1 (0,01)
sartu bat be 1 (0,01)
sartu bat erdi 1 (0,01)
sartu be bai 1 (0,01)
sartu be berbera 1 (0,01)
sartu be berdin 1 (0,01)
sartu be egin 1 (0,01)
sartu be egon 1 (0,01)
sartu be paper 1 (0,01)
sartu behar atzera 1 (0,01)
sartu behar egon 1 (0,01)
sartu beldur emaitza 1 (0,01)
sartu bera gero 1 (0,01)
sartu bera sinatzaile 1 (0,01)
sartu berri etzan 1 (0,01)
sartu berri neurri 1 (0,01)
sartu bezain laster 1 (0,01)
sartu bezain pronto 1 (0,01)
sartu bide hurrengo 1 (0,01)
sartu bide libre 1 (0,01)
sartu bizi behar 1 (0,01)
sartu dan gizon 1 (0,01)
sartu dan hauts 1 (0,01)
sartu dan herritar 1 (0,01)
sartu dena ur 1 (0,01)
sartu eduki gauza 1 (0,01)
sartu eduki oraindino 1 (0,01)
sartu eduki zira 1 (0,01)
sartu egin behar 1 (0,01)
sartu egin ei 1 (0,01)
sartu egin etxe 1 (0,01)
sartu egin ezan 1 (0,01)
sartu egin neba 1 (0,01)
sartu egin ospatu 1 (0,01)
sartu egin saratu 1 (0,01)
sartu ego bete 1 (0,01)
sartu egon ala 1 (0,01)
sartu egon baino 1 (0,01)
sartu egon baso 1 (0,01)
sartu egon behar 1 (0,01)
sartu egon behartu 1 (0,01)
sartu egon bete 1 (0,01)
sartu egon dena 1 (0,01)
sartu egon ekintza 1 (0,01)
sartu egon etxe 1 (0,01)
sartu egon euskal 1 (0,01)
sartu egon ezan 1 (0,01)
sartu egon gazte 1 (0,01)
sartu egon gogo 1 (0,01)
sartu egon ikasle 1 (0,01)
sartu egon jende 1 (0,01)
sartu egon leku 1 (0,01)
sartu egon Mari 1 (0,01)
sartu egon narrazio 1 (0,01)
sartu egon oi 1 (0,01)
sartu egon ordurako 1 (0,01)
sartu egon ta 1 (0,01)
sartu eguneroko egutegi 1 (0,01)
sartu ei do 1 (0,01)
sartu ei jak 1 (0,01)
sartu ekarri zira 1 (0,01)
sartu era atera 1 (0,01)
sartu era ukan 1 (0,01)
sartu ere auzolan 1 (0,01)
sartu eroan zira 1 (0,01)
sartu esan kapape 1 (0,01)
sartu esan kapapean 1 (0,01)
sartu euskal literatura 1 (0,01)
sartu euskal saio 1 (0,01)
sartu eutsi eutsi 1 (0,01)
sartu eutsi harako 1 (0,01)
sartu eutsi ziri 1 (0,01)
sartu ez egin 1 (0,01)
sartu ez eite 1 (0,01)
sartu ez gainean 1 (0,01)
sartu ez handik 1 (0,01)
sartu ez neba 1 (0,01)
sartu ez ukan 1 (0,01)
sartu ezan arropa 1 (0,01)
sartu ezan bazkaltoki 1 (0,01)
sartu ezan bertan 1 (0,01)
sartu ezan buru 1 (0,01)
sartu ezan elementu 1 (0,01)
sartu ezan erantzun 1 (0,01)
sartu ezan helmuga 1 (0,01)
sartu ezan hurrengo 1 (0,01)
sartu ezan idazle 1 (0,01)
sartu ezan jaka 1 (0,01)
sartu ezan karta 1 (0,01)
sartu ezan ni 1 (0,01)
sartu ezan seminario 1 (0,01)
sartu ezan zer 1 (0,01)
sartu ezkero bekatu 1 (0,01)
sartu ezkero ez 1 (0,01)
sartu ezkero kilo 1 (0,01)
sartu ezkero liburu 1 (0,01)
sartu ezkero pernil 1 (0,01)
sartu gauza handi 1 (0,01)
sartu gero hasi 1 (0,01)
sartu gu suete 1 (0,01)
sartu gura ukan 1 (0,01)
sartu hainbeste kostatu 1 (0,01)
sartu hainbeste ordu 1 (0,01)
sartu hasi aitzakia 1 (0,01)
sartu hasi ezan 1 (0,01)
sartu hasi galtzu 1 (0,01)
sartu hasi zail 1 (0,01)
sartu hasi zira 1 (0,01)
sartu ibili bikote 1 (0,01)
sartu ibili ez 1 (0,01)
sartu ibili goiz 1 (0,01)
sartu ibili norbait 1 (0,01)
sartu igaro behar 1 (0,01)
sartu ikusi b 1 (0,01)
sartu ikusi beti 1 (0,01)
sartu ikusi neba 1 (0,01)
sartu irten bortitz 1 (0,01)
sartu irten esan 1 (0,01)
sartu irten etenbako 1 (0,01)
sartu irten etengabe 1 (0,01)
sartu irten sendo 1 (0,01)
sartu irten ugari 1 (0,01)
sartu itzelezko aldaketa 1 (0,01)
sartu itzelezko garrantzi 1 (0,01)
sartu jak mailu 1 (0,01)
sartu jak ohe 1 (0,01)
sartu jak sama 1 (0,01)
sartu jak surtzilo 1 (0,01)
sartu jaka marokoar 1 (0,01)
sartu joan ahal 1 (0,01)
sartu joan ahala 1 (0,01)
sartu joan behar 1 (0,01)
sartu joan ezan 1 (0,01)
sartu leku be 1 (0,01)
sartu leku esan 1 (0,01)
sartu leku ez 1 (0,01)
sartu nahi test 1 (0,01)
sartu ordu iguriki 1 (0,01)
sartu ote dan 1 (0,01)
sartu San a. 1 (0,01)
sartu San irin 1 (0,01)
sartu sartu gag 1 (0,01)
sartu sartu ohe 1 (0,01)
sartu ta albo 1 (0,01)
sartu ta erakutsi 1 (0,01)
sartu ta etxeratu 1 (0,01)
sartu ta gero 1 (0,01)
sartu ta hil 1 (0,01)
sartu ta irten 1 (0,01)
sartu ta komunista 1 (0,01)
sartu ta Txomin 1 (0,01)
sartu ukan bertsolaritza 1 (0,01)
sartu ukan eragozpen 1 (0,01)
sartu ukan gaitasun 1 (0,01)
sartu utzi ba 1 (0,01)
sartu utzi ere 1 (0,01)
sartu zail ikastetxe 1 (0,01)
sartu zail ikusi 1 (0,01)
sartu zail iruditu 1 (0,01)
sartu zail susmatu 1 (0,01)
sartu zaran ezkero 1 (0,01)
sartu zira ahuntz 1 (0,01)
sartu zira antz 1 (0,01)
sartu zira arineketa 1 (0,01)
sartu zira ate 1 (0,01)
sartu zira bala 1 (0,01)
sartu zira Busturia 1 (0,01)
sartu zira etxe 1 (0,01)
sartu zira gabarra 1 (0,01)
sartu zira gero 1 (0,01)
sartu zira gu 1 (0,01)
sartu zira gurutze 1 (0,01)
sartu zira guzti 1 (0,01)
sartu zira hilkutxa 1 (0,01)
sartu zira hor 1 (0,01)
sartu zira ikerketa 1 (0,01)
sartu zira izerdi 1 (0,01)
sartu zira ordu 1 (0,01)
sartu zira sagar 1 (0,01)
sartu zira ur 1 (0,01)
sartu zitu baina 1 (0,01)
sartu zitu esku 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia